جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "tiqqun" در نشریات گروه "ادیان و عرفان"
تکرار جستجوی کلیدواژه «tiqqun» در نشریات گروه «علوم انسانی»جستجوی tiqqun در مقالات مجلات علمی
-
در تاریخ دین یهود سه جریان عرفانی عمده به ترتیب زمانی وجود دارد: مرکبه، قباله و مکتب حسیدی. جریان عرفانی حسیدی، در قرن هجدهم و توسط اسرائیل بعل شم طوو معروف به «بشت» شکل گرفت. مراکز اولیه حسیدیسم در اوکراین و لهستان جنوبی قرار داشت. بعدها این نهضت سراسر اروپای شرقی را فرا گرفت. تعالیم حسیدیسم، شکل عمومی شدهای از قباله بود و به جای مراعات شریعت ظاهری یهود، بر اهمیت عبادت باطنی خدا تاکید داشت. یکی از دستاوردهای حسیدیسم اولیه، تثبیت رهبری کاریزماتیک بود که توسط نیروی معنوی و مقدسی چون صدیق در جامعه حسیدی یهود صورت میگرفت. در این مکتب عرفانی، هر گروهی برای خود یک «ربی» دارد که به عنوان (Tzaddik) «صدیق» از او نام برده میشود. وی واسطه بین خداوند و بندگان است. تئوری صدیق در قرن هجدهم، یهودیت را با مفهوم جدیدی از رهبر مذهبی، که هم پرجذبه و هم عرفانی است، معرفی نمود که بر اساس آن، در هر نسل افراد نیکوکار و خالصی وجود دارند که با استفاده از عنایت خداوند و حالت عرفانی خاصشان، رابط بین زمین و آسماناند و از طریق آنها، لطف و رحمت الهی به انسانها افاضه میشود.
کلید واژگان: مکتب حسیدی, صدیق, قداست, دوقوت, تیقون, صیمصومThree main mystical trends can be found in the history of Judaism and they are in the chronological order that follows: Merkibah (Merkavah), Kibbalah, and Hasidic school. Hasidic mystical trend was established by Israel Baal Shem Tov, known as "Besht" in eighteenth century. The early centers of Hasidicism were in Ukraine and southern Poland. Later, this movement expanded all over Eastern Europe. The doctrines of Hasidism were generalized form of Kabbalah and put emphasis on the importance of interior worship of God instead of observing the exterior aspects of Jewish Shariah. One of achievements of early Hasidism was the establishment of charismatic leadership which developed through a spiritual and holy power like Tzaddik in the Hasidic society of the Jews. In this mystical school, every group has its own "Rabbi" called "Tzaddik" who is the mediator between God and his servants. In the eighteenth century the theory of Tzaddik defined Judaism, by giving the religious leader a new concept, as being charismatic and mystical. According to this theory, every generation has pure and righteous individuals who are the mediators between the earth and heaven and by means of God's favour and mediators’ particular mystical mood, and divine kindness and mercy are bestowed upon people.Keywords: Hasidic school, Tzaddik, sanctity, Devekut, Tiqqun, Tzimtzum
نکته
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.