به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Myth » در نشریات گروه « ادیان و عرفان »

تکرار جستجوی کلیدواژه «Myth» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • عباس حیدری(نوروزی)، امیدوار عالی محمودی *، امیدوار مالملی

    اسطوره و عرفان پیوندهای ریشه ای و قابل مطالعه دارند. نظریه یونگ درباره کهن الگوها و نظریه عرفان درباره انسان کامل نمونه جالبی از این پیوند است که در این مقاله به آن پرداخته می شود. در داستان زال، کهن الگوی پرواز به شیوه ای کامل پیوند اسطوره و عرفان را بروز می دهد. انسان کامل چون زال و رستم باید هفت خان شهر عشق را با جدال دشوار پشت سر بگذارد تا به نور برسد. در این مقاله به شیوه کتابخانه ای و با استناد به منابع دست اول به تحلیل مقایسه کهن الگوهای اساطیری داستان زال و انسان کامل در عرفان رفته و نشان داده می شود که ارتباط معنایی در بین آن ها بسیار فراوان است و آنچه در شاهنامه برای معرفی یک قهرمان مانند زال به چشم می خورد از ویژگی های مشترک اسطوره و عرفان است که در قالب کهن الگوهای یونگ قابل جمع آوری می باشد. نتیجه این تطبیق به ریشه واحد فرهنگ بشری در صورت های مثالی اولیه است که اگرچه در حوزه های متفاوتی در فرهنگ های مختلف یا ادیان در ظاهر جداگانه مطرح گردیده است در اساس از منبعی واحد سرچشمه می گیرد که مثالی برای سرچشمه واحد ادیان و عرفان و اساطیر نیز می باشد. 

    کلید واژگان: عرفان, اسطوره, کهن الگو, انسان کامل, شاهنامه, پیر خردمند}
    Abbas Heydari, Omidvar Aali Mahmudi*, Omidvar Malmoli

    Mythology and mysticism have deep and studyable links. Jung's theory about archetypes and the theory of mysticism about the perfect human being is an interesting example of this connection, which is discussed in this article. In Zal's story, the archetype of flight perfectly reveals the link between myth and mysticism. A perfect human being like Zal and Rostam must overcome the seven khans of the city of love with a difficult struggle to reach the light. In this article, in a library manner and citing first-hand sources, the comparison of the mythological archetypes of the story of Zal and the perfect human in mysticism is analyzed and it is shown that the semantic connection between them is very abundant and what is seen in the Shahnameh to introduce a hero like Zal is one of the common features of myth and mysticism, which can be collected in the form of Jungian archetypes. The result of this adaptation is the root of the unity of human culture in the primary examples which, although it has been presented in different fields in different cultures or religions in appearance, it originates from a single source, which is also an example for the origin of the unity of religions, mysticism and mythology.

    Keywords: Mysticism, Myth, Archetype, Perfect Human Being, Shahnameh, Old Man}
  • مهدی علمی دانشور*

    در اساطیر ایران باستان، از پادشاهان بسیاری نام برده شده است که دارای ویژگی های فراوان بودند. در این میان کیخسرو پادشاهی متفاوت است؛ اوصاف بی شماری برای او بیان شده است که او را به نماد انسان فره مند و کامل بدل کرده است. از مهم ترین ویژگی ها و نیز تفاوت های او با دیگر شاهان اسطوره ای ایران باستان، داستان جاودانگی اوست. در اوستا نشانی از این قسمت داستان یافت نمی شود؛ اما در همان جا دوران پادشاهی او بسیار درخشان تصویر شده است و در دیگر متون دینی زرتشتی این داستان نمود و جلوه بیشتری دارد

    کلید واژگان: کی خسرو, فره, فره مندی, اسطوره, ایران باستان, ور سرد, خودآگاهی}
    Mahdi Elmi Daneshvar *

    In ancient Iranian myths, many kings are named who possessed many attributes. Among them Kay Khosrow was distinctive as innumerable attributes are mentioned for him, which depict him as a human with “Farrah” (Divine Splendor) and a perfect human. One of his main characteristics setting him apart from other legendary kings of ancient Iran was the story of his eternity. There is no trace of this part of the story in the Avesta, but it still depicts the period of his monarchy as brilliant. The story of eternity is more prominent in other religious texts of Zoroastrianism. In the myths of ancient Iran, many kings were mentioned who had many features and characteristics.One of the most important features and characteristics as well as his differences with other mythical kings of ancient Iran is the story of his immortality. We do not find any trace of this part of the story in the Avesta, but there we will find his reign very brilliant, and in other Zoroastrian religious texts this story appears and has a greater effect.

    Keywords: Kay Khosrow, Farrah, Having Farrah, Myth, Ancient Iran, Cold Var, Self-Consciousness}
  • نسرین قدمگاهی، رضا اشرف زاده*، مهیار علوی مقدم

    در اسطوره های آفرینش بسیاری از اقوام بشری، آفرینش با "کلمه" و "سخن" آغاز می شود.اسطوره-کهن الگوها هم چون لوح فشرده گاه، نگرش بشر را از آغاز تا بی زمان و بی مکان همراهی می کنند. در این میان، پرندگان جایگاه وسیعی در نمادپردازی کهن الگوها دارند. کهن الگوی باز که با خورشید ارتباط دارد، مورد توجه عطار و مولانا قرارگرفته است و رمزی از حرکت انسان از نفس گیاهی و حیوانی به شاخص انسانی تا پرواز به عالم قدس و سیر در لامکان است. در بررسی های به عمل آمده: عطار در نماد باز به دو بعد خیر و شر توجه دارد و به شناخت انسان از ماهیت خود می پردازد و می خواهد انسان خود را از دلبستگی به مردار دنیا رهاکند و سپس در مرحله بالاتر از هم دمی با شاهان و جاه و مقام دل کنده ، او را تا رسیدن به سیمرغ همراهی می کند. مولانا با نگرش به اسطوره-کهن الگو و شیوه پردازش داستان های عطار، در نگرش عرفانی بعد انسان کامل را درتکمیل سفرمرغان به طور نمادین ذکرمی کند و نمونه هایی از باز- انسان کامل ارایه می دهد. انسان کامل در نظر مولانا؛ نخست شامل انسان های هم دوره او چون شمس تبریزی، حسام الدین چلبی وسپس اسطوره های دینی اند که از حقیقت محمدی سرچشمه می گیرند مانند علی (ع). در این روش با ذکر شواهد به روش کتابخانه ای- فیش برداری به گونه استقرایی (جزء به کل) پرداخته ایم.

    کلید واژگان: ادبیات عرفانی, اسطوره-کهن الگو, باز, عطار, مولانا}
    Nasrin Ghadamgahi Sani, Reza Ashrafzadeh *, Mahyar Alavi Moghadam

    In creation myths narrated by many human races, creation itself begins with "word" and "speech". Myth and archetypes accompany the human viewpoint from the beginning to infinity and beyond. Among them, birds have a place in the symbolism of the archetypes e.g. the hawk archetype is related to the sun. In Attar’s and Rumi’s point of view it is a symbol of human movement in herbal and animal entities, an index to fly to the sanctum, and a journey into the unknown. In the following study Attar by using the symbol of hawk, pays attention to the two dimensions of good and evil and deals with man in an instructive way and wants men to leave his attachment to the world and then go into a higher stage than accompaniment with kings and their position, even the position of their heart until he reaches Simorgh. Rumi completes the human dimension in his mystical- Didactic view by looking at the myth-archetype and the way Attar's stories are processed. In completing the journey, the birds are given as examples and the hawk provides the example of a perfect human. According to Rumi’s works the perfect human being including the people of his time such as Shams Tabrizi, Hosam Al-Din Chalabi and religious myths that originate from the Mohammadiah Truth, such as Ali (AS). In this paper, by mentioning the evidence, we have done the library method inductively.

    Keywords: didactic literature, Myth, hawk, Archetype, Rumi, Attar}
  • ندا حاج نوروزی، محمدرضا حسنی جلیلیان*، سید محسن حسینی

    عکس العمل های فطری و عاطفی آدمی در مقابل هراس از نیستی، از دوره اساطیر تاکنون به اشکال مختلف پدیدار شده است. بخشی از این عکس العمل ها به صورت روایات اسطوره ای و برخی به شکل آموزه ها و باورهای اعتقادی حول مفهوم جاودانگی متجلی شده است. دقت در روایات و باور های شکل گرفته از این موضوع نشان می دهد که آرزوی خلود در این جهان، موجب شکل گیری مضامینی همچون: دست یافتن به آب حیات، رسیدن به درخت زندگی، ، تناسخ و پیکرگردانی، رویین تنی و اژدهاکشی شده است؛ اما تسلیم و پذیرش این حقیقت که حیات جاودان در جهان فانی، مقدور نیست، بشر را واداشته عطش خود  به جاودانگی را با خلق مضامینی همچون: ماندگاری نام، نسل، باقیات صالحات مادی و معنوی و از همه مهم تر انتقال و عروج به سرزمین بی مرگی، فروبنشاند. در نهایت فطری ترین پاسخ بشر، یعنی رستاخیز و بازگشت به خاستگاه نخستین و حیات جاودانه پس از مرگ در ادیان مطرح شده است. مسیله این پژوهش راه حل اختصاصی عارفان برای غلبه بر این هراس و چگونگی تجلی مضامین آن در متون نثر عرفانی است. بررسی توصیفی تحلیلی برخی از متون منثور عرفانی تا قرن هفتم نشان می دهد عارفان مسلمان نیز همراه با سیر تفکر بشری از نمادهای و روایات جاودانگی متاثر بوده اند؛ اما گروهی از عارفان، با تلقی خاص از داستان خروج آدم (ع) از بهشت، ازدست رفتن جاودانگی را ناشی از طلب جاودانگی فرض کرده و رسیدن به خلود واقعی را در گرو فنا دانسته اند. آنان معتقدند برای رسیدن به خلود راستین باید از زمان ازلی و ابدی هم گذشت و با «فنای محض» در خالق زمان، محو و «گم بوده پاینده» شد.

    کلید واژگان: اسطوره, جاودانگی, فنا, بقا, نثر عرفانی}
    Neda Hajinoruzi, Mohammadreza Hasanijalilian *, Seyyed Mohsen Hosseini

    The instinctive and emotional reactions of human beings to the fear of death have been evident from the era when myths were dominant until the present time. Attending to narrations and beliefs formed by this subject indicate that human beings first created some concepts such as achieving the water of life, reaching the life tree, dragon slaying, transmogrification and metamorphosis, and invulnerability to depict the immortality of this world; however, accepting this fact that the immortal life in this mortal world is impossible has resulted in reducing their thirst of immortality by discussing some concepts including the persistence of name, generation, material and lasting righteous deeds and, more importantly, transfer and ascending to the realm of immortality. Finally, the most natural human response, i.e., the desire to have an immortal life after death, has always been mentioned in many religions. The problem here is how these issues are discussed in the mystical prose and, the more importantly, whether the mystics have specifically discussed a solution for overcoming the fear of death or nothingness. Therefore, some mystical prose examples up to the 7th century were studied through a descriptive and analytical method. The research results show the Muslim mystics have been influenced by the immortality symbols and narrations as well as the human thinking developments; but the most important item is that a group of mystics with a special understanding of the story of Fall of Adam from the Heaven take for granted the immortality removal as a result of the immortality claim and introduce the real immortality which is subject to Eagerness of Inexistence. They believe that passing the everlasting time is necessary for reaching real immortality and being the pure nothingness in union with the creator and become the eternally lost.

    Keywords: Myth, Eternity, nothingness, Survival, mystical prose}
  • Hadi Valipour *
    The following article is written after my first article on the subject of astronomical hypotheses in the Roman mysteries of Mithras. In the first article, I suggested that tauroctony symbology is not a map entirely derived from astronomical theology, and perhaps non-astrological mythological symbols and narratives are also applied. In this article, I have tried to survey the most important myths related to tauroctony in the Indo-European regions and to observe the hypotheses of modern Mithra researchers in explaining the motifs and mythological symbols of the tauroctony sculpture based on library data. In the end, I have concluded that, firstly, the Roman tauroctony’s sculpture, as was the habit of the Romans, does not only narrate one myth but compared to the previous myths, it narrates at least three tauroctony myths and borrows symbols from each of them: first the myth of the battle of Gilgamesh with the Bull of Heaven and its slaying, the second is the slaying of the Hadyusha by Saoshyanet and the third is the myth of the Gavaevodata. Also, in the part of Mithra's fight with the bull and its hunt, there are similarities with the myth of Hercules's battle with the Cretan bull.
    Keywords: Mithras, Mithraism, Tauroctony, Taurobolium, Symbolism, myth}
  • اعظم پوینده پور*، سید جمال الدین مرتضوی، احمد امین

    اسطوره و عرفان هر دو ساحت های فرهنگی کشور ایران هستند. این دو ساحت اشتراکاتی دارند: هر دو فضای ذهنی ویژه ای، عموما اعتقادی، برای باورمندان خود ایجاد می کنند، ویژگی نمادین خود را آشکار می کنند و از ادبیات روایی بهره می برند. بدین ترتیب در هم آمیزی این دو ممکن شده و در اشعار بعضی از شاعران عارف ایران از مفاهیم اسطوره ای بهره برده شده است. یکی از این شاعران عارف فریدالدین عطار نیشابوری است که توانسته از مقوله اسطوره برای بیان مفاهیم مورد نظر خود بهره برد. از جمله این مضامین اسطوره ای جام جهان نماست که به گستردگی در متون اسطوره ای ایران و سایر نقاط جهان دیده می شود و با شخصیت ها و نمادهای دیگری در پیوند است. در این پژوهش که با روش توصیفی و تحلیلی انجام شده و هدف آن شناسایی این اسطوره و روایات و معانی مرتبط با آن در آثار عطار بوده، مشخص شد که عطار با آگاهی کامل از متن اسطوره مفاهیم و معانی و شخصیت های مرتبط با این مضمون را در اشعار خود استفاده کرده است، به نحوی که شاعران قبل و بعد از او نتوانسته اند به این شیوه بهره برداری نمادین و تمثیلی از آن داشته باشند.

    کلید واژگان: «عطار», «اسطوره», «جام جم», «جام جهان نما», «عرفان»}
    Azam pooyandeh poor, Seyyed jamalodin Mortazavi, Ahmad Amin

    Myth and mysticism are both cultural areas of Iran. These two areas have one thing in common: both specific mental spaces, generally beliefs, create for their believers, reveal their symbolic characteristics, and use narrative literature. In this way, it is possible to combine the two, and in the poems of some mystical poets of Iran, mythical concepts have been used. One of these poets is Farid al-Din Attar Neyshabouri, who was able to use myth to express his concepts. Among these themes is the myth of the World Cup, which is widely seen in the mythical texts of Iran and other parts of the world, and is associated with other characters and symbols. In this research, which was done by descriptive and analytical method and its purpose was to identify this myth and its related narrations and meanings in Attar's works, it was found that Attar, with full knowledge of the mythical text, understood the concepts, meanings and characters related to this theme in He has used his poems in such a way that the poets before and after him have not been able to have a symbolic and allegorical use of it in this way.

    Keywords: Attar, Myth, Magic cup, Jahan Nama cup, Mysticism}
  • ولی الله نصیری*
    نمادهایی مثل نماد «بردکل» در فرهنگ بختیاری به عنوان یک نماد معنوی، جایگاه ویژه ای داشته است که در این جستار به تحلیل و بررسی این نماد براساس دیدگاه های میرچا الیاده پرداخته می شود. روش پژوهش نیز میدانی- کتابخانه ای و به شیوه تحلیل محتوای کیفی است. براساس بررسی های شکل گرفته «بردکل» نماد سوگند، باروری، بارش، حاجت، نگهبانی و زندگی دوباره است. با بررسی منابع گوناگون و تحلیل نمادهای اساطیری، «بردکل» در قوم بختیاری ریشه های مذهبی و معنوی در ایران باستان و بعد از باستان دارد. تحقیقات نشان می دهد مردمان این سرزمین که عمدتا عشایر هستند، با سنگ چینی روی تپه های مشرف به امام زاده ها به دنبال القای معانی هستند که در زندگی آنان بسیار کارایی دارد. الیاده معتقد است وقتی نمادهای امر مقدس در قالب امور دنیایی پدیدار می شوند، میان امر مقدس و دنیایی رابطه دیالکتیک برقرار می کنند، و تبدیل امر دنیایی به امر مقدس در ضمیر ناخودآگاه آدمی وجود دارد که کاملا از آن آگاه است. بنابراین، در این جستار بر پایه رابطه امر مقدس و دنیایی، به دنبال القای معانی و تاثیرگذاری این نماد در زندگی مردم هستیم.
    کلید واژگان: فرهنگ بختیاری, بردکل, کهن الگوها, نمادها, اسطوره}
    Valiyollah Nasiri *
    Some symbols such as the "Bardekel" have a special place in Bakhtiari culture as a spiritual symbol which is analyzed based on the views of Mircea Eliade in this article. The research method is field-library and qualitative content analysis. According to studies, the "Bardekel" symbolizes oath, fertility, rain, need, guardianship, and resurrection. By examining various sources and analyzing mythological symbols, "Bardekel" has religious and spiritual roots in the Bakhtiari people in ancient and post-ancient Iran. Research shows that the people of this land, who are mainly nomads, seek to instill meanings that are very effective in their lives by stoning the hills overlooking the Imamzadehs. Eliade believes that when the symbols of the sacred appear in the form of worldly affairs, they establish a dialectical relationship between the sacred and the worldly, and that there is a transformation of the worldly into the sacred in the subconscious mind of man who is fully aware of it. Therefore, in this research, based on the relationship between the sacred and the worldly affairs, we seek to induce the meanings and effectiveness of this symbol in people's lives.
    Keywords: archetypes, Symbols, Anthropology, myth, Stonework}
  • عباس رحیمی*، قربان علمی، ابوالقاسم اسماعیل پور مطلق
    پیوند دین و اسطوره در یک بستر علمی، راهی را گشوده است که بشر با گام نهادن در آن می تواند با مجموعه ای از باورها آشنا شود و تا حدی، منشا آن ها را دریابد. این اتفاق از اواخر قرن هجدهم سرعت بیشتری به خود گرفت و با ظهور دانشمندان نام آشنایی در سده های بعد، جنبه های پنهان اسطوره و دین بیشتر نمایان شد. بدون شک یکی از آن چهره های نام آشنا، مکس مولر است. مولر از پیشگامان مطالعات علمی و تطبیقی دین و اسطوره در قرن نوزدهم و متاثر از فیلولوژی، ایده آلیسم، پوزیتیویسم و باورهای شرقی به خصوص هند بود. او نظریه های قابل تاملی را در ارتباط با اسطوره و دین مطرح کرد که مورد توجه و نقد بسیاری از دانشمندان هم عصرش قرار گرفت. در این مقاله سعی شده است با توجه به جایگاه و نقش مکس مولر در مطالعات مربوط به اسطوره و دین، نسبت آن دو در نگاه مولر به شیوه توصیفی-تحلیلی مورد بررسی قرار بگیرد. مکس مولر ریشه اسطوره را در نام گذاری پدیده های طبیعی می دانست و معتقد بود دین (فرم دینی) با مقدس شدن «نام» بوجود می آید، یعنی از دل اسطوره. او به امر نامتناهی باور داشت اما منشا آن را طبیعت می دانست.
    کلید واژگان: مکس مولر, زبان شناسی, اسطوره, دین, امرنامتناهی}
    Abbas Rahimi *, Ghorban Elmi, Abolghasem Esmailpour Motlagh
    The connection between religion and myth in a scientific background has opened the way for human beings to become acquainted with a collection of beliefs and find their origin. This event progressed faster from the end of the eighteenth century, and with the activity of famous scientists in the following centuries, the hidden aspects of myth and religion became more apparent. Undoubtedly one of those famous scientists is Max Müller. Müller was one of the pioneers of scientific and comparative studies of religion and myth in the nineteenth century. And was influenced by philology, idealism, positivism and Eastern beliefs, especially India. He developed important theories about myth and religion that were considered and criticized by many of his contemporaries. Given the importance of Müller's theories in studies of myth and religion, in this article we have tried to examine the relation between myth and religion from Müller's perspective in a descriptive-analytical manner. Müller believed that the origin of myth is in the naming of natural phenomena, and he believed that religion (religious form) came into being when the "name" became sacred. That is, from inside the myth. He believed in the infinite but believed that it originated in nature.
    Keywords: Max Müller, Linguistics, Myth, religion, infinity}
  • ساغر سلمانی نژاد مهرآبادی*

    سیمرغ پرنده ای اساطیری است که از گذشته های دور تاکنون در حوزه تفکر، تمدن، فرهنگ و اندیشه ایرانیان بال و پر گشوده و در اشکال گوناگون خود را به نمایش گذاشته است. قدیمی ترین متن حاوی اسطوره سیمرغ، اوستاست و در حوزه زبان و ادبیات فارسی، شاهنامه از مهم ترین مجال های ظهور سیمرغ است و در قرن ششم، سیمرغ در حیطه ادبیات عرفانی نیز تجلی می یابد. این پرند ه اساطیری در هر دوره با نقش و رنگ متناسب آن زمان بروز و ظهور داشته است. سبک هندی سبک مضمون آفرینی با ایده های گذشته است و صایب تبریزی از بزرگ ترین شاعران این سبک به شمار می رود که در دوره رکود عرفان، به مضامین عرفانی بسیاری توجه نشان داده است. در این مقاله که به شیوه توصیفی- تحلیلی انجام شده است، برآنیم تا چگونگی بروز و ظهور سیمرغ اساطیری- حماسی و سیمرغ عرفانی را در شعر صایب بررسی کنیم. بنابراین سوال موردنظر این است که با توجه به تلاش های گوناگون صایب برای مخالف خوانی و مضمون آفرینی در حوزه های مختلف، وی از سیمرغ چگونه برای مضمون سازی استفاده کرده است و بیشتر در چه حوزه و برای بیان چه مفاهیمی از این پرنده اساطیری بهره گرفته است؟ پژوهش نشان می دهد که صایب علاوه بر بهره گیری از داستان سیمرغ اساطیری در شاهنامه، از سیمرغ عرفانی در منطق الطیر نیز بهره گرفته است و ابهت، جلال و شکوه سیمرغ، عنصری برگرفته از هر دو حیطه حماسی و عرفانی است که در شعر صایب به زیبایی استفاده شده است.

    کلید واژگان: مضمون آفرینی, سبک هندی, سیمرغ, اسطوره, حماسه, عرفان, شعر صائب}
    Saghar Salmaninejad Mehrabadi *

    Simorgh is a mythical bird that has spread its wings in the field of Iranian thought, civilization, culture and thought from the distant past until now and has shown itself in various forms. The oldest text containing the myth of Simorgh is Avesta and in the field of Persian language and literature, Shahnameh is one of the most important occasions for the emergence of Simorgh. In the sixth century, Simorgh also appeared in the field of mystical literature. This mythical bird has emerged in each period with a role and color appropriate to that time. Indian style is a method of creating themes with the ideas of the past and Saeb Tabrizi is one of the greatest poets of this style who has paid much attention to mystical themes during the period of mysticism. In this article, which has been done in a descriptive-analytical manner, we want to study the emergence of mythical-epic Simorgh and mystical Simorgh in Saeb's poetry. Therefore, the question is: considering Saeb's various efforts to oppose and create themes in various fields, how did he use Simorgh to make themes, and in what field and to express what concepts did he use this mythical bird? Research shows that Saeb, in addition to using the story of the mythical Simorgh in Shahnameh, has also used the mystical Simorgh in " Attar's book" and the grandeur and glory of Simorgh is an element taken from both epic and mystical areas that is beautiful in Saeb's poetry has been used.

    Keywords: thematic creation, Indian style, Simorgh, Myth, epic, mysticism, Saeb poetry}
  • کورش گودرزی، سید محسن حسینی*، محمدرضا روزبه

    بازتاب و تاثیر اسطوره در زمینه های گوناگون زندگی انسان پسا اساطیری، امری واضح و آشکار و تایید شده است. به نظر می رسد عرفان نیز یکی از مقوله هایی است که گاه تحت تجلی و تاثیر اسطوره قرار گرفته است. یکی از این تجلی ها را می توان در کارکرد مختلف اعداد و رازناکی آنان در متون اساطیری و عرفانی پیگیری کرد. در این مقاله به شیوه توصیفی _ تحلیلی، تجلی و بازتاب محسوس و نامحسوس کارکردهای اعداد مقدس اسطوره ای در متون برگزیده نثر عرفانی فارسی تا قرن هفتم ه.ق بررسی شده است. البته این تشابهات هرگز دلیل تاثیرپذیری صرف و آگاهانه عرفان از اساطیر نیست، زیرا این تجلی ها در زمینه های دیگر اندیشه های جامعه بشری نیز مشاهده می شود و مورد واکاوی قرار گرفته اند. نتایج پژوهش حاضر، حاکی از آن است که گروهی از اعداد، از جمله: یک، دو، سه، چهار و هفت با مضرب هایشان (چهل، هفتاد و...)، پنج، شش، دوازده و هزار، خودآگاه یا ناخودآگاه با توجه به ضمیر مشترک جمعی انسان ها، میان دو مقوله اسطوره و عرفان مشترک بوده، کارکردهایی مانند: وحدت و یگانگی، کثرت و فراوانی، تکامل، تقدس و رازناکی دارند.

    کلید واژگان: اسطوره, عرفان, کارکرد, اعداد مقدس}
    Kourosh Goodarzi, Seyyed Mohsen Hosseini *, MohammadReza Roozbeh

    Reflecting the impact of post-mythological legend in various fields of human life, the obvious thing and verified. It seems mystical one of the categories that have never been influenced by myths. One of these manifestations can be different in function of the numbers in the mythical and mystical texts followed. In this descriptive-analytic style, expression and reflection of the tangible and intangible functions mythical sacred numbers in Persian mystical texts prose elected to the seventh century AH is investigated. Of course, the similarities never spent because of the influence of mythology and mysticism is not conscious, because the expression of ideas of human society in other fields also have to be observed and analyzed. The results of this study suggest that a group of numbers, such as: one, two, three, four and seven of their multiples (forty, seventy, etc.), five, six, twelve thousand, consciously or unconsciously according to the collective conscience of humanity shared between two category Common myths and mysticism, functions such as: unity, diversity and abundance, evolution, are sacred and mysterious.

    Keywords: Myth, mysticism, Function, sacred numbers}
  • روشنک جهانی، علی سنایی*، عظیم حمزئیان، حبیب الله نادری
    «اعیان ثابته» و «کهن الگوها» دو اصطلاح بنیادی در دو نظام فکری متفاوت می باشند. ابن عربی با اصطلاح «اعیان ثابته» از منظر عرفان و یونگ نیز با اصطلاح «کهن الگوها» از منظر روان شناسی تحلیلی خصوصیات و کارکردهایی را برای آن ها بیان کرده اند. هدف این مقاله، یافتن پاسخ پرسشی درباره ی تفاوت ها و شباهت های خصوصیات و کارکردهای «اعیان ثابته» و «کهن الگوها» در دیدگاه ابن عربی و یونگ است. این پژوهش نظری که به روش کتابخانه ای انجام شده، نشان می دهد که هر دو متفکر قایل به وجود تصورات اولیه در قوه شناخت هستند و نفس/روان را هم چون لوحی سپید نمی دانند. ابن عربی منشا این تصورات را اعیان ثابته، معقولاتی در علم الهی، و دارای قابلیت وجودبخشی می داند که با تخیل خلاق تجلی می یابند؛ ولی یونگ منشا کهن الگوها از جمله کهن الگوی خود یا خدا را غریزه می داند و بازتاب این کهن الگوها را در نمادهای اساطیری و دینی جستجو می کند. بر این اساس، ابن عربی در نظام فکری اش به «خدا» و یونگ به «انگاره خدا» می پردازد.
    کلید واژگان: اعیان ثابته, کهن الگوها, خدا, اسطوره, رویا, ابن عربی, یونگ}
    Roshanak Jahani, Ali Sanaee *, Azim Hamzeian, Habibollah Naderi
    "A'yān-i-Thābita" ("the Eternal Essences of Things") and "archetypes" are two fundamental terms in two different intellectual systems. Ibn Al-Arabi by a mystical approach and Jung by an analytical approach use the terms "A'yān-i-Thabita" and "archetypes" and attribute some characteristics and functions to them. This article tries to find an answer to the question about the differences and similarities between the characteristics and functions of "A'yān-i-Thabita" and "archetypes" in the viewpoint of Ibn Al-Arabi and Jung. This study shows that both thinkers believe in the existence of the basic ideas in cognition and do not consider the soul/psyche empty. Ibn Al-Arabi considers these ideas as the eternal essences of things, rationales in divine knowledge, which have existential ability manifested by the creative imagination. But Jung considers archetypes, for example the archetype of self or God, as the primary images emerge from human instinct reflected in religious and mythical symbols. Consequently, Ibn Al-Arabi deals with "God" but Jung studies "the idea of God".
    Keywords: The eternal essences of things, archetype, God, Myth, Ibn Al-Arabi, Jung}
  • سیده فاطمه مهدوی مرتضوی، سید احمد حسینی کازرونی*، عبدالله رضایی

    شعر فارسی متاثر از پشتوانه های تاریخی، عرفانی و اسطوره ای است. تاثیر این عناصر را در اشعار شاعران معاصر، بیش از دوره های دیگر می توان دید و دلیل آن مردمی بودن شعر امروز است. شعر و اسطوره جدایی ناپذیرند و اسطوره سبب بارور شدن واژه ها و شکوفایی شعر می شود.  در قرآن کریم، بخش زیادی از مفاهیم در قالب نماد و تمثیل بیان شده است. وجود این تمثیل ها در حقیقت نزدیک کننده هر چه بیشتر مفهوم به ذهن مخاطب است. داستان های عرفانی نیز که غالبا صورتی تمثیلی یا تاویلی دارند، از این سبک قرآن به ویژه در تاویل داستان های قرآنی بهره برده اند. معروف ترین داستان های رمزی در قرآن کریم، داستان پیامبران است که شاعران در آثار خویش به اشارات آن توجه کرده اند و به طور صریح یا غیرصریح به رمزگشایی از آن پرداخته اند. هدف اصلی این مقاله، پژوهش پیرامون تجلی اشارات عرفانی و اسطوره ای در آثار محمد بیابانی است. بیابانی در آثارش در عین هنجار گریزی و سنت شکنی، رگه هایی از عرفان را دخیل می سازد. با همه اصالت و نجابت و سنت ایرانی بودن، اشعار وی رنگ و بوی تجدد و مرزشکنی و تازگی به خود می گیرد و مفاهیم، مضامین و پیام هایش حتی با درون مایه های عرفانی رنگ تازگی دارد. این مقاله به روش پژوهشی، توصیفی-تحلیلی، به درون مایه های عرفانی اشعار بیابانی می پردازد.

    کلید واژگان: پیامبران, درون مایه, عرفان, اسطوره, محمد بیابانی, شعر معاصر}
    Seyedeh Fateme Mahdavi mortazavi, Seyed Ahmad Hoseinikazerooni *, Abdolah Rezaii

    Persian poetry is influenced by historical, mystical, mythological supports. The influence of these elements in the poems of contemporary poets can be seen more than other periods, and the reason for this is the popularity of today's poetry. Poetry is tied to the myth, and the myth contributes to the flourishing of poetry and multiplicity of the work; in the Holy Quran, many concepts are expressed in the form of symbols and allegories. The presence of these parables, in fact, makes the concepts more understandable to the mind of the audience. The mystical stories, which are often pseudo-allegorical or narrative, have benefited from this Qur'anic style, especially in interpreting the Qur'anic stories. The most famous mysterious stories in the Holy Qur'an are the prophets' stories that the poets have paid attention to in their works and have explicitly or unambiguously decoded. The main purpose of this article is to investigate the manifestation of mystical and mythological references in the works of Mohammad Biabani. Biabani involves streaks of mysticism in his works, in this normative and anti-Semitic process. Besides the fate of authenticity and decency and the tradition of being Iranian, his poetry takes on the color and the smell of modernity and clarity and novelty. His concepts, themes and messages are fresh even with mystical elements. This paper deals with the mystical forms of Biabani's poetry in a descriptive-analytical method.

    Keywords: Prophets, theme, mysticism, myth, Mohammad Biabani, contemporary poetry}
  • شهربانو بابایی، عبدالله طلوعی آذر*، فاطمه مدرسی

    مضمون‏پردازی از هنرهای برجسته شعر دوره صفوی و به ویژه صائب تبریزی است. استفاده از عناصر اساطیری، مذهبی و ملی نیز در این میان ضمن یاری رساندن به مضمون‏سازی و خلق مضامین جدید، گاه برداشت‏های عرفانی صائب را از این عناصر بازتاب می‏دهد. این مقاله سعی دارد با شیوه تحلیلی- توصیفی، این عناصر و نحوه استفاده صائب از آن‏ها را بررسی نماید. ابتدا با یک تقسیم‏بندی این موارد در سه دسته کلی اساطیری، مذهبی و ملی جای داده شد و سپس با بررسی اشعار صائب، نحوه استفاده وی از این عناصر در بیان مضامین عرفانی چون طلب، عشق، استغنا، توحید (وحدت)، فنا و مضامین مرتبط با این مفاهیم با ذکر مثال‏های شعری بررسی گردید. نتیجه این بررسی نشان می‏دهد که صائب در مضمون‏سازی از این عناصر، گاه اشارات عرفانی ظریفی را در اشعارش مطرح ساخته و در این میان سهم اساطیر مذهبی (شامل عناصر اسلامی که منبع آن بی‎شک قرآن کریم بوده) از سایر عناصر بیشتر و برجسته‏تر است.

    کلید واژگان: کارکرد عرفانی, اسطوره, شعر قرن یازدهم, صائب تبریزی}
    Shahrbanoo Babaii, Abdolah toloeiazar *, Fatemeh modarresi

    Making new themes is one of the most important arts in the Safavid epoch, especially in Saib Tabrizi’s poems. Using Mythological, Religious and National characters and elements reflects Mystic interpretations. This article by the descriptive-analytical method tries to explore these characters and elements in Saib Tabrizi’s poems. We first, placed them in three groups of mythological, religious and national by a categorization. Then we explored them by reference to mystic concepts such as Desire, Love, Satiety, Monotheism, and Death for beloved. The result shows that Saib Tabrizi has had mystic interpretations from these mythological, religious and national characters and elements and had paid more attention to the religious characters and elements which are taken from The Holy Quran undoubtedly.

    Keywords: Mystic Concepts, Myth, 17th Century’s Persian Poem, Saib Tabrizi}
  • نعیمه پورمحمدی، حمید طالب*
    در دوره مدرن با مطرح شدن علم به عنوان چارچوب فکری مسلط، الاهیات مسیحی شیوه های مختلفی را برای حفظ جایگاه خود به کار برده است. امروزه برای بررسی تعامل علم و الاهیات مسیحی، به جای بحث های روش شناختی به چارچوب معرفت شناختی توجه می شود. در تاملات و نظریه پردازی های علمی و الاهیات مسیحی، به طور کلی دو چارچوب عمده معرفت شناختی وجود داشته است: مبناگرایی و نامبناگرایی. در مبناگرایی، امکان به دست آوردن صدقی جهان شمول و رها از بافت فرض می شود. از سوی دیگر، نامبناگرایان، دانش انسان را پدیده اجتماعی در حال تکاملی به تصویر می کشند که از طریق معانی در شبکه ای از باورها شکل می گیرد. در این مقاله استدلال می شود که الاهیات در چارچوب مبناگرا در خصوص نقد میان رشته ای علم پاسخ گو نیست و طبق نامبناگرایی، وفاداری به آموزه های سنتی را از دست می دهد. سپس پسامبناگرایی یکی از مهم ترین راه حل ها برای این مسئله معرفی می شود که از جمله فان هیوستین، الاهی دان مسیحی، در آثار خود به آن می پردازد. دل مشغولی این مقاله بررسی این مسئله است که رویکرد پسامبناگرا چه خصوصیاتی دارد و چگونه/آیا با انتخاب راهی میان دو دیدگاه پیشین، از مشکلات آنها اجتناب می کند
    کلید واژگان: مبناگرایی, نامبناگرایی, پسامبناگرایی, عقلانیت, تعامل میان رشته ای علم, الاهیات مسیحی}
    Naeimeh Pourmohammadi, Hmid Taleb*
    Cognition of Existence and Being has long been the main and everlasting concern of man. Mythological Ontology is an example of man's endeavors in this field, which has had an immanent effect on the emergence and development of his thoughts and actions. By the virtue of some uncontestable principles in mythology, the spiritualization of universe and secularization of heaven are attempted in order to formulate an ontological system. The conformity and identity of universe and heaven, presence and expression of gods as the Holiness factors and the world's reality, liveliness of the world, human relation with other beings, lack of clear distinction between subjective (mind) and objective (universe), existence of inheretn relation between man and universe by partnership of them in the numinous, living according to gods behavioral patterns and recreation of gods actions by repeating them in rituals are amongst the fundamentals of mythological ontology and it's supposed behaviors. In that regard, man and universe have divine provenances and are places of presence and manifestation of the Holy (the numinous). In Mythology, they are sacred and thus have reality. Reality is the sacred and the profane is the non-existence
    Keywords: ontology, The Numinous, Myth, Sacred, Profane}
  • سجاد دهقان زاده*
    شناخت وجود و موجود، دل مشغولی دیرپای و اصلی انسان است. هستی شناسی اسطوره ای، گونه ای از تلاش آدمی در این زمینه است که تاثیر ماندگاری بر پیدایی و پرورش افکار و کنش های بشر داشته است. در اسطوره، بر حسب برخی اصول مسلم، از رهگذر «مینوی ساختن گیتی» یا «گیتیانه کردن مینو» به صورت بندی نظام هستی شناختی اقدام می شود. مطابقت و عینیت گیتی با مینو، حضور و تجلی خدایان به مثابه عوامل تقدس و در نتیجه، واقعیت جهان، جانمندانگاری گیتی و امکان ارتباط انسان با آحاد موجودات، فقدان تمایزی روشن میان «عالم ثبوت» (عین یا گیتی) و «عالم اثبات» (ذهن)، وجود پیوند ذاتی میان انسان و گیتی از طریق انبازی آن دو در امر مینوی، زیستن بر مبنای الگوهای مثالی سلوک خدایان و بازآفرینی افعال ایزدان از طریق تکرار آنها در شعائر، از ارکان هستی شناسی اسطوره ای و از عملکردهای مبتنی بر آن به شمار می آیند. در این منظر، انسان و جهان برخوردار از سرمنشا الاهی و محضر و مجلای امر قدسی اند و به میزان انکشاف امر مینوی در آنها، از تقدس و واقعیت برخوردارند. در اسطوره، واقعیت، امر قدسی است و نامقدس، عدم.
    کلید واژگان: هستی شناسی, امر مینوی, اسطوره, مقدس, گیتیانه}
    Sajjad Dehghanzadeh*
    Cognition of Existence and Being has long been the main and everlasting concern of man. Mythological Ontology is an example of man's endeavors in this field, which has had an immanent effect on the emergence and development of his thoughts and actions. By the virtue of some uncontestable principles in mythology, the spiritualization of universe and secularization of heaven are attempted in order to formulate an ontological system. The conformity and identity of universe and heaven, presence and expression of gods as the Holiness factors and the world's reality, liveliness of the world, human relation with other beings, lack of clear distinction between subjective (mind) and objective (universe), existence of inheretn relation between man and universe by partnership of them in the numinous, living according to gods behavioral patterns and recreation of gods actions by repeating them in rituals are amongst the fundamentals of mythological ontology and it's supposed behaviors. In that regard, man and universe have divine provenances and are places of presence and manifestation of the Holy (the numinous). In Mythology, they are sacred and thus have reality. Reality is the sacred and the profane is the non-existence
    Keywords: ontology, The Numinous, Myth, Sacred, Profane}
  • مهدی لک زایی
    میرچا الیاده (1907-1986م) یکی از مهم ترین دین پژوهان و سرشناس ترین محققان در زمینه اسطوره شناسی و نمادگرایی است. وی مجموعه آثار بدیعی پیرامون موضوعات دینی در زمینه هایی چون یوگا و آیین های شمنی، و ریخت شناسی و الگوهای عام تجربه دینی پدید آورد. افزون بر این، الیاده نظراتی درباره امر مقدس و کارکرد خاص دین دارد. به باور او، کار خاص دین و شعائر دینی چیزی جز افزایش مواجهه آدمی با امر قدسی نیست. عملکرد دین کمک به ظهور امر مقدس است که در ظرف طبیعت، مظاهر طبیعی و تاریخ رخ می نماید. انسان ابتدایی استعداد ویژه ای در کشف امر قدسی در طبیعت داشت، چندان که از دیدگاه او جای جای طبیعت محل ظهور امر قدسی به شمار می آمد. این در حالی است که قوم عبرانی ظهور امر قدسی را نه در طبیعت، بلکه در تاریخ می یافت. در این چشم انداز جدید، امر قدسی خود را در فراز و نشیب های تاریخی بهتر می نمایاند و این مساله پیامدهای قابل توجهی دارد.
    کلید واژگان: میرچا الیاده, امر قدسی, دین, طبیعت, تاریخ, اسطوره, تجربه دینی}
    Mehdi Lakzaei
    Mircea Eliade (1907-1986) was one of the most outstanding scholars on religious studies, mythology and symbolism. He wrote a number of important works on subjects such as yoga and shamanism, morphology and general types of religious experience. He also had some important theories on the Holy and special function of religion. In his view, bringing about of the encounter of man and the Holy is the main function of religion and religious rituals as a whole. Religion helps man to recognize manifestations of the Holy in nature and History. Primitive man had a special talent in discovering the Holy in nature, so much so that for him all nature was the mainfestation of the Holy, while for the Hebrews it was manifested in history rather than nature. In this view, the Holy shows himself in the ups and downs of history, which in turn brings about considerable consequences.
    Keywords: Mircea Eliade, the Holy, Nature, History, Myth, Religious Experience}
  • جواد فیروزی، سمیه حقیقت
    اسطوره ها روایت های مقدسی هستند که از دوره های باستان به جا مانده اند. در این اسطوره ها جهان بینی انسان گذشته بازتاب یافته است. یکی از مهم ترین دغدغه ها این بوده که انسان چگونه و چرا آفریده شده است. از تمدن های مهم دوران باستان دو تمدن مصر و بین النهرین در محدوده زمانی نزدیک به هم پدید آمده اند و در پیدایش اسطوره ها و تحول و جابه جایی آنها نقش بسزایی داشته اند. برای دانستن اندیشه مصریان در مورد آفرینش انسان، دو دسته متن در دست است، نوشته های اهرام و تابوت نوشته ها که بر دیوارهای اهرام و کناره های تابوت ها بر جا مانده اند. اساطیر بین النهرین نیز بر روی لوحه های گلی و آثار هنری نوشته و نگهداری شده اند. بررسی اسطوره های مصر و بین النهرین و مشاهده تشابه ها و تفاوت های آنها، ما را با نگرش آن تمدن ها به آفرینش انسان و فرایند آن آشنا می سازد.
    کلید واژگان: بین النهرین, مصر, آفرینش, انسان, اسطوره}
    Javad Firouzi, Somayyeh Haqiqat
    As sacred narratives, myths have reflected human worldview since the ancient times. One of the main preoccupations of human being was how and why men have been created. Egyptian and Mesopotamian mythology, which approximately are contemporaneous, have an important role in development of the myths of man’s creation. We can find a good deal of such accounts in inscriptions of Pyramids and coffins in Egypt and on clay tablets and other artistic relics in Mesopotamia. By surveying these accounts we are going to find their similarities and differences.
    Keywords: Mesopotamia, Egypt, creation, man, Myth}
  • محمدرسول ایمانی*
    هر آموزه دینی در بستری که در آن به وجود می آید، مراحلی را پشت سرگذاشته، گاهی از شکل مفهومی بسیط، به سمت تعالیم پیچیده فلسفی سیر می کند. در سنت هندویی نیز آموزه «اوتاره» از کهن ترین منابع آن یعنی وداها سیر خود را شروع کرده و در نهایت، در پورانه های بزرگ، به شکل نهایی و تکامل یافته خود رسیده و به عنوان نظریه ای در باب نحوه ظهور خداوند، در خدمت نظام خداشناسی هندویی و جهت دهی به چندگانه پرستی موجود در این آیین قرار گرفته است. در این نوشتار، با عنایت به مفهوم ابتدایی این آموزه و نیز بررسی خاستگاه آن، صورت تکامل یافته آن در ویشنو پورانه و بهاگوته پورانه بررسی شده است. مرور فقرات این پورانه ها نشان می دهد که این آموزه در این متون، علاوه بر اینکه بر تجسدهای چندگانه ویشنو اطلاق شده، در شکل تکامل یافته خود، به ظهور برهمن در چهره خدایان متکثر اصلی و فرعی و نیز فیضان انرژی الهی بر تمامی موجودات عالم نیز تفسیر شده است.
    کلید واژگان: اوتاره, پورانه ها, انرژی الهی, اسطوره, روند تکامل اوتاره}
    Mohammad Rasool Imani*
    Any religious teaching passes different stages before it develops. It sometimes begins as a simple concept and then develop into complex philosophical teachings. The same is true of Hindu tradition; for example the teaching of "avatar" first came from its most ancient sources, i.e. Vedas and then developed to reach its final form as great Puranas and became a theory about how God manifests Himself which serves the system of Hindu theology and directs the existing polytheism in this religion. Considering the initial concept of this teaching and reviewing its origin, the present paper studies its final form in Vishnu Purana and Bhagavata Purana. A review of some of the instances of these Puranas shows that the teaching in these texts not only refers to several incarnations of Vishnu but is also interpreted, in its final form, as a manifestation of the emergence of Brahman in the countenance of the multiple main and secondary gods and emanation of divine energy to all the creatures in the universe.
    Keywords: avatar, origin, teaching, myth, the process of avatar development}
  • جواد اکبری مطلق
    یکی از دغدغه های فکری بشر، بحث از نمایندگان خداوند در زمین است؛ یعنی پیامبران الهی که واسطه بین خدا و انسان ها هستند. از سوی دیگر، چون این واسطه ها، پیام الهی را توسط وحی به انسان ها منتقل می کنند، و اساس وحی را هم (کلمه) تشکیل می دهد، بررسی نقش وحی در سه دین مهم ابراهیمی ضروری است. البته، شریعت موسوی و محمدی از جهات بسیاری نزدیک به هم است. گرچه در هزاره دوم، پس از موسی و قبل از پیامبر اکرم، دینی الهی آمده است که اصل و نهاد آن با دو حدش، یعنی یهود و اسلام برابر است و تاکید بر توحید دارد، اما در درون مسئله توحید، بحث تجسد خدا در عیسی را مطرح نموده است. در مسیحیت، کلمه وحیانی الهی یا حکمت دین یهود و عقل و نور محمدی، که بعدها در اسلام مطرح شد، ناگهان تبدیل به تجسد شده است. با توجه به این، کوشش نموده ایم بحث حکمت در یهود، تجلی امکانی واسطه الهی در جهان اسلام و واسطه وجوبی آن، در مسیحیت را به نقد بگذاریم؛ چراکه تبیین این پدیده در یونان باستان، روشنگر «حکمت» موسوی، «تجسد» عیسوی و «واسطه فیض» محمدی است؛ که درصدد یافتن رابطه بین انسان و خالق هستند.
    کلید واژگان: لوگوس, آرخه, اسطوره, تجسد, صادر اول, الهیات سخن, حقیقت محمدیه}
    Jawad Akbari Motlaq
    One of the intellectual matters of concern to man is the question of God's deputies on the earth, i.e. the divine prophets who are mediators between God and men. On the other hand, it is necessary to study the role of revelation in three important Abrahamic religions because it is these mediators who deliver to man divine message through revelation and the (Logos) word is the basic element of revelation. No doubt, Mosaic and Mohammadan Shari‘ahs (Laws) are similar to one another in many respects. Although in the second millennium, i.e., after Moses (peace be upon him) and before the Holy Prophet of Islam (peace be upon him), a divine religion was revealed which is, in principle, similar to the two religious, Judaism and Islam, and it emphasizes on monotheism, but the idea of the Incarnation (of God in Jesus) (peace be upon him) was included in monotheism. In Christianity, the revealed divine word or Mosaic wisdom and Mohammadan light and reason, which was later introduced to Islam, has suddenly changed into the Incarnation. Given this, the present paper discusses and comments on Mosaic wisdom, contingent Self-disclosure of divine mediation in Islam and necessary mediation as its counterpart in Christianity, because there is an explanation of this phenomenon in ancient Greece Mosaic "wisdom", Chiristian "Incarnation", and Mohammadan "mediation of bounteousness" which seeks to underline the relationship between man and creator.
    Keywords: logos, arche, myth, embodiment, first effusion, theology of speech, Mohammadan reality}
  • فاطمه لاجوردی، حکیمه طالش بابایی
    نماد یکی از ابزارهای شناخت و بنیادی ترین روش بیان است که موجب آشکار شدن مفاهیمی می گردد که به شکل دیگری قابل بیان نیستند و به همین سبب درحوزه مفاهیم دینی کاربرد بسیار دارند. سنت های دینی بشر سرشار از اسطور ه هاست و در این قلمرو تنها با زبان نمادین م یتوان نمادی «بلندی» ، سخن گفت و به عبارت دیگر نماد زبان اسطوره است. در حوزه نمادهای دینی یکسان دانسته شده و ذهن انسان را «ارزش» است که از دوران بشر ابتدایی تاکنون همواره با نوعی به مفاهیمی چون برتری، تعالی و الوهیت پیوند داده است. این مقاله در پی آن است که ضمن بررسی مفهوم نماد و نمادپردازی، کاربرد آن در حوزه دین و پیوند آن با اسطوره، به مفهوم نماد «بلندی» و مظاهر عمده آن یعنی «آسمان» و «کوه» و نیز به مفهوم تعالی بپردازد.
    کلید واژگان: نماد, نمادپردازی, اسطوره, بلندی, آسمان, کوه, تعالی}
    Symbol is one of the means that leads to cognition and is the most fundamental way of expressing the ideas which without symbolism they cannot be revealed. Therefore, symbols fulfill a prominent function in the area of religious ideas. Religious traditions are full of myths and in this sphere only the symbolic language could be useful. In other words, symbol is the language of the myth. Among the religious symbols Height is one that has played an important role from the primitive age until now. It has always been identified with a kind of value that connects human’s mind to superiority, transcendence and divinity. This article firstly tries to survey the concept of symbol and symbolism and then the function of it in the area of religion and myth. Finally it studies the symbol of Height and its major manifestations such as sky and mountain.
    Keywords: Symbol, symbolism, Myth, height, sky, mountain, transcendence}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال