به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « principles » در نشریات گروه « ادیان و عرفان »

تکرار جستجوی کلیدواژه «principles» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سید علی مستجاب الدعواتی، مجید صادقی حسن آبادی

    بی شک اتقان ساختمان سلوکی یک عارف نتیجه بنیاد مستحکم مبانی و مفروضات معرفتی اوست. یافته های این پژوهش که بر پایه مطالعات کتابخانه ای و با روش توصیفی _ تحلیلی مبانی و مفروضات سلوک عرفانی بحیا بن پاقودا عارف یهودی قرن پنجم میلادی را بررسی نموده، نشان می دهد وی در الهدایه ساختار سلوکی خود را بر سه رکن کتاب، نقل و عقل بنا نموده است. در این رساله که مشحون از فقرات کتاب مقدس است، بحیا به اقوال پیشینیان یهود توجه خاص نموده و استدلال را بر نقل و تقلید مقدم می داند، هم چنین معتقد است کسی که توانایی عقلی دارد، نباید به نقل اکتفا کند. در الهدایه می توان باورهایی برگرفته از کتاب مقدس را یافت که بحیا صحت آن ها را مفروض گرفته و از آن ها در تنسیق مباحث خود بهره گرفته است، از جمله اینکه قوم یهود را قوم برگزیده خداوند و نزدیکترین ملتها به او معرفی می کند و معتقد است که ویرانی معبد کفاره گناهان بزرگ یهود است. یهود را ساکن در سرزمین بیگانه می داند و از خداوند فراهم گشتن امکان ساخت معبد سوم را تقاضا می کند. به نظر می رسد این گونه باورها که با جنبه معنوی و اعتقادی شخص ارتباط دارند به سهولت در نظام فکری و عملی وی تاثیر می گذارند.

    کلید واژگان: سلوک عرفانی, مبانی, مفروضات, بحیا بن پاقودا, الهدایه الی فرائض القلوب}
    Seyed Ali Mostajaboldavati, Majid Sadeghi Hasanabadi

    Undoubtedly, the conviction of a mystic's Spiritual Journeying is the result of a strong foundation of his epistemological Principles and assumptions. The findings of this study, which is based on library studies and with a descriptive-analytical method, examines the principles and assumptions of the Spiritual Journeying of the fifth-century Jewish mystic Baḥya Ben Joseph ibn Paḳūda. It shows that he based his Spiritual Journeying structure on the three pillars of reason, written sources and Jewish traditions. In this treatise, which is full of verses from the Bible, Baḥya pays special attention to the sayings of the Jewish predecessors and prioritizes reasoning over Jewish traditions and imitation, also believes that one who has intellectual ability should not be content with traditions. In Al-Hidāyah ilá farāʼīḍ al-qulūb one can find biblical beliefs that Bahya has hypothesized, including the Jewish people being chosen by God and the nations closest to him, and who believes that the destruction of the temple is the atonement for the great sins of the Jews. He considers the Jews to be living in a foreign land and asks God to allow the construction of the third temple.such beliefs, which are related to the spiritual aspect of a person, easily affect his intellectual and practical system.

    Keywords: Spiritual Journeying, Principles, Assumptions, Baḥya Ben Joseph ibn Paḳūda, Al-Hidāyah ilá farāʼīḍ al-qulūb}
  • مرتضی غرسبان روزبهانی*، مختار شیخ حسینی
    عملکرد سردار سرافراز، شهید حاج قاسم سلیمانی، نشات گرفته از ایدیولوژی و مکتب انسان سازی است که از آن به مکتب شهید سلیمانی یاد شده و مقوله «انتظار راهبری» یکی از مهم ترین مولفه های این مکتب شمرده می شود. انتظار راهبردی در مکتب شهید سلیمانی از ابعاد مختلفی قابل بررسی است که پرداختن به بعد سیاسی آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این تحقیق به دنبال تبیین مبانی و شاخصه های سیاسی انتظار راهبردی در مکتب شهید سلیمانی است. با نگاهی به سیره، رفتار و گفتار سردار شهید سلیمانی می توان مواردی نظیر توحید و حاکمیت الهی، امامت و ولایت، تحقق عدالت، عقلانیت، اقدام و عمل گرایی، تکلیف محوری و وظیفه گرایی و اعتقاد، ایمان و توکل را از مبانی انتظار راهبردی در مکتب شهید سلیمانی دانست که بر پایه آن، شاخصه های سیاسی انتظار راهبردی نیز در مواردی مانند ولایت مداری، جهانی اندیشیدن، تمدن سازی اسلامی، امیدآفرینی، بصیرت، عزت، استقلال، وحدت و همبستگی، جهاد همه جانبه و همیشگی، ظلم ستیزی، حق طلبی، ایثار و شهادت طلبی، مقاومت و استقامت، و در نهایت، تقویت درونی و آمادگی، قابل تصور است. نوع گردآوری اطلاعات در این تحقیق، کتابخانه ای بوده و با روش توصیفی _ تحلیلی به پاسخگویی به سوال تحقیق، پرداخته است.
    کلید واژگان: مبانی, شاخصه های سیاسی, انتظار, انتظار راهبردی, مکتب شهید سلیمانی}
    Morteza Gharsban Roozbehani *, Mokhtar Sheikh Hoseeini
    The performance of Sardar Sarafraz, Martyr Haj Qasem Soleimani, originates from the ideology and school of humanization, which is called the school of Martyr Soleimani and the category of "strategic expectation" is considered one of the most important components of this school. Strategic expectation in the school of Shahid Soleimani can be examined from different dimensions, and addressing its political dimension is of special importance. This research seeks to explain the principles and political characteristics of strategic expectation in the school of Shahid Soleimani. By looking at the manners, behavior and speech of Sardar Shahid Soleimani, we can see issues such as monotheism and divine sovereignty, Imamate and guardianship, realization of justice, rationality, action and pragmatism, central task and conscientiousness and belief, faith and trust from the principles of strategic expectation. In the school of Shahid Soleimani, he knew that according to it, the political characteristics of strategic expectation in cases such as orbital province, global thinking, Islamic civilization, creating hope, insight, dignity, independence, unity and solidarity, comprehensive and permanent jihad, oppression , The pursuit of rights, self-sacrifice and martyrdom, resistance and perseverance, and finally, inner strengthening and readiness, are conceivable. The type of data collection in this research is library and has answered the research question with a descriptive-analytical method.
    Keywords: Principles, Political Characteristics, Expectation, Strategic Expectation, Shahid Soleimani School}
  • افضل السادات حسینی*، نرجس بیطرف حقیقی، سمیرا حیدری
    در قرن بیست و یکم، معنویت بیش از پیش در جوامع بشری و زندگی مردم جهان اهمیت یافته است. در نظام های آموزش و پرورش در سراسر  جهان نیز تربیت معنوی مورد توجه قرار گرفته است و تلاش شده است که در برنامه درسی مدارس جایگاهی به آن اختصاص داده شود. هدف مقاله حاضر شناسایی و تبیین آرای دیوید کار، فیلسوفی که به خاطر آثارش در زمینه تربیت معنوی شهرت دارد و ارایه اصول و روش مبتنی بر این آراست. از یافته های این پژوهش نتیجه می گیریم اصول شامل عقلانیت، محوریت منش، همراهی دین و معنویت، فراگیربودن ارزش ها و آموزش حقایق و پرورش فضایل معنوی است که با روش های ظرفیت انتقاد و گفت وگو، انتقاد از خود، علاقه و احترام به دیگران، مشارکت دوجانبه مدرسه و خانه، آگاهی از معنویت و درک ارزش ها، به کارگیری هنر و ادبیات، سرمشق دهی، به کار گیری مربیان فضیلت گرا نه فضیلت آموز، به کارگیری علم در تربیت معنوی، مهارت آموزی به کارگیری مراقبه، به کارگیری حکایت و داستان و پرورش فضایل نظری و اصلی امکان پذیر است. این پژوهش با استفاده از روش توصیفی تحلیلی انجام شده است.
    کلید واژگان: اصول, تربیت, تربیت معنوی, دیوید کار, روش}
    Afzal Sadat Hosseini *, Narges Bitaraf Haghighi, Samira Heidari
    In the 21st century, spirituality has become increasingly important in human societies and in the lives of the people of the world. Spiritual education has also been considered in education systems around the world and efforts have been made to give it a place in the school curriculum. The purpose of this article is to identify and explain the views of David Carr, a philosopher known for his work in the field of spiritual education, and to present the principles and methods based on these views. From the findings of this study, we conclude that the principles include rationality, character orientation, the association of religion and spirituality, the pervasiveness of values ​​and teaching truths and cultivating spiritual virtues with methods of capacity for criticism and dialogue, self-criticism, interest and respect for others, mutual participation in school and home, awareness of spirituality and understanding of values, application of art and literature, role modeling, application of virtuous instructors, application of science in spiritual education, training in the use of meditation, application of anecdotes and stories, and cultivation of theoretical and main virtues are possible. This research has been done using descriptive-analytical method.
    Keywords: Principles, Education, Spiritual Education, David Carr, method}
  • سید جمال الدین میرشرف الدین*
    ارسطو در اخلاق نیکوماخوس به اقتضای غایت عملی به مبادی تکوین عمل می پردازد. قسمی از مبادی، فضایل اند که علل غایی وقوع عمل هستند و بخشی نیز مبادی درونی عمل و اجزاء نفس انسانی به عنوان عامل عمل اخلاقی است که در فرایند برهم کنشی مستمر به رخ داد عمل می انجامند. پرسش اصلی ناظر به فهم بنیان های عمل این است که چه گونه رابطه ای میان اجزاء نفس و فضایل منجر به وقوع عمل اخلاقی می شود؟ در این مقاله نخست به توصیف هر یک از اجزاء و سپس به رابطه آنها با هم پرداخته شده تا در نهایت روشن شود میان اجزاء نفس و رابطه ی درونی آنها با هم به عنوان یک بعد مبادی عمل، و فضایل به مثابه مبادی غایی عمل از سوی دیگر چه نسبتی است. در نگرش ارسطو خواست تکرارشونده در یک سو، تعقل را در آن سمت تقویت می کند و عقل قوام یافته در یک بعد، خواست را نیز به همان جهت سوق می دهد. از این رو عمل برآیند برهم کنش میان اجزاء عقلی و غیرعقلی نفس و خواست و عقل در انسان است که خود در ارتباطی دوسویه با مبادی غایی عمل و فضایل اند به نحوی که رذایل، مبادی فضایل را ویران میکند.
    کلید واژگان: جزء عقلی, جزء غیرعقلی, عمل, مبادی, عقل, خواست, برهم کنش, فضیلت, رذیلت}
    Seyyed Jamaleddin Mirsharafodin *
    Because of the practical intention, Aristotle in the Ethica Ninomachea studies the principles of action of them some part are the virtues which practices aimed to and another are interior foundations including soul’s parts and humankind identity as a ethical agent. The main question about the foundations of action is the connection between soul’s parts and the virtues as they leads to ethical action. In present article firstly described every parts of the humankind’s soul in virtue of its role in realization of action and their internal relationship so as to study their connection with virtues as the final causes of the moral practice. On the practical anthropology of Aristotle in Nicomachean Ethics action is the conclusion of the rational and irrational parts’ interaction of the soul. Any practice is the consequence of Desire and understanding’ combination which intend virtues as the final goal. Action therefore is an occurrence emerge from complicated and continual interaction among the rational and irrational parts of the soul on the one hand which has mutual connection with final virtues. Because of this relationship between desire and understanding Aristotle says that the Vices destroy the foundations of virtues.
    Keywords: action, Principles, desire, understanding, rational part, irrational part, vice, virtue}
  • محمد عظیمی*، محمد غفوری نژاد

    علامه مجلسی از پرکارترین اندیشمندان شیعه در دوره مهم صفویه به شمار می آید. در این عصر جریان های مختلف علمی فعال هستند که فلاسفه، عرفا و اخباریان از مهم ترین آنها می باشند. علامه مجلسی در آثار خویش به مناسبت نظر خویش را نسبت به این جریانات فکری ابراز کرده است. وی به شدت با فلسفه رایج آن روز یعنی مشاء و اشراق مخالفت کرده و فلاسفه را تکفیر نموده است. عرفان و تصوف رایج زمان خویش را نیز قبول ندارد و ابن عربی را تکفیر کرده و بر خی از آموزه های عرفانی را کفر می داند. در عین حال از نوع خاصی از عرفان دفاع می کند. بسیاری از ایرادات وی بر فلاسفه و عرفان از عدم تخصص کافی وی بر این دو دانش نشات گرفته و وارد نیست. هم چنین مبانی فکری و آرای فقهی و کلامی وی بیشتر به سمت اصولیان و متکلمان عقل گرا تمایل داشته و از اخباریان فاصله بسیاری دارد. 

    کلید واژگان: علامه مجلسی, فلسفه, عرفان, اخباری, اصول}
    Mohammad Azimi *, Mohammad Ghafoorinejad

    Allameh Majlisi is one of the most prolific Shiite thinkers in the important Safavid period. In this age, various scientific currents are active, the most important of which are philosophers, mystics and akhbarians. In his works, Allameh Majlisi has expressed his opinion about these currents of thought. He strongly opposed the common philosophy of that day, namely Peripatetic and Enlightenment, and excommunicated philosophers. He also does not accept the common mysticism and Sufism of his time and excommunicates Ibn Arabi and considers some of the mystical teachings as infidels. At the same time, it defends a certain kind of mysticism. Also, his intellectual foundations and jurisprudential and theological views are more inclined towards rationalist theologians and theologians and are far from Akhbarians. News-oriented principles are the most appropriate title that can be applied to him.

    Keywords: Allameh Majlisi, Principlesof Jurisprudence, Philosophy, Mysticism, Akhbari, Principles}
  • روح الله رستگارصفت*، قاسم فائز

    حالات معنوی، حالات درونی انسان ها هستند که به نحوی به امور معنوی مرتبط اند و به شکل شناخت، عاطفه یا رفتار نمود می یابند. معنویت در دوره کنونی، مقید به دین دانسته نمی شود و اشکال بدعت آمیزی از آن هم عرضه شده است، لذا بسیاری از این حالات، شبه معنوی (غیرصادق) هستند و در صورت نشناخته ماندن، برای فرد و جامعه مشکلاتی را به وجود می آورند؛ بنابراین، در اینجا با روش توصیفی- تحلیلی- انتقادی و به کمک متون قرآن و حدیث به معرفی قواعد کلی حالات معنوی صادق و معیارهای تشخیص آنها پرداخته شده است و نتایج زیر به دست آمد: 1) حالات معنوی صادق، یقینا الهی اند. 2) در چارچوب دین (شریعت) هستند؛ 3) در چارچوب حالات معنوی معصومان علیهم السلام می باشند؛ 4) حالات معنوی صادق قابل ایجاد، تقویت و سرکوبند؛ 5) دارای مراتب اند؛ 6) برخی، دارای نمودهای بیرونی می باشند؛ 7) کشف صحت حالات معنوی نیاز به نشانه جویی دارد.

    کلید واژگان: معنویت, حالات معنوی, قواعد, نشانه های تشخیصی}
    Roohollah Rastgarsefat *, Ghasem Faez

    Spiritual states are the inner emotions of a person which are related to the spirituality and reveal in the form of affection or behavior. Nowadays, spirituality is not necessarily associated with religion and is also released is some heretical ways. Pseudo-spiritual states can harm the individuals or the society in case not distinguished. Hence this article uses the descriptive, analytical, and critical methods to discover the principles of right spiritual states and their diagnostic criteria and has concluded the following: 1- They are undoubtedly Divine. 2- They are within the boundaries of Sharia. 3- They are within the spiritual sates of the infallible (Ahl-al-Bait) 4- They can be created, enforced or suppressed. 5- They are of different levels.6- They have outer signs. 6- Diagnostic signs must be sought for diagnosing them.

    Keywords: Spirituality, Spiritual States, Principles, Diagnostic Signs}
  • حسین مظفری *
    تاویل قرآن کریم به معنای بیان معانی باطنی این کتاب الهی – توسط عارفان مسلمان، از مبانی چندی برخوردار است که این نوشتار، به منظور زدودن برخی ابهامات، و پاسخ گویی به برخی از اتهامات به عارفان مسلمان، به بررسی اجمالی مهم ترین این مبانی پرداخته است. این مبانی به اجمال عبارتند از: 1. وضع الفاظ برای روح معانی؛ 2. مراتب متعدد معنایی قرآن کریم؛ 3. مقصود خداوند بودن همه معانی ظاهری و باطنی قرآن کریم؛ 4. منحصر نبودن آگاهی از تاویل قرآن به خداوند و معصومان علیه السلام. در این مقاله، با روش «توصیفی – تحلیلی»، در ذیل هر یک از این عناوین، ابتدا به برخی از سخنان اهل معرفت اشاره شده و منظور ایشان تبیین گشته و سپس سخن آنان – و احیانا مخالفان ایشان – نقد و بررسی گردیده است. حاصل سخن آن است که اولا الفاظ کلی تنها برای مصادیق مادی آنها وضع نشده است. ثانیا، قرآن کریم دارای معانی متعدد ظاهری و باطنی است. ثالثا، خداوند همه این معانی را قصد کرده است. و رابعا، هر چند تنها معصومان علیه السلام می توانند از تمام معانی ظاهری و باطنی کتاب الهی آگاهی یابند، دیگران نیز می توانند به میزان رسوخ علمی و طهارت باطنی خویش، به مراتبی از تاویل قرآن راه یافته، آن را بیان کنند.
    کلید واژگان: مبانی, تاویل عرفانی, قرآن کریم, عارفان مسلمان}
    Hossein Mozaffari *
    According to Muslim mystics, esoteric interpretation of the holy Qur'an, which means explaining the inner meanings of the holy Qur'an, has some principles. To dispel some doubts and reject accusations against Muslim mystics, this paper briefly studies the most important principles of interpretation of the holy Qur'an. These principles are as follow: 1. Setting words for the spirit of meanings; 2. The various meanings of the holy Qur'an; 3. The reference of all the inner and outer meanings of the holy Qur'an to God; 4. The unexclusiveness of the awareness of the esoteric interpretation of the Qur'an to God and the infallibles (peace be upon them). Using a descriptive-analytical method, this paper, under each of the above-mentioned titles, first, refers to some of the mystics’ words, explains their meanings and then reviews and criticizes their ideas and perhaps those of their opponents. The research results show that, first, the general terms are not set only for their examples; second, the holy Quran has many apparent and inner meanings; third, God has intended all these meanings; fourth, although only the infallibles (as) can be aware of all the apparent and inner meanings of the Divine Book, others can also understand and explain the esoteric interpretation of the Qur'an to some extent, based on their scientific level and the degree of their inner purity.
    Keywords: principles, mystical interpretation, the holy Quran, Muslim mystics}
  • عنایت الله شریفی، سیدروح الله حسینی کاشانی *، سیدمحمود علوی
    حق تعیین سرنوشت یکی از حقوق شهروندی است که برخی گمان می کنند این حق را کنوانسیون های حقوق بشر، برای انسان به ارمغان آورده اند؛ با توجه به اینکه حقوق مبتنی بر آموزه های اسلامی بدون شناخت انسان بر پایه همان آموزه ها قابل درک و تحلیل نیست می توان ادعا نمودکه مکتب امامیه با توجه به ویژگی هایی که برای انسان برمی شمرد ،حق تعیین سرنوشت را به رسمیت شناخته ویکی از حقوق مسلم انسان ها می داند.تحقیق حاضر با روش توصیفی - تحلیلی، به تحلیل آیات و روایات و بررسی انسان شناسی امامیه پرداخته و به این نتیجه رسیده است که مبانی انسان شناختی ،شامل مبانی ارزشی و نگرشی امامیه ، لزوم حق تعیین سرنوشت را برای انسان ها اثبات می کند. انتخابگری انسان ، انچنانکه امامیه طرح می کند، مبانی نگرشی انسان شناسی حق تعیین سرنوشت است، انسان ها سرنوشت خود را انتخاب می کنند و در قبال این انتخاب مسئولیت دارند. کرامت ذاتی انسان به عنوان مبنای ارزشی انسان شناسی نیز ثابت کننده حق تعیین سرنوشت برای تک تک شهروندان به دلیل انسان بودن و فارغ از مشخصه های ظاهری و باطنی است، جایگاه خلیفه اللهی انسان نیز دیگر مبنای ارزشی ثابت کننده حق تعیین سرنوشت است.
    کلید واژگان: مبانی, انسان شناسی, حق تعیین سرنوشت, حقوق شهروندی, امامیه}
    Enayatolah Sharifi *, roohollah hosseinikashani, Mahmod Alavi
    Self-determination is a civil right held by some people to have been brought for people by human right conventions. Since rights based on Islamic doctrines cannot be understood and analyzed without an account of the human nature implied by these doctrines, it can be claimed that the Imāmī school of thought recognizes the right for self-determination as an undeniable right of people given its characterizations of the human. In this paper, we consider and analyze Quranic verses and Imāmī hadiths concerning the human nature, and then conclude that Imāmī humanological principles, including axiological and theoretical principles, demonstrate the self-determination right for all humans. As suggested by the Imāmīyya, the human choice is a theoretical humanological ground for the right for self-determination. Humans choose their fate, and are responsible for their choice. The human intrinsic dignity, as an axiological humanological principle, establishes the self-determination right for individual citizens in virtue of their humanness and regardless of their interior and exterior properties. Another axiological principle establishing the right for self-determination is the human place as God’s successor.
    Keywords: principles, humanology, right for self-determination, civil rights, Im?m?yya}
  • کامران اویسی*، سید رضا مودب
    کاربست‏های عقل تفسیری با تاکید بر محدوده آنعقل از مباحثی است که حکما انواع مختلفی از آن را تعریف نموده به گونه‏ای که برخی از آنها اشتراک لفظی و بعضی دیگر اشتراک معنوی و تشکیک در مراتب دارند. عقل در یک نگاهوجود شناختی دارای دو اصطلاح می‏باشد یکی جوهری مجرد و دیگری قوه مدرکه؛ که دومی در تفسیر استفاده می شود؛ کاربرد عقل در تفسیر در یک نگاه کلی‏نگر بر اساس نگاه به منابع اربعه اجتهاد و بهره‏گیری از تعقل به دو قسم منبعیو ابزاری منقسم می‏گردد. عقل منبعی،به بدیهی و برهانی تقسیم می‏شود. عقل بدیهی، مبادی تصدیقی مانند فوقیت آسمان است که در سرشت بشر نهادینه شده و عقل برهانی، عقلی است که با کنارهم گذاشتن مقدمه ها، نتیجه گیری می‏کند که در صورت اثبات نمودن ملازمه بین حکم عقل و شرع، جزء ملازمات عقلیه می باشد؛ خواه مستقلات عقلیه مانند حسن و قبح عقلی؛ خواه غیر مستقلات عقلیه مانند بحث اجتماع امر و نهی و دلالت نهی بر فساد.؛ اما عقل برهانی غیرمثبت ملازمه بین حکم عقل و شرع که هدفش فقط تشکیل قیاس و برهان و نتیجه گیری است به عقل قیاسی مشهور است. نوع دوم عقل، ابزاری و مصباحی تمامی قرائن را از منابع دیگر تفسیر اخذ می کند، به نتیجه گیری می پردازد. در تفسیر عقلی اجتهادی، سعی بر این است تا از عقل قطعی، صحیح فطری، خالی از موهومات استفاده شود. مهمترین و پرکاربردترین نقش عقل، عقل ابزاری است.
    کلید واژگان: اجتهادی, برهان, تفسیر, عقل, مبانی, منبع}
    Kamran Oveisi *, Reza Moadab
    Applications Of Interpretative wisdom emphasizing its scope Reason is one of the topics in which intellectuals have defined different types of it So that some of them have verbal contributions and some others have a semantic connection. Reason At a glance, there is a cognitive concept with two distinct, Unique essence and perceptive power. The latter is used in commentary; The use of reason in interpreting in a general view is divided on the basis of the four sources of ijtihad and the use of reasoning in two kinds of resources and tools. Wisdom Source is divided into Obvious and discursive. The obvious reason is an authentic basis, like the supreme sky, which is institutionalized in human natureand The discursive reason, It is an intellect that, by putting together the preliminaries, concludes that In the case of proving the relationship between the ruling of reason and religion, Connected with mental attachments ; Whether the virtues of the intellect, such as goodness and rationality, or the non-autonomy of reason, such as the discussion of the community of affairs and the prohibition and the denial of corruption. But the intellect of the non-positive rationale associated with the ruling of reason and religion, whose purpose is merely the formation of analogy and argument, is referred to as a deductive wisdom. The second type of reason is a tool and a myspace that takes all the arguments from other sources of interpretation and concludes. In the rational explanation of ijtihadi, it is tried to use the true intellect, the integral integrity, and the idiosyncrasy. The most important and widespread role of reason in interpreting is Instrumental wisdom.
    Keywords: Jurisprudential argument, interpret, reason, Principles, Source}
  • اسدالله رضایی، حسین رجبی، رضا اسلامی
    دیدگاه فقهی فقهای امامی و حنفی درباره طلاق بدعی، یکی از مباحث بسیار جدی و بحث برانگیز در مسئله طلاق است. امامیه بر اساس مبانی فقهی خویش، چون تبعیت نص، سنت و اجماع، مصادیق چهارگانه طلاق حائض، نفسا، طلاق در طهر مواقعه و طلاق جمع را طلاق بدعی و منهی، محرم و خلاف شرع، می دانند و بر بطلان آن حکم می دهند؛ ولی فقهای حنفی، تحت همان عناوین و تبعیت سیره صحابه و قیاس، بر جواز و صحت آن پافشاری می کنند. اما مبانی صحت طلاق بدعی، از لحاظ پرسش های جدی، نه تنها توان مقابله با مبانی بطلان را ندارد، بلکه شواهدی برخلاف آن به چشم می خورد. از این رو راهکار اساسی حل اختلاف، بسنده کردن به «طلاق سنت» خواهد بود که این دو رویکرد فقهی بر آن توافق دارند و برابر با اصول و قواعد پذیرفته شده هر دو است.
    کلید واژگان: طلاق بدعی, طلاق سنت, مبانی, نص, سیره و صحابه}
    Asadollah Rezaei, Hussein Rajabi, Reza Eslami
    Jurisprudential point of view about non-traditional divorce in Imamiyya and Hanafi’s jurists is one of the most serious and challenging issues in divorce. According to Imamiyya’s jurisprudential foundations such as following the absolutely clear text(Nas), practice (Sunnah) and consensus decrees that the four instances of divorce: divorce of woman in her monthly period, in her puerperal period, in her cleanliness in which sexual intercourse is done and sum divorce are prohibited, unlawful, non-traditional divorce and against the religious law; and emphasize on their nullity; while Hanafi’s jurists, under the same titles and the prophet companions’ behavior and comparison, insist on its permission and accuracy. But foundations of accuracy of non-traditional divorce, regarding with serious challenges, can’t only encounter foundations of nullity but there are evidences against it. Therefore the fundamental technique to solve the differences is to rely on traditional divorce on which is agreed and accepted by principles and rules of both jurisprudential approaches.
    Keywords: Divorce, Principles, Quran, Biography}
  • سیدیدالله یزدان پناه
    اهل معرفت برای تفسیر کریمه های وحی از روشی ویژه بهره می برند که از آن در مجامع علمی با نام های گوناگونی همچون تفسیر عرفانی، تفسیر شهودی و تفسیر رمزی یاد می شود. تفسیر عرفانی یا همان تاویل، در کنار تفسیر ظاهری، روشی برای رسیدن به لایه های باطنی کلام وحی است. در میان نظریات گوناگونی که درباره معنای تاویل قرآن مطرح می شود، اهل معرفت شبیه ترین نظریات را به سخنان اهل بیت دارند.
    تاویل عرفانی انواعی دارد که تاویل طولی و عرضی از جمله آنهاست. هریک از این دو نوع تاویل اصول و مبانی گوناگونی دارند. اهل بیت در اثنای سخنانشان به برخی از این روش ها، اصول و مبانی تفسیر باطنی قرآن اشاره می کردند و در تفسیر و تاویل کریمه های قرآنی آنها را جاری می ساختند، لیکن گروهی از محققان به سبب آشنانبودن با اصول و مبانی تفسیر عرفانی، این نوع تفسیر را با روش و مبانی تفسیری اهل بیت مخالف می پندارند. در این نوشتار بر آن شدیم تا با بررسی برخی روایات که دربردارنده موضوع تاویل اند، و نیز تطبیق مبانی و روش های تفسیر عرفانی با مبانی و روش های تفسیری اهل بیت، این پندار را بزداییم.
    کلید واژگان: تاویل, روایات معصومان, اهل معرفت, اصول و مبانی, فهم متون دینی, تاویل طولی, تاویل عرضی}
    Seyyed Yadullah Yazdanpanah
    People of knowledge use a particular method to interpret the magnificence of revelation, which, in scientific circles, is called with difference names such as mystical interpretation, intuitive interpretation and symbolic interpretation. Mystical or esoteric interpretation, along with exoteric interpretation, is a way to achieve the inner layers of revelation. Among the different theories on the meaning of esoteric interpretation of the Quran, the theories proposed by the people of knowledge are the most similar ones to the words of Holy Prophet's family. Mystical interpretation has different types including longitudinal and horizontal ones, each with different principles and foundations. Infallible Imams indirectly pointed to some of the methods, principles and foundations of esoteric interpretation of the Quran and used them to interpret and expound the inner meanings of Quranic magnificence. However, some researchers, due to their unfamiliarity with the principles and foundations of mystical interpretation, imagine that this type of interpretation contradicts with Infallible Imam's interpretive method and principles. The present paper seeks to eliminate this imagination through reviewing some traditions which deal with esoteric interpretation and comparing the principles and methods of mystical interpretation with infallible Imam's interpretive principles and methods.
    Keywords: esoteric interpretation, infallible Imam's hadiths, people of knowledge, principles, foundations, understanding religious texts, longitudinal esoteric interpretation, horizontal esoteric interpretation}
  • حسین الهی نژاد
    نوشتار پیش رو به مبانی مهدویت پژوهی با رویکرد هستی شناختی می پردازد. اما پیش از آن، ابتدا به بیان ضرورت وجودشناختی مهدویت پژوهی در روایات پرداخته شده، آن گاه تک تک مبانی هستی شناختی مانند «ربوبیت الهی و مهدویت»، «نظام احسن و مهدویت»، «آینده نگری مثبت و مهدویت»، «قاعده قسر و مهدویت» و «قاعده لطف و مهدویت» مورد توجه قرار گرفته اند
    کلید واژگان: مبانی, مبادی, هستی شناختی, مهدویت پژوهی, اصول}
    Hussein Elahynezhad
    The present article describes the ontological approach to the research on Mahdism. However, before that, we first need to express the necessity of ontological research in the narratives presented.Then, each of the ontological principles are given attention such as "the divinity of God and messianicMahdism", "the best system and Mahdism", " The idea of positive futurity andMahdism", " The rule of Qasr and Mahdism" and " The rule of Favor and Mahdism".
    Keywords: Foundations, principles, ontological, research on Mahdism, principles}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال