به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Practical Mysticism » در نشریات گروه « ادیان و عرفان »

تکرار جستجوی کلیدواژه «Practical Mysticism» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • علی محمد موذنی *، رضا اسدی

    در اثر تحولاتی که در قرن هفتم در عرفان به وجود آمد سنت تازه ای در عرفان اسلامی شکل گرفت. یکی از مهم ترین تقسیمبندی هایی که در متون عرفانی بدان استناد می شود تقسیم عرفان اسلامی به عرفان عملی و نظری است که هر کدام از این اقسام جایگاه خاصی در عرفان پیدا کرده اند. برخی از صاحب نظران در تعریف این نوع عرفان به معنایی فراتر از تعریف مرسوم نظر دارند و معتقدند که در عرفان عملی باید به جنبه کارکردی آن در اجتماع توجه داشت. سعدی شیرازی از آن گروه افرادی ست که معتقد است آموزه های عرفان را نباید در خلوت گزینی خلاصه کرد بلکه آموزه های عرفانی باید درمتن جامعه به کار بسته شوند. وی تلاش می کند که به حل مشکلات دیگران بپردازد و از آلام آدمیان بکاهد. او برخلاف برخی صوفیان خلوت گزین، که با دلایل موجه خویش گوشه عزلت را برگزیده اند از میان عناصر عرفانی، بیشتر به سراغ مولفه هایی می رود که علاوه بر تزکیه نفس، تصفیه باطن و تهذیب روح انسان در متن جامعه نیز اثرگذار باشد و موجب بهبود و اصلاح کاستی های اجتماع گردد. از این پزوهش که به صورت متن محور و با روش کتابخانه ای انجام شده، چنین نتیجه گرفته می شود که شیخ اجل هنگامی که درمورد مسائل عرفانی سخن می گوید به جنبه اثربخش بودن عرفان عملی نظر دارد و همواره کارکرد اجتماعی عرفان و تاثر آن در متن زندگی آحاد جامعه را مد نظر داشته است. کلید واژه ها: سعدی، عرفان، عرفان عملی، عرفان نظری، بوستان، گلستان.

    کلید واژگان: سعدی, عرفان, عرفان عملی, عرفان نظری, بوستان, گلستان}
    Alimohammad Moazeni*, Reza Asadi

    As a result of the developments in mysticism in the seventh century; a new tradition was formed in Islamic mysticism. One of the most important divisions cited in mystical texts is the division of Islamic mysticism into practical and theoretical mysticism, each of which has a special place in mysticism. Some experts in the definition of this type of mysticism have a meaning beyond the conventional definition and believe that in practical mysticism should pay attention to its functional aspect in society. Saadi Shirazi is one of those people who believe that the teachings of mysticism should not be summarized in solitude, but mystical teachings should be applied in the context of society. He tries to solve the problems of others and alleviate the suffering of human beings. Unlike some solitary Sufis, who have chosen the corner of seclusion for their own reasons, among the mystical elements, he goes to the components that, in addition to self-purification, purify the soul. And the purification of the human soul is also effective in the context of society and to improve and correct the shortcomings of society. From this text-based and library-based study, it is concluded that Sheikh Saadi, when talking about mystical issues, in terms of the effectiveness of mysticism He has a practical opinion and has always considered the social function of mysticism and its impact on the context of the life of individuals in society.

    Keywords: Saadi, Practical Mysticism, Theoretical Mysticism, Bustan, Golestan}
  • محمدحسین شیخ شعاعی*، علی فضلی، محمدمهدی علیمردی
    مراحل سلوک معنوی همواره در نگرش های عرفانی مختلف مورد توجه بوده است. در نگاه برخی صاحب نظران معاصر نیز به این مراحل با تعبیرهای مختلف اشاره شده است. در این پژوهش با روش توصیفی - تحلیلی به دیدگاه علی صفایی حایری درباره مراحل سلوک معنوی پرداخته شده است و ضمن استخراج سلسله ای منسجم از مراحل سلوک معنوی بر اساس آثار وی، عناصر متناظر با اجزای آن در آموزه های عرفانی مورد توجه قرار گرفته است. این بررسی نشان می دهد مراحل سلوک در نگاه صفایی، با شناختی که از تذکر، تفکر و تعقل بیرون می آید شروع می شود و زمینه آزادی درونی فرد را از عادت ها و تعصب ها فراهم می کند تا بر اساس آن، عشق و ایمان در قلب فرد شکوفا شود. این عشق و ایمان به عمل می انجامد و در سه بعد ذکر، اطاعت و شکر خود را نشان می دهد. سرانجام سالک باید اخبات را با عبور از مسیر ابتلا، اضطرار و اعتصام در خویش محقق کند. هر کدام از مراحل این سیر با آموزه های عرفان عملی هماهنگ است و نشان می دهد که نگرش صفایی به سلوک معنوی، همراهی های متعدد و ظرفیت های تبیینی زیادی را در نسبت با آموزه های عرفان عملی دارد.
    کلید واژگان: عرفان عملی, سلوک معنوی, آموزه های عرفان, علی صفایی حائری, عین صاد}
    Mohamadhosein Sheikhshoaee *, Ali Fazli, Mohamadmahdi Alimardi
    Stages of spiritual journeying have been the focus of attention in various mystical perspectives. Some contemporary scholars have also referred to these stages using various terms. This research employs the descriptive-analytic method to examine Ali Safaee Haeri’s account of the stages of spiritual wayfaring. It delineates a coherent chain of the stages of spiritual journeying based on his works and considers their corresponding elements within mystical doctrines. This study demonstrates that, according to Safaee, the stages of spiritual wayfaring begin with knowledge grounded in remembrance, contemplation, and reasoning, which facilitate the individual's inner emancipation from habits and biases, leading to the blossoming of love and faith in one’s heart. Love and faith subsequently translate into action, manifested in three dimensions: remembrance of God, obedience to God, and gratitude toward God. Finally, the wayfarer should cultivate humility by navigating through afflictions (ibtilāʾ), helplessness (iḍṭirār), and seeking recourse (iʿtiṣām). Each of these stages aligns with the teachings of practical mysticism, illustrating that Safaee’s perspective on spiritual wayfaring harmonizes with the teachings of practical mysticism and offers significant explanatory power.
    Keywords: practical mysticism, spiritual wayfaring, Mystical teachings, Ali Safaee Haeri, Ayn Sad}
  • محمد میری*

    این پژوهش بر آن است تا به روش اسنادی تحلیلی، اصلی ترین مباحث مرتبط با مقوله توبه را از دیدگاه آموزه های دینی و همچنین اهل معرفت، بررسی کرده و در نهایت، میزان هماهنگی دیدگاه عارفان با شریعت را در این ساحت، بسنجد. در نگاه قرآن و حدیث و در نگاه عارفان، اصل «بازگشت به خداوند» در مفهوم شناسی توبه و هویت آن، اخذ شده است. از سوی دیگر، عارفان به پیروی از قرآن و حدیث و هم سو با شریعت بر این باورند که توبه هم مانند بسیاری دیگر از مفاهیم دینی، یک حقیقت تشکیکی است؛ بنابراین روح معنای توبه، یعنی همان بازگشت به خداوند را در همه سطوح مترتب بر هم آن می توان مشاهده کرد. هر انسانی در هر مرتبه ای هم که باشد نیازمند به بازگشت به حق متعال است، پس توبه به تعداد مراتب گوناگون انسان ها، دارای مراتب است. همچنین شواهد گوناگونی از آموزه های دینی وجود دارد که بر این مطلب تاکید دارند که توبه، در نهایی ترین مراتب خود، به توبه از ما سوی الله می انجامد. عارفان نیز با ارائه بهترین تحلیل ها از این آموزه دینی، اثبات کرده اند که متعالی ترین مرتبه توبه، توبه از هر چه جز خدا است.

    کلید واژگان: توبه, عرفان عملی, احادیث عرفانی, آیات عرفانی}
    Mohammad Miri*

    This essay deals with “repentance” (Tawba). By analyzing the resources and compering the religious point of view with mystics’ perspectives, this essay wants to explain the main aspects of this issue as well as wants to assess the coherency of mystics’ point of view to religious law.  According to Quran and prophetic traditions the term “repentance”, by its nature and concept means “returning to God”. This is acknowledged by mystics, too.  Mystics, following the Quran and prophetic tradition, on the other hand, also believe that repentance like many other religious concepts is a reality by variety of degrees.  Thus, the returning to God can be seen at all degrees of repentance and, so, every human being, at any degree needs to return to the Real.  Therefore, according to human being’s degrees the repentance has degrees. There are, also, evidences that show that repentance, in its ultimate level is “returning from what is other than God to God”.  Providing the best explanation of these religious teachings, mystics asserted that the highest level of repentance is not but returning from everything to the almighty God.

    Keywords: Repentance, Practical mysticism, Mystical tradition, Mystical Quranic Signs}
  • سعید امامی*
    علم اخلاق عرفانی، رویکردی نوین در علم اخلاق بوده و مبتنی بر سیر و سلوک و کشف و شهود است و به مقیاس گسترده ای از کتاب و سنت بهره جسته است. این رویکرد به فضایل و رذایل با نگاه عرفانی می پردازد بخلاف علم عرفان عملی، که آنچه هدف اصلی در آن به شمار می رود، وصول الی لله است و بحث از فضایل و رذایل جنبه طریقیت پیدا می کند. مباحث اخلاقی را می توان برحسب رویکرد اخلاق عرفانی به سه مرحله، قبل، حین و بعد از وصول تقسیم کرد. اخلاق عرفانی بیانگر بخش متعالی اخلاق دینی است. هر فضیلتی که در ارتباط با حق تعالی مطرح می باشد، در اخلاق فلسفی به معنای فلسفی خشک ، جایی برای طرح ندارند. برخی از مقوله ها هم در اخلاق فلسفی وجود دارد که در اخلاق عرفانی جایگاهی ندارند. اخلاق عرفانی صرفا به مقولاتی می پردازد که در مسیر وصول الی الله به کار می آید و نیز اخلاق عرفانی بخلاف اخلاق فلسفی به عنوان یک علم تابحال نظم و نسق درستی را پیدا نکرده است. تبیین هایی که در اخلاق عرفانی وجود دارد، ترجمه حالات درونی سالک می باشد، در حالی که در اخلاق فلسفی تبیین های فلسفی و عقلی برای همه مخاطبین دارای عقل و لو بدون دریافت های باطنی ممکن و میسر می باشد.
    کلید واژگان: اخلاق, عرفان, اخلاق عرفانی, عرفان عملی, نظام اخلاقی}
    Saeed Imami *
    Mystical ethics is a new approach in the science of ethics and is based on experience, discovery and intuition, and it has benefited from books and tradition on a large scale. This approach deals with virtues and vices with a mystical view. Unlike the science of practical mysticism, in which the main goal is the attainment of Allah, and the discussion of virtues and vices takes on the aspect of tariqa. Ethical issues can be divided into three stages according to the approach of mystical ethics, before, during and after collection.Mystical ethics represents the sublime part of religious ethics. Any virtue that is mentioned in connection with the Supreme Being has no place to be discussed in philosophical ethics in a dry philosophical sense. There are some categories in philosophical ethics that have no place in mystical ethics. Gnostic ethics deals only with the categories that are used in the path of attaining God and also, unlike philosophical ethics, as a science, Gnostic ethics has not yet found the correct order. The explanations that exist in mystical ethics are the translation of the inner states of the seeker,
    Keywords: ethics, Mysticism, mystical ethics, practical mysticism, moral system}
  • معصومه السادات حسینی میرصفی*
    خانواده نهادی اجتماعی با کارکردها و آثار بسیار است که هم تاثیرگذار و هم تاثیرپذیر از نهاد های دیگر اجتماعی است. نظام مطلوب خانواده در اسلام، با محوریت زن و مرد شکل می گیرد و از هر روش صحیحی، که به استحکام روابط زوجین بیانجامد، استقبال می کند؛ عرفان عملی و سلوک معنوی از جمله این روش هاست. در عرفان عملی، سالک می کوشد که همه امور خود را در ارتباط با خدا تفسیر نماید و او را در زندگی خود ناظر و حاضر ببیند. سالک با استفاده از عرفان عملی، آنچه باید به آن عمل کند را درمی یابد و در راه رسیدن به شهود و حقیقت وجود حرکت می کند. داشتن این حالات برای سالک به معنای دوری از اجتماع نیست. در عرفان اسلامی، عرفا در سلوک معنوی، در اوج بی اعتنایی به دنیا، همچون مردمان دیگر زیست می کنند و از ثمره زندگی اجتماعی برای تقویت جنبه سلوکی و از دریافت های عارفانه خود، برای زندگی اجتماعی شان بهره می برند. از این روست که تشکیل خانواده و روابط صحیح میان زوجین همواره در سیره پیامبر(ص) و ایمه اطهار (علیهم السلام)  مورد توجه بوده است و نویسنده در این مقاله بر آن است تا به این سوال پاسخ دهد که  سلوک معنوی و عرفان عملی چه نقشی در تحکیم روابط زوجین دارد
    کلید واژگان: سلوک معنوی, عرفان عملی, تحکیم روابط زوجین}
    . Ma&Rsquo, Someh Alsadat Hosseini Mirsafi *
    The family is a social institution with many functions and effects that are both influential and influential from other social institutions. The desired family system in Islam is formed with the focus on men and women and welcomes any correct method that leads to the strengthening of marital relations and practical mysticism and spiritual conduct are among these methods. In practical mysticism, the seeker tries to interpret all his affairs in relation to God and see him present and present in his life. Using practical mysticism, the seeker realizes what he has to do and moves on to reach intuition and the truth of existence. Having these states for the seeker does not mean being away from society. In Islamic mysticism, mystics live in spiritual conduct, at the height of disregard for the world, like other peoples, and use the advantages of social life to strengthen the Seleucid aspect, and their mystical perceptions for their social life. Therefore, the formation of a family and the correct relationship between couples has always been considered in the life of the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) and the Imams (peace and blessings of Allah be upon him), and the author intends to answer the question and what role does practical mysticism play in strengthening couples' relationships?
    Keywords: spiritual behavior, practical mysticism, strengthening couples relationships}
  • سمیه سادات موسوی*، سید حسین رکن الدینی

    تشابه اسمی و قرابت مفهومی میان برخی مقامات سلوک، همچون ذکر و تذکر سبب شده ماهیت دقیق این مقامات در هاله ای از ابهام بماند. در برخی آثار عرفانی، این اسامی به صورت مترادف و در مورد یک مقام به کار رفته و در برخی دیگر، بین آنها تفاوت قایل شده و هر کدام را مقامی مستقل معرفی کرده اند. در این پژوهش برآنیم با توجه به کاربرد گسترده واژه های ذکر و تذکر در حوزه های عرفانی و غیرعرفانی، ضمن بررسی معانی مختلف این دو واژه، به تطبیق آنها با یکدیگر بپردازیم. هدف آن است که مشخص شود آیا تفاوت بین ذکر و تذکر در عرفان، فقط اختلاف در تعابیر است و هر دو از یک حقیقت واحد سخن می گویند یا آن که با دو مقام مستقل روبرو هستیم. بدین منظور، از روش تحلیل تطبیقی استفاده شد. رصد آثار عرفانی نشان داد که این دو مقام ضمن اشتراک در مفهوم «یادآوری»، با یکدیگر تفاوت ماهوی داشته و جایگاه مستقلی در سلوک عرفانی دارند. مقام تذکر مربوط به مرحله اول سلوک (بدایات) است و به واسطه یادآوری عبادات، سالک را به یاد خدا سوق می دهد؛ ولی مقام ذکر مربوط به مرحله پنجم سلوک (اصول) است و قلب سالک را بی واسطه به یادآوری دایمی خداوند مشغول می سازد.

    کلید واژگان: تحلیل تطبیقی, مقام تذکر, مقام ذکر, عرفان عملی}

    The nominal similarity and semantic closeness between some houses of conduct, such as dhikr and tadhakkor, has caused the exact nature of these houses to remain in a haze of ambiguity. In some mystical works, these names are used interchangeably to refer to a house, and in others, they are distinguished from each other and each is introduced as an independent home. In this study, considering the widespread use of the words dhikr and tadhakkor in mystical and non-mystical fields, we intend to examine the different meanings of these two words and compare them with each other. The aim is to determine whether the difference between dhikr and tadhakkor in mysticism is only a difference in interpretation, and both speak of a single truth, or whether we are dealing with two independent positions. For this purpose, comparative analysis method was used. Observing mystical works showed that these two houses, while sharing the concept of "remembrance", are fundamentally different from each other and have an independent place in mystical conduct. The house of tadhakkor is related to the first stage of conduct (Beginnings) and leads the Passenger to the remembrance of God through the remembrance of worship, but the house of remembrance is related to the fifth stage of conduct (principles) and immediately engages the Passenger's heart in the constant remembrance of God.

    Keywords: Comparative analysis, tadhakkor house, dhikr house, practical mysticism}
  • حامد آل یمین*

    نسبت میان دین و عرفان از مباحث پر دامنه و چالش برانگیزی است که ریشه در تاریخ تصوف و عرفان دارد. عارفان مسلمان همراه با عالمان دینی متمایل به عرفان اسلامی، بر منشا اسلامی عرفان و تعالیم عرفانی تاکید داشته اند. در مقابل، بعضی از عالمان دین، منکر هرگونه ارتباط میان عرفان و تعالیم اسلام شده و آموزه های عرفانی را بدعت و ناشی از ارتباط عارفان با فرهنگهای بیگانه دانسته اند؛ و با آنان مقابله کرده اند. به نظر میرسد این اختلاف نظر را میتوان با واکاوی محل نزاع تاحدی برطرف کرد و دامنه اختلاف را کاهش و میزان وفاق را گسترش داد. در پژوهش پیشرو، به جای ارایه یک نسبت مشخص، از نسبتهای متعددی که میان ابعاد مختلف عرفان و دین وجود دارد بحث می شود و با روش تحلیلی و پدیدارشناسی، اختلاف ناشی از ابهام در نسبت روشن خواهد شد. بهره گیری از ریوس ثمانیه علم منطق و نیز مقایسه عرفان با علوم دیگر نیز ابهام میان این دو را میکاهد؛ زیرا با مراجعه به برخی از"ریوس ثمانیه" مانند: موضوع و سنخ، غرض و هدف، مولف و مدون، فایده و منفعت، جایگاه و مرتبه و نیز تقسیم بندی عرفان، ما را به نسبتهای متفاوت و متعددی میان دین و عرفان میرساند که در برخی همسانی و یکسانی و در برخی ابعاد دیگر تباین و مغایرت خواهد بود. نتیجه این رویکردنگاه کلی و نظر قطعی در اینباره را نفی ودعوت به نگاه جزء نگر وذو ابعاد خواهدکرد.

    کلید واژگان: دین اسلام, عرفان, عرفان اسلامی, عرفان عملی, عرفان نظری}
    Hamed Aleyamin *

    The relationship between religion and mysticism is a wide-ranging and challenging issue that has its roots in the history of Sufism and mysticism. Muslim mystics, along with religious scholars inclined to Islamic mysticism, have always emphasized the Islamic origin of mysticism. On the other hand, some religious scholars have denied any connection between mysticism and Islamic teachings. They have considered mystical teachings as heresy which is the result of mystics' connection with foreign cultures; Hence, have confronted them. It seems that this disagreement can be resolved to some extent by clarifying the various dimensions of mysticism, thus reducing the disagreement and increasing the consensus. In the present study, instead of presenting a specific relationship, the various relationships that exist between different dimensions of mysticism and religion will be discussed, so the dispute due to ambiguity in the relationship between these two will be clarified  through analytical and phenomenological methods. Utilizing the "Ro'us thamaniyah" "eight vertices" of the science of logic as well as the comparison of mysticism with other sciences in this study reduces the ambiguity of relation between the two. Because by referring to some of "Ro'us thamaniyah" such as: subject and type, purpose and motive, author and compiler, benefit and interest, position and rank and also Segmentation of mysticism, brings us to different and numerous relations between religion and mysticism that in some similarities and in some other dimensions there will be contrasts. The result of this approach will negate the general view and the definite opinion in this regard and invite to a partial and dimensional view.

    Keywords: Islam, Mysticism, Practical Mysticism, Theoretical Mysticism, Islamic mysticism}
  • محمد میری*
    در نگاه عارفان، توبه در بالاترین سطح خود به گذار از همه کثرات و حجاب ها و به عبارت دیگر، به توبه از هرچه جز خدا منتهی می شود. نباید چنین پنداشت که این نگاه عارفان بی مبنا و برخاسته از احساسات و ذوق های عارفانه است. در این پژوهش، آن دسته از مبانی پذیرفته شده در علم عرفان عملی به روش اسنادی تحلیلی بررسی می شود که می تواند در تحلیل و تبیین این سخن عارفان به کار آید. قاعده عرفانی «روح معنا» از سویی، راه را برای طرح سطوح مترتب بر هم توبه باز می کند و از سوی دیگر، اصل «حضور منازل پایین تر در مراحل بالاتر سلوکی» مقتضی آن است که توبه در همه مراتب بالاتر ازجمله مرتبه فنا که مرتبه گذار از ماسوا است، نیز حضور داشته باشد. همچنین، اصل «فناگرایی در سلوک» موجب شده است تا مراتب نهایی توبه نیز رنگ ورویی از فنا داشته باشد. افزون بر همه این ها، شواهد حاکی از آن است که موازین پذیرفته شده در علم عرفان عملی (میزان شریعت، میزان عقل و میزان مشایخ) نیز بر توبه از ماسوی الله به عنوان نهایی ترین مرتبه توبه صحه می گذارند.
    کلید واژگان: توبه, عرفان عملی, فنا}
    Mohammad Miri *
    In the view of mystics, repentance at its highest level leads to the transition from all multiplicities and veils, in other words, to repentance from everything but God. It should not be assumed that this view of mystics is baseless and arises from mystical feelings and tastes. This research seeks to study those accepted principles in the science of mysticism through documentary and analytical methods that can be used in analyzing and explaining the words of mystics. The mystical rule of the "spirit of meaning" on the one hand opens the way for the consecutive levels of repentance, and on the other hand the principle of " Presence of lower stages in higher behavioral stages " requires that repentance at all higher levels, including rank. Fana, who is the transient of us, should also be present. Also, the principle of " annihilation in conduct" has caused the final stages of repentance to have the color and face of annihilation. In addition to all this, there is evidence that the accepted standards in the science of practical mysticism - that is, the degree of Shari'a, the degree of intellect and the degree of elders - also confirm our repentance from God as the final stage of repentance.
    Keywords: Repentance, Practical Mysticism, Nihilation}
  • محمد میری*

    افزون بر آیه «ولتنظر نفس ما قدمت لغد» که دستور صریح به پرداختن به محاسبه نفس است، آیات بسیار دیگری در قرآن کریم به چشم می‌خورد که آنها هم به نوعی فراخوانی به محاسبه نفس دارند. مقاله پیش رو پژوهشی است که برای نخستین بار کوشیده است تا نگاه تفصیلی قرآن به مسئله محاسبه نفس را بررسی و تحلیل کند. مجموعه آیات قرآنی‌ای که دلالتی روشن بر محاسبه نفس دارند، مطابق آنچه در این پژوهش آمده است، می‌توان در یازده بخش دسته‌بندی کرد. اگر‌چه اصل اهمیت محاسبه نفس مورد توافق همه امت اسلام است، اما عارفان مسلمان بیش از دیگر نحله‌های اسلامی به آیات محاسبه نفس توجه نشان داده‌اند و از‌این‌رو در این پژوهش، بازتاب هر کدام از این یازده دسته از آیات شریفه قرآن کریم در آثار عرفانی درباره محاسبه نفس نیز بررسی قرار شده است. اشاره به حداقل برخی از آیات مندرج در هر کدام از این یازده دسته را می‌توان در آثار عرفانی مربوط به محاسبه نفس دنبال کرد؛ اما به رغم اهمیت مسیله، حتی در میان عارفان نیز تا کنون کسی در‌صدد جمع‌آوری و تحلیل همه آیات قرآن در این باره نبوده است.

    کلید واژگان: عرفان عملی, محاسبه نفس, آیات عرفانی}
    Mohammad Miri *

    There are many verses in Qur'an that call for self-Examination in addition to the verse (And let every soul look to what it has put forth for tomorrow( which is for explicit order for self-examination. The present study is a pioneering research that tries to examine and analyze the general view of the Qur'an on the issue of self-examination. The Qur'anic verses that have a clear implication of self-examination can, according to what is stated in this study, be classified into eleven sections. Although there is a total agreement among Muslims on the principle of the importance of self-examination, Muslim gnostics have devoted more attention than other Muslim sects to the verses of self-examination. Therefore, this study expounds the reflection of each of these eleven groups of noble Qur'anic verses on the mystical works about self-examination. References to at least some of the Qur'anic verses contained in each of these eleven categories can be found in the mystical works about the self-examination, but despite the importance of the issue, not even one of the mystics has ever attempted to collect and analyze all the Qur'anic verses in this regard.

    Keywords: practical mysticism, self-examination, mystical verses}
  • محمد میری*

    به باور اهل معرفت و سلوک، در یک نگاه کلی و جامع می توان مراحل سیر و سلوک الی الله را به چهار مرحله اصلی «تخلیه»، یعنی تهی ساختن درون از رذیلت های اخلاقی، «تحلیه»، یعنی آراستن به فضایل اخلاقی، «تجلیه»، یعنی تابیدن انوار الهی بر قلب، و «فنا»، یعنی گذار از همه ما سوی و وصول به حق متعال تقسیم کرد. اصل و محتوای این نگاه، یعنی ترتب سلوک بر مراحل مزبور، ریشه در سخنان عارفان صدر اول داشته و سراج طوسی اولین عارفی است که تعریفی از هر چهار مرحله، ارایه داده است. امتیازاتی که این تقسیم چهارگانه دارد موجب شده تا این مبحث عرفانی، تا کنون نیز ادامه یابد. افزون بر آن، ریشه های این چهار اصطلاح عرفانی را می توان در آموزه های دینی نیز دنبال کرد. در میان این چهار مرحله، عارفان بر دو مقام تخلیه و تحلیه تاکید ویژه و بیشتری دارند و حتی گاهی، مجموعه سلوک را در این دو خلاصه کرده اند. و البته نزد مشایخ سلوک، در اولویت سنجی میان این دو، تخلیه، مقدم بر تحلیه است.

    کلید واژگان: عرفان عملی, تخلیه, تحلیه, تجلیه, فنا}
    Mohamad Miri *

    In accordance with gnostic and people of spiritual wayfaring, in a wide and comprehensive view, we can divide degrees of wayfaring in four steps: relinquishment that is the emptying of moral vices, adornment that is to adorn the moral virtues, shining that is the glittering divine power on the heart, and annulment that is the transition from all of us to the right of Almighty. The principle and content of this view that is the sequence of conduct on these stages go back to the works of early mystics and it seems that Siraj Tusi is the first mystic who has provided a definition of all four stages. The privileges of this quadruple division have led to this mystical topic continue to contemporaries. Also we can fine these four mystical terms in religious thoughts. Among these four steps, Mystics mainly assert on degrees of relinquishment and adornment and sometimes they count these tow just as the degrees of spiritual wayfaring, but, in according to the master of wayfaring, relinquishment comes before of adornment.

    Keywords: practical mysticism, relinquishment, adornment, shining, and annulment}
  • حسن طارمی راد *، منصور پهلوان محمد علی، صدیقه لبانی مطلق

    فکر، نیرویی است پویا برای به دست آوردن حقایق، و تفکر کوشش این نیرو به اقتضای عقل و خرد است. در عرفان عملی که برنامه ای منسجم برای طی مراحل کمال انسانی است ، تفکر مقامی بلند و تاثیر گذار برای سالکان طریق است؛ چرا که انسان با ابزار تفکر می تواند گام های بلندی را به سوی تکامل و تعالی فردی و اجتماعی بردارد. با توجه با این جایگاه ، پژوهش پیش رو، که از نوع بنیادی است، با شیوه تتبعی- استنباطی و با هدف شناخت جایگاه عنصر تفکر و تحلیل کارکردهای فردی و اجتماعی آن در نظام عرفان عملی از منظر نهج البلاغه صورت گرفته است. نتیجه آنکه تفکر با دارا بودن زمینه های متفاوتی نظیر عظمت پروردگار، لطایف آفرینش و در احوال پیشینیان، عنصری ابتدایی و مبنایی برای ورود سالک به طریق الی الله است و با دارا بودن طیف گسترده ای از کارکردهای فردی نظیر بیداری ، و قرار گرفتن در طریق الی الله، و کارکردهای اجتماعی همچون روشن سازی راه برای دیگران، امر به معروف و نهی از منکر، نقش ویژه ای را در این نظام داراست.

    کلید واژگان: نهج البلاغه, عرفان عملی, تفکر}
    Hasan Taremirad*, Mansour Pahlawan Mohammadali, Sedigheh Labani Motlagh

    Thought is a dynamic force for obtaining facts, and thinking is the endeavor of this force based on reason and wisdom. In practical mysticism, which is a coherent plan for the human perfection, thinking has a high impact on the seekers, because thinking can lead man to perfection and happiness. Using an inferential method, this paper seeks to examine the status and the individual and social functions of thinking in practical mysticism from the perspective of Nahj al-Balagha. The findings show that, thinking is the best way for the seeker to reach God, since it has features such as awaking, guiding towards God, helping others and enjoining good and forbidding evil.

    Keywords: Nahj al-Balagha, practical mysticism, thinking}
  • محمدرضا اسفندی، احمد سعیدی *

    به اعتقاد عارفان، انسان نسبت به سایر مخلوقات خداوند از ویژگی جامعیت برخوردار است و به دلیل این جامعیت، هر یک از کمالات حق تعالی که در تعینات دیگر بروز و ظهور می کند، در تعین انسانی هم هست و ظهور دارد. از این رو، اهل معرفت انسان را نمونه و نسخه کوچک عالم برمی شمارند و عالم را یک انسان مفصل و بزرگ تلقی می کنند. این نوع نگاه به انسان و جایگاهی که در این نگاه برای انسان در میان ماسوی الله در نظر گرفته می شود و نقش و نسبتی که برای انسان نسبت به خداوند و نسبت به دیگر تجلیات او معرفی می گردد، مبتنی بر نوع خاصی از هستی شناسی است. هم انسان شناسی عرفانی و هم هستی شناسی خاصی که در پس آن قرار دارد به صورت های مختلفی در آثار عرفانی بررسی شده اند؛ ولی به ظاهر در هیچ یک از آثار عرفانی یا درباره عرفان، بخش مستقلی به پایه های هستی شناختی انسان شناسی عرفانی اختصاص نیافته و رابطه مبانی مزبور با آموزه های انسان شناسی عارفان به صورت ویژه تنقیح نشده است. هدف اساسی از این پژوهش، بیان رابطه میان دو بخش اصلی مباحث عرفانی، یعنی هستی شناسی و انسان شناسی عرفانی است و بدین منظور، ابتدا به مباحثی از بنیادهای هستی شناسی و سپس به پاره ای از مباحث انسان شناسی عارفان پرداخته، و رابطه این مباحث را به اجمال بررسی و تبیین نموده ایم.

    کلید واژگان: مبانی, عرفان نظری, عرفان عملی, علم عرفان نظری, علم عرفان عملی}
    Mohammad Reza Esfandi, Ahmad Saeedi *

    According to mystics, man is a comprehensive being compared to other creatures of God, and therefore, all of God's Attributes of Perfection that manifest in the other identifications will also manifest in the human determination. Thus, mystics have regarded man as a macrocosm. This worldview is based on a certain ontology that holds a special role and status for man in relation to God and the other divine manifestations. Both mystical anthropology and its ontology have been studied in various ways in mystical works, but in none of them, an independent section is devoted to the ontological foundations of mystical anthropology, and therefore the relationship between these principles and mystical anthropology is not specifically discerned. This paper seeks to explain the relationship between ontology and mystical anthropology. To this end, the foundations of the ontology and anthropology of the mystics have been studied in this paper.

    Keywords: foundations, theoretical mysticism, practical mysticism}
  • قدرت الله خیاطیان*، راحله میرآخورلی

    ابونصر فارابی (295-339 ه.ق.) فیلسوفی است که در سرزمین ایران پس از اسلام پدیدار گشته و از آشناترین فلاسفه نسبت به دانش روز است که در محدوده زمان خود گام های بسیار مهمی در تاسیس فلسفه اسلامی برداشته است. فارابی همچون ابن سینا در کنار فلسفه و دیگر علوم به عرفان نیز گرایش داشته است و در عرفان عملی وی زهد، عدم دلبستگی و زندگی توام با انزوا دیده می شود و بر اساس آن در عرفان نظری نیز دارای نظرات و آثاری است. آنچه در پژوهش حاضر محل نظر می باشد، این است که آیا فارابی علاوه بر صاحب فن بودن در حوزه های علمی بر شمرده شده، عارف نیز به حساب می آید؟ آیا دلایلی برای انتخاب وی در سلک عرفان نظری و نسبت وی با عرفان عملی وجود دارد؟ از این رو این بررسی به روش توصیفی- تحلیلی متوجه اثری است با عنوان فصوص الحکم که از آن فارابی می باشد و دیگر آثاری که از وی به جا مانده تا تصویر عرفان و تصوف نظری و عملی وی را ترسیم سازد.

    کلید واژگان: فارابی, معلم ثانی, عرفان نظری, عرفان عملی, فصوص الحکم}
    Ghodratullah Khayatian, Raheleh Mirakhorly

    Abunasr Farabi, 292-339 Hegira, is a philosopher emerging in the territory of Iran after the emergence of Islam, and is the most familiar philosophy to date that in his span of time took very significant steps in foundation of Islamic philosophy. Farabi, just like Avicenna, had tendency toward mysticism along with philosophy and other sciences and in practical mysticism, asceticism, lovelessness, and simultaneous life and isolation, and accordingly in practical mysticism he has his own opinions and works. What is witnessed in the present research is whether Farabi is known to be a mystic despite being skillful in various scientific fields. Are there any reasons to select him in practical mysticism journey and his relationship with practical mysticism? Thus, this study conducted in an analytical descriptive way focuses on the work titled Fosusalhekam by Farabi and another work of him remaining so as to draw a picture of his mysticism and practical and theoretical mysticism.

    Keywords: Farabi, Moallem Sani, Theoretical mysticism, practical mysticism, Fosusalhekam}
  • محمد میری *
    نخستین قدم در مسیر سلوک الی الله با «یقظه» یا همان بیداری از خواب غفلت برداشته می شود. خواجه عبدالله انصاری مهم ترین مولفه های تاثیرگذار در این منزل را در کتاب منازل السائرین برشمرده است. شهدای دفاع مقدس، که به گواهی امام خمینی ره، قله های سلوک و عرفان را فتح کردند، نیز در دست نوشته های باارزش خود، تا حدی به ویژگی های منزل «یقظه» پرداخته اند. این نوشتار به روش «تحلیلی – کتابخانه ای»، در یک مقایسه تطبیقی، نزدیکی بسیار نگاه شهدای دفاع مقدس به منزل عرفانی «یقظه» را با نگاه پیر هرات اثبات می کند. اشارات شهیدان به عوامل موثر در یقظه همچون «شنیدن علم»، «معرفت نفس»، «بزرگ داشت حق متعال»، «چشم داشتن به واردات غیبی حق متعال»، «غنیمت شمردن فرصت باقیمانده از عمر»، «تصدیق وعید حق متعال»، «همنشینی با نیکان» و «ترک گفتن عادات مرسوم» نشان از رسوخ آنها در این منزل عرفانی و نزدیکی نگاه آنها با نگاه خواجه عبدالله انصاری دارد.
    کلید واژگان: عرفان عملی, منزل سلوکی, یقظه, عرفان در دفاع مقدس, خواجه عبد الله انصاری, سبک زندگی, شهدای دفاع مقدس}
    Mohammad Miri *
    The first step towards Allah is awakening or awaking from negligence. Khwaja Abdullah Ansari listed the most influential elements of this stage in Manazil al-Sa'irin. The Martyrs of the Sacred Defense, who, according to Imam Khomeini, attained the highest degrees of conduct and mysticism, have pointed to the features the stage of awakening in their valuable handwritings. Using an analytical and desk-research method, this paper, in a comparative study, proves the convergence of the viewpoint of the martyrs of the Sacred Defense and Khwaja Abdullah Ansari in the mystical stage of awakening. The martyrs' references to the effective factors in the awakening such as "hearing knowledge", "self-knowledge", "celebrating the Almighty God", "expecting the Oocculted Help of the Almighty God", "taking benefit of life", "acknowledging the promises of the Almighty God", "accompanying the righteous" and finally "abandoning common habits" indicate that their heart were imbued with this mystical stage, as their point of view coincided with Khwaja Abdullah's view.
    Keywords: practical mysticism, conductive home, the awakening of mysticism in holy defense, Khwaja Abdullah Ansari, lifestyle, holy defense martyrs}
  • محمد رودگر *
    خراسان به دلایلی چون دوری از مرکز خلافت، همواره مرکز تصوف بوده است، چنان که شیعیان و معارضان سیاسی نیز به آن توجه داشته اند. تصوفی که امروزه از آن یاد می شود، حاصل واکنش های مکتب خراسان در برابر ابن عربی و شارحانش، چه در سلوک و چه در نظر (وحدت وجود)، است. نوع سلوک مشایخ خراسان در اندیشه های نظری ایشان تاثیرگذار بوده است. از این رهگذر، تفاوت هایی مبنایی و اساسی بین خود و مکتب ابن عربی می یافتند. پیدایش روش «وجه خاص» پس از روش «سلوک شطار» فقط با بررسی این گونه از تفاوت ها توجیه پذیر خواهد بود. دیگر وجوه افتراق، در برابر تفاوت های چشمگیر نظری و سلوکی، رنگ می بازند و در نتیجه، بر عمق مخالفت های ابتدایی عرفان خراسان با ابن عربی و شارحان افزوده می شود. برای نشان دادن تفاوت ها در حوزه سلوک، در این پژوهش ابتدا سلوک در عرفان خراسان و آنگاه سلوک در مکتب ابن عربی بررسی و مقایسه شده است. ثمره این مقایسه، رخ نمودن تفاوت هایی است که علی رغم غلبه قاطع عرفان نظری ابن عربی، تشخص و استقلال مکتب خراسان را دست کم در ساحت سلوکی ثابت می کند.
    کلید واژگان: عرفان خراسان, مکتب ابن عربي, عرفان عملي, وجه خاص, شطار}
    Mohammad Roodgar *
    Being away from the center of government, Khorasan has always been the center of Sufism, as has been considered by Shiites and political opponents. Sufism of Khorasan has a very interesting story that disregarding it would lead to the inadequate understanding of Islamic mysticism. The Sufism which is talked about to nowadays is the result of Khorasan school reactions to Ibn Arabi and his interpreters both in practice and in theory (pantheism). Khorasan elder conducts have been influential in their theoretical ideas, thereby they found basic and fundamental differences between themselves and the school of Ibn Arabi. The emergence of the theory of “Special way” after “Shottar” could be justified only by exploring these differences. Political incentives, social, cultural and any other differentiations are not as important as the theoretical and practical differences, so the depth of initial objections to this issue by the mystics Khorasan school is intensified.
    Keywords: Khorasan mysticism, Ibn Arabi's school, practical mysticism, Special way, ?o???r}
  • Muhammad Legenhausen
    All of the major branches of Islamic mysticism, ‘irfān, refer to Imam ‘Ali (‘a) as a major source for their teachings and practices. Hence, we begin with a review of how the mystics viewed Imam ‘Ali (‘a). After this we consider some controversies about the nature of ‘irfān and its relationship to Sufism, for the terms have been used in different ways. Then we turn to the sources on the basis of which claims may be defended about the ‘irfān of Imam ‘Ali (‘a). The conclusion is that the ‘irfān of Imam ‘Ali (‘a) may be characterized by the following features: (1) ‘irfān consists of both knowledge by presence and conceptual knowledge of God. The conceptual knowledge may be divided into theoretical and practical knowledge as reflections upon the experiential knowledge of God and the way of achieving and deepening it; (2) the way to ‘irfān is the path from the outward to the inward, from ẓāhir to bāţin; (3) Imam ‘Alī (‘a) is a fully realized human being who has achieved this knowledge at its most profound level, and who serves as a guide in this quest for those who seek God; (4) the knowledge possessed by the Imam makes him a place for the manifestation of the divine Names and Attributes; (5) the way requires God-wariness (taqwā), renunciation of the world, setting one’s sights on the ultimate goal, worship, obedience, the acquisition of virtue, and self-knowledge; through the remembrance (dhikr) and contemplation (fikr) of God one polishes the heart and sets out on the inner journey; (6) the way is perilous. Misunderstandings occur when one learns of truths beyond one’s capacity; (7) different people are capable of various degrees of knowledge.
    Keywords: irfān, Sufism, Imam Ali (a), spiritual path, theoretical mysticism, practical mysticism, remembrance of God, contemplation of God}
  • سید مهدی مسبوق، شهرام دلشاد
    عرفان و ادبیات عرفانی در اندلس اسلامی گسترش فوق العاده ای داشت و شاعران و نویسندگان بسیاری در اندلس پدیدار شدند و آثاری در زمینه تصوف به جای گذاشتند که معمولا با نوآوری هایی در صورت و معنا همراه بوده است. بررسی تصوف اسلامی در اندلس ما را با نحله های مهم فکری ای آشنا می کند که برای فهم تصوف اسلامی بسیار کارساز است. از میان شاخه های ادبیات عرفانی در اندلس، شعر رشد قابل ملاحظه ای داشت و شاعران پرشماری پدید آمدند که بیش تر آنان در ایران ناشناخته مانده اند. از آن جمله است شاعر و عارف بزرگ سده ششم، ابو مدین مغربی که اشعار نغز و شیوایی در مضامین بلند عرفانی و آموزه های عرفان نظری و عملی سروده است. در این پژوهش می کوشیم بارزترین مضامین عرفانی اشعار این شاعر عارف را با روش توصیفی - تحلیلی مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم.
    کلید واژگان: عرفان, ابو مدین, عرفان نظری, عرفان عملی}
    Seyyed Mehdi Masboogh*, Shahram Delshad
    Mysticism andMystical literature at the Islamic Andalusia was Theextraordinaryexpansion andmanypoets and writersemergedinAndalusia and createdworksonsufism which is usually associated with innovation in form and meaning. with study ofislamicsufisminAndalusia we arefamiliarwith theintellectualtrends that forunderstanding ofislamicsufism isveryeffective.Among the branches of mystical literature in Andalusia, poetryhad significantgrowth Andnumerouspoetsemerged that most of whomareunknownin Iran.Among them is a great poet and mystic of the sixth century,Abu Midian Occidental Thatbeautiful poetryandeloquent in themysticalthemes andtheoretical and practicalteachings ofsufismis written. In this study,we try toanalyze the mostmysticalthemes this poetspoems based on descriptive–analysis.
    Keywords: Mystic, Abu Midian, Theoretical mysticism, Practical mysticism}
  • مهدی مطیع*، سوده اسعدی
    گرایش به معنویت و نگاه های عارفانه دینی در دوره معاصر و نیاز مبرم به بازبینی متون عرفانی، پژوهشگران را بر آن می دارد تا نگاهی دوباره به آثار عرفانی دوره های گذشته بیندازند. از سویی، نگاه هایی با تفسیر عارفانه یا رویکرد عرفانی به قرآن مجید، زبان این کتاب را برای فهم مخاطبان امروز، ساده تر می کند. در بازار ارائه مکاتب مختلف عرفانی، آن دسته از منابع که مطابقت بیشتری با مفاهیم کلام وحی دارند، هم معتبرترند و هم ماندگارتر و به حق نزدیک تر. از این میان، یکی از ارزشمندترین متون برجای مانده در حوزه متون عرفانی، منازل السائرین خواجه عبدالله انصاری است. ویژگی این کتاب تطبیق منازل سلوک با مفاهیم قرآن کریم است. خواجه عبدالله در این کتاب، با استناد به آیات شریفه قرآن، در ابتدای هر باب، منازلی برای تشنگان حقیقت و سلوک اهل معرفت معرفی کرده است. بنابر این، این پژوهش در صدد تفسیری قرآنی از متن عرفانی خواجه عبدالله و تفسیری عرفانی برگرفته از کتاب منازل السائرین از قرآن کریم است. در این راستا نویسندگان تحقیق حاضر با بهره گیری از روش معناشناسی تعاریف، در توصیفات و تقسیمات خواجه عبدالله انصاری در کتاب منازل السائرین تامل کرده و بر اساس محور جانشینی مفاهیم، به تبیین منشا قرآنی آموزه های این کتاب پرداخته اند.
    کلید واژگان: قرآن کریم, منازل السائرین, خواجه عبدالله انصاری, عرفان عملی, معناشناسی}
    Mahdi Moti *, Sudeh Asadi
    Tendency to spirituality and religious mystical views at the contemporary era and urgent need to review the mystical texts، makes researchers have a review at the mystical works of previous eras. On the one hand، attitudes with mystical interpretation or mystical approach to Holy Quran، simplify the language of this book for understanding of the today audiences. In the marketing of various mystical schools، those sources that are more consistent with concepts of the revealed book are more reliable، more persistent and closer to the truth. Among these، one of the worthiest remained texts in the field of mystical texts، is the Manāzel al-Sā’erin of Khwājah ‘Abdullāh Ansāri. The feature of this book is adapting the conduct stages with the concepts of Quran. At the beginning of each chapter in this book، Khwājah ‘Abdullāh has introduced stages for the thirsty of truth and conduct of Gnostics based on the holy verses of Quran. Thus، this study is after presenting a Quranic interpretation of the mystical text of Khwājah ‘Abdullāh and a mystical interpretation of Quran taken from the book Manāzel al-Sā’erin. In this regard، the authors of this study utilizing a method of semantic definitions، has reflected on descriptions and divisions of Khwājah ‘Abdullāh Ansāri in Manāzel al-Sā’erin and has explained the Quranic origin of the teachings of this book based on the paradigmatic word association of concepts.
    Keywords: Holy Quran, Man?zel al S?'erin, Khw?jah Abdull?h Ans?ri, Practical Mysticism, Semantics}
  • علی امینی نژاد*
    حقیقت سلوک یا عرفان عملی، نوعی حرکت باطنی و گذر از مقاطع نسبی و در نهایت وصول، اتصال و فنای در حق تعالی با معنای درست آن است. از جمله پرسش هایی که ذهن را به خود مشغول می دارد، این است که آیا چنین معنایی را می توان از آموزه های دینی و تعلیمات پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) استفاده کرد. این معنا از سویی، سطح عمیق تری از برداشت دینی را آشکار می سازد و از سوی دیگر، می تواند آغاز بر مطالعات گسترده تر و فنی در این زمینه باشد. بی تردید پی گیری این مسیر، افزون بر آنکه تقارب فضای حاکم بر عرفان عملی اسلامی با آموزه های دینی و مکتب اهل بیت(ع) را اثبات می کند، می تواند منجر به پدید آمدن آثار ارزشمندی در علم سلوک و عرفان عملی باشد.
    کلید واژگان: عرفان عملی, دین, لقا الله, فنا, منازل, مقالات, طریقت}
    Ali Amini Nezhad*
    The spiritual wayfaring or practical mysticism is, in fact, a kind of inner movement, passing relative junctures and finally reaching, union with and annihilation in the Most High God in the exact sense of the word One of the questions that arises is whether or not this meaning can be extracted from religious doctrines and the teachings of Holy Prophet (peace be upon him and his progeny) and his Household (peace be upon them). On the one hand, this meaning displays a deeper level of religious conception, and on the other hand, it can be a beginning of a more extensive and technical studies in this field. No doubt, following this path not only confirms the nearness of the atmosphere dominating practical Islamic mysticism to the religious doctrines of the Household of the Prophet but also leads to the displaying of valuable works in mystical knowledge and practical mysticism.
    Keywords: practical mysticism, religion, meeting God, annihilation, degrees of mystical perfection, spiritual stations, spiritual Path}
  • نهادهای دینی و اصناف دین داران در غزلیات عرفانی امام خمینی(س)
    محی الدین قنبری، محمود شیخ
    این مقاله در پی تبیین موضع امام خمینی(س) درباره اصناف دین داران و نهادهای دینی است. نویسنده برای رسیدن به این مقصود اشعار ایشان را تحلیل کرده و اثبات می کند که مبنای آموزه های اجتماعی عرفان امام، اخلاص است که با ریا و تظاهر تقابل دارد. ریاستیزی و مخالفت با مظاهر ریا در اصناف دین داران، موجب نزدیکی اشعار ایشان با سنت ادبی ملامتی شده است. حضرت امام سه نهاد مسجد و مدرسه و خانقاه را گاه محل ریا و تظاهرات دین دارانه می دانند که دام هایی چون دلبستگی به امور ظاهری دین، تحقیر خلق خدا و جدال های بی حاصل را در برابر سالکان حقیقی می گستراند و مانع سلوک ایشان می شود.
    کلید واژگان: امام خمینی(س) عرفان عملی, اخلاص, ریاستیزی, مسجد, مدرسه, خانقاه, ملامتیه, ادبیات عرفانی}
    Religious Institutions and the Religious Types in Imam Khomeini's ghazals (lyrics)
    Mohyeddin Qanbari, Mahmoud Shiekh
    The main objective of the present paper is to explain Imam Khomeini's stance on the religious Types and religious institutions. In order to achieve this goal Imam Khomeini's poems have been analyzed. The findings of the present paper show that the basis of Imam's doctrine of social mysticism is honesty or sincerity which is in contrast with hypocrisy. Opposition to hypocrisy and its manifestations among the religious types has caused proximity of his poems to the blamer's poetry genre. At times, the Imam considers mosque, seminary and Khaniqah as places of hypocrisy and religious pretentions, which spread traps in the way of true wayfarers, preventing them from wayfaring.
    Keywords: Imam Khomeini, practical mysticism, sincerity, opposition to hypocrisy, mosque, seminary, Khaniqah, Malamatiyya, mystical literature}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال