جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "تجربه دینی" در نشریات گروه "فقه و حقوق"
تکرار جستجوی کلیدواژه «تجربه دینی» در نشریات گروه «علوم انسانی»جستجوی تجربه دینی در مقالات مجلات علمی
-
نبوت یکی از مباحث مهم کلامی است که مباحث و فروع آن همواره دغدغه متکلمان بوده و هست. در این نوشتار دیدگاه های دوتن از صاحب نظران معاصر، علامه طباطبایی و حسن حنفی را درباره وحی به شیوه تطبیقی بررسی کرده ایم. حنفی نبوت را شعور انسان عادی به وجود مشکل و تلاش برای حل آن دانسته و به تبع آن، وحی را وسیعتر از معنای مدنظر علامه می داند؛ بااین حال حکایتگری وحی از واقع مستلزم بازخوانی و تاویل متون است تا معنای مدنظر متن به طور سیال و هرمنوتیکی و براساس تجربه شخصی در متن جامعه برداشت شود. این هندسه معرفتی از نظر علامه تفسیر به رای بوده و ایشان تاویل را حوزه متفاوتی از تفسیر معرفی میکند. علامه وحی را شعوری خاص و متفاوت میداند که درک آن در توان انسان عادی نمیگنجد. وی تفسیر را مرتبط با حوزه الفاظ و مفاهیم دانسته و راه آن را جست وجو در متن قرآن میداند. علامه تاویل را منحصر به افرادی خاص و به نزله روحی دانسته است که در کالبد آیات دمیده شده است.
کلید واژگان: علامه طباطبایی, حسن حنفی, نبوت, وحی, تجربه دینی, معجزهProphethood is an important theological issue that has raised many arguments among theorists. This paper presents a comparative analysis of the ideas of two contemporary theorists, Allamah Tabatbaei and Hassan Hanafi, regarding revelation. Hanafi considers prophethood as an understanding of the problem by an ordinary person, and an attempt to solve it; therefore, his definition of revelation is more general than what Allamah presents. However, the truth narrating aspect of revelation needs to read out and esoteric interpretation (tawīl) of the text, so that the appointed meaning of the text could be extracted from the society, flexibly and based on personal experience. Allamah rejects such a definition, and considers it as a subjective exegesis, and differs between the realm of esoteric interpretation (tawīl) and interpretation (tafsīr). In Allamah's point of view, revelation is an especial kind of understanding that is not comprehensible to an ordinary person. Allamah believes that interpretation (tafsīr) is connected to text and context of the Holy Quran, but esoteric interpretation (tawīl) is exclusive to particular persons, and it is as a soul breathed in the body of the verses.Keywords: Allamah Tabatbaei, Hassan Hanafi, prophethood, revelation, religious experience, miracle -
زندگی بشر در گذر زمان با تحولات و تغییرات گسترده روبروست و این تحولات نیز نیازهای جدیدی را در عرصه معرفت و معیشت انسان به وجود می آورد، لذا این پرسش مطرح می شود که چگونه یک دین ثابت می تواند پاسخگوی نیازهای متغیر عرصه ها و نسل های گوناگون باشد؟ این مسئله که از آن به «ربط میان ابدیت و تغییر» یاد می شود، توجه بسیاری از اندیشمندان دینی معاصر اعم از شیعه و سنی را به خود معطوف ساخته است. برخی چاره کار را در تجربی شدن دین و عرفی کردن شریعت دیده اند به زعم آنها چنین قرائتی از دین، بر تحرک و پویایی آن می افزاید، زیرا مانند همه دریافتهای شهودی، همواره در حال نو شدن و بری از تکرار و انجماد است.
نظر به اهمیت و نقش اساسی این موضوع در تفکر دینی هر مسلمان در دنیای جدید و به ویژه گزاره های حقوقی در شریعت اسلام، این مقاله به طرح دیدگاه های مربوط به آن پرداخته و بدان پاسخ داده است.
کلید واژگان: تجربه دینی, وحی, مکاشفه, تکامل, شریعت, شارع, سروشHuman life faces massive developments and changes in the course of the time and these developments too, bring about new requirements in the arena of human knowledge and living, so this question is raised as to how a fixed religion is able to meet the various needs of different arena and generations. This issue which is called "connection between eternity and change" has drawn the attention of many contemporary theologian both Shiits and sunnis. Some of them believe that the solution is to make the religion experimental and make the Sharia customary. Based on their opinion such hermeneutic of the religion adds to its mobility and dynamism because it is constantly renewed and remained free from repetition and stagnancy like other intuitive perceptions.In view of the important and fundamental role of this issue for the religious thought of every Muslim in the modern world and particularly the legal propositions in the Islamic Sharia, the present article sets forth the related viewpoints and proper answers for them.Keywords: Religious experience, revelation, contemplation, evolution, Sharia, legislator, inspiration -
تعلیم و تربیت دینی پرسش های انسان معاصرتربیت، فراهم آوردن زمینه ها و عوامل برای به فعلیت رساندن و شکوفا کردن استعدادهای انسان در جهت مطلوب است تعلیم فراهم کردن زمینه ها و عواملی است که متعلم دانشی را دارا شود و منظور از تعلیم و تربیت دینی انسان، ایجاد زمینه ها و شرایطی است برای این که استعدادهای دینی وی شکوفا شود و تصوری صحیح از معارف دینی به دست آورد.کلید واژگان: تجربه دینی, انتخاب دین, ایمان انتخابی
نکته
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.