به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Ibn Sina » در نشریات گروه « ادیان و عرفان »

تکرار جستجوی کلیدواژه «Ibn Sina» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • نرگس جاهدخانشیر، مهدی نجفی افرا *، جمشید جلالی شیجانی

    در این تحقیق با ابتنا بر آراء افلوطین و ابن سینا درباره عشق در انسان، تلازم عشق و معرفت در آراء ایشان بر اساس تفاوت ها و شباهت ها بررسی و تطبیق داده می شوند. در بحث تلازم عشق و معرفت تاثیر عشق برای شوق به معرفت برای نیل خیر و زیبایی، نائل شدن به ملکات اخلاقی و اتحاد با صورت های کلی و خداوند مدنظر است. مهمترین مسئله تحقیق، آزمون این فرضیه بود که آیا ابن سینا در مبانی و نتایج تلازم عشق و معرفت در انسان تحت تاثیر مبانی فلسفی افلوطین ضمن این مباحث بوده است؟ این مقاله با اتکاء به روش تحلیلی-توصیفی در نهایت به این نتیجه می رسد که در نگرش معرفت شناسانه ای که از آراء افلوطین درباره عشق دریافت می شود، عشق برخلاف راه دانش، مسیر نائل شدن و اتحاد با احد است. عشق قادر است به چیزی که حد و اندازه ندارد و دارای هیچ صورتی نیست، نائل شود. اما این نگرش نزد ابن سینا امری وجودی است زیرا کمال نفوس بشری همان تشبه به ذات خیر مطلق و صدور افعال متعادل و متوازن از قبیل فضایل بشری و تحریک نفوس ملکی نسبت به جواهر علوی است که به سبب تشبه به خیر مطلق هستند و غایت این تشبه تقربی است که به واسطه فیضان کمال و فضیلت از خیر مطلق است. ابن سینا در پرتو اثرپذیری از سرمایه های غنی دینی، از افلوطین هم اثرپذیرفته و جریان تفکر اسلامی را به سوی اشراق و عرفان سوق داده است. 

    کلید واژگان: عشق, معرفت, انسان, ابن سینا, افلوطین, اتحاد}
    Narges Jahed Khanshir, Mahdi Najafiafra*, Jamshid Jalali Shijani

    In this research, based on the views of Plotinus and Ibn Sina about The correlation of love and knowledge in human, their views are examined and analysis these differences and similarities. In The correlation of love and knowledge in human discussed the effect of love for the desire for knowledge for the attainment of goodness and beauty, the attainment of moral properties, and the union with the general forms and God is considered. The most important issue of the research was to test the hypothesis whether Ibn Sina in the foundations and the correlation of love and knowledge in human was influenced by Plotinus's philosophical foundations while discussing the love of knowledge? Relying on a descriptive analytical method, this article finally concludes that in the epistemological view received from Plotinus's views on love, love is the opposite of the path of knowledge, the path to achievement and union with one. Love is able to achieve something that has no limits and no form. But this view is ontological for Ibn Sina because the perfection of the human`s souls is the same as the essence of absolute goodness and the issuance of moderate actions such as human virtues and stimulating the heavenly souls towards the heavenly substances which are due to the likeness of absolute good and the end of this similarity. It is an approximation of absolute goodness through virtue of perfection and virtue. In addition to being influenced by religious views, Ibn Sina was also influenced by Plotinus and directed the flow of Islamic thought towards illumination and mysticism.

    Keywords: Love, Episteme, Human Being, Ibn Sina, Plotinus, Unity}
  • احترام کاظمی، محمدرضا شمشیری*

    این مقاله که با روش توصیفی-تحلیلی فراهم آمده به دنبال چگونگی تعامل عقل و دین بنا بر علیتی است که در فلسفه ابن سینا و مالبرانش اثبات شده است. این دو با نگاهی خدامحورانه، به دنبال ارایه علیتی هستند که ذیل آن خدایی همخوان با دین را به اثبات رسانده و تصویری عقلانی و همخوان با آموزه های دینی از عالم نشان دهند. عالم ابن سینا عالمی است که در راس آن خدای علت العلل و در طول، علل ثانیه در زنجیره ای علی و معلولی نقش آفرینند. مالبرانش روابط علی را به تعاقب پدیده ها تقلیل داد؛ مقارنه گرایی مطرح از سوی او همانا علیتی تک قطبی بود که در یک طرف آن، خدای همه کاره در مقام علت حقیقی و طرف دیگر آن ماده بی جان و بی تاثیر قرار دارد. مالبرانش تمامی تاثیر و تاثرات عالم را به خداوند سپرده است؛ نگاه خدامحورانه مالبرانش و استناد مستقیم فعل ارادی انسان به خداوند، وی را به جبرگرایی نزدیک و راه را بر تجربه گرایان افراطی چون هیوم باز می کند. در مقابل، ابن سینا ذیل اثبات مجردات و عقول عشره طولیه و عقل فعال، اختیار انسان را به رسمیت شناخته و اراده ی او را در عالم موثر می داند.

    کلید واژگان: ابن سینا, مالبرانش, علیت, عقل, دین, مقارنه گرایی}
    Ehteram Kazemi, Mohammad Reza Shamshiri *

    Using a descriptive-analytical method, this study seeks to find the interaction between wisdom and religion based on the causality proven in the philosophy of Ibn Sina and Malebranche. These two philosophers, with a God-oriented view, sought for presenting a causality under which a divinity compatible with religion has been proven, illustrating a rational picture of the world that is compatible with religious principles. At the apex of Ibn Sina’s world, it is God who is the cause of the causes, and at the length, there are the second causes that play roles in a chain of causes and effects. Malebranche reduced the causal relations to a kind of sequence of phenomena. Occasionalism is a unipolar causality, on one side of which, there exists the omnipotent God as the real cause, and on the other side, there is an inanimate and ineffective matter. Malebranche attributed all the effects and impressions of the world to God. Malebranche’s God-oriented perspective and his direct attribution of man’s volitional action to God made him oriented toward determinism, opening the way for extreme empiricists such as Hume. Conversely, under the proof of abstracts, active intellect, and the Ten Intellects (longitudinal order), Ibn Sina recognized the free will of man and considered man’s will to be effective.

    Keywords: Ibn Sina, Malebranche, causality, reason, religion, Occasionalism}
  • مریم اردشیر لاریجانی*، محدثه عیسوی

    فمینیسم در نگاه کلی نظریه ای است که به دنبال برابری زنان و مردان می باشد.  فمنیسیم، در طول سه دوره ای که پشت سر گذاشته، دستخوش تغییرات فراوانی شده و انواع گوناگونی به خود دیده است نظیر فمینیسم لیبرال، فمینیسم مارکسیسم، فمینیسم رادیکال، فمینیسم سوسیال و فمینیسم پست-مدرن تا فمینیسم اسلامی. نوشتار حاضر مسیله مادری را در فمینیسم رادیکال مورد بررسی قرار می دهد و سپس براساس نظرات برخی حکمای معاصر مسلمان به نقد و بررسی مولفه های آن می پردازد. فمینیست های رادیکال با مسایلی همچون ازدواج، تولیدمثل و مادری و به طور کلی خانواده به شدت مقابله می کنند. آنها ازدواج را مساوی با فحشا دانسته و مادری را سدی بزرگ بر سر راه زنان می دانند که هدف آن سرکوب زنان است. در بستر فکر اسلامی معاصر نیز اندیشمندانی نظیر علامه طباطبایی (ره)، شهید مطهری (ره) و آیت الله جوادی آملی و برخی دیگر، نگاهی متفاوت به موضوع خانواده به ویژه مسیله مادری داشته اند که به آن خواهیم پرداخت. علی رغم فمینیست های رادیکال که مادری را مانعی بر سر راه سعادت زنان می دانند، اسلام و حکمای مسلمان، به طور کلی مادری را به منزله پلی می دانند که می تواند زن را به مقامات عالی معنوی برساند. به عبارتی، یکی از راه های دستیابی به سعادت دنیا و آخرت از مسیر رابطه مادر با فرزندش حاصل می شود. در این راستا مقایسه آراء و دیدگاه های گوناگون، ما را به فهم عمیق تر و متفاوتی از مسیله مادری و فرزندآوری خواهد رساند.

    کلید واژگان: فمینیسم رادیکال, مادری, ابن سینا, علامه طباطبایی, آیت الله جوادی آملی, شهید مطهری, آیت الله مصباح یزدی}
    Maryam Ardeshir Larijani *, Mohaddeseh Eisavi

    In general, feminism is a theory that seeks gender equality. During the three periods Feminism has gone through, it has undergone many changes and has seen various types such as liberal feminism, Marxist feminism, radical feminism, social feminism and post-modern feminism and also Islamic feminism. This article examines the issue of motherhood in radical feminism and then reviews its components based on the opinions of some contemporary Muslim scholars. Radical feminists deal strongly with issues such as marriage, reproduction, motherhood, and the family in general. They consider marriage equal to prostitution and consider motherhood as a big obstacle on the path of women, whose purpose is to suppress women. In the context of contemporary Islamic thought, thinkers such as Allameh Tabatabaei (RA), Shahid Motahari (RA) and Ayatollah Javadi Amoli and some others have had a different view on the issue of the family, especially the issue of motherhood. Their view is discussed. Despite the radical feminists who consider motherhood as an obstacle to women's happiness, Islam and Muslim sages generally consider motherhood as a bridge that can bring women to high spiritual positions. In other words, one of the ways to achieve the happiness of this world and the hereafter is through the relationship between a mother and her child. In this regard, the comparison of different opinions and views will lead us to a deeper and different understanding of the issue of motherhood and childbearing.

    Keywords: Radical feminism, Motherhood, Ibn Sina, Allameh Tabatabai, Ayatollah Javadi Amoli, Shahid Motahari, Ayatollah Mesbah Yazdi}
  • محسن قربانزاده، محمدرضا شاد منامن*، مهدی ماحوزی، احمد ذاکری
    حکمت خسروانی با عرفان پیوند تنگاتنگ به عبارتی هم آغوشی دارد. عرفان توان آن را دارد، با مخاطب ارتباط برقرار نماید. در عصر ما در پرسه زمانی که بشر زیست می کند ، می توان با شناخت عرفان تاثیرپذیری «حکمت خسروانی» را در ذهن و زبان مهدی اخوان ثالث “م امید” پی جست نمود. علت آن است که اگر باریک شویم «حکمت خسروانی» از بن مایه های پرکاربرد در ادب عرفانی است. اخوان نیز به عنوان یکی از شاعران برجسته معاصر در تمام آنات شعریش ، دین پروری ، وطن دوستی، راست گفتاری، رادمردی، باستان گرایی، به عبارتی اندیشه کهن الگوهای ایرانی «سونمون» و اندیشه و فکر ایران شهری موج می زند. این مقاله درنظردارد که «حکمت خسروانی»  که آمیزه ای از اسطوره و عرفان اسلامی است را در «ذهن و زبان» مهدی اخوان ثالث “م امید” پی جست و واکاوی نماید. چراکه در بنیاداندیشی وی، به عنوان یکی از نگین شاعران برجسته معاصر علاقه خاصی به ایران، وطن، «ایران شهری» دارد . در شعرش پیوند نزدیکی وجوددارد . در مقاله تحلیل محتوا به کاربرده شده است تا تبیینی روشن و نو از مفهوم «حکمت خسروانی» که از یکی از عناصر مهم شعر می باشد، در ذهن و زبان اخوان به دست دهیم.
    کلید واژگان: حکمت خسروانی, سهروردی, ابن سینا, عرفان, ذهن و زبان اخوان ثالث, مفهوم}
    Mohsen Ghorbanzadeh, Mohamadreza Shadmanamin *, Medi Mahuzi, Ahmad Zakeri
    Khosravani's wisdom has a close relationship with mysticism. Irfan has the ability to communicate with the audience. In the era in which we are living, it is possible to find the influence of "Khosravani's wisdom" in the mind and language of Mehdi Akhawan-e-Sales (M-Omid) with the knowledge of mysticism. The reason is that if we delibrate on it, Khosravani's wisdom is one of the most used sources in mystical literature. religiosity, patriotism, truthfulness, bravery, antiquarianism, in other words, the idea of Iranian archetypes "Sunamun" and the idea of "Ērānšahr" are reflected in Akhawan’s poetry, as one of the prominent contemporary poets. This article aims to find and analyze "Khosravani's wisdom" which is a mixture of Islamic myth and mysticism in Mehdi Akhawan-e-Sales’ point of view. In the foundation of his thought, as one of the prominent contemporary poets, there is a special interest in Iran, his homeland, "Ērānšahr". The method used in this article is a descriptive- analytical research. Let's give a clear and new explanation of the concept of "Khosravani's wisdom" in the mind and language of Akhavan which is one of the basic foundations and important elements of his poetry.
    Keywords: Khosravani’s wisdom, Ibn Sina, Sohravardy, Akhavan-e-Sales, concept}
  • محسن قاسم پور، سید عباس ذهبی*
    در تاریخ تفکر بشری هیچ مسیله بنیادینی به اندازه شناخت خدا، که جز به واسطه صفاتش مقدور نیست، بشر را به اندیشه وادار نکرده، و پاسخ به آن مطالبه ای جدی از متفکران هر عصر، خصوصا فلاسفه، بوده است. در فکر فلسفی اسلامی نیز، اندیشه ابن سینا که به عنوان تاثیرگذارترین و پایدارترین اندیشه ها در حوزه فلسفه، تحولات فکری عمیقی را پس از خود سبب شده، از امتیازات ویژه ای در این زمینه برخوردار است. در این نوشتار می کوشیم با الگو قراردادن این فکر فلسفی در جغرافیای فکر شیعه، چگونگی رابطه هندسه آرای ابن سینا در محورهای اساسی بحث اسماء و صفات الاهی، یعنی «عینیت ذات و صفات»، را با نظریه اختصاصی وی، یعنی «اتحاد مفهومی صفات» تبیین کنیم. یافته نهایی پژوهش این است که در نظرگاه ابن سینا، «عینیت صفات با ذات» در حقیقت پایه و سنگ بنای نظریه «اتحاد مفهومی صفات» بوده و ملازمه بین هر دو عنوان ضروری است؛ لذا ابن سینا بر اساس فهم دقیق از «عینیت ذات و صفات» و به دنبال آن، این نظریه اختصاصی خود را در «اتحاد مفهومی صفات» مطرح کرده و برخلاف تصور مخالفان و منتقدان، آن را به کمک دلایل و بیان های متعددی، تشریح و مستدل کرده است.
    کلید واژگان: صفات الاهی, اتحاد مفهومی, ابن سینا, فلسفه اسلامی}
    Mohsen Ghasempour, Seyyed Abbas Zahabi *
    In the history of human thought, no fundamental issue has compelled man to ponder as much as the cognition of God, which is impossible except through His attributes, and the answer to which has been a serious demand of thinkers of every age, especially philosophers. In Islamic philosophy, Ibn Sina's thought, which as the most influential and stable ideas in the field of philosophy has caused profound intellectual changes, has special advantages in this regard. In the present article, by modeling his philosophical opinions in the space of Shiite thought, we explain how Ibn Sina's views on the basic issues of divine names and attributes i.e. "identity of attributes with essence", are related to his specific theory i.e. "conceptual unity of attributes". The research finding is that according to Ibn Sina's view, the "identity of attributes with essence" is in fact the basis of the theory of "conceptual unity of attributes" and the connection between the two subjects is essential. Therefore, Ibn Sina, based on a precise understanding of the "identity of attributes with essence", proposed his own theory on the "conceptual unity of attributes" and, contrary to the opinion of opponents and critics, explained and proved it with various arguments and statements.
    Keywords: divine attributes, Conceptual Unity, Ibn Sina, Islamic Philosophy}
  • سید محمد حسینی دولت آباد، علی اصغر جعفری ولنی *

    ابن‌سینا اشکالی را درباره قیاس اقترانی شرطی طرح می‌کند؛ به این‌صورت که در شکل اول مرکب از دو متصله، اگر مقدمه اول مشتمل بر امری محال باشد، قیاس منتج نخواهد بود. در این مقاله، پس از بیان تشکیک و راه‌حل شیخ، راه‌حل‌های تعدادی از منطق‌دانان سرشناس دوره طلایی منطق اسلامی مورد بررسی قرار می‌گیرد. شمس‌الدین سمرقندی (766 ق) در کتاب شرح القسطاس، این آراء را ذکر و داوری و در نهایت راه‌حلی متفاوت مطرح می‌کند. حل این تشکیک در گرو تحلیل صدق و کمیت قضیه شرطیه متصله، نوع تلازم متصله لزومیه، تلازم حقیقی و تلازم لفظی (الزام) و... است؛ تا صدق قضیه شرطیه صغرا و کبرا ارزیابی شده و راه‌حل صحیح مشخص شود. ابن‌سینا راه‌حل این اشکال را اختلال در صدق صغرا، به دلیل امتناع مقدم آن، می‌شمارد. اما ملاک صدق قضیه متصله لزومیه، وجود رابطه تلازم میان مقدم و تالی است؛ چه موجود در خارج باشند، چه صورت ذهنی و مفروض. بنابراین، قضیه صغرا از لحاظ صدق ایرادی ندارد. براساس نظریه‌ای که خونجی مطرح کرد و سمرقندی آن را بسط داد، قضیه صغرا صادق است و عدم انتاج قیاس ناشی از فقدان شرط کلیت کبرا در شکل اول قیاس اقترانی است. یا باید گفت قضیه کبرا صادق است، اما فاقد کلیت است، یا به عنوان یک قضیه کلیه، کاذب است.

    کلید واژگان: ابن سینا, اشکال قیاس شرطی, تلازم, سمرقندی, قیاس اقترانی شرطی, صدق قضیه متصله, لزوم و الزام}
    Seyyed Muhammad Husseini Dolatabad, Ali Asghar Ja’fari Valeni *

    Ibn Sina proposes some forms for to the conditional conjugate syllogism; in the first form, which consists of two conjunctives, if the first premise contains something impossible, the syllogism will not be concluded. In this article, after explaining analogical gradation and Ibn Sina’s solution, the solutions of a number of prominent scholars of the golden age of Islamic logic are examined. In his book Sharh al-Qastas, Shams al-Din Samarqandi (766 AH) mentions these opinions, judges them and finally proposes a different solution. The solution for this analogical gradation depends on the analysis of the truth and quantity of the conditional conjugate syllogism, the type of cogent conjunctive association, real association and the verbal association (cogency), etc. so that the truth of the minor and major conditional proposition is evaluated and the correct solution is determined. Ibn Sina holds that the solution to these forms is to disturb the truth of the minor, due to its prior impossibility. But the criterion for the truth of the cogent conjunctive association is the existence of an association between the antecedent and the consequent, whether they are physical, mental or hypothetical. Therefore, the minor proposition has no flaw in terms of truth. According to the theory proposed by Khunaji and developed by Samarqandi, the minor proposition is true and the lack of conclusion of the syllogism is due to the lack of the condition of major totality in the first form of conjugate syllogism. Therefore, either the major proposition is true but lacks totality, or it is false as a total proposition.

    Keywords: Ibn Sina, forms of conditional syllogism, association, Samarqandi, conditional conjugate syllogism, truth of conjunctive proposition, necessity andobligation}
  • ابراهیم بازرگانی

    در دانش‌ها هر اصطلاحی هویتی برای خود دارد که در فرایند تاریخ شکل می‌گیرد. از این رهگذر، اصطلاح علمی نیز بسان یک موجود، تولد، رشد و گاهی مرگ را تجربه می‌کند. مطلقه عامه به‌عنوان یکی از اصطلاحات منطق موجهات، تطور و تغییر مفهومی را در طول تاریخ منطق از سر گذرانده است. مسلمانان ازجمله وارثان جدی ارسطو که منطق موجهات را گسترش داده‌اند، مطلقه عامه را در قلمرو اندیشه خود پرورده و آثار آن را بررسی کرده‌اند. این پژوهش، تطور تاریخی مطلقه عامه را در این قلمرو، بررسی و گزارش می‌کند. روش پژوهش توصیفی است و نتیجه آن است که میان منطق‌دانان مسلمان، هم در مفهوم‌شناسی و هم در طبقه‌بندی مطلقه عامه اختلاف وجود دارد.

    کلید واژگان: ابن سینا, ارسطو, اوپارخن, فخررازی, فعلیه, مطلقه, مطلقه عامه, مطلقه عامیه}
    Ibrahim Bazargani

    In science, every term has an identity that is formed in the course of history. In this process, a scientific term is a being that experiences birth, growth, and sometimes death. As one of the terms of the modal logic, the general absolute has undergone a conceptual evolution and change throughout the history of logic. Among the ardent successors of Aristotle are the Muslims who developed the modal logic and the general absolute in their realm of thought and studied its effects. This study examines and reports the historical evolution of the general absolute in this realm. The research method is descriptive and the results show that the Muslim logicians disagree in both the semantics and the classification of the general absolute.

    Keywords: Ibn Sina, Aristotle, Oparkhen, Fakhr Razi, actual (Falia), absolute(motlaqa), general absolute (motlaqa amma)}
  • رحمت الله رضایی

    از دیدگاه منطق‌دانان متقدم، جهات همواره به ضرورت، امکان و امتناع محدود می‌شد؛ هرچند گاهی «فعلیت» را هم بر آن می‌افزودند. ابن‌سینا درعین‌حالی که جهت دوام را نیز برآنها افزود، دیدگاه‌های ناسازگار نیز ندارد. او از یک سو، دو گانگی دوام و ضرورت را می‌پذیرد و از سوی دیگر، تلازم آنها را نیز مطرح می‌کند. به همین دلیل است که برخی او را به تناقض‌گویی متهم کرده‌اند، اما بسیاری پس از ابن‌سینا، به دو گروه تقسیم شدند؛ گروهی از منطق‌دانان ضرورت و دوام را یک جهت و گروهی دیگر، آنها را دو جهت به شمار آورده‌ و براین اساس، انواع قضایایی برخوردار از جهت دوام را شناسایی کرده‌اند. بنابراین، پرسش نخستی که مطرح می‌شود این است که تفسیر دیدگاه‌های متعارض ابن‌سینا چیست. پرسش دوم این است که او چرا به تلازم دوام و ضرورت باور دارد. نویسنده کوشش دارد به این دو پرسش پاسخ دهد و با توضیح دیدگاه مشهور، نتایج اختلاف مشهور متاخران و ابن‌سینا را بیان نماید.

    کلید واژگان: ابن سینا, جهت, دوام, ضرورت, لازم, عرضی, عکس, نقیض}
    Rahmatullah Rezaei *

    From the point of view of early logicians, aspects were always limited to necessity, possibility, and impossibility, although sometimes they also added the aspect of "actuality". Adding the aspect of permanence, Ibn Sina has consistent views in this regard. On the one hand, he accepts the duality of permanence and necessity, and on the other hand, he discusses their connection. This is why some have accused him of being contradictory. After Ibn Sina, many were divided into two groups; one group of logicians considered necessity and permanence as one aspect and another group considered them as two aspects and, accordingly, identified the types of propositions with the aspect of permanence. Therefore, the first question deals with the interpretation of Ibn Sina's conflicting views. The second question is why he believes in the connection of permanence and necessity. The author tries to answer these two questions and explain the accepted point of view and the results of the disagreement between the later scholars and Ibn Sina.

    Keywords: Ibn Sina, aspect, permanence, necessity, necessary, transverse, opposite, contradictory}
  • محمدعلی عباسیان چالشتری*

    آنچه در بن مایه داستان های رمزی و تمثیلی حکماء و عرفا، خصوصا در طیرنامه ها، به چشم می آید، پرواز نفس یا جان انسانی از غربت غربیه و زندان تن به سوی اصل و حقیقت خویش است. در این داستان ها جان سالک یا سالکان به صورت رمز در شکل پرنده یا پرندگان تمثل پیدا می کند. رسیدن جان به اصل خویش و درهمان حال رسیدن به رابطه ای انفسی با حقیقتی قدسی یکی از اندیشه های محوری در این سفرنامه ها است. در این مقاله بنا داریم تا با بهره گیری از برخی مفاهیم فلسفی - الهیاتی و با مروری بر طیرنامه های ابن سینا و شیخ اشراق، به تحلیل و تبیین دستگاه الهیاتی عطار در منطق الطیر، پیرامون اصل و حقیقت جان و رابطه آن با خداوند بپردازیم. برخلاف ابن سینا و سهروردی که نهایت سفر نفس برای وصول به اصل و حقیقت خویش را رسیدن سالک به ارتباط شخصی انفسی با عقل فعال می دانند، عطار از ارتباط انفسی جمعی و مشترک نفوس با خداوند در انتهای سفر خبر می دهد. عطار از چند اندیشه مهم دیگر درگیر با موضوع نیز گفتگو کرده است که، به هر دلیل، در رساله های دو فیلسوف دیگر مورد کم توجهی یا غفلت قرار گرفته اند. نفی دوگانه آفاق/ انفس درمورد رابطه میان انسان و خدا، اتخاذ رویکردی سلبی به ذات و صفات خداوند درکنار رویکرد ایجابی به افعال و اسماء خداوند، اعتقاد به هویت الهی نفس، اعتقاد به وجود یک نفس یا جان واحد برای اشخاص متکثر انسانی - ایمانی، و نظریه تجلی نخست خداوند در یک حقیقت شخصی و انسانی، از این اندیشه ها هستند.

    کلید واژگان: ابن سینا, اصل جان, رابطه انفسی, سهروردی, طیرنامه, عطار}
    Mohammad Ali Abbasian Chaleshtori *

    What can be seen in the mystical and allegorical stories of the philosophers and mystics, especially in their Bird Treatises, is the flight of the human soul, which is imprisoned in the exile of body, toward his own origin and truth. In these stories, the soul of the traveler or travelers is represented, symbolically, in the form of a bird or birds. Reaching the soul to its origin and at the same time arriving at a subjective relationship with a Sacred Truth is one of the central ideas in these travelogues. By using some philosophical-theological ideas, and by reviewing Bird Treatises of Ibn Sina and Al-Suhrawardi, we try to analyze and explain Attar's theological system in Manteq al-tayr about the origin of the soul and its relationship with God. Unlike Ibn Sina and Suhrawardi, who equate reaching the soul to its origin with arriving at personal and subjective relationship with the active intellect, Attar speaks of a communal subjective relationship of soul with God at the end of the journey. Attar has also discussed some important ideas which, have been neglected or disregarded in the treatises of the two other philosophers. The negation of the subjective/objective distinction concerning the relationship between man and God, taking a negative stance toward the essence and attributes of God along with a positive approach to God's actions and names, believing in the divine identity of the soul, believing in the existence of a single communal soul for multiple religious human beings, and a theory about the first manifestation of God in a personal human being, are among these ideas.

    Keywords: Sobjective Relationship, Bird Treatise, Ibn Sina, Suhrawardi, Attar}
  • مجید صادقی حسن آبادی*، هادی جعفری

    ابن سینا از فیلسوفان نادری است که بر اساس معرفت نفس، راز تجربه شخصی خود را در قالب رساله های سه گانه تمثیلی آورده است. رساله الطیر ابن سینا یکی از رسایل عرفانی اوست که حالات عرفانی انسان و نحوه سیر و سلوک آدمی به سوی حق را در قالب تمثیلی زیبا ترسیم می نماید. در این رساله، سالک به پرنده ای تشبیه می شود که با رهایی از وابستگی های این دنیایی و با کمک پیر و مرشد طریقت، خود را به مطلوب حقیقی می رساند. در این مقاله برآنیم برخی از دیدگاه های عرفانی ابن سینا را در فرایند سیر عرفانی عارف در رسیدن به مرتبه عالی حقیقت  تبیین نماییم. این نوشتار پس از طرح کلیات و شرح مختصری از اصل داستان، به ارایه تفسیر و تحلیل داستان پرداخته و دیدگاه ها و عناصر اصلی عرفانی ابن سینا را  بیان خواهد نمود.

    کلید واژگان: : ابن سینا, پرنده, پرواز, کوه, مرغ}
    Majid Sadeqi Hasanabadi *, Hadi Jafari

    Ibn Sina is one of the rare philosophers who, based on the knowledge of the soul, has revealed the secret of his personal experience in the form of three allegorical treatises. Ibn Sina's treatise Al-Tair is one of his mystical treatises which depicts the mystical states of man and the way of man towards the truth in the form of a beautiful allegory. In this treatise, the seeker is likened to a bird who, by freeing himself from the attachments of this world and with the help of the elder and guide of the path, achieves his true desire. In this article, we intend to explain some of Ibn Sina's mystical views in the process of the mystic's mystical journey to reach the highest level of truth. This article, after outlining the generalities and a brief description of the original story, will provide interpretation and analysis of the story and will express the views and main mystical elements of Ibn Sina.

    Keywords: Ibn Sina, chicken, Bird, Mountain, flight}
  • فرح رامین*

    برهان آنسلم یکی از بحث انگیزترین براهین وجودی و خاستگاه سایر براهین وجودی است. از نظر گراهام اپی، این برهان، می تواند در گروه براهین وجهی، ماینونگی و یا مفهومی قرار گیرد. وی معتقد است که یکی از منابع تفکر آنسلم، در ارایه برهان وجودی، برهان وجودی وجهی ابن سینا است. در این پژوهش برآنیم تا به این پرسش-هاپاسخ دهیم: آیا می توان برهان صدیقین سینوی را گونه ای برهان وجودی دانست؟ و آیا برهان آنسلم، یک استدلال با دو تفسیر متفاوت می باشد، یا وی در پی طراحی دو استدلال جداگانه بوده است؟ هدف از این پژوهش، آن است که با روش توصیفی- تحلیلی به مقایسه برهان آنسلم با برهان صدیقین ابن سیناست. یافته های پژوهش نشان می دهد که از منظر اپی، آنسلم در رساله پروسلوگیون، تنها یک برهان بر وجود خدا بنا نهاده است. این برهان، اگرچه در پیشینی بودن، الهام از کتاب مقدس و طی طریق از خدا به خدا به برهان صدیقین شباهت دارد، اما تفاوت ماهوی بین دو استدلال به حدی است که می توان، از این مشابهت ها صرف نظر نمود. برهان وجودی از «نفس مفهوم وجود» آغاز می کند، در حالی که برهان سینوی براساس «نفس حقیقت وجود» پی ریزی می شود و این امر سر آغاز تفاوتهای مهمی بین این دو استدلال است.

    کلید واژگان: برهان وجودی, برهان صدیقین, ابن سینا, آنسلم, گراهام اپی, کتاب اشارات و تنبیهات}
    Farah Ramin *

    Anselm's argument is one of the most controversial ontological arguments. According to Oppy،, this argument,, can fall into the category of modal,,meinonigian, or conceptual arguments. He believes that one of the sources of Anselm's thought in presenting the ontological argument is the ontological argument of Ibn Sina. In this study, we seek to answer these questions:Can the argument of Sinian Srddighin proof be considered as a kind of ontological argument? And is Anselm's argument an argument with two different interpretations, or are we confronted with two arguments? The purpose of this study is to compare Anselm's argument with Sina's proof. The findings of the study show that, from Oppy's point of view, Anselm has based only one argument on the existence of God in Proslogion's treatise.Although this argument is similar to the Siddighin proof in its a priori, inspired by the holy book and come to God through God, the essential difference between the two arguments is so great that these similarities can be overlooked. The ontoligicall argument begins with the " the concept of existence," while Seddighin proof is based on the " the truth of existence."And this is the beginning of the important differences between the two arguments.

    Keywords: ontological argument, Seddighin proof, Ibn Sina, Graham Oppy, Iaharat va Tanbihat book}
  • مرضیه نوری صفت (نورا)، محمد ملکی (جلال الدین)*
    موضوع نفس یا معادل های آن در دیگر زبان ها، همچون جان، از مسایل مهمی است که از دیرباز تاکنون مورد توجه بشر بوده است. فیلسوفان و متفکران نیز در حوزه هستی شناسی تلاش خود را برای شناخت و تبیین آن به کار برده و آرا و نظریات گوناگونی بر جا نهاده اند. در افق فکری متفکران اسلامی نیز، از آغاز تاکنون، موضوع نفس جایگاه ویژه خود را داشته است و مشاهیر مسلمان فلسفه و حکمت، البته با عنایت به آموزه های وحیانی، دیدگاه ها و نظریات گوناگون و قابل توجهی ارایه کرده اند. این مقاله بر آن است با مطالعه نگاه دو فیلسوف بزرگ جهان اسلام، یعنی ابن سینا و ابن کمونه، زاویه ای از زوایای پرشمار نفس، یعنی «دیرینگی حدوث نفس» را بررسی کند؛ چراکه نگاه این دو فیلسوف به این مسئله متفاوت بوده است. در واقع در این مقاله دو تفکر مشایی و مشایی با رویکرد اشراقی به چالش کشیده شده و در آخر نیز نظریه ابن کمونه درباره حدوث و بقای نفس نقد شده است.
    کلید واژگان: ابن سینا, ابن کمونه, دیرینگی نفس, حدوث نفس, نقد نظریه ابن کمونه}
    Marziyih Nuri Sifat (Nura), Muhammad Maliki (Jalaluddin) *
    The problem of soul (or its equivalents in other languages, such as “nafs” in Arabic and “jān” in Persian) is an important issue considered by people since very old times. Philosophers and intellectuals have tried to account for it in their ontologies, and have offered different theories. For Muslim intellectuals, the problem of soul has had a special place, and a variety of remarkable theories were proposed by prominent Muslim philosophers with an eye to Quranic doctrines. This paper considers two great philosophers of the Islamic world—Ibn Sīnā (or Avicenna) and Ibn Kammūna—in order to deal with an issue concerning the soul: its “eternity or incipience.” These two philosophers had different views of the matter. In this paper, we challenge these two views: Peripatetic and Illuminationist Peripatetic. We finally criticize Ibn Kammūna’s theory of the soul’s incipience and survival.
    Keywords: Ibn Sīnā, Ibn Kammūna, soul’s eternity, soul’s incipience, critique of Ibn Kammūna’s theory}
  • زهرا دلبری، سید محمدکاظم علوی

    قضایای معدوله از جمله قضایایی هستند که در منطق ارسطو مطرح شده و در ترجمه ابن حنین با نام قضایای «غیر محصله» از منطق ارسطو به منطق دانان مسلمان انتقال یافته است. در ترجمه او این قضایا با نام «تقابل درقضایای دارای موضوعات محصله و غیرمحصله» آمده است. غیر از تعریف این قضایا و تقسیم قضایا بر اساس عدول و تحصیل، تقابل قضایا به عنوان یکی از احکام قضایا مطرح بوده است که مربع تقابل نامیده شده است. قضایای دارای موضوعات غیرمحصله مربع تقابل ندارند؛ چراکه با سلب اشتباه نمی شوند. اما قضایای دارای موضوعات محصله، به اعتبار محمول خود که ممکن است به دو گونه محصل و غیرمحصل باشند، در دو حالت سلب و ایجاب در شکل چهارضلعی قرار گرفته و روابط آنها در عرض، طول و قطر این مربع بررسی شده تا معدول از سلب تمییز داده شود. اختلاف منطق دانان در معنای غیرمحصل و معدول، باعث تغییر در شکل و مناسبات این مربع شد. پیرو این تغییر، سیر تکاملی در این مربع، از شکل چهارضلعی تا مکعب اتفاق افتاد که دربردارنده تحول در نهان و معنای آن بود. بدین ترتیب با مقایسه آرای منطق دانان، بیان خواهد شد، چرا و چگونه ارسطو به این مربع شکل داد، فارابی بدان نظم و ابن سینا آن را وسعت و عمق بخشید.

    کلید واژگان: ارسطو, فارابی, ابن سینا, قضیه معدوله, قضیه غیرمحصله, مربع متقابل, مکعب تقابل}
    Zahra Delbari, Seyed Mohammad Kazem Alavi

    Modified propositions are among the propositions raised in Aristotle's logic and transferred from Aristotle’s logic to Muslim logicians through Ibn Honain’s translation. In his translation, he has referred to these propositions as "opposition in propositions with actualized and non-actualized subjects". Apart from defining these propositions and dividing them according to their revocation and actualization, the opposition of propositions has been raised as one of the judgments of the propositions called the square of opposition. Propositions with non-actualized subjects do not have a square of opposition, because they are not mistaken for negation. But the propositions with actualized subjects, which may be actualized or non-actualized because of their predicate, in the two states of negation and affirmation, have a quadrilateral or square form, and their relationships are examined in the width, length, and diameter of square so that the modified is distinguished from negation. The disagreement of the logicians in the meaning of non-actualized and modified caused a change in the shape and relationships of this square. Following this change, this square evolved from the quadrilateral to the cubic form, which involved a change in its inner aspects and meaning. Thus, by comparing the views of logicians, it will be explained why and how Aristotle shaped this square; Farabi put it in order and Ibn Sina expanded and deepened it.

    Keywords: Aristotle, Farabi, Ibn Sina, modified proposition, non-actualizedproposition, square of opposition, cube of opposition}
  • اقدس یزدی*، راضیه شفیعی

    مساله شناخت دو ساحتی بودن انسان، تاثیر بسزایی در شناخت انسان دارد و از آن جا که امتیاز انسان در عالم نسبت به سایر موجودات و نیز تجرد نفس و...، بر اثبات جوهریت نفس به صورتی مجزای از بدن مبتنی است، پس شایسته است که در این مساله پژوهشی در آراء دو فیلسوف غربی و اسلامی صورت گیرد. ابن سینا در آثار خود، به تمایز نفس از بدن تصریح دارد و با براهینی از جمله برهان «انسان معلق در فضا»، به طور ضمنی به اثبات آن می پردازد. دکارت نیز این تمایز را با برهان «می اندیشم، پس هستم» اثبات می کند. در این نوشتار، پس از تبیین دیدگاه این دو فیلسوف، سعی شده است به مقایسه این دو دیدگاه پرداخته شود. ابن سینا نفس را «کمال اول جسم الی...» و دکارت نفس را «جوهر اندیشنده» تعریف کرده است. هر دو فیلسوفانی دوالیست هستند. در برهان هر کدام هم تجرد نفس، هم تمایز آن از بدن و هم خودآگاهی اثبات می شود. تفاوت مهم آن ها این است که برهان «انسان معلق» ابن سینا، حالتی فرضی است، در حالی که «کوجیتوی» دکارت تجربه ای شخصی به شمار می رود که با قدری تامل حاصل می گردد. هر دو فیلسوف، قایل به تاثیر و تاثر متقابل نفس و بدن هستند.

    کلید واژگان: تمایز نفس از بدن, ابن سینا, دکارت}
    Aqdas Yazdī *, Rāḍiyyih Shafi‘Ī

    The problem of human's two domains has a significant influence on human knowledge, and since the human privilege in the universe to the other beings as well as the immateriality of the soul and so on is based on proving the soul's substance separately, it worths to search in this issue about the ideas of two Western and Islamic philosophers. Ibn Sīnā with arguments such as the "suspending man" proves this matter; Descartes also proves this matter with ''Cogito argument''. In this paper, after explaining the views of these two philosophers, we have tried to compare these two perspectives. Ibn Sīnā considers the soul as “the first perfection of the natural body” and Descartes defines it as a “thinking substance”. Both of them are dualists with two truly separate substances. In each of their proofs, simultaneously, they prove the soul's immateriality and its distinction from body and its self-consciousness. Their important difference is that the Ibn Sīnā's proof is a hypothetical state, while Descartes’ Cogito is a personal experience which can be attained by a little meditation. Both of them believe in the mutual influence of the soul and body.

    Keywords: Distinction of the mind from the body, Ibn Sīnā, Descartes}
  • معصومه الوندیان، علیاللهبداشتی*
    ادراکات عقلی همواره یکی از مسائل مورد توجه فلاسفه و حکمای مسلمان بوده است که با دیدگاه های مختلفی به تبیین آن پرداخته‏اند. ابن سینا و ملاصدرا ضمن اشتراک در برخی مبانی و مسایل علم و ادرک؛ به ویژه ادراکات عقلی، در پاره‏ای از مبانی و مسایل اختلاف نظر دارند. ابن‏سینا به تبع ارسطو با قائل شدن به نظریه تجرید معتقد است که جریان معرفت به ویژه ادراک عقلی به صورت مرحله به مرحله با حرکت از حس و گذر از خیال و در نهایت رسیدن به عقل حاصل می‏شود. ملاصدرا براساس مبانی حکمت متعالیه و قائل شدن به مراتب مختلف وجود، دستیابی به مراتب معرفت را منوط به کمال نفس به مراتب مختلف می‏داند و در نتیجه ادراک عقلی را حاصل رسیدن نفس از مرتبه حس به مرتبه خیال و از مرتبه خیال به عالم ماورای آن‏ها و تاثر از عالم عقل می‏داند و از آن به مرتبه عقل تعبیر می‏کند. با این بیان از یک سو، دیدگاه‏های پیشین را مورد نقد قرار داده و از سوی دیگر نظریه‏ای نوین در این حیطه را به نام خویش به ثبت رسانده است. در این مقاله با روش توصیفی تحلیلی به بررسی و تطبیق دیدگاه این دو فیلسوف پرداخته ‏ایم.

    کلید واژگان: ابن سینا, ملاصدرا, معرفت, ادراک عقلی, نفس}
    Masoomeh Alvandian, Ali Allahbedashti *
    The rational perceptions have always been one of the issues of interest to Muslim philosophers and intellectuals who have been exploring with different perspectives. Ibn Sina and Mulla Sadra, while sharing on some of the principles and issues of science and intellect, especially rational perceptions, disagree on some of the basics and issues.
    According to Aristotle, Ibn Sina believes in the theory of abstraction that the flow of knowledge, in particular rational perception, is gradually derived from the sense of the passage of imagination and ultimately the attainment of reason. Mulla Sadra, based on the principles of transcendental theosophy and the various degrees of being, asserts that reaching the levels of knowledge depends on the perfection of the self in many ways, and as a result, the rational perception is achieved from the level of self-perception to the level of imagination and from the level of imagination to the universe. They are the influences of the world of reason, and they interpret it as the level of reason. On the one hand, this statement criticizes previous perspectives and, on the other hand, has registered a new theory in this field in its own name. In this paper, we will examine and adapt the views of these two philosophers through a descriptive-analytical method.
    Keywords: Ibn Sina, Mulla Sadra, Knowledge, Perception, Rational perception, self}
  • هانیه کوهی حاجی آبادی، عبدالعلی شکر
    «مقامات و احوال» از جمله مراحل اساسی سلوک عرفانی به سوی حقیقت است که اتحاد با حق را امکان پذیر می کند. ابن سینا و سهروردی بنا بر تجربیات عرفانی خویش، برای مقام، درجات و ترتیبی متفاوت با دیگران ذکر کرده اند. ابن سینا در نمط نهم «الاشارات» به مراحل نه گانه ای همچون «خلسه، توغل، استیفاز، انقلاب، تغلغل، مشیت، تعریج، تردد و وصول» اشاره می کند که به واسطه اراده و ریاضت سالک طی می شوند. وی در ادامه، مقامات را در چهار مرحله «تفریق، نفض، ترک و رفض» جمع می کند. اما سهروردی در آثار خود، مراحلی را به صورت غیر منسجم بیان می دارد، لیکن در کتاب «الکلمات الذوقیه» به شش مرحله «ذوق، شوق، عشق، وصل، فنا و بقا» به شکل موجز اشاره می کند. این نوشتار مقاماتی را که این دو فیلسوف عارف مشرب بیان کرده اند، به شیوه «تحلیل مفهومی» بررسی و مقایسه کرده است. از آن رو، که دیدگاه هر دو اندیشمند تحت تاثیر آموزه های دینی و موازین عرفان اسلامی بوده است، نقاط مشترکی همچون مراتب «خلسه، سکینه، توغل و وصل»، در آثار آنان مشاهده می شود و در بیشتر مراحل – دست کم - به لحاظ تعابیر و اصطلاح، تفاوت وجود دارد. سهروردی با افزودن دو مقام و مرتبه «فنا» و «بقا»، پس از مقام «وصل» که ابن سینا به آن ختم می کند، به نظر می رسد در جهت تکمیل کار ایشان گام برداشته است.
    کلید واژگان: مقام, حال, عرفان, سالک, ابن سینا, سهروردی}
    Haniyeh Kuhi Hajiabadi, Abdul Ali Shokr
    "Mystical stations and states" are among the basic stages of mystical journey towards the Truth, and make it possible to unite with the Truth. According to their mystical experiences, Ibn Sina and Suhrawardi have mentioned some degrees and orders different from the others. In the ninth stage of "al-Esharat", Ibn Sina refers to nine stages, such as "khalseh, tavaqqol, estifaz, enghelab, taqalqol, mashiyat, ta’rij, taradod and vosul” which are carried out through the will power and austerity of the mystic. He goes on to sum up mystical stations in four stages: "tafrigh, nafz, tark, and rafz." In his works, Suhrawardi states some incoherent stages, but in the book Al-Kalamat al-Zawqiyah, he succinctly points out six stages of "zogh, shogh, esgh, vasl, fana and bagha”. Using the "conceptual analysis" method, this paper examines and compares the spiritual stations expressed by these two mystic philosophers. Since the views of both thinkers were influenced by the religious teachings and the rules of Islamic mysticism, some common points such as "khalseh, sakineh, tavaqol and vasl" are observed in their works. However, in most of the stages, there are differences at least in with respect to terms and idioms. Suhrawardi seems to have taken steps to complete Ibn Sina’s work by adding the two stages of "fana" and "baqa" after the stage of vasl" which is the final stage in Ibn Sina’s classification.
    Keywords: spiritual stations, state, mysticism, wayfarer, Ibn Sina, Suhrawardi}
  • میثم شادپور، یارعلی کرد فیروزجایی
    معاد به عنوان یکی از اصول و آموزه های دینی همواره دغدغه متفکران بوده است. ابن سینا به عنوان فیلسوف مسلمان، معاد جسمانی را منقول و مقبول دینی می داند، ولی آنچه در تحلیل های فلسفی برای او مساله است، امکان یا امتناع معاد جسمانی است. آرای ابن‏ سینا در این زمینه، دست کم در ظاهر متناقض به نظر می رسد. این نوشتار بر آن است تا نشان دهد نظر نهایی ابن‏ سینا این است که معاد جسمانی به لحاظ عقلی محال است، ولی چون ادیان به هدایت عموم انسان ها به سعادت و معاد روحانی موظف اند و عموم انسان ها از درک حقیقت معاد روحانی عاجزند، در نتیجه پیامبران به اذن الهی معاد روحانی را به زبان تمثیلی و به صورت معاد جسمانی توصیف کرده‏اند. البته تمثیلی بودن زبان دین بدین معنا نیست که خالی از حقیقت است، بلکه زبان تمثیلی دین برخوردار از حیثیت رمزی است که اهل حکمت از آن باخبر می گردند.
    کلید واژگان: ابن سینا, معاد, معاد جسمانی, معاد روحانی, زبان دین, تمثیل}
    Meysam Shadpoo, Yarali Kord Firouzjazei
    As a religious doctrine and principle, the resurrection has always been a concern for thinkers. As a Muslim philosopher, Ibn Sīnā takes the bodily resurrection to be a transmitted and accepted religious doctrine, but the problem in his philosophical analyses is the possibility or impossibility of the bodily resurrection. Ibn Sīnā’s views in this regard seem prima facie self-contradictory. In this paper, we seek to show that Ibn Sīnā’s final view is that the bodily resurrection is philosophically impossible, but since religions have to guide all people to happiness and the spiritual resurrection and most people fail to understand the truth of the spiritual resurrection, the prophets had to cash out the spiritual resurrection in an analogical way in terms of bodily resurrection. The analogical language of the religion about the bodily resurrection does not mean that there is no truth in it; rather it involves a secret known by wise people.
    Keywords: Ibn Sīnā, resurrection, bodily resurrection, Spiritual Resurrection, language of religion, analogy}
  • Einollah Khademi*
    This research is an attempt to compare the views of Farabi and Ibn Sina on the question of happiness, which is discussed in two parts: the definition of happiness and its relation to the faculties of the soul. Farabi has suggested five definitions and Ibn Sina one definition for happiness. It will be shown that in some respects the definition of Ibn Sina and in some others those of Farabi are more to the point. In regard to semantics, Farabi uses a few terms such as good, joy, and true wisdom, while Ibn Sina employs such terms as joy, perfection, good, reward, and achievement as equal to happiness. In regard to the relationship between happiness and the faculties of the soul, Farabi holds that experiencing happiness is confined to the theoretical rational faculty of the soul and the other faculties cannot understand happiness, whereas Ibn Sina argues that all the faculties of the soul have the ability to acquire happiness, and the happiness of each faculty lies in the actuality of its potentials.
    Keywords: happiness, faculties of soul, rational soul, Farabi, Ibn Sina}
  • محمدهانی جعفریان *، میرسعید موسوی کریمی

    مسئله اصلی این مقاله پرسش از چیستی معنا و ماهیت عمل اخلاقی نزد ابن سیناست. اینکه عمل اخلاقی که نزد بوعلی با رعایت حد وسط دو خلق متضاد برابر است، چه اقتضائاتی دارد و با چه شرایطی می توان عملی را حد وسط اخلاقی به شمار آورد. همچنین عمل اخلاقی با چه مقدمات معرفتی به وجود می آید و به لحاظ هستی شناختی چه خصوصیاتی دارد. برای پاسخ به این پرسش ها، نخست جایگاه اقتضائات فرهنگی و قومی را در معنابخشیدن به عمل بر اساس حد وسط اخلاقی از منظر ابن سینا بررسی می کنیم. سپس به مفهوم حد وسط در منظومه اخلاقی بوعلی می پردازیم و تبدیل عمل بر اساس آن به عادت و خلق و خو را تحلیل می کنیم. در ادامه، نشان می دهیم ماهیت عمل اخلاقی برای آحاد جامعه به لحاظ معرفت شناختی در اعتماد به اقوال عارفان و در نتیجه، عمل بر اساس قانون شریعت شکل می گیرد. ماهیت هستی شناختی عمل اخلاقی نیز ذیل افزودن صورتی خاص به مجموع صورت های موجود در عالم بررسی خواهد شد.

    کلید واژگان: ابن سینا, اخلاق, حد وسط, شریعت, صورت}
    Mohammad Hani Jafarian, Mir Saeid Mousavi Karimi

    The main question in this paper is the meaning and the nature of moral actions for Ibn Sina. What are the requirements of a moral action that is, for Ibn Sina, the result of observing the middle path between two opposing temperaments? And under what conditions can an action count as a moral middle term? What are the epistemic prerequisites of a moral action? And what are its ontological features? In order to answer these questions, we should first discuss the significance of cultural and ethnical requirements in providing a meaning for an action as a middle term in Ibn Sina’s moral system, and we will then analyze how the action can turn into a habit or a temperament. We then go on to show that the epistemic nature of a moral action is formed for individuals in the society as a matter of reliance on what mystics and the rulings of sharia say. The ontological nature of a moral action will be elucidated in terms of the addition of a certain form to the forms already existing in the world.

    Keywords: Ibn Sina, Ethics, Middle Term, Sharia, Form}
  • حمید عطایی نظری
    ابن سینا بر متکلمان شیعه و سنی از مهم ترین مباحث مطرح در ابن سینا پژوهی و کلام پژوهی است. یکی از پیامدهای گسترش فکر فلسفی ابن سینا در دوران میانی، تکوین مکتب کلام فلسفی در میان اهل سنت به همت فخر رازی و نزد امامیه به دست نصیر الدین طوسی بود. ورود آموزه های فلسفی ابن سینا به مجادله های کلامی، سبب تحولاتی شگرف در نحوه پرداخت متکلمان امامی به مسائل مختلف کلامی شد. در مقاله حاضر با مقایسه مباحث معرفت شناختی کلام پیشا فلسفی امامیه موسوم به مکتب امامی بغداد با مباحث مطرح در این زمینه در مکتب کلام فلسفی امامیه، تاثیرات گوناگون سنت فلسفی ابن سینا بر این مباحث در کلام دوران میانی امامیه تبیین می شود. پیدایش تحولات معنایی در برخی از اصطلاح های حوزه معرفت شناسی، ارائه دسته بندی های جدید برای علم، طرح برخی قواعد معرفت شناختی، تبیین مسائلی از جمله چگونگی دستیابی انسان به علم و طرح موضوع های جدید در حوزه معرفت شناسی از جمله مهم ترین ابعاد تحول اساسی یادشده است.
    کلید واژگان: کلام امامیه, ابن سینا, معرفت شناسی, مکتب بغداد, مکتب کلام فلسفی, علامه حلی}
    Hamid Ataei Nazari
    An important issue in studies of Ibn Sina and Kalam is that of the interaction between the former's philosophical tradition with the latter and the extent to which Ibn Sina's philosophical doctrines influenced Shiite and Sunni scholars of Kalam. One consequence of the development of Ibn Sina's philosophical thoughts in the middle period was the formation of the school of philosophical Kalam among Sunni scholars by Fakhr al-Rāzī and among Imamiyya scholars by Naṣīr al-Dīn al-Ṭūsī. The introduction of Ibn Sina's philosophical doctrines into debates of Kalam led to remarkable developments in the ways in which Imamiyya scholars of Kalam treated various issues of Kalam. In this paper, I will compare the epistemological issues of the pre-philosophical Imamiyya Kalam known as the Imami School of Baghdad with those of the Imamiyya School of philosophical Kalam, and I will then explain various influences of Ibn Sina's philosophical tradition on these issues in the middle period of Imamiyya Kalam. Some important aspects of this fundamental change include: semantic developments of some epistemological terms, new categorizations for knowledge, the introduction of some epistemological principles, accounts of how human beings achieve knowledge, and new problems for epistemology.
    Keywords: Imamiyya Kalam, Ibn Sina, Epistemology, School of Baghdad, Philosophical Kalam, Allāma Ḥillī}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال