به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « egypt » در نشریات گروه « ادیان و عرفان »

تکرار جستجوی کلیدواژه «egypt» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • احمد بادکوبه هزاوه، معصومه آبانگاه ازگمی

    در دوره ایوبیان به سبب انقراض دولت شیعی مذهب فاطمیان و اعمال سیاست سرکوبگرانه و ضد شیعی دولت، بستر مناسب​تری برای بروز گرایش​های فرقه​ای مورخان اهل سنت در مصر و شام فراهم گردید که می​توانست مواضع واقعی آنها را نسبت به شیعه و مظاهر آن نمایان سازد. رویکرد مورخان مزبور در برابر تشیع و انگاره​های آن مساله جستار حاضر است که در دو موضوع مصداق حقیقی شیعه در نظر آنان و چگونگی مواجهه​ شان با بن​مایه​های اعتقادی شیعه نظیر عترت، افضلیت اهل بیت‰، واقعه کربلا، مهدویت و نظایر آن واکاوی شده است. بدین منظورآثار تاریخی شاخص تعدادی از مورخان سنی مذهب این دوره، در دو گروه کلی مورخان متعصب مانند عمادالدین اصفهانی، ابوشامه و ابن​واصل و مورخان منصف نظیر ابن​عدیم، ابن​خلکان و سبط​ابن​جوزی با روش توصیفی و تحلیلی مورد مقایسه و مطالعه قرار گرفته است. دستامد این پژوهش نشان می​دهدکه امامیه اثناعشری، مصداق شیعه رسمی در نگاه این مورخان بوده و باقی فرق، از انشعاب​های منحرف آن محسوب می​شوند. مواضع اغلب این مورخان درباره بن​مایه​های اعتقادی شیعه، با اختلاف​هایی، قرابت زیادی با دیدگاه​های امامیه دارد، لذا لعن و تکفیر این مورخان که گاه درباره شیعه مشاهده می​شود، متوجه اسماعیلیه و شعبه​های آنها بوده و عمدتا شامل امامیه نمی​گردد.

    کلید واژگان: شیعه, امامیه, اسماعیلیه, تاریخنگاری دوره ایوبیان, مورخان اهل سنت, مصر و شام}
    Ahmad Badkuba Hazawa, Ma’suma Abangah Azgami

    Under the Ayyubids, due to the extinction of the Shiite government of Fatimids and the state’s suppressive anti-Shiite policy, the ground was prepared for the emergence of sectarian leanings of the Sunnite historiographers in Egypt and Syria that could reveal their real positions towards Shiism and its manifestations. Those historians’ approach to Shiism and its ideas is the subject of the present inquiry. This inquiry deals with the following two topics: (1) the true instance of Shiism for the historians; and (2) the Shiite doctrinal themes such as Ahl al-Bayt (or Itrat), superiority of Ahl al-Bayt, Karbala incident, Mahdawiyyat, and the like. To do so, the prominent historical works from some Sunnite historiographers of that time were investigated and compared in two general groups: dogmatic historians such as Imaduddin Isfahani, Abu Shama, and Ibn Wasel; and the fair historians such as Ibn Adim, Ibn Khallikan, and Sebt ibn Jowzi. The findings of this study show that Twelver Shiism was the instance of official Shiism for those historians, and rest of the sects were conceived as the deviated ramifications of it. The positions of most of those historians regarding the Shiite doctrinal themes are mainly close, with some minor differences, to Imamiya’s views. Thus, those historians’ cursing found sometimes on the Shiites was directed to Ismailiyya and its branches, not to Imamiya.

    Keywords: Shiism, Imamiya, Ismailiya, historiography under Ayyubids, the Sunnite historians, Egypt, Syria}
  • جواد فیروزی، سمیه حقیقت
    اسطوره ها روایت های مقدسی هستند که از دوره های باستان به جا مانده اند. در این اسطوره ها جهان بینی انسان گذشته بازتاب یافته است. یکی از مهم ترین دغدغه ها این بوده که انسان چگونه و چرا آفریده شده است. از تمدن های مهم دوران باستان دو تمدن مصر و بین النهرین در محدوده زمانی نزدیک به هم پدید آمده اند و در پیدایش اسطوره ها و تحول و جابه جایی آنها نقش بسزایی داشته اند. برای دانستن اندیشه مصریان در مورد آفرینش انسان، دو دسته متن در دست است، نوشته های اهرام و تابوت نوشته ها که بر دیوارهای اهرام و کناره های تابوت ها بر جا مانده اند. اساطیر بین النهرین نیز بر روی لوحه های گلی و آثار هنری نوشته و نگهداری شده اند. بررسی اسطوره های مصر و بین النهرین و مشاهده تشابه ها و تفاوت های آنها، ما را با نگرش آن تمدن ها به آفرینش انسان و فرایند آن آشنا می سازد.
    کلید واژگان: بین النهرین, مصر, آفرینش, انسان, اسطوره}
    Javad Firouzi, Somayyeh Haqiqat
    As sacred narratives, myths have reflected human worldview since the ancient times. One of the main preoccupations of human being was how and why men have been created. Egyptian and Mesopotamian mythology, which approximately are contemporaneous, have an important role in development of the myths of man’s creation. We can find a good deal of such accounts in inscriptions of Pyramids and coffins in Egypt and on clay tablets and other artistic relics in Mesopotamia. By surveying these accounts we are going to find their similarities and differences.
    Keywords: Mesopotamia, Egypt, creation, man, Myth}
  • فیروز آزادی
    تشیع به مثابه همزاد اسلام، به وسیله شماری از صحابه و تابعین به مصر راه یافت؛ اما نفوذ و قدرت مخالفان شیعه، چالش مهمی در راه پیشرفت آن بود. قیام مسلمانان مصر بر ضد عثمان بن عفان، که به قتل او انجامید، از جمله فرصت هایی بود تا تشیع در آن سرزمین خود را نشان دهد و امام علی، پس از به دست گرفتن خلافت اسلامی، والیان خود را در آنجا مستقر کند.
    این نوشتار در پی آن است که نشان دهد، این حوادث نشانگر گسترش تشیع در مصر نبود. ریشه های نفوذ مخالفان شیعه و طرف داران «عثمانی اموی»، که بر تبلیغات گسترده و قدرت نظامی متکی بود، در مصر عمیق تر بود؛ به گونه ای که شیعه در مصر، پس از تشکیل دولت اول اموی، تا مدت ها در درون خانه ها محصور شد و به خاموشی گرایید.
    نگاشته پیش رو درصدد بررسی چگونگی پا گرفتن تشیع در مصر و علل افول آن در نیم قرن اول پس از فتح اسلامی است. نقد و بررسی متون تاریخی و برخی از نظرات پژوهشگران معاصر و تفسیر اسناد تاریخی بر اساس منابع موجود کتابخانه ای، رویکرد این مقاله برای یافتن پاسخ هایی به پرسش اصلی این نوشتار است.
    کلید واژگان: تشیع, مصر, امام علی(ع), دولت اموی}
    Firouz Azadi
    Shiism, as the twin of Islam, was introduced into Egypt by some of the Companions and the Successors. However, it was challenged by the influence and power of the Shiites’ opponents. The uprising of the Egyptian Muslims against ‘Uthman bin ‘Affan, which led to his murder, was one of the opportunities for Shiism to show off in Egypt; and Imam Ali, having achieved the Islamic caliphate, installed his governors there.The present article is seeking to show that the abovementioned condition was not a sign of the spread of Shiism in Egypt. The influence of the opponents of Shiism and the adherents of Uthmani-Umayyad rulers, resting upon widespread propagation and military power, was more deeply rooted in Egypt. Therefore, the Shiism, after the establishment of the first Umayyad government, was enclosed in houses for a long period, thereby declining in Egypt.The present article is seeking to investigate the way Shiism originated in Egypt and the reasons for its decline in the first half century after the Islamic conquest. The approaches used by the present article are the review and investigation of historical sources and some views of the contemporary researchers as well as the interpretation of historical evidences based on the existing library resources.
    Keywords: Shiism, Egypt, Imam Ali, Umayyad government}
  • سیده مطهره حسینی
    قاره آفریقا یکی از بزرگ ترین قاره های مسلمان نشین زمین است. شیعیان نیز از نخستین سال های آغازین اسلام، به آفریقا کوچیده اند و در طول سده ها، در بخش های گوناگون این قاره حضور داشته اند. در این مقاله، بررسی چگونگی حضور شیعیان در آفریقا و کم و کیف آن بررسی شده و مهم ترین دشواری های و فرصت هایی که اکنون با آن مواجهند، بازشناسی و پیشنهادهایی برای بهبود شرایط و کاهش مشکلات ارائه گردیده است. این مقاله، که حاصل مطالعه پژوهشی دقیق درباره شیعیان آفریقاست، آنان را با توجه به محیط زندگی، به چهار بخش شیعیان شمال آفریقا (آفریقای سفید)، شیعیان غرب، شیعیان شرق و شیعیان جنوب شرقی، و شیعیان جنوب تقسیم کرده است. مبنای این دسته بندی وضعیت نسبتا همسان شیعیان در هر یک از این چهار منطقه است.
    کلید واژگان: شیعیان, آفریقا, مصر, ایران, حوزه قم, عراق}
    Dr. Sayyideh Mutahhareh Husayni
    The continent of Africa is one of the greatest Muslim inhabited regions in the world. Shia Muslims also immigrated to Africa from the very early years of Islam and kept their presence during centuries in different parts of this continent. In this paper we tend to recognize the quality and quantity of their presence in this continent and the most important problems and opportunities they now have along with suggestions to improve their conditions and reduce their problems. In this paper they are divided by an accurate study into four parts in terms of their life environment: the Shiites in North Africa (white Africa), west Shiites, east Shiites, and south Shiites. The division is based on their equal conditions in each one of these parts.
    Keywords: Shiites, Africa, Egypt, Iran, Qom seminary, Iraq}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال