به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « the koran » در نشریات گروه « ادیان و عرفان »

تکرار جستجوی کلیدواژه «the koran» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • شهین سیمیاری، علی قائمی امیری*، محمد آرمند

    سازندگی فردی یا خودسازی اخلاقی و استکمال نفس، غایت رسالت نبی اکرم(ص) بوده است آنجا که می فرماید انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق. از سوی دیگر خداوند در قرآن مجید هدف از خلقت را عبودیت دانسته است. رابطه عبودیت با استکمال نفس و خودسازی اخلاقی با توجه به اثربخشی تربیت اسلامی برآن در قرآن مجید هدف اصلی این تحقیق بوده و در این بین نگاهی نیز به عرفان شیعه در مبحث انسان شناسی داشته ایم. نتیجه حاصل تحقیق نشان می دهد جهان بینی و معرفت شناسی عرفانی که خود یک قالب و روش و شاید ابزار شناخت روش در تربیت اسلامی است همواره در تلاش برای ایجاد فضایی دو طرفه برای شناخت موجودیت انسان و لوازم انسان بودن و طی مراتب کمال او بوده است. عرفان اسلامی در واقع در صدد جهت بخشی به تعاملات معرفتی، انسان شناسی و جامعه شناسی بوده و در این بستر به رشد و تعالی انسان اندیشیده است و برای آن برنامه دارد. بنابه دیدگاه عرفان اسلامی، هدف نهایی از کوشش انسان، رسیدن به شناخت و معرفت است. این نوع معرفت احتیاج به بسترسازی دارد ، یعنی قلب انسان که مکان روح الهی وی می باشد ، باید از زشتی ها، پلیدی ها و کلا هر نوع آلودگی کاملا پاک و منزه شده باشد تا نور حقیقت بتواند بر آن بتابد . میان مفاهیم عرفانی و تعلیم و تربیت از جنبه هدفی اشتراک بسیاری دیده می شود . در تعلیم و تربیت نیز ، هدف به نوعی فراهم آوردن شرایطی است که متربی به آگاهی و شناخت دست یابد.

    کلید واژگان: خودسازی, تربیت, انسان, اجتماع, قرآن, عرفان اسلامی}
    Shahin Simyari, Ali Ghaemi Amiri, Mohammad Armand, A

    Individual development or ethically self-made or soul completion was the culmination of the Prophet Mohammad so that he said, “I became prophet to complement the ethics”. On the other hand, the Almighty says the purpose of the world creation was servitude. The relationship between servitude and soul completion and ethical self-growth having the effectiveness of Islamic education in mind in the Koran has been the main objective of this research with a little attention toward the Shiite mysticism in terms of anthropology. The result of the research shows that the mystical worldview and epistemology, which in itself is a form and method and perhaps a tool for understanding the method of Islamic education, have always been in an effort to bring about a mutual space for understanding the existence of human being and the vehicles for that matter and the stages of his perfection, too. Islamic mysticism in fact tries to direct the knowledge interactions, anthropology, and sociology, in which the growth and sublimity of human being is thought about and planned for. The Holy Koran motivates people to stay on the track of education and self-growth through its educational methods such as servitude affection, preaching, patterns, response to the curious minds, invitation to thinking, reflection, and so on. Based on Islamic mystical perspective, the ultimate goal of human efforts is achieving knowledge and understanding. This kind of knowledge requires a foundation, that is, the human heart that is a place for his divine soul should be free from filth, vices, and in general every kind of pollutions so that the light of reality could shed on that. There is a common goal between mystical concepts and education. In education, too, the aim is to rather bring about a condition in which one can get his hand on knowledge and understanding. In fact, what is seen in practice is that education is merely summarized in the process of teaching and learning

    Keywords: Self-development, education, human being, congregation, the Koran, Islamic mysticism}
  • ابراهیم نویی*، مجتبی جلالی
    قرآن به عنوان وحی آسمانی مشتمل بر موضوعات متعدد است که در مواردی متصدی تبیین امور و گاه در مقام تفصیل امور متشابه از یکدیگر است. نوشتار پیش رو رویکرد ملاصدرا در باب قلمرو و جامعیت قرآن را با روشی نقلی - برهانی بررسی کرده و به این نتایج رسیده است: از دیدگاه ملاصدرا، همه امور به نحوی در قرآن مذکور است؛ حال یا صریحا و یا اینکه مقومات، اسباب، مبادی و غایتش در قرآن آمده است. البته فهم همه علوم قرآن مختص به افرادی است که توفیق مفارقت از تعلقات مادی نصیب آنان شده است. همین ویژگی است که تبیین معارف و علوم قرآنی را متوقف بر وساطت رسول الله و ائمه (ع) می کند. ملاصدرا معتقد است همانطوری که انسان ها دارای مراتب وجودی مختلفند، قرآن نیز مشتمل بر مراتب و بواطن متعددی است و مراتب وجودی انسان‏ها در میزان فهم و درکشان از علوم قرآن تاثیر گذار خواهد بود. ملاصدرا در باب جامعیت و قلمرو قرآن، قائل به تفصیل است و قرآن را مشتمل بر دو بخش؛ ظاهر و باطن دانسته است. او در بخش ظاهر قائل به جامعیت اعتدالی و در بخش باطن قائل به نظریه حداکثری است.
    کلید واژگان: قرآن, قلمرو وجامعیت, صدرالمتالهین شیرازی, انسان, مراتب وجودی}
    Ebrahim Noei *, Syed Mujtaba Jalali
    The Koran as numerous topics , including the divine truth is that in some cases, the state affairs and sometimes in detail of homologous of each other. the main research question how the Sadriddin approach in the territory and universality of the Koran , which quantifies the discursive way . of the findings , pointing out that these points of view , but he is not Sadruddin , furniture , entry and its ends in the Koran is understanding of science and all the Koran dedicated to the people of the material interests and separation based on this explanation of Education and Science Koranic enclosed stopped on mediation Rasool God and imams , from the perspective of the Sadriddin as humans have much different , though , are also on the Koran contains far and are numerous and human existence in the understanding of science and understand the Koran is pretty impressive . Sadriddin from the inference that he would be in the Koran and territory integrity , with respect to the length and the Koran consisted of two parts : the appearance and know that seemed to appear in the comprehensive eatedali and in the bottom with respect to the maximum theory .
    Keywords: the Koran, territory, Sadruddin, human, though}
  • علیرضا فیروزفر، جواد نصیری*، سمیه فیروزفر
    این مقاله در رابطه با رویکرد قرآن و عرفان به معنا و مفهوم تزکیه بحث می کند. واژه تزکیه در اصل حاوی دو معنای رشد و نمو دادن و تطهیر و پاکیزه سازی است. البته باید توجه داشت که این دو معنا با یکدیگر، پیوند دارند و به نوعی لازم و ملزوم یکدیگرند. معمولا در کتاب های تعلیم و تربیت و متون اخلاقی و عرفانی دو واژه تربیت و تهذیب را به جای تزکیه به کار می برند.
    تزکیه در عرفان عبارت است از زدودن نفس و تخلیه آن از عقاید باطل و اوصاف مذموم، میراندن هوای نفس، تربیت کردن و به صلاح آوردن نفس و از صفت اماره به مطمئنه رسانیدن آن. برخی تزکیه را به معنای ترک دنیا دانسته اند. در منابع عرفانی به تزکیه به طور مستقل کمتر پرداخته شده و بیشتر آن را ذیل، سیروسلوک و ریاضت نفس مطرح کرده اند. در آثار اخلاقی نیز، ذیل بحث تهذیب نفس، به تزکیه پرداخته شده است.
    کلید واژگان: قرآن, تزکیه, عرفان, تهذیب}
    Alireza Firoozfar, Javad Nasiri*, Somayah Firoozfar
    This paper discusses the Koran and mystical approach toward the concept of catharsis. The word catharsis in fact contains two meanings on growth and transformation as well as purification and cleansing. Of course, it should be noted that they are interrelated and are kind of essential to one another. Usually, two words of breeding and polishing are used for catharsis in the moral and mystical texts. Catharsis in mysticism is removing evil spirit and discharging it from any ill thoughts and malicious characteristics, warding off spiritual impurities, rearing and bearing and qualifying spirit from an aggressive one to the secure one. Some persons take catharsis as disporting worldly affairs. Catharsis is not at all dealt with independently in mystical sources; rather, it is mostly addressed as spiritual journey and asceticism. In ethical works, too, catharsis is dealt with under the term of spiritual refinery.
    Keywords: The Koran, catharsis, mysticism, refinery}
  • سیدنادر محمدزاده*
    قلب در لغت به معنای دگرگونی و وسط و از نظر اصطلاحی لطیفه ربانی و در قران و عرفان مقصود از آن مرکز الهی و آگاهی انسان است. آن مرکز وجود انسان اعم از مراتب جسمانی، عاطفی، عقلانی و معنوی، همچنین مرکز خدای متعال نیز است.
    برخی عرفا اطوار وجودی آدمی را جسم، نفس، دل، روح، سر، سرالسر و قلب را به هفت مرتبه (صدر، قلب، شغاف، فواد، سویدا و مهجه القلب) تقسیم می کنند. عارفی که با تطهیر قلب و با ذکر حقیقی به این قلمرو روحانی می رسد با آن خدا را می بیند. پس سلوک نوعی درنوردیدن قلب و ترقی از مراتب مختلف وجود و قلب به مراتب بالاتر است. این مقاله به روش توصیفی و تحلیلی تدوین یافته است.
    کلید واژگان: انسان, اطوار وجودی, قرآن, عرفان}
    Seyyed Nader Mohammadzadeh*
    The term 'heart' denotes evolution and revolution, and literally it means divine favor, while in the Koran and mysticism it pertains to the divine and consciousness center of human being. The center also contains the physical, emotional, rational and spiritual stages, as well as the center of the Almighty. Some mystics have divided the inner self of human being into seven layers including body, soul, sentiment, ghost, head, mystery, top secret, and heart. The mystic who purifies his heart and through real invocation achieves such a spiritual domain he is able to witness God. Thus, spiritual journey is a type of trip into one's heart and upheaval from different stages of existence and heart to higher stages. This paper is prepared through descriptive analytic method.
    Keywords: Human being, inner self, the Koran, mysticism}
  • علی عین علیلو*
    آثار استاد شهید مطهری مشحون از آیات و احادیثی است که نویسنده گاهی برای اثبات مدعای خود از آنها بهره جسته و زمانی به تفسیر و شرح شان پرداخته است.
    مجموع آثار شهید در پنجاه و نه عنوان تنظیم شده است. بسیاری از این آثار مجموعه سخنرانی های استاد می باشد که توسط موسسسه نشر آثار آن مرحوم به صورت مکتوب در آمده است. خطابی بودن بسیاری از این آثار نشان دهنده وسعت اطلاعات قرآنی و روائی نویسنده می باشد و این تبحر فوق العاده تاثیرگذاری کلام را مضاعف کرده است.
    افزون بر این، استاد مطهری از اشعار زیادی نیز در آثارش استفاد کرده و این امر در خیلی از موارد توام با استشهادات قرآنی یا ماثورات معصومین – علیهم السلام – می باشد. نگارنده با توجه به این ویژگی منحصری که در این آثار بود، تصمیم به نگارش مقاله ای کرد تا در پیوند آیات، احادیث و اشعار، از یک سو آیات و احادیثی را که استاد در مباحث مختلف فلسفی، کلامی، عرفانی و اخلاقی به کار برده معرفی کند و از دیگر سو وسعت این معانی بلند را در کلام شاعران اندیشمند فارسی زبان نشان دهد.
    کلید واژگان: قرآن, حدیث, شعر فارسی, عرفان اسلامی, شهید مطهری}
    Ali Ein Aliloo*
    The works by Shahid Motahari is full of evidences and hadiths that sometimes the writer resorts to for supporting his assertions and some other times they are commented and described. The collection of his works is composed of fifty nine topics. Many of the works include his lectures that are printed by Nashr Institute. The addressing aspect of his works represents the vast information of the writer on the Koran and his validity, whose skill is multiplied by the impact of his being an orator. Moreover, Motahari has used a lot of poems in his works that in many cases come parallel with the evidences in the Koran or those of Imams. According to the unique aspect of the works, the writer decided on writing the paper that on the one hand introduce traditions and evidences in relation with the verses and hadiths and poetries used in terms of various issues including philosophy, mysticism, and ethics, and on the other hand, demonstrate the grandeur of the Persian scholars and poets.
    Keywords: The Koran, hadith, Persian poetry, Islamic mysticism, Shahid Motahari}
  • مریم زیبایی نژاد
    در این مقاله، نگارنده با جستاری در فرهنگ ها و متون عرفانی، ضمن ارائه تعاریف مختلف از قلب و دل، با استناد به آیات قرآن کریم و احادیث، بیماری هایی را که باعث انحراف و دگرگونی دل و در نتیجه افسردگی و موت قلبی می شود را با شواهدی از ادبیات عرفانی بیان می نماید، با توجه به اینکه خدای متعال در قرآن کریم، ضمن برشمردن بیماری های قلب، راه بهبودی آن را نیز متذکر شده است، نگارنده بعد از بررسی بیماری های دل، بر طبق آیات قرآن و احادیث، طریق بهبودی آن را همراه با شواهدی از متون نظم و نثر عرفانی بیان می نماید تا تاثیر پذیری ادبیات عرفانی از آیات قرآن مجید، نیز مشخص گردد.
    کلید واژگان: قلب, قرآن, دل, بیماری, نفس, حسد, نفاق, ذکر}
    Maryam Zibaeenejad
    In this paper، the writer tries to explain the diseases that deviate and evolve heart resulting in depression and death of heart by going through mystical cultures and texts while providing different definitions of heart and soul documented out of the Holy Koran and evidences in mystical literature، having in mind that the Almighty has mentioned the heart diseases and the ways to recover them. The writer has explained the recovery ways of the diseases according to the verses of the Koran and the traditions، after a study over them، together with evidences reflected in mystical verses and prose so that the impression of the Koran on mystical literature could be recognized.
    Keywords: Heart, the Koran, soul, disease, spirit, separation, invocation of God}
  • ذکیه فتاحی شهرام پازوکی
    پارسایی و زهد یکی از مهم ترین ویژگی های ادیان بوده چنانکه بسیاری را به ترک دنیا و «رهبانیت» کشانده است. در میان ادیانی مثل مسیحیت روش رهبانیت عمومیت و مقبولیت بیشتری داشته است. نظر اسلام درباره ی رهبانیت، بهترین راه، تمسک به آیات قرآن و روایات منقول از معصومین (ع) می باشد؛ چنانکه از ظاهر منابع اسلامی پیداست، خداوند در قرآن کریم در چهار آیه به واژه ی رهبانیت اشاره نموده است؛ برای فهم آنچه در قرآن کریم پیرامون رهبانیت آمده است؛ مفسرین اسلامی اعم از شیعه و سنی در برداشت مفهومی رهبانیت نظراتی داده اند، به نحوی که امکان استنباط معنای قطعی مفهومی این واژه با دشواری همراه شده است؛ پس بایسته است که آنها را در پرتو روایات و احادیث نبوی تفسیر نمائیم.
    در این مقاله نویسنده بر آن است که ضمن بررسی محتوای روایاتی که آمده است، دیدگاه واقعی اسلام را به رهبانیت هر چه بهتر روشن نماید؛ لذا سعی براین است، تا با دو دسته از روایات ناظر بر نفی و تایید رهبانیت و بررسی «مصادیق رهبانیت» در منابع مستند شیعه و اهل سنت - که دو نوع برداشت مختلف از روایات آورده اند(چنانکه برخی رهبانیت را معنای مثبت و برخی منفی گرفته اند)- تعارض و پارادوکس میان دو مفهوم مثبت و منفی از آن را از دیدگاه اسلام، مورد تحلیل قرار دهد.
    کلید واژگان: رهبانیت, قرآن, روایات, زهد, عزلت, اعتکاف, جهاد با نفس}
    Zakiyeh Fattahi, Shahram Pazooki
    Piety and abstinence is one of the most important characteristics of religion so that they have made a lot of people secluded and monastic. Monasticism is mostly and generally accepted by some religions such as Christianity. As for monasticism in Islam، the best way is utilizing the Koran and relations attributed to religious saints. As evident in Islamic sources، the Almighty has pointed to monasticism in four verses of the Koran. To have more understanding on the concept of monasticism، the Islamic commentators including both Shiite and Sunny have their own comments so that the accurate conceptual meaning of the word has come to be difficult. Therefore، it should be commented out of the relations and prophet traditions. This paper is up to investigating the content of some relations as well as the true perspective of Islam on the better understanding of monasticism. Thus، it is endeavored to analyze the two categories of relations on the rejection and confirmation of monasticism and its manifestation in Shiite and Sunny sources that have had two different inferences on the positive and negative meaning of monasticism، together with the conflict and paradox of the two concepts from the Islam point of view.
    Keywords: Monasticism, the Koran, relations, piety, seclusion, abstinence}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال