به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Civilization » در نشریات گروه « ادیان و عرفان »

تکرار جستجوی کلیدواژه «Civilization» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • جعفر علی نقی*، احمد رهدار

    نظم در شمار کارکردهای مهم تمدن است. برای این که قابلیت تمدن زایی یک فرهنگ و اندیشه معلوم شود باید نسبت آن با این کارکرد تمدنی واکاوی و میزان کارآمدی آن در نظم دهی و نظام سازی تبیین گردد. از آن جا که موقف تاریخی انقلاب اسلامی در آستانه یک خیز تمدنی قرار گرفته، باید جهت نیل به تمدن نوین اسلامی سرمایه های خود را در مصاف با رقیبان به میدان بیاورد و ظرفیت های آن ها را مورد کنکاش قرار دهد. اندیشه امامت مهم ترین سرمایه نرم شیعه محسوب می شود که لازم است مولفه های اساسی آن برای ساخت تمدن نوین اسلامی ظرفیت سنجی و قابلیت های آن برای کارکرد تمدنی نظم معلوم گردد.پژوهش حاضر به هدف تولید ادبیات نظری و بازتاب میزان کارآمدی اندیشه امامت در امتداد اجتماعی، به شیوه کتابخانه ای و با رویکرد تحلیلی به این مهم پرداخته و روشن ساخته است؛ برخورداری انسان به عنوان محور تمدن از ویژگی های مطلوبی همچون علم_ به عنوان مولفه اساسی تمدن و عامل سامان یافتگی_ و عصمت_که وصل به لوح محفوظ بوده و ریشه در مصالح و مفاسد واقعی دارد_ موجب نظام و قوام تمدن در فرآیند طراحی، ساخت و مدیریت آن خواهد بود و خروجی آن، نظمی فراگیرتر از نظم قراردادی در اندیشه هابز و نظم اخلاقی در اندیشه دورکیم است.

    کلید واژگان: ظرفیت, مولفه, امامت, علم, عصمت, نظم, تمدن}
    Jafar Alinaghi *, Ahmad Rahdar

    Order is one of the important functions of civilization. In order to find out the civilizing capability of an idea, its relationship with this civilizational function of analysis and its efficiency in ordering and systematization must be explained. Since the historical position of the Islamic Revolution is on the threshold of a civilizational upsurge, in order to achieve a new Islamic civilization, it must bring its capitals to the field against its rivals and explore their capacities. The idea of Imamate is considered the most important soft capital of Shia, and it is necessary to find out its basic components for the construction of modern Islamic civilization, capacity measurement and its capabilities for the civilizational functioning of order.The current research aims to produce theoretical literature and reflect the effectiveness of Imamat's thought along social lines, in a library way and with an analytical approach. As the center of civilization, man's possession of desirable characteristics such as science and infallibility will lead to the system and consistency of civilization in the process of designing, building and managing it, and its output is a more comprehensive order than the contractual order in Hobbes's thought and the moral order in Durkheim's thought.

    Keywords: Capacity, Component, Imamate, Knowledge, Infallibility, Order, Civilization}
  • سید حسن قریشی کرین*، سید حسین موسی پور، محمدطاهر یعقوبی، یزدان فرخی

    بی تردید تمدن اسلامی عصر عباسیان را می توان یکی از مهم ترین و باشکوه ترین دوره های تمدن اسلامی نامید که برخاسته از عواملی بود که مذهب معتزله با ترویج عقل گرایی در مباحث علمی نقش مهم و سازنده ای در آن ایفا کرد.این نوشتار بر اساس روش توصیفی تحلیلی، نخست از رابطه معتزله و حکومت عباسیان و نفوذ متکلمان معتزلی در دربار عباسی و برخورداری از قدرت سیاسی خلفا سخن می گوید؛ سپس زمینه های عقل گرایی معتزلیان را بیان می کند و با عوامل اثرگذاری معتزله در شکوفایی و توسعه تمدن اسلامی عصر عباسی کلام را ادامه می دهد و آنها را در مناظرات علمی، تعامل با اندیشمندان غیرمسلمان، ایجاد و توسعه مراکز علمی و فرهنگی و تدوین و توسعه جایگاه عقل در کلام اسلامی می شمارد که در ترویج عقل استدلالی در جامعه اسلامی دوره عباسی نقش آفرینی کردند و شکوفایی و توسعه تمدن آن دوران را با ترویج عقل گرایی به ارمغان آوردند.

    کلید واژگان: معتزله, عقل گرایی, تمدن, عباسیان, کلام اسلامی}
    Seyed Hassan Quorishi Karin *, Sayid Hossein Musa Pour, MohammadTaher Yaghobi, Yazdan Farrokhi

    There is no doubt that the Abbasid era stands out as one of the most remarkable and illustrious periods in Islamic civilization. This distinction can be attributed to various factors, with the Muʿtazilite school of thought playing a pivotal role by promoting rationalism in scholarly discourse. Utilizing the descriptive-analytic approach, this article explores the relationship between the Muʿtazilites and the Abbasid government, with a specific focus on the impact of Muʿtazilite theologians within the Abbasid court and the patronage they received from the caliphs' political authority. Additionally, we delve into the origins of Muʿtazilite rationalism and examine the various factors that contributed to the significant influence of the Muʿtazilites in fostering the growth and development of Islamic civilization during the Abbasid era. The Muʿtazilites made significant contributions in several areas, including scholarly debates, engaging with non-Muslim scholars, establishing scholarly and cultural centers, and promoting the role of reason in Islamic theology. These endeavors played a crucial role in promoting argumentative reason within the Islamic community during the Abbasid era. As a result, the civilization thrived and flourished through rationalism.

    Keywords: Muʿtazilites, Rationalism, Civilization, Abbasids, Islamic theology}
  • Hamideh Tabei *, Mansoureh Zarean
    With the Western World’s interactions with the Islamic thought, Muslim intellectuals faced new challenges regarding women and human rights. Committed Muslim scholars have always attempted to draw a clear accurate picture of a pure Islamic attitude towards women in family and society. Bint al-Huda al-Sadr amalgamated theoretical thinking with sociopolitical pragmatism. This study attempts to provide a clear picture of the theoretical and conceptual framework of her thought and her view of the role and position of women by analyzing the themes of her articles on women and their challenges in the contemporary society. The analysis first yielded 270 basic themes and 53 organizing themes; after comparing, integrating, and processing them, three inclusive themes and 26 organizing themes were finally extracted. A Muslim woman, Bint al-Huda al-Sadr believes, is first and foremost identified with her husband and children at home. With an independent and, indeed, distinctive identity from men, the woman shoulders specific familial responsibilities. Her most important duty is to appropriately and purposefully rear children. A successful discharge of this duty requires her social presence and life. A Muslim woman must discern the authentic Islamic culture and teachings, according to which she should impede and resist the spread of Western culture.
    Keywords: Bint al-Huda al-Sadr, Thematic Analysis, woman in Islam, religious ijtihadism, Civilization}
  • سید سعید میری*، رضا سعادت نیا، علیرضا فخاری

    با عنایت به حقیقت اتصال قرآن به خزانه علم الهی، در این مقاله تلاش شده تا با روش بررسی آرای مفسران، حقایق مسلم دینی و تطبیق و تحلیل آن ها، به رمزگشایی از اشارات رازآلود قرآن به ظفرمندی بی بدیل ذوالقرنین در طراحی و تاسیس زیرساخت های یک تمدن شوکت مند و رهیافته در عرصه مدیریت و فناوری پرداخته شود. مدیریت منحصر به فرد ذوالقرنین در درنوردیدن شرق و غرب عالم، ظلم ستیزی و عدالت گستری، مهارت فناورانه او در احداث سد، تسلط بر دشمنان، ایجاد امنیت پایدار برای شهروندان و در نهایت پردازش نظام فرهنگی توحیدی؛ اهدافی که تماما در آیات 84-98 سوره کهف به آن اشاره شده، همگی به شکل چشم گیری به تبعیت او از حقیقتی به نام «سبب» قایم شده است. از دیدگاه قاطبه مفسران، برترین مصداق سبب، همان «علم و یا آنچه از مصادیق یا نتایج علم است»، محسوب می شود که این شخصیت اسرارآمیز، با تکیه بر آن توانست به آن همه توفیقات دست یابد. بر همین اساس، در این نوشتار با بررسی دقیق حکایت ذوالقرنین و برخی انبیای دیگر الهی که بر اساس آیات قرآن با تکیه بر علم، نقش برجسته ای در اعتلای تمدن های شکوهمند عصر خویش داشتند، نتیجه گرفته می شود که مسلمانان برای احیای شکوه مدنی اولیه اسلام و دست یابی به تمدنی درخور فرهنگ مترقی اسلام، راهی جز جاری کردن انواع علوم و تولید دانش ندارند.  با عنایت به مطالب پیش گفته و نیز آیات و روایات تصویرگر حکومت و تمدن مهدوی، می توان ادعا کرد تصویر شخصیت ذوابعاد ذوالقرنین، تارنمای شخصیت کامل، جامع و معصوم حضرت مهدی(عج) در آخرالزمان است.

    کلید واژگان: تمدن, حکومت مهدوی, ذوالقرنین, سبب, علم, قرآن}
    Sayyid Sa‘Īd Mīrī *, Riḍā Sa‘Ādatniya, Alīriḍā Fakhkhārī

    In the light of the fact that the Qur’ān is connected to the divine knowledge, this article examines the exegetic opinions and the definitive religious realities, and compares and analyzes them in order to decode the mysterious references made by the Qur’ān to the unmatched victoriousness of Dhul-Qarnayn in designing and founding the infrastructure of a magnificent civilization with a highly developed management and technology. The unique management of Dhul-Qarnayn in his crossing over the globe, opposition to oppression, promotion of justice, technological skill in the construction of a dam, domination over enemies, the creation of an enduring security for the citizens, and finally, the processing of a monotheistic cultural system are the goals that are mentioned in the Qur’ān 18:84-98. All these goals are fulfilled outstandingly due to Dhul-Qarnayn’s adherence to a reality called “sabab.” From the viewpoint of the majority of exegetes, the paramount instance of sabab is “knowledge or its instances or results,” based on which this mysterious character could achieve all those successes. Accordingly, this article specifically inspects the story of Dhul-Qarnayn and some other prophets of God who – based on the qur’ānic verses – relied on knowledge to significantly contribute to the excellence of the magnificent civilizations of their own eras. Then, it is concluded that to revive the glory of the civilization of the early centuries of Islam and to achieve a civilization appropriate to the advanced culture of Islam, Muslims have no way other than embarking upon various types of science and producing knowledge. In the light of the foregoing points and the verses and narrations that depict Imām Mahdī‘s government and civilization, we might claim that the multifaceted character of Dhul-Qarnayn is an illustration of the complete, comprehensive, and impeccable character of Imām Mahdī (may God hasten his reappearance) in the End of Days.

    Keywords: Civilization, Imām Mahdī‘s government, Dhul-Qarnayn, Sabab, Knowledge, Qur’ān}
  • علی اسدیان شمس*، عبدالله نصری

    بی گمان یکپارچگی میان انسان ها، هسته اصلی یک تمدن را تشکیل می دهد و بدون آن، فروپاشی تمدن قطعی است؛ ولی چه عواملی انسان ها را با وجود گرایش های مختلفی که دارند، به سوی این وحدت رهنمون می شود؟ تمدن پژوهان، عوامل مختلفی همچون نژاد، زبان، دین، آداب و رسوم و غیره را بررسی کرده اند؛ ولی علامه محمدتقی جعفری بسیاری از این عوامل را با اشکال هایی مواجه می داند و در پی عواملی است که اتحادی حقیقی و پایدار میان انسان ها ایجاد کند. در این پژوهش با بررسی دو گروه عوامل انگیزشی برون ذاتی و درون ذاتی، به تحلیل آرای علامه جعفری پرداخته ایم. در عوامل برون ذاتی، عوامل طبیعی، مافوق طبیعی نما و قراردادی و در عوامل درون ذاتی، عامل عقلی، اخلاقی، جان گرایی و گردیدن تکاملی الهی بررسی گردید. نتیجه اینکه عوامل برون ذاتی به دلیل ناپایداری و سودمحوری غالبی، نمی توانند انسان ها را به اتحادی پایدار سوق دهند و تنها مقدمات وحدت را ایجاد می کنند؛ ولی عوامل درون ذاتی به دلیل پایداری و استناد به جوهر درونی انسان، در صورت به فعلیت رسیدن، اتحادی پایدار ایجاد می کنند. این عوامل در مجموع موجب شکل گیری هویتی واحد برای اجتماع انسان ها و وحدت مطلوب در تمدن می گردند.

    کلید واژگان: تمدن, وحدت, هویت, دین, زبان, نژاد, علامه جعفری}
    Ali Asadian Shams *, Abdollah Nasri

    There is no doubt that solidarity among human beings constitute the main core of a civilization. Without solidarity, a civilization is doomed to collapse. But the question is: which factors might lead people, with all their differences, towards solidarity and unity? Scholars of civilization have considered different factors such as race, language, religion, manners, customs, and the like. Allama Ja’fari sees these factors as objectionable, and has tried to identify factors that lead to a real and sustainable unity among people. In this paper, we have considered two classes of motivational factors—intrinsic and extrinsic—in order to analyze Allama Ja’fari’s views. Within extrinsic factors, we have examined rational, moral, survival-based, and divine factors. As a conclusion, we think that extrinsic factors cannot lead people to sustainable unity because of their impermanence and utilitarian character. They can merely provide preparations for such unity. Intrinsic factors, however, can establish a sustainable unity because of their permanence and their origin in inner human substance. All in all, these factors give rise to the formation of a single entity for human communities and the desired unity in civilization.

    Keywords: civilization, unity, Identity, Religion, Language, race, Allama Ja’fari}
  • کوثر قاسمی، فتحیه فتاحی زاده *، حبیب الله بابایی

    اسلام دینی جامع و جهانی است و اجرای همه جانبه آن، مستلزم قالبی تمدنی (به مثابه کلان ترین نظام مناسبات انسانی) و تامین کننده چنین واحد کلان اجتماعی است. اصطلاح تمدن، با انباشت مفهومی و فرهنگی آن در غرب، حاوی جوهری سکولار است که موجب تردید و احتیاط در استفاده از این اصطلاح می شود. بدین سان باید در پی اصطلاحی جایگزین در بستر فرهنگ اسلامی بود. در این پژوهش با روش توصیفی و تحلیل مفهومی، واژه هایی از قرآن کریم واکاوی می شود که در مظان این معنا، دارای گستردگی اجتماعی است. در میان پنج واژه مطرح در این مقاله که دربردارنده معنای گسترده اجتماعی باشد، به ظاهر واژگان بلد، قریه، مدینه و ملک جایگزین مناسبی برای تمدن نیستند. در این میان، واژه فراگیر «امت» کلان ترین و جامع ترین نظام مناسبات انسانی است که با افزوده های فراتمدنی اش، چه بسا ترسیم کننده مناسب ترین بستر تکامل انسان برای تامین نیازهای فراگیر مادی و معنوی فرد و جامعه باشد. امت با افزوده هایی همچون آرامش زایی، سبقت در خیرات، نظارت درونی و نیز عناصری همچون وحدت و حاکمیت نوعی انسانی، جامعیت، وسعت، نظام مندی، تعادل و هدف مندی به جهت ماهوی، کلان تر و نظام مندتر از دیگر اصطلاح های قرآنی و نیز اصطلاح تمدن است.

    کلید واژگان: قرآن کریم, تمدن, امت, ملت حنیف, تکامل انسانی}
    Kosar Ghasemi, Fathieh Fattahizadeh *, Habibollah Babaei

    Islam is a comprehensive global religion, and its full-fledged realization demands a civilizational framework (as the largest system for human relations), which can supply such a large-scale social unit. Because of its conceptual and cultural accumulations in the West, the term, “civilization,” has come to have a secular essence, which might lead to reservations and cautions as to its use in our context. Thus, we need to pinpoint an alternative term within the Islamic culture. In this paper, we employ a descriptive method and concept analysis, in order to recover Quranic terms that might serve as candidates for such a socially wide concept. Of the five terms discussed in this paper, which have a socially wide connotation, it seems that terms, “balad” (city), “qarya” (village), “madīna” (polis), and “mulk” (territory), do not qualify as alternatives to “civilization.” However, the general word, “Umma,” provides the widest and most comprehensive system of human relations, which, with its meta-civilizational additions, might picture the most appropriate bedrock for human perfection in order to provide universal material and spiritual needs of the individual and the society. With added notions such as peacefulness, hasting in good things, domestic monitoring, as well as elements such as unity and typical sovereignty of humans, comprehensiveness, width, systematicity, balance, and purposefulness, “Umma” is characteristically of a larger scale and is more comprehensive than other Quranic terms, as well as “civilization.”

    Keywords: the Quran, civilization, Umma, Hanif nation, human perfection}
  • محمد محمودی *، علیرضا کرمانی
    آثار مبانی نظری عرفانی، در سطوح گوناگون حیات انسان، حتی تا ساحت اجتماعی و تمدنی قابل امتداد است. یکی از ابعاد تمدن، مبانی نظری و فکری است که در جایگاه زیربنای تمدن قرار دارد. ارتباط مبانی نظری عرفانی با تمدن سازی نیز در همین نکته نهفته است. عرفان اسلامی در ضمن برخورداری از ظرفیت های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و هنری، دارای ظرفیت های نظری منحصر به فردی است که در سطح مبانی نظری تمدن می تواند ایفای نقش کند. پژوهش حاضر نقش آموزه های عرفانی را در بعد نظری تمدن بررسی کرده و با بررسی متون عرفان اسلامی و تحلیل محتوای گفته های عارفان، مبانی فکری آنان را در این بعد از تمدن استخراج نموده و مبانی نظری عرفان اسلامی را در باب فلسفه نظری تاریخ تمدن، جایگاه هستی شناختی وحدت و نقش تمدنی آن، نگرش سیستمی به تمدن، پیوند ظاهر و باطن در تمدن اسلامی، جایگاه انسان و مقصد و مقصود حقیقی او و اهمیت شهود در معرفت شناسی تبیین ساخته است.
    کلید واژگان: تمدن نوین اسلامی, ظرفیت های عرفان اسلامی, تمدن سازی, عرفان و تمدن}
    Alireza Kermani *, Mohammad Mahmoudi
    The impacts of mystical theoretical foundations extend to various levels of human life, even to the social and civilization level. One of the fundamental dimensions of civilization is the theoretical and intellectual foundations, which itself have a connection with the mystical theoretical foundations. While possessing political, cultural, social and artistic capacities, Islamic mysticism has unique theoretical capacities that can play a role in the theoretical foundations of civilization. Analyzing the mystics woks, this paper studies the role of mystical teachings in the theoretical dimension of civilization. This paper also analyzes the theoretical foundations of the Islamic mysticism regarding the theoretical philosophy of the history of civilization, the ontological status of unity and its civilizational role, systemic attitude to civilization, the connection of manifest and non-manifest in Islamic civilization, the position of man and his true destination and the importance of intuition in epistemology.
    Keywords: modern Islamic civilization, capabilities of Islamic Mysticism, civilization-making, mysticism, civilization}
  • زهراسادات کشاورز، محمدعلی چلونگر *، اصغر منتظرالقائم

    هدف اصلی نوشتار حاضر مطالعه اندیشه موعودگرایی و مهدویت عصر صفویه با توجه ویژه به جایگاه این اندیشه در ظرفیت و فرآیند تمدنی آن روزگار است. اهمیت این موضوع ناشی از آن است که با آغاز عصر صفویه و هم زمان با رسمی شدن مذهب تشیع در ایران، بحث مهدویت به عنوان رکن اصلی تشیع، با خردمندانه عمل کردن دولت مردان وارد مرحله جدیدی شد که با مراحل قبل از خود دارای تفاوت های آشکاری بود. اندیشه مهدویت در ابعاد مختلفی همانند تئوری اتصال حکومت صفویه به حکومت امام زمان؟عج؟، نیابت صاحب الزمان؟عج؟، فرهنگ انتظار منجی و نظایر آن موجب ایجاد تحولاتی بنیادین در تاریخ فرهنگی و اجتماعی ایران شده است که تا به امروز نیز تداوم داشته است. این پژوهش درصدد است براساس الگوی نظری ماکس وبر و با روش توصیفی _ تحلیلی ضمن توجه به ضرورت کاربرد رویکردهای جامعه شناختی در تحلیل پدیده های تاریخی و بر پایه منابع کتابخانه ای، سیر تحولات اجتماعی و فرهنگی دولت شیعی صفویه را با تاکید بر اندیشه موعودگرایی در چشم انداز حیات تمدنی جامعه به عنوان پایه و زیربنایی برای دوره های بعد بررسی و تحلیل نماید. نتایج نشان می دهد فرهنگ تشیع با ارائه عناصر تمدن سازی هم چون رهبری عالمانه، شریعت محوری، خردگرایی و عقلانیت، پویایی بخشی و تحقق جامعه آرمانی در قالب فرهنگ انتظار، می تواند نقش بسزایی در فرایند تمدن سازی جامعه عصر صفوی ایفا کند.

    کلید واژگان: تشیع امامیه, مهدویت, فرهنگ انتظار, تمدن, تشیع, صفویه, ایران}
    Zahra Sadat Keshavarz, Dr. Mohammad Ali Chelongar, Dr. Asghar Montazerolghaem

    The main purpose of this paper is to study the thought of Mahdaviiat in Safavid era with particular attention to the position of this thought in the capacity and process of civilization of that time. The significance of this issue arises from the fact that with the advent of the Safavid era and the formalization of the Shiite religion in Iran, the discussion of Mahdaviiat as the main pillar of Shi'a, entered to a new stage with the wisdom of the administration of the state, which had obvious differences with the preceding steps. The thought of Mahdaviiat in various dimensions, such as the theory of the connection between the Safavid government and government of Imam-e-Zaman (Imam Mahdi) (A), Representation of Imam-e-Zaman (A), the culture of waiting for the Savior, etc., has caused fundamental changes in the cultural and social history of Iran, which has continued to this day. This research intends to examine "the evolution of the social and cultural developments of the Shiite government of Safavid, with emphasis on the Mahdaviiat in the perspective of the civilization life of society as the foundation and infrastructure for later periods" based on "the Max Weber theoretical model and descriptive-analytical method, considering the necessity of applying sociological approaches in the analysis of historical phenomena and based on library resources". The results show that the Shiite culture can play a significant role in the process of

    Keywords: Imamie Shiism, Mahdi, Culture of waiting, Civilization, Shiism, Safavid, Iran}
  • عبدالرحمن میرزاخانی، صیاد درویشی *

    زمینه و هدف:  تمدن زمینه ساز ظهور تمدنی است که مقدمات، اسباب و علل ظهور را فراهم می نماید. راستی، صداقت، عدالت و جامعه کم جرم از زمینه ها و پیش نیازهای ظهور است. به وجود آمدن این زمینه مستلزم دخالت های ایجابی تشکل های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مردم نهاد و دخالت های ایجابی و سلبی سازمان های رسمی فرهنگی و امنیتی همچون پلیس که وظیفه ی پیشگیری از جرم برای آن تعریف شده است می باشد.

    روش بررسی

    روش تحقیق حاضر از نظر داده ها کمی و از نظر اهداف کاربردی و از نظر ماهیت، مطالعه همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر در بخش کیفی را تعداد هجده نفر از اساتید دانشگاه دارای مدرک تحصیلی در حوزه های فرهنگی و امنیتی که تعداد آنها با اشباع نظری به هجده نفر رسید، تشکیل می دهند و در بخش کمی تعداد 175 نفر از کارکنان پلیس دارای مدرک تحصیلی کارشناسی علوم اجتماعی، معارف اسلامی و فقه و حقوق شاغل در استان تهران با حداقل پنج سال کار اجرایی را شامل می شوند. ابزار سنجش پژوهش حاضر پرسش نامه محقق ساخته می باشد. اعتبار ابزار به وسیله آلفای کرونباخ محاسبه و مقدار آن 83/. و روایی آن توسط روایی صوری تایید شده است. داده های حاضر به وسیله ی آزمون های آماری موسوم به همبستگی اسپیرمن و t تک نمونه ای در بسته نرم افزاری spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

    یافته ها و نتایج

    نتایج پژوهش نشان داد که از نظر جامعه نمونه، با توجه به این که وظیفه پلیس، پیشگیری از جرم می باشد و اکنون اکثر نظریه پردازان وجه ایجابی پیشگیری از جرم یعنی رفع علل اولیه و اقدامات فرهنگی را موثرتر از اقدامات سلبی می دانند، پلیس می تواند به تحقق مولفه های بینشی، گرایشی و کنشی که از جمله مولفه های زمینه ساز ظهور می باشند کمک نماید. نتیجه آن که پلیس باید وجه ایجابی پیشگیرانه خود را توسعه بیشتری دهد.

    کلید واژگان: تمدن, تمدن اسلامی, تمدن زمینه ساز ظهور, پیشگیری از جرم, اقدامات پلیس}
    Dr. Abdolrahman Mirzakhani, Dr. Sayyad Darvishi
    Background and Aim

    Civilization is the basis for the  Advent of civilization, which provides preconditions, causes and causes of emergence. Truth, honesty, justice and a sinister society are the fields of pre-emergence. The development of this field requires the interference of the economic, social and cultural organizations of the people, and the positive interactions between the official cultural and security organizations, such as the police, which have been defined for crime prevention purposes. .

    Methods

    The present research method is quantitative and in terms of its applications, and in terms of its nature, it is a correlation study. The statistical population of the present study is the qualitative section of the total number of eighteen professors of the university with a degree in cultural and security fields whose number has reached 18 theoretical saturation, and in the small part there are 175 employees Police hold a bachelor's degree in social sciences, Islamic law, jurisprudence and law in the province of Tehran with a minimum of five years of executive work. The research instrument is a researcher-made questionnaire. The validity of the tool was calculated by Cronbach's alpha and its value was 83 /. And its validity has been verified by formal validity. Data were analyzed by means of statistical tests such as Spearman correlation and single sample t in the spss software package.

    Findings and results

    The results of the research showed that in the sample society, given that the duty of the police is prevention of crime, and now most theorists have the means of preventing crime, eliminating the underlying causes and Cultural actions are more effective than civic actions, the police can help realize the components of insight, orientation and action that are emerging as a basis for the emerging factors. The result is that the police should develop their preventive remedies.

    Keywords: Civilization, Islamic Civilization, Advent Civilization, Crime Prevention, Police Measures}
  • علی یزدانی احمدآبادی
    ضرورت کاوش در موضوع هنر و نقش آن به عنوان یک مکانیزم در حوزه فرهنگ بر کسی پوشیده نیست. بسیاری از روان شناسان «انگیزش» را فرایندی می دانند که برانگیختگی، هدایت و احیای رفتار فرد و جامعه را رقم می زند. ازاین رو رفتار انسان ها از منظر روانی  و در همه قالب ها، تحت تاثیر نظام انگیزشی قرار گرفته است. </p><p>ایجاد انگیزه به عنوان عامل اساسی رفتار و حرکت اجتماعی و نقش هنر به عنوان یکی از عوامل ایجاد این انگیزه در گرایش جامعه به سوی بایسته های فرهنگ زمینه ساز تمدن اسلامی، مورد رصد و توجه این مقاله قرار گرفته است. این مقاله با روش توصیفی _ تحلیلی و با رویکرد دینی تلاش دارد تا با بیان نقطه و جهتی که این گفتمان باید متوجه آن شود، به این مسئله پاسخ دهد که هنر زمینه ساز  چه نقشی بر انگیزش دهی در حوزه فرهنگ و تمدن اسلامی دارد؟ این پژوهش نشان می دهد که هنر زمینه ساز در بخش فردی: «نقشی ارشادی در ترغیب به رشد و بلوغ فکری افراد» و «نقش تقویتی در درونی شدن ارزش ها و تقویت روحی افراد» و در بخش اجتماعی: «هماهنگی و موزون سازی اجتماعی»؛ «جابه جاسازی» و «سامان یابی سازوکارها و رویکردهای موثر در حوزه تمدن دینی از طرق: «الگو دهی جهت بهبود رفتاری» و «تولید امنیت اجتماعی شده» بیشترین و مهم ترین نقش را ایفاء می کند.
    کلید واژگان: مهدویت, هنر, انگیزش, رفتار, زمینه سازی, فرهنگ و تمدن اسلامی}
    Ali Yazdani Ahmadabadi
    The necessity of exploring the subject of art and its role as a soft mechanism in the field of culture is not unobtainable. Many psychologists consider motivation to be a process that stimulates arousal, guidance, and revival of individual and community behavior. Hence, the behavior of humans from the psychological point of view and in all forms has been influenced by the system of motivation. Motivation as the main factor of social behavior and movement and the role of art as one of the factors contributing to this tendency towards the orientation of society towards the requirements of the culture of the foundation of Islamic civilization has been considered. This article, using a descriptive-analytical method and with a religious approach, attempts to express the point and the direction in which this discourse should understand it, to what extent the artistic creation plays an important role in the field of Islamic culture and civilization? Research suggests that artistic creation in the individual sector: "The role of guidance in encouraging the growth and intellectual maturity of individuals" and "the role of strengthening in the internalization of values and the spiritual strength of individuals" and in the social sector: "social harmony and harmonization"; "Transformation" and "Systematization of effective mechanisms and approaches in the field of religious civilization by means of:" Behavioral Modeling "and" Social Security Production " The most important role plays. Keywords:
    Keywords: Mahdaviiat, art, motivation, behavior, background, Islamic culture, civilization}
  • عبدالمجید مبلغی *
    گفتمان در شمار آن دسته از روش شناسی هایی است که درکی تازه از نحوه تحول تاریخ به دست می دهند. این روش شناسی، کشف نوعی از آگاهی در مطالعه ای تاریخی را هدف قرار می دهد که معمولا در سنت های کلاسیک مطالعات تاریخ فراچنگ نمی آید. این روش شناسی به ویژه به کار شناسایی مسیر تطور درونی یک تمدن و توضیح منطق ارتباط یک تمدن با تمدن های دیگر می آید. تمرکز گفتمان بر سازوکارهای انسجام یابی یک مجموعه و توجه آن به منطق تولید همبستگی و سازگاری در درون نظام واره ای از ایده ها، اعمال فردی و گروهی، اظهارات، تکنیک های منجر به بروز قدرت اجتماعی، و بستر معرفتی جاری در آن مجموعه، بیانگر استعداد مطالعات گفتمانی در حوزه تمدن پژوهی است. این توانایی چه بسا به شناسایی برخی زمینه های ناگشوده در مطالعه یک تمدن راه ببرد؛ زمینه هایی که به طور معمول از چشم پژوهشگران دور می مانند. هدف این مقاله آن است که اولا، امکان و چگونگی بهره گیری از گفتمان در مطالعه سیر تطور تمدن ها را نشان دهد؛ ثانیا، سودمندی چنین مطالعه ای را ضمن تطبیق آن بر یک عرصه مطالعاتی مشخص کند. تلاش خواهد شد تا ضمن کاربست روش شناسی گفتمان، درکی از نحوه پدیداری و اهمیت یابی اظهارات، اعمال و آرایش مفاهیم مرکزی در سه حوزه اصلی تمدن اسلامی حاصل کنیم. این سه حوزه «اسلام نخستین»، «اسلام عصر میانه» و «اسلام معاصر» است.
    کلید واژگان: تمدن, تطورشناسی, گفتمان, تبارشناسی, مفصل بندی}
    Abdolmajeed Mobaleghi *
    Discourse is a methodology that yields a new understanding of how the history has developed. The methodology aims to obtain a kind of awareness in a historical study, which cannot be obtained through classical traditions of historical studies. This methodology particularly helps us know the internal course of developments of a civilization and explain the logic of interrelationships between two civilizations. The capacities of discourse studies for research on civilizations are expressed by the focus of discourse on coherence mechanisms of a set, its focus on the logic of correlation and coherence within a system of ideas, individual and collective actions, expressions, techniques leading to the manifestation of social power, and the epistemic background of the set. The capacities may well lead us to undiscovered fields of studying a civilization—fields that are usually overlooked by researchers. This paper aims to, firstly, show the possibility and manner of deploying the discourse in studying the course of development of civilizations, and secondly, show the usefulness of such a study by applying it to a field of study. I will seek to achieve an understanding of the mode of appearance and significance of expressions, actions, and the arrangements of central notions in three main fields of the Islamic civilization, through the application of discourse methodology. The three fields consist in “early Islam,” “Medieval Islam,” and “contemporary Islam.”
    Keywords: Civilization, development study, discourse, genealogy, articulation}
  • حبیب الله بابایی *
    آنچه در این مقاله بر آن تاکید می شود نه طرح کلی و جامع در فرایند تمدن جدید مسلمانان (رویکرد ایجابی) است و نه بیان تفاوت ها و حدود و مرزهای تمدن اسلامی با الگوی تمدنی سکولار در غرب امروز (رویکرد سلبی)، بلکه آنچه در این مقاله بدان تاکید می شود، «وحدت و کثرت» به مثابه مسئله اصلی در فلسفه دین اسلام از یک سو و چالش مرکزی تمدن مدرن از سوی دیگر است. توجه به این مسئله مشترک، یعنی ضرورت وحدت در وضعیت متکثر تمدنی و تطبیق این دو در دو سویه مدرن و سنتی، می تواند نقطه عزیمتی در تبیین الگوی تمدنی اسلام در عصر حاضر باشد. پیشنهاد تمدنی ما در این مقاله، تفکیک کثرات الهی از کثرات عرفی و دنیوی است. در این نگاه، توحید تمدنی نه رفع هرگونه کثرت، بلکه انباشتی ازکثرات الهی و انسانی است که بدون آن (کثرات الهی)، سبل کلی ایجاد نمی شود و بدون سبل کلی الهی، صراط تمدنی در جامعه مسلمانان تحقق نمی یابد.
    کلید واژگان: تمدن, تکثر, وحدت, توحید, معاصرت, سبل و صراط}
    Habibollah Babaei *
    This paper does not focus on a comprehensive general plan for the new civilizational path of Muslims (the positive approach), nor does it focus on delineating differences and demarcations of the Islamic civilization from the secular civilizational model in today’s West (the negative approach). It focuses, instead, on “unity and plurality” as the main issue in the philosophy of Islam, on the one hand, and the central challenge of the modern civilization, on the other. A focus on this common issue—that is, the necessity of unity within the plural civilization and their accommodation into modernity and tradition—can be a starting point in an account of the Islamic civilizational model in the contemporary period. My civilizational proposal in this paper is to distinguish divine pluralities from ordinary and mundane pluralities. In this outlook, the civilizational tawḥīd (or monotheism) is not a negation of all kinds of pluralities; rather it is an accumulation of divine and human pluralities, without which general ways will not be there, and without divine general ways, no civilizational path will be there in the Muslim community.
    Keywords: Civilization, plurality, unity, monotheism, contemporaneity, ways, the path}
  • حبیب الله بابایی
    ماهیت وجودی تمدن کمتر در فلسفه بررسی شده است، ولی آن مقدار از فلسفه که به تمدن پرداخته است، مسائل مهمی را پیش کشیده و جنبه ها و زوایای تازه ای را گشوده است. در این مقاله، نه به همه جنبه های فلسفی تمدن، بلکه تنها به برخی از پرسش های فلسفی در باب تمدن پرداخته ایم تا به فهمی عمیق تر و درکی فراتر از تعریف های لفظی از تمدن، ماهیت تمدن و عناصر وجودی آن برسیم. مهم ترین مسائل فلسفی که در این نوشته بدان پرداخته ایم، به قرار زیر است: ماهیت روحی و اخلاقی تمدن (نرم یا سخت بودن تمدن)، عینی یا ذهنی بودن تمدن، ماهیت ترکیبی و نظام مند تمدن، رابطه میان تکثر و تنوع با وحدت و هویت تمدنی، جوهر یا عرض بودن تمدن و در نهایت کل یا کلی بودن تمدن.
    کلید واژگان: تمدن, اخلاق, وحدت, عرض, کلی}
    Habibollah Babaei
    The existential nature of civilization has not been much discussed in philosophy, but that part of philosophy which is concerned with civilization has posed important issues and opened new aspects. In this paper, I will be concerned with some, and not all, philosophical questions about civilization in order to arrive at a deeper understanding of civilization, its nature, and its existential elements beyond linguistic definitions. The most important philosophical issues discussed in this paper are as follows: the spiritual and ethical nature of civilization (softness or hardness of civilization), its objectivity or subjectivity, its compositional and systematic nature, the relationship between civilizational plurality and variety and civilizational unity and identity, its being a substance or an accident, and finally, its being a whole or a universal.
    Keywords: Civilization, ethics, unity, accident, universal}
  • مجتبی کاظمی*، ابوذر مظاهری
    پرداختن به اندیشه مهدویت از زاویه تمدن پژوهی این ظرفیت را ایجاد می کند که این اندیشه به شکلی ملموس تر در علوم انسانی و مباحث اجتماعی حضور پیدا کند. این پژوهش سعی دارد از زاویه «هویت پژوهی»، نسبتی نظری میان اندیشه مهدویت و مباحث تمدنی مطرح کند. فرهنگ های تمدن زا برای رسیدن به سطح تمدنی، باید به یک «هویت تمدنی» تبدیل شوند که «زایش تمدنی» داشته باشند. «هویت تمدنی»، باور آگاهانه یک ملت از خود بر اساس رسالت تاریخی و مسئولیت ایجاد یک تمدن است.
    هویت تمدنی در اندیشه شیعی در افق مهدویت شکل می گیرد و بخشی از آموزه های مربوط به مهدویت درصدد ایجاد چنین هویتی هستند. هدف اصلی این پژوهش، بررسی الزامات دست یابی به هویت تمدنی در افق مهدوی است؛ الزامات بنیادینی مانند: وحدت اجتماعی، تاریخ مندی، عزت مندی و غیریت.
    کلید واژگان: هویت تمدنی, افق مهدوی, تمدن پژوهی, تمدن, مهدویت}
    Mojtaba Kazemi*, Dr. Abozar Mazaheri
    Considering the messianic ideas and topics from the angle of "identity studies", provides a capacity for this thought to come into presence in studies in humanities and social sciences. This study aims to find a proportion between the theoretical issues of civilization and Mahdism, from the angle of "identity studies". The civilization creating cultures, in order to achieve the level of civilization, need to a have "civilizational identity" that helps their respective "birth of civilization". "Civilizational identity," can be based on an informed belief of a nation who feels a historical mission and responsibility to create a civilization.
    Civilizational identity in the minds of Shiite messianism can be formed on the horizon and of Mahdism, as a part of the doctrine are trying to create such identities. The main objective of this study was to consider how to achieve the requirements of civilizational identity in Mahdavi horizon. Its basic requirements include elements such as social unity, historicity, esteem and otherness.
    Keywords: Civilizational identity, Mahdavi horizon, Research in civilization, Civilization, Messianism (Mahdism)}
  • فاطمه مرادی*
    اگر تمدن را به معنای کلان ترین نظام فرایندی مناسبات انسانی بدانیم، فراتر از آن نمی توان واحد اجتماعی فراخ تری را تصور و تاسیس کرد، آن گاه این پرسش مطرح می شود که چه عوامل بنیادینی می توانند چنین واحد کلان اجتماعی را آن هم در شرایط متنوع فرهنگی معاصر پدید آورند؟ در این مقاله به دو عنصر بنیادین قرآنی تاکید می شود که می توانند در ساخت کلان ترین نظام مناسبات انسانی آن هم در وضعیت آشفته تنوع های فرهنگی امروزی نقش آفرینی کنند: 1. اصل «تعارف»؛ 2. اصل «تعامل به معروف». قرآن، عنصر «تعارف» را بر تفکیک عناصر مشترک اخلاقی، عرفانی و اجتماعی از یکدیگر استوار می کند، و «تعامل معروف» («معاشرت» یا «مصاحبت» معروف) را نیز که می تواند برآمده از همان عنصر تعارف باشد، بر ایجاد مناسبات انسانی مبتنی بر کرامت، عدالت، احسان و محبت پایه ریزی می کند. این نظریه قرآنی در مواجهه با تفاوت ها و تنوع های اجتماعی و فرهنگی، نظریه ای ایجابی و سازنده است که نه تنها تساهل و تسامح (رویکرد سلبی در تحمل یکدیگر) در جامعه را موجب می شود، بلکه فراتر از آن بر جنبه های اصلاحی و اخلاقی نهفته در هر آفریده متفاوت در صورت بندی تمدنی تاکید می ورزد.
    کلید واژگان: تمدن, تفاوت, تعارف, تساهل و تعامل معروف}
    Fatemeh Moradi*
    If we take the civilization to be the largest procedural system of human interactions such that no larger social unit can be imagined or established, then the question arises of what fundamental factors can bring about such a large-scale social unit, especially in circumstances of cultural variety. In this paper, we emphasize on two fundamental Quranic elements that can play a role in the construction of the largest-scale system of human interactions in the chaotic circumstances of today’s cultural variety: (a) the principle of “Ta’aruf” (mutual acquaintance) and (b) the principle of “Ta’amul bi l-ma’ruf” (good mutual treatment). The Quran bases the element of ta’aruf on a distinction among common ethical, mystical and social components, and bases “ta’amul bi l-ma’ruf” on dignity, beneficence and love. This Quranic theory is a positive, constructive theory in the face of social and cultural varieties and differences leading not only to tolerance in the society (negative approach), but also to corrective and ethical aspects of each different creature in the formulation of a civilization.
    Keywords: Civilization, Different, Taaruf, Tolerance, Taamul bi l, maruf}
  • رسول نوروزی فیروز*
    در بیشتر رشته های علوم انسانی تحلیل ها مبتنی بر نظریه ها صورت می گیرند و اساسا تحلیل خارج از نظریه اتقان و اعتبار کافی را ندارد. در نوشتار پیش رو به این پرسش پرداخته می شود که در حوزه مطالعات تمدنی - به عنوان یکی از حوزه های مطالعاتی نظری علوم اجتماعی - چگونه می توان از تمدن به مثابه یک سطح تحلیل و یا یک چارچوب نظری در تحلیل پدیده های اجتماعی بهره برد؟ به بیان دیگر، کاربست تمدن به مثابه یک نظریه چیست؟ از این رو، پرسش فرعی دیگر در این زمینه آن است که در استفاده از تمدن به عنوان یک سطح تحلیل، بر چه مفاهیمی باید توجه شود و هر مفهوم به کدام نیازمندی یا پرسشی پاسخ می دهد؟ در این مقاله تلاش می شود تا ضمن بررسی ماهیت تمدن، نقطه کانونی و قلب تمدن، چگونگی ساخت یک تمدن (فرایندی یا وضعیتی) و نیز حوزه اعتبار تمدنی، چارچوبی نظری برای تبیین و تحلیل در تمدن پژوهی به دست داده شود.
    کلید واژگان: تمدن, نظریه, ایده هدایت گر تمدن, حوزه اعتبار تمدن, مطالعات تمدنی}
    Rasool Norouzi Firouz*
    In most human sciences, analyses are made on the basis of theories; in fact, analyses outside theories are not adequately well-founded. In this paper, I will be concerned with the question of how we can, in the field of civilization studies—as a speculative field of social sciences—employ civilization as a level of analysis or as a theoretical framework in the analysis of social phenomena. In other words, what is the function of civilization as a theory? And then there is an ancillary question: in the use of civilization as a level of analysis, what concepts should be deployed and what need or question each of these concepts respond to? In this paper, I seek to examine the nature of civilization, its focal point, how to construct a civilization (as a process or a state) and the area of civilizational validity. Moreover, I will provide a theoretical framework for explanation and analysis in civilization studies.
    Keywords: Civilization, Theory, the Guiding Idea of Civilization, Area of Civilizational Validity, Civilization Studies}
  • حبیب الله بابایی*
    آیا ملاک دینی بودن یک تمدن و از جمله تمدن اسلامی، امور باطنی و ایمانی در آن تمدن است یا ابعاد ظاهری و دینی هر تمدنی ملاک دینی بودن آن را به دست می دهد؟ مدعای این مقاله آن است که تمدن اسلامی از نقطه اسلام و امور ظاهری دینی آغاز می شود (عیار تمدن اسلامی) و در نقطه ایمان و امور باطنی دینی به کمال می رسد (اساس تمدن اسلامی). اسلام (از به زبان آوردن شهادتین تا عمل به مناسک دینی) به عنوان آسان ترین معیار می تواند امت اسلامی را در گسترده ترین مقیاس (با بیشترین کمیت و چه بسا کمترین کیفیت در نظام مناسبات انسانی) در کنار هم گردآورد، ولی تمرین اسلام و التزام به ظواهر دینی زمینه را برای رشد و تعمیق امور باطنی و ایمانی هموار می کند و دست کم برخی از مسلمانان را به اوج کمال دینی می رساند (بیشترین کیفیت با کمیتی کمتر در نظام مناسبات انسانی). هرچند ظاهر اسلامی و دینی، هم در آغاز و هم در نقطه پایان، ملاک اسلامی بودن تمدن در سطح کلان خواهد بود، اسلام تهی از ایمان با اسلام برآمده از ایمان به لحاظ سطح، قلمرو و ژرفا متفاوت خواهند بود و در تنظیم مناسبات انسانی هم نقش اسلام برخاسته از ایمان بسیار تاثیرگذارتر خواهد بود.
    کلید واژگان: تمدن, اسلام, ایمان, غیب و اخوت انسانی}
    Habibollah Babaei*
    What is criterion for the Islamity of the Islamic civilization? Is it faith (Internal feature) or Islam (External factor)? Emphasizing on Islam as an external issue could result in hypocrisy, and highlighting faith (Iman) might conduce to excommunication (Takfir) in the civilization. In order to resolve this dilemma, I will argue that Islamic civilization (in theory and in reality), starts from minimum Islam to include as many people as members of the Muslim Ummah, then it develops by faith and internal practices. These practices are spiritual trainings, by which hypocrisy can be removed. At the same time, it is essential and fundamental to pave the way for faith-foster by spiritual rituals. Although social faith and faithful civilization is the peak point of the Islamic civilization but faith per se (without external signs) cannot be evaluated on individual and social scales. Based on this, on the contrary to excommunicators, Islam is the single way for the recognition of Islamity in the civilization, and Iman is the way not for evaluation and inquisition, but for flourishing of humanity on individual and social scale to make inter-human relationships that is the hard core of every civilization.
    Keywords: Civilization, Islam, Iman, Unseen, Human Brotherhood}
  • محمدهادی همایون*
    انگاره اصالت شهرنشینی و جامعه صنعتی در تمدن غرب و هم ریشه بودن دو واژه «تمدن» و «مدینه»، برخی مفسران و دانشمندان اسلامی را وادار کرده است برای بررسی ویژگی های تمدن اسلامی در قرآن کریم به دنبال کلیدواژه مدینه باشند. این امر به ویژه در تقابل خودساخته دو واژه «مدینه» و «قریه» _ که از آن معنای روستا و دوری از تمدن فهم شده _ این گروه را با مشکل مواجه ساخته و سبب بروز تبیین هایی نه چندان محکم شده است.
    مراجعه مستقیم به قرآن کریم و انجام مطالعات تمدنی در چارچوب باور به مهدویت و آموزه های آن، ما را به پدیده ای در آخرالزمان می رساند که در لسان قرآن کریم «ملک» نام گرفته است. این ملک نمونه عالی تمدن است که می تواند به عنوان معیار و شاخصی دقیق برای شناسایی و ارزیابی تمدن های طول تاریخ مورد استفاده تمدن پژوهان واقع شود.
    کلید واژگان: مهدویت, تمدن, ملک, مدینه, قریه, بادیه, شهر, روستا}
    Mohammad Hadi Humayun*
    Believing in originality of urbanization and industrialized society in western civilization and in the notion that the terms, civilization and Medina (city), have the same root, have forced Islamic commentator s and scholars to look for the keyword Medina in the Quran in order to analyze the characteristics of Islamic Civilization in the Quran. This fact has made it difficult for this group to have solid clarifications, especially when it comes to contrasting the two terms Medina (city) and Qari’ah (which, for them, conveys the meaning of village and therefore being away from civilization). This contrast may not be real.Direct reference to The Holy Quran and conducting civilizational studies in the framework of Mahdaviyyat and its teachings, bring us to a phenomenon in the End of the Time that is called Mulk (kingdom) in terminology of the Holy Quran. This kingdom is the best example of civilization that can be used as an exact standard and criterion to identify and evaluate the civilizations throughout the history.
    Keywords: Mahdaviyyat, civilization, Kingdom, Medine(city), Qariah(village), dessert, city, village}
  • حبیب الله بابایی
    طبقه بندی هایی که تاکنون در مورد علوم انجام گرفته یا برپایه سلسله نظام آفرینش بوده و یا بر اساس طبقات ادراکات انسانی (قوای حافظه، متخیله، و عاقله) عنوان شده و یا برمبنای مراحل کمالات سلوک آدمی شکل یافته است، ولی همه طبقه بندی های ممکن در علوم، در این سه رویکرد منحصر نیست، بلکه دانش ها از جمله دانش های اسلامی را می توان بر اساس نیازهای انسانی (اعم از نیازهای مادی و نیازهای معنوی) و نظام خلاها و خواسته های بشر امروز نیز طبقه بندی کرد. در این مقاله، پس از تبیین جایگاه مقوله «تمدن» به مثابه کلان ترین واحد انسانی اجتماعی در طبقه بندی های موجود علوم، ضرورت طرح ملاک های تمدنی و منطق نظام نیازهای اجتماعی را در طراحی طبقه بندی علوم اسلامی مطرح کرده و بر لزوم ارتباط های دوسویه میان حوزه عمل و نظر و حتی تقدم عمل بر نظر در سطوح تمدنی اصرار می کنیم.
    کلید واژگان: تمدن, طبقه بندی علوم, نظر و عمل, نظام نیازها}
    Habibollah Babaee
    The extant classifications of sciences were made in terms of the world order, or in terms of the categories of human cognition (faculties of memory, imagination, and understanding or reasoning), or in terms of the stages of the developments of the human being. However, these are not the only possible ways in which sciences are classified; they can also be classified in terms of human needs (whether material or spiritual), lacks and wants. In this paper, after providing an account of the place of "civilization" as the most inclusive anthropo-social unit in the extant classifications of sciences, I will show the necessity of providing civilizational criteria and a logic for the social needs in an attempt to give a classification of Islamic sciences. I insist on the necessity of mutual relations between theory and practice, and even on the priority of practice to theory at civilizational levels.
    Keywords: Civilization, Classification of Sciences, Theory, Practice, Human Needs}
  • مجتبی عبدخدایی
    تمایز تمدن ها از اجتماعات ملی مبتنی بر دولت مدرن این پرسش را فرارو می نهد که کدامین مولفه اجتماع تمدنی را از اجتماع مبتنی بر عقلانیت سرزمینی و شکل یافته بر اساس دولت مدرن متمایز می سازد؟ ویژگی تمایزبخشی که فراگیری تمدنی را برای تمدن ها در پی دارد و نبود آن، دولت های مدرن را از این موهبت بازمی ستاند، کدام است؟ و فراتر آنکه پیامدهای اجتماعی این ویژگی چیست؟ این نوشتار می کوشد با واکاوی پیوستگی دولت مدرن به قلمرو سرزمینی و مرزهای جغرافیایی و گسست اجتماع تمدنی از این مولفه، پیامدهای این پیوست و گسست را در شکل یابی چند مقوله مهم اجتماعی، یعنی ایده اجتماع، هویت اجتماعی، تعیین مرزهای خودی و غیرخودی و منطق محاسبات رفتاری دولت ها بررسی کند و تاثیر آن را بر قدرت فراگیری عقلانیت تمدنی، شکل بخشی به الگوها و ساختارهای عینی مدیریت اجتماعی به رغم امکان مدلها و سبک های متفاوت ترسیم نماید.
    کلید واژگان: تمدن, دولت ملی, ایده دولت, قلمرو سرزمینی, هویت}
    Mojtaba Abdekhodaee
    The distinction between civilizations and national communities based on modern government raises the question that which component distinguishes civilizational society from society based on homeland rationality, based on modern government. What is the distinctive feature that results in civilizational comprehensiveness? And above all this, what are the social consequences of this feature? In this paper, after a consideration about the dependence of modern government on their territories and geographical borders and the independence of civilizational society with respect to this feature, I seek to examine the consequences of such dependence and independence for the formation of some significant social categories, that is, the idea of society, social identity, the demarcation of insiders and outsiders, and the logic of behavioral calculations of governments, drawing their influences on the inclusiveness of civilizational rationality, the formation of models, and objective structures of social management in spite of the possibility of different models and styles.
    Keywords: Civilization, National Government, Idea of Government, Homeland Territory, Identity}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال