به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « اسراف در قتل » در نشریات گروه « فقه و حقوق »

تکرار جستجوی کلیدواژه «اسراف در قتل» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • ابوالحسن شاکری، فاطمه علی نژادمیر*

    اسراف نکردن در قتل عبارتی برگرفته از آیه 33 سوره اسراء قرآن کریم است؛ در این آیه پس از بیان حرمت قتل انسان و حق ولی دم مقتولنسبت به قاتل، از زیاده روی در قتل منع شده است، ظاهرعبارت آیه با لحاظ عبارت قبلی آن ناظر به زیاده روی نکردن در قصاص نفس است ولی با لحاظ اطلاق قتل می توان شامل مواردی هم دانست که شخص مستحق سلب حیات مثل اعدام است، بر این اساس اگر مجرمی محکوم به سلب حیات شود نباید درد و رنج جسمی و روانی دیگری بر وی تحمیل کرد که از جمله آنهااجرای مجازات سلب حیات با استفاده از طناب دار است چراکه موجب به طول کشیدن آنو لزوما درد و رنج مضاعف می شود لذا باید از وسیله دیگری مثل بیهوش کردن که موجب سرعت در سلب حیات است استفاده کرد. همینطور مجرمی که مرتکب چندین جرم و مستحق چندین مجازات از جمله سلب حیات است تداخل مجازات هادر مجازات سلب حیات باعث اسراف در قتل است. از طرف دیگر با لحاظ اینکه مجازات قصاص نفس حق الناسی است تاخیر در اجرای آن تا زمانی که اولیاء دم درخواست نکردند فرصت زندگی دادن به محکوم است در این صورت بایسته است وی تا اجرادر زندان نگهداری شود که نمی تواند اسراف در قتل باشد زیرا تحمل زندان اخف از قتل است.

    کلید واژگان: اسراف, قتل, قصاص, نفس}
    Abolhasan Shakeri, Fatemeh Alinejadmir *

    Not exceed limits in taking life is a phrase derived from verse 33 of the Surah al-Asrain the Holy Qur'an; In this verse, after expressing the unlawfulness for the murder of man and the right of victim's avengers of blood to the murderer, excessive killing is prohibited to commit, the appearance of the verse and the phrase before it, is about not exceeding in retribution of a person, but considering the generalization of murder. It can also include  cases where a person deserves to be deprived of life like execution, so that if a person is convicted to be deprived of life he should not be subjected to any other physical and psychological suffering, including the implementation of the deprivation of life penalty by using a rope, which would prolong it and necessarily double the suffering.  Therefore, we have to use different means, such as anesthetics with conditions and firearms that speed up the deprivation of life penalty. The same is true  when a criminal has committed several crimes and deserves several punishments, including deprivation of life, the interference of the punishments in deprivation of life causes exceeding limits in taking life. On the other hand, given that the punishment for retribution is a sin against mankind and is due to men, the delay in its implementation until the request of the avengers of blood is giving the convicted person an opportunity to live, then he must be kept in jail until the implementation, which cannot be exceeding limits in taking life because incurring jail is lower than killing.

    Keywords: Exceeding, murder, Retribution, Person}
  • احمد حاجی ده آبادی

    ذیل آیه 33 سوره اسراء، حاوی سلطنت، قدرت و امکان قصاص برای ولی دم مقتولی است که از روی ظلم کشته شده است. اگر امکان قصاص حق باشد نه حکم ازآنجاکه هر حقی چهار رکن «صاحب حق»، «متعلق حق»، «سبب حق» و «کسی که حق علیه اوست» دارد، می‌توان این چهار رکن حق قصاص را در آیه یافت و بررسی کرد. برخی نتایج مقاله عبارت‌اند از: حق‌بودن قصاص و نه صرف حکم‌بودن، حق‌الناسی‌بودن قصاص، نبودن حق قصاص برای مقتول و برای ولی ولی دم، انحلالی‌بودن آن، جواز قصاص بدون تضمین دیون مقتول، اسراف‌نبودن قصاص همه شرکاء قتل به‌شرط پرداخت فاضل قصاص، تداخل قصاص عضو در قصاص نفس و حرمت قصاص به شیوه‌های غیرمتعارف.

    کلید واژگان: ولی دم, قصاص, اسراف در قتل, حق, حکم}
    Ahmad Haji Dehabadi

    Under the verse 33 of the surah Al-Isra` there contains the kingdom, the authority, and the possibility of retaliation for the avenger of the blood of the person killed by oppression. There are four elements for every right: “the owner of the right”, “belonging of the right”, “reason for the right”, and “the person whom the right is against”. If the possibility of retaliation is a right - but not a ruling -, then these four elements of the right of retaliation can be found and examined in the verse. The article found some results including: the retaliation is not only a ruling but also a right; retaliation is the man’s right, retaliation is not the right of the person killed and the guardian of the avenger of blood; the right can be waived; the permission of retaliation without guaranteeing the debts of the killed person; retaliation for all the parties to the murder is not the excess in slaying provided that the difference (fazil) of blood money for retaliation is paid; overlapping of the retaliation for the organ of the body and with the life of the man; and the unlawfulness of uncommon retaliations.

    Keywords: Avenger of Blood, Retaliation, Excess in Slaying, Right, Ruling}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال