به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « مرکز داوری ایکسید » در نشریات گروه « فقه و حقوق »

تکرار جستجوی کلیدواژه «مرکز داوری ایکسید» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمدرضا شاهینی*، علی مظفری
    از عوامل مهمی که موجب انگیزش ما به مطالعه در موضوع بررسی تطبیقی داوری سرمایه گذاری خارجی و داوری تجاری بین المللی شده است، پاسخ به این سوالات بوده است که تفاوت ها و شباهت های این دو نظام داوری، در چه مواردی و به چه میزان می باشد؟ به عبارت دیگر، آیا داوری سرمایه گذاری خارجی، دارای یک نظام مستقلی از داوری تجاری بین المللی می باشد؟ و اگر چنین هست، چه عواملی سبب این تمایز و استقلال شده است؟ و از همه مهمتر اینکه، این استقلال تا چه حد می باشد؟ آیا این استقلال، مطلق است و هیچ رابطه ای میان آنها موجد نیست یا نه؛ بلکه در عین مستقل بودن، داوری سرمایه گذاری خارجی به جهت ارتباط مبنایی که با داوری تجاری بین المللی دارد، از یک درجه ای از وابستگی برخوردار است. پاسخ به این سوالات، ما را در نیل به هدفمان که آن، تعیین رابطه ی منطقی میان آن دو می باشد، یاری خواهد کرد. در مقاله حاضر، با رویکرد تحلیلی- تطبیقی، برای نیل به این هدف، ناگزیر از پاسخ به این سوالات می باشیم. بالجمله، با تدقیق در مقررات داوری تجاری بین المللی، علی الخصوص قانون نمونه آنسیترال و مقررات داوری سرمایه گذاری خارجی که موضوع کنوانسیون واشنگتن می باشند، به این نتیجه خواهیم رسید که علی رغم تمام تفاوت هایی که میان این دو نظام داوری وجود دارد، رابطه ی میان آنها را از حیث منطقی، می توان عموم و خصوص مطلق دانست؛ بدین شکل که هر داوری سرمایه گذاری خارجی، لزوما داوری تجاری بین المللی محسوب می شود؛ اما هر داوری تجاری بین المللی، لزوما داوری سرمایه گذاری خارجی نمی باشد.
    کلید واژگان: مرکز داوری ایکسید, کنوانسیون واشنگتن, قانون نمونه آنسیترال, دولت میزبان سرمایه, سرمایه گذار خارجی}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال