به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "sunni usulites" در نشریات گروه "فقه و حقوق"

تکرار جستجوی کلیدواژه «sunni usulites» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی sunni usulites در مقالات مجلات علمی
  • حسن آب سواران
    تصویب اصطلاحی و مشهور بین اصولیان إمامیه این است که همواره حکم خداوند، تابع نظر مجتهد است و حتی در مواردی که بین آراء و نظرات مجتهدان، اختلاف وجود دارد، همه آن ها صواب و درست و احکام خداوند هستند که به دو نحو تصویب معتزلی و اشعری، بیان شده است. حال سوال این است که آیا اصولیان اهل سنت (عامه) قائل به این تصویب هستند؟ برای یافتن حقیقت این امر، بعد از روشن شدن معانی تصویب، معانی رای، اجتهاد و جایگاه و موارد آن از منظر اصولیان عامه و انشعاباتی که در کلام، فقه و اصول آن ها از آغاز تا اکنون رخ داده، تبیین شده است. سپس به طور گسترده، نظر اصولیان عامه، به ویژه جصاص، غزالی و إبن العربی، مورد بررسی قرارگرفته و با توجه به إعمال عقاید اشاعره در مورد حسن و قبح افعال، توسط غزالی و إبن العربی در اصول فقهشان، روشن شد که آن ها حکم خداوند را فقط در قالب خطاب قطعی، حکم می دانند و غیر از این را نه حکم بلکه منطقه الفراغ از حکم خداوند می دانند؛ بنابراین آن ها قائل به تصویب اصطلاحی نیستند بلکه در کتاب هایشان آن را رد می کنند و قائلان بدان را بیشتر متکلمان معتزلی و اشعری معرفی می کنند. البته اصولیان عامه قائل به نوع دیگری از تصویب هستند که باطل است. به نظر می رسد برای پی بردن به ریشه های تصویب اصطلاحی می بایست در بنیادها و آموزه های کلامی عامه به جستجو و تحقیق پرداخت.
    کلید واژگان: اجتهاد, اصولیان اهل سنت, تخطئه, تصویب, حکم, رای, ظن, منطقه الفراغ
    Hassan Aabsavaran
    Ratification as a term common among the Imami Usulites entails that divine decree is consistently in compliance with the mujtahid’s opinion, and even in cases where the opinions of the mujtahids differ with one another, all of them are right and true and divine. This notion of ratification has been expressed in both Mu‘tazilī and Ash‘arī manners. The question now is whether Sunni Usulites believe in this ratification? To find the truth, various definitions of ratification are given, following which the meanings of verdict and ijtihād and their position and usage are explained in the eyes of the Sunni Usulites, and their branches are explored in theology, jurisprudence and principles, from the beginning until now. Then the opinions of Sunni Usulites, especially al-Jaṣṣāṣ, al-Ghazali and Ibn Arabi are widely examined. Regarding the application of Ash‘arite ideas about good and evil deeds by al-Ghazali and Ibn Arabi in their jurisprudential principles, it becomes clear that they consider divine decree as command only in the case of absolute address, and that they consider the rest not as command but as a mantaqatul-faragh within divine decree. Therefore, they do not believe in ratification as a term; but, they reject it in their books and refer to its advocates as Mu‘tazilī and Ash‘arī. However, Sunni Usulites believe in another type of ratification which is false. It seems that in order to determine the origins of ratification as a term we must study and explore the foundations and doctrines of Sunni theology.
    Keywords: Sunni Usulites, mistakability, ratification, command, verdict, speculation, mantaqatul, faragh
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال