به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « شورا » در نشریات گروه « ادیان و عرفان »

تکرار جستجوی کلیدواژه «شورا» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مرتضی ذبیح اللهی *، مهدی فرمانیان
    رهبران القاعده شیوه حکومتی را که بر اساس دموکراسی و رای اکثریت باشد کفر و ارتداد می دانند و از آن به بدعت عصر جدید یاد می کنند. به اعتقاد القاعده، حکام اسلامی با فریبی که از استعمار خورده اند درصدد اجرای الگوی سیاسی و منهج فکری غربیان در کشورهای اسلامی هستند. آنان مسائلی همچون تعدد احزاب سیاسی را با استناد به «إن فرعون علا فی الارض و جعل اهلها شیعا» و تفسیر «شیعا» به احزاب قائلان به تعدد احزاب سیاسی را تابعان سنت فرعون دانسته اند. در منابع القاعده، پیامدهای منفی مهم دموکراسی عبارت اند از: سیادت نداشتن خالق (خداوند) و پذیرفتن سیادت مخلوق بر مخلوق، پنهان شدن حاکمیت الاهی و جایگزین شدن حاکمیت بشر بر بشر (طاغوت)، مخفی شدن ولایت (محبت) الاهی و برائت از دشمنان خداوند و نیز تساوی بین فاسق ترین و فاجرترین افراد با متقین و صالح ترین مردم در تعیین سرنوشت حکومت اسلامی. با نگاهی به جایگاه دموکراسی در نزد برخی از متفکران جهان غرب در نقد اندیشه فوق می توان گفت القاعده دموکراسی را به مثابه مکتبی اعتقادی دانسته است، حال آنکه مقصود از دموکراسی روشی برای اداره حکومت اسلامی است؛ و به تعبیر دیگر، همان نهاد شورا است که از ضمانت اجرایی محکم و متقنی برخوردار خواهد بود که در تفکر اسلامی نیز جایگاهی دارد و می توان با برخی تغییرات، ساز و کار و روش حکومتی را با اسلام انطباق داد.
    کلید واژگان: القاعده, دموکراسی, حکومت اسلامی, شورا, احزاب}
    Morteza Zabihollahi *, Mehdi Farmanian
    Al Qaeda leaders are opposed to the superficial interpretation of Islamic concepts entered from the western countries. In their opinions, the democratic government which is based on popular vote, is equal to blasphemy and apostasy. And they believe such governments are the epochal innovation against Islam. Based on Al Qaeda views, the Islamic governors who have been deceived by colonialism are trying to execute the political western patterns in Islamic countries and suggest the multi- political parties. Some of them, by referring to Holy Quran verse «Åöäøó ÝöÑúÚóæúäó ÚóáóÇ Ýöی ÇáúÃóÑúÖö æóÌóÚóáó ÃóåúáóåóÇ ÔöیÚÇð» maintain that the “ Shiite” means “parties” and parties followers, are just the Pharaoh’s followers. In Al Qaeda resources, the main consequences of democracy in Islamic governments are the lack of supremacy of creator on creature, and accepting the supremacy of creature on creature, creature worshiping instead of creator worshiping, replacing the divine sovereignty by human sovereignty (Taghoot) or on the other hand, the majority sovereignty, hiding divine stewardship and detestation from pagans, and also equality of the most libertine and virtuous in the destiny of Islamic country. The second part of this study considers some Arab intellectuals and attempts to study the democracy position, and challenges the Al Qaeda leaders misunderstanding of democracy. Democracy is supposed as a school by Al Qaeda, whereas it is a way of administrating the Islamic government. In other words, it is actually the council with a strong and firm executive guarantee.
    Keywords: Al Qaeda, Democracy, Islamic government, council, parties}
  • سهیلا رستمی، اسماعیل قاضی نیا
    تاسیس مجامع فقهی به عنوان یکی از مصادیق بارز اجتهاد گروهی در عصر کنونی، آغازگر دورانی مهم در تاریخ تشریع اسلامی خواهد بود که در آن اجتهاد از انحصار تلاشهای فردی یا سرزمینی محدود رها می شود و فراتر از مرزهای جغرافیایی، مجتهدان امت اسلامی را دربر می گیرد، تا از هر تخصص و استعدادی در راه رشد و اعتلای این امت استفاده شود. عمل مجامع فقهی براساس اجتهاد گروهی و بر مبنای تحقیق علمی است که در آن، فقها و اندیشمندان اسلامی، حاصل اجتهاد خویش را از طریق مشورت و تبادل آراء و گفتگو، مطرح می نمایند، تا رایی انتخاب گردد که حجت آن قوی تر و به قواعد و مصالح شریعت نزدیک تر است. با نگاهی به فعالیتها و خدماتی که مجامع فقهی معاصر ارائه نموده اند، به وضوح می توان تاثیر آنها را در تحقق این نوع اجتهاد مشاهده نمود. بازگرداندن اعتبار شورا به شکلی فعال در حل مسائل و مشکلات، و مراجعه به آرای سایر مجتهدان در عرصه فتوا و استفتا برای رسیدن به قول صواب، از ثمرات متمایز مجامع فقهی در عصر کنونی به شمار می آید. تاسیس این مجامع، خود از نشانه های اهتمام و توجه مسلمانان به امر دینشان است، تا بدانند کدام عبادتشان پذیرفته می شود و کدام قابل پذیرش نیست، و اینکه حلال و حرام در عبادات و معاملاتشان کدام است. شکی نیست که دوری مسلمانان از سرمایه عظیم فقهی خویش از یک سو، و به کار گیری شیوه استنباط فردی و پراکنده در حل مسائل پیچیده و مستحدثه از سویی دیگر، موجب تضعیف فقه در پاسخ گویی به این مسائل شده است، در حالی که تشکیل مجامع فقهی که در آن فتوا، حاصل اجتهاد گروهی از مجتهدان امت اسلامی است، می تواند نقایص و عواقب خطرناک آن را جبران نماید.
    کلید واژگان: مجامع فقهی, اجتهاد, اجتهاد گروهی, فتوا, شورا}
    Soheila Rostami, Esmaeil Qazi Nia
    Establishment of jurisprudence committees are one of important examples of gregarious Ejtehad in recent Era. Furthermore this would be a starter for an important age in history of Islamic Tashri’ which Ejtehad would release from limited individual or territorial monopolies. Thus it would embrace beyond geographical bonds and Islamic Ummah’s Mojtaheds, until using from any expertise and talent for growth of this Ummah. The function of jurisprudence committees are based on egregious Ejtehad and scientific researches that in there jurisconsults and Islamic scholars declare their thoughts via consolation, discussion and dialogue till select an idea which is more provable and it is nearest to Shari’at’s rules and Ahkam. With an outlook toward activities and duties of contemporary jurisprudence committees we could clearly see their influence on this kind of Ejtehad. Returning committee’s validity actively is results of jurisprudence committees in contemporary era for solving problems and difficulties, and also refers to thoughts of other Mojtaheds in Fatwa’s field. The establishment of these committees shows Muslims’ attention and attempt to their religion that they would understand which prayer is acceptable and which is not, and recognize their Halal and Haram in their prayers and deals. Without any doubt, elude of Muslims from great jurisprudence sources on one hand and utilizing individual understanding in solving complicated and Hadith problems in other hand has weaken jurisprudence in responding to problems. While establishing jurisprudence committees, which Fatwa is result of gregarious Ejtehad of Islamic Ummah jurisconsults’, could gratify dangerous results and problems.
    Keywords: jurisprudence committees, Ejtehad, gregarious Ejtehad, Fatwa, committee}
  • زهرا پیشگاهی فرد، بهرام نصراللهی زاده
    در نظام سیاسی امامت، امام معصوم از جانب خداوند منصوب می شود.
    در اندیشه و عمل حضرت علی که اولین امام و هویت بخش تشیع است، حضور مردم و رضایت آنان نقشی اثربخش دارد. علی علی رغم داشتن پشتوانه عصمت و نصب الهی، مدت 25 سال از خلافت دور ماند و سرانجام با خواست و اصرار مردم، حکومت و مدیریت جامعه اسلامی را بر عهده گرفت. او شورای مهاجرین و انصار و اجتماع آنان بر فردی به عنوان امام را موجب خشنودی خدا می داند و بر انتخاب خود از سوی مردم صحه می گذارد.
    در این مقاله، متضاد یا قابل جمع بودن نصب الهی و انتخاب مردم، نقش آرای عمومی در مشروعیت سازی حکومت امام معصوم، به فعلیت رساندن ولایت امام منصوب از جانب خداوند، مقید یا مطلق بودن اعتبار شورا و بیعت و آثار شرعی و حقوقی آنها، جایگاه اهل حل و عقد و عامه مردم در انعقاد و شکل گیری امامت و...، براساس اندیشه ها و سیره عملی حضرت علی مورد بررسی قرار گرفته است.
    کلید واژگان: عصمت, امامت, ولایت, تشیع, شورا, بیعت, اهل حل و عقد}
    Zahra Pishgahifard, Bahram Nasrollahi
    According to political system of Imamate the Infallible Imam is ordained by God. According to Imam Ali who was the first in identification of Shia Islam people can play an effective role by their presence in the government. Though endowed with infallibility and divine ordainment, Imam Ali was prevented from caliphate, and finally undertook the government and administration of Muslim Community as result of will and insistence of people. He regarded the consultations of the Emigrants (Muhaajireen) and assistants as their agreement on an individual as Imam to be the ground for God's pleasure and endorsed his own election by people. This article attempts to discuss compatibility or incompatibility of divine ordainment and election by people, role of public opinion in legitimization of government by infallible Imam, realization velayat (guardianship) of an divinely ordained Imam, conditionality or unconditionality of the authority of council, allegiance and their religious and legal effects, place of prominent members of community. And masses at large in conception and formation of Imamate etc. all on the basis of the ideas and practices of Imam Ali.
  • فرج الله قاسمی
    نوشتار حاضر تلاشی است در جهت بررسی راهبردهای اصولی سیاسی برای حکومت زمینه ساز ظهور از منظر آیات قرآن کریم. مهم ترین مسئله ای که در این زمینه درباره حکومت زمینه ساز وجود دارد، چگونگی راهبردهای اصولی سیاسی و حرکت از وضع موجود به وضع مطلوب است. چون شکل گیری حکومت زمینه ساز بر مبنای اعتقادات دینی و در مسیر تکاملی حرکت پیامبران و امامان معصوم است، راهبردهای مربوط به آن نیز در این راستا بر مبنای الگوی قرآنی استوار می شود که در این مقاله به آن ها اشاره شده است.
    کلید واژگان: راهبرد, حکومت زمینه ساز, قرآن, عدالت, آزادی, امنیت, امر به معروف و نهی از منکر, شورا, نفی سبیل, توان دفاعی}
    Farajollah Ghasemi
    The present paper is an attempt to examine A perspective to principled political strategies for underlying scene setting government using the Holy Quran. The most significant underlying issue that is important in this context is the ‘how’ of principled political strategies for and how to move from the status quo to a desirable state. the ‘how’ of principled political strategies is based on faith beliefs in the evolutionary direction of God’s messengers and sin-free Imams. The strategies in this regard are (attempted to be) based on Quranic models which has been explained in this paper.
  • فرخ رامین
    بحث درباره دموکراسی و قابلیت انطباق آن در جوامع اسلامی با بستر شریعت، از هنگام آشنایی مسلمانان با آرای افلاطون و ارسطو آغاز شده است. در دوران معاصر نیز بررسی نگرش شیعی در باب طرح نسبت میان حکومت مهدوی و مردم سالاری و نقش مردم در این حکومت، توجه بسیاری از اندیشه ورزان را به خود جلب کرده است.
    نظریه دموکراسی در طول قریب به سه هزار سال تاریخ اندیشه سیاسی طراحی شده، اما گستردگی و مبهم بودن معنا، اصول و ارکان آن، یافتن ارتباط دکترین مهدویت و دموکراسی را پیچیده ساخته است.
    این نوشتار، به جای طرح دغدغه فکری سازگاری یا ناسازگاری مهدویت و دموکراسی، به کندوکاو درباره تاثیر مردم در حکومت مهدوی بپردازد و بیان نماید که نهضت مقدس مهدوی، انقلابی فراگیر و جهانی با بسیج توده ای است که مردم با بیعت گسترده خود آن را می پذیرند و در تثبیت این حکومت از طریق مکانیسم های خاص دینی، نقش اساسی ایفا می کنند
    کلید واژگان: دموکراسی, مقبولیت, مشروعیت, حق, تکلیف, بیعت, شورا}
    Dr. Farah Ramin
    The subject of ‘democracy’ with its capacity to conform to the national customs in Islamic societies has had the precedence of familiarity of Muslims with Plato’s and Aristotle’s opinions since a very ling time ago. In the contemporary period too, the Shiites looking into ‘democracy’ for indicating its relation and its proportion to the Mahdist government has attracted the attention of many thinkers to the issue.The theory of ‘democracy’ was designed and introduced almost 3000 years ago as a political thought which spread everywhere. But due to its wide sense and ambiguity of meaning its principles and bases have all made it difficult for many people to find the relation between democracy and the doctrine of Mahdism.Now, this article has dealt with the role of people in a government called “Mahdist Government”. It Has tried to clarify any compatibilities or incompatibilities between democracy and Mahdism to remove apprehension. The sacred movement of Mahdism will be an overwhelming global revolution to mobilize everyone to swear allegiance and promise loyalty with Imam Mahdi(PBuH). This government will function by using its special mechanisms to stabilize a universal policy.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال