به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « morality » در نشریات گروه « فقه و حقوق »

تکرار جستجوی کلیدواژه «morality» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمدرضا آفتاب، محسن محبی*، بابک عباسی
    حقوق بشر بنا به روایت غالب، در درون مدرنیته و بر اساس نظریه های سکولار فیلسوفان عصر روشنگری بنیان نهاده شده است. اما دیدگاه انتقادی اقلیتی وجود دارد که ریشه جنبش های نظری و سیاسی مدرن نظیر اومانیسم، لیبرالیسم و سوسیالیسم که زیربنای فکری حقوق بشر را تشکیل می دهند، در الهیات و اخلاقیات مسیحی دنبال می کند. نیچه یکی از همین دسته فیلسوفان پیشرویی است که اصول اساسی نظام بین المللی حقوق بشر از جمله کرامت ذاتی، آزادی، برابری و جهانشمولی را متاثر از ارزش های اخلاقی مسیحی به شمار می آورد که در اساس بازنمایی اخلاق بردگان در برابر اخلاق سروران است. این نظریه متمایز از غربی دانستن حقوق بشر از جانب نظریه پردازان نسبی گرایی فرهنگی و پست مدرن است، هرچند هر دو نظر به یک نتیجه منجر می شوند؛ به چالش کشیدن جهانشمولی حقوق بشر. مقاله حاضر با روش تحلیلی کتابخانه ای تلاش می کند با تمرکز بر آثار نیچه به بررسی سیر این جریان فکری بپردازد و به این مسئله پاسخی درخور دهد که جهانشمولی حقوق بشر چطور با ریشه های مسیحی خودش در تناقض است.
    کلید واژگان: اخلاق, حقوق بشر, جهانشمولی, مسیحیت, نیچه}
    Mohammadreza Aftab, Mohden Mohebi *, Babak Abbaasi
    According to the predominant narrative, the concept of human rights is founded within the context of modernity and based on the secular theories of Enlightenment philosophers. However, there is a minority view that traces the roots of modern theoretical and political movements such as humanism, liberalism and socialism, which form the intellectual foundation of human rights, in Christian theology and ethics. Nietzsche is one of the pioneer philosophers who considers the basic principles of the international human rights system, including inherent dignity, freedom, equality and universality, to be influenced by Christian moral values which are based on the representation of the morality of slaves against the morality of masters. This theory is different from the westernization of human rights claimed by cultural relativism and postmodern theorists, although both opinions lead to the same result; challenging the universality of human rights. The present paper tries to investigate the course of this intellectual flow by focusing on the works of Nietzsche and to give an appropriate answer to the question of how the universality of human rights has a paradox with its Christian roots.
    Keywords: Nietzsche, human rights, Morality, Christianity, universality}
  • قاسم اسلامی نیا*، غلامحسن کوشکی، داود سیفی قره یتاق
    یکی از تاسیسات اختصاصی فقه کیفری اسلام که با مضامین شرعی و اخلاقی در گستره سیاست جنایی دینی باعث حضور فعال بزهکار در عرصه تعیین سرنوشت قضایی می گردد، توبه است که با نهادی به نام استتابه قابل تقویت و گسترش است. مدیریت بزهکاری از طریق تدبیر غیرکیفری استتابه، نوعی از سیاست جنایی، تقنینی و قضایی را رقم می زند که باعث طرح سه سوال می گردد؛ چرا امام علیu از استتابه به عنوان یک شیوه برای مدیریت بزهکاری استفاده نموده اند؟ کارکردهای مترتب بر این نوع تدبیر چیست؟ و از نظر عملی، استتابه در چه جرائمی نمود داشته است؟ بر اساس نتایج این نوشتار، استتابه به عنوان یک وظیفه حاکمیتی، مبتنی بر عناصر انسان شناختی، سیاسی و اجتماعی، اخلاقی و جزایی است و دارای کارکردهای متنوعی همانند کیفرزدایی، اصلاحی و کرامت محوری است که در مجموع با آموزه های علوم جنایی نوین نیز همخوانی و تطابق دارد.افزون بر این، استتابه در سیاست جنایی امام علیu در جرایم مالی، عقیدتی و بدون بزه دیده اجرایی گردیده است؛ لیکن به دلایل مطرح در این نوشتار،امکان تسری آن به همه جرائمی که توبه در آن تجویز شده و نیز به عنوان یکی از شرایط بهره مندی مجرم از نهادهای ارفاق کننده کیفری و حمایت های پساکیفری وجود دارد.
    کلید واژگان: توبه, استتابه, کرامت, اصلاح, اخلاق}
    Qasem Islaminia *, Gholam Hassan Koushki, Davoud Seifi Qareh Yataq
    One of the remarkable institutions of Islamic criminal jurisprudence, which causes the active presence of the accused and the criminal, in the field of determining the judicial fate and eliminating criminal proceedings, is repentance, which is systematically reflected in the Islamic Penal Code of 2012. However, using the maximum capacity of repentance requires an institution called "Estaba" (official offer of repentance to the accused or criminal), which has been used in the criminal policy of Imam Ali (a.s.) in various crimes. Based on the results of this article, Istaba as a sovereign task is based on anthropological, political and social, moral and criminalistic elements and has various functions such as decriminalization, guidance, correction, dignity-oriented and psychological. In addition to this, in the criminal policy of Imam Ali (a.s.) it has been implemented in financial, ideological and non-victim crimes, but it is possible to extend it to all crimes in which repentance is prescribed and also as one of the conditions for the criminal to benefit from reconciliation institutions. There are criminal and post-criminal protections.
    Keywords: Repentance, dignity, reform, morality}
  • حسن وکیلیان*، محمد مقتدر
    پرسش از چیستی قانون، مبانی و عرصه اعمال آن همواره یکی از مهم ترین محورهای اندیشه ورزی بشر بوده است. با ظهور مسیحیت برای نخستین بار شرایط ایفای نقش الهیات و اخلاق دینی در عرصه قانون فراهم شد. حامیان حقوق طبیعی (کلاسیک) منکر اعتبار قانون وضع شده توسط بشر و قایل وجود مجموعه ای از محدودیت های عینی عقلانی بر صلاحیت قانون گذار بودند. بعدها به موازات نیاز به وضع قوانین بشری، نخست برخی اصلاحات در حقوق طبیعی کلاسیک انجام اما بعدها نظریات جدیدی در قالب فلسفه حقوق تحلیلی پدید آمد که تقابل عقل و اخلاق را در محور مباحث مربوط به قانون و قانون گذاری قرار داده و تلاش کردند تا خوانشی عقل محور از اخلاق ارایه کنند. لذا در راستای پرسش اصلی این مقاله مبنی بر امکان سنجی ارایه خوانشی از عقل که قابلیت سازگاری با آموزه های اخلاقی را داشته باشد، ضمن ادعای نابسندگی خوانش حقوق طبیعی کلاسیک و امکان ارایه خوانشی عقلانی از اخلاق قانونی که تاب تحمل در برابر انتقادهای پوزیتویستی را داشته باشد، به این نتیجه خواهیم رسید که حقوق طبیعی مدرن برخلاف الگوی کلاسیک آن، در چارچوب نظری تا حد زیادی به این هدف نایل شده اما در عرصه عملی به عنوان مهم ترین بعد موضوع، با موفقیت چندانی همراه نبود.
    کلید واژگان: حقوق طبیعی, اخلاق, قانون گذاری, عقلانیت, دلایل قطعی}
    Mohamad Moghtader
    The evolution of natural law within jurisprudence has profoundly shaped legal philosophies throughout history. Its foundations intertwine theology, religious ethics, and the belief in fixed, eternal laws governing the world's nature, rooted in divine order. The origins of natural rights can be traced back to the Stoics, whose philosophy emphasized the intrinsic relationship between nature, reason, and law.Early proponents of natural law, influential until the 18th century, contested the credibility of man-made laws, advocating for objective limitations on sovereign lawmaking. They asserted that man-made laws ought to align with natural law, grounded in reason. However, societal progression prompted a shift, acknowledging the necessity of man-made laws.In the modern era, the rise of positivism and the belief in the separation of law and ethics posed challenges to traditional natural law theory. Some thinkers contended that despite these changes, natural law could still address modern ethical needs by modifying classical perspectives.John Stuart Mill's "On Liberty" in 1859 introduced the Harm principle, challenging the government's role in morality enforcement. Subsequently, James Fitzjames Stephen opposed this notion in "Liberty, Equality and Fraternity" in 1873. The 20th-centur y "Wolfenden Committee" report to the British House of Representatives triggered debates such as the "Hart and Devlin" debate, centering on the principle of harm, becoming pivotal in Anglo-American legal philosophy and across legal systems globally.This article aims to assess the relationship between law and morality within the context of natural law jurisprudence. It contends that while classical natural law comprehension may be inadequate, a rational understanding of legal ethics can withstand positivist criticisms. Moreover, it argues that modern natural law, despite its theoretical advancements, faces practical challenges. Notably, references will be drawn from prominent natural law thinkers such as LON Fuller, Mark Murphy, John Finnis, and Robert George.An essential conclusion drawn from these evaluations is the centrality of reason in moral legislation. While classical natural law emphasized the superiority of morality over law, modern natural law theories focus on the formal conditions of legal morality, relying on formal, rational, and verifiable criteria.The transformation also extends to the approach toward law and ethics, altering the concept of duty towards unjust norms and leading to changing standards of legal morality. Furthermore, the origins of legal validity have shifted from moral principles rooted in broader maxims to the predominance of reason and rationality in legitimizing political and legal orders.
    Keywords: Natural Law Jurisprudence, Relationship between Law, Morality, Legal Ethics, Jurisprudential Evolution, Legal Validity}
  • محمد نصیری*، محسن اسماعیلی

    با فرض شرطیت قابلیت پیش بینی و مستقیم بودن ضرر در مسیولیت مدنی، هرگاه عامل زیان در زمان ارتکاب فعل زیان بار، سوءنیت داشته باشد، در رابطه با میزان مسیولیت او از جهت محدود بودن به خسارت های پیش بینی شده و مستقیم می توان تردید کرد. این مقاله با بهره گیری از حقوق تطبیقی و با روش کتابخانه ای در مقام رفع چنین تردیدی با رویکرد توصیفی و هنجاری است. در این موارد، در حقوق فرانسه و مصر (در مسیولیت مدنی ناشی از نقض قرارداد) و حقوق انگلیس، عامل زیان باید خسارات پیش بینی نشده را نیز جبران کند. در رابطه با مبنای این دیدگاه، به تبدیل مسیولیت، کیفر خصوصی عامل زیان، رجعت به اصل جبران کامل خسارت و التزام به اخلاق اشاره شده است. علاوه بر این، در برخی نظام های حقوقی مانند کامن لا، لزوم مستقیم بودن ضرر درصورتی شرط است که خوانده قصد اضرار نداشته باشد. در رابطه با مبنای این امر، به قاعده «نتایج عمدی هیچ گاه دور نیست» و عقل سلیم استناد شده است. به نظر می رسد این دو دیدگاه در حقوق ایران، با وجود فقدان نص در این باره، به استناد اخلاق، عقل، بنای عقلا و انصاف قابل پذیرش است، مشروط بر اینکه ضرر وارد شده مرتبط با فعل زیان بار باشد. همچنین می توان فرض کرد، نتایجی که عرفا قابل پیش بینی نیستند؛ خوانده بدخواه، آن ها را پیش بینی می کرده است و نتایج عمدی غیرمستقیم نیز مستقیم به شمار می آیند؛ زیرا بر متقلب، کینه توز و بدخواه باید سخت گرفت و او را مسیول پیامدهای آن دانست.

    کلید واژگان: ضرر بلاواسطه, قصد اضرار, اخلاق, انصاف, جبران خسارت}
    Mohammad Nasiri*, Mohsen Esmaeili

    The article 567 of the Iranian Islamic penal code, with an innovation towards the former law, has criminalized a new behavior which is encroaching on other’s bodily privacy and imposing intentional physical force on his body. This behavior, although may lead to spiritual injury in victim, leaves no effect in his body. This crime has considerable unity aspects with a criminal offence in the English legal system entitled "Battery". Scrutiny the elements of this crime in the English legal system and comparing it with the mentioned article and also studying the similarities and differences between these two crimes, shows new aspects of the mentioned article in our country’s legal system; Aspects which has not been considered so far. In addition, it seems that the nature of the legal response that inserted in the article 567 of the Iranian Islamic penal code for committing the matter of the article is not just punishment, but also has aspects of compensation.

    Keywords: Immediate Damage, Intent to Damage, Morality, Fairness, Compensation}
  • پرهام مهرآرام*
    تلاش کلسن برای ارایه پوزیتیویسم هنجارگرا به طرح نظریه ای از الزام حقوقی می انجامد که در ذات خود اخلاقی است؛ یعنی هنجارهایی ارایه می دهد که به ضرورتی عقلانی برای انجام یک عمل اشاره دارند و مخاطب خود را ملزم به رفتاری خاص می کنند. در عین حال، «ناب» بودن نظریه او مستلزم جدایی اخلاق از حقوق (تز جدایی) است. کلسن می کوشد با طرح سه راهکار این هنجاربودگی (و هنجار بنیادین به عنوان سرچشمه آن) را با تز جدایی سازش دهد: مشروط کردن هنجار بنیادین به سامانه های حقوقی کارآمد، نسبی گرایی اخلاقی و توصیفی برشمردن گزاره های حقوقی. این سه راهکار سه ادعای او درباره اخلاقی نبودن هنجار بنیادین را دربر دارد: رد نامعتبری موضوعه، صورت گرایی اخلاقی، و خنثی بودن اخلاقی. لیکن راهکارهای ارایه شده از منظر حقوق دانان برجسته به مشکلاتی همچون استنتاج «باید» از «هست»، نپذیرفتن امکان تعارض میان هنجارهای اخلاقی و حقوقی، کافی نبودن نسبی گرایی اخلاقی برای اثبات آنتینومی کلسنی و گرایش به امری شمردن حقوق می انجامد. کلسن که خود از وجود این مشکلات آگاه بود، نظریه هنجاربودگی محتوایی را به نفع نظریه قدرت دهی کنار گذاشت. نظریه نو، هرچند توانست مشکل سازش میان تز جدایی و هنجاربودگی را حل کند، به دلیل ناتوانی در تبیین مفهوم الزام حقوقی شکست خورده، درنهایت کلسن را واداشت تا به اراده گرایی بپیوندد.
    کلید واژگان: اخلاق, پوزیتیویسم, تز جدایی, تز هنجارگرایی, حقوق, کارآمدی, نسبی گرایی اخلاقی}
    Parham Mehraram *
    Kelsen’s effort to deliver a normative positivism (thesis of normativity) leads to a theory of legal obligation which is moral in nature i.e., it provides us with norms which refer to a rational necessitation of an action. But, the purity of the theory demands the separation of morality from law (thesis of separation). Therefore, confliction between the two above mentioned theses is inevitable. Kelsen tries to reconcile them by proposing three solutions: restriction of presupposition of basic norm to effective legal systems, moral relativism, and descriptive nature of legal propositions. These solutions include three claims about the Differentiation of basic norm from moral norms: moral formalism, moral neutralism and exclusion of positive invalidity. But critics argue that the solutions suffer from derivation of “ought” from “is”, rejection of possibility of conflict between moral and legal norms, insufficiency of moral relativism for proving Kelsen’s theory as an only alternative of natural law and traditional positivism and tendency of theory to regarding legal norms as imperative. To avoid these problems, Kelsen substitutes the traditional theory with the empowerment theory. The new one could reconcile the normativity of law with the thesis of separation, but its inability to explanation of legal obligation convinced Kelsen to give up his new-Kantian believes and join to voluntarism.
    Keywords: Law, Morality, positivism, Thesis of Normativity, Thesis of Separation, Moral Relativism, Effectivity}
  • محمد ملکی، محسن اسماعیلی*
    فرایند استدلال قضایی مسئله ای اساسی مبتنی بر تفکرات فلسفی قاضی است.نحوه تطبیق مفاهیم کلی مواد قانونی با مصادیق خارجی آن، همواره تحت تاثیر نگاه فلسفی یا زبانی قاضی قرار دارد. هر نظریه فلسفی از زاویه متفاوتی به آن می نگرد. براساس رویکرد دیالکتیکی هگل و کارکرد زبانی ویتگنشتاین و تفسیر گادامری از قانون، فرایند استدلال قضایی امکان اخلاق سازی به خصوص طبق مکاتب غیرواقع گرا را داراست. مقاله پیش رو با نگاهی نو مبتنی بر روش تحلیلی و توصیفی، به واکاویامکان اخلاق سازی در فرایند استدلال قضایی پرداخته است. از دیدگاه هگل، حقوق به سبب دیالکتیک حاکم بر اراده گرایی قاضی در استدلال قضایی، در حال «شدن» است. این امر عنصری اساسی برای تحقق «اکنون اجتماعی» است و «اکنون اجتماعی» بستری برای شکل گیری هنجارهای اخلاقی است. طبق رویکرد کارکرد زبانی در فرایند استدلال قضایی، زبان فقط بازتاب دهنده مفاهیم نیست، بلکه سازنده آن است. فرایند استدلال قضایی ممکن است به تغییر عناوین کیفری یا حقوقی منتهی شده و موجب تغییر یا خلق هنجارهای اجتماعی شود. در هرمنوتیک فلسفی بین نگرش فلسفی قاضی و متن قانون دور هرمنوتیکی وجود دارد. در هر قرایت، مفاهیم جدید به دست می آید که درست و قابل اعمال است. این نظریه در فرایند استدلال قضایی و اجرای قوانین مطابق آن در شکل گیری ارزش های اخلاقی نقش اساسی دارد. ازاین رو طبق نظریه هگل در معرفت اخلاقی فرایندهای سه گانه، به اخلاق سازی منجر می شود.
    کلید واژگان: استدلال قضایی, اخلاق سازی, دیالکتیک, کارکرد زبانی, هرمنوتیک فلسفی}
    Mohammad Maleki, Mohsen Esmaeili *
    The judicial reasoning –based precedent is a profound issue rooted in the philosophical thoughts of the judge. The philosophical orientations or lingual characteristics of the judge always determine the method used by him relate the general concepts of the law specific case . Each philosophical theory has a different view on it. Based on Hegel 's dialectic approach and the language function of Wittgenstein and Gadamer's Hermeneutics with respect to law, the judicial reasoning process deserves to have its internal moral rules particularly under the non- realistic schools of the morality. The present article, using descriptive – analytical methodology, aims at studying the morality of the process under the said theories. According to Hegel, the law is becoming due to the dialectic nature of the judge's determinism. This fact is an essential element for the social newness. This social newness is a context for the formation of the moral norms. As the language function argues, in the judicial argument the language is not the mirror of the concepts only; but, it creates them. This approach may change the criminal titles or civil law terminology , possibly leading to the change in the social norms Under the philosophical hermeneutics , there is a circle between the philosophical orientation of the judge and the legal text. In each reading, new concepts emerge which are true and applicable .This theory plays a significant role in the judicial reasoning process and the enforcement based on it for the formation of the mora values .
    Keywords: Judicial reasoning, Morality, dialectics, Philosophical Hermeneutics, language function}
  • علی ایمانی، ولی محمد احمدوند*
    مقاله حاضر با عنوان «تقنیین گزاره های اخلاقی در جغرافیای حق و تکلیف» با طرح این سوال: چگونه می توان ارزش های اخلاقی را در دنیای حق محور مدرن مفصل بندی و مسلط نمود؟ سعی می کند ضمن ارجاع به تیوری «وجدان اخلاقی» دورکیم و بیان تفاوت های اجتماعی فاحش بین دو عصر تکلیف محوری و حق محوری، بحث تقنین گزاره های اخلاقی یا قانونی سازی اخلاق را در چهار ساحت جامعه انسانی ،جامعه دینی ، جامعه اسلامی و جامعه ملی پیگیری کند. به زعم مقاله حاضر اخلاقی سازی جامعه چه از گذر قانون یا غیر آن مستلزم در نظر گرفتن جامعه به مثابه یک ساختار تاثیرگذار است. یعنی کلیتی که از ترکیب اجزایش که همان افراد جامعه و ستینگ اجتماعی است بوجود آمده و در عین حاص خاصیتی متفاوت از تک تک افراد تشکیل دهنده آن دارد.در این شرایط هرگونه تغییر در مناسبات اجتماعی همچون امور قانونی یا اخلاقی مستلزم توجه به جامعه به مثابه یک واقعیت تعیین کننده است.
    کلید واژگان: قانون, اخلاق, تقنیین اخلاق, جامعه, دین}
    Ali Imani, Valimohammad Ahmadvand *
    The present article, titled "the legalization of moral affair in the geography of right and duty," deals with the question: How can moral values be articulated and dominated in the modern right-axis world?Here, the author tries to follow the discussion of the legalization of morality in the four areas of the human society, the religious community, the Islamic society, and the national community, while referring to Durkheim's theory of "moral conscience" and expressing the profound social differences between the two axes of thought and right axis.According to the present article, the moralization of society, whether through law or otherwise, requires the consideration of society as an influential structure.A community is a society that consists of the composition of its components that are the people of society and, at the same time, has a different property than the individual constituent of it. In this context, any change in social relations, such as legal or moral affairs, requires the consideration of society as a fact of determination
    Keywords: Law, morality, the legislization of morality, society, religion}
  • ابوالقاسم فنائی*، سید محمد حسینی، سمیه حسنخانی طاسکوه

    این مقاله می کوشد نشان دهد که (1)”حق“معنایی اخلاقی نیز دارد؛ و (2) تکالیف اخلاقی به دو دسته تکالیف متناظر با حق اخلاقی، و تکالیف غیر متناظر با چنین حقی تقسیم می شوند. حق اخلاقی حقی است که از ملاحظاتی اخلاقی نشات می گیرد و بیانگر یا مبرز این ملاحظات است. برای استدلال به سود این مدعیات دست کم دو راه وجود دارد: یکی بررسی مبانی توجیهی حق و نشان دادن اینکه توجیهی که به سود برخی از حقوق وجود دارد توجیهی اخلاقی است (بخش 2) و دیگری بررسی نقش، جایگاه و کارکرد حق در اخلاق و گفتمان اخلاقی (بخش 3).

    کلید واژگان: حق اخلاقی, عدالت و اخلاق, اخلاق کانت, اخلاق فردی, اخلاق اجتماعی, اخلاق و سیاست, اخلاق و قانون, اخلاق و حقوق}
    Abolghasem Fanaei *, Seyed Mohammad Hosseini, Someyeh Hasankhani Taskoh

    The aim of this article is to show that (1) “right” can have a moral meaning; and (2) moral duties are divided into those that correspond to moral rights and those that do not. A moral right is a kind of right that is rooted in moral considerations, and states or expresses such considerations. There are at least two ways to argue for these claims the first is to examine the justificatory foundations of rights, showing that the justification that is available for some rights is a moral justification (section 2), and the second is to examine the role, status and function of rights in morality and moral discourse (section 3).

    Keywords: Moral Right, Moral Duty, Right, Justice, Private Morality, Public Morality, Morality, Politics, Law}
  • محمود جلالی*، علی نوریان
    با تحول نظام های سیاسی و اقتصادی، دنیا در حال تبدیل به دهکده جهانی است و لزوم یکسان سازی قوانین و مقررات و جهانی شدن حقوق، بیش از پیش ملموس است. در این مطالعه شرایط و موانع شناسایی و اجرای احکام خارجی در حقوق ایران با مقررات اتحادیه اروپا تطبیق داده شده و اجرا و تفاوت های احکام در هر دو نظام بررسی شده است. نتایج نشان داد که از جمله مشترکات هر دو نظام آن است که صرفا احکام مدنی و تجاری قابل شناسایی و اجراست و احکام کیفری و تصمیمات اداری و مالیاتی استثنا شده است. در این مطالعه مشخص شد مقررات اتحادیه اروپا قابل گرته برداری بین کشورهای دارای مشترکات منطقه ای و مذهبی مانند کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی، سازمان اکو و جنبش عدم تعهد است.
    کلید واژگان: اخلاق حسنه, احکام مدنی و تجاری, شناسایی احکام خارجی, قطعیت رای, نظم عمومی}
    Mahmoud Jalali *, Ali Noorian
    With the transformation of political and economic systems, the world is becoming a global village, and its needs to harmonize laws and regulations and the globalization of rights is more and more concrete. In this study, the conditions and barriers to the recognition and enforcement of foreign judgments in Iranian law have been adapted to EU rules, and the implementation and differences of judgments in both systems have been investigated. The results showed that the commonality of both systems is that only civil and commercial sentences can be identified and enforced, and criminal and administrative and tax decisions are excepted. The study found that EU regulations could be shared between countries with regional and religious communities, such as the member states of the Islamic Conference, the Eco-Organization and the Non-Aligned Movement (NAM).
    Keywords: Recognition, Enforcement of Foreign Judgments, Public Policy, Morality, Civil, Commercial Judgments, Definite Judgment}
  • ابوالقاسم فنایی، داود نوجوان*

    مقاله حاضر درصدد معرفی و مقایسه دیدگاه برخی از متفکران مسلمان در فلسفه فقه در باب «رابطه اخلاق و شریعت» با دیدگاه برخی از متفکران غربی در فلسفه حقوق در باب «رابطه اخلاق و قانون» است. در باب رابطه اخلاق و قانون دو دیدگاه اصلی در فلسفه حقوق وجود دارد: یکی نظریه قانون طبیعی و دیگری نظریه اثبات‌گرایی حقوقی. بر همین قیاس، در باب «رابطه اخلاق و شریعت» نیز دو دیدگاه اصلی در فلسفه فقه وجود دارد: یکی نظریه عقل‌گرایان (عدلیه) و دیگری نظریه فرمان الاهی (اشاعره).
    هر یک از این چهار دیدگاه خوانش‌های متنوعی دارند. در عین حال، وجه مشترک خوانش‌های متنوع اثبات‌گرایی در فلسفه حقوق عبارت است از انکار وجود رابطه‌ای ضروری میان اخلاق با ماده (محتوا) و صورت (شکل) قانون، و وجه مشترک خوانش‌های متنوع از نظریه قانون طبیعی پذیرش وجود چنین رابطه‌ای میان اخلاق با ماده یا صورت قانون است. از سوی دیگر، وجه مشترک خوانش‌های مختلف نظریه فرمان الاهی و عقل‌گرایی به ترتیب عبارت است از وابستگی اخلاق به شریعت، و انکار این وابستگی.
    دیدگاه عدلیه و اشاعره در مورد رابطه اخلاق و شریعت به ترتیب با برخی از خوانش‌های اثبات‌گرایی و برخی از خوانش‌های قانون طبیعی قابل مقایسه است. این مقایسه می‌تواند به فهم بهتر و عمیق‌تر هر دو سوی مقایسه کمک کند و در راستای پالایش تفسیر و اجرای قانون دینی و عرفی به مفسران و مجریان قانون کمک کند.

    کلید واژگان: اخلاق, شریعت, قانون, قانون دینی, قانون عرفی, قانون طبیعی, قانون وضعی, اثبات گرایی حقوقی}
    Abolghasem Fanaei, Davoud Nojavan

    The aim of this article is to introduce and compare the views of some Muslim thinkers in philosophy of Islamic Jurisprudence (fiqh) regarding the relationship between morality and the positive religious law (Sharīʿah) with the views of some Western thinkers in philosophy of law regarding the relationship between morality and the positive secular law. In each camp we have two major rival views to be compared, i.e., Moral rationalism vs. the Divine command theory, and Natural law theory vs. Legal positivism. Although each of these theories has been variously formulated and interpreted over time, the central tenet in Legal positivism is that there is no necessary relationship between morality and the content or form of law, whilst Natural law theory is grounded on the acceptance of the existence of just such a relationship. On the other hand, in philosophy of fiqh, the various formulations of the Divine command theory are centred on the dependence of morality on Sharīʿah whilst all readings of rationalism deny such a dependence. Certain formulations of the Divine command theory and Moral rationalism can be compared with particular readings of Legal positivism and Natural law theory, respectively. This comparison can help to deepen our understanding of all four theories and aid legal interpreters and executors in the refinement and implementation of religious and secular positive law.

    Keywords: Morality, Law, Natural Law, Religious Law, Secular Law, Positive Law, Legal Positivism, Divine Command, Religion}
  • محمد راسخ*، مائده تسخیری، علیرضا اسکندری، فائزه عامری
    حق یکی از مهم ترین ادعاهای بنیادین هنجاری است که نقشی محوری در تحولات چند صد ساله اخیر در حیات فردی و جمعی آدمیان در سراسر جهان ایفا کرده است. این مفهوم و نهاد، همانند هر مفهوم و نهاد هنجاری، نیازمند موجه سازی است. با این حال، موجه سازی حق، به سبب چیستی خاص آن، بسیار دشوار می نماید. آیا حق بر بنیاد اخلاق بنا می شود؟ برای پاسخ دادن به این پرسش، نخست باید از چیستی امر اخلاقی و نیز چیستی حق پرسید. پرسش از چیستی آن دو، به ویژه اخلاق، ناگزیر بحث را به وجوه مشترک و تمایزبخش آنها از دیگر حوزه های مشابه سوق می دهد. نقطه تمرکز این نوشتار اما بر ابعاد متمایزکننده امر اخلاقی و حق است. پس از معرفی وجوه ممیز «امر اخلاقی» و «حق»، رابطه منطقی میان این دو را در زمینه موجه سازی یا دفاع نظری از حق تحلیل و ارزیابی خواهیم کرد. این تحلیل و ارزیابی زمینه شناخت و به کار گیری دقیق تر مفاهیم یادشده را فراهم خواهد آورد.
    کلید واژگان: حق, اخلاق, امر اخلاقی, موجه سازی حق}
    Mohammad Rasekh *, Maedeh Taskhiri, Alireza Eskandari, Faezeh Ameri
    Rights are among the most important fundamental normative claims that have played a pivotal role in the development of individual and social lives of human beings over the last centuries. This concept and institution, the same as any other normative concept and institution, is in need of justification. However, justification of rights, due to their particular nature, seems to be too hard. Are rights established on the basis of morality? In order to answer this question, it is first imperative to inquire into the nature of the moral and also that of rights. Inquiring into the nature of them, in particular that of morality, shall inevitably lead the discussion towards the common and distinguishing features of them from similar fields. This paper is, however, focused on the differentiating dimensions of the moral and rights. Having introduced distinguishing features of “the moral” and “rights”, we shall investigate and conclude on the logical relationship between the mentioned two in the context of justification or theoretical defence of rights. Such investigation and conclusion will pave the way for a more precise understanding and application of the aforesaid concepts.
    Keywords: Rights, Morality, The Moral, Rights Justification}
  • سید محمد مهدی غمامی*، جواد محمدی

    پرسش از چرایی و امکان الزام قانونی اخلاق ریشه در بنیادی ترین مفاهیم حقوق عمومی همچون آزادی و قانون دارد و پاسخ به این پرسش می تواند در تعیین شکل و کارکردهای دولت تاثیر فراوانی داشته باشد. آنچه در این مقاله بدان پرداخته می شود این است که با توجه به تضاد ظاهری اخلاق و اقتدار دولت، شیوه الزام به اخلاق چگونه باید باشد و به بیان دیگر سازوکارهای الزام به اخلاق در جمهوری اسلامی به عنوان نمونه عینی از دولت اسلامی چیست. پاسخ به این سوال علاوه بر اینکه مویدی بر اصل موضوع امکان ورود دولت به حوزه اخلاق و الزام به آن است می تواند مقدمه ای برای سنجش صحت شیوه های الزام به اخلاق توسط دولت باشد و در موضوعات مختلف از این سازوکارها بهره برداری گردد یا با انجام تغییراتی اصلاح گردند. در این مقاله که با شیوه مطالعه کتابخانه ای و تحلیل نظام حقوقی- قانونی جمهوری اسلامی ایران تهیه شده است پس از بیان مفهوم اخلاق و بررسی مختصر مبانی محدودسازی آزادی افراد به وسیله قانون؛ قوانین و نهادهای جمهوری اسلامی ایران مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرند. می توان گفت راهکارهای ایجابی الزام به اخلاق مانند سازوکار حقوق اساسی جمهوری اسلامی، شیوه نصب و نظارت بر کارگزاران دولتی، ایجاد نهادهای خاص مروج اخلاق و نظارت همگانی و مردمی نسبت به الزام قضایی اخلاق در اولویت قرار می گیرند استفاده از قوه قهریه آخرین مرحله الزام به اخلاق است.

    کلید واژگان: رگولاتوری, تنظیم مقررات, فضای مجازی, شورای عالی فضای مجازی}
    Sayyed Mohamamdmahdi Ghamami, Javad Mohamadi *

    The question of reason and possibility of legal enforcement of morality rooted in fundamental concepts of public LAW, such as freedom and law, and the answer to this question have a great influence on determining the form and functions of the state. What is being discussed in this article is that, by contradiction between the morality and authority of the state, how should be the morality enforcement  and in other words, what is  the mechanisms of the morality enforcement in the Islamic Republic as a concrete example of the Islamic state? The answer to this question, in addition to the fact that it is possible to enter the state in the field of morality and the requirement for it, can be a base to the assessment of the validity of the state's morality enforcement, and to use these mechanisms in various subjects or to amend them. In this article, which is prepared by the method of library studying and analyzing the legal- juridical system of the Islamic Republic of Iran, after expressing the concept of morality and a brief examination of the principles of limiting the freedom of individuals by law, the laws and institutions of the Islamic Republic of Iran are analyzed. It can be said that prioritization of morality enforcement, such as the mechanism of the Islamic Republic's fundamental rights, the method of Appointment and supervising state agents, the establishment of special institutions for the promotion of morality, and public supervision have the priority that the morality enforcement of Judiciary. The use of force is the last level of the morality enforcement.

    Keywords: morality, Islamic state, Legal enforcement, Morality ENFORCEMENT, Morality Promotion Mechanism, Enjoining good}
  • امید غلامعلی تبار فیروزجایی*، جلیل قنواتی
    در تعامل حقوقی انسان ها با یکدیگر قرارداد شکل می گیرد و افراد خود را وفادار و ملزم به این قرارداد می دانند و عهد شکستن را مذموم و سزاوار پرداخت خسارت می شمارند و به حکم همین قرارداد است که شخص ملتزم و متعهد به انجام امری می گردد و از سوی دیگر این تعهدات دارای قدرت اجبار کننده ای می باشند که به شکل ضمانت اجرای آن متبلور و از صرف وعده های اخلاقی متمایز می گردند. منشا قدرت التزام از کجا نشات می گیرد؟ در مقام پاسخگویی به این مساله نظریات متعدد مطرح گردید که هر یک از نظریات طرفداران بسیار دارند، از جمله حاکمیت اراده ، تراضی، قانون، عدالت و...  از این میان طرفداران نظریه اراده که بر قصد تاکید می کنند، اراده را تنها منشا التزام به قرارداد تلقی می نماید. اما به نظر نمی آید تنها اراده فردی که معمولا به دنبال جذب منافع شخصی است در این الزام و التزام موثر باشد، بلکه قرین این اراده فردی باید نقش اراده جمعی انسانها که در پی جذب مصالح و منافع عمومی تجلی می نماید، توجه کرده و به آن اذعان نمود.
    کلید واژگان: تراضی, قانون, عدالت, اخلاق, اعتماد, عوض}
    Omid Gholamalitabar Firozjaei *, Jalil Qanavati
    In the legal interactions of humans, a contract is made and the people obligate themselves to this contract and the decree is prohibited and deserves compensation, and due to this contract, a person committed for doing something and on the other hand, these obligations have compelling powers that are crystallized in the form of its implementation and are distinguished from ethical promises. Where does the source of obligation come from? In responding to this question, many ideas were raised that each of the opinions has many followers, including the rule of will, constraint, law, justice etc. and among them, the advocates of this theory which emphasize on intention, make the will only the source of the obligation to contract. But it does not seem that the only will of the person who usually seeks to attract personal interests is effective in this obligation and commitment, but along with this individual will, one has to pay attention to the role of the collective will of humans seeking to attract the interests of the people, and finally it is acknowledged.
    Keywords: Agreement, Law, Justice, Morality, Trust, Consideration}
  • بهنام قنبرپور*
    حقوق خانواده مبتنی بر ارزش های اخلاقی است. تاثیر گزاره های اخلاقی در این کانون عاطفی امری مسلم است. پیوند وثیق قواعد حقوقی با موازین اخلاقی از ویژگی های بارز نظام حقوقی اسلام است؛ لذا هرگاه در فقه احکام سخن از مندوبات و مکروهات است به گونه ای از مفاهیم اخلاقی حکایت دارد. این پژوهش که به منظور بررسی و تطبیق گزاره های اخلاقی موثر در باب نکاح و طلاق سامان یافته است با استفاده از روش توصیفی و تحلیلی درصدد پاسخ به این پرسش است که آیا قواعد اخلاقی در حقوق خانواده به نحو شایسته مورد توجه قانونگذار واقع شده است؟ نگارنده بر این عقیده تاکید می ورزد از آن جایی که قوانین مربوط به نکاح و طلاق متاثر از فرهنگ غنی قرآنی است بدون شک نفوذ آموزه های اخلاقی در این زمینه اجتناب ناپذیر است. گزاره هایی نظیر تکلیف زن و شوهر به حسن معاشرت، عفو از مهر، پرداخت مهرالمتعه، تعهد به اجرای عدالت بین همسران، بایسته های اخلاقی در طلاق، حضانت، نفقه زوجه و اقارب از جمله مصادیق حقوقی و فقهی است که با موازین اخلاقی تلطیف یافته است.
    کلید واژگان: فقه و اخلاق, حقوق خانواده, قواعد اخلاقی}
    Behnam Ghanbarpour *
    Family rights base upon moral values. The effect of moral factors in this emotional community is a matter of fact. The correlation between legal regulations and moral principles is a main characteristic of Islamic law; hence approved and disapproved things in Islamic Jurisprudence point to moral concepts. The present paper aims at investigating and adapting moral factors affecting marriage and divorce and tries to employ descriptive and analytic methods to answer   this question: Did legislators consider moral principles in family rights? The author emphasizes that since marriage and divorce rules are influenced by Quran culture, the influence of moral lessons is undoubtedly unavoidable in this area. Factors such as the responsibility of wife and husband to behave well, forgiveness, marriage portion due payment, commitment to justice among wives, moral principles of divorce, custodial, expenditures of wife and her relatives are all legal elements smoothened by moral principles.
    Keywords: Islamic Jurisprudence, Morality, Family rights, Moral principles}
  • وحید بذار

    در خصوص رابطه میان اخلاق و حقوق بین الملل، میان حقوقدانان و مکاتب حقوقی موجود اتفاق نظری وجود ندارد. در این رابطه، اخلاق جهانی مدنظر است که برخلاف اخلاق داخلی جوامع مختلف، واحد و متحدالشکل است و نیز مشتمل بر هنجارهایی است که به طور کلی مورد پذیرش جامعه بین المللی قرار گرفته باشد. هنجارهای اخلاقی فاقد ضمانت اجرا در حقوق بین الملل هستند، اما اگر این هنجارها تبدیل به قواعد حقوقی الزام آور شوند، از ضمانت اجرای قواعد مزبور بهره مند خواهند شد. نقش اخلاق که به واسطه تعدیل حاکمیت دولت ها و افزایش نقش کنشگران غیردولتی در حقوق بین الملل روزبه روز پررنگ تر می شود، در حوزه هایی از جمله حقوق بین الملل بشر، حقوق بین الملل بشردوستانه، حقوق بین الملل کیفری، حقوق مسئولیت بین المللی و حقوق بین الملل معاهدات به وضوح قابل مشاهده است. این نوشتار درصدد آن است تا ضمن بیان و تشریح نظریات مختلف در خصوص تاثیرپذیری حقوق از اخلاق، جلوه ها و مصادیق اخلاق را در حوزه های مختلف حقوق بین الملل مورد مداقه و بررسی قرار دهد.

    کلید واژگان: اخلاق, حقوق بین الملل, حقوق بین الملل بشر, حقوق بین الملل بشردوستانه, حقوق مسئولیت بین المللی}
    Vahid Bazzar

    With regard to the relationship between morality and international law, there is no consensus among lawyers and the existing law schools. In this case, universal morality is considered, which is united unlike the domestic morality in different societies. It also includes the norms that are generally accepted by the international community. There is no legal sanctions for moral norms in international law, but if these norms become legally mandatory rules, they will get the legal sanctions which are anticipated for the rules. The role of morality, which becomes more and more important through the moderation of sovereignty of states and also by the progressive role of non-state actors in international law, is clearly visible in the areas such as international human Rights, international humanitarian law, international criminal law, international responsibility law and the international law of Treaties. The current research seeks to express and explain different views about the effects of morality on law and also studies the appearance of morality in different areas of international law.

    Keywords: Morality, International Law, International Human rights, International Humanitarian Law, International Responsibility Law}
  • شهرام زرنشان *، محمد شجاعی نصرآبادی
    اصولا قواعد حقوقی متشکل از احکام و ضمانت اجراها می باشند و هر حکم قانونی ای توسط یک یا چند ضمانت اجرا پشتیبانی می شود تا کتاب قانون به توصیه نامه ای صرف بدل نگردد و نظام ضمانت اجراها ضامن اجرای بایدها و نبایدهای قانونی شود. از آنجایی که این بایدها و نبایدهای قانونی به تحدید آزادی های اشخاص می انجامد، لذا صرفا در حد نیاز زندگی اجتماعی ضرورت وضع پیدا می نمایند. از طرفی بخش اعظمی از همین ضمانت اجراها که وضع آنها صرفا در موارد ضروری جایز است، ضمانت اجراهای مدنی، اداری، صنفی و به طور کلی غیرکیفری هستند و فقط بخش اندکی از احکام نیاز به حمایت قوی از جمله ضمانت اجراهای کیفری دارند. بر این مبنا می توان گفت که در تقنین حداقلی، تقنین کیفری یا همان جرم انگاری کمترین حد از این حداقل را به خود اختصاص خواهد داد. این دیدگاه با رویکردهای مختلفی از جمله رویکرد اخلاقی قابل تبیین و توصیف است. نگاه اخلاق مدارانه به جامعه، خواهان وضع ضوابط قانونی و متاثر نمودن اراده آزاد اشخاص در جهت ترس از اعمال ضمانت اجراها نیست. بسط اخلاق در جامعه و ایجاد بستری جهت ارتکاب افعال اخلاقی نیازمند آزادی اراده اشخاص در اجرای نیات خود بوده تا چنانچه معروفی به فعل و منکری به ترک فعل انجامید، این فعل و ترک فعل را ناشی از تمایلات اخلاقی اشخاص بدانیم و نه برخواسته از ارعاب قانونی تا بدین ترتیب جامعه ای با رفتارهای اخلاقی و متشکل از انسان های اخلاق مدار بسازیم. آنچه در ادامه خواهد آمد در جهت بسط مفهوم جرم انگاری حداقلی از این منظر اخلاقی است.
    کلید واژگان: جرم, انگاری, اخلاق, قانون, آزادی}
    Shahram Zarneshan *, Mohammad Shojaei Nasrabadi
    Substantially, legal rules, containing their own orders and punishments, are to be supported by two or more sanctions in order to prevent the legal system to transform into mere recommendations, thus all imperatives will be guaranteed by the system of sanctions. These orders and imperatives must be circumscribed to demarcations necessary for social life since they lead to limitations in individuals’ freedom space. The most part of these sanctions legitimate in only necessities are, inter alia, non-criminal including civil, administrative and corporate sanctions and only a tiny realm of ordinances need strong backing as to criminal ones. Therefore, we’ve found it right to express that in minimalistic criminalization, a criminal type would contribute the least tinge of the concept. Such an approach is expandable due to various theories as to moralistic one. As a moralistic illustration is imagined about the society, neither enactment legal criterions nor affection on individual’s volition subject to an intimidation from implementing sanctions is needed specifically. Moralistic proliferation and the procurement of appropriate foundations for the sake of moral reactions does require a freedom in volition for making decisions come true in order to be able to concern actions derived from people’s tendencies and not from legal intimidation particularly when an action is done and an omission is undone. Therefore, a society accompanied by moralistic behaviors containing virtue-oriented men, will absolutely be emerged. What comes in the following pages is focused on expounding the minimalistic criminalization in the moral respect.
    Keywords: Criminalization, Morality, law, Freedom, Decision}
  • سید محمد قاری سیدفاطمی، مجید نیکویی
    دیدگاه ها درخصوص نسبت میان «حق طبیعی/حقوق بشر» و «حقوق طبیعی» متفاوت است. در این میان، برخی بر تمایز و ناسازگاری مفهوم حق طبیعی و حقوق طبیعی تاکید می کنند. وفق این نگاه، نه تنها خاستگاه تاریخی این دو مفهوم متفاوت است، بلکه از لحاظ مفهومی نیز میان این دو سازگاری وجود ندارد، زیرا حق طبیعی مفهومی اخلاقا بی طرف و منشا آزادی است در صورتی که حقوق طبیعی مفهومی اخلاقی و منشا تکالیف است. نوشتار حاضر، پس از بررسی نقادانه ادله مذکور، به اثبات این نکته می پردازد که نه تنها حقوق طبیعی و حق طبیعی از جهت مفهومی با یکدیگر سازگارند، بلکه از چشم انداز تاریخی نیز نظریه حق طبیعی و حقوق بشر از دل نظریه حقوق طبیعی مدرسی تکون یافته است.
    کلید واژگان: اخلاقا بی طرف, حق طبیعی, حقوق طبیعی, حقوق بشر, قانون طبیعی اباحه}
    Seyed Mohammad Ghari Ghari Seyedfatemi, Majid Nikouei
    A close reading of academic literature reveals that there are different approaches over the relation between ‘natural right/human rights’ and ‘natural law’. One approach maintains that there is an unbridgeable gap between these concepts. This highlights that natural rights emergence dates to a later period compared with natural law tradition. In addition, it articulates that there is no conceptual consistency between these concepts: natural rights’ propositions are morally neutral claims which identify our liberties while natural law principles are duty-based moral obligations. Critically analysing these issues, this paper argues for a close connection between a doctrine of natural or human rights and the tradition of natural law from the historical and conceptual perspective. The essay ends with an argument suggesting that the emergence of natural rights doctrine roots in, and has evolved from, the longstanding tradition of Scholastic natural law theory.
    Keywords: Natural right, Natural law, human rights, permissive natural law, morality, morally neutral}
  • سیدمحمدمهدی غمامی*، جواد محمدی
    پرسش از چرایی و امکان الزام قانونی اخلاق ریشه در بنیادی ترین مفاهیم حقوق عمومی همچون آزادی، قانون و اخلاق دارد و کیفیت و حدود دخالت دولت ها در نسبت میان آزادی و اخلاق ظرافت و دقت خاصی می طلبد زیرا توجه به هرکدام از این مفاهیم بدون در نظر گرفتن دیگری می تواند جامعه را با بحران هنجارهای ناهمگون و ناشناخته یا نقض اعتقادات عمومی مواجه نماید. امروزه می توان گفت اصلی ترین و فراگیرترین وسیله بیان آزادانه افکار و عقاید مردم، شبکه های اجتماعی مجازی، به ویژه نرم افزار پیام رسان تلگرام است اما گسترش سریع این گونه ابزارها در میان مردم باعث شده است تا نهادهای اجتماعی و دولت نتوانند در این فضا به شکل موثر در حمایت از الزامات قانونی و اصول اخلاقی وارد شود. سوالی که مطرح می شود این است که «بایسته های حقوقی در الزام به اخلاق در جمهوری اسلامی ایران چیست؟ و به طور خاص در مورد شبکه اجتماعی تلگرام چه راهکارهایی جهت صیانت از ارزش های اخلاق وجود دارد؟» در این مقاله که به شکل توصیفی و تحلیلی و از طریق بررسی قوانین و مقررات عمومی انجام شده است پس از تبیین سوال و بیان مفاهیم و چهارچوب تحقیق ازجمله مبانی الزام به اخلاق، به جستجو در میان بایسته های مذکور پرداخته شده است تا با جمع بندی قوانین، راهکارهای حقوقی شامل راهکارهای سلبی و ایجابی، برای الزام اصول اخلاقی با رعایت ملاحظاتی ازجمله آزادی بیان و اصل قانونی بودن جرم و مجازات مشخص شود.
    کلید واژگان: اخلاق, قانون, آزادی بیان, الزام به اخلاق, تلگرام}
    Seyed Mohammad Mahdi Ghamami*, Javad Mohammadi
    The question of the reason and the possibility of the legal enforcement of morality is rooted in the most fundamental concepts of public law, such as liberty, law, and morality, and the quality and extent of government interference in the relation between liberty and morality requires subtlety and precision, because paying attention to each of these concepts without regard to the other Can clash society with the crisis of heterogeneous nor unknown norms or violations of public opinion. Nowadays we can say that the main and most widely used means of expressing people’s thoughts and ideas is virtual social networks, especially telegram messaging software, but the rapid spread of such tools among the people has made it impossible for social institutions and government to effectively support moral enforcement and principles in this area. The important question is “What are the legal requirements for morality enforcement in the Islamic Republic of Iran? And in particular, on the social network of telegram, what are the solutions to protecting the values of morality? “In this paper, that is descriptive and analytical through the review of general laws and provisions, after explaining the questions and expressing the concepts and framework of research, including the foundations of morality enforcement. We search among the abovementioned requirements by collecting laws in order to identify legal solutions, including positive and negative solutions, to the determination of moral principles, including observance of considerations such as freedom of speech and the legality of the offense and punishment.
    Keywords: Morality, Law, Freedom of speech, enforcement of morality, Telegram}
  • سید محمدصادق احمدی، علیرضا ناصری*، مرتضی قاسم آبادی
    بر اساس نگرش غایت محورانه انسانی، آزادی بیان از مقتضیات استقلال فردی انسان به مثابه یک غایت بالذات است و محدودسازی آن را باید در چارچوب استثنای ضروری تبیین کرد. در ساحت حقوق طبیعی نیز آزادی، حق طبیعی است و ایجاد هرگونه محدودیتی در تغایر بالذات با این حق به شمار می آید. در عصر حاضر، بدون تردید، تلویزیون به عنوان یکی از نیرومندترین ابزارهای آزادی بیان، به خدمت گرفته می شود. اما درعین حال، استفاده نابه جا از این دستگاه می تواند باعث تعرض به حقوق عمومی و خصوصی شود. لذا ایجاد محدودیت برای فعالیت شبکه های تلویزیونی ضروری است. در همین راستا تمامی اسناد بین المللی حقوق بشر، محدودیت هایی را برای تلویزیون مقرر داشته اند. نظام حقوقی ایران نیز چنین محدودیت هایی را در نظر گرفته است که برخی از آن ، با محدودیت های مقرر در اسناد بین الملل حقوق بشر، قابل انطباق است و برخی دیگر، مانند موازین و ضوابط اسلامی در هیچ سند بین المللی به عنوان محدودیت آزادی بیان یافت نمی شود. علاوه بر این به نظر می رسد تفاسیر شورای نگهبان بر اصول 44 و 175 قانون اساسی، نوعی محدودیت اضافه بر ابزارهای آزادی بیان باشد. در نوشتار حاضر برآنیم که با بررسی تطبیقی اسناد یادشده، محدودیت های شکلی و ماهوی آزادی بیان در صدا وسیمای ایران مورد واکاوی قرار گیرد.
    کلید واژگان: حقوق بشر, آزادی بیان, محدودیت, تلویزیون, اخلاق}
    Seyed Mohammad Sadegh Ahmadi, Alireza Naseri *, Morteza Ghasem Abadi
    According to the extremity-centered attitude of human, freedom of expression is
    a requirement for the individual independence of human being as an essential
    end, so the restrictions on which should be determined within the framework of
    the essential exception. Freedom stands in the realm of the natural rights and
    restricting it in any manner is against that essential right. In the current age,
    television can undoubtedly be utilized as one of the most powerful media in the
    service of freedom of expression. However, at the same time, mal-use of this
    device can offend both public and private rights. Therefore, restricting the
    domain of activities for the TV channels is essential. In this regard, the
    international documents of human rights have set restrictions for TV. The
    Iranian legal system considers some restrictions for this matter too, some of
    which are compatible with those prescribed in the international documents of
    human rights and some others such as the Islamic rules and standards cannot be
    found in any other international documents as the restrictions on freedom of
    expression. It seems that the Guardian Council's interpretations of Articles 44
    and 175 of the constitution are a kind of additional constraint on the freedom of
    expression. In this paper, by conducting a comparative analysis on the said
    documents, we analyze the restricions on form and nature of the freedom of
    expression in the Islamic Republic of Iran’s Broadcasting Corporation
    Keywords: Human Rights, Freedom of Expression, Restriction, Television, Morality}
  • سید محمدحسن رضوی
    «اخلاق» در میان معارف اسلام، جایگاه ممتازی دارد و از مهمترین مباحث قرآنی می باشد، در اهمیت و جایگاه اخلاق و مسائل مربوط به آن، همین بس که تزکیه و تربیت انسان از اهداف مهم بعثت رسولان عظیم الهی در طول تاریخ زندگی بشر بوده است؛ چنان چه پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) هدف از بعثت خود را تکمیل مکارم اخلاق معرفی فرمود. قرآن کریم در آیاتی چند به این هدف مهم تصریح فرموده است: » هو الذی بعث فی الامیین رسولا منهم یتلو علیهم آیاته ویزکیهم ویعلمهم الکتاب والحکمه وإن کانوا من قبل لفی ضلال مبین«. پیامهای اخلاقی قرآن همه جوانان مسلمان، به پیش برد اهداف تربیتی کمک می کند، که ما در این پژوهش به معرفی بخشی از این پیامها پرداخته ایم: پیشینه اخلاق، تعریف، جایگاه اخلاق در قرآن و احادیث، پیام های اخلاقی قرآن برای جوانان مسلمان.
    کلید واژگان: پیام, قرآن, اخلاق, جوانان, مسلمانان}
    Seyyed Mohammad Hasan Razavi
    Quran morals massage for young’s Muslim Moral has high position in Islam knowledge and it is one of the important korani topics.Refinement and human manner were important goals of prophetic mission in during human life so Prophet Mohammad said his prophetic mission goal was manner and Quran point to this goal in several verse. «هو الذی بعث فی الامیین رسولا منهم یتلوا علیهم آیاته و یلزکیهم و یعلمهم الکتاب و »انوا من قبل لفی ضلال مبینمه و ان کالحک Messages ethics to all Muslim youth .to advance educational goals help, in this study we evaluated the introduction part of this message; History of ethics, Definition, Ethics in place Quran and hadith ,The moral message of the Quran for Muslim youth.
    Keywords: message, Quran, morality, youth, Muslims}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال