به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Javadi Amoli » در نشریات گروه « ادیان و عرفان »

تکرار جستجوی کلیدواژه «Javadi Amoli» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • صدیقه صانع زاده*، مهدیه سادات مستقیمی، مرضیه صادقی رشتی

    یکی از دیدگاه های مهم در معناشناسی الفاظ متشابه قرآن، نظریه روح معناست. این نظریه نخستین بار توسط غزالی مطرح شد و اندیشمندانی چون ملاصدرا، فیض کاشانی، امام خمینی و علامه طباطبایی از مدافعان آن بوده اند. این نظریه در آثار جوادی آملی بر اساس زنجیره ای از مبانی به ویژه مبانی قرآن شناختی و تفسیری مورد توجه ویژه ای قرار گرفته است و در واژه های متشابه و غیرمتشابه کاربست های متعددی یافته است. هدف این مقاله، استنتاج مبانی قرآنی در جایگاه مقدمه ای بر نظریه روح معنا و تحلیل برخی نتایج آن در فهم واژه های قرآنی بر مبنای آثار ایشان است. برخی مبانی اصلی به دست آمده عبارت اند از: نزول تجلی گونه قرآن، ذومراتب بودن قرآن، کلیت و دوام آن و... . بررسی مهم ترین استلزامات این نظریه در مواردی نظیر فهم ذومراتبی قرآن، فهم تفسیری و فهم جری و تطبیقی و نفی مجازگرایی در تبیین صفات خبری از دیگر دستاوردهای این نوشتار است. از نتایج این مقاله که به روش توصیفی - تحلیلی نگاشته شده است، بیان نقش موثری است که پذیرش این قاعده در فهم عمیق تر و حقیقت گرایانه قرآن در مقابل نظریه های رقیب به جای می گذارد.

    کلید واژگان: قرآن, روح معنا, حقیقت و مجاز, صفات خبری, جوادی آملی}
    Sedighe Sanezade *, Mahdieh Sadat Mostaghimi, Marzieh Sadegi Rashti

    A prominent view on the semantics of ambiguous words in the Quran is the spirit of meaning theory. Initially proposed by al-Ghazālī, this theory was further defended by intellectuals such as Mullā Ṣadrā, al-Fayḍ al-Kāshānī, Imam Khomeini, and ʿAllāma Ṭabāṭabāʾī. Javadi Amoli’s works pay particular attention to this theory, applying a set of Quranic and exegetical principles to both ambiguous and unambiguous words. This article seeks to uncover the Quranic foundations of the spirit of meaning theory and analyze its implications for understanding Quranic words based on Javadi Amoli’s principles. Key principles explored include the manifestation of Quranic revelation, its gradation, universality, and perpetuity. The article examines the theory's implications in areas such as graded understanding, exegetical interpretation, applied understanding, and the rejection of figurative or metaphorical explanations of God's transmitted attributes. Using a descriptive-analytic approach, the article concludes that this theory plays a crucial role in achieving a deeper and more accurate understanding of the Quran compared to rival theories.

    Keywords: Quran, Spirit Of Meaning, Literal, Figurative Speech, Transmitted Divine Attributes, Javadi Amoli}
  • مصطفی فرهودی، حجت ذبیحی فر*

    تاویل در قرآن یکی از چالشی ترین مسایل قرآنی دانسته می شود. از جمله اندیشمندان معاصری که نگاه جامعی به بحث تاویل دارند، آیت الله جوادی آملی است. از دیدگاه ایشان بیشترین کاربردهای تاویل در قرآن حکیم، ناظر به حوزه لفظ، مفهوم و معنا، تفسیر و تبیین نیست، بلکه درباره ارجاع به واقعیت عینی و خارجی اعم از دنیا و آخرت است.آنچنان که ظاهرها با ظاهر و باطن ها با باطن سنجش شدنی است، تاویلات قرآن نیز با ام الکتاب قابل سنجش است؛ چراکه ام الکتاب همان خطوط کلی آیات قرآن به شمار می آیند. لازمه این دیدگاه که یکی از دیدگاه های بدیع این حوزه به شمار می آید، این است که کل قرآن اعم از محکم و متشابه تاویل دارد و سنجش این تاویلات، با ام الکتاب است و روز قیامت ظرف تحقق تاویل قرآن به شمار می آید. نگاه کاربردی به این دیدگاه، آن است که فهم تاویلات قرآن به لحاظ ارجاع شان، به صورت طولی اول برای خداوند؛ دوم برای کسانی که به مقام مشییت خداوند نایل شده‏اند؛ سوم برای خواص اهل‏بیت (ع) میسر است.

    کلید واژگان: تاویل, جوادی آملی, تفسیر, ام الکتاب, جری, تطبیق}
    Mostafa Farhoudi, Hojjat Zabihifar *

    "Taʾwīl" (esoteric interpretation) stands as one of the most intricate Quranic topics. Among contemporary scholars, Ayatollah Javadi Amoli offers a comprehensive exploration of this issue. He argues that in the Quran, the majority of instances where "taʾwīl" is mentioned extend beyond mere linguistic interpretation, conceptual delineation, or explanation. Rather, they delve into the realm of objective external realities, encompassing both worldly matters and the hereafter. Just as exteriors can be measured with exteriors and interiors with interiors, Quranic “taʾwīl” or interpretation can be gauged against the "mother of the book," which serves as the foundational framework for Quranic verses. This innovative perspective suggests that the entirety of the Quran, including its definitive (muḥkam) and ambiguous or metaphorical (mutashābihāt) verses, possesses interpretative depth. These interpretations should be assessed in light of the "mother of the book," with the context of the Day of Resurrection serving as the fulcrum for Quranic interpretation to unfold. Practically, according to this perspective, understanding Quranic interpretation in terms of their references is first the prerogative of God, then those attaining the status of divine providence, and finally, the selected household of the Prophet.

    Keywords: taʾwīl, interpretation, Javadi Amoli, Quranic exegesis, mother of the book, Application, Comparison}
  • محمدعلی اکبری، نفیسه فیاض ‏بخش*
    این پژوهش به بررسی آراء دو اندیشمند مسلمان، آیت الله جوادی آملی و علامه مجلسی در خصوص «بهشت حضرت آدم×» پرداخته است. پژوهش از نوع استنادی و روش آن تحلیل و تبیین محتوا از نوع مقایسه‏ای است. طی بررسی‏های به عمل آمده از آثار علامه مجلسی، دو گونه اظهار نظر در این خصوص نمایان است. ابتدا با استناد به ظاهر ادله نقلی، بهشت حضرت آدم× را باغی از باغ های دنیا در زمین و کاملا مادی می‏داند، وی هر گونه تفسیری غیر از این را، تاویل در آیات و روایات دانسته است .در بیانی دیگر وی با نقل اقوال مختلف متکلمان و مفسران و با توجه به تنوع روایات در این خصوص، اظهار نظر در خصوص بهشت اولیه را غیرممکن می‏داند. از دیگرسو، آیت الله جوادی آملی معتقد است بهشت آدم می تواند ناظر به جنت برزخی مثالی باشد که میان طبیعت و تجرد تام عقلی قرار دارد ؛ این مرتبه که مرتبه‏ای از مراتب نفس است برای تمام انسان‏ها قبل از ورود به دنیا با سیر از وحدت به کثرت قابل تصور است. لذا از منظر آیت الله جوادی بهشت برزخی، تفصیل مقامات معنوی حضرت آدم بوده و در واقع ایشان ملکوت خود را دیده است. نکته مهم در این بحث نه مکان مادی بلکه مکانت بهشت است که آن چیزی جز تفسیر مقام انسانیت نیست؛ طبق این تفسیر بسیاری از ابهامات موجود در این داستان مانند ورود شیطان به بهشت، هبوط به دنیا و... بر طرف می‏گردد.
    کلید واژگان: بهشت حضرت آدم, بهشت اولیه, بهشت برزخی, علامه مجلسی, جوادی آملی}
    Mohammad Ali Akbari, Nafiseh Fayyazbakhsh *
    This research studies the views of two Muslim scholars, Javadi Amoli and Majlesi concerning the "Paradise of Adam (AS)".This was of citation type and the method of research is based on analysis and so the explanation of the content is comparative. During the investigations carried out by Allameh Majlesi, he has made two commentaries in this regard. First, based on the apparent evidence, Adam's Paradise (AS) is considered a garden of gardens of the world on the earth that is completely material. He regards any interpretation other than this attention to the inner meaning in verses and narratives. In another statement, he quotes the commentary on the first paradise as impossible with the various quotations of theologians and commentators, and given the diversity of narratives in this regard. On the other hand, Javadi Amoli, according to the New Sadra School, believes that Adam’s paradise can be Paradise Barefoot. This is a degree of self-awareness for all human beings before entering the world with garlic from unity to plurality. From the perspective of Javadi Adam’s paradise, the explanation of the spiritual authorities of Adam, and in fact, he has seen his spiritual position. The important point in this discussion is not the material place, but the paradise itself, which is nothing but an interpretation of the humanity's position. According to this statement, many of the ambiguities in this story, such as the arrival of Satan in paradise, the fall into the world, and so on, will be resolved.
    Keywords: Adam’s paradise, Javadi Amoli, Allameh Majlisi, first Paradise, Paradise Barefoot}
  • شیرین رشیدی، سوسن کشاورز، سعید بهشتی، اکبر صالحی
    هدف پژوهش، تحلیل تطبیقی بنیان‏های معرفت شناختی بر اساس دیدگاه های استاد مطهری و استاد جوادی آملی است. در این تحقیق از روش تطبیقی بردی، برای استخراج تفاوت‏ها و شباهت‏های موجود، بین بنیان‏های معرفت شناختی این دو متفکر استفاده گردیده است. یافته های تحقیق بیانگر آن است که هر دو اندیشمند در زمینه امکان معرفت دارای نظرات مشابه بوده، در خصوص معیار صدق معرفت، استاد مطهری، مطابقت با واقع و استاد جوادی‏آملی، مطابقت با نفس‏الامر را مطرح کرده اند. همچنین از نظر مطهری، منابع شناخت عبارتند از: طبیعت، عقل، قلب، تاریخ و فطرت اما از دیدگاه جوادی آملی، عبارتند از: حس، عقل، تهذیب، کتاب منیر و وحی. افزون بر این، ابزارهای معرفت از دیدگاه مطهری عبارتند از: حس، برهان و تزکیه نفس اما از دیدگاهجوادی آملی عبارتند از: حس، خیال، وهم، عقل و قلب. انواع معرفت از دیدگاه مطهری عبارت اند از: شناخت حصولی و حضوری، شناخت اجمالی و تفصیلی و غیره. اما انواع معرفت از منظر جوادی آملی عبارت‏اند از: علوم میزبان و علوم مهمان، علوم غیر قابل تحصیل و علوم قابل تحصیل. مراتب شناخت از منظر مطهری عبارت‏اند از: شناخت حسی، خیالی و عقلی. اما مراحل شناخت از نظر جوادی آملی عبارت‏اند از: مشاهده، فرض‏های مختلفی درباره اشیاء مشاهده شده، بازگشت مجدد به طبیعت و آزمون فرضیه و بازگشت مجدد به ذهن.
    کلید واژگان: تحلیل تطبیقی, بنیان های معرفت شناختی, مطهری, جوادی آملی}
    Shirin Rashidi, Susan Keshavarz, Saeed Beheshti, Akbar Salehi
    The purpose of the research is to compare the epistemological foundations based on the views of Motahari and Javadi Amoli. The comparative method has been used to extract the differences and similarities between epithetic foundations of Motahari and Javadi Amoli. The findings of the research indicate that both thinkers have the same views about the possibility of knowledge, and, in accordance with Javadi Amoli's criteria for the truth of knowledge Motahari, have suggested that they are in accordance with Allah. Also, according to Motahhari, the sources of knowledge are: nature, reason, heart and history, but from the perspective of Javadi Amoli, are: sense, reason, refinement, book Monir and revelation. In addition, the means of knowledge from the perspective of Motahari are: sense, argument, and cultivation of the soul, but from the point of view of Javadi Amoli are: sense, imagination, ambiguity, reason and heart. From Motahari's point of view, the types of knowledge are: acquired knowledge and personality, general and detailed knowledge, and so on. But the types of knowledge from the perspective of Javadi Amoli are: host sciences and guest sciences, non-educable sciences and educable sciences. From the perspective of Motahhari, the levels of cognition are: sensory, imaginary and rational recognition. But the stages of recognition for Javadi Amoli are: observation, various assumptions about observed objects, returning to nature, testing the hypothesis, and returning to mind. Comparative analysis,
    Keywords: epistemological, foundations, Motahhari, Javadi Amoli}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال