جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "cryonics" در نشریات گروه "فقه و حقوق"
تکرار جستجوی کلیدواژه «cryonics» در نشریات گروه «علوم انسانی»جستجوی cryonics در مقالات مجلات علمی
-
میل به جاودانگی در سرشت آدمی است؛ از این رو انسان تمام تلاش خود را جهت زیستن ابدی بکار می گیرد. از جمله فرضیه های علمی مربوط به اطاله عمر، سرمازیستی بیماران صعب العلاج است. در این روش دانشمندان با منجمد نمودن بدن بیمار، وی را به خوابی عمیق فرو می برند به این امید که پس از کشف طرق درمان قطعی وی در آینده، او را دوباره به زندگی بازگردانند. این عمل به عنوان پدیده ای نوظهور مباحث گوناگونی را از منظر اخلاقی، حقوقی و فقهی برانگیخته است. برخی از فقها با این استدلال که اجرای کرایونیک به معنای پایان دادن به حیات بیمار صعب العلاج بوده و قطعیتی در احیای دوباره بیمار در آینده وجود ندارد، مبادرت به آن را از طرف بیمار مصداق وقوع در تهلکه و خودکشی و اجرای آن توسط پزشکان را مصداق دیگرکشی دانسته اند. برخی از فقها نیز با فرض زنده بودن بیمار سرما زیست، از آن جهت که ایجاد عمدی وضعیت مزبور مانع از انجام تکالیف شرعیه وی است، آن را حرام دانسته اند. در مقابل برخی از فقها با استناد به قاعده لزوم حفظ حیات و سلطنت انسان بر نفس، اجرای این عملیات را به شرط اطمینان از حیات بیمار و ضرورت حفظ نفس وی جایز شمرده اند. به نظر می رسد از آنجا که سرمازیستی به معنای سلب حیات از بیمار زنده نبوده بلکه گامی بلند برای حفظ حیات وی به شمار می آید و از آنجا که اجرای این روش به عنوان تنها راه استمرار حیات وی ضروری است، قول فقهای دسته اخیر مقدم می باشد.کلید واژگان: حفظ نفس, خودکشی, دیگرکشی, سرمازیستی, ضرورتThe desire for immortality is in human nature; Hence, man makes every effort to live eternally. One of the scientific hypotheses related to prolonging life is the cryonics of incurable patients. In this method, scientists freeze the patient's body and put her into a deep sleep in the hope that after discovering the definitive treatment methods in the future, they will bring her back to life. This practice as an emerging phenomenon has provoked various issues from a moral, legal and jurisprudential point of view. Some jurists, arguing that cryonic performance means the end of the patient's life is incurable and there is no certainty in the patient's resuscitation in the future, the patient's attempt to do so is a case of concussion and suicide and its execution by doctors have been considered a case of murder. Some jurists, assuming that the cryonics patient is alive, have considered it haram because the intentional creation of this condition prevents her from performing her religious duties. On the other hand, some jurists, citing the rule of the necessity of preserving human life and kingship over the soul, have considered the implementation of this operation permissible on the condition of ensuring the patient's life and the necessity of preserving her soul. It seems that since frostbite does not mean taking the life of the patient alive, but it is a big step to save her life, and since the implementation of this method is necessary as the only way to continue her life, the promise of the jurists of the latter category is paramount.Keywords: Self-Preservation, Suicide, Murder, Cryonics, necessity
نکته
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.