به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "moral education" در نشریات گروه "ادیان و عرفان"

تکرار جستجوی کلیدواژه «moral education» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی moral education در مقالات مجلات علمی
  • معصومه فتحی*
    مقاله حاضر به بررسی تحلیلی تربیت اخلاقی و خودشکوفایی در اندیشه منسیوس، به عنوان یکی از بزرگ ترین فرزانگان چین باستان و از مهم ترین شارحان آیین کنفوسیوس، پرداخته است. اندیشه های منیسوس عمدتا بر محور شناخت انسان استوار است و افزون بر شناخت طبیعت، توانایی ها و استعدادهای انسان، راه شکوفاسازی آنها جهت تبدیل به فرزانه کامل را می نمایاند. منسیوس طبیعت آدمی را نیک دانسته و اعتقاد دارد که آنچه انسانیت انسان در گرو رشد و شکوفایی آن است، چهار احساس موسوم به «سرآغاز های چهارگانه » است که به منظور تبدیل انسان اخلاقی بالقوه به انسان بالفعل، باید شناخته و شکوفا گردند؛ این چهار سرآغاز عبارت اند از: الف). احساس ترحم که سرآغاز نیک خواهی است؛ ب). احساس شرم و حیا که سرآغاز وظیفه شناسی است؛ ج). احساس فروتنی و نزاکت که سرآغاز التزام به سنت های آئینی است؛ و د). قوه تشخیص صواب و خطا که سرآغاز خرد است. هر انسانی این چهار بذر وجودی را به سان چهار عضو بدن با خود دارد و هر که به انکار آنها اقدام کند، مانند آن است که خود را به دست خویش فلج نماید. اما در مقابل، اگر انسان بتواند این چهار نطفه وجودی را تماما در خویشتن پرورده و شکوفا سازد، به کمال و فرزانگی دست می یابد. این سرآغازها نه آموختنی و اکتسابی، بلکه به مثابه موهبت هایی هستند که آنها را آسمان (تیآن) در نهاد انسان قرار داده است تا فصل انسان نسبت به سایر موجودات باشند.
    کلید واژگان: تربیت اخلاقی, خودشکوفایی, سرآغازهای چهارگانه, منسیوس
    Masoomeh Fathi *
    The present article deals with the analytical study of moral education and self-actualization in the thought of Mencius, one of the greatest sages of ancient China and one of the most important commentators and promoters of Confucianism. Mencius's thought is based on the knowledge of man, and in addition to the knowing human nature, abilities and talents, it shows the way of their actualization, so that transform a man into a wise and perfect human being. Mencius considers human nature to be inherently good and believes that what the humanity of man depends on for growth and prosperity are four feelings, known as "Four Beginnings" that must be recognized and flourished, so that a potential man become an actual man. These Four Beginnings are as follows: 1). Feeling of pity is the beginning of kindness; 2). Feeling of shame and modesty is the beginning of conscientiousness; 3). Humility and decency is the beginning of observing rituals and ceremonies; and 4). Ability to distinguish between right and wrong is the beginning of wisdom. Like the four members of his body, every man has inherently all of these four existential seeds, and whoever denies them is like one who paralyzing himself by his own hand. But on the contrary, if a person can fully nurture and flourish these four seeds, he achieve perfection and wisdom. These beginnings are neither learned nor acquired; but they are gifts that Heaven/Ti’an has put them in Human Mind/Heart to be the defining characteristics of human being compared to other beings.
    Keywords: Four Beginnings, Mencius, Moral Education, Self-Actualization
  • سید اکبر حسینی قلعه بهمن، مرتضی بخشی گلسفیدی *

    «تربیت اخلاقی» از مباحث بسیار مهم در رسیدن انسان به کمال واقعی و سعادت نهایی است. ازاین رو همه ادیان و مذاهب به آن توجه خاص داشته اند، به ویژه با آیین های دینی که برای پیروان خود لحاظ نموده اند. مسئله مقاله حاضر بررسی شباهت ها و تفاوت های موجود در آیین های دینی کاتولیک و شیعه از حیث تربیت اخلاقی است. برای پاسخ به این مسئله، با استفاده از روش توصیفی تحلیلی ضمن بهره گیری از منابع دینی کاتولیک و شیعه و همچنین آثار برخی از پژوهشگران، آیین های دینی کاتولیک و شیعه از حیث تربیت اخلاقی بررسی شده و شباهت ها و تفاوت های میان آن دو تحلیل گردیده است. بدین روی چهار آیین «تعمید»، «اعتراف»، «ازدواج» و «عشای ربانی» از مذهب کاتولیک و در مقابل، چهار آیین «شهادتین»، «توبه»، «ازدواج» و «نماز» از مذهب شیعه بررسی شده است. شباهت های تربیتی زیادی میان این آیین ها مشاهده شد، ولی تفاوت های بسیاری هم میانشان وجود دارد. در این میان از نظر تربیت اخلاقی آیین های دینی شیعه برتری قابل توجهی دارد و ضمن برخورداری از تمام وجوه مثبت تربیت اخلاقی در آیین های مذهب کاتولیک، فاقد نقاط ضعف آنهاست.

    کلید واژگان: تربیت اسلامی, کاتولیک, مسیحیت, شیعه, آیین دینی, تربیت اخلاقی

    "Moral education" is one of the most important issues for human perfection and ultimate happiness. Therefore, all religions and denominations have paid a special attention to this topic, especially by defining religious rituals for their followers. The question of this article is to examine the similarities and differences between Catholic and Shiite religious practices in terms of their moral education. In order to answer this question, using descriptive-analytical method and using Catholic and Shia religious sources as well as the works of some researchers, I have investigated and analyzed the Catholic and Shiite religious rites in terms of moral education and their similarities and differences. Therefore, I have studied the four rites of "Baptism", "Confession", "Marriage" and "Holy Communion" from the Catholic religion and the four rites of "Martyrdom", "Repentance", "Marriage" and "Prayer" from the Shia religion. I found many educational similarities between these rituals, but there are also many differences as well. Shia religious rites have a significant superiority in terms of moral education, and having all the positive aspects of Catholic moral education, it lacks their weak points.

    Keywords: Islamic education, Catholicism, Christianity, Shia, religious practice, moral education
  • محمد تورنگ *، امیر جوان آراسته
    در این مقاله پس از تنقیح دامنه معنایی و ضمن تشریح کارایی اخلاقی و زیبایی شناختی خیال، به تشریح کارایی خاص آن در تکوین و گسترش هنر انتظار توجه خواهیم کرد. نتیجه ای که از این توجه و تحلیل حاصل شده این است که خیال، به عنوان ساحتی که همواره در نقش واسطه عمل می کند، در رابطه با هنر انتظار نیز به نقش واسطه گرانه خود تعین می بخشد و زمینه تکوین و گسترش این هنر را در ابعاد اخلاقی و زیبایی شناختی خاص خود فراهم می نماید. به این ترتیب که: الف) خیال در کارکرد وجودی خود زمینه ارتقاء هنر انتظار از ساحت مادی به عالم مجردات را فراهم می کند؛ ب) از وجه معرفتی نیز خیال زمینه ای برای نقب زدن هنر انتظار از عالم محسوس به عالم معقول است؛ ج) در جنبه معنایی، خیال ساحتی است که معانی باطنی را در امتداد معانی ظاهری مستقر ساخته و این معانی باطنی را به هنر انتظار منتقل می نماید. در تمام کارکردهای سه گانه فوق، خیال زمینه ساز تربیت اخلاقی مخاطبان است و این تربیت را با تمرکز بر مضامین عشق و فضیلت، در هنر انتظار منعکس می نماید.
    کلید واژگان: عالم خیال, قوه متخلیه, خیال خلاق, هنر متعالی, تربیت اخلاقی, هنر انتظار
    Mohammad Toorang *, Dr. Amir Javan Arasteh
    In this article, after spelling out the semantic domain and explaining the ethical and aesthetic efficacy of imagination, we will focus on its specific function in the development and development of the art of excitement. The result of this attention and analysis is that imagination, as an area that always acts as mediator, determines its intermediary role in relation to the art of expectation, and determines the field of development and development of this art in the moral and aesthetic dimensions. It provides its own. Thus: a) The imagination in its existential function provides the basis for the promotion of the art of expectancy from the material realm to the divine world. B) From the epistemic point of view, it is also a good idea to screw the art of expectation from the sensible world into a reasonable world. C) In the semantic aspect, imagination is a place that employs intrinsic meanings along the apparent meanings and transfers these inner meanings to the art of excitement. In all of the three functions above, imagination is the basis for the ethical education of the audience, and reflects this education by focusing on the themes of love and virtue in the art of excitement.
    Keywords: imaginative world, fusion, creative imagination, transcendental art, moral education, art of excitement
  • مجتبی حیدری
    مقاله حاضر به بررسی مولفه ها و شاخص هایی می پردازد که باعث تاثیر
    اخلاقی تربیتی زیارت بر زائران می شوند. این مولفه ها تا پنج مورد شمارش شده اند. عامل نخست، اعتقاد و ایمان به زیارت شونده به عنوان پیامبر یا امام است. عامل دوم، عشق و علاقه زائر به مزور است و در واقع، زیارت بدون علاقه به مزور معنا ندارد. عامل سوم، شخصیت و جایگاه مزور است. عامل چهارم، برخورداری زائر از آمادگی پیشین از طریق اجتناب از گناه و استغفار از گناهان پیشین است. عامل پنجم، نیز احساس حضور در محضر مزور می باشد که از طریق شیوه هایی؛ مانند اذن دخول تقویت می شود.
    کلید واژگان: زیارت, مولفه های زیارت, اخلاق, تربیت, تربیت اخلاقی
    Mojtaba Heidari
    Present article examines the factors that affect the pilgrim's in terms of education and ethics. There are up to five factors. The first is the belief and faith in the one being pilgrimed as a prophet or as an Imam. The second one is the pilgrim's love and passion for the Imam or prophet, and in fact, pilgrimage does not make sense without having true passion. The third factor is the personality and the position of the one being pilgrimed. The fourth factor is the pilgrim's enjoyment of previous preparation through avoidance of sins and seeking forgiveness for their past sins. The fifth factor is also the feeling of being in the presence of the one being pilgrimed, which is strengthened through techniques such as seeking entry permission. ‡›™‘”†•
    Keywords: Pilgrimage, Factors Of Pilgrimage, Ethics, Education, Moral Education
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال