به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "right to be obeyed" در نشریات گروه "فقه و حقوق"

تکرار جستجوی کلیدواژه «right to be obeyed» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی right to be obeyed در مقالات مجلات علمی
  • احمد اسماعیل تبار*
    مبنای حق را وجه التزام انسان به قانونمندی در یک جامعه و منابع حق را قوانین و گزاره های اعتباری یک مکتب تعریف می کنند. مبنای حق به دنبال پاسخ به این پرسش است که چرا لازم است انسان قانونمند باشد؟ وجه التزام و بایدی قانونمندی انسان چیست؟ پاسخ به این پرسش در دو دیدگاه الهی و غیرالهی بیان می شود. دیدگاه غیرالهی هیچ جایگاهی برای اراده خداوند در قانونمندی انسان قائل نیست و مبنای حق را تنها به نیرو و جاذبه پنهانی وادارنده انسان به اطاعت از قانون تعریف می کند کما این که منبع اصلی حق را قانون وضع شده از اراده انسان منهای اراده خداوند می داند چنانچه انسان خداوند را زنده، عالم، قادر و حاضر بداند و برای او اراده تکوینی در خلق اشیاء محدود و اراده تشریعی در حکم و تنظیم روابط آن ها از طلب فعل ها و منع آن ها بداند در این صورت اراده خداوند علاوه بر اراده انسان در قانونمندی انسان مطرح می شود که تا چه اندازه اراده تشریعی خداوند در اراده تقنینی انسان دخیل است؟ و عقل انسان در پاسخ به وجه التزام قانونمندی انسان درباره جایگاه خداوند به تعقل می پردازد و با استدلال و اثبات وجود بی نهایت و کامل لایتناهی الهی بر پایه تعقل، حکم به لزوم اطاعت انسان مخلوق محدود از خدای خالق نامحدود و انطباق اراده او با اراده تشریعی خداوند می کند.
    کلید واژگان: حق الطاعه, مبنای حق, منبع حق, سیر معرفت, مفاهیم واقعی و عقلی و اعتباری
    Ahmad Esmailtabar *
    The Basis of the right is defined as the man’ obligation to follow the law in a society, and also the sources of the law are defined as the rules and credit propositions of a school. The issue attempts to answer the questions that why Human Begin should be law- bound or law- abiding? and what is the ground for the law- obedience of the human? The answer to these questions may be made from two divine and non- divine points of view. The latter one doesn’t recognize any role for the divine will in the law- obedience of the human. This approach defines the basis of the right in the form of an invisible force or motivation directing the human to follow the rules; consequently, the primary source of the law- under this thought- is the law legislated by the human’s will regardless of the divine will.
    However, when the human calls God the present the All Mighty, the Knowledgefull and the Alive and believes in God’s creative will confined to creating things, in law- giving will confined to ordering rulings and the power of regulating behaviors confined to call for actions and omissions, then there should be the God’s will along with the human’s will concerning the issue of law- abiding. so, we should ask to what extent the law-giving will of God has the influence in the legislative will of human.
    Therefore, the wisdom of human thinks and contemplates on the role of God’s will when the ground for the law- abiding the obligation of human is sought. The wisdom shall order to obey God as indefinite being as the wisdom has reasoned and proved its indefiniteness on the basis of the reasoning, calling the operation of the human’s will within the creative God’s will.
    Keywords: Right to be Obeyed, The Foundation of Right, The Source of the Right, The Journey of Knowledge, Metaphorical, Wisdominal, Real Concepts
  • کبری پور عبدالله
    نفقه به معنی تامین نیازمندی های متعارف معیشتی زوجه است که از جهت دامنه مفهومی، مصادیق، ضمانت اجرای عدم پرداخت و غیره نیازمند بررسی های فقهی و حقوقی می باشد. مقاله حاضر در پی یافتن پاسخی شفاف به این سوال است که مبنای فقهی شارع در حکم به وجوب نفقه چه بوده است؟ در این راستا تعیین مبنای فقهی، میزان قرار گرفته، به وسیله آثار حقوقی ناشی از آن، قانون گذار را به دیدگاهی قویم در احکام حقوقی نفقه خواهد رساند. تعیین «طرف بار اثباتی» در حکم به تمکین و نشوز، نفقه دوران عقد و نفقه عقد موقت و شرایط معذوریت در تمکین و حتی آمره یا تکمیلی بودن امر الزام به انفاق از ابهامات نفقه است. بررسی ها نشان می دهد در آرای فقهی و حقوقی مبنای واحدی اتخاذ نشده است و در نتیجه یافته های پژوهشی متنوع می باشند.اما اعتنا به مبنای «حق الطاعه» می تواند هم در توافق با رای مشهور باشد و هم قوانین موجود را به انسجام برساند
    کلید واژگان: نفقه, زوجیت, تمکین, حق الطاعه, نشوز, معیشت
    Kobra Pourabdollah
    Alimony or maintenance is a regular financial support that is given to a spouse after divorce to meet her reasonable needs. To guarantee the payment of alimony, its concept and acceptability have to be studied form a legal and theological stand point. The present article attempts to illustrate clearly these questions in order to point out what the theological principle behind it is. As it is based on the theological principles, the legislators with the help of the relevant law reach a firm consensus on legal verdict of alimony. Regarding alimony there are some unresolved questions such as: 1. whether a husband has to pay alimony. 2. Should the alimony be paid during temporary or permanent marriage contract? 3. Why a woman refuses to submit to her husband's demand. 4. Whether a husband is obliged to pay alimony or not. The study shows that jurisprudents and jurists have not reached a consensus. As a result the research findings vary. With regard to the "right to be obeyed" (hagh-o-l-ta-a) and the stand point of jurisprudential scholar, the law of alimony can be codified accordingly.
    Keywords: Alimony, marriage, obediance, right to be obeyed, disobedience of wife, means of livelihood
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال