به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « انعکاس » در نشریات گروه « فقه و حقوق »

تکرار جستجوی کلیدواژه «انعکاس» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • دکترحسین یاراحمدی *، فاطمه نوروزی

    بازنمایی رسانه ای جرایم موجب می شود که افکار عمومی مطالباتی همسو با محتوای رسانه ها از مقامات عدالت کیفری داشته باشند و با توجه به اهمیت سیاسی پیدا کردن این خواسته ها مسیولین عدالت کیفری در مراحل مختلف ازجمله تعیین مجازات، از خواسته های عمومی در تصمیم گیری های خود تاثیرپذیرند. بر این مبنا پژوهش حاضر در پی پاسخگویی به این پرسش ها می باشد: 1 پردازش جرم در رسانه‏ها تا چه اندازه با واقعیت‏های موجود در پرونده‏های جنایی انطباق دارد؟ 2 رسانه ای شدن جرم چه تاثیری بر نحوه رسیدگی به آن جرم دارد؟ 3 رسانه ای شدن جرم چه تاثیری بر تعیین نوع و میزان مجازات نسبت به متهم آن دارد؟ فرضیات اولیه قابل ارایه نیز بدین شرح است: 1 به نظر می‏رسد که رسانه‏ها در انتخاب و بازتاب اخبار و رویدادهای جنایی تنها بر جنبه‏های خاصی از حوادث جنایی تاکید می‏کنند و شیوه انعکاس این رویدادهای جنایی با واقعیت‏های مجرمانه انطباق ندارد. 2 به نظر می‏رسد که رسانه‏ای شدن جرم پیامدهایی از قبیل افزایش رسیدگی های عجولانه، کاهش کیفیت دادرسی، نادیده انگاشتن برخی از حقوق دفاعی متهم و نیز نقض حریم خصوصی اصحاب دعوی را به دنبال خواهد داشت. 3 به نظر می‏رسد متهمان پرونده‏های جنایی که جنبه رسانه‏ای پیدا می‏کنند ازنظر کمی و کیفی با قرارهای تامینی و مجازات شدیدتری روبه رو می‏شوند. در این تحقیق تعدادی از پرونده های کیفری که جنبه رسانه‏ای پیداکرده اند مانند پرونده قتل میدان کاج سعادت آباد تهران، متهم معروف به خفاش شب، متهم معروف به عقرب سیاه و مفاسد اقتصادی انتخاب شده اند و برای مقایسه تاثیرگذاری رسانه ای شدن جرم بر رسیدگی کیفری و تعیین مجازات مورد ارزیابی قرار گرفتند.

    کلید واژگان: رسانه, افکار عمومی, انعکاس, جرم, پرونده کیفری, مجازات و کیفر}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال