به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « بهرام بیضایی » در نشریات گروه « فقه و حقوق »

تکرار جستجوی کلیدواژه «بهرام بیضایی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • امیرحسین سلیمیان، وحید آگاه*

    با پیروزی انقلاب اسلامی و علی رغم تغییر قوانین و میل به آزادی خواهی، ممیزی فیلم در آثار سینمایی اعمال شده است. در این مقاله، نسبت ممیزی فیلم های برجسته دهه 1360 از کارگردانان شاخص (داریوش مهرجویی، بهرام بیضایی و عباس کیارستمی) با حقوق اداری وقت، تحلیل و داوری شد. در سال های 1357 تا 1369 که نظام جدید حقوقی کشور در حال استقرار و تثبیت بوده، مقررات در حوزه سینما و ممیزی فیلم نیز اجرا می شد و فیلم هایی از فیلم سازان مزبور، به ممیزی مبتلا شدند. چنانکه «مدرسه ای که می رفتیم» از داریوش مهرجویی به دلیل نقد شرایط موجود با استفاده از مشابهت سازی تاریخی، «باشو غریبه کوچک» ساخته بهرام بیضایی به علت استفاده از بازیگر زن، اعطای نقش محوری به او و نمایش تصویری متفاوت از دفاع مقدس، و «مشق شب» از عباس کیارستمی به جهت تصویر انتقادی از نظام آموزش و پرورش کشور، دچار ممیزی شدند. اما نتیجه تطبیق ممیزی این فیلم ها با موازین حقوقی، حکایت از این دارد که ممیزی های صورت گرفته، انطباقی با حقوق اداری وقت نداشته، ایرادات بلاوجه بوده و ممیزان آن دهه با معیارها و مصلحت اندیشی های فراحقوقی، حکم به ممیزی و توقیف این آثار داده اند. لذا آیین نامه های نظارت بر نمایش فیلم مصوب 1344 و 1361 نقض شده اند. امری که عمر مفید کاری این سینماگران را کاهش و مسیر فیلم سازیشان را تغییر داد.

    کلید واژگان: حقوق اداری سینما, بهرام بیضایی, ممیزی فیلم, داریوش مهرجویی, عباس کیارستمی}
    Amirhosein Salimyan, Vahid Agah*

    With the victory of the Islamic revolution and despite the change the laws and the desire for freedom, film censorship has been applied to Cinematic works. In this article, the censorship ratio of prominent films of the 1980s, including the works of prominent directors: Dariush Mehrjui, Bahram Beyzai and Abbas Kiarostami, with the administrative law of the 1980s, was analyzed and judged. At the beginning of the revolution, in the years 1979 to 1991, when the new legal system was being established and stabilized in the country, regulations were implemented in the field of cinema and film censorship, and the films of the aforementioned filmmakers were subject to censorship. For example,"The school we went to" by Mehrjui because of the criticism of the existing conditions using historical similes, "Bashu, the Little Stranger" by Beyizai due to the use of woman artist and her central role and showing a different image of the holy defense."Homework" by Kiarostami due to its critical portrayal of the education system. But the result of comparing the film censorship with the legal standards indicates that the censorships that were conducted did not comply with the administrative law, there were unreasonable objections, and the Censors of that decade, with extra-legal criteria and expediency, ruled on the censorship of these works. Therefore, the regulations for monitoring film screenings approved in 1965 and 1983 have been violated. This reduced the working life of these cinematographers and changed the direction of their filmmaking.

    Keywords: Cinema Administrative Law, Bahram Beyzai, Film Censorship, Dariush Mehrjui, Abbas Kiarostami}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال