به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « دیگری » در نشریات گروه « فقه و حقوق »

تکرار جستجوی کلیدواژه «دیگری» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مهدی رضایی*، مازیار خادمی
    نگارندگان این مقاله با رویکرد پدیدارشناسانه از طریق تفسیر و شرح اهمیت مفهوم «دیگری» در فلسفه حقوق بشر، رابطه میان حقوق بشر و مفهوم «دیگری» را بررسی می کنند تا مقدمه ای بر نقد رویکرد لیبرال به حقوق بشر را پیش کشند. سپس به بررسی این مفهوم و ارتباط آن با حقوق بشر در اندیشه امانویل لویناس و رابرت برناسکونی می پردازند تا بر دریچه ای به نقد رویکرد لیبرال به حقوق بشر دست یازند. اگرچه لاک و پیروانش با فرد انتزاعی و منزوی خارج از جامعه آغاز می کنند، اما به بیان برناسکونی، برای پدیدارشناس، نقطه شروع، وجود انضمامی است (وجود انسان در بطن واقعیت). برناسکونی سعی کرده است با استناد به آثار هگل، هوسرل، هایدگر و سارتر، رویکرد لیبرالیستی به حقوق بشر را نقد کند. محورهای نقد برناسکونی بر سنت لیبرالی که در دامنه اندیشه جان لاک قرار دارد، فردگرایی، انتزاعی بودن، برساختی بودن و مضیق بودن و انحصارگر بودن و متناقض بودن است. وی با رویکرد پدیدارشناسانه به مقوله حقوق بشر سعی دارد ضمن نقد و اصلاح زبان حق ها که به نظر او ارزش ابزاری و زمانی دارند، از مشکلات سنت لیبرالی فراتر رود و به واقع ادبیات حقوق بشر را برای حل مشکلات آسیب دیده ترین اقشار توانمند سازد. از منظر برناسکونی حقوق بشر در وضعیت کنونی، هم به واسطه سنت فلسفی لیبرالیستی و فردگرایانه و هم به واسطه حواشی سیاسی، ناکارا و نا توان است. حقوق بشر لیبرال علی رغم ادعایش محدود به یک سنت فکری و تنگ نظر است.
    کلید واژگان: پدیدارشناس, حقوق بشر, لویناس, برناسکونی, دیگری}
    Mehdi Rezaei *, Maziyar Khademi
    This article examines the relationship between human rights and the concept of other with a phenomenological approach through the interpretation and description of the importance of the concept  of other in human rights philosophy to provide an introduction to the critique of the liberal approach to human rights. The starting point of this research is by examining the concept of orther in the minds of phenomenological thinkers such as Hegel, Sartre, Husserl and Heidegger. He then examines this concept and its relationship to human rights in the thought of Emmanuel Levine and Robert Bernasconi to provide a critique of the liberal approach to human rights. Although Locke and his followers begin with an abstract and isolated individual outside of society, for the phenomenologist, the starting point is a concrete existence (human existence at the heart of reality). Phenomenology is not based on artificial and constructive intellectual experiences, such as the natural state or social contract, but on the knowledge that no human will be perfect without the constant help of others, including previous generations, and that my emotional and spiritual conflict with them is individual. It starts with a part or part of me and I am a part or part of them. The impossibility of separating me from anyone else makes any attempt to explain the rights or thoughts about the decisions that a person may make, regardless of the society in which you live, meaningless.
    Keywords: Human Rights, Phenomenology, Levinas, Bernasconi, Other}
  • علیرضا یزدانیان*
    یکی از مباحث حقوق مسئولیت مدنی فرانسه، «مسئولیت مدنی ناشی از عمل مجرمانه دیگری» است. در سیستم های حقوقی قاعده این است که مسئولیت کیفری شخصی و فردی است و مسئولیت ناشی از عمل دیگری منتفی است. اما به نظر می رسد پذیرش مسئولیت مدنی ناشی از عمل مجرمانه دیگری امکان دارد و حتی در سیستم هایی که مسئولیت «کیفری» ناشی از عمل غیر را به کار می برند، در واقع منظور نوعی مسئولیت «مدنی» ناشی از عمل مجرمانه دیگری است نه مسئولیت «کیفری». ازاین رو می توان مسئولیت مدنی ناشی از عمل مجرمانه دیگری را به عنوان یک ضرورت در سیستم حقوقی ایران طرح کرد. از سویی ماده 142 ق.م.ا سبب این شبهه است که آیا تحمیل مسئولیت کیفری به معنای دقیق آن بر عهده دیگری ممکن است یا نه. جای مسئله در ادبیات حقوق تعهدات و حقوق کیفری ایران خالی است که در این مقاله به شیوه تطبیقی و با کمک حقوق فرانسه به بررسی این موضوع پرداخته خواهد شد.
    کلید واژگان: دیگری, کیفری, مسئولیت مدنی}
    Alireza Yazdanian *
    One of the topics of civil liability of French law is, “the civil liability resulting from other criminal acts". In the legal systems, the rule states that the criminal responsibility is personal and individual and there is no liability arising from the other’s criminal acts. However, it seems that we can accept civil liability arising from other’s criminal activities. This can even be assumed in the systems that they apply this kind of liability a "civil" responsibility not "criminal" responsibility. Therefore, the civil liability arising from criminal acts of other people can be raised in Iranian law. In one hand, Article 142 of Islamic criminal law is the question that the imposition of liability resulting from other’s criminal acts is possible or not. The place of this issue is empty in the legal literature of the law of obligations and Iranian criminal law. In this study, we discussed this subject through a comparative approach and with the help of French law.
    Keywords: responsibility, civil liability, criminal acts, French law}
  • محسن خلیلی*

    گزارش رخدادهای تاریخی به سه گونه متصور است: تاریخ نویسی، تاریخ نگاریو تاریخ نگری. هرکدام از آن ها را یک روایت می نامیم که مبتنی بر یک ویژگی تمایزآفرین است. کتابت رخدادهای تاریخی دوران قاجاریه در رفت و برگشتی آونگ وار میانتاریخ نویسی و تاریخ نگاری سرگردان بوده است. برای رهایی از این وضعیت بغرنج ودستیابی به نوعی تاریخ نگری ویژه دوران قاجاریه ناچاریم از مجموعه مفاهیم و واژگانی متجددانه بهره بگیریم که ازآن میان « هویت » یکی از مهم ترین و در عین حال گریزان ترین آن مفاهیم و واژگان است. در این مکتوب هویت را به مثابه یک فرآیند مد نظر آورده ایمکه طی آن نوعی پاسخگویی آگاهانه و عامدانه به دو پرسش چیستی و کیستی به دست می آید. سپس هویت را به سه مجموعه مفهومی ،« خود » "دیگری" و پاره های سه گانه سنتی، دینی و قانونی  اقتدار به عنوان هویت بخش و هویت ساز، منقسم ساخته و با اینمیزان سه متن تاریخ نگارانه دوره قاجاری، اکسیرالتواریخ، ماثر سلطانیه، تاریخ نو، را به بررسی مقایسه ای کشانده ایم. مفروض نگارنده آن بوده که هویت بر ساخته ماست و گرنهخود هیچ عینیتی ندارد یا به تعبیر دیگر مفهوم هویت خود کاملا بی هویت است. دست امد نگارنده آن بوده که در تاریخ نگاری دوره قاجاریه « هویت » در یک وضع پرسش انگیز و یا به تعبیری در یک « دشواره » قرار داشته است، زیرا نمی توانسته آمیختگی بهنگامی میان مولفه ها و درون مایه های سه گونه و سه گانه هویتی بیفزاید.

    کلید واژگان: هویت, تاریخ نگاری, قاجاریه, تاریخ نویسی, تاریخ نگری, خود, دیگری, عنصر ایرانی اسلامی, ماهیت, سنتی, دینی و قانونی, هویت ساز}
    M .Khalili *

    Cataloging of historical events could be done in three manners:historigraphy, chronology and beholding history. The author callsthem narration which has a distinguished speciality. He belives that asa matter of fact writing the events which have been taken place in theQajar dynasty into history was not never historigraphy and nor wasa chronology by itself. So there are several themes that run throughthe time which attemp to rethink beholding history in this way. Theauthor uses a modernized one: identity. He describes it as a processwhich leads to the realization of what is and who is. The content ofthis context can be analyzed on the basis of “Self-Else” , “traditionalreligiouslegitimate” and “authority”. In this article three texts of theQajar dynasty have been collate by these Substances: (elixir of history,royal vestiges, modern history). He concludes that identity have anyobjectivity itself. It is important to appreciate the full significance ofthe point that the history texts imply a process with men’s identity orindividaulity. This binary matching of identity with history has beenunderstood too inflexibly.

    Keywords: individuality, Chronology, Qajar Dynasty, Inflexibility of Identity, Historigraphy, Beholding History, IranianPersonality}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال