جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « حیث التفاتی » در نشریات گروه « ادیان و عرفان »
تکرار جستجوی کلیدواژه « حیث التفاتی » در نشریات گروه « علوم انسانی »-
پرستش امری انسانی است که از آغاز خلقت تاکنون روح انسان را بهسمت یک نقطه متمرکز (خدا) سمت و سوق بخشیده است. ادیان مختلف باوجود اختلافات ظاهری در نیتمندی گرایشات دینی و ظهور عملکردیشان در ارایه مناسک عبادی، همه به امر پرستش، گرایش داشتهاند؛ همچنین در مسیر استعلای روح انسانی که همانا مایه رهایی و رستگاری است، پویا بودهاند. یکی از دیدگاههای مهم قابل تحلیل در این زمینه، دیدگاه عرفانی است که تقریبا در ادیان مختلف، پرستش را بهگونه معرفت درونی از طریق رابطه عاطفی انسان با خدا، تبیین مینماید. این مقاله میکوشد تا ابتدا به اثبات گرایش فطری همه ادیان به یکتاپرستی و استعلا، با توجه به منابع مکتوب عرفان اسلامی و استناد به آیات قرآنی و نگرشهای ادیان دیگر بپردازد. سپس مفهوم گرایش عقلانی دینی و امر پرستش را در میان ادیان مختلف و عرفان اسلامی بررسی کرده و گونههای ظهور عملکردی آنها را بیان نماید. درنهایت به بررسی سویههای استدلالی فعل پرستش که اساسا از بعد عاطفی انسان نشیت گرفته است، میپردازد.
کلید واژگان: پرستش, عرفان اسلامی, ادیان, حیث التفاتی, سویه های استدلال عاطفی} -
میبدی تفسیر خود را در سه مرحله یا به گفته خود در سه «نوبت» پرداخته است. نوبت اول ترجمه ای است از آیات قرآن به فارسی روشن؛ نوبت دوم، به تفسیر آیات به مذاق متشرعان اختصاص یافته و در نوبت سوم به نقل گفته های عارفان و حسب حال های آن ها پرداخته است. اندیشه ای که منجر به این شیوه بی سابقه در تفسیر گشته است، شباهات فراوانی به آرا و نظریات پدیدارشناسی دارد. میبدی با مطالعه پدیده های خاص (مثل آیات قرآن، و هر پدیده دیگری که در ضمن این آیات از آن سخن رفته است) از دو چشم انداز عرفانی و شرعی، سعی بر آن دارد که پدیدار هر پدیده را از ورای هر چشم انداز (شرعی و عرفانی) مطالعه کند. این مقاله با شیوه ای تحلیلی توصیفی مولفه های مشابه با پدیدارشناسی در تفسیر کشف الاسرار را بررسی می کند و به این نتیجه دست می یابد که کاربرد اصولی همچون تغییر حیث التفاتیت، مبارزه با تحویل گرایی، اپوخه و... در تفسیر کشف الاسرار، میبدی را به عنوان پدیدارشناس معرفی می کند.کلید واژگان: میبدی, کشف الاسرار, پدیدارشناسی, معرفت شناسی, حیث التفاتی, اپوخه, مبارزه با تحویل گرایی}
-
ویژگی های ذهنی انواع بسیار متنوعی دارند، اما آیا این ویژگی ها خصوصیات مشترکی دارند؟ در بخش اول این مقاله، با بررسی چند دسته بندی از ویژگی های ذهنی، خصوصیات متمایزکننده ویژگی های ذهنی یعنی آگاهی، کیف ذهنی و حیث التفاتی را تشخیص خواهیم داد. در بخش دوم، هر یک از این خصوصیات و همین طور خصوصیت معرفتی دست رسی اول شخص را مختصرا بررسی کرده و به رابطه میان آنها خواهیم پرداخت. با استفاده از این خصوصیات و با نگاهی به دو تلقی مبتنی بر نظریه و مبتنی بر شیء از امر فیزیکی، تقابل ذهنی/ فیزیکی را در پایان بخش دوم صورتبندی خواهیم کرد. در بخش سوم و پایانی مختصرا به این پرسش خواهیم پرداخت که آیا ذهنی یک ویژگی وجودشناختی منفرد یا به تعبیر بهتر یک نوع طبیعی است یا خیر.
کلید واژگان: ویژگی های ذهنی, آگاهی, کیف ذهنی, حیث التفاتی, دسترسی اول شخص, تقابل ذهنی, فیزیکی}Mental qualities are of various kinds and the question is whether there can be any common features among them. The first section of the present article is to examine someclassifications of mental qualities and thus distinguish their distinctive characteristics like consciousness, mental quality and intentionality. In the second part of the article each of these characteristics as well as the cognitive feature of access for the first person and their relations are briefly discussed. Drawing on these characteristics and considering two accounts of the physical, one being based on theory and the other on the basis of thing, I formulate mental-physical contrast at the end of second part. The question whether or not “mental’’ is an individual ontological feature, rather a natural kind is touched on in the concluding part of the present article.Keywords: mental qualities, consciousness, mental quality, intentionality, first person access, mental, physical contrast}
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.