به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « duty » در نشریات گروه « ادیان و عرفان »

تکرار جستجوی کلیدواژه «duty» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • حسین خانلری بهنمیری*
    حضانت حق و درعین حال، تکلیفی است که قانون برای حفظ و نگهداری کودک به والدین سپرده است. دو موضوع به عنوان چالش در این مقاله مورد توجه قرار گرفته است؛ از یک سو، حضانت حق والدین است و از سوی دیگر، حضانت به عنوان تکلیف ابوین شناخته می شود. همین موضوع اختلاف بین فقها و حقوقدانان را درباره اسقاط این حق، بیشتر کرده است؛ بنابراین، در این مقاله سعی بر آن است که جنبه حق بودن حضانت و چگونگی تقابل آن با تکلیف بررسی شود. رویکرد این مقاله توصیفی تحلیلی است و برای گردآوری داده ها از منابع کتابخانه ای استفاده شده است. رهیافت این مقاله حضانت را حقی می داند که برای والدین در روابط مابین خودشان قابل اسقاط و انتقال است و در صورت استنکاف آنان از حضانت به طور هم زمان، برای یکی از والدینی که در آن زمان برای حضانت اولویت دارد، به عنوان تکلیف شناخته می شود (زیرا حق طفل در مقابل حق والدین، ارجحیت دارد) و ضمانت اجرای مدنی و کیفری بر عهده دار حضانت اعمال می گردد.
    کلید واژگان: حضانت, حق, تکلیف, مصلحت طفل, قابلیت اسقاط}
    Hossein Khanlari Bahnamiri *
    Custody is a right and at the same time a duty, which the law entrusts to the parents to keep the child. Two issues have been considered as challenges in this article; On the one hand, custody is the right of the parents, and on the other hand, custody is recognized as the duty of the parents. This issue has increased the difference between jurists and lawyers regarding the removal of this right. Therefore, in this article, an attempt is made to examine the aspect of the right of custody and how it compares with the duty. The approach of this article is descriptive-analytical; Library sources have been used to collect data. The result of this article considers custody as a right that can be revoked and transferred for parents in the relationship between themselves, and in the case of their disapproval of custody at the same time, it is a duty for one of the parents who has priority for custody at that time. It is known (because the right of the child is preferred over the right of the parents) and the guarantee of civil and criminal enforcement is applied to the person in charge of custody.
    Keywords: custody, Right, duty, interest of the child, ability to abort}
  • محدثه معینی فر*
    فرزندآوری در طول اعصار دغدغه ای بزرگ برای بشریت بوده است. این دغدغه بزرگ همیشه در جدال میان منافع و زیان ها قرار داشته است. با پیشرفت در عرصه روش های کمک باروری و روش های پیشگیری از بارداری در دهه های اخیر، موضوع حق تولید مثل مورد توجه واقع شده است. روش گردآوری مطالب در این مقاله، اسنادی و روش پژوهش توصیفی- تحلیلی است. هدف اصلی این مقاله، توصیف جایگاه حق تولید مثل در نظام حقوقی اسلام است. هدف از نگارش این مقاله تبیین دیدگاه اسلام درباره ماهیت حق تولید مثل است تا بتوان درباره ابعاد این حق و سایر موضوعات مرتبط به آن مانند صاحب حق، متعهد این حق و سایر موارد تصمیم های مناسبی را اتخاذ نمود.نتایج این پژوهش نشان می دهد بر اساس آیه 223 سوره بقره و روایات جواز عزل، تولید مثل حق است نه حکم و همچنین، آن حق آمیخته به تکلیف است نه حق محض و ساده. بر همین اساس، تکالیف باید به من علیه الحق که می تواند یک شخص یا دولت باشد، تحمیل شود، زیرا ملاحظه حقوق بدون تکالیف متقابل کافی نیست.
    کلید واژگان: حق تولید مثل, حق, واجب, فقه, الزام}
    Muḥadditha Mu‘Īnīfar *
    Bearing a child has always been one of the most magnificent matters of mankind. Naturally speaking, making a decision about it relies on its pros and cons. By the development of modern assisted reproductive technologies and contraceptive methods in recent decades, the issue of human reproduction has gained more importance in Islam (and Islamic law) and in other religions. In this paper, we use the document analysis and descriptive-analytical research methods to figure out the conditions and status of mankind’s reproductive rights according to Islamic law. The purpose of this article is to show the perspective of Islamic law toward the nature of reproductive rights. By considering this issue, we can decide better about other issues in this realm such as the aspects of reproductive rights, the right-holders, and the duty-bearers. In conclusion, according to the standpoint of the Qur’ān and the traditions about the permission to practice ‘azl (withdrawal or coitus interruptus), we might maintain that human reproduction is a right rather than a commandment (ḥukm); moreover, it is a mixture of duty and right, because is not sufficient to only take rights into consideration. Thus, according to this right, obligations or duties must be imposed against other opposing parties (persons or the government), as it is not possible to imagine rights without responsibilities.
    Keywords: reproductive right, right, Commandment, Islamic Law, obligation, Duty}
  • محمد سربخشی*
    مکاتب اخلاقی به دو دسته کلی غایت گرا و وظیفه گرا تقسیم می شوند. غایت گراها هدفی خاص را منشا ارزش اخلاقی دانسته و سایر ارزش ها و الزامات اخلاقی را بر اساس آن تعیین می کنند. در مقابل، وظیفه گراها بایدی اصلی معرفی و سایر بایدها و ارزش های اخلاقی را از آن استنتاج می کنند. هرکدام از این گرایش ها دلایلی را برای اتخاذ رویکرد خود معرفی کرده اند. نظریه عقل عملی کانت و امرگرایی از جمله مکاتبی هستند که وظیفه گرا می باشند. لذت گراها، دنیاگریزها، قدرت گراها و قرب گرایان از کسانی هستند که غایت گرا محسوب می شوند. علل و دلایلی که باعث انتخاب رویکرد وظیفه گرایانه شده مخدوش و نارساست. ازاین رو غایت گرایی مبنای صحیحی برای تعیین و توجیه ارزش های اخلاقی است. این رویکرد قادر است با قرایتی خاص، مراعات ارزش های اخلاقی توسط خداوند متعالی را نیز توضیح داده و تبیین کند. مقاله حاضر با مقایسه این دو رویکرد به روش تحلیلی، به بررسی ادله صحت و سقم آنها پرداخته و می کوشد تبیین لازم برای مراعات احکام اخلاقی توسط خداوند متعالی، با رویکرد غایت گرایانه را ارایه دهد.
    کلید واژگان: غایت, وظیفه, وظیفه گرایی, غایت گرایی, ارزش اخلاقی}
    Mohammad Sarbakhshi *
    One of the basic questions in the field of ethics is the observance of moral values by God. Virtue, Deontological & Teleological Ethics are three approaches in this regard. Followers of Virtue ethics have sought to justify the observance of values by God by relying on the attributes of divine perfection. Followers of Teleological ethics consider a specific goal as the source of moral value and determine other values and moral requirements based on it, & followers of Deontological ethics, introduce the must as the principal must and infer other moral musts and values from it. This article argues that the Deontological ethics is not only incapable of justifying the observance of moral values by God, but is fundamentally false. On the other hand, virtue and teleological ethics are not fundamentally different from each other. Third, teleological ethics has two different interpretations, only one of which can clarify the observance of moral values by God. By comparing these three approaches in an analytical way, this article examines the proofs of their correctness and validity and tries to provide the necessary explanation for the observance of moral precepts by God with a teleological approach.
    Keywords: Duty, Goal, Deontological Ethics, Teleological Ethics, Ethical Value}
  • عابدین مومنی، سهیلا رستمی، ابوبکر احمدی*، شیلان سجادی
    پژوهش حاضر که به روش توصیفی تحلیلی و از نوع تحلیل محتوا است، به بررسی مفهوم تمکین زوجه و آثار مترتب بر آن در زندگی زناشویی براساس فقه مذاهب اسلامی و حقوق می پردازد. تمکین در اصطلاح فقها دارای کاربردی خاص و به معنای حق استمتاع برای زوج بر زوجه است. از دیدگاه حقوق دانان، تمکین دارای یک معنای خاص؛ یعنی اجابت خواسته و نیاز جنسی مرد، و یک معنای عام؛ یعنی قبول ریاست شوهر و محترم شمردن اراده وی در اداره خانواده است. نتایج پژوهش نشانگر آن است که از مهم ترین مباحث تمکین، اثبات حق یا حکم (تکلیف) بودن آن می باشد؛ زیرا اگر حق باشد، صاحب حق می تواند حق خود را ساقط و آن را اعمال نکند، و اگر حکم (تکلیف) باشد، غیر قابل اسقاط است. براساس نظریه رایج در فقه اسلامی، تمکین تکلیف زوجه و حق واجب زوج بر زوجه است و در صورت امتناع، زوجه ناشزه محسوب می گردد و اسقاط حق نفقه، تعزیر و سقوط حق قسم از ضمانت اجراهای آن است. نتیجه نهایی با استناد به آیات قرآن، روایات، اجماع فقها، دلایل عقلی و مواد قانونی، حکم (تکلیف) بودن تمکین زوجه است.
    کلید واژگان: استمتاع, تمکین, حکم (تکلیف), حق, مذاهب اسلامی}
    Abedin Momeni, Soheila Rostami, Aboubakr Ahmadi *, Shilan Sajadi
    The present study, which is a descriptive-analytic research and has been conducted through content analysis method, examines the concept of Tamkin (Wife Obedience) and its related effects in marital life based on jurisprudence of Islamic schools of thought and law. Tamkin (Wife Obedience) in jurisprudence has a special usage which means the husband’s right to enjoyment with his wife. From the jurists’ point of view, Tamkin (Wife Obedience) has a specific meaning, namely, the fulfillment of the man’s sexual desire, and a general meaning, namely accepting the management of the husband and honoring his will to run the family. The results of the study indicate that one of the most important issues about Tamkin (Wife Obedience) is to prove that if it is Haq (Right) or Hukm/ Taklif (Decree/ Duty), because if it is Haq (Right), the right holder can abolish his right and not exercise it, and if it is a Hukm/ Taklif (Decree/ Duty), it is indestructible. According to the common theory in Islamic jurisprudence, the obedience is obligatory on the wife, and it is a right for the Husband and if the wife refuses, she is considered to be Nashizah (Disobedient Woman), and falling of the right for receiving Nafaqa (Alimony) Ta‘zir (Punishment) and the fall of the right to take an oath are the guarantees for it. According to the verses of the Quran, traditions, Consensus (Ijma‘) of jurists, rational reasons, and legal articles, the final result is that Tamkin (Wife Obedience) is Hukm/ Taklif (Decree/ Duty).
    Keywords: Enjoyment, Tamkin (Wife Obedience), Hukm, Taklif (Decree, Duty), Haq (Right), Islamic Denominations}
  • امیر دیوانی*

    کسی نیست که با پرسش از زندگی پس از مرگ روبه رو نشده باشد. از آنجا که پیامبران الهی و اوصیای ایشان پیغام الهی را در باره زندگی پس از مرگ به مردم ابلاغ کرده اند، در این پژوهش تلاش می شود نشان داده شود درک ضرورت این ابلاغ در نهاد هر انسانی هست و شناسایی آن تنها نیازمند آشکارسازی است؛ از این رو به روش عقلی روشن می شود نظام احسن آن گاه درک خواهد شد که هیچ بخشی از آن نادیده گرفته نشود. اگر جهان طبیعت بدون جهان پسین وارد عقل شود، در برابر پرسش های عقل نظری به خلا تبیین بر می خورد. این خلا تبیین در عقل عملی حکایت دیگری دارد. عقل عملی نه تنها آدمی را به سوی فعل اخلاقی سوق می دهد و او را بدان مکلف می سازد، بلکه جهان اخلاق را در کنار جهان طبیعت قرار می دهد تا معقولیت آن را به اتمام رساند. عقل بدون جهان اخلاق و زندگی اخلاقی در پس زندگی در طبیعت نمی تواند از معقولیت عمل اخلاقی پشتیبانی تام کند. در این نوشتار می کوشیم تا با استفاده از مفاهیم اخلاقی بر ضرورت وجود جهان دیگر استدلال کنیم. این استدلال با بهره مندی از مقدمات در دسترس همگان می کوشد خود را به مرتبه احتجاج برساند. نقطه عزیمت این استدلال، فهم عام از مفهوم اخلاقی «وظیفه» است.

    کلید واژگان: وظیفه, قانون اخلاق, زندگی اخلاقی, جهان اخلاق, جاودانگی اخلاقی, زندگی پس از مرگ}
    Amir Divani *

    There is no one who has never face the question of life after death. Since the prophets and their successors have communicated the divine message of posthumous life to people, in this paper I seek to show that every human being innately apprehends the necessity of this communication, and its recognition is just in need of a closure. Thus, it will be clarified, through a rational method and conceptual analysis, that the optimal order (al-niẓām al-aḥsan) is apprehended when none of its constitutive parts is ignored. If reason grasps the natural world without the afterlife, then it will encounter explanatory gaps when facing the questions of theoretical reason. The explanatory gap has a different story when it comes to practical reason. Not only does practical reason lead and oblige one to moral actions, but also puts the moral world along with the natural world in order to complete its rationality. Reason cannot fully support the rationality of moral actions without a moral world and moral life after the natural life. In this paper, I will draw on moral concepts to argue for the necessity of the existence of another world. The argument deploys premises graspable by everyone in order to turn into a proof. The departing point of the argument is the general notion of the moral concept of “duty.”

    Keywords: duty, law of morality, moral life, moral world, moral immortality, afterlife}
  • نیره رحمن زاده، محمدرضا جواهری*

    حج، از مهم ترین اعمال عبادی است که بر هر مکلف دارای شرایط واجب شده و دلیل وجوبش، آیات و احادیث می باشد (آل عمران: 97). یکی از مهم ترین اعمال فریضه حج، طواف است؛ از آنجا که حضور بانوان معذور در مسجد ممنوع و حرام است و مکان انجام طواف، مسجدالحرام  و شرط انجام دادنش طهارت می باشد؛ پس بانوی معذور باید طواف را تا پاک شدن به تاخیر اندازد. حال که زمان انجام مناسک حج تمتع؛ (مانند وقوف در عرفات و منا)، ایام خاصی است، اگر بانویی پس از محرم شدن برای عمره تمتع و پیش از انجام دادن طواف یا در حین آن، دچار عذر شرعی شود و تا آخرین فرصت جهت محرم شدن برای حج تمتع پاک نشود، تکلیف او چیست؟ می تواند اعمال حج تمتع را در همان سال انجام دهد یا باید حج تمتع را در سال های بعد به جا آورد؟ و به طور کلی وظیفه بانوی معذور برای انجام دادن طواف در حج چیست؟ در واقع نظر مراجع عظام در این باره متفاوت است؛ بررسی ها نشان می دهد علما بر این مساله که: «وظیفه طواف کننده، هنگام مواجهه با عذر شرعی، ترک سریع مسجدالحرام است»، اجماع دارند؛ ولی در این مورد که پس از آن، طواف کننده باید به چه شیوه ای عمل کند، نظرات مختلف داده اند. در این پژوهش برآنیم که نظر مراجع عظام درباره «شرایط طواف ویژه بانوان دارای عذر شرعی» را  بررسی کنیم.

    کلید واژگان: تکلیف, معذور, طواف, حیض, نفاس, استحاضه}
    Nayere Rahmanzade, Mohamad Reza Javaheri*

    Hajj is one of the most important acts of worshipping which is obligatory on those who can fulfill all the required conditions and its necessity is proved by several verses (e.g. Al-Imran: 97) and hadiths. Tawaf is one of the most prominent rituals of the Hajj. Since the presence of the excused women in the mosque is forbidden, and Masjid al-Haram is the place for performing Tawaf and the condition for its performance is purity, the excused women should delay their Tawaf until they are clean. On the other hand, the time for performing the rituals of pilgrimage such as wuquf in Arafat and Mina is specific. So, what is the duty of a woman, excused after being Muhrim for Umrah Tamattu and prior to performing Tawaf or during Tawaf but is not clean until the last opportunity to be a Muhrim for Hajj tamattu? Can she perform Hajj tamattu in the same year or should she perform it in the following years? And in general, what is the duty of the excused women to perform the Tawaf of the Hajj? In fact, the opinions of the great scholars is different in this regard. Studies show that scholars have a consensus on the duty of women who confront with the religious excuse during Tawaf to leave the Mosque quickly, but they disagree on how these women should act afterwards. In this study, we investigate the opinions of the scholars on the conditions of Tawaf for women with religious excuses

    Keywords: duty, excuse, Tawaf, Menstrual}
  • سهراب مروتی، مینا یعقوبی *

    گفتمان «معنویت بدون دین» و یا «معنویت بدون تشریع و تکلیف»، از آثار سیر طبیعی تمدن عقل گرا و تجربه محور غرب است که امروزه در میان روشن فکران جامعه ما رسوخ نموده است؛ گفتمانی که به موجب آن، گروه های معنوی مدرن با عقاید و تعالیم عامه پسند و بعضا مخاطره آمیز، شکل گرفته و به سرعت در حال توسعه هستند. ازاین رو، این پژوهش بر آن است تا با تبیین صفات مناسک اسلامی، به روش شناسی و نحوه تاثیرگذاری آن بر فرایند معنویت یابی دینی پرداخته و جایگاه احکام اسلامی و اهمیت آن را در این قلمرو تعیین نماید. در این زمینه، صفاتی از قبیل، وحیانی بودن، اخلاق مداری، ریخت مندی، نماد مندی، تکرار و تداوم و جمع گرایی شناسایی و تبیین گردید.

    کلید واژگان: معنویت, آزادی, تکلیف گریزی, مناسک اسلامی, روش شناسی احکام, تعمق بخشی معنوی}
    Sohrab Morowwati, Mina Yaqoobi

    The discourse of «spirituality without religion» or «spirituality without legislation and duty» is one of the effects of the natural evolution of the West''s rational and experiment-based civilization، which has penetrated among the intellectuals of our society. It is a discourse based on which modern spiritual groups with popular and sometimes dangerous beliefs and teachings are formed and developing rapidly. So، explaining the features of Islamic rites، the present paper seeks to expound its methodology and how it affects the process of religious spirituality-seeking and determine the position and importance of Islamic rules in this domain. In this regard، such features as revealed nature، morality-orientation، formativeness، symbolism، repetition، continuation and collectivism are recognized and expounded.

    Keywords: spirituality, freedom, duty, shunning, Islamic rites, methodology of rules, spiritual deepening}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال