به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « معصوم » در نشریات گروه « فقه و حقوق »

تکرار جستجوی کلیدواژه «معصوم» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سعید نظری توکلی، سعید سبوئی جهرمی*، سید رضا تقوائیان
    برخی از فقهای اهل سنت، از گزارش های مورخان در کتاب های سیره، استفاده های فقهی کرده اند، در حالی که فقیهان امامیه تمایلی به استناد به منابع تاریخی در استنباط های فقهی خود ندارند. از آنجا که کتاب های تاریخی می تواند داده های فراوانی از گفتار و رفتار معصومان در اختیار فقیهان قرار دهد، بررسی امکان استناد به گزارش های تاریخ نگاران در استنباطات فقهی، ضروری به نظر می رسد. از این رو، در پژوهش حاضر به دنبال پاسخ گویی به این پرسش هستیم که آیا گزارش های تاریخ نگاران از سیره معصومان می توانند دلیل مستقلی در استنباط فقهی به حساب آیند؟ یافته های پژوهش حاضر که با روش توصیفی- تحلیلی و با استناد به داده های کتابخانه ای انجام شده است، نشان می دهد که هرچند می توان از عناوین چهارگانه «خبر واحد»، «قول کارشناس»، «تواتر» و «انسداد» به مثابه ادله حجیت گزارش مورخ بهره جست، ولی با توجه به محدودیت ها و مشکلات روشی در منابع تاریخی، تنها با پذیرش اعتبار انسداد در گزارش های مورخان، می توان منابع تاریخی را یکی از دلایل فقهی برای استنباط احکام فقهی تکلیفی یا وضعی به حساب آورد.
    کلید واژگان: حکم شرعی, سیره عملی, معصوم, مورخ}
    Saeed Nazaritavakkoli, Saeed Sabouei Jahromi *, Seyed Reza Taghvaeian
    Some Sunni jurists have made jurisprudential use of the historians' reports in the Sirah books (books about infallible’s life). While the Jaʿfari (Imamiyya) jurists do not want to infer to historical sources in their jurisprudence inference. Since historical books can provide jurists with a lot of data about the speech and behavior of infallibles, it seems necessary to investigate the possibility of citing the reports of historians in jurisprudential inferences. Therefore, in the present study, we try to answer the question of whether the historians' reports of the lives of the infallibles can be considered an independent reason in jurisprudential inference. The findings of the present research, which was carried out by descriptive-analytical method and based on library data, it shows that although the four titles "khabar vahed" (single news), "expert's opinion", "khabar motavater" (frequent news) and "instead" (blocking in Islamic sources) can be used as proofs of the authenticity of the historian's report. But according to the limitations and methodological problems in historical sources, only by accepting the validity of "Ensedad" in historians' reports, historical sources can be considered as one of the jurisprudential reasons for inferring imperative rule or positive rules.
    Keywords: Historian, infallible, practical life, religious rulings}
  • عطیه علیزاده نوری، حسین ناصری مقدم، علیرضا عابدی سرآسیا

    تقریر معصوم(ع) به مثابه ی یکی از اقسام سه گانه ی سنت، آن است که رفتاری در حضور ایشان انجام شود، و با وجود امکان ردع از سوی ایشان، موضعی اتخاذ شود که حاکی از رضایت است. مسائل مختلفی در باب تقریر معصوم(ع) مورد عنایت است؛ یکی از آن ها، گونه شناسی تقریر است که بدان پرداخته نشده است. نوشته حاضر به منظور تبیین مراتب تقریر، بررسی درجات دلالی و مصداق یابی انواع آن در محدوده فقه مذاهب خمسه، تدوین یافته است که در ذیل هشت عنوان، گونه های شناسایی شده ی سنت تقریری گردآوری شده و به نقد و بررسی مصادیق آن پرداخته می شود. گونه های تقریر عبارتند از: 1- تصدیق قول یا فعل، 2- مدح و ثنای فاعل، 3- مشارکت معصوم(ع) در عمل، 4- امر کردن به لوازم قول یا فعل، 5- رضایت به نتایج حاصل از فعل، 6- سکوت همراه با تبسم/ خنده 7- بازگوکردن کلام، بدون تصدیق یا تکذیب آن، 8- صرف سکوت.

    کلید واژگان: تقریر, سکوت, سنت, معصوم, فقه, عدم ردع}
    Atiyyeh Alizadeh Nouri, Husayn Naseri Moqaddam, Alireza Abedi Sarasia

    The Infallible’s (A. S.) taqrīr، as one of the three tradition types، is that an action is carried out in their presence، and although they can hinder it، they would adopt a position that would denote their consent. There are different issues of interest concerning the Infallible’s (A. S.) taqrīr. One of them is the typology of taqrīr، which has not been dealt with yet. The present paper has been written for elucidation of degrees of taqrīr، examination of the evidential degrees and finding types of its true evidence within the five schools’ jurisprudence. Then، the identified types of the sunna of taqrīr are compiled and critically reviewed under eight topics. Types of taqrīr are as follows: 1. Confirmation of words or actions; 2. Praising the actor; 3. Participation of the Infallible (A. S.) in the action; 4. Commanding the requirements of the words or actions; 5. Consent to the outcomes of the actions; 6. Silence along with smile/laughter; 7. Retelling the words، without confirming or denying، 8. Merely keeping silent.

    Keywords: taqrīr (tacit approval), silence, sunna, Infallible, jurisprudence, non, hindrance}
  • محمد جعفری هرندی*
    تقیه یکی از باورهای شیعه است و در جائی قابل اعمال می باشدکه جان یا مال و یا عرض شخص در خطر تعرض دشمن بوده و حفظ آن منوط به اظهارسخن یا عملی برخلاف موازین مسلم دینی باشد. امامان معصوم نه تنها اجازه داده اندکه به این حکم عمل شود بلکه خود بدان عمل نموده تا جائی که پاره ای از روایات متضمن حکم شرعی براساس تقیه صادر گشته و لذا نمی تواند مستند حکمی، تحت عنوان سنت، قرارگیرد. از سوئی فقها، بسیاری ازروایات مخالف با نظر مشهور و موافق با نظر اهل سنت را حمل برتقیه کرده و بدان عمل ننموده، درحالی که نظر غیرمشهور منطبق یا مستند به آن روایات می باشد. لذااین سوال؛ به جد، مطرح می شود که چه باعث شده که امام(ع)تقیه نماید، درحالی که شان حضرتش، در مقام بیان احکام و حفظ حوزه دین، چون پیامبراست و پیامیر تقیه نکرده وگرنه نقض غرض می شده؟ فرضیه اثبات شده در پاسخ این پرسش این است که ملاک تقیه با توجه به متن روایات و عمل معصومان(ع) به خطر افتادن موقعیت شیعه در امر حکومت بوده و بنابراین روایاتی را می توان حمل برتقیه کرد که مربوط به احکام فقهی مرتبط باشوون حاکم باشد و نه هر روایت مخالف با نظر مشهور و موافق با دیدگاه اهل سنت.
    کلید واژگان: تقیه, معصوم, حکومت, تشیع, بیان احکام}
    Mohammad Jafari Harandi*
    Taqiyyah is one of Shiites beliefs. It is applicable where a person's property, life, or prestige is prone to the threat of an enemy and preserving them shall be subject to produce a statement or practice contrary to the absolute religious rules. Innocent Imams have not only authorized to act according to this order, but also they have adhered to it so that some traditions which guarantee religious orders have been issued based on Taqiyyah. Therefore, an order cannot be documented based on the tradition. On the other hand, jurists deem many of the traditions that are contrary to the famous view and in conformity to the view of Sunnis as Taqiyyah and hence, did do act accordingly. However, the infamous view conforms to those traditions or can be documented to them. This question is then raised seriously as what caused Imam (peace be upon him) to develop Taqiyyah although his position in announcing the orders and safeguarding the religion is like the Prophet. But the Prophet did not Taqiyyah, otherwise it would be regarded as violation of the intention. The hypothesis proven to answer this question is that according to the texts of narrations and traditions of innocents Imams (peace be upon them), the basis of Taqiyyah was that the situation of Shiite in the government was jeopardized. Therefore, the traditions can be regarded as Taqiyyah that are related to jurisprudence orders in relation with the governing prestige and not any tradition contrary to the well-known opinions that agree with the views of Sunni people.
    Keywords: Taqiyyah, Innocent, Government, Shiite, Statement of orders}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال