به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « patience (sabr) » در نشریات گروه « ادیان و عرفان »

تکرار جستجوی کلیدواژه «patience (sabr)» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • فاطمه (مهناز) توکلی*، فاطمه حسن پور
    از جمله مقامات عرفانی که سالک باید واجد آن گردد تا گرفتار رهزن ها و تنگناهای سلوک نشود «صبر» است. در بینش امام علی علیه السلام صبر در سیر انسان به سوی حق تعالی اهمیتی ویژه دارد، از همین روست که مسیر دستیابی به درجات و آثار آن را توصیف کرده اند تا از این طریق انگیزه های رسیدن به این مقام عرفانی تقویت شود. خواجه عبدالله انصاری نیز صبر را یکی از نخستین گام های رهروان به سوی حق و مقامی برای عوام و متوسطان می داند و با توجه به تاثیر «صبر» در سلوک از نقش آن در کمال نفس پرده بر می دارد. با بررسی دیدگاه امام علی علیه السلام و خواجه عبدالله انصاری به روش تحلیلی- توصیفی و بررسی اقسام سه گانه صبر بر معصیت، صبر بر مصیبت و صبر بر طاعت این نتیجه حاصل شد که تحقق درجات مختلف صبر در سالک باعث تربیت نفس او شده و او را در برابر وساوس و خواطر نفسانی مقاوم می کند تا آنجا که با ثبات قدم در سلوک، استعداد بهره مندی از مواهب الهی را پیدا کرده و به خداوند تقرب پیدا کند.
    کلید واژگان: امام علی(ع), خواجه عبدالله انصاری, مقام عرفانی, صبر, کمال نفس, سالک}
    Fatemeh (Mahnaz) Tavackoli*, Fatemeh Hasan Pour
    “Patience” is one of the most important mystical stations – to which the mystic should become eligible not to be troubled by the problems of the conduct. In the viewpoint of Imam Ali (as.), patience plays a significant role in man’s spiritual journey towards God. Accordingly, Imam Ali describes the way to achieve its ranks and effects in order to strengthen the motivations to achieve this mystical station. KhwajahAbdullah Ansari also considers patience as one of the first steps that should be taken by the mystics guiding their way to the right; he also regards patience as a station for the lower and middle ranks; moreover, he uncovers the role of patience in soul’s perfection concerning the effect of ‘patience’ in the spiritual journey.
    Keywords: Imam Ali (as.), Khwajah Abdullah Ansari, mystical station (maqām), patience (sabr), soul perfection, mystic}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال