به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Religions » در نشریات گروه « ادیان و عرفان »

تکرار جستجوی کلیدواژه «Religions» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • شعله قهرمانی، فهیمه مخبر دزفولی*، قنبرعلی رودگر
    از میان ولایت ها و شهرهای ایران، قزوین از حیث تاریخ تحولات دینی حائز اهمیت بسیاری است و از دیرباز زرتشتیان، مزدکیان و پیروان یهودیت و مسیحیت در آن جا حضور داشته اند. چگونگی اسلامی شدن قزوین، مسئله اصلی پژوهش حاضر است. پژوهش پیش رو به روش تاریخی و با رویکرد توصیفی-تحلیلی صورت گرفته است و براساس آن روشن می شود، زرتشتیان قزوین که نخست تنها به دلیل امتناع از پرداخت «جزیه» اظهار اسلام کرده بودند، در اولین فرصت ممکن بر فاتحان اسلامی شوریدند؛ اما پس از آن، این شهر توسط اعراب مسلمان برای دومین مرتبه و این بار به قهر گشوده شد. بااین همه، بسیاری از زرتشتیان همچنان بر آیین خود ماندند، چنان که تا اواخر سده سوم هجری امکان برگزاری مراسم مذهبی خود را داشته اند. در قزوین دوره اسلامی تا سده ششم، اکثریت مسلمانان این شهر، در کنار اقلیت شیعه، مذهب شافعی داشتند. حضور گاه و بیگاه اسماعیلیان و نیز علویان و آل بویه در قزوین هم بر گرایش های دینی اثرگذار بوده است.
    کلید واژگان: ادیان, اسلام, تسنن, تشیع, قزوین, مذاهب}
    Shole Ghahremani, Fahimeh Mokhber Dezfouli *, Ghanbarali Roodgar
    Among the provinces and cities of Iran, Qazvin has been very important in terms of the history of religious developments, and Zoroastrians, Mazdakians and followers of Judaism and Christianity have been there since a long time ago. The main issue of the present research is how Qazvin became Islamized. The ongoing research was conducted by a historical method and by a descriptive-analytical approach, and based on that, it becomes clear that the Zoroastrians in Qazvin, who first had professed Islam only because they refused to pay jizya, rebelled against the conquerors at the first possible opportunity; but then the city was conquered by the Arab Muslims for the second time and this time was opened by violence. However, many Zoroastrians were still following their religion there, as they were able to perform their religious ceremonies until the end of the third century of Hijri. In the Islamic period, up to the 6th century, along with the Shi'ite minority, the majority of Qazvin Muslims followed the Shafi'i cult. The occasional presences of the Isma'ilis as well as the 'Alevis and the Boyeh in Qazvin have also had some effects on the religious tendencies in Qazvin.
    Keywords: Islam, Qazvin, Religions, Shi'ism, Sunni}
  • محمدحسن یعقوبیان*

    مسئله اصلی این پژوهش، شناسایی و بازخوانی رویکردهای مطالعه و مواجهه با ادیان در ایران معاصر است تا ضمن مطالعه توصیفی آنها، به تحلیل مختصات و ویژگی های آنها به منظور خودآگاهی بیشتر در زمینه مطالعات ادیانی پرداخته شود. یافته های این پژوهش نشان می دهد که سه رویکرد سنتی، روشنفکری و تحقیقات دین شناسی تطبیقی، دارای سه مدل فرقه ناجیه، قهوه خانه سورات و تطبیقی هستند که در مولفه هایی نظیر توجه به دیگری دینی، اصل گفت وگو و وحدت میان ادیان اشتراک دارند، اما در خاستگاه، ضرورت های فرهنگی و سبک گفت وگو از یکدیگر متمایزند. مدل فرقه ناجیه با سیاست غالب تمایز و مدل قهوه خانه سورات با سیاست غالب تشابه، از مدل تطبیقی که بر هم گرایی موازی تشابه و تمایز تاکید دارد، متمایزند. شرایط تکثر فرهنگی دینی جهان معاصر، به ضمیمه حقیقت جویی انسان در میان گزینه های متنوع دینی، ضرورت تحقیقات دین شناسی تطبیقی به شکل روشمند را بیش ازپیش برجسته کرده است. این تحقیقات، اگرچه از تحقیقات نوین ماکس مولر در جهان نوین پررنگ شده اند، تبار خود را تا کارهای ابوریحان بیرونی و شهرستانی در فرهنگ اسلامی نشان می دهد.

    کلید واژگان: ادیان, دین شناسی تطبیقی, تشابه تمایز, گفت و گو, ایران معاصر}
    Mohammadhasan Yaghobian*

    The main problem of this research is to identify and review the approaches of studying and dealing with religions in contemporary Iran, so that while studying them descriptively, their coordinates and characteristics can be analyzed to gain more self-awareness in the field of religious studies. The findings of this research show that the three approaches of traditional, intellectual and comparative theological research have three models of the saved sect, the Coffee-House of Surat, and the comparative model, which share components such as attention to the religious other, the principle of dialogue, and unity between religions, but in the origin, the necessities Culture and conversation style are different from each other. The saved sect model with the dominant policy of differentiation and the Coffee-House of Surat model with the dominant policy of similarity are different from the comparative model that emphasizes the parallel integration of similarity and differentiation. The conditions of cultural-religious pluralism in the contemporary world, along with human truth-seeking among various religious options, have highlighted the necessity of systematic comparative theology research. These researches, although they have been enriched by Max Müller's new researches in the modern world, show their descent to the works of Abu Rayhan Biruni and Shahristan in Islamic culture.

    Keywords: Religions, Comparative Theology, Similarity, Distinction, Dialogue, Contemporary Iran}
  • الهه احمدی*، سعید شفیعی
    قاعده زرین اخلاق، که اغلب با عبارت «آن چه برای خود می پسندی، برای دیگران نیز بپسند» شناخته می شود، از دیرباز در ادیان و فرهنگ های مختلف مطرح و مورد توجه قرار گرفته است. از میان تعاریف ارایه شده در فرهنگ های مختلف و به زبان های گوناگون، تعریفی که هری ج. گنسلر در کتابش، اخلاق و قاعده زرین، ارایه کرده است، جامع تر و مقبول تر می نماید: «با دیگران فقط به-گونه ای رفتار کنید که رضایت دارید با شما در شرایط مشابه، همان گونه رفتار شود». مساله مطالعه پیش رو، این است که خاستگاه این قاعده اخلاقی چیست و چه خصوصیتی در این قاعده وجود دارد که سبب شده است، صرف نظر از نوع دین، فرهنگ و دوران زندگی، مورد توجه مخاطبان و موافقان بسیاری قرار بگیرد. در این مقاله، به روش توصیفی-تحلیلی و با بررسی منابع اسلامی، روایات موجود در این حوزه و دسته بندی آن ها، در می یابیم که علت پویایی و بقای این قاعده اخلاقی در ادیان و مکاتب گوناگون، تمایل عقل و فطرت به مفاهیمی مانند عدالت، تواضع و انصاف است که طبق روایات اسلامی، این مفاهیم، خاستگاه رعایت قاعده زرین اخلاق هستند و در نهایت نتیجه گرفته می شود که خاستگاه قاعده زرین اخلاق طبق روایات، فطرت انسان و پذیرش عقلی این قاعده است و از میان گزاره های طرح شده توسط جاناتان هایت در مورد ریشه مسایل اخلاقی، این مطالعه بر رویکرد ذات گرا تاکید می کند.
    کلید واژگان: ادیان, روایات اسلامی, عقل, فطرت, قاعده زرین اخلاق}
    Elahe Ahmadi *, Saeid Shafiei
    The golden rule of ethics, often expressed as "Do unto others as you would have them do unto you," has been a prominent principle in various religions and cultures throughout history. Among the definitions offered in different cultures and languages, the one presented by Harry J. Gensler in his book, ethics and the golden rule, appears to be more comprehensive and widely accepted: "treat others only as you consent to being treated in the same situation." This study aims to explore the origin of this ethical rule and identify the distinctive feature that has made it widely recognized and accepted regardless of the type of religion, culture, or era of human life. Through a descriptive-analytical approach and an examination of Islamic sources and related traditions, this article concludes that the dynamic and enduring nature of this ethical rule in various religions and philosophies can be attributed to the inherent inclination of reason and human nature toward concepts such as justice, humility, and fairness. According to Islamic traditions, these concepts form the foundation for observing the golden rule of ethics. Ultimately, the origin of the golden rule of ethics, according to Islamic traditions, lies in human nature and its rational acceptance of this principle and this study emphasizes a nativist approach in line with Jonathan Haidt's propositions regarding the roots of ethical matters.
    Keywords: Human nature, Islamic traditions, reason, Religions, the golden rule of ethics}
  • ولی الله نصیری*

    تجزیه و تحلیل مباحث انسان شناسی در چارچوب گفتمان ابوریحان، مهم ترین مسیله این مقاله را تشکیل می دهد. یکی از دانشمندان انسان شناسی، که بیش از هزار سال پیش توانسته این گفتمان را در زمانه خویش براساس مولفه های مردم شناسی توسعه دهد، بدون شک ابوریحان است، واکاوی و کنکاش در منابع ایشان و به دنبال آن ساختن یک چارچوب جدید بر مبنای مفاهیم و داده های ایشان می تواند کمک زیادی به این پژوهش در رسیدن به هدفش بکند. در این پژوهش که با روش کتابخانه ای و تحلیل محتوا صورت گرفته است،  ابوریحان بیرونی را دانشمندی با سبک و روش در علوم دریافته است، وی ضمن طبقه بندی علوم، سیستماتیک و نظام مند بوده است. ابوریحان به فهم و درک دقیقی از روش در علوم رسیده بود و هر علمی را بر اساس روش خودش انجام می داد. براین اساس، هدف مندی او باعث شکل گیری مبانی فکری و نظری ایشان شد. ابوریحان روح حقیقت جویی و ذهن خلاقی داشت به گونه ای که هر مطلبی را به سادگی نمی پذیرفت و نخست آن را مورد آزمایش داده و تا آن را در بوته امتحان قرار نمی داد به راحتی نمی پذیرفت. او هر علمی را با روش خودش می سنجید و نتایج حاصل از آن را بیان می کرد، او در علم مردم شناسی از روش مشاهده، مشارکت، عدم ارزش گذاری پیش داوری استفاده می کرد و هرچه را می دید بدون دخالت دادن عقاید خود، آن را بیان می کرد و اهمیت پژوهش حاضر سبک و روش ابوریحان بیرونی را در بحث انسان شناسی نمایان می کند.

    کلید واژگان: ابوریحان بیرونی, انسان شناسی, حقیقت جویی, ادیان, علم}
    Valiyollah Nasiri *

    The analysis of anthropological issues in the context of Al- Baruni discourse constitutes the most important issue of this article. One of the anthropological scientists, who more than a thousand years ago was able to develop this discourse in his time based on anthropological components, is undoubtedly Al- Baruni. His concepts and data can greatly help this research in reaching its goal. In this research, which was carried out with the library method and content analysis, Al- Baruni was found to be a scientist with a style and method in the sciences, and he was systematic and systematic while classifying the sciences. Al- Baruni had a precise understanding of the method in science and he did every science based on his own method. Therefore, his purposefulness caused the formation of his intellectual and theoretical foundations. Al- Baruni had a truth-seeking spirit and a creative mind in such a way that he did not accept any material easily and did not accept it easily until he first tested it and put it to the test. He measured each science with his own method and expressed the results of it. In anthropology, he used the method of observation, participation, non-valuation of prejudice and everything he saw without By interjecting his own opinions, he expressed it And the importance of the current research shows the style and method of Al- Boruni in the discussion of anthropology.

    Keywords: Al- Biruni, anthropology, truth seeking, Religions, science}
  • جواد خادم زاده مقدم*، مریم نورمحمدی

    ایجاد اتحاد و صلح میان ادیان و مذاهب نیازمند مبانی تیوریک است و پلورالیسم دینی بهترین مبنا محسوب می شود هر چند خود با مشکلات مبنایی مواجه است. مهم ترین اشکالی که در باب پلورالیسم حقانیت واردشده، نسبیت در حقیقت است. با تغییر مبنای معرفت شناختی خود و انتقال از موضع تیوری انطباق و نسبیت به تیوری پراگماتیسم می توان برای پلورالیسم دینی مبنای تیوریکی فراهم کرد که اشکالات کمتری به آن وارد شود و از مزایای عملی و اجتماعی آن سود برد. مبانی عمیق تیوری ها اثبات ناپذیرند و ما صرفا با یک انتخاب مواجهیم و در این بحث پراگماتیسم انتخاب ماست. طبق این نظریه ملاک صدق تصورات و تصدیق ها، فایده ی عملی آن ها می باشد. بطور کلی در باب اختلافات دینی و مذهبی پرسش هایی مطرح شده که در پاسخ به آن ها سه نظریه ی انحصار گرایی، شمول گرایی و تکثر گرایی ارایه گردیده که دارای مبنای معرفت شناختی مشترکی می باشند. این اشتراک تیوری مطابقت از نظریه های سه گانه ی مطابقت، انسجام گرایی و فایده گرایی در صدق است که بر مبنای آن (مطابقت) تصور یا تصدیقی صادق است که مطابق با واقع باشد و عدم انطباق صورت ذهنی با واقعیت خارجی سبب جهل و خطا شود. موافقان و مخالفان پلورالیسم همگی قایل به این نظریه هستند. ما در این پژوهش از مفهوم فایده در پراگماتیسم ابهام زدایی می کنیم و فایده و ضرر را به لذت و رنج تعبیر می کنیم تا با توجه به این معانی اشکالات وارد شده بر آن حل گردد.

    کلید واژگان: معرفت شناختی, پلورالیسم, ادیان, پراگماتیسم, وحدت}
    Javad Khademzade Moghadam *, Maryam Noormohammadi

    Establishing unity and peace between religions requires theoretical foundations, and religious pluralism is considered the best foundation, although it faces fundamental problems. The most important form of the pluralism of truth is relativity in truth. By changing one's epistemological basis and moving from the position of the theory of adaptation and relativity to the theory of pragmatism, religious pluralism can be provided with a theoretical basis that will have fewer problems and benefit from its practical and social benefits. The deep foundations of the theories are unprovable and we are faced with only one choice and in this discussion pragmatism is our choice. According to this theory, the criterion of the truth of perceptions and affirmations is their practical utility. In general, questions have been raised about religious differences and three theories of exclusivism, inclusionism and pluralism have been presented in response to them, which have a common epistemological basis. This is the commonality of the correspondence theory of the three theories of conformity, coherence and utilitarianism, based on which (conformity) is a true perception or confirmation that is in accordance with the reality and the non-conformity of the mental form with the external reality causes ignorance and error. Proponents and opponents of pluralism all agree with this theory. In this research, we disambiguate the concept of benefit in pragmatism and interpret benefit and loss as pleasure and pain in order to solve the problems caused by these meanings.

    Keywords: Epistemological, pluralism, religions, pragmatism, unity}
  • محمد آسائی*، محمود واعظی، بهزاد حمیدیه
    مطالعه سایر ادیان در جهان اسلام سابقه ای طولانی دارد. عالمان مسلمان از طرق مختلف به این زمینه پرداخته اند. در کتابهای ملل و نحل و کتابهای تاریخی می توان آراء و عقاید مذاهب مختلف و گزارش های توصیفی در زمینه اندیشه ها و آداب سایر ادیان همچون یهودیت، مسیحیت و... را سراغ گرفت. به جز این منابع که عموما بدون نقد و ردیه نویسی به این موضوع پرداخته اند، از طریق کتب نقد و ردیه نیز می توان مطالبی درباره ادیان سابق بازجست. آنچه در تحقیق پیشرو مورد توجه است، پژوهش درباره دین مسیحیت است و دستاورهای مسلمانان در این باره طی ده قرن نخست هجری مورد کاوش قرار گرفته است. براساس یافته های این مقاله، شناخت مسلمانان درباره مسیحیان قابل قبول و تفصیل است؛ اما ضعف این تحقیقات در آنجاست که به شکل مستمر صورت نگرفته است و به نیمه شرقی و یونانی کلیسا محدود بوده است. دلایل این موضوع برمی گردد به عدم تمایل و اقبال عمومی کافی نسبت به انجام مطالعات در زمینه ادیان، عدم اطلاع مسلمانان از میراث زبان و ادبیات لاتینی و نهایتا عدم ارتباط سرزمینی گسترده با مسیحیت در غرب.
    کلید واژگان: مسیحیت, دین پژوهی, ادیان, ملل و نحل}
    Mohammad Asaee *, Mahmud Vaezi, Behzad Hamidieh
    In the Islamic world, studies about other religions have a long history. The Muslim scholars have reviewed the field in different ways. In the Al-Milal wa al-Nihal (“books on the Nations and their Religions”) and historical books, the views and beliefs of various religions and descriptive reports of thoughts and the etiquette of religions like Judaism, Christianity, etc could be fined.  Other than these references that generally reviewed the matter without any critiques and rebuttal writing, we could also find some content about the previous religions through rebuttal and critical books. The research aims to study Christianity and to explore the Muslims' achievements during the first 10 centuries AH.  Based on the findings of the paper, Muslims’ knowledge about Christians is acceptable and detailed, however, the weakness of these researches comes from a fact that they were not conducted continuously and they were limited to the eastern and Greek half of the church.  The reason for this is the lack of public interest in conducting extensive studies in this regard, also the lack of knowledge of Muslims about the heritage of Latin language and literature and finally, the lack of a large territorial connection with Christianity in the West.
    Keywords: Christianity, religion studies, religions, Al-Milal wa al-Nihal}
  • علی موحدیان عطار، محمد مهدی علیمردی، سید محمد روحانی*

    به طور کلی در بحث امکان شمول آیین هندو در زمره اهل کتاب یا «من له شبهه کتاب» دو بحث اصلی مطرح می شود: نخست اینکه آیا اهل کتاب صرفا در چهار دینی که نامشان در قرآن تصریح شده خلاصه می شوند، که در این مقاله به این نتیجه می رسیم که چنین نیست و ادیان دیگری نیز هستند که ممکن است جزء اهل کتاب باشند ولی نامشان در قرآن نیامده است، از جمله آیین هندو و حتی اگر این را هم نپذیریم، حداقل این است که آیین هندو را می توان در زمره «من له شبهه کتاب» تلقی کرد. در این صورت، بحث دوم این خواهد بود که: میزان نزدیکی آیین هندو با ادیان اهل کتاب تا چه حد است؟ این جستار پس از بررسی آموزه های این آیین در سه حوزه الاهیات، وحی و پیامبری، و آخرت شناسی به این نتیجه می رسد که هرچند پوسته ظاهری بسیاری از اسطوره ها و مناسک این آیین، شرک آمیز و خرافی است، ولی توحید عمیق و صریحی در متون مقدس و آموزه های اصلی آن وجود دارد. همچنین، برخلاف نظریه مشهور، آیین هندو نه فقط منکر وحی الاهی نیست، بلکه یکی از مبانی مهمش باور به الهام آسمانی (آکاشه وانی) است. البته در باب آخرت شناسی، آیین هندو تناسخ گرا است و از دیدگاه دیگر ادیان اهل کتاب دور می شود. در عین حال، در متون مقدس این آیین صراحتا به بهشت (سورگه)، جهنم (نرگه) و روز قیامت (مهاپرلیه)، البته با دیدگاه خاص خود، تصریح شده است. لذا در نهایت به این نتیجه می رسیم که این آیین بر اساس مبانی مذهب امامیه، ظرفیت شمول در اهل کتاب را دارد، یا حداقل از جمله ادیان «من له شبهه کتاب» است.

    کلید واژگان: هندو, اهل کتاب, من له شبهه کتاب, غیر اهل کتاب, ادیان}
    Ali Mowahhedian Attar, Mohammad Mahdi Alimardi, Seyyed Mohammad Rohani *

    In general, there are two main issues in the possibility of classifying Hinduism in the category of "the People of the Book" or "the ones who have pseudo-book". First issue is whether "the People of the Book" are limited to only the four religions whose names are mentioned in the Quran. This article has come to the conclusion that this is not true, and on the contrary, there are other religions that may be part of "the People of the Book" whose names are not mentioned in the Quran, including Hinduism, and even if we do not accept this, at least Hinduism can be counted among "the ones who have pseudo-book". Hence, the second issue is: how close is Hinduism to the religions of "the People of the Book"? This study, after examining the teachings of Hinduism in the three fields of theology, revelation and prophethood, and eschatology, concludes that although the superficial shell of many myths and rituals of this religion is polytheistic and superstitious, there are deep and explicit monotheistic beliefs in its sacred texts and basic teachings. Also, contrary to popular belief, Hinduism does not deny divine revelation, but the belief in divine inspiration (Akashvani) is one of its important foundations. Of course, as for the Hereafter, Hinduism believes in reincarnation and is far from the view of other religions of "the People of the Book". However, the sacred texts of this religion explicitly refer to heaven (swargah), hell (naragah) and the Day of Judgment (mahapralyah), albeit from their own views. Therefore, we have finally come to the conclusion that this religion, based on the principles of the Imami sect, has the capacity to be included in the religions of "the People of the Book", or at least it is one of the religions of "the ones who have pseudo-book".

    Keywords: Hinduism, People of the Book, Ones Who Have Pseudo-book, Non-People of the Book, religions}
  • مصطفی عامری سیاهوئی*، فاروق طولی، محمد نجاتی
    شبیه سازی به عنوان تکنولوژی نوظهور، کانون توجه دولتمردان، پزشکان، حقوقدانان، فقها و سایر محافل علمی قرار گرفته است. در جریان شبیه سازی که انتقال هسته سلول جسمی به تخمک بدون هسته است، موجودی مطابق با صاحب سلول جسدی به وجود می آید و این پدیده علاوه بر اینکه دریچه ای نو به روی جامعه بشری در خصوص خصایص درمانی اش باز می کند، نگرانی هایی را پیش روی جامعه بشری قرار می دهدبا این حال نظری قاطع درباره جواز یا حرمت آن توسط فقها بیان نشده است. عالمانیهودیدرزمینه شبیه سازیدرمانیسهدیدگاه متفاوتحرمت،جواز و وجوبرااختیارنموده اند. و آیینمسیحیت بااستنادبهاصولیچونحفاظتاز کرامتانسانی،شبیه سازیرا ممنوعاعلامنموده اند. از طرفی توجه متفکرین عالم، بویژه عالمان دین و اخلاق را به خود مشغول کرده است و از نظر بسیاری از مخالفان، شبیه سازی انسان حداقل با بعضی از آموزه های اصلی دین ناسازگار است و اعمال این تکنیک در عرصه انسانی، به لحاظ اعتقادی با ایمان و عقاید اسلامی منافات دارد. پاره ای از اخلاق گرایان و عارفان بودایی نیز در این زمینه با حمایت مشروط از اعمال این گونه فناوری اظهار می دارند؛ تا آنجا که این شیوه به نفع زوج هایی باشد که آرزوی داشتن فرزند را دارند و درد و محنتی را به همراه نداشته باشد قابل اعمال است و در مقابل این اندیشه، پاره ای دیگر از عرفای بودایی براین عقیده اند که تولید مثل انسان از این رهگذر، باعث می گردد بنیان و شالوده آدمی تحلیل رود. درایننوشتارسعی شده شبیه سازی انسان در عرفان و ادیان غیراسلامی مورد بررسی قرار گیرد. با توجه به مباحث قید شده درباره شبیه سازی می توان نسب طفل شبیه سازی شده را مشروع دانست و همانند فرزند طبیعی حقوق حضانت، ولایت، نفقه، توارث، وصیت و... را بر آن جاری کرد.
    کلید واژگان: شبیه سازی انسان, عرفان, ادیان, نطفه, نسب}
    Mostafa Amerisiahooii *, Faroogh Toli, Mohamad Nejati
    As an appearing technology, cloning has attracted the attention of politicians, physicians, lawyers and other academical communities. During cloning which includes the transfer of a nucleus to a nucleus – free ovum, a creature in accordance to the donor of the nucleus will be created and along with a shedding light to the human society regarding treatment, this phenomenon poses concerns to this society. However, no decisive expression is not made by the scholars in this respect.Jewish scholars took three different viewpoints – forbidding, permission and necessity – and Christian ones forbid the cloning to the sake of protecting the human dignity.On the other hand, cloning attracts the attention of the religious and ethical scholars and from the most of the opponents’ point of view, cloning of human is at least in contradiction to most of the main religious teachings and application of this technique in human realm is in contradiction to Islamic beliefs and faith. Some of the Buddhist moralists and mystics conditionally support the application of this type of technology; that is, it must be useful for those couples who dream for having a child and it must not be accompanied with pain and trouble. Contrary to this opinion, other Buddhist mystics believe that human reproduction in such a way results in deterioration of the human essence and foundation.In this research, some of the jurisprudential – legal and ethical aspects of the cloned person are analyzed. According to what is expressed about cloning, the genealogy of the cloned child can be considered as legal and similar to the natural – born child, such children are entitled to have custody, guardianship, alimony, inheritance and will among other rights.
    Keywords: human cloning, mysticism, Religions, semen (sperm), genealogy}
  • مرتضی عبدی چاری*، سیده فاطمه حسینی میرصفی

    اعتقاد به منجی موعود، عقیده ای دیرین و کهن در میان جوامع بشری است و کمتر دین و مکتب و یا گروهی را می توان یافت که در مورد آن اظهار نظر نکرده باشد. در اسلام نیز این باور در قالب مهدویت اسلامی مورد توجه بوده و عالمان و اندیشمندان مسلمان با گرایشات مذهبی مختلف بدان پرداخته اند. تفسیر یکی از گرایشات مهم در این زمینه به شمار می رود؛ که مورد توجه مفسران مسلمان با دیدگاه های مختلف کلامی و مذهبی قرار گرفته است. تفسیر قرآن کریم در حقیقت بیانگر بینش ها و باورها و ارزش هایی است که مفسر از مبانی مختلف عقلی و نقلی دارد که در آراء و انظار وی متجلی می شود و بر بینش ها، ارزش ها، هنجارها و رفتارهای جامعه دارای تاثیر است. بر این اساس دیدگاه مفسران می تواند اساس و پایه مباحث مهم اعتقادی، اجتماعی، اخلاقی و... باشد. بررسی اقوال مفسران شیعه و اهل سنت و بیان مشترکات تفسیری آنان در ذیل آیات مرتبط با مهدویت، می تواند در تبیین اندیشه مهدویت در مذاهب اسلامی نقش داشته باشد و از این راه می توان به وجوه اشتراک مذاهب اسلامی توجه بیشتری داشت و بر اتحاد و انسجام و همبستگی اجتماعی در میان باورمندان به مهدویت اسلامی تاکید نمود. بنابراین در نوشته پیش رو به این سوال پاسخ داده شده است: در تفاسیر مذاهب اسلامی به چه مسائلی پرداخته شده است ؟
    بیان دیدگاه مفسران مسلمان درباره مسائل مهدویت، تحلیل و بررسی موضوعات و مسائل مطرح شده در آن تفاسیر و بیان موارد مغفول و انحرافی در تفسیر هردو مذهب شیعه و اهل سنت، از مهم ترین نوآوری های این تحقیق به شمار می رود.

    کلید واژگان: مهدی, مذاهب, امامیه, اهل سنت, زیدیه, معتزله, اشاعره}
    Morteza Abdi Chari, Seyedeh Fatemeh Hosseini Mirsafi

    Belief in the Promised Messiah is a long-standing belief among human societies, and there is few religions or schools or groups that do not say anything about it. In Islam, likewise, this belief has been taken into consideration in the form of Islamic Mahdism, and Muslim scholars and scholars of various religious backgrounds have addressed it. Exegesis of the Qur'ān is one of the important trends in this field, which has attracted the attention of Muslim commentators with different theological and religious views. The exegesis of the Holy Qur'ān in fact expresses the insights, beliefs and values that the commentator has from various intellectual and communicative foundations that are reflected in his or her views and influences and affect the insights, values, norms and behaviors of society. Accordingly, the commentators' point of view can be the basis for important religious, social, ethical, and other issues. Studying the views of Shiite and Sunni commentators and expressing their interpretive commonalities in the following verses related to Mahdism can contribute to the explanation of the idea of Mahdism in Islamic religions. A community of believers emphasized Islamic Mahdism. Thus, the following question has been answered in the preceding article: What issues have been addressed in the interpretations of Islamic denominations? Expressing the views of Muslim commentators on the issues of Mahdism, analyzing and examining the issues and issues raised in those interpretations, and expressing the neglected and deviant cases in the interpretation of both Shiite and Sunni denominations are among the most important innovations of this study.

    Keywords: Mahdi, Religions, Imamiyyah, Sunnis, Zaydiyah, Mu'tazilites, Ash'arites}
  • ابراهیم محمدزاده، رضا حق پناه*
    مفهوم «نصب»، در ادبیات فقه و تاریخ، نامی آشناست. بررسی جریان نصب به عنوان رویکردی فرهنگی و سیاسی، اهمیت دارد. این جریان به مثابه نمادی از انحراف عمیق از مبانی و اصول اسلام شناسانده شده است. فقی هان امامی، احکامی چون کفر، نجاست، حرمت  ازدواج  و بسیاری از دیگر احکام کافر حربی را بر ناصبی بار کرده اند. اینکه نصب، در ادواری از تاریخ گذشته فرق و مذاهب بلکه سایر ادیان، به عنوان ابزاری برای طرد مخالفان فکری و مذهبی  به کار گرفته می شده و همواره منشا نگرانی بوده است و آسیب ها و ضررهای جدی ای را به کیان مذهب و دیانت وارد ساخته است؛  لذا این مقاله با مراجعه به آرای فقهای شیعه درصدد ارائه گزارشی تاریخی  فقهی در معرفی مصادیق ناصبی است و شناخت مصادیق ناصبی از لابه لای تالیفات فقهای شیعه، بر شناخت جریان ناصبیگری، خصوصا در مکه و در ایام حج تاثیر بسزایی دارد، تا دایره کفر و طرد هم، بر اساس معیار درستی مشخص گردد.
    کلید واژگان: اهل بیت, عداوت, نصب, ناصبی, خوارج, تالیفات فقها, شیعه}
    Ebrahim Muhammad Reza, Reza Haqpanah *
    Dialogue plays a significant role in the strategy of approximation of different religions and sects. Dialogue in this age, especially during the Hajj and pilgrimage, when millions of people of different nationalities come together, can provide a suitable space for informing and conveying messages to one another and an opportunity to identify and understand the ideas and beliefs of the other parties and to follow the strategies of intellectual interaction and exchange of views and opinions. Undoubtedly, scientific discourses, reasonings, and debates based on logic and ethics can be the best ways to discover the truth. In the meantime, religious teachings have often expressed the principles and practices of dialogue and how to communicate effectively in a variety of ways, the most notable of which are: The most important principles that Islam outlines for interaction and dialogue are the principle of justice, the principle of man’s dignity, the principle of freedom of thought and opinion, and the principle of rejection of fanaticism and racism.
    Keywords: the Hajj season, Dialogue, Interaction, debate, Argumentation, consultation, contemplation, religions, and sects}
  • مظاهر حیدری*
    گفت وگو و تبادل نظر، در استراتژی تقریب مذاهب و ادیان مختلف، جایگاهی قابل توجه و تاثیرگذار دارد. بهره گیری از ابزار گفت وگو در این عصر، به ویژه در ایام حج و زیارت که میلیون ها نفر از ملیت های مختلف در یکجا جمع شده اند، می تواند فضایی مناسب را برای آگاهی بخشی و رساندن پیام ها به یکدیگر فراهم سازد و مجالی برای شناسایی و فهم افکار و عقاید طرف مقابل و پیگیری راهکارهای تعامل فکری و تبادل آرا و اندیشه ها قلمداد گردد. بدون شک، گفت وگوی علمی و احتجاج و مناظره هایی که بر اساس منطق و اخلاق استوار گردد، می تواند بهترین راهکار برای دستیابی به واقعیت و کشف حقیقت باشد. در این میان، آموزه های دینی به فراوانی، اصول و آداب گفت وگو و چند و چون آن را با هدف برقراری ارتباط گفتاری موثر به شیوه های گوناگون بیان کرده است که در این نوشتار به مهمترین آنها اشاره می شود و مشخصاتی بیان می گردد: مهم ترین مبانی و اصولی که اسلام برای تعامل و گفت وگو ترسیم کرده، عبارت است از:  اصل عدالت، اصل کرامت انسانی، اصل آزادی فکر و عقیده، اصل نفی تعصب و نژادپرستی و... .
    کلید واژگان: موسم حج, گفت وگو, تبادل نظر, مباحثه, مناظره, محاوره, هم اندیشی, تعامل, ادیان و مذاهب}
    Mazaher Heidari*
    Dialogue plays a significant role in the strategy of approximation of different religions and sects. Dialogue in this age, especially during the Hajj and pilgrimage, when millions of people of different nationalities come together, can provide a suitable space for informing and conveying messages to one another and an opportunity to identify and understand the ideas and beliefs of the other parties and to follow the strategies of intellectual interaction and exchange of views and opinions. Undoubtedly, scientific discourses, reasonings, and debates based on logic and ethics can be the best ways to discover the truth. In the meantime, religious teachings have often expressed the principles and practices of dialogue and how to communicate effectively in a variety of ways, the most notable of which are: The most important principles that Islam outlines for interaction and dialogue are the principle of justice, the principle of man’s dignity, the principle of freedom of thought and opinion, and the principle of rejection of fanaticism and racism.
    Keywords: the Hajj season, Dialogue, Interaction, debate, Argumentation, consultation, contemplation, religions, and sects}
  • محمد جواد ذریه، زهرا آبیار، محمدسعید اکبری دهقان
    حسن تفاهم میان ادیان و مذاهب گوناگون، از ضرورت ها و آرمان های بشری در دوران معاصر به شمار می رود، به گونه ای که اندیشمندان گفت وگوی ادیان، روش های متفاوتی برای این امر اتخاذ می کنند. روش گفت وگویی «الهیات شکاف»، تلاش دارد در عین پایبندی به سنت دینی خود، بر شکاف موجود میان سنت های دینی، پلی از شباهت ها بنا کند که نتیجه آن، درک بهتر دیگری و برقراری نوعی زیست همراه با کنش اجتماعی است؛ یعنی برای برقراری تفاهم میان ادیان و مذاهب، لازم است ضمن پایبندی به اعتقادات خود، بر نقاط اشتراک و موضوعات اجتماعی متمرکز شد و گفت وگو را بر محور مسائل اساسی چون حقوق بشر، آزادی بیان و عقیده و یا اموری چون جنگ، خشونت، و نقش ادیان و مذاهب در از بین بردن این امور در جامعه جهانی قرار داد؛ چیزی که دین اسلام تحت عنوان کرامت ذاتی و حقوق طبیعی انسان ها بدان توجه بسیار داشته است. با عنایت به چنین رویکردی در گفت وگو، به واسطه مشترکات دینی مورد وفاق طرفین، امکان تفاهم هر چه بیشتر و بهبود شکاف میان ادیان و مذاهب فراهم می گردد. این پژوهش تلاش دارد، با روش توصیفی تحلیلی، ضمن معرفی روش گفت وگوی «الهیات شکاف» بر مبنای کنش اجتماعی و شواهدی از تاییدات آموزه های اسلامی، روشی تازه برای گفت وگو میان سنت های دینی ارائه کند.
    کلید واژگان: الهیات شکاف, گفت وگو, کنش اجتماعی, ادیان, راپارل}
    Mohammad Javad Dhorriye, Zahra Abyar, Mohammad Saeed Akbari Dehghan
    One of the necessities and aspirations of humanity in the present time is the understanding among the different religions and denominations so that the thinkers on dialogue among religions adopt different methods for dealing with this issue. The Dialectic Method of “division theology” attempts to build a bridge of similarities over the gap between religious traditions while adhering to one’ own religious traditions, which leads to an understanding of the other and creating a certain kind of life with social action, that is, if different religions and denominations want to reach a mutual understanding in addition to adhering to one’s own beliefs, it is necessary that, focus would be on the similar points and social issues and they engage in dialogue focusing on key such issues as human rights, freedom of speech and freedom of belief or on issues such as war, violence, and role of religions and denominations in setting international disputes. Islam seriously considers this issue under the title of inherent human dignity and the natural human rights. Accordingly the religious commonalities between the two sides can lead to a understanding and contribute to healing the divisions among religions and denominations. Using a descriptive-analytical method, this research attempts to give an account of the new dialectical method of "division theology" based on social action citing evidence convincing from Islamic teachings to introduce a new methodology for entering into a dialogue among religious traditions.
    Keywords: division theology, dialogue, social action, religions, Raparel}
  • مرتضی عبدی چاری*، محمود ملکی راد
    باور به ظهور امام مهدی (عج) در آخرالزمان، از آموزه های مهم اسلامی به شمار می‏رود. با ظهور آن حضرت، اسلام در سراسر گیتی گسترش می‏یابد و بر سایر ادیان غالب و حاکم می شود. در این راستا، کیفیت تعامل اسلام با ادیان دیگر در عصر ظهور و حکومت جهانی امام مهدی (عج)، از ابعاد مختلف اهمیت دارد. بررسی این امر، نیازمند تحقیق و پژوهشی بنیادین است؛ زیرا با توجه به فراگیری دین اسلام در جهان از یک سو، دلالت برخی از آیات قرآن کریم مبنی بر وجود دشمنی و کینه بین یهودیت و مسیحیت تا روز قیامت، از سوی دیگر و دلالت برخی از روایات اسلامی مبنی بر نابودی همه ادیان در عصر ظهور و تشکیل حکومت جهانی امام مهدی (عج)، از سوی سوم، پاسخ‏گویی به برخی سوال ها در این زمینه را ضروری می‏نماید؛ پرسش هایی از این دست که آیا در حکومت جهانی امام مهدی (عج) همه ادیان حضور دارند؟ و در صورت حضور، تعامل اجتماعی و سیاسی ادیان با یک‏دیگر و نیز با اسلام و حکومت حضرت مهدی (عج) چگونه خواهد بود؟
    جمع‏بندی و بیان رفع تعارض بین این دو دسته از دلایل و همچنین تبیین خط‏مشی حضرت مهدی درباره تعامل با یهود و نصاری، ازجمله موضوعات این نوشتار است.
    کلید واژگان: تعامل, استراتژی, عصر ظهور, امام مهدی (عج), ادیان}
    Morteza Abdi Chari*, Dr. Mahmoud Malekirad
    One of the Islamic teachings which is important is the belief in Imam Mahdi comes at the end of history. With the advent of the Mahdi, Islam and the other religions are already spread throughout the world in the dominant flora. In this regard, the quality of interaction between Islam and other religions and global governance in the era of Imam Mahdi is an important consideration from different aspects. Hence, we need fundamental research, because according to Islamic learnings on the one hand, enmity and hatred till the Day of Resurrection between Judaism and Christianity in their extreme form will exist in the world. This is implied by the existence of some verses of Holy Quran. On the other hand, the question arises that in Imam Mahdi’s global government, are all religions present and still alive? And in case of existence, how does their social and political interaction with one another and with religion of Islam and the rule of Imam Mahdi would be?
    Summed and expressed at the end of the paper, there is a resolution for the conflict between these two categories of reasons and the policy of Imam Mahdi will be explained and his interaction with Jews and Christians are also the subject of the paper.
    Keywords: interaction, strategy, Imam Mahdi, the Imam Mahdi, religions}
  • خلیل حکیمی فر*
    نقش دین در سیر تحولات تاریخی امری بی بدیل است؛ از یک سو ادیان دارای تنوع و تفاوت های بسیاری هستند و از سوی دیگر در طول تاریخ کشمکش و نزاع های طولانی که به نام دین صورت گرفته، گفتگو میان ادیان را به یک ضرورت تبدیل نموده است. اما چگونه می توان شیوه و مبانی مدونی را برای گفتگو براساس تعامل بین ادیان دنبال نمود؟ در سال های اخیر درباره شیوه گفتگو بین ادیان نظریاتی ارائه شده و فرصت هایی برای به کار بستن آنها با هدف ایجاد رواداری، احترام و درک متقابل فراهم گردیده است، اما هنوز تا رسیدن به کمال مطلوب فاصله بسیار است. در این نوشتار به بررسی شیوه های چهارگانه گفتگو پرداخته خواهد شد که از کثرت گرایی جان هیک و پارادایم های سه گانه او آغاز می شود و با طرح روش گفتگوی مارتین بوبر مبتنی بر اندیشه من تو ادامه می یابد و پس از تاکید بر روش کویاما که مبتنی بر اصل بازتاب است، سرانجام به بحث درباره روش چهارم یعنی گفتگوی مبتنی بر اندیشه عرفانی می رسد. روش چهارم، در مقایسه با سه روش دیگر، جریانی مطمئن و انسانی را در گفتگوی بین ادیان طی می کند. آنچه در این نوشتار خواهد آمد، بررسی این شیوه ها و تحلیل بهترین ابزار و روش در گفتگوی بین ادیان است.
    کلید واژگان: گفتگو, ادیان, عرفان و معنویت}
    Khalil Hakimifar *
    Throughout the history of civilization and historical developments, religions have played an essential role. Today the interfaith dialogue has taken on extra significance whereas the religions are actually different and divers and many conflicts and quarrels have done in the name of religion on the other hand. How we can provide a model for principles and guidelines of interfaith dialogue. In recent years, some theories and views have been presented about the method and policy of interfaith dialogue and some opportunities were given to apply them regarding promotion of mutual understanding, respect, tolerance and cooperation. However, the presented solutions remain far from ideal aims. This article will explore some methods of dialogue including triple paradigms of John Hick, Martin Buber's philosophy of dialogue and theory of antiphony by Koyama. Then it will discuss the method of dialogue based on mystical contemplation. In my view, the final presented method could be more secure way of dialogue between religions compared with other ones. The article tries to introduce and present the best useful method, policy and practice of interfaith dialogue by investigating and analyzing these four methods.
    Keywords: Dialogue, Religions, Mysticism, spirituality, interfaith dialogue}
  • Seyyed Abolhasan Navvab, Razieh Aliakabri
    Islam as a universal religion has a special approach for establishment of international relations. Different dimensions of this approach can be found in the accounts of the Prophet’s (s) interactions with other nations. Theoretical foundations of Islamic international relations, inspired by Qur’anic principles, have consolidated the mechanism of these relations in practice. Meantime, a survey of Islamic international relations in the context of prophetic tradition can provide a paradigm for the contemporary Islamic community. The present research has employed an analytical-descriptive method to explore the vision of the holy prophet of Islam for Islamic international relations. The paper further highlights the guidelines the Prophet (s) applied to actualize the fundamental ideals of Islam. Recent studies indicate that the Prophet (s) respected the principles governing the international relations, considering the precepts to be requisite to build up a world in which all nations would live peacefully with mutual understanding and active cooperation. As such, he made special efforts so that Islamic international relations would come to fruition and acquire a position of prime importance. This paper aims at explicating the tansnational activities of Prophet Muhammad (s), a topic that has rarely been studied in the history of international relations.
    Keywords: Holy Prophet (s), prophetic conduct, international relations, religions, Islam}
  • Seyyed Ahmad Tabatabai Sotodeh, Hossein Naghavi
    Considering the belief that first, there is no god other than God and secondly, man’s reality and nature are subject to no change, religion can be defined as a way shown by God to provide man with guidance, and its constitution and even most of its details must be constant. It is possible to assume that all heavenly religions have common and fixed realities in three realms; beliefs, morality and precepts, in order to foster relationship with their common nature and invariable aspects. Resting on this argument, this paper investigates these realities and their role, and gives examples to illustrate this point, to sum up, although we cannot affirm the legitimacy of religion by merely relying on the existence of such common features in religion, lacking in them can result in the falsity and deviation of that religion. In other words, the common realities in the three realms; namely beliefs, morality and precepts characterize all heavenly religions. Making an investigation into these realms not only has noticeable effects on the question of the legitimacy of religion, but also on the definition of religion and the dialogues between religions.
    Keywords: religions, legitimacy, unity among religions, disagreement among religions common ground among religions, true, untrue religions}
  • Mahmoud Khatami
    The overall aim of this paper is to highlight a transcendental usage of the Religion of Islamin the Qur’an. I will show that the notion of Islamas a unitary Religion is used in the Qur’an as a genus for religions (adyan) which have appeared throughout human history. This usage will show that there is a sense of Religion which guarantees the essential unity of all religions and prepares us to understand the apparent plurality and conflicting diversity of world religions; however, it is essentially different from the sense which has emerged within the modern discipline of religious studies in Western scholarship which interprets religion as a cultural phenomenon and considers the myriad variety of religions to be mere socio-historical events. In this paper, I will first briefly provide a background on the difficulty faced within this modern Western concept of religion, then I will progress to the Islamic concept of Religion to illustrate a model for understanding the plurality and the diversity of religions, which apparently have their own individual boundaries, yet at the same time enjoy a unitary reality.
    Keywords: DIN, type, Religion, token, religions, Islam, Quran, unitary Religion}
  • علیرضا کرمانی، محمد محمودی
    «وحدت متعالی ادیان» بر آن است که ادیان دارای دو بعد ظاهری و باطنی اند و اگرچه در ظاهر متعددند، در باطن واحدند. اختلاف در ظاهر ادیان لازم و ضروری است، اما در باطن اختلافی نیست. ادیان زنده دنیا همگی از حقانیت برخوردارند و هر دینی تا زمانی که بدان عمل می شود نسخ نشده و راهی است به سوی حقیقت. قایلان به این نظریه، یعنی سنت گرایان، مدعی اند عارفان نیز بر همین عقیده اند و برای اثبات ادعای خود، شواهدی از گفته های آنان ارائه می کنند. نوشتار حاضر با رویکرد انتقادی نسبت به دیدگاه سنت گرایی، درصدد است با نگاهی جامع به مبانی و نظام فکری هر دو گروه، انتساب اندیشه «وحدت متعالی ادیان» به عارفان را ارزیابی نموده، دیدگاه عارفان را تبیین کند و تحلیل صحیحی از سوءبرداشت ها ارائه نماید.
    کلید واژگان: وحدت, ادیان, سنت, عرفان, حقانیت, نسخ}
    Ali Reza Kermani, Mohammad Mahmudi
    The theory of "transcendent unity of religions" holds that religions have two external and internal dimensions and are one in internal dimension in spite of multiple external dimensions. Difference in external dimension of religions is necessary, but there is no difference in internal dimension. The existing religions of the world all have legitimacy and each religion is a way towards truth and is not abrogated as long as it is practiced. Those who believe in this theory, i.e. traditionalists, claim that mystics have the same belief and provide some evidence extracted from mystic's words to prove their claims. Using a critical approach to traditionalist's view, the present paper seeks to evaluate the attribution of the idea of "transcendent unity of religions" to mystics, elaborate on their view and provide a correct analysis of misunderstanding through a comprehensive look at the principles and thinking system of both groups.
    Keywords: unity, religions, tradition, mysticism, legitimacy, abrogation}
  • منصور مهدوی، علی کرباسی زاده
    وحدت متعالی ادیان، از جمله مولفه های گفتمان سنت گرایی است که به نوعی حاصل رویکرد آنان را به ادیان نشان می دهد. سنت گرایان با تکیه بر تنوع ضروری وحی ها، اصل راست آیینی، تمایز قلمرو ظاهر و باطن و وحدت درونی ادیان می کوشند وجوه اختلافی میان ادیان را کنار زده، به گوهر مشترک میان آنها دست یابند. از این منظر، اختلاف میان ادیان، سطحی و ظاهری است و همه ادیان در سطحی متعالی به وحدت می رسند. مقاله حاضر پس از تشریح محتوای اصول یاد شده از نظر سنت گرایان، به نقد و بررسی این مفهوم در گفتمان سنت گرایی می پردازد.
    کلید واژگان: حکمت خالده, تنوع وحی ها, راست اندیشی, تمایز ظاهر و باطن, وحدت درونی ادیان}
    Mansur Mahdawi, Ali Karbasizadeh
    The transcendent unity of religions is one of the components of the discourse of traditionalism, which represents the result of traditionalist's approach towards religions. Relying on such things like diversity of revelations, principle of orthodoxy, difference between the domains of inward dimension and outward one, and internal unity of religions, traditionalists try to brush aside the differences among religions and concentrates on the common ground between them. Consequently, the difference between religions is, to them, superficial and untrue, and all religions unite transcendentally level. Elaborating on the content of the aforementioned principles adopted by traditionalists, the present paper analyzes and criticizes this concept according to the discourse of traditionalism, evaluates traditionalist's views, and assesses their words in the light of Islam and Quranic teachings.
    Keywords: perennial philosophy, religions, diversity of revelations, orthodoxy, differences between outward aspects, inward aspects, internal unity of religions}
  • کیومرث عظیمی، محمدعلی چلونگر
    مناطق کردنشین به دلیل تنوع مذهبی و وجود تفکرات آیینی فراوان، یکی از حوزه های پیچیده در زمینه فرق و مذاهب است و کمبود تحقیقات و مطالعات علمی در این خصوص مزید بر علت بوده، بر این پیچیدگی می افزاید. بیشترین جمعیت کردها پیرو مذهب شافعی از اهل سنت اند. این وضعیت در ایران، عراق، ترکیه و سوریه ثابت بوده و این خصیصه مذهبی ایشان وجه تمایز آنها با همسایگانشان است؛ زیرا همسایگان عرب، ترک، لر و فارس آنها، یا پیرو مذهب تشیع اثناعشری اند و یا سنی حنفی مذهب. در کنار پیروان مذاهب و فرقه های اسلامی، گروهی از کردها، مسیحی، آشوری، کلیمی و یزیدی مذهب هستند و جمعیت قابل توجهی از آنها را تشکیل می دهند.
    گستردگی و پراکندگی کردهای شیعه مذهب در مناطق کردنشین، تابع چه متغیر یا متغیرهای است؟ بیشترین جمعیت کردهای شیعه مذهب کدامند و در کجا سکونت دارند؟ کدام یک از آیین ها و مذاهب کردان در دایره تشیع قرار می گیرند؟ علل پذیرش و گسترش تشیع در میان کردها چیست؟ و چرا تنوع مذاهب در میان کردها نسبت به اقوام همجوارشان بیشتر است؟ اینها مهم ترین سوالاتی هستند که این نوشته در پی پاسخ به آنهاست.
    کلید واژگان: پراکندگی, فرق, مذاهب, تشیع, کردستان, گورانی, کرمانجی, سورانی}
    Kyumarth Azimi, Dr. Muhammad Ali Chalungar
    The Kurdish regions, due to the religious diversity and a wide variety of ritual customs, are one of the complex domains in regard with religious schools and sects; this complexity is amplified by the scantiness of scientific researches and studies in this regard. Most of the Kurd populations are followers of Sunnite school of Hanafism. This is true for Iran, Iraq, Turkey and Syria; and this religious characteristic is their distinctive point as compared to their neighbors. This is because their Arab, Turk, Lur and Fars neighbors are followers of Twelver Shiism or are Hanafi Sunnites. In addition to Kurds who are followers of Islamic sects, there are some other groups of Kurds who are Christians, Ashuris, Kalimis, and Yazidis, which form a large part of their population. What variable or variables influence the spread and dispersal of Shiite Kurds in Kurdish regions? Which group of Shiite Kurds is the largest one and where do they inhabit? Which Kurdish rites and practices are in the domain of Shiism? What are the reasons for accepting and diffusing Shiism by Kurds? And why is there a greater variety of religions among Kurds in comparison to their neighboring people? These are the most important questions dealt with by the present article.
    Keywords: dispersal, sects, religions, Shiism, Kurdistan, Gurani, Kurmanji, Surani}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال