به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « دوگانه انگاری) » در نشریات گروه « فقه و حقوق »

تکرار جستجوی کلیدواژه «دوگانه انگاری)» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمد ستایش پور*
    مناسبات بین حقوق داخلی و بین المللی، همواره معرکه آراء قایلین به دو گفتمان سنتی دوگانه انگاری (دویالیسم) و یگانه انگاری (مونیسم) بوده است. به رغم قدمت نظریات مطروحه، گفتمان واحدی در این باره وجود ندارد ولی به هر روی، کشورها و سازمان های بین المللی، هرچند بعضا حتی بدون آن که تصریح بدارند، به سمت یکی سوق یافته اند. جستار حاضر از رهگذر تبیین آموزه های حقوقی تطور یافته و کنکاش در رویه کشورها و سازمان های بین المللی، به عنوان تابعان فعال جامعه بین المللی دریافته که مقتضی است تا صرف نظر از هرگونه اطلاقی به مناسبات حقوق داخلی و بین الملللی پرداخته شود. کنش گران جامعه بین المللی، رویه ای یکتا در این باره ندارند و به ندرت می توان عملکردی یافت که یکی را به طور مطلق پذیرفته باشند بلکه به اقتضاء قضیه مطروحه، در هر وضعیت یکی از دو گفتمان یاد شده در عمل، اعمال شده است. باری، این رویکردها در عمل خیلی به هم نزدیک می شوند به نحوی که «دوگانه انگاری» ارتباط وثیقی با «یگانه انگاری با برتری حقوق بین المللی» دارد. این دو رویکرد در عمل، متابعان بیشتری دارد و خود برآمد نگاه هژمونیک کشورها در مورد حاکمیت خویش و البته غلبه رویکرد مکتب تحققی (پوزیتیویستی) است.
    کلید واژگان: دوئالیسم, مونیسم, دوگانه انگاری, یگانه انگاری, مناسبات حقوق داخلی و بین المللی, تطور آموزهای حقوقی}
    Mohamad Setayeshpur *
    The relationship between domestic and international law has always been a struggle for the two traditional discourses of dualism and monism. Despite the age of the proposed theories, there is no single discourse on this matter. Some state and international organizations move towards one of them even without making any specification. The present article, after explaining the developed legal doctrines and exploring the practices of state and international organizations as active subjects of the international community, found that it is better to get the middle ground in the application of domestic and international law relations. According to the requirements of the proposed case, in different situations, one of the two mentioned theories can be applied in practice. Sometimes, these approaches are very close to each other in practice, in such a way that “dualism” has an overlapping relationship with “monism with the supremacy of the international law. In practice, it is suggested to take a hegemonic and positivist approach.
    Keywords: Dualism, Monism, Relations between domestic, international laws, International Community}
  • رحمت الله بابایی استخرسری، امیر مقامی

    حقوق داخلی و حقوق بین‌الملل چه از حیث هنجارها و محتوا و چه از نظر شکلی با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند اما این تفاوت‌ها نه مانع از آن شده است که برخی نظریه‌پردازان به در هم تنیدگی این دو نظم هنجاری رای دهند و نه این چالش را فرونشانده است که کدامیک بر دیگری رجحان و تفوق دارند؟
    کلسن، هارت و هگل سه فیلسوف اروپایی برای پاسخ به این چالش تلاش نمودند و گرچه هر سه تقریبا این دو نظم هنجاری را در هم یکی انگاشتند اما از راه‌های مختلفی به این نتیجه رسیدند و پیامد دیدگاه‌های آنان نیز متفاوت بوده است.

    کلید واژگان: حقوق داخلی, حقوق بین الملل, مونیسم (یگانه گرایی, یگانه انگاری), دوآلیسم (دوگانه گرایی, دوگانه انگاری), هانس کلسن, هارت, هگل}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال