به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "ain al-quzat" در نشریات گروه "ادیان و عرفان"

تکرار جستجوی کلیدواژه «ain al-quzat» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی ain al-quzat در مقالات مجلات علمی
  • نرگس السادات روح الامین*، سید احمد غفاری قره باغ

    تبیین هستی شناسی عرفانی و فلسفی عشق و فنا فی الله که نهایت کمال و انتهای قوس صعود سالک عاشق را نشان می دهد، از اهمیت بسیاری برخوردار است. هدف این پژوهش، تبیین رابطه عشق و فنای فی الله در آثار ملاصدرا و عین القضات همدانی است و در پی یافتن این پرسش است که آیا رابطه عاشقی و معشوقی در فنا باقی می ماند و یا عشق و فنا با یکدیگر تنافی دارند. این پژوهش با روش تحلیلی مقایسه ای و استفاده از داده های کتابخانه ای، به مقایسه تطبیقی و تحلیل اندیشه های ملاصدرا و عین القضات به عنوان دو نماینده حوزه فلسفه و عرفان، می پردازد. فنای عاشق به معنای حقانی شدن و از دست دادن انانیت است. فنا مضمحل کننده عشق است و در مقام فنا،که نهایت عشق و جایگاه بالاتری از آن است، ثنویت عاشق و معشوق وجود ندارد. اگرچه بررسی و تحلیل اندیشه ها و مضامین مشترک، همسویی دیدگاه های این دو حکیم را درباره تبیین رابطه عشق و فنا نشان می دهد، اما با مقایسه دقیق دیدگاه های ایشان می توان به برتری تبیین ملاصدرا نظر داد. وی در عین پذیرش تبیین های صحیح عرفانی، اما به واسطه بهره مندی از مبانی حکمی خود، ازجمله: جسمانیه الحدوث و روحانیه البقاء بودن نفس، حرکت جوهری، اتحاد عاقل و معقول، تحلیل دقیق تر و عمیق تری از رابطه عشق و فنا ارایه می دهد. وی فنا عاشق را به معنای انسلاخ وجودی و تبدل جوهری تعین خلقی به تعین حقی بر می شمرد.

    کلید واژگان: رابطه عشق و فنا, اتحاد عاشق و معشوق, انسلاخ وجودی, ملاصدرا, عین القضات
    Narges sadat Rouholamin *, Seyed Ahmad Ghaffari Ghare Bagh

    It is very important to explain the mystical and philosophical ontology of love and death by God, which shows the ultimate perfection and the end of the ascension of the lover. The purpose of this research is to explain the relationship between love and mortality in the works of Mulla Sadra and Ain al- Quzat Hamedani, and seeks to find out whether the relationship between love and the beloved remains in death, or whether love and death are mutually exclusive. This research, with the comparative analytical method and the use of library data, deals with the comparative comparison and analysis of the thoughts of Mulla Sadra and Ain al-Quzat Hamedani as two representatives of philosophy and mysticism. The death of a lover means becoming righteous and losing egotism. Death is the problem of love, and in the position of death, which is the ultimate love and a higher position than it, there is no duality of lover and beloved. Although the examination and analysis of common thoughts and themes shows the alignment of the views of these two scholars regarding the explanation of the relationship between love and death, but by comparing their views carefully, it is possible to comment on the superiority of Mulla Sadra's explanation. While accepting the correct mystical explanations, he provides a more detailed and deeper analysis of the relationship between love and death by benefiting from his ruling bases, such as the physicality of occurrence and the spirituality of the survival of the soul, the substance theory, the unity of the wise and the reasonable.He considered the death of the lover as the meaning of existential annihilation and the essential change of the natural determination to the right determination.

    Keywords: The relationship of love, death, the unity of the lover, the beloved, existential annihilation, Mulla Sadra, Ain al-Quzat
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال