به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « اندیشه سلطانی » در نشریات گروه « ادیان و عرفان »

تکرار جستجوی کلیدواژه «اندیشه سلطانی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • علی قانعی زوارق، ولی دین پرست، علیرضا کریمی، ناصر صدقی

    عرفای مسلمان در قرن هشتم، در طرح اندیشه سیاسی خود، تحت تاثیر اندیشه ی عرفانی «انسان کامل» ابن عربی قرار گرفتند. میرسیدعلی همدانی از این دسته عرفای مسلمان است که معتقد به حکومت انسانهای کامل است. حکومتی که از سوی انبیا و اولیای الهی شکل گرفته و دین و سیاست توامان در مقام آنها بوده است. هر چند استقرار چنین حکومتی آرمان اوست؛ اما او در قرن هشتم هجری با حکومت سلاطین مسلمان عصر خود مواجه است (تیمور در ایران و حکام مسلمان نواحی کشمیر). او به ناچار حکومت آنها را مشروع دانسته و سلطان را در جایگاه انسان کامل قرار داده و وی را ملزم به رعایت ویژگیهای نیک و اخلاقی انسان کامل در امر حکومت داری می نماید. این که همدانی در نبود انبیا و اولیای الهی به عنوان انسان کامل، چگونه به سلاطین همچنین جایگاهی می دهد، مساله تحقیق حاضر است. هدف او رعایت اخلاق سیاسی برگرفته از انسان کامل در رفتار سلاطین بوده تا در غیاب انسان کامل، نمودی از رفتار آنها را در وجود حاکمان وقت پیاده سازد. بدین شکل تعامل و ارتباط نزدیک بین اندیشه ی عرفانی با اندیشه سیاسی ایجاد کرده است. این پژوهش با بهره گیری از منابع تاریخی و به روش تحلیلی و توصیفی به تبیین موضوع پرداخته و  اندیشه سیاسی سیدعلی همدانی در استقرار مطلوب ترین حکومت ها در جهان اسلام را بیان کرده است.

    کلید واژگان: اندیشه سیاسی, انسان کامل, اندیشه سلطانی, سید علی همدانی, قرن هشتم هجری}
    Ali Ghanei Zavargh, Vali Dinparast, Ali Karimi, Nasser Sedghi

    In the 8th century AH, Muslim mystics became influenced by Ibn Arabi’s mystical ideas of the complete human being in presenting their political ideas. Mir Sayyid Ali Hamadani is one of such Muslim mystics who believed in the governance of complete human beings; this form of governance had been established by prophets and divine entities who had religious and political authority simultaneously. Although the establishment of this form of government if Hamadani’s ideal, he was faced by the Muslim sultans of his era in the 8th century AH (Tamerlane in Iran and Muslim rulers of Kashmir regions). Thus, he was forced to consider their rule legitimate, and put the sultan in the status of a complete human being and charge him with the duty of observing a complete human’s good and ethical deeds in ruling. The current study focuses on the question that why in the absence of prophets and divine entities as complete humans, Hamadani gives such status to sultans. His goal was the observance of political ethics taken from a complete human in sultans’ behavior so that in the absence of a complete humans, a representation of their behavior is transferred to the rulers of his time. The current study has attempted to investigate this topic through making use of historical sources and applying analytical and descriptive methodologies, and has explained Sayyid Ali Hamadani’s political ideas in the establishment of the most appropriate forms of government in the Islamic world.

    Keywords: Political idea, Complete human, Sultan idea, Sayyid Ali Hamadani, The 8th century AH}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال