به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « تصور و تصدیق » در نشریات گروه « ادیان و عرفان »

تکرار جستجوی کلیدواژه « تصور و تصدیق » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • محمد کریمی*

    معرفت‌شناسی یکی از دغدغه‌های اندیشمندان بوده و ازاین‌رو آن‌ها را به بررسی و تبیین معرفت‌های بشری واداشته است. بررسی معرفت مسایل مختلفی را پدید آورده است. این مسایل که ناظر به معرفت‌هاست، با مسایلی که ناظر به امور عینی و خارجی است تفاوت دارد. این دو دسته مسایل، علت شکل‌گیری دو گونه معرفت شده‌اند؛ معرفت درجه یک، یعنی معارفی که ناظر به امور عینی هستند و معرفت درجه دو که ناظر به معرفت هستند. یکی از چالش‌ها در معرفت‌شناسی خلط میان این دو است. از خلط میان این دو گونه معرفت با عنوان «مغالطه خلط معرفت درجه یک و معرفت درجه دو» یا «مغالطه معرفت درجه یک و معرفت درجه دو» یاد می‌کنند. این پژوهش به دنبال تبیین این مغالطه، به‌ویژه در حوزه معارف دینی است. بررسی این مغالطه وابسته به فهم درست از معرفت درجه یک و درجه دو است. این دو معرفت در سه ساحت تصور، تصدیق و رشته‌ علمی ظهور می‌یابد و مغالطه در هر کدام از این ساحت‌ها با دیگری متفاوت است و تفکیک نکردن آن‌ها خاستگاه شکل‌گیری «مغالطه خلط ساحت‌های معرفت‌های درجه یک و دو» شده است.

    کلید واژگان: تصور, تصدیق, فلسفه مضاف, معرفت شناسی, معرفت درجه یک, معرفت درجه دو, مغالطه معرفت درجه یک و درجه دو}
  • محمدعلی نوری*

    گزاره، مرکب تام خبری است که از واقعیت ورای خود گزارش می‌دهد و از همین‌رو برخوردار از قابلیت صدق و کذب است. آنچه مقوم گزاره است و آن را از دیگر اقوال جدا می‌کند، حکم به ثبوت یا عدم ثبوت نسبت میان دو طرف گزاره است. حکیمان با وجود پذیرش نقش محوری حکم در گزاره، درباره ماهیت این رکن از گزاره اختلاف دارند. بیشتر آنان به‌پیروی از ارسطو، حکم را ایقاع و انتزاع نسبت (معادل ایجاب و سلب) می‌دانند. برخی دیگر از حکما، حکم را نه اذعان به وقوع و لاوقوع نسبت، بلکه ادراک وقوع و لاوقوع نسبت دانسته‌اند. گروهی هم حکم را به‌گونه‌ای معنا کرده‌اند که معادل تصدیق به‌معنای «تصور مستتبع حکم» است. کسانی هم برآنند که حکم از یک‌سو، اذعان نفس به نسبت گزاره و از دیگر سو، صورت ذهنی حاکی از نسبت خارجی است. نوشتار پیش‌رو، با بررسی این دیدگاه‌ها نشان می‌دهد که بهترین تحلیل از ماهیت حکم، دیدگاه پایانی است که براساس آن، حکم عبارت است از «باور به ثبوت یا عدم ثبوت نسبت گزاره که از واقعیت نسبت در خارج از ورای خود نیز حکایت می‌کند». با لحاظ این شناسه از حکم، آگاهی بهتری از ویژگی‌ها، شرایط و کاربردهای حکم در گزاره به‌دست می‌آید که در این نوشتار به آنها اشاره می‌شود.

    کلید واژگان: اذعان نفس, تصور, تصدیق, حکم, صدق و کذب گزاره, قوه حاکمه, نسبت ایجاب و سلبی}
    Mohammad Ali Noori

    The sentence is a whole predicative compound that reports beyond reality and hence it has the ability to be true and false. What is the basis of the proposition and what separates it from other sayings is approval or disapproval of the ratio between the two sides of the proposition? Scholars, despite accepting the central role of the sentence in the proposition, disagree about the nature of this element of the proposition. Most of them, following Aristotle, consider the sentence to be the abstraction of ratio (equivalent to affirmation and negation). Some other scholars have considered the sentence not as acknowledgment of occurrence and nonoccurrence, but as perception of occurrence and non-occurrence. Some have interpreted the sentence in a way that is equivalent to acknowledging the meaning of "imagination following the rule". Others believe that the sentence, on the one hand, is the acknowledgment of the soul in ratio to the proposition and, on the other hand, the mental form of the external relation. The following article examines these perspectives and shows that the best analysis of the nature of the sentence is the final one. The present paper, while examining the above views, shows that the best analysis on the nature of the sentence is the final one. According to which, the sentence is "belief in the approval or disapproval of the ratio of the proposition, which also indicates the reality of the relationship outside itself.

    Keywords: self-acknowledgment, perception, affirmation, sentence, affirmationand negation of proposition, ruling power, affirmative, negative ratio}
  • محمدرضا مهاجری امیری

    عالمان علوم عقلی، از دیرباز بر این باور بوده اند که تصورات نظری، مانند تصدیقات نظری، باید به بدیهیات بینجامند، وگرنه لازمه آن، تسلسل بوده و تصوری پدید نخواهد آمد و آن گاه با این پرسش روبه رو شدند که سبب بداهت تصورات چیست؟ در این راستا، دیدگاه های متفاوتی عرضه شد. برخی بر دیدگاه عمومیت و گروهی بر بساطت و شماری بر علم حضوری و بعضی بر تفصیل، گرویدند. این نوشتار، به روشی مسئله محور: اولا، ضمن فرق نهادن میان تصورات و تصدیقات، بر آن است که در تصدیقات نظری، حجیت مطرح است و حجیت تصدیقات، وابسته به تصدیقات بدیهی است. اما در تصورات نظری، حجیت مطرح نیست، بلکه شناخت تصورات مطرح است و شناخت تصورات نظری، وابسته به شناخت تصورات بدیهی است، وگرنه به تسلسل می انجامد؛ ثانیا، در سبب بداهت تصورات بدیهی، دیدگاه های علم حضوری و عمومیت و بساطت و تفصیل، نمی توانند تبیین درستی از آن ارائه دهند، بلکه دیدگاه بساطت همراه با علم حضوری به معلوم، تنها دیدگاهی است که می تواند توجیهی منطقی، درباره راز بداهت تصورات بدیهی داشته باشد.

    کلید واژگان: تصور, تصدیق, بدیهی, نظری, بسیط, علم حضوری, انتزاع}
    Mohammad Reza Mohajery Amiri

    Scholars of rational knowledge have long believed that theoretical concepts, such as theoretical affirmations, should lead to self-evident perceptions; otherwise, they will involve infinite regression and there would not be concepts. And then they were encountered with the question of the source of the self- evident concepts. There were several views in this regard. Some believed that cause of self-evidence is generality and others believed in simplicity; some agreed with intuitive knowledge and still some others believed in differentiation. Using a problem-solving approach, this paper firstly distinguishes between concepts and affirmations, and then argues that in theoretical affirmations, validity is considered an important issue and the validity of affirmations is dependent on evident affirmations. But in theoretical concepts, validity does not matter; rather, knowledge of concepts is considered and knowledge of theoretical concepts is dependent on the knowledge of evident concepts, otherwise they will end in infinite regression. Secondly, due to the self-evidence of evident concepts, the ideas of intuitive knowledge, generality, simplicity and differentiation cannot provide an accurate explanation of it. Therefore, the simplicity view, together with of the intuitive knowledge of the known is the only view that is able to present a rational justification for the mystery of the self-evidence of evident concepts

    Keywords: conception, affirmation, evident, theoretical, simple, intuitiveknowledge, abstraction}
  • محمدتقی فعالی*
    یکی از مساله هایی که از قدیم الایام مطرح بوده است اینکه حقیقت معرفت چیست؟ چه عناصری در تعریف معرفت دخالت داشته نقش اساسی ایفا می کنند؟ هر گونه حکمی درباره معرفت داده شود، مبتنی بر دانستن چیستی معرفت است.
    چیستی معرفت را حداقل از سه زاویه می توان بررسی کرد؛ یکی از منظر متفکران مسلمان، دیگری از دیدگاه معرفت شناسان معاصر و سوم با نگاه قرآن. محور مقاله حاضر بررسی سه نگاه مزبور و تطبیق و مقایسه این سه دیدگاه است. آنچه از این رهگذر به دست می آید دو امر است؛ یکی ملاحظه اشتراک ها و افتراقهاست و دیگری نشان دادن استقلال قرآن در حوز مسائل معرفتی.
    کلید واژگان: علم حضوری و حصولی, تصور و تصدیق, بدیهی و نظری, باور صادق موجه, مبناگرایی سنتی و فرامعرفت}
    Muhammadtaqi Faali *
    That what epistemology is has since long been a significant issue proposed for critical examination. What elements play the fundamental role and constitute the definition of epistemology? Any answer to this question depends on our understanding of what epistemology is. The above question can be studied in three views: the view of Muslim thinkers, the view of contemporary epistemologists and the view of the Quran. In what follows, the author has studied and critically compared the three views. There are two
    Conclusions
    first is the consideration of similarities and differences, and second is to show that the Quran is independent on epistemological issues.
    Keywords: intuitive knowledge, knowledge through concepts, concept, judgment, self-evident, discursive, true justified belief, traditional fundamentalism, meta-epistemology}
  • محمد مهدی مشکاتی، علی مستاجران گورتانی
    ارموی علم حصولی را به تصور مقید به ادراک ساده و تصدیق همراه با حکم تقسیم کرده که این نوع بیان سبب اختلاف نظر قطب رازی و ملاصدرا گشته است. قطب رازی تعریف ارموی را از جنبه های گوناگونی نقد کرده است ولی صدرا با استفاده از مبانی فلسفی، به انتقادهای رازی پاسخ داده است. پس از بررسی دو نظریه، از دستگاه فلسفی صدرا برمی آید که انعکاس صور ماهوی اشیا در ذهن و اذعان به نسبت حکمیه، تصدیق نامیده می شود؛ در حالی که رازی علم همراه با حکم را تصدیق دانسته است. در این گفتار با بررسی نقدهای رازی و پاسخ های صدرا نقاط قوت و ضعف دیدگاه رازی و ارتباط دو نگرش با هم آشکار خواهد شد. سرانجام نگارنده به این مسئله پرداخته است که ملاصدرا بر آن بوده که مشکلات درون سیستمی منطقی را به پشتوانه مبانی حکمی و فلسفی پاسخگو باشد که این نوع نگرش قابل تامل است.
    کلید واژگان: علم, تصور, تصدیق, اذعان, حکم, نسبت, اجزای وجودی و ماهوی}
    Muhammad Mahdi Mishkati, Ali Mustajiran Gurtani
    Urmawi divides acquired knowledge into a simple concept (containing no judgment) and an assent (containing a judgment). This has given rise to the difference of opinion between QuÔb RÁzi and MullÁ ÑadrÁ. The former has objected to Urmawi's definition from different perspectives whereas the latter has answered his objections on the basis of certain philosophical principles. Having studied the two theories, one can infer from Ñadrian philosophy that assent is defined as the mental grasping (or as the reflection in the mind) of the essential forms of external things together with the assertion that the relation of correspondence between the objects and the external reality they represent is true whereas RÁzi considers assent as knowledge together with judgment. The present article studies RÁzi’s objections and ÑadrÁ's answers, thus showing the strengths and weaknesses of RÁzi’s opinion as well as the relations between the two opinions. According to the author, MullÁ ÑadrÁ intends to solve the problems within the logical system through philosophical principles, an approach that is worth considering.
    Keywords: knowledge, concept, assent, acknowledgement, judgment, relation, existential, essential components}
  • اکبر فایدئی، کریم علی محمدی
    نجم الدین کاتبی قزوینی، حکیم و منطق دان برجسته قرن هفتم هجری، نقش بسیار موثری در رشد و بالندگی مکتب منطقی سینوی در جهان اسلام دارد. شناخت آرای منطقی او، در فهم آرا و روش های منطقی منطق دانان پس از وی، بسیار مهم است. او افزون بر بسط و گسترش پاره ای از نوآوری های ابن سینا، از آرای منطقی خاصی برخوردار است. دنباله روی از نظام منطق نگاری ابن سینا، مرکب انگاری تصدیق، نفی بدیهی انگاری همه تصورات و استغنای آن از مطلق اکتساب، تشکیک در تلازم طرفینی دلالت مطابقه و التزام، ارجاع وحدت های هشت گانه در شرایط تناقض به دو وحدت، و کشف قضیه طبیعیه و اعتبار مستقل آن به عنوان قضیه ای خاص، از جمله اندیشه های منطقی علامه حکیم کاتبی قزوینی است که در این نوشتار به طرح و بررسی آنها می پردازیم.
    کلید واژگان: منطق نگاری دوبخشی, تصور و تصدیق, دلالت التزامی, قضیه طبیعیه}
    Akbar Faedi, Karim Ali Muhammadi
    A prominent 7th century (AH) philosopher and logician, Najm al-DÐn KÁtibÐ QazwÐnÐ played an important role in the development of Avicennian logical school in the world of Islam. A knowledge of his logical ideas and thoughts helps us a great deal to learn about the views and methodologies of logicians who came after him. In addition to elaborating some of Avicenna's logical innovations, he developed his own peculiar logical theories. Following Avicenna's methodology of writing logic, he made his own contributions. The writer seeks to deal with some of KÁtibÐ QazwÐnÐ’s logical ideas which can be recounted in the form of the following statements: judgment is composite; not every conception is self-evident, and it is in no need of being acquired; mutual relationship between ‘signification of complete accord’ and ‘signification by association’ is doubtful; eight unities being necessary as conditions in contradiction are reduced to two unities; and physical proposition exists and it is valid on its own as a special proposition.
    Keywords: Two-valued logic, concept, judgment, signification by association, physical proposition}
  • عسکری سلیمانی امیری

    هر چند ملاصدرا - در منطق - متاثر از دیدگاه‌های حکمت سینوی است؛ اما نوآوری‌هایی در منطق دارد که به‌حق می‌توان منطق او را منطق صدرایی قلمداد کرد. ملاصدرا علاوه بر آن که در دو بخش تعریف و استدلال، نظرات ابتکاری‌ای دارد، در رابطه با علم منطق به‌عنوان یک مجموعه در کنار علوم بشری دیگر و نیز در مباحث مقدماتی آن، صاحب رای است. ملاصدرا بر اساس تقسیم علوم حقیقی به حکمت نظری و حکمت عملی، علم منطق را مندرج در حکمت نظری کرده و آن را از شاخه‌های فلسفه اولی به‌شمار ‌می‌آورده است، هرچند از نظر او - به معیار تقسیم دیگر - و به اعتبار متعلق علم، علم منطق مندرج در علوم عملی است، نه حکمت عملی. در این نوشتار به برخی موشکافی‌ها، آرا و نوآوری‌های ملاصدرا در مباحث مقدماتی منطق، اشاره می‌شود.

    کلید واژگان: ملاصدرا, منطق, حکمت نظری, حکمت عملی, تصور, تصدیق, مجهول مطلق, علم شیء به وجه, علم به وجه شیء}
    Asqari Suleimāni Amiri

    Although Mulla Sadra is influenced by the views of Avecinnan philosophy in science of logic, he has innovations in this field that makes his logic distinct and thus rightly be called Sadraean logic. He is not only of original views in definition and argumentation, but also in respect with the relation of logic as a body of knowledge along with other sciences as well as in preliminary discussions he is of independent thought. On the basis of division of real sciences into theoretical and practical philosophy, Mulla Sadra include logic in the former and considers it as the branch of first philosophy, though according to his view from different angle with different criterion in mind and considering the object of science, logic belongs to practical sciences rather than practical philosophy. Mulla Sadra held propositional knowledge to be a concept that is identical to judgment and yet he believed that in the mental analysis judgment is composed of components. Prior to analysis the reality of judgment, therefore, is neither simple which requires conception of subject, predicate and propositional relation as philosophers said, nor a compound of three components (subject, predicate and propositional relation) as Fakhr Razi and his followers claimed.

    Keywords: Mulla Sadra, logic, theoretical philosophy, practical philosophy, concept, Judgment, absolutely unknown, facial knowledge of something}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال