به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « سوءاظهار بدون تقصیر » در نشریات گروه « فقه و حقوق »

تکرار جستجوی کلیدواژه «سوءاظهار بدون تقصیر» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سیدامیرمهدی امین
    تدلیس، از جمله مباحث بحث برانگیز حقوق قراردادها است. در حقوق ایران، تدلیس را به «فریب دادن طرف قرارداد در انگیزه اصلی یا یکی از جهات تراضی» تعریف می کنند. در حقوق ما، تدلیس عیب اراده تلقی نمی شود، چون عیب اراده (رضا) منحصر به اکراه و اشتباه می باشد. در فقه، مشتبه ساختن حقیقت امر بر طرف مقابل، تدلیس تلقی می شود و با توجه به ضمانت اجرایی که برای تدلیس در نظر گرفته اند (خیار فسخ)، تدلیس عیب رضا تلقی نشده و ایراد عقد مبتنی بر قواعد فقهی مثل «قاعده لاضرر» یا «قاعده غرور» است. در حقوق انگلیس نیز، تدلیس عیب رضا به شمار نمی آید چون اصولا عقد، جنبه رضایی ندارد اما چون تدلیس سبب نقض حکم و وظیفه قانونی شده قرارداد را معیوب می سازد.
    کلید واژگان: حقوق انگلیس, فقه اسلامی, سوءاظهار بدون تقصیر, سوءاظهار متقلبانه}
  • سید امیر مهدی امین
    تدلیس ازجمله مباحث بحث برانگیز حقوق قراردادها است. در حقوق ایران، تدلیس را به «فریب دادن طرف قرارداد در انگیزه اصلی یا یکی از جهات تراضی» تعریف می کنند. در حقوق ما، تدلیس عیب اراده تلقی نمی شود، چون عیب اراده (رضا) منحصر به اکراه و اشتباه می باشد. در فقه، مشتبه ساختن حقیقت امر برطرف مقابل تدلیس تلقی می شود و با توجه به ضمانت اجرایی که برای تدلیس در نظر گرفته اند (خیار فسخ)، تدلیس عیب رضا تلقی نشده و ایراد عقد مبتنی بر قواعد فقهی مثل «قاعده لاضرر» یا «قاعده غرور» است. در حقوق انگلیس نیز، تدلیس عیب رضا به شمار نمی آید چون اصولا عقد، جنبه رضایی ندارد اما چون تدلیس سبب نقض حکم و وظیفه قانونی شده قرارداد را معیوب می سازد.
    کلید واژگان: تدلیس, حقوق انگلیس, فقه اسلامی, سوءاظهار بدون تقصیر, سوءاظهار متقلبانه}
    Seyed Amir Mehdi Amin
    In spite of admirable endeavors of the composers of the Iranian Civil Code to adjust and assimilate the valued original views of the Muslim Shia jurists with modern concept, there remain a number of shortcomings in the text of Civil Code when dealing with the subject of misrepresentation. Hence, the Iranian Code defines the concept of misrepresentation as cheating a contracting party to motivate him to agree with the principal parts of the contract. From an analysis of the factors of cheating it can be inferred that the misrepresentation must be purposeful (i.e. with an aim to influence the other party). In other words if such dishonest views and presentations had not been made, the contracting party would have not agreed with the terms of that contract.
    Keywords: Misrepresentation, English Law, Islamic Law, Innocent Misrepresentation, Fraudulent Misrepresentation}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال