جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « muhareb » در نشریات گروه « فقه و حقوق »
تکرار جستجوی کلیدواژه «muhareb» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
مجازات نفی یکی از چهار مجازات در نظر گرفته شده برای محارب است؛ اما نسبت به مدت زمان نفی در میان فقیهان اختلاف است و نظریه های مختلفی همچون تا پایان حیات، تا زمان توبه، یک سال، حداقل یک سال و حداکثر هنگام توبه نسبت به مدت زمان نفی مطرح شده است. جستار حاضر در صدد یافتن نظریه برتر، با مراجعه به منابع اسلامی و متون فقهی به روش تحلیلی و اجتهادی به مطالعه ادله هر کدام از چهار نظریه پرداخته و ادله هیچ یک از این نظریات را کافی نیافته است و در نهایت با تمسک به ادله خاص همچون صحیحه برید بن معاویه و ادله عام همچون معتبره حفص بن غیاث، معتقد است تعیین مدت زمان نفی در اختیار حاکم بوده و وی با در نظر گرفتن شرایط، مدت زمان نفی را مشخص خواهد کرد.
کلید واژگان: محاربه, تبعید, نفی, محارب, توبه}Nafy-e balad[1] Punishment is one of the four punishments intended for muhareb[2]; However, there is a difference of opinion among foqaha (Islamic Jurists) regarding the duration of nafy-e balad, and thus various theories have been proposed regarding this duration, such as until the end of life, until the time of repentance, one year, and at least one year while continuing to the maximum time when repentance is performed. By referring to the Islamic sources and fiqhi texts in an analytical and ijtihadi method, and attempting to find the best theory among them, the present article studied the evidences of each of the four theories and found the evidences of none of these theories sufficient. Finally, resorting to specific evidences such as al-sahihah[3] of Barid ibn Mu'awiyah and general evidences such as the al-mu’tabarah[4] of Hafs ibn Ghias, the study suggests that determining the duration of nafy-e balad is at the disposal of hakem shar'[5], and considering the circumstances, he will determine its duration.
Keywords: : Muhareb, sahihah, mu’tabarah, nafy-e balad, repentance, hakem shar’} -
یکی از حدود الهی، حد محاربه است و آن اجرای یکی از این چهار مجازات می باشد: قتل، صلب (سه روز زنده به صلیب بستن)، قطع دست و پا از دو جهت مخالف، و نفی بلد. مستند و مبنای اجرای یکی از چهار مجازات مذکور، آیه 33 سوره مائده می باشد. مطابق روایات و آراء فقها، محارب کسی است که به قصد ایجاد رعب و وحشت در مردم دست به اسلحه ببرد و از این طریق مرتکب افساد در روی زمین گردد. برخی فقها در تعریف و تعیین مصداق محاربه، در اثر تشابه آن با برخی مفاهیم همچون: افساد فی الارض، بغی، راهزنی و سرقت، این عناوین را برعنوان محاربه حمل نموده و آنها را به یک معنا در نظر گرفته اند. گرچه مفاهیم مذکور مصادیق مشترکی هم دارند، اما این به منزله وحدت معنا و مفهوم آنها نمی باشد. دلیل این مطلب نصوص شرعیه و اغلب منابع فقهی معتبر امامیه و اهل سنت است.
کلید واژگان: محاربه, محارب, افساد فی الارض, بغی, قطع طریق, سرقت}One of the divine prescribed punishments is Muharaba which applies in one of these forms: executing, Solb, Amputation of right hand and left leg and banishment. The proof of these four is the verse 33 of Maedeh in Holy Quran. To the traditions and the jurist's opinions, Muhareb is a person who use weapon to horrify and frighten people and makes corruption on the earth by this. Some of jurists consider Muharaba similar and equivalent with some other crimes such as: corruption on the earth, armed rebellion, highway robbery and theft. Although those terms have some joint instances, it does not prove the similarity and parallelism between them. The proof of it is the Islamic texts and also the majority of Imamiyah and Sunnis juridical sources.Keywords: Muharaba, Muhareb, corruption on the earth, armed rebellion, highway robbery, theft}
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.