به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Philosophy » در نشریات گروه « ادیان و عرفان »

تکرار جستجوی کلیدواژه «Philosophy» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمد بخشی فعله*، مهدی منفرد، محسن جوادی
    از نظر اسپینوزا دین بر اساس مقاصدش نظامی جهان شمول و فراقومی است که برای عامه مردم از طریق اطاعت از خدا واقعیت می یابد. او اصول هفت گانه ایمان را در همین راستا بیان می کند. اسپینوزا آموزه های دین را ساده، حداقلی و مبتنی بر تاریخ و زبان می داند. به باور وی ازآنجاکه طبیعت بیشتر انسان ها متاثر از احساسات است و نه عقل، برای نجات آنان باید دین را در ابتدا بازیابی کرد و درنهایت دموکراتیک نمود. اسپینوزا تحقق عملکرد منحصربه فرد دین در نجات تقریبا همه آدمیان را در مطیع کردن دین با تفکیک آن از فلسفه و درنتیجه دموکراتیک سازی الهیات پیشنهاد می دهد. دموکراتیک کردن دین به تعدیل اقتدار سیاسی دین و تقویت اقتدار سیاسی کشور منجر می شود. معنای بازیابی شده اسپینوزا از دین، اساسا دموکراتیک است و این ویژگی جدید، امکان سازگاری الهیات او با سیاست را فراهم می کند و در پرتو همین رویکرد به دین، آزادی انسان و جامعه به دست خواهد آمد. در نوشتار حاضر کوشیده شده است خوانش فلسفی و متفاوت اسپینوزا از دین و نتایج الهیاتی برگرفته از این خوانش بررسی شود.
    کلید واژگان: اسپینوزا, فلسفه, دین, نجات, الهیات سیاسی}
    Mohammad Bakhshi Faleh *, Mahdi Monfared, Mohsen Javadi
    For Spinoza, religion is a universal and meta-ethnic system actualized for all people through obedience to God. He delineates the seven principles of faith in this context. Spinoza contends that religious doctrines should be simple, minimal, and rooted in history and language. Given his belief that human nature is predominantly influenced by emotions rather than reason, he asserts that religion must be initially reclaimed and ultimately democratized to rescue humanity. According to Spinoza, the key to salvaging most humans lies in rendering religion obedient by distinguishing it from philosophy. Thus, he advocates for the democratization of theology, leading to a moderation of the political authority of religion and a strengthening of the country's political sovereignty. Spinoza's redefined concept of religion is fundamentally democratic, fostering compatibility between his theology and politics. This distinctive characteristic paves the way for the attainment of freedom for individuals and society. This article aims to explore Spinoza's alternative philosophical interpretation of religion and its theological implications within this framework.
    Keywords: Spinoza, Philosophy, Religion, Salvation, Political Theology}
  • سید محمدهادی حسینی سعادتی، امیر مومنی هزاوه*، مهدی محبتی، قربان ولیئی

    هستی شناسی عرفانی، وجود را واجد دو رویه ظاهری و باطنی می داند، که پوسته ظاهری و محسوس آن، هویتی خیالی به شمارمی آید، که باید از آن عبورکرد و به باطن و گوهر آن دست یافت. در نظر عطار عشق گوهر وجود است، که در تمامی ذرات و ارکان هستی ساری و جاری است. فقر ذاتی و نیاز دردمندانه انگیزه، توانایی ها و امکانات لازم را برای حرکت موجودات به سوی کمال فراهم می کند. فلاسفه، غریزه حب ذات را عامل کمال گرایی موجودات می دانند، اما عرفان، که بر مبنای نفی خودی استوار است عشق و درد را عامل آن و حیرت، سرگشتگی و فنای در محبوب را غایت آن به شمارمی آورد. فلاسفه از این نحوه نگرش به هستی و رویدادهای آن تعبیر به اندیشه نظام احسن نموده اند. بر این مبنا خداوند، در ایصال هر ممکنی به غایت وجودی خود، به بهترین و کامل ترین شیوه رفتار نموده است. مطالب فوق، از منظر فلسفی و عرفانی اهمیت شایانی برای پژوهش و واکاوی دارد. در این پژوهش با روش کتابخانه ای و تحلیلی - توصیفی، از دریچه فلسفه عرفان، موضوع بررسی و نتیجه شد، هرچه موجودی، از عشق و نورانیت بیشتری برخوردار باشد، به وجود حقیقی و جهان یگانگی نزدیک تر و هرچه از عالم عشق دورتر باشد، به دنیای کثرات و تعارضات نزدیک تر و از وجود و نورانیت کمتری برخوردار است.

    کلید واژگان: فلسفه, عرفان, عشق, عطار نیشابوری}
    Seyyed Mohammadhadi Hosseini Sa’Adati, Amir Momenihezaveh *, Mehdi Mohabbati, Ghorban Vali’Ei

    Mystical ontology considers existence to have two outward and inward aspects, the outer and tangible shell of which is considered as an imaginary identity, which must be crossed and its interior and essence must be reached. According to Attar, love is the essence of existence, which is present in all particles and elements of existence. Intrinsic poverty and painful need provide the motivation, abilities and facilities needed to move beings towards perfection. Philosophers consider the instinct of love of nature as the cause of the perfectionism of beings, but mysticism, which is based on self-denial, considers love and pain as its cause and astonishment, bewilderment and perdition in the beloved as its end. Philosophers have interpreted this view of existence and its events in terms of the system. On this basis, God has acted in the best and most complete way in delivering every possible being to His existential end. The above issues are of great philosophical and mystical importance for research and analysis. In this research, with the help of library and analytical-descriptive method, the subject was studied from the perspective of mysticism philosophy. The conclution is that the more a creature has love and enlightenment, the closer would be to the real existence and the world of unity and the farther from the world of love. Pluralities and conflicts are closer and have less existence and luminosity.

    Keywords: philosophy, mysticism, love, Attar Neyshabouri}
  • علی محمد قهرمانی*، احمد بهشتی، محمد سعیدی مهر

     عقل و به تبع آن، فلسفه به عنوان نماد عقل گرایی یکی از مهم ترین مولفه های شکل گیری معرفت دینی در رابطه دوسویه عقل و نقل است.در این میان علامه طباطبایی با احصاء راه های معرفت دینی به،وحی،عقل،کشف و شهود قلبی، با به کارگیری این سه سعی در ایجاد رویکردی اتحادی در حوزه معرفت دینی داشته است.لیک استاد حکیمی با طرح بحث تفکیک و همچنین ابداع اصطلاحاتی چون عقل خود بنیاد دینی و عقل دفاینی، در پی القای بی نیازی متون دینی از فهم فلسفی است. این مقاله با روش کتابخانه ای و مقایسه آثار این دو به بررسی موضوع پرداخته است که یافته ها، حاکی از عدم تناظر دو دیدگاه و روش اتخاذی آنان است و هرچه طباطبایی را شخصی فیلسوف و عامل به فلسفه در طریق معارف دینی می بینیم،حکیمی را در حال ستیز و گریز از فلسفه می یابیم. به گونه ای که حکیمی با تاکید بر خودکفایی و حجیت ظواهر متون دینی،هرگونه کنکاش فلسفی در متون دینی را مردود می داند.

    کلید واژگان: طباطبائی, حکیمی, عقل, فلسفه, عقل خود بنیاد دینی}
    Alimohammad Ghahremani *, Ahmad Beheshti, Mohammad Saeedimehr

    Wisdom, and consequently, philosophy as the symbol of rationality, is one of most important components of the formation of religious epistemology in the bilateral relationship of wisdom and narration. In this regard, enumerating revelation, wisdom, and heart intuition and discovery as means to religious knowledge, and using these three, Allameh Tabataba'i has tried to create a unitary approach in the area of religious knowledge. But, introducing separation and inventing terms like self-founded religious wisdom and treasured wisdom, Mr. Hakimi tries to imply independence of religious texts from philosophical understanding. It is attempted to study this issue through a library method and a comparison of the works of these two. Findings indicate a lack of correspondence between the two viewpoints and the approaches taken. Hakimi is found to fight and avoid philosophy as much as Tabataba’i is found to be a philosopher and practitioner of philosophy in the area of religious teachings, such that Hakimi emphasizes self-efficacy and argumentation of the appearances of religious texts and rejects any philosophical inquiry in religious texts.

    Keywords: Tabataba&rsquo, i, Hakimi, wisdom, philosophy, self-founded wisdom}
  • محمد عظیمی*، محمد غفوری نژاد

    علامه مجلسی از پرکارترین اندیشمندان شیعه در دوره مهم صفویه به شمار می آید. در این عصر جریان های مختلف علمی فعال هستند که فلاسفه، عرفا و اخباریان از مهم ترین آنها می باشند. علامه مجلسی در آثار خویش به مناسبت نظر خویش را نسبت به این جریانات فکری ابراز کرده است. وی به شدت با فلسفه رایج آن روز یعنی مشاء و اشراق مخالفت کرده و فلاسفه را تکفیر نموده است. عرفان و تصوف رایج زمان خویش را نیز قبول ندارد و ابن عربی را تکفیر کرده و بر خی از آموزه های عرفانی را کفر می داند. در عین حال از نوع خاصی از عرفان دفاع می کند. بسیاری از ایرادات وی بر فلاسفه و عرفان از عدم تخصص کافی وی بر این دو دانش نشات گرفته و وارد نیست. هم چنین مبانی فکری و آرای فقهی و کلامی وی بیشتر به سمت اصولیان و متکلمان عقل گرا تمایل داشته و از اخباریان فاصله بسیاری دارد. 

    کلید واژگان: علامه مجلسی, فلسفه, عرفان, اخباری, اصول}
    Mohammad Azimi *, Mohammad Ghafoorinejad

    Allameh Majlisi is one of the most prolific Shiite thinkers in the important Safavid period. In this age, various scientific currents are active, the most important of which are philosophers, mystics and akhbarians. In his works, Allameh Majlisi has expressed his opinion about these currents of thought. He strongly opposed the common philosophy of that day, namely Peripatetic and Enlightenment, and excommunicated philosophers. He also does not accept the common mysticism and Sufism of his time and excommunicates Ibn Arabi and considers some of the mystical teachings as infidels. At the same time, it defends a certain kind of mysticism. Also, his intellectual foundations and jurisprudential and theological views are more inclined towards rationalist theologians and theologians and are far from Akhbarians. News-oriented principles are the most appropriate title that can be applied to him.

    Keywords: Allameh Majlisi, Principlesof Jurisprudence, Philosophy, Mysticism, Akhbari, Principles}
  • فرهاد دیناری، محمدرضا موحدی*

    خرد و عقل از مهم ترین عناصر مفهومی و واژگانی پهنه ادب فارسی است که دامنه کاربرد آن از آثار نخستین شعرای فارسی دری که بیشتر رویکردی آفاقی و حکمی داشتند تا آثار شعرای قرن پنجم تا هشتم که رویکرد آنها به تدریج انفسی و عرفانی شد گسترده شده و جایگاه آن در این سیر زمانی تغییرات عمیقی یافته است. این برداشت های متناقض در آثار این دو دسته از شعرا، که می توان از آنها به حکما و عرفا یا صوفیان یاد کرد، می تواند موضوع تحقیقات زیادی باشد (و بوده است) و در این تحقیق به سیر تدریجی این دگرگونی (که حاصل عوامل و شرایط گوناگون سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و حتی زبانی بوده است) از آثار نخستین شعرا که بیشتر صبغه ای حکیمانه داشتند تا آثار شعرای قرن هفتم و هشتم که بیشتر سبغه و رنگ عرفانی و صوفیانه داشتند پرداخته شده. هم شعرای حکیم و هم شعرای عارف اشعار متعددی با مضمون عقل یا خرد داشته اند اما ازآنجاکه دیدگاه و نگرش کلی آنها به سایر پدیده های مادی و معنوی کاملا متفاوت و گاه متضاد است با وجود استفاده تقریبا یکسان از این واژگان، محصول کار آنها متفاوت و متباین و گاه متناقض است. دلیل این امر آن است که دیدگاه این دو دسته از شاعران از منابع و مشرب های فکری کاملا متضادی درباره پدیده های عالم هستی سرچشمه می گیرد.

    کلید واژگان: خرد, عقل, حکیم, عارف, صوفی, شعر فارسی, فلسفه و عرفان}
    Farhad Dinary, Mohammadreza Movahhedi*

    Wisdom and rationality are the most important conceptual elements and vocabularies in the vast Persian literature the scope of which has been extended from the early works of Dari Persian poets which had a horizontal and philosophical approach to the works of fifth and sixth century poets whose approach turned into something personal and mystical gradually and its status has deeply changed during this time frame. The opposing implications of these two types of poets, who are known as philosophers and mystics or Sufis, could be the subject of vast number of researches, as have been, and this paper deals with the gradual survey of the evolution, as the outcome of the various cultural, social, and political, and even lingual, causes and circumstances, from the primary works of poets who had the most philosophical variety to the works of those poets in the seventh and eighth with the highest mystical and Sufi colors and variety. Both philosophical and mystical poets have had numerous poems with rational and wisdom themes, nevertheless, since their general attitude and viewpoints toward other materialistic and spiritual phenomena are entirely different and sometimes opposing, despite the nearly equal use of these vocabularies, their products are different, explanatory, and sometimes contradictory. The reason is that the attitude of these two categories of poets stems from the totally opposite sources and intellectual resources about the phenomena of existence.

    Keywords: Wisdom, rationality, philosopher, mystic, Sufi, Persian poetry, Philosophy, mysticism}
  • علی رنجبر، محمدحسن زمانی
    یکی از حقایق تردید ناپذیر حادثه مرگ است که برای هر انسانی رخ می دهد. در این باره که حقیقت ‏مرگ چیست و با مرگ چه ‏اتفاقی می افتد، در مکاتب مختلف دیدگاه های متفاوتی بیان شده است. از نظر عرفان ابن عربی و نیز حکمت متعالیه ملاصدرا، انسان ‏دارای دو ساحت نفس و بدن، و نفس مدبر بدن است. ملاصدرا با توجه به این نوع نگاه به حقیقت وجودی انسان، و نیز با توجه به حرکت جوهری نفس، مرگ را به معنای پایان حرکت نفس و به فعلیت رسیدن آن و در نتیجه، جدا شدن آن از بدن مادی می داند. ابن عربی نیز با توجه به این دو ساحت وجودی انسان و نیز با توجه به چگونگی نظام خلقت از دیدگاه عرفانی، مرگ را به معنای جدا شدن نفس از بدن و بازگشت آن به جایگاه اصلی اش می داند. البته از ‏نظر ملاصدرا با تحقق مرگ، نفس به طور کلی پیوندش را با بدن قطع می کند؛ اما از نظر ابن عربی، این قطع ‏‏ارتباط به طور کلی نیست. ‏به هر حال، از نظر عرفان و فلسفه، مرگ امری معدوم کننده ‏نیست، بلکه امری وجودی و موجب کمال برای ‏نفس است.
    کلید واژگان: حقیقت, مرگ, عرفان, فلسفه}
    Ali Ranjbar, Mohammad Hasan Zamani
    One of the undeniable facts is the death that occurs for every human being. There are various points of view about the essence of death and its subsequent events in different schools. The human being has two dimensions of the soul and body, which the soul is the director of body from the viewpoint of Ibn al-Arabi's mysticism and Mulla Sadra's Hikmat al-Muta’li. Considering this fact about the truth of the human existence, and also due to the substantial motion of the soul, Mulla Sadra considers death as the end of the soul's movement and its realization, and consequently, its separation from the material body. Considering two dimensions of the human existentialism and also the quality of the system of creation from the mystical point of view Ibn 'Arabi also considers death as the separation of the soul from the body and its returning to its original position. Of course, from the viewpoint of Mulla Sadra, with the realization of death, the whole body interrupts its connection with the body, but Ibn Arabi believes that this disconnecting is not general. However, in terms of mysticism and philosophy, death is not an annihilator matter, but an existential matter that brings perfection for the soul.
    Keywords: The Truth , death, mysticism , philosophy}
  • Esmaeil Alikhani, Hajj Muhammad Legenhausen
    Among the most paramount issues related to human self-understanding that are found in various cultures and ages are questions of the perfection of man and ultimate human happiness. In Islamic texts, ultimate human perfection is described as nearness to Allah. This article offers a brief review of the teachings of the Qur’ān on this topic and a sketch of the history of discussions of nearness to God in some of the Islamic sciences, particularly jurisprudence (fiqh), mysticism (‘irfān), theology (kalām), and (Islamic) philosophy (falsafah). Each of these areas is an arena for the expression of a distinctive perspective on nearness to God. With regard to each of them, we consider the following questions: Is it possible for human beings to approach God? If it is possible, what is the maximum extent of nearness to the divine? Can one become God or divine, or is proximity to God more limited? And, finally, what is the nature of this nearness, and what happens to a person when one approaches God? The answers found to these questions allow for a comparison of the four perspectives on nearness to God. The method used in this article is both rational and scriptural, although particular emphasis is given to the Qur’ān.
    Keywords: nearness to Allah, qurb, proximity, jurisprudence, ‘irf?n, philosophy}
  • بابک ملایی، محمد جواد اسماعیل غانمی *

    حکمت و عرفان در همه دوره های ادبی جولانگاه شاعران بوده است. شعر، حکمت و عرفان از موارد تلاقی ادبیات با اندیشه های دینی است حمانی سروده های عرفانی خود را با حکمت و پند و اندرز در آمیخته و با تاثیرپذیری از قرآن و احادیث اهل بیت، سروده های خود را که از دلش می جوشید، با معانی آسان و مستقیم سعی در انتقال مضامین حکمت آمیز به مخاطب را داشته است این مضامین شامل: پیروی از اهل بیت (ع) ، دل نبستن به دنیا، نافرمانی از هوا و هوس، جهاد با نفس، درس گرفتن از ایام پیری است. نگارنده این مقاله درصدد است به بررسی و شرح اشعار این شاعر شیعی در زمینه حکمت و عرفان بپردازد.

    کلید واژگان: حکمت, عرفان, حمانی- شعر}
    Babak Malayee, Mohammd Javad Esmail Ghanemi

    Philosophy and mysticism has been the arena for poets throughout the literary eras. Poetry, philosophy, and mysticism are among the intersection of literature with religious thoughts. Hammami mingled his mystical poems with philosophy, advice, and recommendation, and impressed by the Koran and Ahlulbayt hadith, he tried to convey the philosophical concepts to the audience through simple and straightforward by his poems coming from heart. These themes include following Ahlul bayt (pbut), not loving the world, defiance against fancy, self-crusade, and learning from old age. The writers of this paper endeavor to deal with the study and explanation of the poet's poetry in terms of philosophy and mysticism.

    Keywords: Philosophy, mysticism, Hammami, poetry}
  • ناصر کاظم خانلو، علی آزادی *
    فلسفه اسلامی پیش از سهروردی نمایندگان بزرگی مانند فارابی و ابن سینا داشت ولی با انتقادات بزرگانی همچون غزالی و فخر رازی روبه زوال و افول گذاشته بود که با ظهور حکمت اشراق جان تازه ای گرفت. سهروردی با وارد کردن کشف و شهود به وادی حکمت اسلامی و ناکافی دانستن استدلال و برهان عقلی و با بهره گیری از حکمای ایران باستان و حکمای الهی یونان، فلسفه را به عرفان نزدیک کرد و موسس مکتبی فلسفی شد که سیر حکمت در جهان اسلام را تحت تاثیر جدی خود قرار داد به طوری که حکمت متعالیه تلفیق حکمت مشاء و حکمت اشراق می باشد.
    در این مقاله سعی شده است ضمن معرفی اجمالی جریان های فکری زمان سهروردی، جایگاه کشف و شهود در میان عرفا و فلاسفه قبل از سهروردی بررسی شده و ضمن تعریف کشف و شهود، با تحقیق درباره مبادی و سرچشمه های فلسفه اشراق جایگاه کشف و شهود در آنها تبیین شود و همچنین در ادامه مقام کشف و شهود در روش فلسفی حکمت اشراق بررسی می گردد.
    کلید واژگان: سهروردی, حکمت اشراق, فلسفه, کشف و شهود, عرفان}
    Naser Kazemkhanloo, Ali Azadi *
    Before the era of Suhrevardi,Islamic philosophy had great Philosophers like Farabi and Avicenna, but it declined and impairedafter the criticism byGhazali and Fakhr-e-Razi.Later, it revived with the emergence of Eshragh philosophy. Through incorporating revelation into Islamic philosophy, assuming inadequacy of reasoning and rational arguments and benefitting from the philosophers of ancient Iranian and Greek theologians, Suhrevardi drew Philosophy near mysticism founding a philosophical school which seriously affected the philosophy of Islam. In short, Transcendental Philosophy is the combination of Mashae and Eshragh
    This paper is not only a brief introduction of the currents of thought during the time of Suhrevardi, but also an investigation of revelation between Mystics and philosophers prior to that era. Additionally, it clarifies the definition of revelation, determines the position of revelation by researching the principles and origins of Eshragh philosophy, investigating the position of revelation in philosophical method withinEshragh philosophy
    Keywords: Suhrevardi, Eshragh Philosophy, revelation, philosophy, mysticism}
  • مسعود امید*
    مراد از الگوی فیلسوفی به معنای عام، قالبی تمثیلی است که فیلسوف به لحاظ آن و در چارچوب و در محاکات با آن، فلسفه ورزی و فلسفه خود را شکل می دهد. به نظر این نوشتار با تامل در تاریخ فلسفه می توان رد پای الگوهایی را برای فیلسوفی و فلسفه ورزی آشکار ساخت. به باور نگارنده، ایمانوئل کانت در هر سه نقد معروف خود از اصطلاح های مرتبط با معماری استفاده کرده است. این مفهوم لازم می آورد تا بتوانیم از نظر کانت فیلسوف را به مثابه معمار بدانیم. از نظر کانت فیلسوف به مثابه معمار نه مانند بنایی است که در پی ساخت بناهای تکراری است و حاصل آن تنظیم یک فلسفه رایج است و نه مانند هنرمندان عقل یا دانشمندان علوم رایج است که تنها فن کاربرد عقل را بلدند و کاربری عقل را بر عهده دارند، بلکه فیلسوف به عنوان یک معلم ایده آل، قانون گذار عقل است و انشا و تنظیم فلسفه را بر عهده دارد. به بیان دیگر، او تعریف و تنظیم کننده عقل است. این الگو از فیلسوفی در کنار دیگر الگوهای پیش و پس از کانت، مطرح شده و نقش خود را در دوره کانت و پس از او در تاریخ فلسفه ایفا کرده است.
    کلید واژگان: تاریخ فلسفه, فلسفه و فیلسوف, الگوها, الگوی کانت, معماری}
    Masoud Omid *
    The model of being a philosopher is, in general, a metaphorical framework in which and as a representation of which a philosopher shapes his or her philosophy and philosophizing. I think that a reflection on the history of philosophy can reveal traces of models for philosophy and doing philosophy. I hold that Emanuel Kant has deployed, in all three of his well-known critiques, architectural terms. This implies that for Kant, philosophers should be considered as architects. For him, a philosopher as an architect is neither like a mason who only constructs repetitive buildings, leading to an ordinary philosophy; nor like artists or other scientists who only master the technique of using their intellects. Rather, a philosopher as an ideal teacher is the law-maker of the intellect who is in charge of founding and regulating the philosophy. In other words, a philosopher defines and regulates the intellect. This model of being a philosopher was suggested along with other models proposed before and after Kant, and has played its role in the period of Kant and later periods of the history of philosophy.
    Keywords: history of philosophy, philosophy, philosopher, models, Kantian model, architecture}
  • حسن رمضانی
    استاد محمدرضا حکیمی با بهره گیری از بخش هایی از آرای بزرگان حکمت اسلامی، کوشیده است مقاصد مکتب تفکیک را از زبان خود این فیلسوفان بازگو کند و حکمت را از زبان خود حکیمان بی مقدار جلوه دهد. ایشان با گزینش بخش هایی از سخنان شیخ الرئیس، محقق طوسی، صدر المتالهین، علامه طباطبایی و امام خمینی و نیز با چشم پوشی از سیره علمی و عملی این بزرگان، به طور غیر مستقیم آنها را به تناقض در رفتار و گفتار متهم کرده و فلسفه (و عرفان) را از دید این فیلسوفان نامدار بی ارزش جلوه داده است. در این مقاله تلاش کرده ایم با نشان دادن پاره ای از اشکال ها در گفته ها و نوشته های ایشان، اولا، نادرستی اتهام تقابل فلسفه و فیلسوف (یا عرفان و عارف) با معارف اهل بیت (ع) را نشان دهیم؛ ثانیا، اندک عبارت هایی را که استاد حکیمی از میان ده ها کتاب فلسفی گلچین کرده و آنها را شاهدی بر بی اعتباری فلسفه (و عرفان) قرار داده است ارزیابی کنیم و با ذکر قرینه های مختلف از آرای خود فیلسوفان و نیز با درنظرگرفتن سیره علمی و سلوک عملی ایشان، معنای صحیح عبارت های مزبور را نشان دهیم.
    کلید واژگان: محمدرضا حکیمی, فلسفه, عرفان, مکتب تفکیک}
    Hasan Ramazani
    Mohammad Reza Hakimi has appealed to some remarks by prominent Muslim philosophers to find support for the claims of the School of Tafkīk, that is, to show that even philosophers themselves believe that philosophy is not valuable. He has selected some remarks by Avicenna, Khwaja Naṣīr Ṭūsī, Ṣadr al-Muta’allihīn, ‘Allāma Ṭabāṭabā’ī and Imam Khomeini and accused them of contradiction in sayings and deed, ignoring their scholarships and practice. He attributed to them the view that philosophy (and mysticism) was worthless. In this paper, I try to show some problems in Hakimi’s remarks. Firstly, I show the falsity of the accusation that philosophy and philosophers (or mysticism and mystics) are at odds with the doctrines of Ahl al-Bayt (peace be upon them). Secondly, I assess the few remarks selected by Hakimi from among tends of philosophical books as evidence for the rejection of philosophy (and mysticism). I appeal to different pieces of evidence from philosophers themselves as well as their scholarly and practical conducts to show the true meanings of those remarks.
    Keywords: Mohammad Reza Hakimi, philosophy, mysticism, School of Tafkik}
  • مختار ابراهیمی
    بابا افضل، فرزانه سده ششم، در عین آنکه نقطه مرکزی هستی یا وجود انسان را نفس وی می انگارد، در همان حال او را هم صاحب خرد می بیند به گونه ای که جدا کردن این دو؛ یعنی نفس و خرد ره یافته از هم امری محال است. در دیدگاه بابا افضل ادراک و دریافت همان حقیقت است؛ از این رو در اندیشه این حکیم، خودآگاهی حرکتی است که انگیزه و شوق آن در خود نفس انسان پدید می آید. نفس به جهت هم سرشت بودن (همجنسی) با اسباب یاری دهنده روحانی، فقط از این اسباب می تواند بهره مندی شایسته یابد تا با شایستگی از نقصان و فرا افتادگی در چاهسار دنیا رهایی یابد و به جاودانگی و رستگاری دست پیدا کند. در اندیشه بابا افضل از آنجا که هر موجودی خاصیتی دارد که فقط در مرتبه همان خاصیت می تواند کمال خاص خود را پیدا کند؛ با سعادت ها و شقاوت هایی که نه سعادت محض اند و نه شقاوت محض رو به رو می شویم. اما انسان متفکر خردمند در نهایت سلوک معرفتی خود و در پناه خرد می تواند به امن مطلق دست یابد.
    کلید واژگان: بابا افضل, عرفان و فلسفه, معرفت نفس, خرد}
    Mokhtar Ebrahimi
    Baba Afzal's view says that the center of Human's existence is psyche and that at the same time Human has wisdom. It is impossible to separate these two (psyche& wisdom) from each other in Baba Afzal's view. Precision means truth; therefore, this philosopher's idea is the consciousness of a movement which it's enthusiasm and motivation are produced in psyche itself. Baba Afzal discloses that every enti has a feature which can reach perfection through that feature. We deal with well-being and adversity. These well-being and adversity are not full ones, but an inseparable synthesis of both. In the final guest, Human can reach a full security thorough the shelter of wisdom; because psyche is the same as the spiritual helper tools, it exploits these tools in order to free from Depletion and reach eternity.
    Keywords: Baba Afzal, mystic, philosophy, insight, wisdom}
  • زهرا حق زاده
    در میان واجبات الهی، حج، برجستگی و ویژگی خاصی دارد که به ابعاد وسیع و گسترده مناسک آن مربوط است و به دلیل همین گستردگی مناسک فلسفه اسرار آمیز حج همچنان پویا و شگفتی آفرین است؛ هرچند که برای بسیاری ناشناخته مانده است. حج گنجینه ای است با زوایای بی شمار که هرکس به قدر فهم و دانش خود، آن را درک می کند و با این همه، حقایق آن تمام نشدنی است و پا به پای حرکت زمان و رشد اندیشه بشر، رشد می کند
    و هر اندازه، به بحث و بررسی فلسفه حج بپردازیم، نکات تازه تری خواهیم یافت. ازاین رو، یکی از عوامل مهم که می تواند ما را در انجام دادن حج واقعی و مورد رضایت خداوند متعال یاری کند، توجه عمیق و همه جانبه به اسرار و فلسفه و روح حج است؛ زیرا وقتی ما با فلسفه و اسرار حج آشنا شویم و اهداف عالی شرع مقدس را از این فریضه بزرگ به دست آوریم، دیگر به خود اجازه نمی دهیم که به اجرای مراسم تشریفاتی و اعمال خشک و بی روح اکتفا کنیم.
    کلید واژگان: حج, عمره, تمتع, فلسفه, سر, حکمت}
    Zahra Haghzadeh
    A deep and immersive attitude towards the verses and traditions clearly demonstrates the fact that Hajj has two dimensions of inner and outer reality, and what people seem to do on the outside is a great distance with the Hajj’s reality and God seeks out the truth of Hajj, and wants a Hajj from his pilgrims in which their spirits will be transformed and in action and spirit, fight with devils, and do not approach anything other than God. In this discussion, we explain the secrets of the Hajj, so that the pilgrims of the house of God can, we will address parts of these secrets, so that pilgrims of God’s house follow this spiritual path with pride. Therefore, the mysteries and philosophies of the pilgrimage of the Hajj, and then the mysteries of the ritual practices of Umrah and obligatory Hajj are expressed from the perspective of the Quran and the traditions. ‡›™‘”†•
    Keywords: Hajj, Umrah, Tamattu', Philosophy, Secret, Wisdom}
  • علی حسینی *، جاسب نیکفر
    در عرفان بحث ولایت تکوینی ذیل موضوع انسان کامل مطرح می شود؛ که واسطه بدو و عود نظام آفرینش در قوس صعود و نزول است. انسان کامل، محل تجلی تمام اسماء و صفات الهی و حقایق کیانی و کی هانی است. چنین انسانی، به مثابه روح عالم و عالم چونان جسد او به شمار می رود. همان گونه که روح به وسیله قوای روحانی و جسمانی به تدبیر بدن و تصرف در آن می پردازد، انسان کامل با اتصاف به حقایق الهیه، به مقام تصرف در آفریدگان عالم نائل می شود و همان گونه که حیات بدن به روح است، حیات ماسوی الله نیز در پرتو تصرف خلیفه الله و با وساطت آن معنا می یابد. نیل انسان به مقام خلیفه اللهی در یک فرآیند سه تایی تحقق می یابد؛ نخست؛ اسماء و صفات الهی به انسان کامل عطاء می شود. دوم؛ دریافت حقایق الهی و انسانی نصیب او می شود و از اسرار عالم غیب آگاه می گردد و سوم؛ قدرت آفرینندگی و اقتدار برای او حاصل می شود. جانشین حق تعالی پس از فنای ذاتی، صفاتی و افعالی، به مقام صحو بعد از محو و بقای بعد از فنا متحقق شده و به وجود حقانی- پس از رفض وجود خلقی- دست می یابد. در این مقام است که حق تعالی پس از آن که بنده با قرب فرائض، گوش حق، چشم حق و دست حق گردید- به قوای ادراکی و تحریکی انسان متجلی می شود.
    کلید واژگان: عرفان اسلامی, ولایت تکوینی, انسان کامل, ملاصدرا, ابن عربی, فلسفه}
    Ali Hosseini *, Jaseb Nikfar
    In mysticism, discussion about evolutionary guardianship is studied under the subject of the supreme man (the perfect man) who is initial medium of creation system in the Arc of ascent and descent (the arc of rise and fall). The perfect man or the supreme-human is the core or place of manifestation of all divine names and attributes and the cosmic and the earth facts such that human is like the spirit of the world (universe) and the universe is as his body. As spirit manages or modifies the organization of the body by physical and spiritual powers, the perfect man or the supreme-human also reaches the universe creatures with connecting or having divine facts, and as the life of body depend to the spirit, and without the spirit, it would be deprived from perfection, the divine life also becomes meaningful only by modifying or seizing the successor of Allah and by its mediation. Without the perfect man the life also becomes ruined (decayed) and will die out. The human access to the successor of Allah is occurred through three processes. First, the divine names and attributes are given to the perfect man, and second, the receiving or acquisition of divine and humanistic facts are granted to the supreme human and he becomes aware of the unseen world. Third, he gains the creating or innovating power and authority. The successor of Allah, after Intrinsic, attribution and behavioral extinction, arrived at life and thrived after elimination and the survival position after elimination. He also existed in the factual or right. After that, when the perfect man becomes the ears, eyes and hand of Allah, He becomes manifested by perceptual and excitatory forces (powers).
    Keywords: Philosophy, Mysticism. Evolutionary Guardianship, The Supreme Human, Mullasadra, Ibn Arabic}
  • جمشید صدری، ناهید ژیانی
    هدف غایی درتعالیم وآموزه های تربیتی صوفیه،تربیت انسان جهت نیل به کمال است،در این راستا علاوه بر بعد فردی به ابعادفرهنگی و اجتماعی نیز توجه وتاکیدشده است. تاانسان بتواند با آگاهی به موقعیت حقیقی خویش در عالم هستی به صفات و اعمال نیک آراسته و بهترین راه را برای انسانی زیستن بیابد.و با آگاهی به اینکه نفس انسان در هر لحظه منحصر به فرد است قدر لحظات را بداند. و چون در گذشته متوقف نیست کینه و دشمنی، حسد و نفرت،غیبت و تهمت و دیگر رذایل اخلاقی مجالی برای ظهور پیدا نکند. مقاله حاضر درصدد است تا دستاوردهای اخلاقی واجتماعی آموزش صوفیان مورد بررسی و تحلیل قرارداده و در ضمن آن بتواند به این چالش که آیا عرفان و تصوف اسلامی موجب انزواو جدایی فرد از جامعه است،پاسخ دهد.
    کلید واژگان: تربیت, عرفان و تصوف, اخلاق, جامعه}
    Jamshid Sadri, Nahid Jiani
    The ultimate goal of the Sufi’s educational teachings and doctrines is to train human to achieve perfection. In addition to the individual dimension, in this regard, the social and cultural dimensions are also emphasized. Thus, people can know their true position in the universe, adorn with good attributes and deeds, and find the best way for good living. Recognizing that the human soul is unique in every moment, he/ she will respect time. Because man has not stopped in the past, the hatred and enmity, envy, hatred, gossip, slander, and other moral vices will not have the opportunity to emerge. This study aimed to investigate the Sufis teachings’ social achievements such as self-purification based on moral teachings and time situation, socialization, public service, cooperation and altruism, philosophy and freedom education, business, and etc. Also, this study answered to this question: whether Islamic mysticism leads to isolation and separation of the individual from society?
    Keywords: Sofia Educational teachings, philosophy, freedom, spiritual, moral doctrine, socialization}
  • عبدالصمد میانشهری*
    این نوشتار در پی این است که جایگاه رویکرد عقلی در برخی از مکاتب را بررسی کند؛ هر چند که به حکم ضرورت، به معرفی چیستی عقل نیز پرداخته است.
    در قسمت مکاتب فلسفی هم به فلسفه اسلامی پرداخته شده و هم به طور اجمال به فلسفه غرب مروری شده است. در مبحث گرایش کلامی، نظرات کلامی اشاعره، ماتریدیه، معتزله و شیعه اثتاعشری را بدون توجه به مکتب اشعری گونه اخباری و تفکیکی که در خور نقد است بررسی کرده ایم. آن چه مسلم شده، این است که در چیستی عقل اختلافی نیست. اختلاف در میزان و نحوهٔ به کار گیری این نعمت الهی در تحلیل مسائل می باشد.
    کلید واژگان: عقل, رویکرد عقلی, فلسفه, کلام, حدیث}
    Abdossamad Mianshahri*
    This writing wants to explore the place of rational approach in some schools. Although for introducing the essence of reason, necessarily has explained its application. In philosophic schools both Islamic and western philosophy will be disicussed. In the subject of theological tendency, we have studied theological opinions of Ashaereh and Matoridieh and Motazeleh and Shiite It is certain that there is no difference in the essence of reason. There is difference in using of this divine gift.
    Keywords: Reason, rational approach, philosophy, theology, hadith}
  • حسین حیدری، حسن پاشایی
    تاریخ را می توان تکاپوی بشر برای رسیدن به حکمت دانست. حکمت حلقه اتصال آموزه های همه ادیان است؛ زیرا همگی به درستی یا به خطا، در پی کشف واقعیات، سازگاری و استفاده از آنها در جهت سعادت دیرپای بوده اند. از سوی دیگر، مفهوم حکمت که هردو بعد نظری و عملی مذکور را دربر می گیرد، شامل معارف آسمانی و زمینی است و چونان پلی، معارف آسمانی و زمینی را به یکدیگر پیوند می دهد. این جستار، عمدتا با استناد به متون مقدس قرآن و عهدین، جایگاه و اهمیت حکمت را در عهدین و قرآن نشان می دهد. در این مقاله همچنین به بیان مرزهای (اشتراک و افتراق) حکمت با عرفان، فلسفه، علم و شریعت از جهات موضوع، غایت و روش پرداخته شده است. مقومات، مقدمات و لوازم نیل به حکمت، به ویژه نقش خوف، محبت، تزکیه و اخلاص نیز مورد بحث قرار گرفته است. پیش نیازی تقوا و خوف، تزکیه و عشق و نیز دیگر اشتراکات بسیار در سه سنت یهودی، مسیحی و اسلامی در همه موارد مذکور، از یافته های این مقاله است.
    کلید واژگان: حکمت, قرآن, کتاب مقدس, سلیمان, عرفان, فلسفه}
    Hosein Heidari, Hasan Pashaei
    History it could be an attempt for reaching to philosophy (Hekmat). Philosophy is a chain among trainings of all religions, because all of them, correctly or incorrectly, searching for truth, adaptation and utilizing them for reaching to salvation. On other hand the concept of philosophy, that contains both aspects of theoretical and practical, includes spiritual and earthy trainings and it is like a bridge which links spiritual and earthy trainings. This text mainly with referring to Holy Qura’n, Bible and Tora shows the status of philosophy in them. This article also examines common and different points of philosophy with mysticism, metaphysics, science and Shari’at. Preliminary and tools for reaching to philosophy especially the role of dread, kindness, purification and devotion are also discussed in this article. Before piousness and dread, love and purification is also a common element among these three traditions of Jewish, Christianity and Islam which this point is one of achievements of this article.
    Keywords: philosophy, Quran, Holy Book, Suleiman, mysticism, metaphysic}
  • علی نقی خدایاری، اکبر اقوام کرباسی
    عالمان امامی سده هفتم هجری مواجهه یکسانی با فلسفه نداشته اند. در این میان، مواجهه دو متکلم برجسته امامیه در سده هفتم با فلسفه قابل توجه است. در آثار ابن میثم بحرانی ارائه تلفیقی آموزه های فلسفی و کلامی در کنار هم، کاربرد مبانی و آموزه های فلسفی در اثبات مسائل کلامی و کاربست مفهوم فلسفی در تبیین مفاهیم و آرای کلامی و حتی در برخی موارد پذیرش آموزه های فلسفی به جای باور های کلامی، نشانه هایی است که از فلسفه گرایی وی خبر می دهد؛ نیز مخالفت با برخی آموزه های فلسفی نشانه دل بستگی وی به مواضع کلامی است، ولی در مقابل مواجهه منفی محقق حلی با فلسفه و آموزه های فلسفی در موارد پرهیز از کاربرد ادبیات فلسفی و اهتمام نداشتن به اندیشه های فلسفی، پای بندی به معرفت شناسی کلامی و بی اعتنایی به جهان شناسی فلسفی و نقد برخی باورهای فلسفی نشان تعلق وی به سنت کلامی رایج امامیه و ایستایی در برابر فلسفه به شمار می رود.
    کلید واژگان: فلسفه, کلام, مواجهه مثبت, مواجهه منفی, ابن میثم بحرانی, محقق حلی, سده هفتم}
    Alinaqi Khodayari, Akbar Aghvam Karbassi
    Imamiyya scholars of Kalam in the 7th century A.H. did not exhibit the same reaction to philosophy. The encounters of two prominent Imamiyya scholars of Kalam with philosophy are worthy of consideration. Ibn Maytham al-Baḥrānī exhibited tendencies towards philosophy, on the one hand, by providing combinations of philosophical and kalami doctrines, applying philosophical principles and doctrines in order to show views in Kalam, applying philosophical notions to the issues of Kalam, and even preferring philosophical views in some cases. On the other hand, he shows his attachment to Kalam by opposing some philosophical doctrines. However, al-Muhaqqiq al-Ḥillī showed his attachment to the common Imamiyya tradition of Kalam and opposition to philosophy by refusing to use philosophical vocabulary, ignoring the philosophical worldview, and criticizing some philosophical doctrines.
    Keywords: Philosophy, Kalam, Positive Attitude, Negative Attitude, Ibn Maytham al Bahrani, Al, Muhaqqiq al Hilli, The 7th Century}
  • کریم شاکر
    ارتباط قالب و معنی در شعر دوره رودکی آهسته آهسته کامل شده است. هنوز در عهد سامانیان قالب موضوع را معین می کرد و موضوع قالب خود را دریافته بود مانند قالب «قطعه» عموما برای ترویج اخلاق و پند و اندرز و حکمت به کار رفته است. قالب «قصیده» بیشتر برای توصیف طبیعت، مدح و ستایش بزرگان و همچنین مباحث حکمی در نظر بوده است. قالب «تغزل» برای بیان احساسات، عواطف شاعرانه و عاشقانه استفاده می شده است. از این روی با عنایت به اشعار رودکی سمرقندی دریافته می شود که او در بیان حکمت و مباحث فلسفی و گونه ای از عرفان مبتدی پیش قدم بوده است. او در همه قالب های رایج آن دوره شعر گفته که از جمله موضوعات طرح شده در این قالب ها، نوعی از شناخت حقیقت و بیان معنویت است. گرچه او در آغاز راه است اما بی تردید موضوعاتی چون مرگ اندیشی، بحث های فلسفی، انسانی و... از سوی رودکی مورد توجه شاعران پس از وی قرار گرفته است.
    کلید واژگان: رودکی, اخلاق, پند و حکمت, اندیشه های عرفانی}
    Karim Shaker
    The relationship between form and content in poetry during Roodaki's period was completed step by step. Still during Samanid era, the form determined content while the subject has found its form, such as strophe that was used to promote ethics and advice plus admonitions and wisdom. The form of ode was used mostly to describe nature, eulogy of prominent people, as well as philosophical issues. The lyrical form was used for expressing sentiments, poetic and lovely emotions. Therefore, in terms of Roodaki's poetry it is implied that he had been pioneer in explaining philosophical issues and a type of early mysticism. He had been able to compose poems in the available forms of that era including those forms dealing with reality recognition and explaining spirituality. Although he was at the very beginning of the road, there was no doubt that issues like morbidity, philosophical and humane issues, etc. by Roodaki was attended by the following poets.
    Keywords: Roodaki, ethics, advice, philosophy, mystical thoughts}
  • لیلی عباسی منتظری*، حسین آریان
    یکی از ویژگی های ادبیات، اشتمال آن بر مبانی و اصول کلی علوم مختلف و به طورکلی مسائل میان رشته ای است. در این میان، مباحث فلسفی، پیدایش و تکوین مخلوقات و موجودات و غیره، در کلام گویندگان و سرایندگان گذشته و معاصر، از اهمیت بسزایی برخوردار است. خاصه که این مسائل از جنبه عرفانی و ماورایی نیز بررسی شوند و به نحوی ارتباط آن ها با جهان بینی خاص عرفا و صوفیان مورد تحلیل قرار گیرد. بیدل دهلوی یکی از معدود شاعرانی است که در اشعار خود با تلفیق شالوده های فلسفی و نیز اصول و آموزه های عرفانی، به نوعی سبک شخصی دست یافته است و بیان وی از این نظر شایسته تامل و تدقیق است. وی شعر را آیینه حکمت و تاملات فلسفی خود قرار داده، و علیرغم عقیده عارفان مبنی بر ناتوانی لفظ در ادای معنی، به خوبی توانسته است این حقایق را در قالب الفاظ و استعارات دشوار و دیریاب سبک هندی به تصویر بکشد. دراین پژوهش برآنیم تا جهان بینی خاص و منحصربه فرد وی را در آمیختن این دو مبحث (فلسفه و عرفان)، خصوصا در مساله وجوب و امکان، تحلیل نماییم.
    کلید واژگان: بیدل, نقد, فلسفه, عرفان, وجوب و امکان}
    Leili Abbassi Montazeri*, Hossein Arian
    One of the essential characteristics of literature, apart from the mental and spiritual rejoice, includes the fundamental and general principles of various sciences and interdisciplinary issues as a whole. In this regard, the philosophical debates such as the reality and origin of the world and heavens, continuity and cause, as well as the genesis and creation of creatures and created ones and the like, is of utmost importance within the past and present words of orators and composers. Especially once these issues are investigated mystically and metaphysically in a way that their relationship with the special worldview of mystics and Sufis is analyzed. Beedel Dehnavi is one of the few poets who have achieved his own style in poetry through the combination of philosophical foundations as well as mystical and educational mysticism, thereby his own remarks deserves reflection and scrutiny. He has supposed poetry to be the reflection of philosophy and philosophical consideration, and despite the mystic's ideas over the inability of words to convey meaning, he has well been able to draw the picture the realities in the form of difficult and rare Indian style metaphors and terminologies. This paper tries to analyze and study over the existence and non-existence philosophical and mystical roots within ten selected lyrics out of his own Divan-e-Ghazaliyat (Anthology of Lyrics). In fact, it is tries to analyze the special and exclusive worldview in combination with the two topics of philosophy and mysticism, especially involving necessity and possibility.
    Keywords: Beedel, criticism, philosophy, mysticism, necessity, possibility}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال