به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « organ transplantation » در نشریات گروه « فقه و حقوق »

تکرار جستجوی کلیدواژه «organ transplantation» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • عبدالرحیم سلیمانی*

    مرگ مغزی و پیوند اعضای مبتلایان به آن از موضوعات جدیدی است که تنها فقیهان معاصر درباره آن نظر داده اند. اکثریت این فقیهان مرگ و حیات را موضوعی عرفی شمرده، پیوند اعضای مبتلایان به مرگ مغزی را اجازه نداده اند. با این حال برخی از آنان، مرجع تشخیص مرگ مبتلایان به مرگ مغزی را عرف خاص دانسته و پیوند اعضا را اجازه داده اند. سخن این نوشتار این است که درباره مبتلایان به مرگ مغزی در رابطه با احکام تعبدی مانند کفن و دفن باید به عرف عام و در رابطه با احکام غیرتعبدی، مانند پیوند اعضا و ارث، باید به عرف خاص مراجعه کرد. بنابراین پیوند اعضای این افراد به افراد نیازمند واجب است. و از آنجا که پزشکان، حیات فرد مبتلا را غیر قابل بازگشت می دانند، حق حیات فرد مبتلا نادیده گرفته نشده است. همچنین حق بر سلامت فرد مبتلا نادیده گرفته نشده است.

    کلید واژگان: مرگ مغزی, پیوند اعضا, نظر فقیهان, حق حیات, حق سلامت}
    Abdorrahim Soleimani *

    Brain death and organ transplantation from brain-dead patients is a new issue that only contemporary jurists have addressed. The majority of these jurists have considered life and death as common customs and have not permitted organ transplantation from brain-dead patients. However, some of them regard the diagnosis of death in brain-dead patients as a specific custom and have allowed organ transplantation. This article argues that regarding brain-dead patients, one should refer to the general custom concerning devotional rules, such as shrouding and burial, and refer to the specific custom regarding non-devotional rules, such as organ transplantation and inheritance. Therefore, it is obligatory to transplant the organs of these people to those who need organ transplantation. Moreover, since doctors consider the life of the affected person irreversible and brain death is the permanent, irreversible, and complete loss of brain function, the right to life of the affected person has not been ignored. In addition, since organ transplantation is not disrespectful to the body, bodily integrity has not been ignored.

    Keywords: Brain Death, Organ Transplantation, Jurists' Opinion, Right To Life, Bodily Integrity}
  • جعفر جهانگیری*

    مرگ مغزی یعنی توقف پایدار و برگشت ناپذیر همه اعمال مغز؛ به گونه ای که هیچ امیدی به بازگشت حالت قبل از آن وجود ندارد. مرگ مغزی در علم پزشکی مرگ مطلق و حقیقی، ولی حکم فقهی آن اختلافی است. تلاش های بسیاری در بیان حکم شرعی آن صورت گرفته است، اما هرکدام از محققان به بخشی از ادله آن توجه کرده اند و دلیل آن سیر تکاملی بحث و دست یافت محققان بر ادله جدید است. حال با طرح همه ادله ممکن در این پژوهش با استفاده از روش تحلیلی-توصیفی، با این پرسش که دلالت ادله موافقان قطعیت مرگ مغزی در حوزه فقه چگونه ارزیابی می شود، ادله قطعی بودن مرگ مغزی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت و مشخص شد دلالت ادله در قطعی انگاری مرگ مغزی ناتمام است و مرگ مغزی شده را نمی توان مرده انگاشت، بلکه باید درباره او بیشتر احکام فقهی زندگان را جاری کرد.

    کلید واژگان: مرگ مغزی, روح, بدن, مرگ واقعی, پیوند اعضا}
    Jafar Jahangiri *

    Brain death means permanent and irreversible stopping of all brain functions in such a way that there is no hope of returning to the previous state. In medical science, brain death is absolute death, but in religious jurisprudence it is controversial. Many attempts have been made to explore its sharia ruling, but each researcher has paid attention to one specific part of its evidence. The evolution of the debate and the discovery of new evidences by researchers have been the reasons for such variation in ideas. Now that all the possible evidences have been presented, in the current study, based on the library research method and comprehensive tracking of the evidences, the question: “How is the probative evidences of those who support the certainty of brain death evaluated?” was answered. It was determined that the probative evidence is incomplete in determining brain death, and a so-called brain-dead person cannot be considered dead, but rather the rulings of a living person should be applied to him/her.

    Keywords: Brain Death, Soul, Body, True Death, Organ Transplantation}
  • خالد غفوری الحسنی، محمدیحیی شریف طبع*، محمدمهدی سعیدی
    مسئله اهدا و پیوند عضو یکی از موضوعات شرعی مهم است که در زمان پیغمبر خدا9 و حتی فقهای سلف به شکل امروزی مطرح نبوده است. با این حال در فقه اسلامی، این موضوع با احتیاط و بررسی دقیق قواعد شرعی مورد بررسی قرار گرفته است. با توجه به پیشرفت علمی پزشکی و ارتباط عمیق بین فقه اسلامی و سلامت انسان، حکم فقهی پیوند اعضا از دغدغه های بزرگ جوامع اسلامی شده است. فقهای معاصر با توجه به آیات و روایات و بررسی قواعد و متون فقهی، برداشت های متفاوتی درباره جایز بودن پیوند اعضا ارائه داده اند. در قانون مدنی ایران نیز موضوع پیوند و اهدای عضو به طور مستقل از موضوعات دیگر آن قانون در بخشی به نام «اهدای و پیوند عضو» تنظیم شده است. براساس قانون مدنی ایران، اهدای عضو باید به صورت داوطلبانه و با رضایت کامل صورت گیرد. از طرفی جهت تحقق پیوند عضو شرایطی نظیر عدم احتمال تضرر جدی برای سلامتی دهنده و گیرنده لازم است.
    کلید واژگان: اهدای عضو, پیوند اعضا, نجات جان, نظام تقنینی, قانون مدنی}
    Khaled Ghafoori Al-Hasaani, Mohammad Yahya Sharif Tab *, Mohamad Mahdi Saidi
    In Islamic jurisprudence, the subject of organ donation and transplantation has been carefully examined in light of the religious rules. The issue of organ donation is an important religious topic that was not addressed in the time of the Prophet Muhammad (PBUH) or even the early Islamic jurists in its current form. Considering the scientific advancements in medical science and the deep connection between Islamic jurisprudence and human health, the religious ruling on organ transplantation has become a major concern for Islamic societies. Contemporary jurists, based on Quranic verses, narrations, and an examination of jurisprudential rules and texts, have presented different interpretations regarding the permissibility of organ transplantation. In the Iranian Civil Code, the topic of organ donation and transplantation is independently regulated under the section titled "Organ Donation and Transplantation." According to the Iranian Civil Code, organ donation must be voluntary and with full consent. On the other hand, organ transplantation requires meeting certain conditions, such as the absence of a serious risk to the health of both the donor and the recipient.
    Keywords: Organ donation, Organ Transplantation, Life-saving, Legal System, Civil Law}
  • محمدرضا رضوان طلب*، محمد حسن زاده
    اهداء عضو، مسیله ای مستحدثه و نوین با اهمیتی مضاعف و چالش هایی فراوان  است. یافته های این مقاله، نظری متفاوت با دیگر آراء فقهای شیعه است. در این پژوهش با اتکاء بر وجوب حفظ نفس محترمه ازطریق ادله چهارگانه احکام شرعی، وجوب اهداء عضو بیماران مرگ مغزی و پیوند اعضاء آنها برای حفظ نفس محترمه ای که برای ادامه ی حیات خود نیاز به پیوند دارد، اثبات شده است. حکم وجوب در حالی است که نظرات تمامی فقهاء تشیع تاکنون بر مساله جواز یا حرمت اهداء عضو متمرکز بوده است. ضمن بررسی شبهاتی که برای حکم به جواز وارد شده است، این پژوهش ادله مدعیان حرمت اهداء عضو را مخدوش می نماید. امید آن است این کاوش فقهی، جان های زیادی را نجات دهد و مصداق آیه 32 مایده «و من احیاها فکانما احیا الناس جمیعا» قرار گیرد.
    کلید واژگان: اهداء عضو, اهداء عضو بیماران مرگ مغزی, پیوند اعضاء, حفظ نفس محترمه}
    Mohammad Reza Rezvantalab *, Mohammad Hasanzadeh
    Organ donation is a newly-raised legal issue with double importance and many challenges. What has been achieved in this article is an alternative opinion different from the opinions of other Shi'a jurists. In this research, relying on the necessity of preserving the respected soul through the four evidences of the Shari'a rulings, it has been proved that the organ donation of brain-dead patients and their organ transplantation is obligatory to preserve the respected soul who needs a transplant to continue living. This ruling is deemed as obligatory while the opinions of all Shi'ite jurists have been focused on the issue of permissibility or prohibition of organ donation. While investigating the doubts that have been brought up regarding the ruling for the permissibility, this research degrades the evidence of the claimants of the prohibition of organ donation. It is hoped that this jurisprudential survey will save many lives and become an example of the verse 32 of Sūrat al-Mā’ida, "And whoever saves a live is as though he has saved all the mankind.
    Keywords: organ donation, Organ Transplantation, brain-dead patients’ organ donation, preservation of the respected soul}
  • بررسی حکم وصیت به اهدای عضو ازنظر فریقین
    محسن ملکی ابرده، محسن جهانگیری، محمد دارینی*

    یکی از پدیده های پزشکی امروزه اهدای عضو است. جواز و عدم جواز شرعی اهداء عضو و نیز وصیت شخص به اهداء اعضای خود بعد از فوت ، ازجمله مسائلی است که فقهای فریقین به آن پرداخته اند . این نوشتار پس از بررسی ادله ی جواز و عدم جواز وصیت به اهداء عضو ، درصدد پاسخ به این پرسش است که اگر فردی وصیت کند که بعد از فوتش اعضاء بدنش برای پیوند به بدن دیگری اهداء گردد آیا چنین وصیتی از نگاه شرع نافذ هست؟ همچنین در صورت مرگ مغزی (در صورت تلقی به موت) چنین وصیتی ازلحاظ شرعی معتبر است؟ نگارنده پس از بررسی ادله ی موافقان و مخالفان به این نتیجه رسیده است که ادله موافقان از قوت علمی بیشتری برخوردار است. هرچند قاعده سلطنت مشرع نیست ولی با توجه به بررسی دیگر ادله ازجمله ادله اولویت نسبت به اموال و انفس استفاده می شود که انسان حق چنین سلطنتی را دارا هست. برفرض این که ادله اولیه مخدوش باشد ولی با توجه به اهمیت و ضرورت موضوع حکم ثانویه اقتضای جواز دارد.روش پژوهش در این مقاله تحلیلی- توصیفی و به شیوه ی کتابخانه ای است.

    کلید واژگان: وصیت, اهدای عضو, پیوند اعضاء, سلطنت بر خویشتن, اهدای عضو در فریقین}
    Review of the Will to the Organ Donation from the Two Sects' Point of View

    Organ donation is one of the medical phenomena nowadays. The permissibility and non-permissibility of donating organs as well as the will of a person to donate his/her organs after death are among the issues that have been addressed by the jurists of the two sects. After examining the proofs of the permissibility and impermissibility of the will to donate organs, this article aims to answer this question that if a person makes a will that after his/her death, his/her body parts will be donated for transplantation to another body, is such a will valid from the Sharia's point of view? Also, in the case of brain death (if it is considered to be dead), is such a will valid from the Sharia's point of view? After reviewing the arguments of the supporters and opponents, the author has come to the conclusion that the supporters’ arguments have more scientific strength. Although the rule of power and authority is not in accordance with the divine law, but according to the examination of other reasons such as reasons of priority over property and lives that man has the right to such power and authority. On the assumption that the primary reasons are distorted, but considering the importance and necessity of the issue, secondary commandment is permissible. The research method in this article is analytical-descriptive and library-based.

    Keywords: Will, Organ Donation, Organ Transplantation, Self-Reigning, Organ Donation in the Two Sects}
  • عبدالرضا فرهادیان*

    زمینه و هدف:

     در حوزه علوم پزشکی در سال های اخیر، پیشرفت های شگرفی حاصل شده است. یکی از پیشرفت های مزبور مسیله پیوند اعضای حیوان به انسان می باشد. هدف از پژوهش حاضر این است که در موارد پیوند عضو حیوانی به انسان، چنانچه پس از پیوند، آسیبی به عضو مزبور وارد شود، آیا امکان مطالبه دیه وجود دارد.

    مواد و روش ها

    این تحقیق از نوع نظری بوده روش تحقیق به صورت توصیفی تحلیلی می‏باشد و روش جمع‏آوری اطلاعات بصورت کتابخانه‏ای است و با مراجعه به اسناد، کتب و مقالات صورت گرفته است.

    یافته ها

    یافته های پژوهش حاضر، نشان می دهد که در فضای فقه، دو رویکرد عنوان محوری و رویکرد مقاصدی (یا همان نتیجه محوری) مطرح می باشد. با بررسی قانون مجازات اسلامی، متوجه خواهیم شد که قانون گذار رویکرد فقهای متاخر یعنی رویکرد مقاصدی را مورد پذیرش قرار داده است.

    ملاحظات اخلاقی:

     در تمام مراحل نگارش پژوهش حاضر، ضمن رعایت اصالت متون، صداقت و امانت داری رعایت شده است.

    نتیجه گیری

    رویکرد مقاصدی در فقه با توسل به اصول مبنایی مانند اصل صحت و همچنین متغیر کارایی، و نیز با در نظر گرفتن ضرورت های موجود در فضای جامعه، جواز دریافت دیه در موارد آسیب به عضو حیوانی پیوندزده شده به انسان را صادر می کند. قانون مجازات اسلامی نیز در پرتو همین امر، به نحوی طراحی نشده است که ممنوعیتی برای حکم مزبور ایجاد کند؛ بلکه به صورت ضمنی این حکم را مورد تایید قرار داده است.

    کلید واژگان: حقوق پزشکی, پیوند عضو, فقه مقاصدی, دیه}
    Abdolreza Farhadian *
    Background and Aim

    There has been tremendous progress in the field of medical sciences in recent years. One of these developments is the issue of Xenotransplantation. The aim of the present study is that in cases of transplantation of an animal organ to a human being, if the organ is damaged after transplantation, is it possible to demand blood money?

    Materials and Methods

    This research is of theoretical type and the research method is descriptive-analytical and the method of data collection is library and has been done by referring to documents, books and articles.

    Findings

    The findings of the present study show that in the field of Fiqh, there are two approaches: title-oriented and intentional (or result-oriented) approach. Examining the Islamic Penal Code, we will find that the legislature has accepted the approach of later jurists, that is, the intentional approach.Ethical Considerations: In order to organize this research, while observing the authenticity of the texts, honesty and fidelity have been observed.

    Conclusion

    The intentional approach in Fiqh, by appealing to basic principles such as the principle of correctness as well as the variable of efficiency, and also taking into account the necessities in the society, issues a license to receive diyat in cases of damage to animal organs transplanted to humans. In the light of this, the Islamic Penal Code is not designed to prohibit such a sentence; Rather, it has implicitly endorsed this ruling.

    Keywords: Medical Law, organ transplantation, intentional Fiqh, Blood money}
  • طیبه قدرتی، عرفان حیدری*
    طبابت از ضروریات زندگی اجتماعی است و امر سلامت و جان انسان ها پیوسته یکی از دغدغه های مهم جوامع بشری است. انقلابی که تحقیقات علمی و اکتشافات جدید پزشکی در زمینه علم پزشکی به وجود آورده سوالات بیشماری را مطرح ساخته که فقهای اسلام نمی توانند درباره آنها سکوت اختیار کنند. از آن جهت که فقه پیوند عمیقی با زندگی انسان دارد، نتایج بحث و تحقیقات درباره این سوالات، در زندگی انسان ها موثر است. بنابراین بر علما و فقهای اسلام است که احکام این مسایل نو ظهور را که در زندگی انسان ها تاثیر گذارنداز لابه لای نصوص و قواعد شرعی بیرون کشیده و حکم الهی را در خصوص آن ها بیان کنند. بر این اساس با تکیه بر قواعد فقه می توان بسیاری از معضلات موجود در علم پزشکی را حل و فصل نمود و راه حل معتبر قابل قبول شرعی را پیش روی پزشکان متخصص متعهد قرار داد تا با استناد به ادله شرعی و با اطمینان خاطر به بررسی مصادیق موضوعات مشکل پرداخته و وجه شرعی آن را پیدا کنند و بدین ترتیب فقاهت و طبابت را هم دوش یکدیگر به پیش ببریم. در پژوهش حاضر برآنیم که نقش و تاثیر قاعده نفی عسروحرج بر حل مسایل نو پیدا در علم پزشکی و کارآمدی آن را تبیین نماییم.
    کلید واژگان: عسروحرج, پیوند اعضا, سقط جنین, تغییر جنسیت, اهدای جنین}
    Taybeh Ghodrati, Erfan Heydari *
    Medicine is one of the necessities of social life and the health and lives of human beings are constantly one of the important concerns of human societies. The revolution that has brought about scientific research and new medical discoveries in the field of medical science has raised countless questions that Islamic jurists cannot remain silent about. Because jurisprudence has a deep connection with human life, the results of discussion and research on these questions are effective in human life. Therefore, it is up to the scholars and jurists of Islam to take the rulings of these emerging issues that affect the lives of human beings out of the texts and rules of Sharia and to express the divine ruling on them. Based on this, by relying on the rules of jurisprudence, many problems in medical science can be resolved and a valid and acceptable Shari'a solution can be presented to specialized physicians to rely on Shari'a arguments and confidently examine examples of issues. Let them solve the problem and find its religious aspect, and in this way, we can carry out jurisprudence and medicine together. In the present study, we intend to explain the role and effect of the rule of negation of embarrassment on solving new problems in medical science and its efficiency.
    Keywords: Difficulty, Organ transplantation, abortion, Gender Reassignment, embryo donation}
  • حسین میرمحمد صادقی، افضل خسروی*

    در اثر پیشرفت پیوند عضو، مسافرت برای پیوند روزبه روز بیشتر شده است. مسافرت افراد به منظور پیوند عضو رفتاری مشروع است که در برخی شرایط یا در صورت ارتکاب برخی رفتارهای غیراخلاقی یا غیرقانونی تحت عنوان «توریسم پیوند»شناخته می شود. توریسم پیوند عمدتا در اثر ضعف قوانین داخلی و کمبود جهانی عضو گسترش یافته است. این پدیده در سال های اخیر موضوع اسناد بین المللی قرار گرفته و ممنوعیت، پیشگیری از آن و گاه جرم انگاری آن مورد تاکید قرار گرفته است. وضعیت این پدیده در ایران و رویکرد اتخاذشده در مقابله با آن نیازمند بررسی و ارزیابی است. از یک سو، توریسم پیوند با «قاچاق انسان به منظور برداشت عضو» و «قاچاق عضو» مرتبط بوده و هم پوشانی قابل توجهی بین پدیده های مذکور وجود دارد. این امر اتخاذ یک رویکرد جامع در این حوزه را ایجاب می نماید. از سوی دیگر، توریسم پیوند پدیده ای فراملی بوده و رویارویی با آن، مستلزم مشارکت اعضای جامعه بین المللی است. این در حالی است که ایران به عنوان یکی از اعضای جامعه بین المللی، فاقد رویکرد مناسب در برابر توریسم پیوند است. با توجه به ضعف مقررات داخلی و فاصله آنها با دیدگاه جامعه بین المللی، ورود قانون گذار به موضوع برای پیش بینی راهبرد کارآمد در مقابله با توریسم پیوند ضروری است. الزامات این راهبرد شامل تعریف توریسم پیوند، پیشگیری از این پدیده و جرم انگاری آن با در نظر گرفتن ویژگی های این پدیده و مرتکبان آن است.

    کلید واژگان: توریسم پیوند, مسافرت برای پیوند, پیوند عضو, قاچاق عضو}
    Hosein Mirmohammad Sadeghi, Afzal Khosravi *

    In the light of advances in organ transplantation, travel for transplantation has been surging with the passage of time. Travel for the purpose of transplantation is a legitimate behavior that in certain circumstances or in the event of committing some unethical or illegal conduct becomes "Transplant Tourism". Transplant tourism has expanded largely due to the weakness of national laws and the global shortage of organs. This phenomenon has been the subject of numerous international instruments in recent decades and its prohibition, prevention, and sometimes criminalization have been stressed in this regard. On the one hand, transplant tourism is related to "trafficking in persons for organ removal" and "organ trafficking", and there is a significant overlap between such phenomena. This entails a comprehensive approach in this area. On the other hand, transplant tourism is a transnational phenomenon, and thus the participation of members of the international community is necessary to address this problem. Nevertheless, Iran, as a member of the international community, lacks a suitable approach to transplant tourism. Due to the weakness of the domestic regulations and their distance from the international community's perspective, it is essential that the legislator be involved with the issue to anticipate an appropriate approach to tackling transplant tourism. Requirements for such an approach include the definition of transplant tourism, prevention of this phenomenon, and its criminalization, while taking into account the characteristics of this phenomenon and its perpetrators.

    Keywords: transplant tourism, travel for transplantation, organ transplantation, organ trafficking}
  • علی فاتحی*، علی اکبر ایزدی فرد، محمد محسنی دهکلانی
    قابلیت اجرای کیفر قصاص و اعدام از طریق اهدای عضو، مقوله ای بدیع و در عین حال تاثیرگذار در پاسداری از موهبت سلامت و حیات انسانی است. مشهور فقهای امامیه بر این باورند که شیوه اجرای کیفر در قصاص نفس، موضوعیت نداشته و مجازات باید به گونه ای اجرا گردد که کمترین رنج را بر جانی تحمیل نماید. در مقابل، بعضی از فقها معتقدند که برابری و مماثلت در اجرای کیفر شرط است. این مقاله ضمن پذیرش عقیده مشهور، با این مبنا که محکوم علیهکمترین رنج را متحمل شود و این که می توان شیوه اجرای قصاص را تغییر داد، و توجه به این موضوع که یکی از منابع بسیار مهم جهت تامین عضو پیوندی، بخصوص اعضای اساسی مثل قلب، شش، کبد، لوز المعده و...، در بدن افراد محکوم به اعدام قرار داشته و در بیشتر موارد، این افراد دارای اعضای سالم هستند که با اجرای حکم، تمام این اعضاء به خاک سپرده می شود به اثبات امکان صدور حکم حکومتی (حاکم) مبنی بر پیوند عضو - در فرض عدم رضایت به پیوند توسط محکوم به اعدام یا قصاص - به عنوان دلیل حاکم پرداخته است.
    کلید واژگان: قصاص, اعدام, پیوند اعضاء, حکم حکومتی, مماثلت, کیفر, محکوم علیه}
    Ali Fatehi *, Aliakbar Ezadifard, Mohammad Mohseni Dehkalani
    The feasibility to execute retaliation and capital punishment through organ donation is an innovative solutions and yet effective way to protect the human life and health. Imamie's famous jurisprudents believe that the method of punishment’s fulfillment does not matter by itself, and the punishment must be implemented in such a way as to impose the least suffering on a person, in contrast to some jurisprudents, equality and the Resemblance of execution are indispensable. This article, while accepting the well-known opinion, on this basis, the convict will suffer the least and it is possible to change the manner of punishment, considering that one of the most important sources for providing a transplanted organ, especially the basis organs such as the heart, lungs, liver, and pancreas, etc., is in the body of people who is sentenced to death. and in most cases, they have healthy organs and they are buried with the execution. however, governmental order is solution Especially in cases of dissatisfaction to organ transplantation.
    Keywords: retaliation, capital punishment, Organ transplantation, Governmental order, Punishment, defendant}
  • یونس مصباح، مریم آقایی بجستانی*، محمد روحانی مقدم
    مسئولیت کیفری انتقال بیماری های مسری در پیوند عضو، یکی از مباحث چالشی و نیازمند دقت علمی در این زمینه است. از آنجا که در فرایند پیوند عضو و انتقال بیماری های مسری، با سه رکن اساسی کادر پزشکی، منتقل و منتقل الیه یا همان مجنی علیه مواجهیم، به ناچار باید جداگانه به بررسی میزان مسئولیت کیفری هر کدام بپردازیم. نسبت به مسئولیت ارکان مذکور از منظر فقه و حقوق و رویه محاکم، اختلاف نظر وجود دارد. فقها در هر شرایطی پزشک را مسئول می دانند، اما قانون و رویه محاکم با شرایط مقرر در قانون (رعایت نظامات فنی یا گرفتن برائت) و رعایت آنها توسط پزشک، وی را مسئول نمی دانند. برایند دیدگاه های فقهی و حقوقی موجود آن است که با توجه به نوع بیماری منتقل شده و کشنده یا غیرکشنده بودن آن و نیز با توجه به وجود قصد مجرمانه سلب حیات یا ورود صدمه بدنی و نیز تقصیر جزایی (بی احتیاطی، بی مبالاتی و...) مجازات، متفاوت خواهد بود. علاوه بر این با توجه به الزامات پزشکی قبل از پیوند، باید قصور کادر پزشکی به طور ویژه مورد نظر قرار گیرد.
    کلید واژگان: پیوند عضو, قصور, مسئولیت کیفری}
    Younes Mesbah, Maryam Aqaei Bejestani *, Mohammad Rohani Moqaddam
    Criminal liability for the transmission of transmissible diseases in organ transplantations is one of the challenging issues requiring scientific accountability in this regard. Because in the process of organ transplantation and the transmission of contagious diseases we face three pillars of the medical staff, the transmitter, and the transmitted or the victim, we should separately examine the extent of each of the criminal liabilities. There is a controversy over the responsibility of the mentioned bodies in terms of jurisprudence and the law and the procedures of the courts. The jurisprudents hold that the physicians are responsible in all circumstances, but the law and the procedures of the courts do not hold him accountable to the prescribed conditions (observance of technical regulations or taking acquittal) in the law and their observance by the physician. The current jurisprudential and legal views hold that according to the type of disease transmitted and its being fatal or non-sedentary, as well as in the view of the existence of a criminal intention (mens rea) of depriving the life of or sustaining a physical harm to the patient, as well as a criminal blame, (recklessness, negligence, etc.) the penalty will be different. In addition, considering the medical requirements before transplantation, the faults of the medical staff should be specifically considered.
    Keywords: Criminal Liability, Organ Transplantation, Transmission of Disease, Fault}
  • حمید مسجدسرایی*، اعظم نظری

    برداشتن تخمدان یا بیضه از فرد دهنده عضو و پیوند آن به فرد گیرنده عضو، یکی از تکنیک های نوین بارداری است. پس از عمل پیوند، تخمک یا اسپرم آزادشده از تخمدان یا بیضه، به گیرنده عضو تعلق می یابد، اما حکم نسب پدر و مادری چنین کودکی از نظر شرعی و حقوقی و نیز آثار مترتب بر این نسب، سوال اصلی مورد نظر در این تحقیق محسوب می شود. بررسی ادله و مبانی، حاکی از این نتیجه است که نسب کودک متولد شده از پیوند عضو ناقل وراثت، به زوجین منتقل الیهما برمی گردد و تمامی آثار حقوقی مترتب بر نسب (از قبیل نکاح، وصیت و ارث) بر فرزند متولد از این روش بارداری نیز مترتب خواهد شد.

    کلید واژگان: پیوند عضو, عضو ناقل وراثت, نسب شرعی}
    Hamid Masjedsaraie *, Zam Nazari

    Removal of the ovary or testicle from the donor of organ and its transplantation into the recipient is one of the newest methods of pregnancy. After transplantation, the egg or sperm released from the ovary or testicle belongs to the recipient, but the ruling of the parentage of such a child from the religious and legal point of view, as well as the effects on this genealogy, is the main question of this study. The study of the arguments and principles suggests that the genealogy of a child born from the transplant of a hereditary organ is transferred to the couples into whom the organ was transplanted, and all legal effects related to genealogy, such as marriage, will, and inheritance, are also transferred to the child born from this method of pregnancy.

    Keywords: Hereditary Organ, Legal Genealogy, Organ Transplantation}
  • حسین ناصرخاکی*، علیرضا عسگری، احمد مرادخانی
    قصاص عضو، حقی است که به نظر اجماعی فقهای مذاهب اسلامی با وجود شرایطی قابل استیفاء است، ولی آن چه محل اختلاف گردیده است تاثیر پیوند عضو بر سقوط قصاص است، خواه عضو پیوندی، عضو مورد جنایت باشد؛ خواه عضو قصاص شده. منشاء و علت اصلی  این اختلاف، تفسیر و برداشت متفاوت از روایتی است که در این رابطه وجود دارد. برخی آن را درباره مجنی علیه و برخی دیگر آن را مخصوص جانی می دانند در این مقاله اقوال فقها و مبانی استدلال هر یک در این خصوص مورد بررسی قرار گرفته و سپس نظریه جواز پیوند عضو، توسط مجنی علیه چه قبل و چه پس از اعمال حق قصاص و عدم سقوط حق وی و عدم امکان ازاله عضو پیوندی مجنی علیه توسط جانی، و نظریه جواز پیوند عضو توسط جانی و عدم امکان اجرای مجدد قصاص وی تقویت و مورد دفاع قرار گرفته است. مبنای نظریه عدم سقوط حق قصاص مجنی علیه این است که حق قصاص وی با وقوع جنایت تحقق یافته و اقدام مجنی علیه در پیوند عضو تاثیری در سقوط این حق ایجاد نمی کند و مبنای نظریه جواز پیوند توسط جانی و سقوط حق قصاص  مجنی علیه نسبت به عضو پیوندی نیز این است که حق قصاص نسبت به عضو جانی جاری گردیده و پیوند زدن آن تاثیری در احیای مجدد این حق ندارد.
    کلید واژگان: پیوند عضو, حق قصاص, مماثلت در قصاص عضو}
    Hossein Naser Khaki *, Ali Reza Asgari, Ahmad Moradkhani
    consensus of the Islamic scholars of the Islamic constitutions, can be made subject to conditions, but what is the difference between the members is the effect of organ transplantation on the retaliation of the retribution, whether the transplant is a member of the crime, whether it is a member of the retribution. The origin and the main cause of this difference is a different interpretation from the narrative that exists in this regard. Some consider it as something special about Madnay, and some of it are specially Johnny. In this article, the jurisprudents and the arguments of each argument are discussed. And then the theory of organ transplant authorization was strengthened by a criminal case against, before and after the exercise of the right of retribution, his right to crash, and the impossibility of depriving him of a linkage to a criminal offense by a criminal, and the theory of the authorization of a transplant by a human being and the impossibility of re-enforcing his retaliation. According to the theory of non-cessation of the right of retribution, the law is based on the fact that his right to retribution has been fulfilled with the occurrence of a crime and The action against a member of the transplant does not have an effect on the collapse of this right, and the basis of the theory of permission of a transplant by a person and the right of retributive right to a member of a transplant is that the right of retribution to a member of a person is ongoing and its transplantation has an effect on rehabilitation This is not right.
    Keywords: Organ transplantation, right to retaliation, affection in the retina}
  • محمد جمالی، مصطفی ذوالفقارطلب
    یکی از مسائل مهم عصر حاضر در حوزه فقه و حقوق پزشکی، پیوند عضو قطع شده پس از اجرای حد و قصاص است که فقها دیدگاه های مختلفی درباره آن ارائه کرده اند. از جمله اسباب این اختلاف، استدلال به نصوص ظنی الدلاله و نیز تعارض بین مقاصد شریعت در بیان احکام است. از جمله مقاصد اجرای مجازات، تنبیه و تربیت جانی، تشفی خاطر مجنی علیه (رضایت او) و تامین امنیت جامعه است که مورد اخیر، مقصد غایی در باب حدود و رضایت مجنی علیه مقصد اساسی در اجرای قصاص می باشد. نوع استدلال و اختلاف نگرش در ترجیح بین مقاصد، موجب پیدایش سه دیدگاه در این زمینه شده است: گروهی قائل به منع آن به طور مطلق هستند؛ این گروه شامل امامیه، حنابله، ظاهر قول مالکیه و برخی از معاصران است. گروهی قائل به جواز مطلق هستند؛ حنفیه، شافعیه و برخی از معاصران از این دسته اند. گروه سوم نیز با تقسیم حق به حق الله و حق الناس قائل به جواز پیوند عضو در حق الله و جواز آن در حق الناس با شروط خاص می باشند؛ فتوای مجمع فقهی جده و برخی از معاصران در این دسته می گنجد. با مطالعه و بررسی ادله دیدگاه های مختلف در پرتو اصول کلی و قواعد شریعت و مقاصد آن، این نتیجه حاصل می شود که در این مسئله باید قائل به تفکیک بین حقوق الله و حقوق الناس شد؛ به طوری که پیوند عضو قطع شده در حقوق الله (حد سرقت و محاربه) جایز نیست؛ ولی پیوند آن در حقوق الناس (قصاص عضو) به شرط رضایت مجنی علیه یا بازگرداندن عضو توسط او جایز است.
    کلید واژگان: پیوند اعضا, قطع, حدود, قصاص, مقاصد شریعت, مذاهب فقهی}
    Mohammad Jamali, Mostafa Zolfaghartalab
    One of the most important issues of our time in the field of medical law and jurisprudence is amputated limb/ organ transplantation after the implementation of Hadd (prescribed Corporeal Punishment) and Qisas (Retaliation), which is a matter of controversy among jurisprudents. Among the causes of this disagreement are references to texts with uncertain indications (Zanni al-Dalalah) and conflicts among ultimate religious purposes for practical regulations in the expression of Islamic rules. Furthermore, among the objectives of punishment are the disciplining of the convict, relief for the plaintiff and security for the society. Social security is the ultimate purpose of Hadd and relief for the plaintiff is the primary reason for the implementation of Qisas. Differences in the type of argument and attitude in preferring certain purposes over others have led to the emergence of three perspectives in this context: One group advocates the absolute prohibition of amputated limb/ organ transplantation including Imamyya, Hanbali, Maliki and some contemporary schools of jurisprudence. Another group advocates the absolute permissibility of amputated limb/ organ transplantation including Hanafi, Shafii and some contemporary schools of jurisprudence. The third group divides rights into Haq al-Lah (the rights of God) and Haq an-Nas (the rights of people), advocating the permissibility of transplantation under Haq al-Lah and also under Haq al-Nas but with certain conditions. The fatwa of the Jeddah Fiqh Academy and some temporary schools of jurisprudence fall into this category. Evaluations of the reasons posited by different perspectives in light of general Islamic principles and purposes bring us to the conclusion that we must differentiate between Haq al-Lah and Haq al-Nas in this issue such that amputated limb transplantation is not permissible under Haq al-Lah (Hadd for theft or Muharaba) but it is permissible under Haq al-Nas (retaliation for amputated limb/ organ) conditional on the plaintiff’s consent or limb/ organ restoration.
    Keywords: organ transplantation, amputation, prescribed punishments, retaliation (qisas), ultimate religious purposes for practical regulations, Muslim schools of jurisprudence}
  • علی اصغر حاتمی، ندا مسعودی
    قرارداد لیسانس از جمله توافقاتی است که زمینه انتقال و اشاعه فناوری را فراهم میآورد. این توافقات معمولا حاوی رویه های محدودکنندهای هستند که دغدغه های رقابتی پدید میآورند. این تحدیدات به سه دسته کلی تقسیم میشوند که یکی از آنها، محدودیت های ممنوع محض است. این مقاله میکوشد ضمن اشاره اجمالی به جایگاه این دست تحدیدات در میان رویه های محدودکننده، به تحلیل موضوع در نظام های حقوقی آمریکا، اتحادیه اروپا و اسناد بین المللی بپردازد. در انجام این مهم این تحقیق همچنین رویکرد تقنینی اجرایی برخی کشورهای آسیایی را که با سیاست های رقابتی کارا در این عرصه، توفیقات عمدهای کسب کردهاند مورد ملاحظه قرار خواهد داد. با اتکا به نتایج این بررسی تحلیلی، تحقیق حاضر، ضمن انعکاس کاستی ها و ابهامات قانونی، سیاست های رقابتی قانونگذار ایرانی را نیز مورد نقد و بررسی قرارداده و سرانجام می کوشد راهکارها و پیشنهادهای مناسبی فراروی نهادهای قانونگذار، شورای رقابت و محاکم قضایی قرار دهد.
    کلید واژگان: : انتقال فناوری, تحدیدات نامشروع, حقوق رقابت, حقوق مالکیت فکری, رویه های محدودکننده تجارت, قرارداد لیسانس}
    Ali Asghar Hatami, Neda Masodi
    The soul does its duties by brain which are foresight and manipulation, therefore at the time of death, the soul leaves the body. There is difference between death of organs and the whole body, because some organs are still alive after death. This fact is the cause of transplantation from dead bodies, particulary Brain dead persons.Since the organs transplantation has the important role in saving the patients, it is necessary to make informed the public about it.In addition of Recognition certain occurrence of brain death, patient’s will or the assent of dead’s relatives is necessary requirment for transplantation, so organs transplant is not legally possible in the lack of these conditions, even though the death about to happen. However some jurisconsults have different idea and believe that mutilation is possible without testament or the assent of dead’s relatives. In accordance with the arthors’ opinion, moslem’s life is very important, so it is necessary to provide the possibility of transplantation in the lack of those requirments. In the other word, It could be said that those conditions are only necessary when life of organ depends upon transplantation. This essay attemps to illustrate the foundations of transplantation in addition to mention to the different opinions.
    Keywords: brain death, organ transplantation, death, donation of organ}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال