به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « مشروع » در نشریات گروه « فقه و حقوق »

تکرار جستجوی کلیدواژه «مشروع» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • فاطمه ناصری، محمدمهدی زارعی

    یکی از موضوعات مهم در فرزند طبیعی موضوع نسب است به این معنی که آیا فرزند طبیعی نسب دارد و می تواند دارای پدر و مادر باشد یا خیر؟ و این که آیا مانند ولد مشروع از تمامی آثار نسب مشروع برخوردار است؟ در این موضوع اقوال متعددی مطرح شده است، برخی معتقدند فرزند طبیعی مانند ولدالزنا می باشد که فاقد نسب است و به پدر و مادر خود ملحق نمی شود و گروهی هم معتقدند فرزند طبیعی هر چند از یک رابطه حرام متولد شده است ولی به پدر و مادر خود ملحق می شود و بین آنها جمیع احکام نسب ثابت می شود. در این پژوهش ما به این نتیجه رسیدیم که فرزند طبیعی ولدالزنا نیست یعنی به پدر و مادر خود منتسب می شود ولی به دلیل عدم رابطه زوجیت بین پدر و مادرشان فقط از بعضی آثار نسب مشروع برخوردار است؛ یعنی حرمت تکوینی نکاح، حضانت، ولایت، نفقه و این کودکان از پدر و مادرشان ارث نمی برند. اما فرزند شبیه سازی شده با صاحب سلول دو قلو محسوب شده و پدر و مادر صاحب هسته والدین فرد شبیه سازی شده هستند

    کلید واژگان: فرزند طبیعی, مشروع, نسب, حضانت, نفقه, حرمت نکاح}
    Fatemeh Nasseri, MohammadMehdi Zareei

    One of the important issues in the natural child is the issue of lineage, which means whether the natural child has a lineage and can have parents or not. And does he have all the effects of legitimate descent like a legitimate son. Many opinions have been raised on this issue, some believe that a natural child is like an illegitimate child, which has no lineage and does not join its parents, and another group believes that a natural child, although born from a forbidden relationship, belongs to the parents and all the rules of descent are established between them. In this research, we came to the conclusion that a natural child is not an illegitimate child, he is attributed to his parents, but due to the lack of marriage relationship between his parents, he only has some traces of legitimate descent; means, the sanctity of marriage, custody, guardianship, alimony; and these children do not inherit from their parents. However, the cloned child is considered a twin with the owner of the cell, and the parents of the nucleus donor are the parents of the cloned child.

    Keywords: natural child, legitimate, lineage, custody, alimony, sanctity of marriage}
  • سید مصطفی حسینی، خانم راضیه نجاتی

    بحث مشروعیت جهت از مباحث مهم واصلی فقه و حقوق است. به‌طوری‌که قانون مدنی یکی از شرایط اساسی صحت معامله را مشروع بودن جهت آن معرفی کرده است. منظور از جهت، قصد و انگیزه‌ای است که فرد را به انجام معامله ترغیب می‌کند. بر این اساس، جهت امری شخصی و درونی است که نسبت بره افراد و معاملات گوناگون، متغیر است. بحث مشروعیت جهت در فقه گرچه با همان تعابیری که در حقوق به آن پرداخته‌شده، موردبررسی قرار نگرفته است، اما فقها از دیرباز اهمیت این مبحث را ازنظر دور نداشته و در کتب خود به بررسی آن پرداخته‌اند. قانون مدنی معامله‌ای را که جهت نامشروع متعاملین در آن تصریح‌شده باشد، باطل دانسته است. در کتب فقهی نیز در مورد حرمت یا عدم حرمت و به‌تبع آن، صحت یا فساد معامله‌ی دارای جهت نامشروع سخن به میان آمده و در این مسئله بین فقها اختلاف‌نظر وجود دارد که منجر به شکل‌گیری نظرات فقهی متفاوتی شده است. می‌توان گفت، اکثریت فقهای متقدم، قایل به حرمت و فساد چنین معامله‌ای شده‌اند. و در بین فقهای معاصر برخی بر حرمت و فساد معامله و بعضی بر عدم حرمت و صحت آن نظر داده‌اند.

    کلید واژگان: مشروع, معامله, جهت, فقه, حقوق, جهت نامشروع}
  • خلیل الله احمدوند، یزدان کرمی

    نکاح معاطاتی نکاحی است که در آن با قصد و اراده ازدواج مشروع صورت می گیرد ولیکن به وسیله فعلی که عرف آن را دلالت بر رضایت بداند در واقع بدون انشا (ایجاب و قبول) عقد توسط فعل محقق می شود که صراحت در انشا دارد البته مصادیق فعلی درعرف هر جامعه ای متفاوت است. هرچند میان فقها اختلاف نظر هایی به چشم می خورد اما نکاح معاطاتی آثار نکاح صحیح را دارا می باشد و با زنا متفاوت است

    کلید واژگان: نکاح معاطاتی, زنا, عرف, مشروع, عقد نکاح, زوج و زوجه}
  • محمد نبی پور*، مژگان نیکوکار
    دفاع مشروع از جمله نهادهای توجیه کننده جرم در حقوق کیفری است که با سابقه ای طولانی به عنوان عامل موجهه، رکن قانونی جرم ارتکابی را زایل می سازد. پرسش اساسی این است که در صورت اهانت فردی علیه دیگری، مجوزی برای دفاع شخص اهانت شونده وجود دارد؟ ونقش جرم اهانت در مسئولیت کیفری مدافع چیست؟ به رغم وجود شرایطی در ارکان این نهاد از جمله حصری بودن موضوع تهاجم و تناسب تهاجم و دفاع، این امر محل اشکال و اختلاف نظر میان صاحبنظران شده است به نظر نگارندگان با توجه به مفهوم تعرض و حصری بودن موارد پنجگانه، تجاوز به آبرو ازطریق ارتکاب جرایمی مانند توهین یا افترا چه به صورت عملی چه در قالب توهین متقابل، قابل دفاع نخواهد بود و همینطور عمل منتسب شده به اهانت شونده با اشاره به فعل، صفت یا وقوع عملی موهن مربوط به گذشته فرد یا وقوع آن در آینده، وصف قریب الوقوع بودن (که از شرایط تجاوزاست) احراز نمی شود؛ پس در نتیجه قابل دفاع نخواهد بود.
    کلید واژگان: دفاع, مشروع, تعرض, حق دفاع, اهانت}
    Mohammad Nabi Pur *, Mozhgan Nikoukar
    The objective of this study is to investigate on the subject of insult in the field oflegitimate defense. Legitimate defense is one of the justifying institutions of criminallaw that has a long history of being a justifying agent, undermining the legal basis ofthe crime. The institution itself consists of two pillars of aggression and defense, eachwith its own set of circumstances. Now the question is whether in the event ofinsulting one person against another, there is a power to defend the insulted personand this defense will fall under the heading of defense, and what is the role of theoffense of insult in the defendant's criminal liability, despite the circumstances in thecase? The institution has been aggressive about the subject of aggression,proportionality of aggression, and defending where issues and disagreements havearisen.
    Keywords: Legitimate Defense, Defense, Insult, Covert Quality}
  • مهدی چگنی، موحد شریفیان، رضا حسینی
    تصرف نامشروع و غیرقانونی در اموال دیگران هم از نگاه قانون گذار و هم از نگاه شرع مقدس اسلام، غیرقانونی و مذموم بوده و این عمل، متصرف نامشروع را نسبت به مال موضوع  تصرف ضامن، و مسیول مطلق خسارات و منافع تلف شده می نماید. با نگاهی به نظام حقوقی کشورمان و شرع مقدس اسلام، هر پژوهشگری متوجه این موضوع می شود که قانونگذار و حقوق دانان و حتی فقها صرفا به ابعاد حقوقی تصرف نامشروع در اموال دیگران توجه داشته و تقریبا تمامی پژوهش ها و نظرات اریه شده توسط صاحب نظران در رابطه با مسئولیت حقوقی (خسارات و منافع) می باشد. نگارندگان در این مقاله سعی نموده اند به ابعاد کیفری (ید ضمانی) متصرف نامشروع بپردازد و تاثیر این نوع از تصرف را نسبت به جرایم علیه اموال و مالکیت مورد بررسی قرار دهد.
    کلید واژگان: ید, ضمان, ید ضمانی, مالکیت, مال, مشروع}
  • فهیمه ملک زاده
    یکی از رخدادهایی که در مورد آن نص خاصی وجود ندارد و امروزه درباره مسائل و احکام آن اختلاف نظر فراوانی وجود دارد، تلقیح مصنوعی است؛ در حالی که حکم آن از نصوص عام و اصول کلی خارج نیست و پیشوایان دینی علیهم السلام فرموده اند: «بیان اصول و قواعد بر ماست و استخراج جزئیات بر عهده شماست». از این رو، فقها در جهت امتثال امر ایشان، تلاش خود را برای استنباط حکم مساله تلقیح مصنوعی از منابع شرعی به کار گرفته اند؛ گرچه بعضا حکم مشخص و روشنی در این خصوص نداده اند. در این مقاله سعی بر این است که مساله باروری مصنوعی عنوان و از جهات مختلف بررسی شود و نظرات و احکام فقهی مطرح شده، ادله فقهی در این مورد بیان گردد تا نتیجه پژوهشی به دست آید.
    کلید واژگان: تلقیح مصنوعی, نطفه, لقاح, طفل, نسب, مشروع, نامشروع}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال