به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "ode" در نشریات گروه "ادیان و عرفان"

تکرار جستجوی کلیدواژه «ode» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی ode در مقالات مجلات علمی
  • Dr. Mujtaba Damawandi, Mansura Rezai
    The Shiite poetry is a fruitful branch of the tree of ritual poetry with a heroic, painful militant spirit, whose most prominent manifestation is seen in the Ashura’s poems. Yaghma Jandaqi is one of the best-known poets of the period known as “literary return” (Bazgasht-i Adabi) whose fame is due to Ashura’s poems and innovating the poetical format of elegy (noha). He created this format by making some changes in the structure of ode (qasida), and the structure of his elegies can be classified into four groups. Although Yaghma was not a scholar or scientist, not learning the rules of poetry from a teacher, his Ashura’s elegies are full of various literary techniques, and numerous literary innovations are seen in his poetical imageries. More interestingly, he – with much sagacity – has not used much formality in his poetical imagery. This has made this kind of poems understandable even for ordinary people. Having investigated literary techniques in Yaghma’s elegies in two groups of literal and semantic rhetoric, we note that since elegies were recited in group and with beating one’s chest, this poetical format has been full of alliteration, pun, and repetition, which increase the musical weight of the speech. Among the semantic literary techniques, literary devices such as contrast, symmetry, simile, and explicit metaphor – which are understandable for all people – have been mostly used.
    Keywords: Yaghma Jandaqi, Ashura's poetry, elegy, ode, rhetoric
  • محسن سیفی فاطمه لطفی مفرد نیاسری
    اعتقاد به اینکه اصل و منشا روح از عالم بالاست و به سبب غفلت و فراموشی در عالم پست مادی هبوط کرده و زندانی گشته، یکی از اصولی ترین بن مایه های عرفانی است و سالک می کوشد آن را از پلیدی ها پاک سازد و با علم و معرفت رشد دهد، تا آن هنگام که زمان مرگ فرا رسد و بار دیگر نفس به اتحاد مع الله برسد درحالی که به همه امور نهانی آگاه است.
    ابن سینا در قصیده عرفانی «عینیه» این مساله را محور قرار داده و به تبیین مراحل سیر روح پرداخته است.نسیب عریضه،شاعر معاصر عربی، نیز در قصیده بلند ومشهور «علی طریق إرم» با الهام از «عینیه»، مراحل سیر نفس در حرکت به سوی کمال را به رشته نظم کشیده است.
    دو شاعر در اندیشه پست شمردن دنیا و اسارت روح افلاکی در جسم خاکی و نیز والا بودن سرچشمه حقیقت ها با یکدیگر اتفاق نظر و درنحوه سیر و هدف خویش با هم اختلاف دارند. ما در این مقاله بر آنیم تا ضمن بررسی تطبیقی این دو قصیده به بیان وجوه تشابه و تفاوت آن دو بپردازیم.
    کلید واژگان: ابن سینا, عینیه, نسیب عریضه, علی طریق إرم, قصیده عرفانی
    Mohsen Seifi, Fatemeh Lotfi Mofrad Niasari
    The belief that the soul originates from the celestial world and is imprisoned in the material world as a result of neglect is a fundamental belief in mysticism. The sophis try to purify the soul through knowledge and wisdom before it unites with the God in the afterworld. Aviccina focuses on this purification in his Ode (Einieh) and the contemporary Arab poet،Nasib Arizeh،does the same in his long piece of poetry (Ala-Tarighe-Eram) and follows the example of Einieh. This paper comparatively explores the theme in these works.
    Keywords: Aviccina, Nasib Arizah, Einieh, Ala, Tarighe, Eram, ode
  • علیرضا جلالی
    مقاله حاضر، نخست به پیشینه تفسیرهای تمثیلی شاهنامه، در برخی متون عرفانی اشاره می کند و آنگاه با مقایسه داستان بیژن و منیژه در شاهنامه فردوسی و قصیده عینیه ابن سینا، عناصر مهم جهان بینی گنوسی ها، همچون دوگانگی روح و جسم، هبوط روح از عالم بالا و زندانی شدن آن در تخته بند تن و فراموش کردن اصل خویش، و سرانجام بیداری و بازگشت به جایگاه و موطن اصلی را در هر دو متن نشان می دهد.
    کلید واژگان: بیژن و منیژه, قصیده عینیه, هبوط, فراموشی, گنوسی, جسم و روح, سرود مروارید
    A. Jalali
    The present paper first discusses interpretations of Ferdawsi’s Shahnameh in Sufi text. It then compares tow odes to show that both share discussions of Ganoosi ideologies, duality of soul and the mprisonment of soul in the body.
    Keywords: Ode, Bizhan, Manizheh, eynie, Soul, Body
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال