به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « کنوانسیون واشنگتن » در نشریات گروه « فقه و حقوق »

تکرار جستجوی کلیدواژه «کنوانسیون واشنگتن» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سعید گودرزی، یوسف درویشی هویدا*، ابراهیم دلشاد معارف
    بی گمان،استفاده از داوری به عنوان راهکار حل وفصل اختلافات در زمینه سرمایه گذاری خارجی نیز همانند حوزه های دیگر مورد استقبال قرار گرفته است اما درخصوص سرمایه گذاران خارجی بدلیل دخالت عامل خارجی وبین المللی بودن آن ،اتفاق نظر وجود ندارد و حل اختلاف موضوعات بین المللی از جمله سرمایه گذاری خارجی نیز خواه از طریق روش های دادگاهی باشد وخواه برون دادگاهی، عمدتا از طریق قواعد پیش بینی شده در اسناد بین المللی صورت می گیرد که داوری نیز ایز این امر مستثنا نبوده و از مهم ترین این منابع ، معاهده واشنگتن مصوب1965 می باشد که یکی از روش های حل وفصل اختلافات ناشی از سرمایه گذاری خارجی داوری بیان کرده است و در حقوق ایران به بدلیل ضرورت ایجاد منابع جدید برای توسعه ی اقتصادی می توان با نگاهی جدید به سرمایه گذاری خارجی نگریست واز طرفی یکی از مواردی اصلی برای سرمایه گذاری خارجی تامین امنیت در صورت وجود اختلاف و اعتماد به مرجع حل وفصل اختلافات است که یکی از بهترین راه حل ها ، پذیرفتن نهاد داوری است که هم مورد توافق طرفین اختلاف باشد و هم هزینه کم و سرعت و کارایی بالا از ویژگی های آن محسوب می شود ولذا با بررسی موضوع از جایگاه بین المللی و رفع کاستی ها سعی در برجسته شدن نقش و جایگاه این نهاد در حل وفصل اختلافات داروی خارجی داریم
    کلید واژگان: سرمایه گذاری خارجی, داوری, کنوانسیون واشنگتن, حقوق ایران, اختلاف}
    Saeed Goodarzi, Yousef Darvishi Hoveyda *, Ebrahim Delshad Maref
    Arbitration is common in foreign investment dispute resolution, but there is no consensus on using arbitration as regard as foreign investors, because there are foreign elements. Dispute resolution of international issues such as foreign investment is most of the often according to the rules of international documents and arbitration is one them. In Iran law there are some challenges on using arbitration for dispute resolution because of exclusions of 139 principle of Constitutional Act. But in International issues, arbitrationn is eminent. One of the most important documents is The Washington Convention acted 1965 that regards the arbitration as one of the methods of dispute resolution on foreign investment. As of finance for Progress and development it is possible to rethink about foreign investment and arbitration is one of the best ways of dispute resolution that has the least cost and the most rate and high efficiency. So, by an international approach to the issue, we try to remove the defects and make this method of dispute resolution on foreign investment eminent in Iran.
    Keywords: Dispute, Foreign Investment, Arbitration, The Washington Convention, Iran Law}
  • ابوالقاسم قربانی، مهدی سجادی کیا*، مصطفی شاهبازی

    داوری مکانیسمی برای ایجاد تعادل میان خواسته های متعارض اشخاص است و برای دستیابی به این هدف داوران بایستی صرفا به منافع و خواسته های مشترک طرفین توجه داشته باشند تا براساس آن، اختلاف، مورد حل و فصل قرار گیرد. از سویی قواعد مذکور در عهدنامه واشنگتن در خصوص داوری، که آیین رسیدگی به اختلافات در خصوص سرمایه گذاری بین المللی از سوی ایکسید بین دولت متعاهد و شخص سرمایه گذاری که تابعیت دولت دیگری را دارد، را بیان می کند، برای رسیدگی به دعوی مطروحه خالی از هرگونه قواعد ماهوی می باشد. با این حال در ماده (1) 42 عهدنامه ی مزبور قاعده ای گنجانده شده است که بیان می دارد، قواعد ماهوی که قابلیت اجرا در دعوی را دارند، دیوان آن ها را مورد بررسی و شناسایی قرار می دهد و بر اساس آن به رسیدگی ماهوی می پردازد. در واقع ماده ی مزبور در خصوص بیان نمونه ای از قواعد حل تعارض قوانین می باشد که در قوانین مختلف چون قانون ملی یافت می شود که مطابق آن قوانین و قواعد، دادگاه اقدام به حل تعارض قوانین می نماید.

    کلید واژگان: ایکسید, دعاوی سرمایه گذاری, قانون ملی, کنوانسیون واشنگتن}
    Abolghasem Ghorbani, Mahdi Sajadi Kia *, Mostafa Shahbazi

    Arbitration is a mechanism to create a balance between the conflicting desires of individuals, and to achieve this goal, arbitrators should only pay attention to the common interests and desires of the parties so that the dispute is resolved based on that. On the other hand, the rules mentioned in the Washington Convention on Arbitration, which states the procedure for dealing with disputes regarding international investment by ICSID between a contracting state and an investment person who has the citizenship of another state, are used to deal with the proposed lawsuit. It is free of any substantive rules. However, a rule is included in Article (1) 42 of the mentioned agreement which states that substantive rules that are enforceable in a lawsuit are examined and identified by the court and based on that It deals with the content. In fact, the mentioned article is an example of the rules for resolving the conflict of laws, which can be found in various laws such as the national law, according to which the court resolves the conflict of laws.

    Keywords: ICSID, investment lawsuits, national law, Washington Convention}
  • محمدرضا شاهینی*، علی مظفری
    از عوامل مهمی که موجب انگیزش ما به مطالعه در موضوع بررسی تطبیقی داوری سرمایه گذاری خارجی و داوری تجاری بین المللی شده است، پاسخ به این سوالات بوده است که تفاوت ها و شباهت های این دو نظام داوری، در چه مواردی و به چه میزان می باشد؟ به عبارت دیگر، آیا داوری سرمایه گذاری خارجی، دارای یک نظام مستقلی از داوری تجاری بین المللی می باشد؟ و اگر چنین هست، چه عواملی سبب این تمایز و استقلال شده است؟ و از همه مهمتر اینکه، این استقلال تا چه حد می باشد؟ آیا این استقلال، مطلق است و هیچ رابطه ای میان آنها موجد نیست یا نه؛ بلکه در عین مستقل بودن، داوری سرمایه گذاری خارجی به جهت ارتباط مبنایی که با داوری تجاری بین المللی دارد، از یک درجه ای از وابستگی برخوردار است. پاسخ به این سوالات، ما را در نیل به هدفمان که آن، تعیین رابطه ی منطقی میان آن دو می باشد، یاری خواهد کرد. در مقاله حاضر، با رویکرد تحلیلی- تطبیقی، برای نیل به این هدف، ناگزیر از پاسخ به این سوالات می باشیم. بالجمله، با تدقیق در مقررات داوری تجاری بین المللی، علی الخصوص قانون نمونه آنسیترال و مقررات داوری سرمایه گذاری خارجی که موضوع کنوانسیون واشنگتن می باشند، به این نتیجه خواهیم رسید که علی رغم تمام تفاوت هایی که میان این دو نظام داوری وجود دارد، رابطه ی میان آنها را از حیث منطقی، می توان عموم و خصوص مطلق دانست؛ بدین شکل که هر داوری سرمایه گذاری خارجی، لزوما داوری تجاری بین المللی محسوب می شود؛ اما هر داوری تجاری بین المللی، لزوما داوری سرمایه گذاری خارجی نمی باشد.
    کلید واژگان: مرکز داوری ایکسید, کنوانسیون واشنگتن, قانون نمونه آنسیترال, دولت میزبان سرمایه, سرمایه گذار خارجی}
  • سیدقاسم زمانی*، امیر درون پرور
    حدود نیم قرن از فعالیت مرکز داوری ایکسید می گذرد و در طول این زمان مفهوم «سرمایه گذاری» به یکی از بحث برانگیزترین مباحث این حوزه بدل شده و موضوع دعاوی بسیاری نیز بوده است. عدم تعریف این اصطلاح در کنوانسیون واشنگتن از یک سو و اتکای مراجع داوری ایکسید به معیاری دوسویه، مبنی بر انطباق مفهوم سرمایه گذاری هم با معاهدات مربوطه و هم کنوانسیون واشنگتن، در احراز صلاحیت خویش از سوی دیگر، سبب شده است که مراجع داوری ایکسید متدولوژی های گوناگونی را در احراز وجود یک سرمایه گذاری به کار گیرند و بیش از پیش بر چالش های این حوزه بیافزایند. با این وصف که برخی از مراجع داوری با اتکای صرف به قصد و نیت طرف های معاهده، اصالت را به رضایت طرف ها دادند و برخی دیگر از مراجع معیارهای عینی سرمایه گذاری را بر رضایت طرف ها ترجیح دادند و فارغ از رضایت طرف ها به احراز صلاحیت خویش پرداختند. از این رو، پژوهش حاضر با هدف درک بهتر این روش ها در پی یافتن پاسخی برای این پرسش است که کدام یک از این رویکردها با ماهیت پویای مفهوم «سرمایه گذاری» سازگارتر است و در واقع مراجع داوری ایکسید با عنایت به کنوانسیون واشنگتن از چه طریقی می توانند به یکدستی مفاهیم ذهنی حقوقی با پدیده های عینی نائل شوند.
    کلید واژگان: مفهوم سرمایه گذاری, صلاحیت ایکسید, داوری سرمایه گذاری, کنوانسیون واشنگتن, رویه ی قضایی}
    Sayyed Ghasem Zamani *, Amir Darounparvar
    It is passing nearly half a century from the ICSID activity and during this time, the concept of “investment” has changed to most controversial issue and the subject of many cases in this area. In one hand, the lack of definition in Washington convention and on the other hand, the dependence of ICSID tribunals for authenticating their competence on “double barreled” test which based on both relative treaties and Washington convention, caused that ICSID tribunals adopt various methodologies for identifying an “investment”. As a result, this can enhance the challenges in this area. This paper with the purpose of better understanding of these methodologies, seek to find a solution for the question of which perspective is more in accordance with the dynamic concept of “investment” and in fact, how they can unify the subjective legal concepts with objective Phenomena with regard to Washington convention.
    Keywords: Concept of Investment, ICSID Jurisdiction, Investment Arbitration, Washington Convention, Precedent}
  • سید نصرالله ابراهیمی، سجاد سلطان زاده*
    مرکز حل و فصل اختلافات سرمایه گذاری (ایکسید) یک نهاد داوری پیشرو در زمینه رسیدگی به اختلافات دولت سرمایه گذار خارجی است. ازاین رو، رویه داوری ایکسید در حوزه های مختلف شکلی و ماهوی از اهمیت زیادی برخوردار است. هرچند عبارت سرمایه گذاری، هم در عنوان «مرکز» و هم در «کنوانسیون حل و فصل اختلافات سرمایه گذاری بین دولت ها و اتباع دولت های دیگر» به چشم می خورد، این مفهوم درکنوانسیون واشنگتن تعریف نشده است. فقدان چنین تعریفی، ریشه اختلاف نظرهای تفسیری در رویه ایکسید بوده و تلاش های صورت گرفته برای تفوق بر این اختلافات تاکنون نتیجه بخش نبوده است. رویکردهای تفسیری عینی و ذهنی متفاوت نسبت به مفهوم سرمایه گذاری در بند 1 ماده 25 و نگاه های متفاوت نسبت به این مفهوم از منظر کنوانسیون و اسناد اعلام رضایت شامل معاهدات دوجانبه و چندجانبه سرمایه گذاری، موجب شده است که با گذشت نزدیک به نیم قرن از زمان تصویب این کنوانسیون، هنوز امکان ارائه تعریف واحد یا استخراج معیارهای مورد قبول عام برای معرفی این مفهوم فراهم نشود. ارائه راه حلی در این زمینه، دغدغه بسیاری از صاحب نظران حقوق بین الملل سرمایه گذاری است. به نظر می رسد در شرایطی که ایجاد اصلاحات ساختاری در کنوانسیون امکان پذیر نیست، استقرار «رویه مستمر»، بهترین گزینه است و به دیوان ها کمک می کند تصمیمات مخالف آشکار با تفسیر غالب از یک اصل را نادیده گرفته و به مشترکات استناد نمایند. به طور کلی، فقدان تعریف از مفهوم سرمایه گذاری، در عمل، منجر به گسترش دامنه صلاحیت ایکسید شده است.
    کلید واژگان: سرمایه گذاری, کنوانسیون واشنگتن, صلاحیت ایکسید, داوری سرمایه گذاری, معاهدات دوجانبه سرمایه گذاری, تست سالینی, رویه مستمر}
    Seyyed Nasrollah Ebrahimi, Sajjad Soltanzadeh*
    The International Center for Settlement of Investment Disputes (ICSID) is a leading arbitration forum in the field of investor-state dispute settlements. Therefore, its arbitral practice in various fields of international investment law carries amplitude endowment. Despite the fact that the term “investment” appears at the heart of both the name of the Centre as well as in the title of the Convention on the Settlement of Investment Disputes between States and Nationals of Other States, no definition of this term is seen in the text of the treaty. Absence of such definition has led to huge interpretative differences in the ICSID practice. Applying different objective and subjective interpretative approaches regarding the concept of investment included in Article 25(1) of the ICSID Convention by arbitral tribunals and diverse views toward this concept through the prism of Convention and that of instruments containing consent to ICSID Jurisdiction, including bilateral and multilateral investment treaties have led to such inconsistency in the ICSID practice. After about 50 years since the conclusion of the Convention, there is neither a single definition of this concept nor a consensus on the criteria to identify it. The current condition of inconsistency may adversely affect the international investment arbitration system and the very existence of the Convention. Thus, providing a solution has always been a concern formost of the savants and practitioners in the field of international investment law. It’s very difficult to make structural reforms in the Convention in order to solve the problem, however establishing a “jurisprudence constante”could be an option. In practice, the absence of a substantive definition of the term “investment” in the Convention has resulted into expansion of jurisdiction in ICSID arbitration.
    Keywords: Investment, ICSID Convention, ICSID Jurisdiction, Bilateral Investment Treaties (BITS), Salini Test, Jurisprudence Constant}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال