جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "revolution" در نشریات گروه "ادیان و عرفان"
تکرار جستجوی کلیدواژه «revolution» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
انقلاب به معنای تحول اساسی و بنیادین است، انقلاب یعنی یک تحول و یک دگرگونی عمیق بنیادی از ریشه در یک اجتماع. پژوهش حاضر نقش جوانان در تحقق انقلاب اسلامی را براساس تیپ شناسی جوان در قرآن تبیین می نماید. در این تحقیق تیپ های شخصیتی سه گانه جوان در قرآن و مصادیق مختلف آن، با روش توصیفی _ تحلیلی تبیین می شود و نقش هر تیپ شخصیتی در تحقق انقلاب اسلامی بیان می گردد. با بررسی آیات قرآن با محوریت جوان، سه نوع تیپ شخصیتی جوان از منظر قرآن کریم استنباط گردید؛ جوان جوگیر و احساساتی، جوان خودنگهدار و پارسا، جوان تحول آفرین و تمدن ساز. مهم ترین شاخصه های جوان نقش آفرین در تحقق انقلاب اسلامی عبارتند از: جوانی که جوگیر و احساساتی نشود و از احساسات توام با عقل بهره گیری نماید؛ جوانی که با اهل باطل همنشینی نکند و در مسیر جوآفرینی دشمنان قرار نگیرد، جوانی که تحت تاثیر احساسات جوانی به خودنمایی و تجمل پرستی نپردازد، جوانی که نماز را ضایع نکند و از شهوات پیروی ننماید، جوانی که با بصیرت، تدبیر و عقلانیت عمل نماید، جوان پارسا و خودنگهدار؛ مومن، پاکدامن، دارای روح توحیدی، صبر و ایثار، عفو و گذشت، جوان تحول آفرین و تمدن ساز؛ جوانی که مانند ابراهیم؟ع؟ بت شکن و فسادستیز است، جوانی که چون موسی؟ع؟ عدالت طلب و حامی مظلومان است، جوانی که دارای اقدام جهادی و خالصانه است، جوانی که از دانش لازم و توانایی جسمی برخوردار است، جوان مومن انقلابی.کلید واژگان: جوان, انقلاب, تیپ شناسی, قرآن, تمدن ساز, مومنRevolution means a basic and fundamental change, revolution means a transformation and a deep fundamental transformation from the roots in a society. The present study explains the role of youth in the realization of the Islamic Revolution based on the typology of youth in the Qur'an. In this research, the three personality types of young people in the Quran and its various examples are explained with a descriptive-analytical method, and the role of each personality type in the realization of the Islamic Revolution is expressed. By examining the verses of the Qur'an with a focus on young people, three types of young personality types were deduced from the perspective of the Holy Qur'an; A passionate and emotional young man, a self-contained and pious young man, a transformative and civilization-creating young man. The most important characteristics of young people who play a role in the realization of the Islamic revolution are: a young person who does not get emotional and takes advantage of emotions combined with reason; A youth who does not associate with false people and does not get in the way of creating enemies, a youth who does not show off and show off under the influence of youthful feelings, a youth who does not waste prayer and does not follow lusts, a youth who acts with insight, planning and rationality. A pious and self-preserved young man; Believer, chaste, possessing the spirit of monotheism, patience and sacrifice, forgiveness and forgiveness, young transformative and civilization builder; A young man who is like Ibrahim? He is an idol breaker and anti-corruption, a young man who, like Moses? He is a seeker of justice and a supporter of the oppressed, a young man who has jihad and sincere action, a young man who has the necessary knowledge and physical ability, a revolutionary young believer.Keywords: Young, Revolution, Typology, Quran, Civilization Maker, Believer
-
هدف پژوهش حاضر بررسی عملکرد نظام در رابطه با جوانان پس از پیروزی انقلاب می باشد. به منظور دستیابی به هدف مقاله فوق از روش های توصیفی _ تحلیلی با تکیه بر گفتمان انقلاب و همچنین نظریه تغییرات نسلی اینگلهارت استفاده شده است. یافته های این پژوهش نشان می دهد که بسیاری از پژوهش های کشور در تلاش هستند تا از روش و نظریه اینگلهارت که 80 کشور جهان را مورد بررسی قرار داده است، تغییرات نسلی جامعه ما را موردواکاوی قرار دهند. اما گفتمان انقلاب با این روش ناهمخوانی بنیادین دارد. نتایج این مقاله به این نکته رسیده است که گفتمان انقلاب از ابتدا بر ارزش های فطری و غیرمادی در کنار مادیات تاکید داشته است. تجربه های مبارزه با رژیم پهلوی، جنگ تحمیلی هشت ساله عراق علیه ایران و دستاوردهای کلان و خرد در عرصه های گوناگون با حضور حداکثری جوانان بوده که قابل توضیح با نظریه اینگلهارت نیست.کلید واژگان: انقلاب, جوانان, نظام, تغییر, نسلThe purpose of the current research is to investigate the performance of the system in relation to the youth after the victory of the revolution. In order to achieve the goal of the above article, descriptive-analytical methods have been used, relying on the discourse of the revolution, as well as Inglehart's theory of generational changes. The findings of this research show that many researches in the country are trying to analyze the generational changes of our society using Inglehart's method and theory, which has examined 80 countries of the world. But the discourse of the revolution is fundamentally inconsistent with this method. The results of this article have come to the point that the discourse of the revolution has emphasized innate and non-material values along with material ones. The experiences of fighting the Pahlavi regime, Iraq's eight-year imposed war against Iran, and the big and small achievements in various fields with the maximum presence of young people, which cannot be explained by Inglehart's theoryKeywords: Revolution, Youth, System, Change, Generation
-
This article explores Sayyed Muhammad Baqir al-Sadr's depiction of the revolutionary Islamic identity, focusing on the revolutionary role of women. The analysis draws from four of his published books, including Contemporary Man and the Social Problem, and Fadak fi al-Tarikh (Fadak in History), to illustrate these concepts. The paper adopts the «content of analysis method» for data collection, involving related documents and the dilala method of text analysis. The article is divided into three sections. Firstly, it delves into Sayyed al-Sadr's portrayal of the Islamic identity and how it evolves into a revolutionary force in pursuit of freedom. Secondly, it examines the inspiring example of Fatima Al Zahraa (as) who, by disputing with Ibn Abu Quhafa (aka Abu Bakr) to claim her property (Fadak), demonstrates the potential for women to be active agents and even revolutionaries. Lastly, the article evaluates Sayyed al-Sadr's relationship with his sister Amina al-Sadr (aka Bint al-Huda), recognizing her as one of the early and prominent revolutionary women of Shia heritage.Keywords: Islamic identity, Freedom, Revolution, Fatima Al Zahra, Mohammad Baqir al-Sadr, Bint al- Huda, Muslim Women
-
Modernity implies ways of social and organizational life that began to improve in seventeenth-century Europe and gradually developed into the rest of the world. Due to its unanimous and progressive rationality, modernity has been highly influential in social, cultural, and political spheres, both in the West and among Muslim nations. Nations’ encounters with modernity have not always followed consistent patterns, and every country has had a unique experience of its own. Iran and Turkey are countries whose modern experience bears similar characteristics but gave way to entirely different outcomes. Modernization in both countries accelerated the growth of political and philosophical opposition, including that of the Islamist movement that regarded modernity as the enemy of national culture and religious values. Iran and Turkey made different choices and formed different fronts against modernity. This article is a historical sociology of modernity in Iran and Turkey that evaluates the divergent experience in each country, applying Eisenstadt’s theory of Multiple Modernities to examine the changes and outcomes of modernity in them.Keywords: modernity, Turkey, Iran, Pahlavi, religion, Revolution
-
تحلیل کمی واژگانی بیانیه 1985م جنبش حزبالله، بیانگر غلبه وجوه دینی و اسلامی شیعیانه این جنبش در قالب کلماتی چون: اسلام، خداوند، مستضعفان، شهادت، امت، ولی فقیه، انتظار، استکبار جهانی، و استعمارستیزی است. کاربست همین رویکرد در مانیفست سال 2009م این جنبش، نشاندهنده کاسته شدن از نمادگرایی دینی و شیعی و در مقابل، افزایش مفاهیمی عام و رایج در ادبیات سیاسی بینالمللی لبنان چون: ملی و ملیگرایی، دولت، شهروند، عربی و انسان است. به اعتقاد برخی، این مساله به نوعی تغییر ماهوی در ادبیات حزبالله لبنان را نشان میدهد. این نوشتار، با بهرهگیری از روش تحلیل محتوا و بررسی کمی واژگانی، در صدد بررسی ماهیت این تغییر است. یافتههای تحقیق نشان میدهد انقلاب ادبیاتی یادشده، الزاما به معنای تغییر ایدیولوژیک و اعتقادی مقاومت نیست. تاکید مجدد حزب بر مقوله ولایت فقیه، اسلام، امت و مبارزه با هژمونی نظام سلطه، همگی بیانگر حفظ رویکرد ایمانگرایانه و غیبمحورانه جنبش در هدایتبخشی به کنشهای سیاسی و عدمانقلاب ایدیولوژیک حزبالله و صرفا تغییر در ادبیات و در برخی موارد تغییر در بینش سیاسی این جنبش - و نه انقلاب اعتقادی آن - با لحاظ شرایط و زمینههای اجتماعی موجود بوده است.
کلید واژگان: واژه, معنا, ادبیات سیاسی, انقلاب, بازی گر سیاسی, حزب اللهThe quantitative lexical analysis of the 1985 manifesto published by Hezbollah movement in Lebanon shows the dominance of religious and Shi’i Islamic aspects of the movement in the form of words such as ‘Islam’, ‘God’, ‘the oppressed people’, ‘martyrdom’, ‘the nation’, ‘Wali Faqih’ (the authoritative jurist), ‘Waiting’, ‘the global Arrogance’, and ‘anti-colonialism’. Applying the same approach in analyzing the 2009 manifesto of this movement shows a reduction of in the religious and Shi’i symbolism and, in contrast, an increase in general and common concepts in international political literature such as ‘Lebanon’, ‘national and nationalism’, ‘the government’, ‘citizen’, ‘Arabic’ and ‘human’. Some maintain that this reveals an essential change in the literature of the Lebanese Hezbollah movement. This article uses the methods of content analysis and quantitative lexical investigation to study the nature of that change. The findings of the study show that the aforementioned literary revolution does not necessarily mean an ideological and doctrinal change in the resistance movement. The movement’s reemphasis on Wilaya Faqih, Islam, nation, and combating the hegemony regime all represent the preservation of faithful and Invisible-centered approach in guiding the political conducts and Hezbollah’s no ideological revolution and merely a change in its literature and, sometimes, an alteration in its political insight – not a doctrinal revolution – considering the existing social conditions and backgrounds.
Keywords: terms, meaning, political literature, revolution, political player, Hezbollah -
گونه شناسی های متفاوت از ماهیت و چیستی انقلاب اسلامی ایران و نظام معرفتی برآمده از آن، جایگاه راهبردی انقلاب اسلامی را در سطح ملی، منطقه ای، جهانی و تاریخی تغییر می دهد. در این مطالعه در روندی تحلیلی و مقایسه ای، مولفه ها و پیامدهای هستی شناسی اجتماعی انقلاب اسلامی مبتنی بر نظریه های انقلاب در جهان مدرن، با مولفه ها و پیامدهای هستی شناسی الهی انقلاب اسلامی مبتنی بر انگاره های دینی، مورد توجه قرار گرفته و پیامدهای معرفت شناختی آن، در دو جبهه تفکری مدرنیته اسلامی و تمدن اسلامی، با بررسی رویکردها و راهبردهای هر گروه مطالعه شده است. در انگاره مدرنیته اسلامی، نخست در تبیین ماهیت انقلاب، بر معرفی نوعی یا تعدادی از عوامل فرهنگی، جامعه شناختی، اقتصادی، روان شناختی و سیاسی برآمده از انگیزه ها و منافع اجتماعی گروه های خاص یا متکثر اجتماعی بسنده می کنند و دیگر این که روند تمدنی پسینی انقلاب را روندی تنزیهی نسبت به تمدرن مدرن در حوزه های معنوی و اخلاقی تعریف می کنند. اما در انگاره تمدن سازی، انقلاب اسلامی به عنوان یک انقلاب ابعادی بزرگ و پیوسته تعریف می شود که با ولایت الهی، از مجرای رهبری یک بزرگ مرد الهی و با تمسک دین مدارانه و پیوسته مردم به آن، در امتداد درگیری جبهه حق و باطل و در مسیر رشد و رفعت اجتماعی برای امر زمینه سازی ظهور امام عصر برپا شد و دیگر عوامل اجتماعی در شکل گیری انقلاب اسلامی نقش و جایگاه ثانویه ایفا کردند. در بخش پایانی نوشتار، با اولویت بخشی گزاره تمدنی انقلاب اسلامی بر گزاره تجددی آن، به بررسی آسیب ها و کاستی های سویه تمدنی انقلاب اسلامی و بایسته های سیاستی مناسب آن ها در مسیر امر زمینه سازی پرداخته شده است.
کلید واژگان: انقلاب, انقلاب اسلامی, تمدن مدرن, تمدن زمینه ساز, هستی شناختی, معرفت شناختیVarious typology about the nature and quiddity of Islamic revolution of Iran and the system of values resulted from it, change the strategic position of the revolution nationally, regionally, internationally and historically. In this study in a comparative and analytic method, the elements and social ontological outcomes of the revolution based on theories of revolution in modern world, and godly ontological outcomes based on religious ideas are focused on. And its epistemological outcomes in two areas of thought, Islamic modernism and Islamic civilization, and the approaches and strategies in each group are mentioned. In the idea of Islamic modernity, first in clarification of the nature of revolution, they think it is enough to mention some of cultural, sociological, financial, psychological and political factors raised from the social interests of a specific of multiple groups. And they define the post revolution civilizational process in the spiritual and mystic areas, as irrelevant to the modern civilization. But according to the idea of civilization building, Islamic revolution is defined in a larger more constant scale. This revolution is established based on Godly governing through the channel of the leadership of a great man of Allah and with religious devotion of people to this channel. And along the battle of Truth and Falsehood this revolution is to develop and set the ground for the Reappearance of Imam Mahdi (A.S). And other factors play secondary roles. In the final part of this writing the civilizational element of the Islamic revolution is prioritized to its modernist elements, and the shortcomings and the harms of civilizational level of Islamic revolution and the related political necessities of it in the way of setting the ground are discussed.Keywords: Revolution, Islamic Revolution, modern civilization, epistemology, ontology -
از موضوعات مهم درباره انسان، سعادت و کمال است. از نگاه اسلام این سعادت چیزی جز تقرب به خدای متعال نیست؛ تقربی ارزشی، سلوکی و از راه عمل به شریعت، که با واژگان قرآنی «فوز»، «فلاح»، «عند» و «لقاء» بیان می شود. از پرسش های مطرح درباره این موضوع اینکه این نزدیکی به چه معنا و از چه سنخی است و چه رخ می دهد که به سالک الی الله مقرب می گویند؛ آیا تحولی حقیقی و کمالی در او رخ می دهد یا تشریفا او را مقرب می خوانند؟ شاخصه های این قرب چیست؟ هدف این پژوهش بیان چیستی قرب به خدا و ویژگی های آن است. در اسلام این سلوک عرفانی و کمالی، تحولی حقیقی و وجودی است و با به فعلیت رسیدن استعدادهای ذاتی شخص با سیر و حرکت اختیاری برق آسا یا متوسط یا کند، در قالب هجرت به سوی خدای متعال و دگرگونی درونی، یافتن حیات طیبه و وارد شدن به عالم نور جلوه می کند و امری حقیقی، تشکیکی و اکتسابی است.
کلید واژگان: قرب الی الله, تحول, هجرت, حیات, نور, تشکیک, اکتسابSalvation and spiritual perfection are major issues about man. In view of Islam, salvation is proximity to the Almighty God. It is an axiological proximity via spiritual journey, abiding by Sharia law, and expressed by such words as “fowz” (victory), “falah” (salvation), “Ind” (near), and “liqa” (countenance) in Arabic lexicography. The key questions in this connection are: What is the meaning and nature of proximity? What happens when those in spiritual journey become nearest to God? Do they experience a real and perfect evolution or they are only entitled to be nearest ones to God? What are the major traits of this proximity? This paper intends to clarify the nature of proximity and its qualities. In Islam, proximity is achieved through spiritual journey and perfection and in realization of proximity, the inborn traits and qualities of man tend to God at the speed of lightening, or at medium or low speed. Then, as a result of internal revolution, he gains pure life and enters the World of Light. Thus proximity is a real, skeptical and acquisitive practice.Keywords: Proximity to God, revolution, evolution, spiritual departure, life, light, skepticism, acquisition -
در این نوشتار، در ابتدا موقعیت استراتژیک یمن بررسی شده است. در ادامه، به این سوال پاسخ داده شده که «انقلاب اسلامی ایران چه تاثیراتی بر تحولات ژئوپلیتیکی شیعه در یمن داشته است؟»هرچند شیعیان زیدی، که بخش عمده شیعیان این کشور را تشکیل می دهند، تا سال 1962 حکومت را در این کشور بر عهده داشتند، اما پس از سقوط آنها از قدرت، طی سالیان متمادی در انزوای ژئوپلیتیکی شدیدی قرار گرفتند. با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، موجبات خروج از انزوا و گسترش تدریجی ژئوپلیتیک شیعه در این کشور فراهم گردید.
احیای شیعیان زیدی، تاثیرپذیری فکری و عملی شخصیت های یمنی از تفکرات انقلابی امام خمینی، گسترش شیعه دوازده امامی و حضور فعال شیعیان در قیام اخیر مردم یمن از جمله تاثیرات این انقلاب بر تحولات ژئوپلیتیکی شیعه در یمن به شمار می آید. در مجموع، می توان گفت: انقلاب اسلامی ایران موجب گسترش ژئوپلیتیک شیعه در یمن شده است.
کلید واژگان: یمن, شیعیان, زیدیه, انقلاب, ژئوپلیتیک, الحوثیIn the present article, we have initially investigated the geopolitical situation of Yemen. Then, we have answered the following question: ‘what have been the effects of Islamic revolution of Iran on geopolitical changes in Yemen?’ Although Zeyd+ Shiites, who form a large part of the Shiite population of Yemen, governed that country up to 1962, they suffered severe geopolitical isolation after their fall. With the victory of Islamic revolution in Iran, the grounds were prepared for their coming out of isolation and gradual geopolitical diffusion of Shiism in Yemen. Revival of Zeyd+ Shiism, the intellectual and practical influence of Imam Khomeini’s thoughts on Yemani figures, diffusion of Twelver Shiism, and Shiite active participation in the recent revolution of Yemen are among the effects of Islamic revolution on Shiite geopolitical changes in Yemen. Altogether, it can be said that Islamic revolution of Iran has caused Shiite geopolitical diffusion in Yemen.Keywords: Yemen, the Shiites, Zeyd+, revolution, geopolitics, al, Hawth -
بی تردید، شناخت دقیق و عمیق ماهیت و محتوای نهضت ها و انقلاب ها تا حد زیادی به بررسی نقش و تاثیر گروه ها و نیروهای اجتماعی تاثیرگذار در روند انقلاب ها، چه قبل و چه بعد از آن بستگی دارد. روحانیان به واسطه نقشی که در بیشتر جوامع ایفا می کنند، به مثابه یک نهاد اجتماعی از اهمیت بسزایی برخوردارند. روحانیت شیعه دست کم از دوره صفویه از جمله نیروهای مقتدر اجتماعی و یکی از ارکان مهم جامعه مدنی به شمار می آمده است. آنان همچون سایر نیروها و گروه های اجتماعی، در مقابله با قدرت سیاسی، علاوه بر ایفای نقش معنوی خود، عهده دار نقش سیاسی نیز بوده اند و کارکرد هایی همچون مشارکت و نفوذ در ارکان دولت، انزوا و انفعال سیاسی، اپوزیسیون داخلی، و رهبری قیام ها و انقلاب های اجتماعی را می توان برای ایشان برشمرد. تاریخ معاصر ایران در متن خود، آبستن دو انقلاب بزرگ بوده که بسیاری از تحولات و تغییرات را در جامعه ایران به وجود آورده اند. به لحاظ مقایسه ای، نقاط افتراق و اشتراک بسیاری در هر دو مقطع و سال های پس از آن وجود دارد که مبارزه با استبداد و استعمار، نوع نظام سیاسی، قانون اساسی، نقش مردم، ایدئولوژی، رهبری و عواملی از این دست را می توان برشمرد. این تحقیق در صدد است تا سه دهه حضور روحانیت پس از انقلاب اسلامی را با سه دهه پس از مشروطه، و نیز افکار، اندیشه ها و نظریه هایی را که درباره این دو انقلاب از سوی علما و روحانیان ارائه گردیده است مطالعه و به صورت تطبیقی و مقایسه ای بررسی کند و وجوه اشتراک و افتراق آنها را استخراج و تجزیه و تحلیل نمایدکلید واژگان: انقلاب, ایدئولوژی, روحانیان, روشن فکران, مشروطیتUndoubtedly, a precise recognition of the nature and content of the movements and revolutions largely depends on investigating the role and the effect of social groups and forces influential before and after those movements. Because of the role they play in most societies, the clergy are of particular importance as a social institution. The Shiites clergy, at least from the Safawid period onward, were among the powerful social forces and one of the important kingpins of the civil society in Iran. Just like other social forces and groups, they played political roles – besides their spiritual roles – in confronting the political power of that day, playing functions such as participation and infiltration in the government, political isolation or passivity, internal opposition, and leading social riots and revolutions. The modern history of Iran witnessed two great revolutions which brought about many evolutions and transitions in the Iranian society. Comparatively, the two revolutions had differences as well as common points both in periods before and after them. Among them, we may refer to the following ones: struggling with colonialism and autocracy, the type of political regime, constitutional law, the role of the people, ideology, leadership and some other factors like these. The present article is seeking to have a comparative study of the presence of the clergy three decades after the Islamic revolution and three decades after the Constitutional Movement as well as the thoughts and ideas presented by the scholars and the clergy on those two revolutions, extracting and analyzing their difference and common points.Keywords: revolution, ideology, the clergy, intellectuals, Constitutionalism
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.