به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « : Tab’eiz » در نشریات گروه « فقه و حقوق »

تکرار جستجوی کلیدواژه «: Tab’eiz» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • غلامرضا پیوندی*، محمود ذوقی سرور

    در زمان وقوع قتل عمد آنچه از آیات و روایات و نیز اجماع به دست می آید، این است که قصاص حقی برای اولیای دم است. در فقه اسلامی برای احقاق حقوق قربانی، شرایطی در نظر گرفته شده است.اما این مسیله پیش می آید که آیا امکان تبعیض در قصاص نفس وجود دارد به این صورت که ولی دم، نسبت به جانی، بخشی از قصاص را اجرا و بخشی دیگر را عفو یا مصالحه کند؟ مسیله ای که مستقیما در نصوص و روایات و نظر فقهای مذاهب اسلامی در گذشته، به آن اشاره نشده است؛ بر اساس یک نظر در میان فقهای معاصر در قصاص نفس نمی توان قایل به تبعیض شد چون نفس یک وجود واحد بالذات است که بعد از اتمام خلقت اعضا روح بر آن دمیده شده است و مثل جسم نیست که دارای اعضای مستقل باشد؛ اما از سوی دیگر با تکیه بر مبانی و قواعد و دلایل حاکم در مسیله قصاص، همچون حق بودن قصاص، قابل مصالحه بودن، وجوب حفظ جان، استحباب عفو، تجزیه پذیر بودن قصاص، شمول قاعده دفع اشد مفسدتین، شمول قاعده الجمع مهما امکن می توان گفت قصاص حق است و همان طوری که می توان از تمام حق قصاص گذشت، می توان با توافق طرفین از بعض حق قصاص نیز گذشت. نهایتا به نظر می رسد نمی توان گفت در قصاص نفس امکان تبعیض وجود ندارد اما می توان با صلح به کمتر از جنایت راضی شد.

    کلید واژگان: قصاص نفس, تبعیض در قصاص, مذاهب اسلامی, اولیای دم, عفو}

    At the time of deliberate murder, what can be deduced from the Quranic verses and Islamic hadiths, as well as ijma’[1], is that qisas-e nafs is a right for the owliya’-e dam[2]. In Islamic fiqh, some conditions have been considered for the realization of the rights of the victim. Yet, a question raises here that if there is any possibility of tab’eiz in qisas-e nafs, so that the valiyy-e dam retaliates partially; i.e., he or she retaliates some part of qisas, or in other words does not take the life of the murderer (i.e., total retaliation); but, in return, by implementing retaliation partially (for instance by cutting one organ like the leg of the murderer) he or she forgives the murderer not to go under capital punishment, or is ready to compromises under some certain conditions. This is an issue that has not been directly mentioned in the Islamic texts and narrations, nor in the jurists’ opinions of various Islamic schools. According to one view among contemporary foqaha[3] in qisas-e nafs, tab’eiz is by no means acceptable since soul is per se a single entity by essence that after the creation of the body organs, the soul has been breathed into them and such soul is not like the body that has independent components or organs. However, relying on the principles, rules and reasons governing the issue of qisas, including the right of qisas, compromisability of qisas, the necessity of saving one’s life, advisability of forgiveness, inclusion of the principle of choosing the lesser of the two evils, etc. one can claim that qisas is a right, and since one can forgive his/her right of qisas completely, he /she can also forgive some parts of his/her right of qisas, or the right of qisas can be waived by the agreement of the parties. To conclude, it seems that one cannot say that there is no possibility of tab’eiz in qisas-e nafs, and owliya’-e dam can be satisfied through compromise with less amount of punishment than blood vengeance, or execution as capital punishment.

    Keywords: : Tab’eiz, qisas-e nafs, Islamic madhahib, ijma’, owliya’-e dam, foqaha}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال