به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « the noble qur’ān » در نشریات گروه « ادیان و عرفان »

تکرار جستجوی کلیدواژه «the noble qur’ān» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مصطفی دهقانی*، علی اندیده
    فرزند پروری، روش ها و کاربست معیارها و قوانینی است که والدین برای تربیت فرزندان خود به کار می گیرند. بسته به رفتارها و قواعدی که والدین برای تربیت فرزندان به کار می گیرند سبک های متنوع و متفاوت فرزندپروری وجود دارد. بهترین سبک فرزندپروری از دیدگاه قرآن کریم سبک فرزندپروری مسیولانه است که هر دو والد در برابر رشد همه جانبه فرزندان و تربیت مطلوب آن ها برای رسیدن به انسانی کامل، پویا و موثر مسیولیت دارند. این پژوهش مولفه های موثر بر فرزندپروری مسیولانه را از آیات قرآن کریم استخراج و سپس به تبیین روانشناختی هر کدام از این مولفه ها می پردازد. یافته های پژوهش نشان می دهد که بر اساس آیات قرآن کریم، پدر و مادر باید ضمن رعایت دو اصول تکلیف بر اساس قدرت و تعامل مثبت با فرزند، نسبت به نیازهای آنان پاسخگو باشند و شخصیت فرزندان را محترم بشمارند. بهره گیری درست از تشویق و تنبیه، دادن آموزش های جنسی و توجه به مقوله هایی که می تواند خودکارآمدی فرزندان را افزایش دهد و اعتماد به نفس آن ها را تقویت نماید نیز از دیگر مولفه های فرزندپروری مسیولانه است که در آیات قرآن به آن ها اشاره شده است.
    کلید واژگان: تبیین روانشناختی, عاملیت والدین, فرزند پروری مسئولانه, قرآن کریم}
    Mostafa Dehghani *, Ali Andideh
    In the qur’ānic parenting, father and mother are deemed as responsible for the cultivation of the children. This style of the noble Qur’ān is expressed in the form of various factors including sets of behaviors, instructions, and methods that individually or collaboratively influence the spiritual and emotional development of the children in various aspects of their lives. This phenomenon can be examined in two directions, namely parents’ agency and parenting factors. With regard to the parents’ agency, the father and the mother consider their children as God’s grace, feel special responsibility for them, and pursue guiding and directing them in various grounds in order to help them attain psychological healthfulness, stability, and balance. This study set out to extract the factors effective on parenting from the verses of the noble Qur’ān through library research, description, and content analysis. In the next stage, each of these factors was explained from the viewpoint of psychology. The findings of the study showed that according to the verses of the noble Qur’ān, parents should observe the two principles of assigning tasks based on children’s potentials and positive interaction with them, respond to their needs, and respect their personality. Making correct use of reward and punishment, providing sexual education, and paying attention to the factors that can increase self-efficacy of the children and enhance their self-confidence are among other factors of responsible parenting style that are pointed out in the qur’ānic verses.
    Keywords: psychological explanation, parents’ agency, responsible parenting, The noble Qur’ān}
  • سید علی اکبر ربیع نتاج، حدیثه سلیمانی*

    بعد از نزول قرآن کریم، کتاب هدایت همگان، از طرف خدا بر پیامبر اکرم(ص) عده ای آن را پذیرفتند و عده ای دیگر به انکار آن پرداختند. حال، باید دید چه زمینه ها و مصادری وجود داشت که مشرکان و مخالفان، آیات قرآن را انکار کنند. در این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از آیات قرآن، در پی یافتن پاسخ برای آن هستیم. تحقیق و مطالعه آیات، قرآن نشان می دهد برخی از مصادر انکار قرآن عبارتند از: کفر مشرکان، لجاجت و عناد و تکبر فراوان، تعلقات دنیوی و پافشاری بر عقاید مادی، انکار قیامت و اشتباه در ارزش.

    کلید واژگان: قرآن کریم, مشرکان, پیامبر اکرم(ص), تکبر, لجاجت و عناد}
    Sayyid ‘AlīAkbar Rabī‘ Nattāj, Ḥadītha Sulaymānī *

    After the revelation of the noble Qur’ān – the guiding book of all – by God onto the noble Prophet (s), some people accepted it while some others denied it. Then, the question that comes to mind regards the backgrounds and sources of the polytheists and opponents’ denial of the qur’ānic verses. In this article, we apply a descriptive-analytical method to inspect the qur’ānic verses in order to respond the abovementioned question. The investigation of the qur’ānic verses reveals that some sources of the denial of the Qur’ān include polytheists’ disbelief, their great contrariness, enmity, and arrogance, their worldly attachments and insistence on the materialist opinions, their denial of the Resurrection Day, and their erroneous values.

    Keywords: The noble Qur’ān, Polytheists, The noble Prophet (s), Arrogance, Contrariness, enmity}
  • محمدتقی دیاری بیدگلی*، علی الله بداشتی، محمدابراهیم علیزاده

    مساله ی مشیت الهی و رابطه ی آن با اختیار انسان از جمله مسایلی است که قدمتی به درازای تاریخ پیدایش بشریت دارد و از دیرباز به عنوان مساله ی اساسی انسان ها مطرح بوده و مطالب بسیاری درباره ی آن در آثار حدیثی، کلامی، فلسفی و تفسیری اندیشمندان اسلامی گفته و نوشته شده است. آیات قرآن کریم درباره ی مشیت و اراده ی خداوند و اختیار انسان و میزان دخالت مستقیم یا غیرمستقیم خداوند در نظام هستی و آفرینش دو گونه است: یک قسم از آیات، به نحو آشکار همه ی امور و پدیده های گوناگون عالم هستی را بی واسطه به خداوند اسناد داده و به گونه ای است که تنها عامل موثر در پیدایش موجودات و تدبیر امور انسان ها و دیگر آفریده ها را خداوند دانسته است. بخش دوم بر اختیار و نقش بی بدیل انسان در نظام آفرینش و به ویژه سرنوشت خویش تاکید دارد و افعال فاعل های طبیعی از جمله انسان را به خود آنان نسبت داده، انسان را مسیول عملکرد خویش می‏داند؛ درنتیجه، برای او تعیین تکلیف نموده، به وعده و وعید او می‏پردازد؛ در نوشتار حاضر، به تبیین آیات و طرح و مقایسه ی دیدگاه ها و آرای مختلف اهل حدیث، متکلمان، حکما و به ویژه دیدگاه علامه طباطبایی در جمع میان این دو دسته آیات پرداخته شده است.

    کلید واژگان: مشیت الهی, اختیار انسان, جبر, قرآن کریم, علامه طباطبایی}
    MuḥammadTaqī Dīyārī Bīdgolī *, Alī Allah Bedāshtī, MuḥammadIbrāhīm Alīzādeh

    The issue of divine providence and its relation with human volition is among the issues which dates back to the advent of human kind and has been raised as an essential issue of humans for a long time and much is written and said about it in the works of tradition, dialectical theology, philosophy, and exegesis of Islamic scholars. The verses of the Noble Qur’ān are of two types regarding the providence and volition of God, human volition, and the extent of God’s direct or indirect interference in the being and creation system: one type of verses, obviously, attributes all diverse affairs and phenomena of the universe directly to God and is in such a way that has considered God as the only effective factor in the genesis of beings and the management of human and other creatures’ affairs. The second type emphasizes the volition and the unique role of human in the creation system, specially his fate, and attributes the acts of natural agents, especially humans, to human himself, and holds him responsible for his acts; As a result, God has specified duties for him and has given him promises. The study at hand has focused on explaining verses and proposing and comparing different viewpoints and opinions of Islamic tradition scholars, theologians, philosophers, and especially Allāmeh Ṭabāṭabā’ī’s viewpoint to reach a common ground between these two types.

    Keywords: Divine volition, Human volition, determinism, The Noble Qur’ān, Allāmeh Ṭabāṭabā’ī.}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال