به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « تصوف » در نشریات گروه « ادیان و عرفان »

تکرار جستجوی کلیدواژه «تصوف» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مهدی عسگری*، مصطفی فرهودی، آرش گودرزی، محمد سوری
    یکی از مباحث مهم در مورد تاریخ فرقه اهل حق، اصل خاستگاه ادیانی آن است. احتمال های مطرح شده از سوی پژوهشگران در این باره عبارت اند از: ادیان ایران باستان، مسیحیت، هندوئیسم و اسلام (شیعی و اسماعیلی). ازلی بودن این آیین نیز دیدگاهی است که از سوی برخی صاحب نظران اهل حق طرح شده است. نگاشته حاضر در مقام پاسخ به این پرسش است که دیدگاه های مختلف تا چه حد می تواند به واقع رهنمون باشد؟ این نوشتار با استفاده از روش توصیفی - کتابخانه ای و بهره بردن از مطالعات میدانی گسترده، ضمن نقد و بررسی احتمال های مختلف، نقطه نظر جدیدی طرح می کند که پیش فرض پژوهش حاضر است؛ بر این مبنا که هسته تاریخی شکل دهنده اهل حق، عده ای از بزرگان و عارفان از مسالک و اندیشه های مختلف بوده اند که در منطقه «پردیور» به برپایی مناسکی خاص مبادرت می ورزیده اند. نکته مهم آنکه وجود زمینه های فکری و فرهنگی مختلف در اهل حق، نمی تواند دلیلی بر خاستگاه تام آن در یک تفکر خاص باشد؛ چراکه تبادلات فرهنگی، اثرگذاری ها و اثرپذیری ها در تمام مکاتب فکری وجود دارد. زمینه های فکری و اعتقادی و همچنین اسطوره سازی هایی که ریشه در ایران باستان دارد، سبب شده اند بسیاری از شخصیت های این مسلک در مستندات تاریخی قابل رهگیری نباشند، مگر با مطابق سازی وقایع و شخصیت ها با اسطوره های اهل حق
    کلید واژگان: اهل حق, تشیع, تصوف, دونادون, پردیور, سلطان اسحاق}
    Mahdi Asgari *, Mostafa Farhoudi, Arash Goodarzi, Mohammed Soori
    One major issue concerning the history of the Ahl-e Haqq sect, or Yarsanism, is its religious origin. Various hypotheses have been proposed, including its origination in ancient Iranian religions, Christianity, Hinduism, and (Shiite or Ismaili) Islam. Some scholars of Ahl-e Haqq have suggested that this religion is eternal. This article addresses the following question: How can these diverse views lead to the truth? Using descriptive-library methods and extensive field studies, the article critiques and examines different hypotheses before proposing a new perspective: the historical core of Ahl-e Haqq was shaped by a group of prominent mystics from various sects and creeds who practiced unique rituals in the Perdivar area. Importantly, the diverse intellectual and cultural backgrounds within Ahl-e Haqq do not justify attributing its entire origin to a specific sect or approach. Cultural exchanges and mutual influences are present in all intellectual traditions. Due to the intellectual and doctrinal backgrounds, as well as myths rooted in ancient Iran, many figures within Yarsanism can only be traced in historical sources by comparing events and figures with Ahl-e Haqq myths and legends
    Keywords: Ahl-E Haqq, Yarsanism, Shiism, Sufism, Dunādūn, Perdivar, Sulṭān Isḥāq}
  • فاطمه نوری تازه کند، محمود شیخ*، محی الدین قنبری

    کار به معنای فرایندی از فعالیت انسانی است که با تولید محصول یا ارائه خدمت به ایجاد ثروت و رفاه برای خود یا دیگری بینجامد. بررسی متون کهن تصوف خراسان(مطالعه موردی بایزید، سراج، خرقانی و ابوالخیر) باروش کیفی نشان می دهد که: اولا در میان آنان هم اهل کار و تامین معیشت از راه دسترج وجود داشته اند و هم کسانی که به سبب اشتغال به ریاضات و عبادات از راه نذورات و اموال وقف زندگی می گذرانده اند. مایه ارزشمندی کار برای دسته نخست، آموزه روزی حلال و فضیلت خوردن از دسترنج بوده که به صورت ضمنی در این آموزه مندرج است. البته خوردن مال وقف و نذر اگر با رضایت واقف و برامده از حلال باشد، نه تنها بی اشکال است، بلکه واجد برخی فواید اجتماعی نیز می باشد و اینکه برخی از صوفیان برای رزق خود از فتوحات و نذورات بهره می برده اند، به معنای حرام خواری آنان نیست. مایه ارزشمندی شیوه سلوکی مبتنی بر ترک کار، آموزه توکل است. در توکل مشروط سالک کسب و توکل را در تعارض با یکدیگر نمی بیند، اما در توکل مطلق، هر نوع توجه به کسب، غفلت از خدا و رزاقیت او محسوب می شود؛ بنابراین برخی از صوفیان کسب را املا می کرده و تنها به قدر قوت برای ادامه ریاضات و عبادات از نذورات و فتوحات بهره می برده اند. بر این مبنا شواهد متعددی از تامین هزینه های خانقاه با اخذ وام از ارباب ثروت و قدرت و حتی در مواردی دریوزگی و نیز باور به فتوحات و امدادهای غیبی برای تامین معیشت این دسته از صوفیان مشاهده می شود. علاوه براین کار در معنای ارائه خدمت به دیگران (نه با هدف تولید ثروت و رفاه برای خود) عملی ارزشمند برای از میان بردن رعونت نفس، مبتنی بر دو آموزه اخلاص و ایثار در سالکان تلقی می شده است.

    کلید واژگان: تصوف, مکتب خراسان, کار}
    Fatemeh Noritazehkand, Mahmood Sheikh *, Mohyeddin Ghanbari

    Work means a process of human activity that leads to the creation of wealth and prosperity for oneself or others by producing a product or providing a service. The study of the classic Sufism texts of Khorasan (case study of Bayazid, Siraj, Kharqani and Abul al-Khair) with a qualitative method shows that: firstly, among them there were people who worked and earned their livelihood by way of sacrifice and also those who were engaged in austerities and prayer lived by alms. And they live on waqf property. The valuable source of the work for the first ones is the teaching of halal food and the virtue of eating food, which is implicitly included in this teaching Was the way of earning a (licit) halal livelihood. Of course, eating endoments and vows(nadhr), if it is lawful (halal) with the consent of one who is aware of it, is not only harmless, but also has some social benefits, and the fact that some Sufis have taken advantage of endoments and vows for their sustenance does not mean that they eat unlawfully (haram).The valuable source of conduct (solūki) style based on giving up work is the teaching of reliance (tawakkul). The virtue of reliance is the basis of the way which based on giving up the work. In partly reliance, there is no opposition between earning and trusting, but in absolut reliance, any kind of attention to earning is considered neglecting God and His sustenance. Therefore, some Sufis have dictated acquisition (kasab) and used offerings and alms only as much as possible to continue rituals and worship. On this basis, there are many evidences of financing the monastery(sufi convent) by taking loans from The rich and the powerful, and even in some cases of mendicant, as well as believing occult conquests

    Keywords: Sufism, Khorasan School, Work}
  • محمدحسین بیات، داوود اسپرهم، محمد صدری اصفهانی *

    هدف این پژوهش مطالعه توبه از نظرگاه تصوف اسلامی به عنوان یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین آموزه های عرفان و تصوف است که در تمامی سلسله ها و طریقه های عرفانی، سلوک الی الله با آن آغازمی شود. در این پژوهش که به روش اسنادی صورت گرفته است، ابتدا مفهوم توبه در متون نثر عرفانی مطالعه شد و سپس گزاره های حاوی واژه توبه استخراج و تحلیل شدند. توبه گرچه در نظر مفسران قرآن و علمای دینی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، اما عارفان نیز توجه ویژه و خاصی به آن داشته اند. از سوی دیگر با توجه به دو دسته صفات الهی (صفات جلال و جمال) می توان به دو نوع مشرب عرفانی قائل بود: تصوف عابدانه که حاصل برخورد عارف با صفات جلالی حق است و عرفان عاشقانه که بیشتر با صفات جمال الهی سروکار دارد. هرکدام از این دو نگاه عرفانی تعاریف و تفاسیر مختلفی در باب توبه ارائه کرده اند. گریه، خوف از عذاب خداوند و فراموش نکردن گناه تا آخر عمر نمودهای توبه در تصوف عابدانه است. نتایج نشان می دهد در این متون، با شق سومی از توبه مواجهیم که اگرچه نمودی از توبه عاشقانه به نظرمی رسد، آن را باید در مرتبه ای بالاتر از توبه زاهدانه و عاشقانه تصویرکرد. در این نگرش، با تعریف جدیدی از توبه مواجه هستیم که در سخنان بزرگانی چون رابعه عدویه، ابوالحسن نوری و احمد بن رویم بیان شده است که همان توبه از اثبات وجود خود در برابر وجود مطلق الهی است. تا این توبه صورت نگیرد، تمام انواع توبه نه تنها بی اثر است بلکه خود می تواند حجاب معرفتی برای سالک شود.

    کلید واژگان: توبه, تصوف, عرفان عاشقانه, معرفت}
    Mohammad Hossein Baya, Davud Esparham, Mohammad Sadri Esfahani*

    The purpose of this study is to examine repentance from the perspective of Islamic Sufism as one of the most important and influential doctrines of mysticism and Sufism, with which the path to God begins in all mystical series and methods. In this documentary study, the concept of repentance in mystical prose texts was first examined, and then the sentences containing the word repentance were extracted and analyzed. Repentance for sin and the decision to forsake and atone for it is one of the most important conditions for the accuracy and acceptance of repentance in religious and mystical texts. Although repentance is of special importance to the commentators of the Qur'an and the religious scholars, the mystics have also paid special attention to it. On the other hand, depending on the two categories of divine attributes (attributes of glory and divine beauty), two types of mystical ideology can be distinguished: devotional Sufism, which is based on the mystic's preoccupation with the glorious attributes of truth, and romantic mysticism, which is more concerned with the attributes of divine beauty. Each of these two mystical views has offered different definitions and interpretations of repentance. Weeping, fear of God's punishment and forgetting the sin for the rest of one's life are expressions of repentance in devotional Sufism. In contrast, in romantic mysticism, God's love for the repentant, divine mercy and forgiveness are reflections of repentance. The results show that in these texts we encounter a third part of repentance which, although it seems to be a manifestation of romantic repentance, should be presented on a higher level than devotional and romantic repentance. In this regard, we are dealing with a new definition of repentance expressed in the words of great transmitters such as Rabia Adavieh, Abu al-Hassan Nouri, and Ahmad ibn Rowaim, which is equivalent to repentance for proving one's existence to the absolute existence of God. As long as this repentance does not take place, all kinds of repentance are not only ineffective, but can they become a veil of knowledge for the seeker.

    Keywords: Repentance, Sufism, Romantic Mysticism, Knowledge}
  • محمد زاهدی مقدم*، داریوش زاهدی مقدم، وحید فرهادی

     ‏معروف کرخی با نام کامل ابو محفوظ معروف بن فیروز کرخی بغدادی، یکی از اقطاب مشهور صوفیه در نیمه دوم قرن دوم هجری است. وی از شخصیت های مشهور و پرطرفدار در بین عرفا و صوفیان است که بسیاری از آنها، سلسله خرقه (اجازه طریقتی) و مشروعیت خود را به ایشان، و به دو طریق، به برخی از ائمه (علیهم السلام) از جمله امام رضا (علیه السلام) رسانده اند. این مقاله به دنبال آن است تا حجیت تاریخی انتساب معروف کرخی به امام رضا (علیه السلام) و صحت خرقه گیری معروف از آن حضرت را مورد کنکاش قرار دهد. روش تحقیق در این پژوهش روش توصیفی - تحلیلی مبتنی بر داده های اصیل ترین کتاب های روایی، تاریخی، رجالی و عرفانی موجود است. دستاوردهای تحقیق نشان می دهد ارتباط و انتساب معروف کرخی به امام رضا (علیه السلام)، دربانی، گرفتن اجازه طریقتی و اسلام آوردن وی به دست آن حضرت، از نظر تاریخی و برخی جهات دیگر مورد تامل و غیر قابل پذیرش است.

    کلید واژگان: امام رضا علیه السلام, معروف کرخی, انتساب خرقه, تصوف}
    Mohammad Zahedi Moghadam*, Dariush Zahedi Moghadam, Vahid Farhadi

    Abu Mahfuz Ma'ruf ibn Firuz Karkhi Baghdadi, known as Ma'ruf Karkhi, was one of the famous Sufi figures in the latter half of the second century of Hijri. He was so famous among mystics and Sufis that many of them attribute their dynasty of the mystic robe (Khairqah) and legitimacy to him, and in two ways, to some of the Imams (peace be upon them), including Imam Reza (peace be upon Him). This article aims to investigate the historical validity of Ma'ruf Karkhi's attribution to Imam Reza and taking the mystic robe from the Imam. The research methodology employed in this study is descriptive-analytical, based on the most authentic sources of narrations, history, biography, and mysticism. It has been demonstrated that the connection and attribution of Ma'ruf Karkhi to Imam Reza, being his concierge, his receiving of the Sufi authorization, and his conversion to Islam through the Imam, are historically and for other reasons unacceptable.

    Keywords: Imam Reza, Ma'ruf Karkhi, Sufi attribution, Mysticism}
  • کامران محمدحسینی*، رسول جعفریان
    میرزا محمد اخباری، یکی از علمای اخباری است که به واسطه آثار متعددش در انتقاد تند علیه مجتهدان شناخته شده است. در پژوهش حاضر، سویه کمتر شناخته شده اندیشه و آثار میرزا محمد اخباری، که شامل گرایش های عرفانی اوست، بررسی گردیده و تاثیر بافت فکری زمانه، که دوران ستیز سه گفتمان اجتهادی، صوفیانه و اخباری در دهه های نخست سده سیزدهم قمری بود، بر بعد عرفانی اندیشه او واکاوی شده است. پرسش های پژوهش حاضر چنین اند: ارتباط میرزا محمد اخباری با تصوف و عرفان در آثار و زندگی وی چه نمودهایی داشته است؟ تا چه اندازه ای از اخباری گری تاثیر پذیرفته است؟ نتایج تحقیق حاکی از آن است که مواضع میرزا محمد اخباری درباره عرفان و تصوف، از ادبیات تندش در برابر مجتهدان تاثیر پذیرفته است. میرزا محمد اخباری با استفاده از دوگانه عرفان/تصوف، از عرفان دفاع و از تصوف انتقاد می کند. او رساله هایی در حکمت عرفانی نگاشته و با برخی از صوفیه در ارتباط بوده است. میرزا محمد، متصوفه را به مجتهدان و عارفان را به اخباریان تشبیه کرده و صوفی و مجتهد را به جهت بدعت گزاری و وابستگی به اهل سنت مشابه هم فرض کرده است. در عین حال، او با توسعه دامنه مصادیق عارف و دفاع از شخصیت های صوفی، که مورد نکوهش علما بوده اند، عملا در جدال مجتهدان و صوفیه، جانب صوفیه را گرفته است.
    کلید واژگان: اخباری گری, اجتهاد, عرفان, تصوف, میرزا محمد اخباری}
    Kamran Mohammadhoseini *, Rasul Jafarian
    Mirza Mohammad Akhbari (d. 1232 AH) is one of the Akhbari scholars who is known for his numerous works containing sharp criticism of Mujtahids. In the present research, a less-explored aspect of Mirza Muhammad Akhbari's ideas and works, which includes his mystical tendency, has been studied. This research also study impact of the intellectual context of the time (the first decades of the 13th lunar century) on his ideas. That time was the era of conflict between the three discourses of Ijtihad, Sufi and Akhbari. The questions of this research are: How was Mirza Mohammad Akhbari's connection with Sufism and mysticism? How this kind of connection has been manifested in his works? and to what extent mystical aspect of his thought has been affected by his Akhbarism? The results of the research indicate that Mirza Mohammad Akhbari’s positions on mysticism and Sufism were influenced by his hostile literature against the mujtahids. Mirza Mohammad Akhbari defends mysticism and criticizes Sufism, using the dualism of mysticism/sufism. He also wrote treatises on mystical wisdom and was in contact with Sufis. He likened Sufis to Mujtahids and mystics to Akhbarites and considered Sufis and Mujtahids to be similar to each other in their heresy and dependence on Sunnis. Furthermore, by defending Sufi figures that have been criticized by scholars, he has practically taken the side of Sufis in the debate between mujtahids and Sufis.
    Keywords: Akhbarism, ijtihad, Mysticism, Mirza Muhammad al-Akhbari, Sufism}
  • مسعود شاورانی*
    ادیان مختلف و فرهنگ های باستان هر کدام به اندازه ای درباره ی موجودات غیر مادی به نام کلی «جن» و «پری» سخن گفته اند. مساله ی این تحقیق پی بردن به این است که آیا صوفیان و عارفان درباره ی این موجودات تجربه ای داشته اند و آن چگونه بوده است؛ زیرا عرفا به دلیل قبول، انجام و مداومت بر ریاضت ها و پایداری در مراحل سیر و سلوک معنوی، به آگاهی ها و توانایی های روحی و معنوی و کرامات مختلفی دست می یابند که انسان های دیگر فاقد آن هستند. این تحقیق نشان می دهد که یکی از قابلیت های روحانی و کراماتی که در منابع عرفانی در مورد صوفیان و مشایخ تصوف ذکر شده است، و در پیوند با آگاهی، ادراک و مشاهده ی امور غیبی است، دیدار، ارتباط و آشنایی با «جن» و «پری» بوده است. این رابطه گاهی به صورت مداوم و پیوسته و گاهی موردی و کوتاه بوده است، گاهی در عالم مکاشفه و گاهی هم در عالم واقع بوده است، گاهی برای انتقال پیام و پندی بوده است و گاهی برای کمک به دیگران بوده است. گردآوری مطالب در منابع متقدم و متاخر به روش کتابخانه ای و تحلیل کیفی آنها نشان می دهد که این نوع تجربه، برای بسیاری از مشایخ مشهور مانند: حسن بصری، ابراهیم ادهم، سری سقطی، ابراهیم خواص، سهل تستری، ابوجعفر حداد، ابوسعید خراز، ابو علی دقاق، ابوسعید ابوالخیر، عبدالقادر گیلانی، مولانا، ابن عربی و...؛ و همچنین مشایخ دیگر مانند: ابوبکر بن هوارا، مجدالدین قشیری، ابو الفضل جوهری و ابو عثمان رجراجی و... واقع شده است.
    کلید واژگان: جن, پری, تصوف, ذکر و ارتباط}
    Masoud Shavarani *
    Because of accepting, performing and persisting in the austerities and persevering in the stages of the spiritual journey, the mystics achieve spiritual and spiritual awareness and abilities and various dignities that other people lack. One of these virtues that is mentioned in mystical texts and sources of Sufism about Sufi mystics and sheikhs, and is related to awareness, perception and observation of unseen things, is meeting, communication and familiarity with beings called "jinn" and " "Perry" has been Sometimes this relationship has been continuous and continuous and sometimes it has been occasional and short, sometimes it has been in the world of revelation and sometimes in the real world, sometimes it has been to convey a message and advice, and sometimes it has been to help others. The collection of materials in advanced and late sources and their analysis in this library research shows that this type of experience is for many famous Sheikhs such as: Hassan Basri, Ibrahim Adham, Sari Soqati, Ibrahim Khawas, Sahl Testari, Abu Jaafar Haddad, Abu Saeed Khoraz. , Abu Ali Daqqaq, Abu Saeed Abul Khair, Abdul Qadir Gilani, Molana, Ibn Arabi and...; And also other sheikhs such as: Abu Bakr bin Huwara, Majad Al-Din Qashiri, Abu Al-Fazl Johari and Abu Othman Rajraji etc.
    Keywords: Jinn, Mystic, mention, communication}
  • منوچهر نورزاده*، بهروز افخمی
    روشن امیر به اصطلاح اهالی محل (بابا روشن)  یکی از مهمترین و با نفوذ ترین عارفان قرن6 ه.ق محسوب می شود. این شخصیت مذهبی و برجسته در طول دوران حیات خود مصادف با اوج ظهور علمای عرفانی و شیوخ درایران بود ، مسلک صوفی گری و تصوف را در پیش گرفت.  بااشاره اندک منابع تاریخی وی پدر شیخ زاهد معرفی می شود، شیخ با داشتن نقش محوری در میان عارفان مشهور هم دوره خود و تبدیل به شخصیت فرا منطقه ای اهمیت بسیاری پیدا کرد.  علاوه برآن سالکان، نواده گان و احفاد خود را نیز در حلقه صوفیعت گرد آورد، از جمله مهمترین آن شیخ زاهدگیلانی، استاد شیخ صفی الدین اردبیلی رهبر طریقت صفویه را می توان نام برد. این عارف و محل آرامگاه وی از منظر هویت یابی، مطالعات تاریخی و باستانشناختی مورد بررسی قرار نگرفته و تاکنون ناشناخته و مغفول مانده است. بنا برین نوشتارحاضر سعی درمعرفی و شناخت آن وپاسخ به چگونگی شخصیت عرفانی وی دارد. هم اکنون مقبره ایشان که  از بناهای  قرون میانی اسلامی  بوده، در نزدیکی قریه خشه حیران، شهرستان نمین از استان اردبیل قراردارد. تحقیق پیش رو برای اولین بار از رویکرد تحلیلی و توصیفی به آن پرداخته است.</span>
    کلید واژگان: بابا روشن, تصوف, شیخ, نمین, مقبره}
    Manouchehr Nourzadeh*, Behrooz Afkhami
    Roshan Amir, the so-called locals (Baba Roshan), is one of the most important and influential mystics of the 6th century AH. This prominent religious figure during his lifetime coincided with the peak of the emergence of mystical scholars and sheikhs in Iran, he adopted the profession of Sufism and Sufism.

    With a slight reference to his historical sources, he is introduced as the father of Sheikh Zahid. Sheikh became very important among the famous mystics of his time and became a trans-regional figure. In addition, seekers gathered their grandchildren and grandchildren in the circle of Sufism, the most important of which is Sheikh Zahedgilani, the teacher of Sheikh Safi al-Din Ardabili, the leader of the Safavid sect.

    This mystic and the location of his tomb have not been studied in terms of identification, historical and archaeological studies and have remained unknown and neglected until now. Therefore, the present article tries to introduce and recognize it and respond to his mystical personality.Currently, his tomb, which is one of the medieval Islamic buildings, is located near the village of Khasheh Heyran, Namin city of Ardabil province. The present study deals with it for the first time from an analytical and descriptive approach.</span></pre>
    Keywords: Baba Roshan, Sufism, Sheikh, Namin, Tomb}
  • حسین قاسمی، رویا احمد امرجی، خورشید نوروزی*

    بیان ناپذیری، از شاخصه های مهم زبان نمادین عرفان است و بیان اسرار شهودی و تجربیات عرفانی در ادبیات فارسی از طرق مختلف، به ویژه از طریق قصه های عرفانی منظوم صورت پذیرفته است. پرداختن به قصه های عرفانی پس از قرن هفتم -که عرفان شکل و قوام یافته و اوج درخشش خود را پشت سر نهاده و مبانی نظری آن تدوین شده- اهمیت خاصی دارد. هدف پژوهش حاضر، بررسی و تحلیل محتوایی منتخب قصه های منظوم عرفانی در شعر شعرای عارف و شاخص در قلمروی زمانی قرون هشتم تا یازدهم هجری است. سوالات پژوهش حاضر عبارتند از: 1- آیا قصه های عرفانی علاوه بر داشتن ویژگی های مشترک با قصه های کهن، دارای ویژگی های منحصر و مختص به خود هستند؟ 2- آیا شاعران قرن هشتم تا قرن یازدهم در خلق قصه های عرفانی، صرفا مقلد شعرای پیش از خود بوده اند یا در این زمینه مبتکر بوده اند؟ این پژوهش از نوع کیفی است که با روش توصیفی تحلیلی و با استفاده از روش تحلیل محتوا و بهره گیری از منابع کتابخانه ای به انجام رسیده است. یافته ها نشان می دهد که در این دوران، شاهد عمومی شدن عرفان و ورود عرفان ابن عربی به عرفان خراسان هستیم و ارتزاق شاعران عارف این دوره از شعرای پیش از خود، آن ها را به مقلدان صرف بدل ننموده و با زاویه و منظر شخصی و ابتکاری نسبت به اصطلاحات عرفانی، دامنه تعاریف آنها را توسیع نموده اند. در برخی موارد نیز، قصه ها، از شهودات و تجربیات عرفانی شاعر سرچشمه گرفته و ساخته و پرداخته شده اند. در برخی موارد اندک، قصه ها، دارای استدلال سست بوده و به شکلی عامیانه بیان شده اند. به کارگیری تمثیل عرفانی، سبک قصه در قصه و سمبل های عرفانی با هدف عمومی نمودن عرفان، از دیگر مشخصات قصص عرفانی منظوم این دوران است. همچنین در این دوران در آثار برخی شاعران مانند: امیر خسرو، جامی، شیخ بهایی، وحشی و دیگران قصه های مشترک و تکراری به ندرت به چشم می خورد و این شاعران غالبا خود، نتیجه ی داستان را در اثنای قصه بیان نکرده و نتیجه گیری را به عهده مخاطب می گذارند، اما برخی شعرای دیگر مانند شیخ بهایی و در برخی موارد عماد فقیه بر خلاف این شاعران عمل کرده اند.

    کلید واژگان: قصه, عرفان, تصوف, قصه های عرفانی, روایت منظوم}
    Hossein Ghasemi, Roya Ahmad Amraji, Khorshid Noroozi*

    Inexpressibility is one of the important characteristics of the symbolic language of mysticism, and the expression of intuitive secrets and mystical experiences in Persian literature has been done in various ways, especially through poetic poetic stories. Dealing with mystical stories after the 7th century - when mysticism was shaped and consolidated and passed its peak of brilliance and its theoretical foundations were formulated - is of particular importance. The purpose of the present research is to examine and analyze the selected content of mystical poems in the poetry of prominent mystic poets in the time domain of the 8th to 11th centuries of Hijri. The questions of the present research are: 1- Do mystical stories, in addition to having common features with ancient stories, have unique and specific features? 2- Were the poets of the eighth century until the beginning of the twelfth century, in creating mystical stories, merely imitators of the poets before them or were they innovative in this field? This research is of a qualitative type, which has been carried out with the analytical descriptive method, using the content analysis method and the use of library resources. The findings show that in this era, we are witnessing the popularization of mysticism and the entry of Ibn-Arabi's mysticism into the mysticism of Khorasan, and the mystic poets of this period did not turn them into mere imitators, but with a personal angle and perspective. In an innovative approach to mystical terms, they have expanded the scope of their definitions. In some cases, the stories originated from the intuitions and mystical experiences of the poet and were made and elaborated. In some few cases, the stories have weak arguments and are expressed in a vernacular manner. The use of mystical allegory, the style of the story within the story, and mystical symbols with the aim of popularizing mysticism are other characteristics of mystical stories written in this era. Also, in this period, in the works of some poets such as: Amir Khosrow, Jami, Sheikh Bahai, Vahshi and others, common and repetitive stories are rarely seen, and these poets often write the outcome of the story during the story. They did not express and leave the conclusions to the audience, but some other poets such as Sheikh Bahai and in some cases Imad Faqih have acted contrary to these poets.

    Keywords: Tales, mysticism, Sufism, mystical stories, poetic narration}
  • زهرا عابدینی، بخشعلی قنبری*، عبدالحسین طریقی
    مفهوم رهبانیت از عناصر مهم گرایش های صوفیانه جهان اسلام است و بالتبع در منظومه فکری عرفانی ابن عربی نیز جایگاه ویژه ای دارد، لذا در این مقاله این مفهوم بررسی و نسبت آن با منظومه عرفانی ابن عربی سنجیده می شود. نتایج تحقیق نشان داد که رهبانیت در اندیشه ابن عربی پیوند وثیقی با کشف و مشاهده دارد که محور نظام عرفانی وی است. از نظر وی رهبانیت طریق و مسیری است که موجب تسریع در دستیابی به مشاهده می شود و بدین سان سالک را در فنا فی الله یاری می رساند. ازاین رو برای مشاهده مراتبی قایل است که هر مرتبه با مرتبه ای از وجود تناسب دارد. ابن عربی رهبانیت را در عزلت، سکوت، عبادت، بی خوابی و گرسنگی می داند و این ها را مقدمه رسیدن به مقام برای هر سالک بیان می کند.
    کلید واژگان: ابن عربی, رهبانیت, عرفان نظری, سلوک, تصوف}
    Zahra Abedini, Bakhshali Ghanbari *, Abdolhossein Tarighi
    Ibn Arabi is one of the greatest mystics in the Islamic world, whose numerous works are one of the main and rich sources of theoretical mysticism. The concept of monasticism is one of the important elements of the Sufi tendencies of the Islamic world and consequently has a special place in Ibn Arabi's mystical intellectual system. Therefore, in this article, this concept is examined and its relation with Ibn Arabi's mystical system is measured. Monasticism in Ibn Arabi's thought is closely related to discovery and observation, which is the axis of his mystical system. According to him, monasticism is a path that accelerates the attainment of observation and thus helps the seeker in the annihilation of God. Hence, he considers the order of observation to be proportional to each order of existence. This article is a library method. Data collection is obtained from various texts, publications and internet search. The results of the research showed that Ibn Arabi considers monasticism in solitude, silence, worship, insomnia and hunger, and states these as the prelude to reaching the position for every seeker
    Keywords: Ibn Arabi, monasticism, Theoretical mysticism, Conduct, Sufism}
  • رضا رضایی، طاهره حاج ابراهیمی*، شهرام پازوکی

    توماس مرتن در سال 1959 با اسلام و آموزه های دینی آن آشنا شد؛ مواجهه او با اسلام از طرق متعددی شکل گرفته است. زمانی که مرتن با مسلمانان و دانشجویان اسلامی ارتباط برقرارکرد، زمانی از حیاتش بود که عرفان و حیات روحانی برایش پررنگ ترین دغدغه های ذهنی به شمارمی آمدند. او با مطالعه اشعار صوفیانه با آثار شوان[1] و گنون[2] آشنا شده بود؛ تاثیرگذارترین شخص در آشنایی مرتن با اسلام شخصی به نام لویی ماسینیون بود. توماس مرتن در سال های پایانی دهه 50 با اسلام و آموزه های آن آشنایی یافت؛ آشنایی و مواجهه وی با اسلام از طرق متعددی شکل گرفته است. از این راه های آشنایی مرتن می توان به مواجهه و مطالعه متون اصلی دین اسلام از جمله قرآن و همچنین دیدار و مکاتبه با شخصیت های مسلمان (صوفی) در طول حیاتش اشاره نمود.مرتن تاثیرات زیادی از اسلام پذیرفت و آشنایی او با اسلام در غنابخشی اندیشه های دینی و عارفانه اش نقش بسزایی داشته است؛ از مهم ترین تعالیم تصوف که مرتن آن را اخذکرده است می توان به این آموزه اشاره نمود که تمامی انسان ها می توانند با دنبال کردن ایمان و اعتقادات خویش و نگریستن در نشانه های شخصی خداوند در هرچیزی به شناخت خدا و علم به او دست یابند.

    کلید واژگان: مرتن, اسلام, تصوف, حیات عملی و نظری, ماسینیون}
    Reza Rezaei, Tahereh Hajebrahimi *, Shahram Pazuki

    In 1959, Thomas Merton became familiar with Islam and its religious teachings; His acquaintance and encounter with Islam has been formed in many ways. When Mertan established a relationship with Muslims and students of Islamic thought, it was at a time in his life when mysticism and spiritual life were the most prominent mental concerns for him. He was familiar with the works of Schwan and Rene Gunon by studying Sufi poems; The most influential person in Merten's introduction to Islam was a person named Louis Massignon. Thomas Merton became familiar with Islam and its teachings in the late 50s and throughout the 60s; His acquaintance and encounter with Islam has been formed in many ways. Among these ways of getting to know Mertan, we can mention the encounter and study of the main texts of Islam, including the Qur'an, as well as the meeting and correspondence with Muslim (Sufi) figures during his life. The most influential person in Merten's introduction to Islam was a person named Louis Massignon.Merten received many influences from Islam and his familiarity with Islam has played a significant role in enriching his religious and mystical thoughts. One of the most important teachings of Sufism that Merten received is the teaching that all human beings can achieve God's knowledge and knowledge by following their faith and beliefs and looking at God's personal signs in everything.

    Keywords: Merten, Islam, Sufism, practical, theoretical life, Massinion}
  • فاطمه شکیب رخ

    اکثر مسلمانان پرجمعیت ترین کشور مسلمان نشین، اندونزی، پیرو مذهب شافعی هستند. مقاله حاضر که به روش تاریخی و شیوه توصیفی گردآوری شد، در پی واکاوی عوامل و بسترهای تاریخی گسترش مذهب شافعی در اندونزی بوده، تا علل دخیل در فراگیری مذهب نامبرده را بازنمایی و نقش وزین عامل شاخص را شناسایی کند. نتایج این بررسی نشان می دهد در مرحله نخست، گسترش جهانی فقه شافعی در زمان مواجهه اندونزیایی ها با اسلام، با نقش سازنده بازرگانان و مبلغان مسلمان، خاصه مبلغان ایرانی، در انتقال اندیشه های صوفی منش و شافعی نگر اثربخش گردید. در مرحله دوم، تداول ارتباط حجاج اندونزیایی با شهر مکهو نگرش تقدس گرایانه و ماورایی مردم اندونزی به این سفر، که با اخذ بایسته های فرهنگی، معنوی، علمی حج همراه بود، عامل شاخص دریافت گرایش های صوفیانه و رواج فقه شافعی در اندونزی گشت. افزون بر مسایل مطرح، که مرهون پیش زمینه فرهنگی و دینی پیشین مردم مجمع الجزایر، یعنی گرایش های بودایی و هندوییسم، بود تلاش دانشوران و روحانیون در تاسیس مدارس و احزاب به منظور گسترش آموزه های تصوف به سرانجام رسید و از برآیند پیوستگی و تشابه ذاتی تصوف ومذهب شافعی، ماندگاری این مذهب در طی قرون متمادی در اندونزی حاصل شد.

    کلید واژگان: اندونزی, مجمعالجزایر, اسلام, مذهب شافعی, تصوف, حج}
    Fatemeh Shakibrokh

    The most populous Muslim country, Indonesia; Most of its people follow the Shafi'i religion.The present article, which was compiled in a historical and descriptive manner, sought to analyze the factors and historical foundations of the spread of the Shafi'i religion in Indonesia, to represent the causes involved in the spread of the mentioned religion and to identify the important role of the index factor.The results of this survey show; In the first stage, the global expansion of Shafi'i jurisprudence at the time of Indonesians' encounter with Islam, with the constructive role of Muslim merchants and missionaries, especially Iranian missionaries, was effective in transmitting Sufi Manesh and Shafi'i ideas.In the second stage, the communication of Indonesian pilgrims with the city of Mecca and the holy and transcendental attitude of the Indonesian people to this journey, which was accompanied by the cultural, spiritual, and scientific requirements of the Hajj, became an indicator of the reception of Sufi trends and the spread of Shafi'i jurisprudence in Indonesia.In addition to the issues raised, which were due to the previous cultural and religious background of the people of the archipelago, that is, Buddhism and Hinduism tendencies.The efforts of scholars and clerics in establishing schools and parties in order to spread the teachings of Sufism came to an end, and as a result of the continuity and inherent similarity of Sufism and the Shafi'i religion, the permanence of this religion was achieved during many centuries in Indonesia.

    Keywords: Indonesia, archipelago, Islam, Shafi'i religion, Sufism, Hajj}
  • فاطمه رحیمی*، هاتف سیاه کوهیان
    حافظ از یک سو با تقدیرگرایی افراطی، مخاطب خود را به پذیرش قسمت ازلی و «رضا به قضا» فرا می خواند؛ اما از سوی دیگر، با اعتراض های حماسی و طنزهای گزنده شورش زبانی و ذهنی خود را در برابر ناملایمات جهان و مصایب بشری نشان می دهد. مساله پژوهش حاضر این است که چگونه می توان میان این دو رویکرد ناسازگار در اندیشه حافظ، رابطه ای منطقی برقرار کرد؟ آیا گزاره های تقدیرگرایانه حافظ حاکی از رویکردی تیولوژیک از سنخ دیدگاه اشاعره یا معارف صوفیه است؟ یا تقدیرگرایی وی ابزاری راهبردی در شکل دهی به گفتمانی انتقادی است؟ بررسی ها نشان داد که حافظ در روکشی از تقدیرگرایی، به نفی ایدیولوژی های مولد «ریا» و «قشری گری» پرداخته و در برابر هژمونی گفتمان هایی که جهان را مطابق با اراده حاکمان خودکامه، و منافع دو نهاد عوام فریب متشرعه و متصوفه روایت می کند، مقاومت می کند و بدینسان تقدیرباوری را به مثابه راهبردی گفتمانی برای طرد «تعصب» و «خشونت»، و ترویج «آزاداندیشی» و «تساهل» به کار می برد.
    کلید واژگان: تحلیل گفتمان, تصوف, تقدیرباوری, حافظ}
    Fatemeh Rahimi *, Hatef Siahkuhian
    On the one hand, Ḥāfiẓ calls his readers to submit to eternal fate and Divine Willingness; and on the other hand, he shows his linguistic and mental rebellion against the world's misfortunes and human suffering. The present study seeks to explore how can we find a logical relationship between these two incompatible approaches in Hafiz's thought? Do the fatalistic propositions in Hafez's poetry indicate a theological approach such as Ashʿarites or The Sufistic teachings? Or we can find another perspective behind Hafiz's fatalism that shows the critical aspects of his thought? The results showed that, under the cover of fatalism, Hafiz negates the ideologies that generate "hypocrisy" and "superficiality" and resists the hegemony of discourses that narrate the world according to the will of autocratic rulers and the interests of two demagogic institutions: the “Mutašari'ūn” (religious legislator) and the “mutasawifa” (Sufis). And thus, he uses fatalism as a discursive strategy to reject "prejudice" and "violence"; and expand "free thinking" and "tolerance".
    Keywords: Discourse analysis, Fatalism, Hafiz, Sufism}
  • محمود شیخ، فاطمه نوری تازه کند*، محی الدین قنبری

    پژوهشگران معاصر به بنیادهای فکری جریانات معنوی اسلام در موضوعات مرتبط با حیات مادی و شیوه های زندگی دنیایی کمتر توجه کرده اند. کسب و کار، از جمله این مقولات است که در دوران معاصر اهمیت ویژه ای یافته و از قضا، در معنویت اسلامی نیز به ابعاد اخلاقی و معنوی آن توجه شده است. ملامتیان خراسان که از اصیل ترین گروه های معنویت گرای ایرانی در دوران اسلامی اند، نگرشی ویژه به کسب و کار به مثابه امری معنوی داشته اند. توجه به مبانی فکری و شیوه عملی برجسته ترین نمایندگان اهل ملامت (حمدون قصار، ابوالحفص حداد و عثمان حیری)، با روش تحلیل متنی، نشان می دهد که تاکید آنان بر ملامت نفس و در پی آن، پنهان داشتن سلوک و مبارزه با ریاکاری، سبب نقد آنان از کسانی شده که به بهانه زهد و توکل، بر ترک کسب و کار توصیه می کرده اند. اندک گزارش های موجود نشان می دهند که اهل ملامت هم در عرصه نظر و هم در عرصه عمل، کار را وسیله ای برای رشد باطن و مبارزه با نفس می دانسته اند. در نظر آنان، کار بهترین راه برای کسب روزی حلال است و با پرداختن به آن، علاوه بر خوارداشتن نفس، سالک از سقوط در دام ریاکاری رها می شود و اینکه، کار نه تنها با دو آموزه توکل و فقر منافات ندارد، بلکه، چون یکی از بهترین راه های اخفای سلوک است، پرداختن به آن ضروری است.

    کلید واژگان: تصوف, ریاکاری, سلوک, کار, ملامتیان, ملامت نفس}
    Mahmood Sheikh, Fateme Noritazehkand *, Moheydin Qanbari

    Contemporary researchers pay less attention to the intellectual principles of the spiritual movements of Islam in matters related to the worldly life and lifestyles. “Work” is one of these principles, which has gained special importance in the contemporary era and the Islamic spirituality also paid attention to its ethical and spiritual dimensions. The Malāmatīs of Khorāsān, who were one of the most authentic Iranian spiritualists in the Islamic era, had a special attitude towards work as a spiritual matter. Paying attention to the intellectual principles and the practical method of the most prominent representatives of Malāmatīs (Ḥamdūn Ķaṣṣār, Abū Ḥafṣ Ḥaddād and Abū Uthmān Ḥīrī), with the method of textual analysis, shows that their focus on the self-blame (malāma) and at the consequence, hiding the conduct (solūk) and fighting against hypocrisy, made them to criticize those who have advised to leave the work and business under the pretext of asceticism and reliance (tawakkul). Few reports show that the Malāmatīs, both in the field of opinion and in the field of action, have considered the work as a means to promote the inner self (bāṭin) and fight against the ego (nafs). In their opinion, the work is the best way to earn lawful (Ḥalāl) sustenance, and by working, the wayfarer (sālik), in addition to self-blame, will be freed from falling into the trap of hypocrisy, and it is not only compatible with the two doctrines of reliance (tawakkul) and poverty (faqr), but also is necessary to be considered, because it is the best way to hide one's conduct (solūk).

    Keywords: conduct, Hypocrisy, Malāmatīs, self-blame, Sufism, work}
  • محمدعلی پرهیزگار

    بابیت و بهاییت از جریان های متمهدی و متنبی معاصر هستند که بر پایه ادعای امی بودن سران شان و نیازمندی ادیان به مطابقت با زمان، در گفتار و نوشتار و تبلیغات خود از بداعت و بی مانندی در ادعا، آموزه ها و احکام شان سخن می گویند و با این حربه در پی عوام فریبی و ناکارآمدنمایی ادیان الهی هستند تا با نفی اسلام و ادیان پیشین، حقانیت خود را به مخاطبان شان تلقین کنند. این نوشتار بر پایه روش پژوهش توصیفی _ تحلیلی ضمن تبیین ادعاهای بابیت و بهاییت در موضوع بداعت و نوآوری، از شواهد تاریخی، ادبی، کلامی، فقهی، روشی و ساختاری ای پرده برمی دارد که بر الگوگیری این دو جریان از فرق پیشین دلالت دارند. براساس تعالیم حسین علی نوری، وجود این تناقض به تنهایی بر نفی نبوت، رسالت و الهی بودن سران بابیت و بهاییت و بطلان ادعاهای شان کفایت می کند.

    کلید واژگان: بدیع بودن بابیت و بهائیت, امی بودن, مقتضیات زمان, تناقضات بهائیت, فرق تشیع, تصوف, مدعیان مهدویت}
    MohammadAli Parhizgar

    Babbitt and Baha'it are one of the contemporary Muthamadi and Muntabi currents, which based on the claim that their leaders are Umayyad and the need for religions to adapt to the times, in their speeches and writings and propaganda, they talk about innovation and uniqueness in their claims, doctrines and rulings, and with this tactic they are following the common people. Deception and ineffectiveness of divine religions to inculcate their righteousness to their audience by denying Islam and previous religions. Based on the descriptive-analytical research method, while explaining the claims of Babism and Bahaism in the subject of innovation and innovation, this article reveals the historical, literary, theological, jurisprudential, methodological and structural evidences that indicate that these two currents follow the example of the previous difference. According to Hossein Ali Nouri's teachings, the existence of this contradiction alone is enough to negate the prophethood, mission, and divinity of the leaders of Babism and Bahaism and invalidate their claims.

    Keywords: Innovativeness of Babism, Bahaism, Umayyadness, requirements of the time, contradictions of Bahaism, Shi'ism, Sufism, claimants of Mahdaviat}
  • محمد شریفانی، محمد معرفت*
    در این مقاله با روش توصیفی و تحلیلی و به کمک اسناد نوشتاری و تحقیق کاربردی نقاط قوت اندیشه ها و کارکردهای تصوف و عرفان مورد کاوش و تحلیل قرارگرف ه است. هر مسلک و آیینی امکان دارد صاحب نقاط قوت یا منفی باشد. عرفان و تصوف نیز از این قانون استثنا نیست. بررسی شاخص های عرفان و تصوف مثبت، از دیدگاه دین اسلام و آموزه های اسلامی است. در این نوشتار به بررسی و واکاوی چهار محور اخلاقی و تربیتی، اجتماعی و سیاسی، فرهنگی و هنری و مذهبی و فکری، به مثابه محورهای اصلی نقاط قوت و میراث مثبت تصوف و عرفان پرداخته شده است؛ سپس دنباله هر محور، ارزیابی و تحلیل مهم ترین ویژگی های مثبت عرفان آورده شده است. بی توجهی به ظاهر و رویگردانی از عادات گذشته، تطهیر و پاکسازی نفس، توسعه آموزش و تربیت دینی، ریاضت مشروع و معقول، زهد و پارسایی، تسامح، سازش و رواداری مذهبی، خردورزی و عقلانیت، روش میانه روی و اعتدال، گسترش نیکوکاری و احسان اجتماعی، ایجاد شادی و نشاط، ادبیات و شعر، خطاطی و خوشنویسی، غنی سازی فرهنگی و گسترش هنر، موسیقی، پایبندی به آداب طریقت، شریعت محوری و ولایت پذیری از مهم ترین میراث مثبت محورهای یادشده هستند. نگارنده تاکیددارد به دلیل وجود بعضی از آسیب ها و آفت های تصوف و عرفان، نباید به طور کلی تصوف و عرفان را ناپسند دانست و نباید مانع انتشار نقاط قوت و مقبول آن شد.
    کلید واژگان: تصوف, عرفان, نقاط قوت, عرفان مثبت, میراث مثبت عرفان}
    Mohammad Sharifani, Mohammad Ma’Refat *
    In this article, with the help of written documents and applied research, the strengths and functions of Sufism and mysticism have been explored and analyzed with the help of descriptive and analytical methods. Every profession and religion may have strengths or weaknesses. Irfan and Sufism are no exception to this rule. Investigating the indicators of positive mysticism and Sufism is from the perspective of Islam and Islamic teachings. In this article, four axes, including moral and educational, social and political, cultural and artistic, religious and intellectual, have been investigated as the main axes of the strengths and positive heritage of Sufism and mysticism; then the sequence of each axis, evaluation and analysis of the most important features of positive mysticism is given. Disregarding appearance and turning away from past habits, purifying and purifying the soul, developing religious education and upbringing, legitimate and reasonable austerity, asceticism and piety, tolerance, compromise and religious tolerance, prudence and rationality, moderation and moderation, spreading charity and social benevolence. , the attitude of creating happiness and cheerfulness, literature and poetry, calligraphy and calligraphy, cultural enrichment and expansion of art, music, adherence to Tariqat customs, Sharia-oriented and provincialism are the most important positive legacies of the aforementioned axes. The author emphasizes that due to the existence of some harms and plagues of Sufism and mysticism, one should not consider Sufism and mysticism in general distasteful and should not prevent the dissemination of its strengths and acceptance.
    Keywords: Sufism, mysticism, Strengths, positive mysticism, positive heritage}
  • زهره فیضی، سیده فاطمه زارع حسینی*

    صوفیه در نگرش، روش و منش ویژه ای که در همه شئون حیات خویش داشته اند، به بحث طعام و امور مربوط به آن نیز پرداخته اند. دامنه این بحث چنان فراگیر است که موضوعاتی چون «ضیافت»، «مهمانی دادن» و «مهمانی رفتن» را هم در بر می گیرد. آنان برای این موضوعات نکات و آدابی مشخص وضع کرده اند که رعایت آن ها ازسوی سالک سبب پیشرفت معنوی او می شود؛ ولی بی توجهی اش به آن ها یا موجب وقفه سلوکش خواهد شد یا به بیراهه اش خواهد کشاند. بخشی از نگاه صوفیان به این موضوع به اموری درونی چون اخلاص و نیت صحیح سالک و بخشی دیگر به اموری بیرونی مانند کمیت، کیفیت و نحوه تدارک طعام در ضیافت ها یا حضور در آن ها برمی گردد. در این جستار هدف آن است تا با کاربست روش تحلیلی توصیفی و بررسی منابع صوفیانه و سایر منابع مرتبط، آداب و بایسته های مربوط به این موضوع شناخته و تبیین و تحلیل گردد. با تتبع در آثار صوفیانه ازجمله قوت القلوب و احیاء علوم الدین معلوم می گردد که ضیافت دادن و به ضیافت رفتن نه امری روزمره، بلکه گونه ای عبادت است و به تاسی از قرآن و سیره نبوی ظرایف و دقایق بسیاری در آن لحاظ شده است. از دیگر نتایج جالب توجه، مخالفت با برخی آداب ایرانی مانند نخوردن طعام بر خوان، رعایت سکوت هنگام صرف طعام و شستن دست های حاضران در ضیافت در ظروفی مجزاست. افزون بر این ها آدابی چون التزام به خدمت، اطعام دیگران و دوری از تکلف می تواند یادآور ارتباط این جنبه از تصوف با آداب فتوت باشد.

    کلید واژگان: آداب, ضیافت, مهمانی, صوفیه, تصوف, طعام, خوراک}
    Zohre Feizi, Seyyede Fateme Zare Hoseini *

    In the special attitude, method and character that Sufis have had in all affairs of their lives, they have discussed food and its related matters as well. The scope of this discussion is so comprehensive that it includes topics such as "feasting", "giving a party" and "going to a party". They have established specific tips and manners for these issues, the observance of which by the seeker will lead to his spiritual progress, but if he ignores them, it will either cause his behavior to stop or lead his astray. Some part of the Sufis' view of this issue is related to internal matters such as sincerity and the correct intention of the seeker, and another part to external matters such as quantity, quality and the way of preparing food in banquets or attending them. The advice of Sufis and mystics is that seekers should keep these points in mind and act on them in parties and gatherings that are accompanied by eating, so that they not only avoid being misled, but also reach higher levels along the way. This research aims to identify, explain and analyze the customs and duties related to this subject by applying the analytical-descriptive method and examining Sufi sources and other related sources. By studying Sufi works such as Qūt al- Qulūb and Iḥyā, Ulūm al- Dīn, it is clear that banqueting is not a daily thing, but a form of worship, and following the Qur'an and the Prophet's life, many subtleties and details have been included in it. Another interesting result of attention in this regard is the opposition to some Iranian customs such as not eating food on the desk, observing silence while eating and washing the hands of participants at the banquet in separate dishes, and the connection with some customs of Futuwwah Such as commitment to service, feeding others, and avoiding discomfort.

  • امیر فرحزادی*، سید احمد عقیلی

    آیین بودا در قرن هفتم هجری همراه سپاهیان مغول و در دوره دوم هجوم آنها به فرماندهی هلاکو وارد ایران شد. دین بودا دارای سه فرقه اصلی تیره واده (هینه یانه)، مهایانه و وجریانه است. از زمان هلاکو به بعد، ایران یکی از مراکز مهم رشد و گسترش افکار بودایی بوده است و ازآنجاکه بسیاری از ایلخانان مغول پیرو وجریانه بودند، سعی و تلاش فراوانی برای بسط دین بودایی به کار بردند و در اندک زمانی سیل بخشیان، لاماهای تبتی و راهبانان بودایی تبت، مغولستان، سرزمین اویغور و حتی هند به ایران سرازیر شد. آباقاخان و ارغون در رواج دین بودایی تلاش فراوانی مبذول داشتند و در دوره آنان دین بودایی در ایران گسترش زیادی یافت. درباره حضور و نفوذ این آیین در ایران دست کم در دوره حضور ایلخانان تحقیقاتی انجام شده؛ اما هدف اصلی پژوهش حاضر واکاوی مولفه های اثرپذیر در فرهنگ ایرانی از آیین بودا در دوره تاریخی مورد بحث است. مقاله به شیوه توصیفی تحلیلی مبتنی بر یک مطالعه تاریخی، به بازشناسایی ردپای مفاهیم آیین بودایی در آثار فرهنگی عهد ایلخانی می پردازد. دستاورد مهم پژوهش این بوده است که در تاریخ ایران عصر ایلخانی می توان در مواضع متعددی ردپای بودیسم را در آثار فرهنگی، نظیر نوشته های نخبگان و اندیشمندان علمی و ادبی، تصوف، معماری معابد و هنر نقاشی مشاهده کرد که این موضوعات تاکنون کمتر مورد توجه محققان واقع شده است. بدین لحاظ، رهیافت پژوهشی مقاله ارایه مصادیقی از این اثرپذیری انگاره های فرهنگی با مستندات تاریخی مبرهن است، که زوایا و افق های جدیدی را در پژوهش های تاریخ ادیان به روی محققان به تصویر خواهد کشید.

    کلید واژگان: آیین بودایی, ایلخانان, معماری و معابد, هنر, ادبیات, تصوف, نخبگان فکری}
  • جمیل قریشی*، رضا خراسانی
    مسیله اساسی این پژوهش گونه شناسی جریان های اسلام گرای کردی اهل سنت بعد از انقلاب اسلامی در کردستان ایران است. روش این پژوهش توصیفی تحلیلی است و با استناد به منابع کتابخانه ای و نیز انجام مصاحبه هایی با افراد صاحب نظر و آشنا به تحولات میدانی و تاریخی مسایل کردستان، سعی شده است به گونه شناسی جریان های موجود در کردستان ایران پرداخته شود. از مهم ترین جریان های فکری می توان به مکتب قرآن، سلفی ها، «جماعت دعوت و اصلاح» و تصوف اشاره کرد که خاستگاه اجتماعی فکری در جامعه دینی این منطقه دارند. مکتب قرآن جریانی است که توسط احمد مفتی زاده پایه گذاری شد و درصدد احقاق حقوق کردها از طریق سیاسی برآمد؛ «جماعت دعوت و اصلاح» تحت تاثیر اخوان المسلمین بودند و با رویکردی معتدل، مدنی و در چارچوب قانون به دنبال فعالیت سیاسی هستند؛ سلفی ها با در نظر گرفتن ویژگی های صدر اسلام در جایگاه جامعه ای مطلوب، با بیشتر ظواهر جامعه فعلی به طور رادیکال در ستیز هستند و در راه رسیدن به هدف خود، گاهی راهکارهای افراطی را در نظر دارند. جریان تصوف جریانی معطوف به فرد و عرفان عملی است؛ آنها بر تزکیه فرد و پیروی از شیخ معنوی در برپاداشتن اسلام و دستورات خداوند تاکید می کنند.
    کلید واژگان: کردستان, مکتب قرآن, «جماعت دعوت و اصلاح», سلفیه, تصوف}
    Jamil Ghoreyshi *, Reza Khorasanie
    This research aims to provide a typology of Islamist Sunni Kurdish movements that have emerged in Kurdistan, Iran, in the aftermath of the Islamic Revolution. The study utilizes a descriptive-analytical approach, drawing upon extensive library sources and interviews with experts who possess in-depth knowledge of the field and the historical developments in Kurdistan. By employing these research methods, the paper endeavors to shed light on the diverse typology of current movements within Kurdistan, Iran. Major intellectual movements are the Quran School, Salafists, and Iranian Call and Reform Organization. These movements have both social and intellectual origins. The Quran School, established by Ahmad Moftizadeh, aims to advocate for Kurdish rights through political means. The Iranian Call and Reform Organization draws inspiration from the Muslim Brotherhood and engages in political activism with a moderate and law-abiding approach. Salafists hold the belief that the early Islamic community represents the ideal society, leading them to vehemently oppose various aspects of the present society. In their pursuit of these goals, they may sometimes adopt radical methods. The Sufi movement, on the other hand, is focused on individualistic spiritual practices and practical mysticism. They emphasize personal purification and place importance on following a spiritual leader to adhere to Islamic principles and divine commands.
    Keywords: Kurdistan, Quran School, Iranian Call, Reform Organization, Salafism, Sufism}
  • محسن فاسونیه چی، علیرضا مظفری تازه کند*، عبدالناصر نظریانی

    کی از وجوه تمایز صوفیه نسبت به سایر فرقه ها و نحله ها، موضوع شطح و طامات بوده که از قضا یکی از جنجالی ترین ویژگی های گفتاری این قشر بوده است. در این پژوهش به بررسی جریان تمایززدایی در عرفان با تاکید بر پدیده شطح و طامات از آغاز تا قرن نهم هجری پرداخته ایم. نتایج پژوهش نشان می دهد که اگرچه عرفا در ابتدا برای متمایزساختن خود از سایر جریان های فکری، به برخی آداب و رسوم و رفتارهای خاص روی آورده اند، اما رفته رفته این تمایزیابی ها مورد انتقاد و مخالفت دو گروه قرارگرفته است؛ گروهی که به منظور تخطیه کلیت عرفان، سنت های ویژه عرفا را دستاویز هجمه خود قرارداده اند و گروه دیگری که از قشر عرفا، اقدام به مبارزه با این افراط و رد و انکار برخی ویژگی های رفتاری و گفتاری عرفا کرده اند. بنابراین موج تمایززدایی از عرفان که از ابتدای شکل گیری این جریان فکری به حیات خود ادامه داده بود، رفته رفته شدیدتر و همه گیرتر شد و از آنجا که خود عرفا نیز با اتکا به نقد درون گفتمانی، به پایش و پالایش آداب و رسوم غیرعادی عرفان پرداختند، شطح و طامات نیز مورد هجمه قرارگرفت و بعدها صوفیه بنا به مصلحت خویش و به منظور پاسداری از اعتقادات و باروهای اصیل خویش، شطح و طامات را که زمانی وجه ممیزه عرفان بود، به دلیل جنجال آفرینی و حاشیه سازی اش، از گفتار و سیره خویش زدودند

    کلید واژگان: تمایزیابی, تمایززدایی, عرفان, تصوف, شطح و طامات}
    Mohsen Fasuniechi, Alireza Mozafaritazehkand *, Abdolnaser Nazariani

    One of the distinguishing features of Sufism from other sects has been the issue of flattery, which ironically has been one of the most controversial features of this group. In this research, we have studied the process of differentiation in mysticism with emphasis on the phenomenon of Shath and Taamaat from the beginning to the ninth century (AH).  The results show that although mystics initially resorted to certain customs and behaviors to distinguish themselve from other currents of thought, these distinctions were gradually criticized and opposed by both groups. A group that has used the special traditions of mystics as a pretext for its transgression in order to transcend the totality of mysticism, and another group of mystics who have tried to fight against these extremes and deny some behavioral and speech features. Thus, the wave of differentiation from mysticism had continued from the beginning of the formation of this current thought and became more and more intense and pervasive, since the mystics themselves, relying on critique within the discourse began to monitor and refine unusual customs. They practiced Mysticism, Shath and Taamaat were also attacked, and later, in their own interest and in order to protecting their original beliefs and fortifications, Shath and Taamaat, which were the hallmark of mysticism, due to its controversy and marginalization, were attacked. Sufis erased their speech and character of Taamaat.

    Keywords: Differentiation, Dedifferentiation, mysticism, Sufism, Shath, Taamaat}
  • اکرم گلی، هادی وکیلی

    اقتدار معنوی در معنای مرجعیت معنوی، بالاترین درجه اعتبار دینی است که در واژه قطب معنای کامل خود را نشان می دهد. در نگاه تصوف از طریق کسب درجات معنوی می توان به این مقام دست یافت. ادعای صوفیان در چگونگی این دست یابی و شراکت آنان در این مقام با فقها، علاوه بر ایجاد رقابتهای شدید دینی، به محوری مهم و اثرگذار در چگونگی مناسبات دین و سیاست تبدیل شده است. به منظور شناخت مفهوم اقتدار معنوی در حوزه تصوف می توان شاخص هایی چون شجره نامه معنوی و رابطه مراد و مرید را برای آن تبیین کرد. پرسش این است که "اقتدار معنوی" در مناسبات صوفیان با حکومت های قاجار (دوره مشروطه) و پهلوی، از نظر معنا و کارکرد چه تغییراتی در مبانی اعتقادی تصوف ایجاد کرد. فرض بر این است که مفهوم اقتدار معنوی در طریقت های تصوف با تاثیرپذیری از شرایط سیاسی- اجتماعی، از رویکرد استقلال در برابر حکومت و علمای متشرع در سده های پیشین به سمت همگرایی و اتحاد با حکومت از یک سو و و مدارا با شریعت از دیگر سو متمایل شد. دستاورد این پژوهش تغییر و تحول در اندیشه و مبانی اعتقادی تصوف در این زمینه  را نشان می دهد که پوسته معنوی را همچنان حفظ، اما در عمل با نشانه هایی از تلاش برای کسب قدرت دنیوی همراه بود.

    کلید واژگان: معنا, کارکرد, اقتدار معنوی, تصوف, مشروطه, پهلوی}
    Akram Goli, Hadi Vakili

    Spiritual authority is the highest degree of religious authority, which acquires its full meaning in Qutb. From the Sufi point of view, this position can be achieved by attaining spiritual positions. The claims of the Sufis on how to achieve this position, and the common ground they share with the jurists, have not only led to intense religious competition, but have also become an influential factor in the relationship between religion and politics. The concept of spiritual authority in Sufism can be explained in terms of indicators such as spiritual genealogy and the relationship between Murad (one who is sought) and Murid (a willing disciple).The question is how the "spiritual authority" of the Sufis changed the foundations of Sufism in terms of meaning and function, given the achievements of the Sufis due to their relations with the Qajar and Pahlavi governments. It is assumed that the concept of spiritual authority in Sufism is influenced by political and social conditions, from the approach of independence against the government and religious scholars in the previous centuries, towards convergence and unity with the government on the one hand, and tolerance with the Sharia law. He leaned on the other side.. While it continued to retain the spiritual mantle, in practice there were signs of attempts to gain worldly power.

    Keywords: Meaning, Function, Spiritual authority, Sufism, Constitution, Pahlavi}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال