به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « existential » در نشریات گروه « ادیان و عرفان »

تکرار جستجوی کلیدواژه « existential » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • رضا الهی منش، مصطفی فرهودی*
    صراط مستقیم از آموزه های اساسی قرآن کریم است که از منظر حق سبحانه، یک راه بیش نیست. بر همین اساس است که در فرهنگ قرآنی، صراط مستقیم به دو قسم «تکوینی و تشریعی» تقسیم می شود. با توجه به اینکه خداوند متعال بر اساس رحمت رحمانی، نظام هستی را بر توحید و عدالت ایجاد کرده و به اقتضای رحمت عامه خود، موجودات را بر صراط مستقیم تکوینی حق قرار و حرکت داده است، در این فرهنگ، صراط مستقیم تکوینی «تغیرناپذیر، تحویل ناپذیر و تقابل ناپذیر» است، و حق تعالی به همه موجودات قرب تکوینی، و بر همه آنان احاطه وجودی دارد. علامه طباطبایی صراط مستقیم تکوینی را بر اساس دو حد وسط مالکیت مطلقه و صیرورت ممکنات به سوی حق سبحانه اثبات می کند و آیت الله جوادی آملی آن را با دو حد وسط ربوبیت مطلقه و حرکت ممکنات که متحرک اصلی آن ذات اقدس الهی است، تبیین می کند. این مقاله ضمن اینکه ناظر به صراط مستقیم تکوینی است، سعی بر آن دارد این قسم از صراط را که بر مدار رابطه «حق و خلق» استوار است، از دیدگاه دو مفسر سترگ، یعنی علامه طباطبایی و آیت الله جوادی آملی اثبات کند.
    کلید واژگان: صراط مستقیم تکوینی و تشریعی, صیرورت, ربوبیت مطلقه, قرب تکوینی, طباطبایی, جوادی آملی}
    Reza Elahimanesh, Mustafa Farhudi *
    The right path is one of the fundamental teachings of the Qur’an, which from God’s point of view is only one path. It is on this basis that in the Qur'anic culture, the right path is divided into two categories: "existential" and "legislative". Considering that God the Almighty has created the system of existence based on monotheism and justice by His all-inclusive mercy, and has established and moved the beings on the existential right path, in this culture, the existential right path is "immutable", "unalterable" and "incontestable", and God, the Almighty, has existential proximity to all beings and existential dominance over them. Allāma Ṭabāṭabā’ī proves the existential right path based on two middle terms—absolute ownership and the becoming or transformation of contingent beings toward the Exalted Existent—and Ayatollah Jawādī Āmulī explains it in terms of two middle terms—absolute divinity and movement of contingent beings whose mover is the Divine Essence. Assuming the existential right path, this paper seeks to prove this type of path, which is based on the relationship between "the Divine Truth and the beings", from the viewpoints of the two great exegetes of the Qur’an, Allāma Ṭabāṭabā’ī and Ayatollah Jawādī Āmulī.
    Keywords: Existential, legislative right path, Absolute divinity, Becoming, Absolute ownership, Existential proximity, Allāma Ṭabāṭabā’ī, Ayatollah Jawādī Āmulī}
  • محمد مهدی مشکاتی، علی مستاجران گورتانی
    ارموی علم حصولی را به تصور مقید به ادراک ساده و تصدیق همراه با حکم تقسیم کرده که این نوع بیان سبب اختلاف نظر قطب رازی و ملاصدرا گشته است. قطب رازی تعریف ارموی را از جنبه های گوناگونی نقد کرده است ولی صدرا با استفاده از مبانی فلسفی، به انتقادهای رازی پاسخ داده است. پس از بررسی دو نظریه، از دستگاه فلسفی صدرا برمی آید که انعکاس صور ماهوی اشیا در ذهن و اذعان به نسبت حکمیه، تصدیق نامیده می شود؛ در حالی که رازی علم همراه با حکم را تصدیق دانسته است. در این گفتار با بررسی نقدهای رازی و پاسخ های صدرا نقاط قوت و ضعف دیدگاه رازی و ارتباط دو نگرش با هم آشکار خواهد شد. سرانجام نگارنده به این مسئله پرداخته است که ملاصدرا بر آن بوده که مشکلات درون سیستمی منطقی را به پشتوانه مبانی حکمی و فلسفی پاسخگو باشد که این نوع نگرش قابل تامل است.
    کلید واژگان: علم, تصور, تصدیق, اذعان, حکم, نسبت, اجزای وجودی و ماهوی}
    Muhammad Mahdi Mishkati, Ali Mustajiran Gurtani
    Urmawi divides acquired knowledge into a simple concept (containing no judgment) and an assent (containing a judgment). This has given rise to the difference of opinion between QuÔb RÁzi and MullÁ ÑadrÁ. The former has objected to Urmawi's definition from different perspectives whereas the latter has answered his objections on the basis of certain philosophical principles. Having studied the two theories, one can infer from Ñadrian philosophy that assent is defined as the mental grasping (or as the reflection in the mind) of the essential forms of external things together with the assertion that the relation of correspondence between the objects and the external reality they represent is true whereas RÁzi considers assent as knowledge together with judgment. The present article studies RÁzi’s objections and ÑadrÁ's answers, thus showing the strengths and weaknesses of RÁzi’s opinion as well as the relations between the two opinions. According to the author, MullÁ ÑadrÁ intends to solve the problems within the logical system through philosophical principles, an approach that is worth considering.
    Keywords: knowledge, concept, assent, acknowledgement, judgment, relation, existential, essential components}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال