به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Contagious disease » در نشریات گروه « فقه و حقوق »

تکرار جستجوی کلیدواژه «Contagious disease» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمدرضا علی زده مقدم بیرکی*، مجتبی الهی خراسانی

    در شرایط پرمخاطره که حیات یا سلامت جسمی نجاتگران را مورد تهدید جدی قرار می دهد، تشخیص وظیفه دینی و قانونی برای نجات جان گرفتاران یا حفظ جان نجاتگران، کاری دشوار است. این تحقیق به روش توصیفی تحلیلی، دلایل و مستندات فقهی را وارسی کرده و با بازخوانی ادله امداد و نجات پرمخاطره در موقعیت های مختلف، احکام متفاوتی را نتیجه گرفته است. در صورت تساوی نفوس، نجات و درمان واجب نیست؛ زیرا هر دو واجب الحفظ هستند. همچنین به مقتضای حدیث «لاضرر» و تعمیم نهی از عبادات و اطعمه زیان آور به موقعیت ضرر جسمانی، بر نجاتگر واجب نیست که در موقعیت نبود تجهیزات محافظتی به منظور درمان و دفع ضرر از دیگری، خودش متحمل ضرر معتنابه شود. اما با توجه به اطلاقات ادله امداد و نجات، رجحان و استحباب در این شرایط به اثبات رسید. استناد به حدیث «لا عدوی» در نفی قانون سرایت بیماری و ماندن در محیط شیوع بیماری واگیردار، مردود است؛ لکن نجاتگران عرصه طبابت و پرستاری، علاوه بر برخورداری از دانش، تخصص و تجهیزات، طبق تعهد به عنوان الزام ثانوی تا حد امکان باید به درمان بپردازند. اما در صورت ترک نجات در این شرایط، نمی توان حکم به ضمان تارک نجات نمود؛ هرچند فرد، مرتکب معصیت شده است.

    کلید واژگان: نجات مصدومان, امداد, درمان, مخاطره, تهلکه, لاضرر, بیماری واگیردار, اضرار به نفس, حفظ نفس, ایثار}
    MuhammadReza Alizadeh Moqaddam Beiraki *, Mojtaba Elahi Khorasani

    It is difficult to discern the religious and legal duty to save the lives of those trapped or to save the lives of rescuers in dangerous situations that seriously threaten the life or physical health of the rescuers. This research has reviewed the reasons and jurisprudential documents in a descriptive-analytical method and concluded different rulings by rereading the evidence of venturous search and rescue in different situations. Rescue and treatment in the case of equality of lives are not obligatory, because both of the lives must be saved. It is not obligatory, according to the necessity of the Ḥadīth (“News” or “Story”) of “prohibition of detriment (Arabic: لا ضرر, Ḥadīth of harm)” and the generalization of harmful worships and food to the situation of physical harm, on the savior to suffer the harm in the absence of protective equipment for the purpose of treating and repel the harm from others. However, according to the absoluteness of the proofs of search and rescue, preference (Arabic: رججان, Rujḥān) and recommendation (Arabic: استحباب, Istiḥbāb) were proved in these conditions. It is rejected to refer to the Ḥadīth of “No Infectiousness (Arabic: لا عدوی)” in denying the contagion of disease and staying in the environment of the outbreak of the contagious disease. However, the rescuers in the field of medicine and nursing, in addition to having knowledge, expertise and equipment, according to the commitment, should provide treatment as much as possible as secondary necessity. However, it is not possible to sentence to the liability of a leaver of rescue in case of failing (abandoning) to rescue in these circumstances, although the leaver has committed a sin.

    Keywords: Rescuing injured people, Rescue, Treatment, Venturous, DestructionDestruction (Arabci: تهلکی), Prohibition of detriment (Arabic: لا ضرر, Ḥadīth of harm), Contagious disease, Self-harm (or damaging others), Protection of human, Altruism}
  • مهدی ساجدی*، حسام الدین ربانی
    در این جستار، تاثیر بیماری های مسری بر استطاعت و اعمال و مناسک حج بررسی می شود. نتایج حاصل از پژوهش با روش کتابخانه ای عبارت است از اینکه بیماری مسری چنانچه خطرناک باشد و فرصت ادای مناسک را تا آخرین زمان ممکن از فرد مبتلا سلب کند، وی از استطاعت خارج می شود و درصورتی که توانایی مالی او باقی باشد، در سال جدید باید اقدام کند. اما اگر از سلامت جسمی برخوردار و از ابتلای به بیماری مسری موجود در سرزمین عربستان خایف است، درصورتی که ظن ابتلا به بیماری، قوی و عقلایی باشد، خوف از ابتلا مانع وجوب حج می شود و درصورتی که بداند یا احتمال قوی دهد در عربستان، اقدامات پیشگیرانه و صحیح از سرایت بیماری صورت می گیرد، خوف مزبور مانع وجوب حج نیست. در این فرض، چنانچه باوجود اقدامات احتیاطی و پیشگیرانه، به بیماری مسری مبتلا شود و در عین حال بتواند قبل از گذشت زمان با رعایت دستور پزشک، اعمال و مناسک خود را ولو با اکتفا به اقل واجبات و ارکان به اتمام رساند، حج او مجزی است، وگرنه بیماری و عدم امکان ادای اعمال، کاشف از عدم استطاعت او در آن سال است.
    کلید واژگان: استطاعت, سلامتی, حج, بیماری مسری, خوف}
    Mahdi Sajedi *, Hesam Al-Din Rabbani
    In this paper, the effect of dangerous contagious diseases on the ability and acts and rituals of Hajj is studied. This library research concludes that if the contagious disease is dangerous and deprives the affected person from the opportunity to perform the rituals until the last possible time, he would lose the ability and in the case that his financial ability remains, he should take action in the next year. However, if he is healthy and is afraid of contracting a contagious disease existing in Saudi Arabia, if the conjecture of contracting the disease is strong and rational, the fear of contracting the disease prevents the obligation of Hajj and in case he knows or it seems strongly probable to him that preventive and appropriate measures will be taken against the spread of the disease in Saudi Arabia, such a fear does not prevent the obligation of Hajj. In that case, if, despite precautionary and preventive measures, he contacts a contagious disease and at the same time, following a physician's instructions, he is able to complete his acts and rituals before the time expires, even if he confines himself to performing the minimum obligations and rituals, his Hajj is sufficient (Mujzi). Otherwise, illness and failure to perform the acts indicate his inability in that year.
    Keywords: Ability, Health, Hajj, Contagious Disease, Fear}
  • علیرضا رجب زاده، بهاره شفیعی*
    امروزه گسترش بیماری های مسری خطرناک ازقبیل ایدز، هپاتیت، ابولا، سل و... بحران هایی را در دنیا ازجمله ایران به وجود آورده است؛ ازجمله مسایل مهم دراین زمینه مسئولیت مدنی اشخاص حقوقی ناشی از انتقال بیماری های مسری خطرناک می باشد. آنچه در حقوق انگلستان، از آن تحت عنوان مسئولیت مدنی یاد می شود، شبه‫جرم است. ازجمله اشخاص حقوقی انتقال دهنده بیماری مسری خطرناک بیمارستان است که قصور هریک از مسیولین بیمارستان می تواند موجب انتقال بیماری مسری خطرناک به بعضی از افراد شود. مسئولیت مدنی بیمارستان حسب مورد می تواند قراردادی یا قهری باشد یا سازمان انتقال خون وظیفه دارد خون و فرآورده های خونی سالم و عاری از هرگونه آلودگی را انتقال دهد، لذا درصورت قصور هریک از اشخاص حقوقی باید تعهدات و الزام های قانونی برای آنها در نظر گرفته شود تا از پایمال شدن حقوق قربانیان این گونه بیماری ها جلوگیری به عمل آید.
    کلید واژگان: مسئولیت مدنی, شبه‫جرم, بیماری مسری, اشخاص حقوقی}
    Alireza Rajabzadeh, Bahareh Shafiei *
    Today the expansion of contagious diseases from HIV, Hepatitis, Ebola, Tuberculosis, made several crises in the world including our country, Iran. Among significant problems in this area is the responsibility of legal entities which is due to transmission of dangerous contagious diseases. What is called “Civil Liability” in English law is tort. Legal entities which are responsible for transmission of dangerous contagious diseases are the hospitals which negligence of any of hospital authorities can cause the transmission of the dangerous contagious disease to some people. “Civil Liability” of the hospital in the case can be contractual or tortuous or blood transfusion center which has the obligation of transportation of healthy and free from contamination blood and blood products, so in the event of neglect of any of legal entities, legal obligations must be considered so the rights of the victims of these diseases won't be violated.
    Keywords: Civil Liability, Tort, Contagious Disease, Legal Entities}
  • علیرضا رجب زاده، بهاره شفیعی*

    امروزه گسترش بیماری های مسری خطرناک نظیر ابولا، ایدز، انواع هپاتیت و... جامعه بشری را با چالش های بزرگی مواجه ساخته و مسائلی را در باب مسئولیت مدنی ایجاد کرده است. مسئولیت مدنی یکی از مباحث مهم حقوق خصوصی است که به عنوان ضمانتاجرای حقوق فردی محسوب میشود. لذا با بررسی مسئولیت مدنی اشخاص حقیقی دخیل در انتقال بیماری مسری خطرناک و میزان مسئولیت هر یک از آنها، میتوان از پایمال شدن حقوق قربانیان این بیماری های مسری خطرناک جلوگیری نمود؛ برای مثال اگر آرایشگری در اثر بیمبالاتی موجب انتقال بیماری به فرد سالمی شود از موجبات مسئولیت وی است. همچنین اگر مادری در انجام واکسنهای قبل از بارداری و انجام آزمایش های لازمه خودداری ورزد و موجب انتقال بیماری به کودک خود شود از موجبات مسئولیت اوست. از طرفی مسئولیت ناشی از انتقال بیماری مسری فقط مخصوص بیماران مطلع نسبت به بیماری خود نبوده و بیماران ناآگاه را نیز دربرمیگیرد و مسئولیت بیماران ناآگاه را می-توان با مبانی اتلاف و تسبیب اثبات نمود.

    کلید واژگان: مسئولیت مدنی, شبه جرم, بیماری مسری, حقوق انگلیس, ایدز, اتلاف, تسبیب}
    Alireza Rajabzadeh, Bahareh Shafiei

    Nowadays, the human society is facing big challenges as a result of development of serious contagious diseases, such as Ebola, various kinds of Hepatitis, HIV and … and it has created civil liability problems. Civil liability is one of the most important issues in private law, which is considered sanction of individual rights. This paper deals with civil liability of natural persons resulting from transmission of serious contagious diseases and liability of each of them so as to prevent from violation of the rights of victims suffering from such severe contagious diseases. For instance, if a hairdresser causes disease transmission to a healthy person due to his/ her imprudence, it indicates an element of his/ her liability. Also, if a mother refrains from pre-pregnancy vaccination and needed tests and thus causes disease transmission to her baby, it is indicative of an element of her liability. On the other hand, liability arising from contagious disease is not particular to patients who are aware of their disease, but also involves unknowing patients and the liability of unaware patients can be proven by destruction and causation rules.


     

    Keywords: Civil Liability, Tort, Contagious Disease, British law, AIDS, loss, Indirect Causation}
  • اکبر محمودی*
    بیماری های واگیردار به خصوص کرونا [کووید 19] از مسایل چالش برانگیز در جهان است که همه ابعاد زندگی بشر را تحت شعاع خودش قرار داده است. از عوامل اساسی در شیوع این بیماری ها کتمان آن ها از دیگران است. این مقاله در زمان شیوع بیماری کرونا در جهان با روش تحقیق توصیفی تحلیلی و اسناد کتابخانه ای نگارش یافته و تازه ترین دست آوردهای فقهی و حقوقی را درباره بیماری های واگیردار به ویژه کرونا و کتمان آن ها ارایه کرده است. ادله فراوانی ازجمله قاعده نفی ضرر، قاعده لزوم دفع ضرر محتمل، عمومات و اطلاقات ادله ممنوعیت قتل و اصل احتیاط بر حرمت و ممنوعیت کتمان بیماری های واگیردار مانند کرونا دلالت دارند. کتمان کننده براساس قاعده اتلاف، قاعده تسبیب، قاعده غرور، قاعده ممنوعیت کتمان حقیقت، قاعده لزوم ارشاد جاهل، قاعده تعهد ایمنی و قاعده تعهد به مراقبت متعارف ضامن زیان و مرگ دریافت کننده بیماری از وی است و دیه از مال وی دریافت می شود. انتقال دهنده بیماری طبق قاعده تحذیر، قاعده اقدام و قاعده قوی تر بودن مباشر از سبب با افشای بیماری ضمان و مسئولیت مدنی نخواهد داشت. در صورت مرگ دریافت کننده بیماری قصاص منتفی بوده و باید دیه پرداخت شود؛ زیرا قصاص در قتل عمد مشروط به مباشرت در نزد برخی فقهاء و غالبی بودن فعل در کشندگی در نزد همه فقهاء است، درحالی که در این جا محل تردید است، بنابراین طبق قاعده احتیاط در دماء و قاعده درء قصاص اجرا نمی شود. در قتل شبیه عمد و قتل خطای محض قصاص از نظر فقهاء درکل ازجمله این جا منتفی است.
    کلید واژگان: بیماری واگیردار, کتمان بیماری واگیردار, مسئولیت مدنی کتمان, ضمان کتمان, کرونا, کووید 19}
    Infectious diseases, especially coronavirus, are one of the most challenging issues in the world, overshadowing all aspects of human life. One of the main factors in the spread of these diseases is their concealment from others. This article was written at the time of the outbreak of corona in the world using descriptive-analytical research methods and library documents and has provided the latest jurisprudential and legal achievements on infectious diseases, especially coronavirus and their concealment. Numerous evidences, including the rule of denial of harm, the rule of necessity of repulsion of probable loss, the generalities and applications of the prohibition of murder and the principle of precaution, indicate the sanctity and prohibition of concealment of infectious diseases such as corona. The concealer is the guarantor of loss based on the rule of loss, the rule of consolation, the rule of pride, the rule of prohibition of concealment of truth, the rule of the necessity of ignorant guidance, the rule of safe commitment and the rule of commitment to conventional care. The transmitter of the disease according to the warning rule, the rule of action and the rule that the steward is stronger will not have a guarantee and civil liability due to the disclosure of the disease.
    Keywords: Contagious Disease, latent contagious disease, latent civil liability, concealment guarantee, corona, covid 19}
  • علیرضا یزدانیان، مریم ثقفی
    رسالت حقوق مسئولیت مدنی حمایت از زیان دیده و جبران خسارات وارده است. اما در برخی مواقع زیان دیده، عامل زیان نیز می باشد. بیمار مبتلا به بیماری واگیردار، نمونه زیان دیده ای است که در صورت انتقال بیماری خود و آسیب به دیگران می بایست خسارات وارده را جبران نماید. از این رو حقوق به این گونه بیماران هنگامی که به بیماری خود واقف هستند، تکالیف متعددی تحمیل می نماید. تعهد به ایمنی اشخاص دیگر و اجتناب از اضرار به آن ها، اعلام بیماری به اشخاص مرتبط با بیمار و انجام اقدامات احتیاطی از سوی بیمار از جمله تکالیف مزبور است. حمایت از سلامت انسان ها به حدی حایز اهمیت است که گاه مسئولیت انتقال بیماری گریبان گیر مادران و انسان های نیکوکار نیز می شود. برای مثال اهمال مادر در انجام آزمایشات بارداری و تزریق واکسن های مورد نیاز قبل از بارداری از موجبات مسئولیت اوست و همچنین اهدای خون توسط بیمار مطلع از بیماری واگیردار خود، مسئولیت اهداکننده را به همراه دارد و انگیزه احسان، سبب مصونیت او نمی شود. از سوی دیگر مسئولیت ناشی از انتقال بیماری تنها مخصوص بیماران مطلع از بیماری خود نبوده و بیماران ناآگاه را نیز شامل می شود. از این رو مسئولیت بیماران اخیر را می توان با مبانی اتلاف و تسبیب ثابت نمود.
    کلید واژگان: بیماری واگیردار, بیمار, مسئولیت مدنی, تعهد به ایمنی, احتیاط}
    Ali Reza Yazdanian, Maryam Thaqafi
    The goal of civil liability is to protect the injured persons and compensates all loss. But in some cases, the injured person is also the one who causes damage himself. An ill person with contagious disease is a sample of injured ones who should compensate the loss if he transmits his illness and damages others. For this, the law determines duties for theses ill people who are aware of their illnesses. Some of the mentioned duties are care for the safety of others and preventing from others losses, announcing the disease to whom are related to him and carrying out the cautious affairs to avoid dangers. The protection of human safety is as important that sometimes the responsibility of transmitting diseases are being involved the generous persons and mothers. For instance, carelessness of mothers to do pregnancy tests and injecting the necessary vaccines before pregnancy causes responsibility for them. Blood donation by someone with contagious disease who is aware of his disease is accompanied the responsibility of the donor and the intention of charity does not make him be protected. From the other side, the responsibility that originates from transmitting diseases is not included ones who are aware of their diseases but those who are not aware. Therefore the responsibility of unaware ill persons can be proved by the principles of damaging and causation.
    Keywords: Contagious disease, Ill persons, Civil liability, Care for the safety, Cautious}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال