به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "real definition" در نشریات گروه "ادیان و عرفان"

تکرار جستجوی کلیدواژه «real definition» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی real definition در مقالات مجلات علمی
  • محمدعلی اسماعیلی
    نظام تعریف در اندیشه فیلسوفان مشایی بر اصول و مبانی زیر استوار است: الف) امکان شناخت ذاتیات اشیا؛ ب)پذیرش نظام مقولات عشر ارسطویی؛ ج) پذیرش نظام مبحث ماده و صورت ارسطویی. نظام تعریف مشایی از سوی صاحب نظرانی همچون فارابی و سهروردی نقد شده است. سهروردی شناخت ذاتیات اشیا را ناممکن دانسته و به تصریحات فیلسوفان، استشهاد می کند. همچنین با طرح دیدگاه شهود، ملاک بداهت را شهود حسی و قلبی به شمار آورده و نظام مقولات عشر و ماده و صورت ارسطویی را نیز مورد نقد قرار می دهد. سهروردی پس از نقد نظام تعریف ارسطویی، به ارائه دیدگاه خود مبنی بر «تعریف مفهومی» پرداخته، آن را در علوم بسیار سودمند می داند. تعریف مفهومی در برابر تعریف حقیقی نفس الامری قرار داشته و برخلاف آن، ناظر به ذاتیات نفس الامری اشیا نبوده، بلکه تنها در پی ارائه ذاتیات مفهوم مورد تعریف است. ارزیابی نظام تعریف مشایی و نظام تعریف سهروردی و بیان کاستی های آنها نیز در این نوشتار مورد بررسی قرار گرفته است.
    کلید واژگان: حد, رسم, تعریف حقیقی, تعریف مفهومی, سهروردی
    Muhammad Ali Ismaeili
    The Peripatetic formula of definition is based on the following principles: a) the possibility of knowing something by means of its essentials, b) the acceptance of Aristotelian ten categories and c) the acceptance of Aristotle's ideas of matter and form. The Peripatetic approach to definition has been criticized by such philosophers as al-FÁrÁbi and Suhrawardi. Suhrawardi claims that it is impossible for us to know things by means by its essentials and he invokes philosopher's words to prove his claim. He says that the criterion for a thing to be self-evident is intuition; external or internal. He is also critical of the theories of ‘ten categories’ and ‘matter and form’. Having rejected Aristotelian view of definition, Suhrawardi presents his own theory of 'nominal definition', regarding it as very useful in sciences. Contrary to real definition that is based on the essentials of things, nominal definition is based on the essentials of the concept in question. Other issues touched by this article are the assessment of Peripatetics and Suhrawardi's theories of definition and their limitations and flaws.
    Keywords: definition, description, real definition, nominal definition, Suhrawardi
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال