به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « سلوک عرفانی » در نشریات گروه « ادیان و عرفان »

تکرار جستجوی کلیدواژه «سلوک عرفانی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سید علی مستجاب الدعواتی، مجید صادقی حسن آبادی

    بی شک اتقان ساختمان سلوکی یک عارف نتیجه بنیاد مستحکم مبانی و مفروضات معرفتی اوست. یافته های این پژوهش که بر پایه مطالعات کتابخانه ای و با روش توصیفی _ تحلیلی مبانی و مفروضات سلوک عرفانی بحیا بن پاقودا عارف یهودی قرن پنجم میلادی را بررسی نموده، نشان می دهد وی در الهدایه ساختار سلوکی خود را بر سه رکن کتاب، نقل و عقل بنا نموده است. در این رساله که مشحون از فقرات کتاب مقدس است، بحیا به اقوال پیشینیان یهود توجه خاص نموده و استدلال را بر نقل و تقلید مقدم می داند، هم چنین معتقد است کسی که توانایی عقلی دارد، نباید به نقل اکتفا کند. در الهدایه می توان باورهایی برگرفته از کتاب مقدس را یافت که بحیا صحت آن ها را مفروض گرفته و از آن ها در تنسیق مباحث خود بهره گرفته است، از جمله اینکه قوم یهود را قوم برگزیده خداوند و نزدیکترین ملتها به او معرفی می کند و معتقد است که ویرانی معبد کفاره گناهان بزرگ یهود است. یهود را ساکن در سرزمین بیگانه می داند و از خداوند فراهم گشتن امکان ساخت معبد سوم را تقاضا می کند. به نظر می رسد این گونه باورها که با جنبه معنوی و اعتقادی شخص ارتباط دارند به سهولت در نظام فکری و عملی وی تاثیر می گذارند.

    کلید واژگان: سلوک عرفانی, مبانی, مفروضات, بحیا بن پاقودا, الهدایه الی فرائض القلوب}
    Seyed Ali Mostajaboldavati, Majid Sadeghi Hasanabadi

    Undoubtedly, the conviction of a mystic's Spiritual Journeying is the result of a strong foundation of his epistemological Principles and assumptions. The findings of this study, which is based on library studies and with a descriptive-analytical method, examines the principles and assumptions of the Spiritual Journeying of the fifth-century Jewish mystic Baḥya Ben Joseph ibn Paḳūda. It shows that he based his Spiritual Journeying structure on the three pillars of reason, written sources and Jewish traditions. In this treatise, which is full of verses from the Bible, Baḥya pays special attention to the sayings of the Jewish predecessors and prioritizes reasoning over Jewish traditions and imitation, also believes that one who has intellectual ability should not be content with traditions. In Al-Hidāyah ilá farāʼīḍ al-qulūb one can find biblical beliefs that Bahya has hypothesized, including the Jewish people being chosen by God and the nations closest to him, and who believes that the destruction of the temple is the atonement for the great sins of the Jews. He considers the Jews to be living in a foreign land and asks God to allow the construction of the third temple.such beliefs, which are related to the spiritual aspect of a person, easily affect his intellectual and practical system.

    Keywords: Spiritual Journeying, Principles, Assumptions, Baḥya Ben Joseph ibn Paḳūda, Al-Hidāyah ilá farāʼīḍ al-qulūb}
  • فیروزه ابراهیمی، فرج الله براتی*، مریم بختیار، علی اکبر افراسیاب پور
    فطرت و عرفان از مباحثی است که دارای سازه های گوناگونی هستند و می توان آن را با صورت بندی های متفاوت مورد مداقه قرارداد. در این پژوهش می کوشیم آراء تحلیلی فطرت و سلوک عرفانی را در منظومه های فکری و معرفتی امام خمینی (ره) و آیت الله شاه آبادی (ره) مورد واکاوی قرار دهیم. به منظور شناسایی منظومه فکری و معرفتی آنان بایستی ابتدا، مبانی عرفانی هستی شناسانه و انسان شناسانه فطرت را شناسایی کرده و سپس، شاخصه های فطرت و سیر و سلوک عرفانی، ابعاد فطرت، رابطه معرفت فکری با معرفت شهودی (سلوک عرفانی) و فطرت و عشق از منظر امام خمینی (ره) و آیت الله شاه آبادی (ره) را مورد تحلیل قراردادیم و در نهایت مبانی فکری معرفتی آن ها مقایسه شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که آیت الله شاه آبادی (ره)، نقطه عطفی در سیر تطورات تاریخی نظریه فطرت است. نوآوری شگرف ایشان در ارتباط با فطرت نشان از برجستگی کار ایشان است زیرا نظریه فطرت را به مباحث نفس شناسی و حکمت عملی پیوند زد و برای تجرد نفس و ارایه راهکار عملی برای سیر و سلوک، به مقتضیات فطرت تمسک کرده است. امام خمینی (ره) درخصوص فطرت و سلوک عرفانی نظریه نظام مند را صورت بندی کرد. ایشان فطرت را با مقام ولایت مطلقه پیوند زده است. روش پژوهش به صورت توصیفی - تحلیلی است.
    کلید واژگان: فطرت, سلوک عرفانی, آراء, امام خمینی (ره), آیت الله شاه آبادی (ره)}
    Firuzeh Ebrahimi, Farajollah Barati *, Maryam Bakhtyar, Ali Akbar Afrasiabpour
    Nature and mysticism are two topics that have different structures and can be studied with different formulations. In this research, we try to analyze the analytical views about mystical nature and behavior in the intellectual and epistemological systems of Imam Khomeini (RA) and Ayatollah Shah’abadi (RA). In order to identify their intellectual and epistemological attitudes, we must first identify the ontological and anthropological mystical foundations of human nature and then, the characteristics of natur and mystical path, dimensions of nature, the relationship between intellectual knowledge and intuitive knowledge (mystical behavior), love and human nature. We analyzed Imam Khomeini’s and Ayatollah Shah’abadi’s perspectives and finally compared their epistemological intellectual foundations. The results of the research indicate that Ayatollah Shaha’abadi (RA) is a turning point in the historical evolution of the theory of human nature. His remarkable innovation in relation to human nature shows the prominence of his work because he linked the theory of human nature to the topics of psychology and practical wisdom, and has relied on the requirements of human nature to abstract the soul and provide a practical solution for life. Imam Khomeini formulated a systematic theory regarding mystical nature and behavior. He has linked human nature to the position of absolute governor. The research method is descriptive-analytical.
    Keywords: human nature, mystical conduct, Opinions, Imam Khomeini, Ayatollah Shah’abadi}
  • سهراب سحابی، سیده فاطمه زارع حسینی*

    علی صفایی حایری، روحانی و متفکر معاصر شیعی، و اکهارت تله (Eckhart Tolle)، از صاحب نظران مسیحی معنویت در عصر حاضر، در مقام دو اندیشمند پرآوازه درباره زمینه های سلوک عرفانی و چگونگی رفع موانع رشد انسان، آراء و دیدگاه هایی خاص ابراز کرده اند. مقایسه اندیشه این دو شخصیت درباره زمینه های سلوک عرفانی که به دو فرهنگ دینی، فضای فکری، اقلیم جغرافیایی و زبانی متفاوت تعلق دارند، موضوع اصلی این پژوهش است. با اتخاذ رویکردی مقایسه ای، پدیدارشناسانه و فارغ از جانبداری، و از طریق مراجعه به نوشته ها و اظهارات ایشان می توان به جست وجو، کشف و تبیین دیدگاه ها و مقایسه آن ها پرداخت و به نتایجی قابل اعتنا رسید. فرض بر این است که اگرچه این دو در طرح پیش فرض ها نقاط مشترک کمتری دارند، در تشخیص منبع اصلی اختلال در زندگی بشر دارای اتفاق نظرند و در ارایه راه حل هم به نتایجی مشابه رسیده اند. طبق نتایج به دست آمده، به نظر می رسد که علی صفایی حایری در تبیین اندیشه اش به دلیل بسندگی به گزاره های شیعی دچار کلی گویی شده و منظومه فکری او که شامل طرح جامعی از دین می شود، با مولفه هایی چون استناد، اصالت، هماهنگی و ارتباط، و ارایه الگویی منحصربه فرد در تاریخ ادیان با تناقض درونی همراه است، حال آنکه اکهارت تله به راهکارهایی دقیق، بسیار ساده و موثر و فارغ از هر فرهنگ و اقلیم خاص دست یافته است.

    کلید واژگان: اکهارت تله, زمینه ها, سلوک عرفانی, علی صفایی حائری, مقایسه}
  • فرج الله نخعی سرو، هادی حیدری نیا*، عزیزالله توکلی کافی آباد
    تحلیل گفتمان انتقادی شاخه ای از علم زبان شناسی است که به بررسی رابطه متن و نحوه تولید ایدیولوژی می پردازد. نورمن فرکلاف در الگوی پیشنهادی خود برای تحلیل متن، سه سطح توصیف، تفسیر و تبیین را درنظر می گیرد. مقاله حاضر با روش توصیفی-تحلیلی سعی دارد به بررسی دیدگاه مولوی درباره مراحل سیر و سلوک عرفانی بپردازد. این پژوهش در سطح توصیف، کاربرد واژگان هسته ای و روابط معنایی واژگانی و فرآیندها را در مثنوی بررسی کرد. در سطح تفسیر گفتمان های ترک تعلقات، برتری کشف و شهود، انکار عقل جزوی، تدریجی بودن سیر و سلوک و لزوم متابعت از پیر به عنوان گفتمان های غالب مشخص شد. در سطح تبیین نیز این نتیجه به دست آمد که مولوی گفتمان های مسلط عصر خود را در این باره باز تولید کرده و دیدگاه وی در این زمینه با ایدیولوژی غالب روزگار خود همسو است.
    کلید واژگان: تحلیل گفتمان انتقادی, الگوی فرکلاف, مولوی, مثنوی معنوی, سلوک عرفانی}
    Farajullah Nakhaei Sarv, Hadi Heydarnia *, Azizullah Tavakkoli Kafiabadi
    Critical discourse analysis is a branch of linguistics that examines the relationship between text and the production of ideology. In his proposed model for text analysis, Norman Fairclough considers three levels of description, interpretation, and explanation. The present article tries to examine Rumi's view on the stages of mystical journey through descriptive-analytical method. At the level of description, this study examined the use of nuclear words and semantic lexical relations and processes in Masnavi. At the level of interpretation of discourses of abandonment, the superiority of discovery and intuition, the denial of partial reason and the gradual nature of behavior and the need to obey the guide were identified as dominant discourses. At the level of explanation, it was concluded that Rumi reproduced the dominant discourses of his time in this regard and his view in this regard is in line with the prevailing ideology of his time.
    Keywords: comparative study, symbol, mysticism, Avicenna, Suhrawardi, types of symbols}
  • عصمت احمدی رکن آبادی، عزیزالله توکلی کافی آباد*، محمود صادق زاده

    ابوالمجد مجدود بن آدم سنایی غزنوی یا حکیم سنایی، عارف و شاعر نامدار قرن ششم، نخستین شاعری است که اندیشه ها و دیدگاه های مکتب تصوف و تعالیم و اندرزهای صوفیانه و لطایف عرفانی را با شیوه ای سنجیده و استوار، با ذوقیات شاعری آمیخته و راهی نو را در عالم شعر فارسی گشوده و زمینه های گسترش و اوج گیری آن را فراهم کرده است. با توجه به این که یکی از مباحث عرفانی سیر و سلوک است و حرکت و سیر الی الله دارای مقامات و منازلی است. سالکان برای رسیدن به مقصود راهی جز گذر از این مقامات ندارند. درگذر از این مقامات، حالات تازه ای برای سالکان رخ می نماید. این حالات، از سوی محبوب ازلی اشارت هایی به همراه دارد، سالکان را جانی تازه می بخشد، نوید وصل می دهد و درگذر از مقامات، آنان را یاری می کند. نویسنده در این پژوهش به شیوه تحلیل محتوایی و روش کتابخانه ای به بررسی عقبات و دشواری های سلوک عرفانی در قصاید سنایی پرداخته است. ضمن بررسی و تفحص در قصاید حکیم، از منظر وی، دشواری ها و سختی های راه سلوک عرفانی بسیار است و سنایی ضمن توصیه سالک به تلاش و کوشش در راه عشق، از وی می خواهد با جانبازی و قربان ساختن وجود نفسانی خویش در این راه به دنبال مقصود و مطلوب خویش باشد.

    کلید واژگان: سلوک عرفانی, راه ها, انگیزه ها و دشواری های سلوک عرفانی, سنایی غزنوی}
    Eesmat Ahmadi Roknabadi, Azizollah Tavakoli Kafi Abadi *, Mahmood Sadeghzadeh

    Abu al-Majd Majdud ibn Adam Sanai of Ghaznavid or Hakim Sanaei, a famous mystic and poet of the sixth century, was the first poet to combine the ideas and views of the school of Sufism, Sufi teachings and mystical advice with mystical and solid methods, with poetic tastes. Has opened in the world of Persian poetry and has provided the grounds for its expansion and culmination. Considering that one of the mystical issues is the path and behavior and the movement and path of God has authorities and houses. The seekers have no choice but to cross over to these authorities. With the passage of these authorities, new situations arise for seekers. These situations are pointed out by Mahboub Azali, who gives life to the seekers, connects them with promises, and helps them through the passage of the authorities. In this study, the author examines the content and method of the library and examines the consequences and difficulties of mystical behavior in Sana'i's poems. While examining and examining the wise verses, from his point of view, there are many difficulties and difficulties in the path of mystical behavior, and Sanaei, while advising the seeker to strive and strive for the path of love, asks him to be a veteran and sacrifice his sensual existence in this. The path seeks its purpose and desired.

    Keywords: Mystical Behavior, Ways, Motivations, Difficulties of Mystical Behavior, Sanai Ghaznavi}
  • سوسن رفیعی راد، محمدعلی یوسفی، رضا اسدپور

    اخلاق عرفانی سلبی مهم ترین بخش اندیشه های مولوی و لائوتسه به شمار می رود. این دو عارف، پیروان خود را به جنبه سلبی اخلاق و رعایت مولفه های آن نیز دعوت می کنند. از نگاه مولوی و لائوتسه، با تهذیب نفس و ریشه کن سازی انانیت و ترک رذایل، راه برای تخلق به اخلاق الهی و کسب فضایل فراهم تر می گردد. سوال این است که اخلاق عرفانی سلبی به چه معنا و بر چه مولفه هایی استوار است؟ وجوه شباهت و تفاوت میان اخلاق سلبی عرفانی مولوی و لائوتسه چیست؟ این مقاله با روش توصیفی تحلیلی و تطبیقی و با استفاده از منابع کتابخانه ای، به بررسی مفهوم اخلاق سلبی عرفانی و مولفه های آن و تطبیق میان آرای مولوی و لائوتسه از این منظر می پردازد. این پژوهش نشان می دهد که میان این دو اندیشه وجوه تشابه و تمایز وجود دارد؛ چنان که هر دو در نظام اخلاقی و تنزیهی شان بر دو عنصر «سکوت و نیستی» و «ریاضت و کف نفس» به عنوان دو امر زمینه ساز ورود به سلوک عرفانی خویش تاکید کردند؛ اما به رغم شباهت های ظاهری، اساس تهذیب و ریاضت از نگاه مولوی بر مبنای عشق فطری و جبلی انسان به خدا استوار است و در این مسیر، از پشتوانه متابعت از شریعت و بهره گیری از عقل نیز برخوردار است.

    کلید واژگان: تهذیب نفس, سکوت, ریاضت, سلوک عرفانی, نظام اخلاقی}
    Susan Rafiee Rad, Mohammad Ali Yousefi, Reza Asadpour

    The negative gnostic morality is the most important part of the Rumi and Laozi's thoughts. These two mystics invite their followers to the negative gnostic aspect of ethics, and encourage them to observe its components. From the viewpoint of Rumi and Laozi, through refining the soul, eradicating the selfishness and avoiding the vices, one can achieve the Divine ethics and the moral virtues. The question is, what is the negative gnostic morality and what are its components? What are the similarities and differences between Rumi and Laozi's negative gnostic morality? Using a descriptive-analytical approach and desk-research method, this paper studies the concept of negative gnostic morality and its components from the viewpoint of Rumi and Laozi, through a comparative study. The findings show that, there are some similarities and differences between the two views; both ethical systems are based on two elements of "silence and nothingness" and "austerity and self-control", as the two gates for entering the mystical path, but despite the apparent similarities, the foundations of refinement and austerity according to Rumi is the natural love of man to God, which also has the support of the law and reason.

    Keywords: refinement of the soul, silence, austerity, mystical conduct, moral system}
  • عظیم حمزئیان، قدرت الله خیاطیان، سید حامد حسینی*

    خیال، یکی از مهم ترین مباحث عرفان اسلامی است و جایگاه ویژه ای در اندیشه جلال الدین مولوی (604-672 ق) دارد. هدف از این مقاله تحلیل عوامل رستن از خیال در سلوک عرفانی از دیدگاه مولوی است. در سلوک عرفانی، علاوه بر عریانی از ت (رهایی از خواسته های جسمانی)، عریانی از خیال، امری بسیار ضروری است؛ یعنی برای دستیابی به عوالم بالا باید علاوه بر فروگذاشتن و پشت سر نهادن تن و جسمانیت، تعلق به عالم صور خیالی را هم پشت سر نهاد. مولوی به عنوان یکی از بزرگ ترین عارفان مسلمان، در جای جای آثار خود توجه ویژه ای به مسیله خیال و نقش آن در حیات آدمی خصوصا در سلوک عرفانی دارد. وی با تصدیق وجه مثبت و راهبرانه خیال در سلوک، غالبا روی خوشی به آن نشان نمی دهد و آن را یکی از بزرگ ترین حجاب های سلوک عرفانی معرفی می کند، تا آنجا که رستن از خیال را مرادف با وصال حق می داند. بنا بر نظر مولوی، عواملی چون عشق، پناه بردن به اولیای الهی، حیرت، ذکر، ابن الوقت بودن و نیز موت، فنا و نیستی، سبب عریانی و رهایی سالک از حجاب خیال می شود.

    کلید واژگان: مولوی, سلوک عرفانی, خیال, وصال}
  • سید حسین سیدموسوی *
    سفرهای چهارگانه عرفانی با ابتکار عفیف الدین تلمسانی به وجود آمده و توسط عرفای بعد از وی، از جمله عبدالرزاق کاشانی، رشد و تکامل یافته است. این سفرها نزد تلمسانی معانی ویژه ای دارد؛ عبدالرزاق کاشانی در ابتدا این معانی را پذیرفته، اما سپس در تعریف سفرها تغییراتی ایجاد کرده است. در این مقاله، با بررسی آثار هریک از ایشان، ضمن ارائه تفاسیرشان، به مقایسه نظریات هریک پرداخته و با تحلیل آن ها نکات مشترک و ممتاز دیدگاه آن دو کشف شده است.
    تلمسانی مبتکر سفرهای چهارگانه است. بعد از تلمسانی، کاشانی مهم ترین عارفی است که سفرها را تعریف و احکام هریک از آن ها را مطرح کرده است. با جست وجو در آثار هریک از ایشان، ویژگی های پراکنده سالک در هریک از سفرها استخراج و با تحلیل محتوا و تطبیق آرای ایشان، جزئیات ویژگی های سالک در سفرهای چهارگانه بررسی شده است. این سفرها نزد تلمسانی با تفصیل بیشتری مطرح است تا کاشانی. در نظر تلمسانی، سفر چهارم با انتخاب جوار الهی توسط سالک و مرگ وی انجام می شود. بر این اساس، وی سه سفر را توضیح داده است نه چهار سفر. در نظر کاشانی، سالک در پایان سفر دوم، شایستگی پیر و مرشد شدن و هدایت انسان ها را واجد می گردد. سفر سوم و چهارم کمتر شناسایی شده است.
    کلید واژگان: اسفار اربعه, عفیف الدین تلمسانی, عبدالرزاق کاشانی, سلوک عرفانی, مقام فنای عرفانی}
  • امیر دیوانی، محسن کربلایی نظر*
    از مهم ترین دغدغه های دانش عرفان، تبیین کیفیت به فعلیت رساندن استعدادهای بشر، در جهت نیل به کمال می باشد. ازین رو، تلاش اهل معرفت بر کشف و شناسایی انسان، و تبیین کیفیت رسیدن او به سعادت حقیقی اش متمرکز شده است. در همین راستا گام نهادن در وادی سلوک و اختیار راهنمای کاملی که مکمل دیگر سالکان است (که بنابر اجماع عارفان مهمترین رکن سلوک است)، از مهم ترین راهکارهای عارفان برای رسیدن به هدف مذکور معرفی شده است. با بررسی دقیق آموزه های آسمانی و عرفانی درمی یابیم که پس از نبی اکرم(ص)، مصداق حقیقی کاملان مکمل تنها در وجود امامان معصوم علیه السلام معنا می-یابد. زیرا وصایت حقیقی از نبی اکرم(ص) در ارشاد و هدایت برای امام معصوم(ع) می باشد، و همچنین ایشان اصلی ترین واسط فیض از خداوند به دیگر انسانها شمرده می شوند. بنابراین، سلوک عرفانی اساسا بدون امام معصوم(ع) امکان پذیر نیست، و همچنین ارشاد دیگر سالکان به واسطه ی استمداد از ایشان تحقق می پذیرد.
    برای اثبات این مطالب نخست لازم است رابطه ی امام معصوم(ع) با صراط سلوکی و سپس رابطه ی آنان با سالک بررسی شود.
    کلید واژگان: کتاب و سنت, پیامبراکرم, امام معصوم, استاد سلوک, سلوک عرفانی}
    Amir Divani, Mohsen Karbalaei*
    We can study the relationship between the infallible Imam and mystic journey on two very general perspectives. First one is relationship between the infallible Imam and mystical path and the other one is the relationship between the infallible Imam and the seeker. About the first one, our premise is that, firstly, the Imam constitutes the mystical path and mystic journey does not come to an achievement without him. Second, the status of "Imam" in mysticism is as the Prophet, not the same as normal people and even the masters of mystic journey and the complementary perfects. Associated with the relationship between the Imam and the seeker, we want to prove that the infallible Imam help and guide every human being in the path of mystic journey and in approaching to Allah. We can explain the relationship between the infallible Imam and mystic journey to Allah: first the relationship between Imam and Path of mystic journey that he constitutes the mystical path. And second his relationship with the seeker. Therefore Imam is associated with all seekers on the spiritual path and his grace applies to them.
    Keywords: the infallible Imam, Mystic journey, the Seeker, Quran, Tradition}
  • محمد جواد شمس، وحید محمودی
    امام سجاد(ع) به سبب زهد و عبادت های بسیار و همچنین مناجات های زیبا و پرمحتوا، نزد متصوفه از جایگاه علمی و عملی ویژه ای برخوردارند؛ از بعد علمی، ایشان را سرآمد دانش های ظاهری و باطنی شمرده؛ و معتقدند که آن حضرت نه تنها در علوم ظاهر، بلکه در معارف معنوی نیز سرآمد بود؛ و حضرت امیرالمومنین(ع) و امام سجاد(ع) را در زمره کسانی می دانند که عالم به علم الافراد بوده اند.
    از حیث عملی نیز، ضمن نقل مناجات ها و نیز کرامات بسیاری از ایشان، سیره عبادی و اخلاقی آن حضرت(ع) را الگویی برای اهل معرفت دانسته، و گفته اند هنگامی که حضرت به نماز می ایستاد کائنات بر وی کشف می گشت و بر دست نیافتنی ترین اسرار عالم قدس اطلاع می یافت. در متون صوفیه، از گریه های بسیار حضرت(ع)، زهد و ورع، تقوی و خوف، سخاوت و خدمت به خلق، خلوص و تواضع و بردباری ایشان سخن به میان آورده اند.
    کلید واژگان: امام سجاد, عرفان, سلوک عرفانی, تقوی, زهد و ورع, سخاوت, تواضع}
    Mohammad Javad Shams, Vahid Mahmoodi
    Due to asceticism and prayer and beautiful and rich Hymns for Sufis¡ Imam Sajjad has a special scientific and practical place; from Scientific aspects¡ He excelled considered exoteric and esoteric knowledge and believed that He appeared not only in science but also excelled in spiritual education; and Imam Ali and Imam Sajjad (as) among those who know that the universe science were property. Also from Practical aspects¡ prayers and miracles have been telling many of their methods of worship and morality of Him (PBUH) as a model for men of knowledge¡ and said that when He would stand in prayer discovered the secrets of the universe for Him.
    In mystical texts from His crying so much¡ asceticism¡ piety and fear¡ generosity and service to humanity¡ sincerity and humility¡ and patience they have spoken.
    Keywords: Imam Sajad, Mysticism, Mystical Journey, virtue, asceticism, generosity, humbleness}
  • داود اسپرهم*
    عشق، عمیق ترین و محوری ترین مفهوم در اندیشه و سلوک صوفیانه است. از منظر هستی شناسی صوفیانه، هستی قائم به عشق است و از منظر سلوک و اخلاق، عشق حبل المتین صوفی برای تعالی سعه وجودی تا مرتبه فناست. مشهور است که عشق هیچ نظم و آداب و ترتیبی ندارد؛ اما با این حال دارای مراحل، مراتب و شرایطی است که فهم دقایق آن برای اهل حقیقت و نیز برای اهل تحقیق اجتناب ناپذیر است. در این مقاله به نکته ای اساسی درباره تقسیمات و مراتب عشق و مجموعه ای از مفهوم سازی های مرتبط با آن پرداخته شده است. تقلیب عشق در طول حرکت حبی سلوک کبریا به مرحله ای میانی اشاره می کند که بدون لحاظ این موقف/موقعیت واسط، راهیابی به مقام نهایی یعنی اتحاد عاشق با معشوق در عشق امکان پذیر نیست. «تقلیب عشق» موقعیتی است که در آن بیشترین شطحیات و هیجانات روحی صوفیه به وقوع پیوسته و حکایات و شکایات ایشان را مشحون از بیانات متناقض نما کرده ‎است. در این مقاله مفهوم اساسی «تقلیب عشق» و حوزه شناختی و معنایی آن در متون صوفیه به خصوص در مثنوی مولوی بررسی شده ‎است.
    کلید واژگان: سلوک عرفانی, تقلیب عشق, اتحاد عرفانی, حب الهی, جلال الدین محمد مولوی}
  • قربان ولیئی محمدآبادی، حوریه هاشمی کوچکسرایی
    یکی از عناصر بنیادین سلوک در عرفان اسلامی نفی خواطر است که به معنای پاکسازی ضمیر و ذهن از هر گونه اندیشه ها، واردات و صورت هاست. نفی خواطر از آموزه هایی است که سالک از ابتدای سیر سلوکی خویش تا آخرین منازل آن- که فنای فی الله است- ملزم به کوشش برای تحقق آن خواهد بود و تنها در صورت تحقق کامل نفی خواطر و تخلیه باطن است که وجود سالک شایسته پذیرش انوار و تجلیات الهی، و سزاوار رسیدن به منزل جانان خواهد شد. با درک نقش اساسی نفی خواطر در طریقت عرفانی، این مقاله در پی آن است که چرایی و چگونگی این مفهوم را بررسی کند و افزون بر ارائه روش هایی برای تحقق آن، ضمن بیان اجمالی ارتباط نفی خواطر با دیگر عناصر سلوکی، ثمرات و نتایجی را که نفی خواطر در مسیر رسیدن به مقصود به بار می آورد، تبیین نماید. از آنجا که لازمه پرداختن به نفی خواطر، شناخت ماهیت و انواع خواطر، و روش تشخیص آنها است، پیش از ورود به بحث، این موضوع مورد بررسی قرار می گیرد.
    کلید واژگان: عرفان, سلوک عرفانی, سالک, خواطر, نفی خواطر}
    Gorban Valiei Mohammadabadi, Houriye Hashemi Kouchaksaraei
    One of the fundamental elements of mystical journey in Taßawwuf is nafy al-Khawāãir (negation of thoughts), which means cleansing of the mind from all thoughts and images. The mystic has to work on this concept from the first stage of his journey up to the last, which is anihilation in God. Only with full negation of thoughts, can the mystic receive divine lights and manifestations. This essay attempts to emphasize the role of nafy al-khawāãir by investigating its cause, function, and consequences, and by introducing thoughts (khawāãir), their types, and the method of their recognition.
    Keywords: Mysticism, Mystical journey, Mystic, khawaair (thoughts), nafy al khawaair (the negation of thoughts)}
  • حسین شایسته، عبدالحسین خسروپناه
    موسیقی عرفانی، حاصل آمیختگی ادبیات عرفانی با عالم موسیقی است و از آن جا که موسیقی عرفانی، بازتاب عواطف و تخیلات صافی عارفانه است، ارمغان آن، میتواند تداعی احساسات عارفانه نیز باشد. در میان متصوفه و بسیاری از موسیقیدانان، از این موسیقی به عنوان ابزاری برای عرفانی، «سماع» تعالی روح و سیر و سلوک عرفانی یاد میشود. این کاربرد موسیقی، در مبحث نمودی تمام عیار می یابد؛ به گونهای که حتی برخی از متصوفه لزوم کاربرد موسیقی برای رسیدن به مقامات عرفانی را امری انکارناپذیر میدانند. اما چنین کاربردی از سوی خود اهل تصوف هم به صورت مطلق پذیرفتنی نیست. ضمن این که نقش موسیقی برای شهود حقایق والای آسمان معرفت، مگر در مواردی خاص و برای اشخاص ویژه، قدری جای تامل دارد. در این مقاله کوشیده شده است تا نقش موسیقی در سیر و سلوک و شهود عرفانی مورد بررسی قرار گیرد.
    کلید واژگان: عرفان اسلامی, موسیقی عرفانی, سماع, سلوک عرفانی}
    Mystical music، is the output of the mixture of mystical literature and the music world. Since mystical music is a reflection of pure mystical emotions and imagination so it''s result can lead to mystical feelings. Amongst Sufis and many of musicians، this kind of music is known to be a facility to grow the spirits (anagogy) and mystical journey and behavior (Seyr va Solook). This usage of music in the Samā’ (The whirling dance of Dervishes)، will have a thorough pose; in a way that some of Sufis would regard it as an obligation to reach high mystical stages. But even this kind of usage is not thoroughly acceptable amongst Sufis themselves. Moreover the obligatory of music to unveil the fact high in the knowledge sky is in doubt except in very specific occasions. This essay has tried to analyze the influence of music in spiritual journey and mystical intuition.
  • عبدالحسین خسروپناه، علی شفابخش
    اهل معرفت بسته به مبانی فکری و تجربیات عملی ای که در طول سلوک خود داشته اند، منازل و «مقامات سلوک عرفانی» را به شیوه-های گوناگون دسته بندی نموده اند. امام خمینی نیز به نوبه خود، مقامات سالکان را به گونه ای ترتیب داده که از جهاتی، نسبت به طبقه بندی ای که سایر عرفا تنظیم و ارائه نموده اند، متفاوت و بدیع به نظر می رسد. مسئله اصلی نوشتار حاضر این است که امام خمینی منازل سلوک عرفانی را چگونه مرحله بندی و ترسیم کرده-اند؟ در پاسخ به مسئله مذکور، در این مقاله با تاکید بر آرای امام خمینی مقاماتی که سالکان طریق عرفان، باید از ابتدا تا انتهای سلوک خود طی کنند، طرح شده و به تبیین و تدقیق در کیفیت و ویژگی های این مراحل پرداخته شده است. از نظر ایشان، سلوک عرفانی - که نوعی حرکت، مسافرت و هجرت باطنی است از بیت نفس، إلی الله و رسوله- به طور کلی در «چهار مقام» یا منزل سامان می یابد که به ترتیب عبارتند از: مقام علم، مقام ایمان، مقام طمانینه و مقام شهود. منزل شهود نیز، در سه مرتبه مشاهده تجلیات ذاتی، صفاتی و فعلی حق، تحقق می پذیرد.
    کلید واژگان: منازل و مقامات, سلوک عرفانی, علم, ایمان, طمانینه, شهود, امام خمینی}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال