به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « philosophy of jurisprudence » در نشریات گروه « فقه و حقوق »

تکرار جستجوی کلیدواژه «philosophy of jurisprudence» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • حجت الله بیات

    بحث امکان تعامل و بهره برداری علوم از یکدیگر از مباحث فلسفه علم به شمار می رود و دانش فقه نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ بنابراین فقه نیز نیازمند بهره برداری از دیگر علوم در عرصه های مختلف به ویژه در شناخت موضوعات احکام فقهی است که دامنه ای بس گسترده دارد. اما این مقاله تنها به ساز و کار بهره برداری فقه از علوم عقلی و نقلی آن هم در شناخت موضوعات عرفی منصوص می پردازد و با توجه به مراحل لازم در شناخت موضوعات احکام فقهی، در هر یک از این مراحل به علوم و چگونگی بهره برداری از آنها پرداخته است؛ نتیجه اینکه دانش فقه می تواند در مرحله تشخیص نوعیت موضوعات، به لحاظ منصوص بودن یا نبودن از دانش اصول، به لحاظ تصرفات شارع از دانش هایی همچون تفسیر و حدیث، در مرحله تشخیص عنوانیت موضوعات از دانش های تفسیر، حدیث و تاریخ و در مرحله تشخیص مفهوم و ماهیت موضوعات از دانش های عقلی مانند منطق و دانش های نقلی مانند تفسیر، حدیث و حتی دانش هایی مانند آمار و فنآوری های نوین بهره برداری کند.

    کلید واژگان: موضوعات عرفی, نوعیت موضوعات, موضوع شناسی, فلسفه فقه}
    Hojatollah Bayat

    The possibility of sciences interacting and exploiting each other is one of the topics of the philosophy of science, and jurisprudence is no exception to this rule. Therefore, jurisprudence also requires the use of other sciences in different fields, especially in knowing the subjects of jurisprudential rulings, which has a wide scope. However, this article only deals with the mechanism of jurisprudence's use of intellectual and narrative sciences in knowing customary subjects and according to the necessary stages in knowing the subjects of jurisprudence, in each of these stages, it has dealt with the sciences and how to use them. The result suggests that jurisprudence can be used in the stage of identifying the type of the subjects, in terms of whether or not it is prescribed by Usul, in terms of the Shariah using some sciences such as tafsir and hadith, in the stage of distinguishing the subjects from tafsir, hadith and history, and in the stage of distinguishing the concept and nature of subjects from intellectual sciences such as logic and narrative sciences such as tafsir, hadith as well as sciences such as statistics and new technologies.

    Keywords: Customary topics, Types of topics, Subjectology, Philosophy of jurisprudence}
  • داود نوجوان*

    فقهای امامیه در باب الزام قاضی به مساوات بین طرفین دعوا اختلاف نظر داشته و حتی در مواردی متمایل به جواز نابرابری بین طرف مسلمان و کافر نیز شده اند، همین سبب ابهام و تردید در رویکرد آنان نسبت به «تبعیض قضایی» می شود. مقاله حاضر در راستای رفع این ابهام و تردید، متون فقهی مربوطه را با درنظر گرفتن مبانی فکری و قواعد اصول فقهی متداول نزد فقهای امامیه مورد بررسی قرار داده و نتیجه عبارت های پراکنده آنان در این باب را این گونه به شکل نظام مند بیان کرده است: گروهی «مساوات در دادرسی» را به شکل مطلق الزامی می دانند، گروهی دیگر بین «مساوات در حکم» و «مساوات در دادگاه» قایل به تفکیک اند. از منظر اخیر، «مساوات در حکم» که لازمه عدالت است و عدم آن موجب ظلم می شود، الزامی و ازاین رو تبعیض در این مورد مطلقا ممنوع می باشد. حتی مصادیقی از «مساوات در دادگاه» مانند تساوی در محل نشستن نیز درصورتی که برای استماع سخنان طرفین دعوا و احقاق حق (عدل) لازم باشد، الزامی بوده و در این فرض نیز تبعیض چون موجب ظلم می شود، قابل انتساب به قانون گذار شرعی عادل نخواهد بود.

    کلید واژگان: تبعیض قضایی, برتری در دادگاه, مساوات در دادرسی, فقه امامیه, فلسفه فقه}
    Davoud Nojavan*

    Although Imamiya jurists consider judicial discrimination unjust, they believe in the narrative assignment of this principle. In their opinion, the judge has right to consider the Muslim superior to non-Muslim in the court. This fatwa has not been stipulated rare, but it was claimed that there is no objection against it. this research has tried to investigate the roots of this discrimination and has reached this conclusion that regardless of the documental weakness, the relevant narrative argument is also incompatible with valid and stronger narrative arguments in terms of text and content. In spite of stronger narrations, the popularity of such a fatwa, on the one hand and acceptance of inherent and intellectual goodness and badness and the connection between the rule of reason and sharia, in the philosophy of jurisprudence of the Shia thinkers on the other hand and ultimately the impossibility of assigning rational rules from the perspective of Shia fundamentalists, it is resultant from the rupture of Imamiya jurisprudence with the philosophical and theological principles governing it (philosophy of jurisprudence) and the rupture with the rules of jurisprudential principles accepted by the Shia fundamentalists.

    Keywords: Judicial Discrimination, Superiority in Court, Equality in Proceedings, Imami Jurisprudence, Philosophy of Jurisprudence}
  • اردوان ارژنگ*، ابوالفضل علیشاهی قلعه جوقی، فاطمه علی زاده
    یکی از خواسته های فمینیست ها، مجاز دانستن و مشروعیت بخشیدن به سقط جنین است. ازآن رو که پای حق حیات دیگری در میان است، شاید پرچالش ترین مطالبه باشد. به همین سبب سعی کرده اند تا ادله متعددی را فرارو نهند. استناد به حق انتخاب، حق آزادی و نیز تمسک به حق شکوفایی استعدادهای زنان و همچنین با استمداد از حق تسلط انسان بر جسم و پیکر خویش، به دنبال نشاندن مدعای خود بر کرسی اثبات هستند. این جستار با نگاه و نگرش فلسفه فقه دانشی که متکفل بیان و تبیین پیشافقهی امور و مسایل فقهی است به نقار و نقاش در این مبانی، پرداخته و قدرت اثباتی این ادله را ضعیف و این استدلال ها را عقیم و کوشش ها را نافرجام دانسته و ناسازگاری این مبانی و ادله را با مبانی اسلام در فلسفه فقه، تبیین کرده است.
    کلید واژگان: حق, سقط جنین, فلسفه فقه, فمینیسم}
    Ardavan Arzhang *, Abolfazl Alishahi Qal&#, Ehjouqi, Fatemeh Alizadeh
    One of the demands of feminists is to permit and legitimize abortion. Because it is a matter of the right to life of another person, it is perhaps the most challenging demand. Therefore, attempts have been made to provide various reasons in this regard. Referring to the right to choose, the right to freedom, as well as adhering to the right to flourish women's talents and also seeking help from the right over one's own body, the feminists seek to prove their claim. This paper, taking a view of the philosophy of jurisprudence as a science that is responsible for extrajurisprudential explanation of the jurisprudential affairs, investigates these fundamental issues. It considers the proof of these reasons weak and neutral, deems such attempts unsuccessful, and explains the disagreement between such principles and reasons and Islamic principles of the philosophy of jurisprudence.
    Keywords: feminism, abortion, right, philosophy of jurisprudence}
  • مرضیه فتح آبادی، سید جواد خاتمی سبزواری*، فاطمه رجایی، موسی حکیمی صدر

    یکی از محاذیری که فقهای امامیه در لابه لای کتب فقهی و اصول فقهی در رد اثبات یا نفی حکم به آن استناد نموده اند، تاسیس فقه جدید است. با وجود کاربرد نسبتا زیاد این دلیل در کلام فقها تعریفی از تاسیس فقه جدید و همچنین پشتوانه محذور بودن آن ارایه نشده است. آنچه این پژوهش در پی یافتن آن است مفهوم تاسیس فقه جدید و پشتوانه محذور بودن آن است. در این راستا مولفات فقهی و اصول فقهی امامیه و دیگر اسناد مکتوب با کلید واژه های متنوع مورد جستجو و بررسی قرار گرفته اند و پس از یافتن مصادیقی از استنادات فقها سعی در کشف مفهوم و پشتوانه محذور بودن تاسیس فقه جدید به عمل آمده است. نتیجه تحقیق این که تاسیس فقه جدید با مفاهیمی مانند داشتن نظر شاذ و تغییر احکام ثابت هم ردیف شده است. پشتوانه های احتمالی این محذور که به نحوی از لا به لای کلام فقها به دست آمده، عبارتند از: ملازمه میان تاسیس فقه جدید و مخالفت با اجماع، مخالفت با اقتضایات عصر معصومین، مخالفت با روح تعبد، مخالفت با ضوابط اصول فقه، مخالفت با ضرورت مذهب و مخالفت با تنقیح مناط. با بررسی هریک از موارد عدم توانایی آن برای اثبات محذور بودن تاسیس فقه جدید مشخص شده است. بنابراین می توان گفت تاسیس فقه جدید فی نفسه محذور نیست؛ البته این مطلب به معنی مخالفت فقه جدید با فقه سنتی نخواهد بود، بلکه به معنای ضرورت استفاده از ادله محکم در استنباطات فقهی است.

    کلید واژگان: فقه جدید, تأسیس فقه جدید, فلسفه فقه, فقه پویا, فقه سنتی}
    Marzieh Fath Abadi, Sayyed Javad Khatami Sabzevari*, Fatemeh Rajaei, Musa Hakimi Sadr

    One of the arguments cited by Imamia jurists in jurisprudential and Usul al-Fiqh books to prove or disprove a verdict is the prohibition of establishing a new jurisprudence. Despite the relatively high use of this argument among jurists, no definition of establishing a new jurisprudence has been offered nor has the reason behind its prohibition been presented. What this research seeks to find is the concept of establishing a new jurisprudence and the reason behind its prohibition. For this purpose, the Imamia jurisprudential and Usul al-Fiqh works and other written documents have been searched and studied using various keywords and after finding examples of jurists' citations, the authors have attempted to discover the concept and the reason behind prohibition of establishing a new jurisprudence. The result of this research is that establishing a new jurisprudence has been considered to be the same as having rare opinions and changing the permanent verdicts. The probable bases of this prohibition which is obtained in some way from the opinions of jurists are: the correlation between establishing a new jurisprudence and opposition to Idjma, contradiction with the necessities of the age of the Infallibles, contradiction with the spirit of worship, contradiction with the standards of Usul-al-Fiqh, contradiction with the requirements of religion and contradiction with rectifying the effective cause. By examining each case, its inability to prove the prohibition of establishing a new jurisprudence has become obvious. Therefore, it can be said that establishing a new jurisprudence is not per se prohibited; however, this does not mean that a new jurisprudence is in contradiction with the traditional jurisprudence. Instead, it means the necessity of applying strong arguments in jurisprudential inferences.

    Keywords: new jurisprudence, establishing a new jurisprudence, philosophy of jurisprudence, dynamic jurisprudence, traditional jurisprudence}
  • عبدالحسین رضایی راد*، معصومه سیاحی

    بر اساس تعریف های مرسوم، علم فقه برای بیان و تبیین احکام و ادله آنها طراحی شده و مقصود از ادله احکام مدارکی است که اثبات کند حکم مورد بحث، نظر خداوند است و مطابق اصطلاح فقها، دلیل حکم به راز و رمز صدور احکام و حکمت نهفته در صدور آن نظر ندارد و فقیه خود را به کشف این اسرار موظف نمی داند، اما گسترش روزافزون جوامع و تنوع پذیری و تکثر مسایل مورد نیاز جامعه ثابت کرده است که اکتفای به ادله، نیاز جامعه را مرتفع نمی کند و نمی توان انتظار داشت که برای هر مسئله مورد نیاز، دلیلی از ادله شرعی وجود داشته باشد و به ناچار باید برای تعیین تکلیف شرعی در موارد سکوت یا ابهام شریعت، از علت احکام شرعی مدد جست و با استفاده از علت ها، احکام موجود را به موارد دیگر تعمیم داد یا در مواردی که علت مرتفع می شود، احکام را نیز مرتفع و احکام شرعی را توسیع یا تضییق کرد و این مهم، اقتضا دارد که فقها از اکتفاء به بیان ادله دست بردارند و گامی در وادی علت شناسی نیز بگذارند. در این تحقیق کوشش می شود تا با تبیین دقیق معنای علت و ضرورت کشف و تبیین علل احکام و عوارض ناشی از علت یابی های نادرست، زمینه ساز حرکت علم فقه از بیان ادله به بیان علت ها باشد و با شناسایی روش های درست کشف علت، شالوده تاسیس فقه علل را فراهم کند و از این طریق، مددکار فقه ادله و موجب ارتقای آن باشد و از بروز عوارض ناپسند علت سازی های غیرکارشناسانه برای احکام پیشگیری کند.

    کلید واژگان: حکمت, دلیل, علت, فقه, مناط}
    Abdolhossein Rezaei Rad*, Ma'soumeh Sayyahi

    Based on common definitions, jurisprudence has been designed to explain and elaborate the rules and their evidences. By evidences we mean the documents that prove that a certain rule is God’s command and according to expression of the jurists the reason for issuing a rule is not related to the mysteries of rules and the philosophy which is concealed in its issuance. The jurist is not obliged to unveil these secrets, however the increasing expansion of communities, versatility, and plurality of the necessary issues in the society have proven that reliance on the evidences doesn’t fulfill the needs of the society and one cannot expect that there should be a reason from among the legal evidences for every social necessary issue. Therefore, it will be inevitable to seek help of the reasons of legal evidences to determine the religious task at the time of silence or ambiguity or religious rules and to generalize the existing rules to other cases by means of reason or in the cases when the reason is resolved the rules also have to be resolved and to expand or spoil religious rules. This important issue necessitates that the jurists do not suffice to express the evidences and to take a step toward etiology. The present study aims at explaining the accurate meaning of the reason and the necessity to explore and explain the reasons of rules and consequences of incorrect etiology to prepare the ground for the movement of jurisprudence from explaining the evidences to explaining the reasons and to provide the fundamentals of establishing the evidential jurisprudence through identifying the correct methods of reason exploration. By doing this, it can help and improve the evidential jurisprudence and can prevent from undesirable effects of unprofessional reasoning for rules.

    Keywords: reason, philosophy, jurisprudence, Evidence, Basis}
  • اکبر ترابی شهرضایی، عبدالرئوف مصباح*
    پژوهش حاضر با عنوان:«چیستی فلسفه فقه» برای پاسخ گویی به این پرسش سامان یافته که آیا دانشی به نام «فلسفه فقه» داریم یا خیر؟ اگر چنین دانشی وجود دارد، چه ویژگی های معرفتی دارد؟ در حقیقت سخن از چیستی فلسفه فقه، سخن از وجود دانشی است که در جغرافیای معرفتی فلسفه علم جای می گیرد و این پرسش را در ذهن تداعی می کند که آیا دانشی به نام فلسفه فقه داریم یا خیر؟ اگر پاسخ مثبت باشد و دانشی با چنین ماهیت و حقیقتی در میان فلسفه های مضاف داشته باشیم، خود، زمینه و بستر این پرسش را فراهم می سازد که اگر چنین دانشی داریم، یا اگر می توانیم در کنار فقه، چنین دانشی داشته باشیم، شاخصه ها و ویژگی های آن کدام است؟ محدوده و قلمرو مسائل و مولفه های آن چیست؟ و چه ارتباطی با سایر علوم دارد؟ نتایج و دستاوردی را که این پژوهش در پی داشته، می توان این گونه بیان کرد: 1. فلسفه فقه، یک دانش نوپاست که در کنار سایر فلسفه های مضاف، در حوزه معرفت بشری پدید آمده و مدت زیادی از پیدایش این دانش در جامعه اسلامی نمی گذرد. 2. فلسفه فقه، دانشی درجه دوم است که با نگاه بیرونی به فقه نگریسته و عهده دار تبیین تاریخ، مبادی تصوری و تصدیقی، و روش شناسی و متدلوژی علم فقه می باشد. تمام مسائل و گزاره هایی که با عنوان پیش فرض های علم فقه مطرح می باشد، در زیرمجموعه مسائل فلسفه فقه جای گرفته و مورد بررسی قرار می گیرد. 3. فلسفه فقه، با سایر دانش هایی چون: اصول فقه، کلام و فلسفه دین و سایر علوم در برخی مسائل، ارتباط و اشتراک دارد.
    کلید واژگان: فقه, فلسفه, مبادی فقه, فلسفه مضاف, فلسفه فقه}
    Akbar Torabishahrezaei, Abdolraoof Mesbah*
    The present research titled "What is the philosophy of jurisprudence" aims to address the following questions: Do we have a scientific discipline or field of education named "philosophy of jurisprudence"? If there is one such science, what are its epistemic features? In fact, speaking of the nature of the philosophy of jurisprudence requires us to investigate the existence of a science which may be incorporated in the epistemic domain of the philosophy of science which gives rise to this question: Do we have a science by the name "philosophy of jurisprudence"? If the answer is in the affirmative and we have such a science among the added philosophies, this will give rise to another question. Can we have such a science alongside jurisprudence? What are its distinguishing features? What are its scope, realm and components? How does it relate to jurisprudence? The conclusion drawn out is that:
    1. The philosophy of jurisprudence is a new branch of science considered to be among the added philosophies within humanities.
    2. The philosophy of jurisprudence is a second rate science that aims to explain the history, imaginative and decisive knowledge and methodology of jurisprudence. All the presuppositions of jurisprudence are considered to be issues underlying the philosophy of jurisprudence.
    3. The philosophy of jurisprudence has some elements in common with other sciences such as the principles of jurisprudence, theology, philosophy of religion etc.
    Keywords: fiqh (jurisprudence), groundwork of jurisprudence, added philosophy, philosophy of jurisprudence}
  • Muhammad Arab Salehi*
    With the advent of Western Philosophy discussions in Islamic world, Islamic scholars have faced new topics in this regard. Hermeneutics is one of these sciences, which has raised lots of debates in the areas of understanding, knowledge and commentary in Islamic sciences. This article mentions only some of the debates of this area which are related to Jurisprudence. There exist questions such as whether there is a connection between these two branches of the science and or one of these fields can impact on the other or be impacted by. If assumed that the Hermeneutics is effective [on other sciences], then is it part of the Jurisprudence or is it an emerging juridical issue by itself? Among the issues being discussed in this article is how do the Hermeneutic approaches interact with the Jurisprudence or impact on. In this article after a brief explanation of the case and expressing the fundamental distinctions of the two approaches in Hermeneutics, first, a view that maintains no relationship between hermeneutics and Jurisprudence has been criticized and in the second stage, the status of the Hermeneutics in comparison to Jurisprudence and also this question whether the Hermeneutics is part of the Jurisprudence have been explained. Finally we try to consider how the two fundamental Hermeneutic approaches (i.e. Classic Hermeneutics and Philosophic Hermeneutics) independently impact on Jurisprudence.
    Keywords: Hermeneutics, Jurisprudence, Classic Hermeneutics, Philosophic Hermeneutics, Philosophy of Jurisprudence, methodology, resources of deduction}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال