به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Freedom » در نشریات گروه « فقه و حقوق »

تکرار جستجوی کلیدواژه «Freedom» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمدطاها جوانبخت*
    بسیاری از حقوق دانان غایت حقوق عمومی را رسیدن به دولت حقوقی می دانند، یعنی دولتی حداقلی و منحصر به ساختارهای حقوقی که تا حد ممکن از آن ها سیاست زدایی شده است. تاکید برخی اندیشمندان بر بیشینه شدن حقوق و کمینه شدن سیاست در دولت، از باب رویکردی کانتی به مفهوم خیر همگانی است؛ زیرا انسان ها به مراتب می توانند در پیشگاه حقوق به صورت برابر پذیرفته شوند؛ اما در پیشگاه سیاست این برابری تا حدود زیادی تحت تاثیر مسائلی دیگر قرار گرفته و مخدوش می شود. دولت حقوقی در اندیشه های متفاوتی از یونان باستان گرفته تا لیبرالیسم و حتی اسلام نمودهای متفاوتی داشته است؛ اما شاید بتوان خاستگاه اصلی آن را سنت لیبرالیسم دانست؛ زیرا در این سنت به محدود کردن اختیارات دولت توسط قانون بیشتر توجه شده است. فون هایک به عنوان یک لیبرتارین از مکتب اتریش، یکی از افراطی ترین نظریه های دولت حقوقی را ارائه می دهد و دولتی کمینه و منحصر به نظارت قضایی چه بر مردم و چه بر اعمال اداری خود دولت پیشنهاد می دهد و منکر لزوم تاسیس سایر نهادهای دولتی و البته نهاد قانون گذار است. در این مقاله به بررسی اصول بنیادین اندیشه هایک می پردازیم تا شاید درنهایت بتوانیم نقدهایی بر نتیجه این مبانی یعنی دولت حقوقی هایک مطرح کنیم.
    کلید واژگان: دولت حقوقی, فون هایک, نظم خودانگیخته, تکامل, عدالت, آزادی, بازار, لیبرالیسم}
    Mohammadtaha Javanbakht *
    Many legal scholars consider the ultimate goal of public law to be the establishment of a rule of law state, which is a minimalist state limited to legal structures that are as depoliticized as possible. The emphasis of some thinkers on maximizing rights and minimizing politics in the state stems from a Kantian approach to the concept of the common good, as humans can be more equally accepted before the law, but this equality is largely distorted and compromised in the political sphere. The legal state state has manifested itself in various forms of thought, from ancient Greece to liberalism and even Islam, but its main origin can perhaps be traced back to the liberal tradition, as this tradition has paid more attention to limiting the powers of the state through law.Friedrich von Hayek, as a libertarian from the Austrian school, presents one of the most extreme theories of the rule of law state. He proposes a minimal state limited to judicial oversight, both over the people and over the state's own administrative actions, and denies the need to establish other state institutions, including the legislative branch. In this article, we will examine the fundamental principles of Hayek's thought in order to ultimately be able to criticize the result of these foundations, namely Hayek's conception of the rule of law state.
    Keywords: Legal State, Von Hayek, Spontaneous Order, Evolution, Justice, Freedom, Market, Liberalism}
  • حسن محسنی*، فاطمه صفری

    در جرایم مطبوعاتی، ممکن است دادگاه نخستین بر اساس رای هیات منصفه حکم به برائت و یا محکومیت متهم را صادر نماید. حکم محکومیت بر اساس تبصره 3 ماده 43 قانون مطبوعات (مصوب 22/12/1364) قابل فرجام خواهی است. اما در خصوص قابل فرجام بودن حکم برائت تصریحی در قانون وجود ندارد. آیا باید در این خصوص به قاعده عام عدم قطعیت آراء کیفری رجوع نمود یا اینکه قانونگذار از تدوین قانون به این شکل مصلحت خاصی را مد نظر داشته است؟  در این راستا شعبه 42 دیوان عالی کشور در برداشت از تبصره 3 ماده 43 قانون مطبوعات و نیز بنیادهای قانون مطبوعات که مبتنی بر اصل آزادی مطبوعات در بیان اندیشه هاست، عقیده بر قطعیت رای برائت صادر شده از دادگاه نخستین در جرایم مطبوعاتی دارد که البته این گرایش با ماهیت حقوق و آزادی مطبوعات سازگار است. رای درستی که با اهداف مطبوعات و حضور هیات منصفه سازگار است.

    کلید واژگان: مطبوعات, جرایم مطبوعاتی, هیات منصفه, آزادی, برائت}
    Hassan Mohseni*, Fatemeh Safari

    In press crime, perhaps lower court acquit or convict accused based on jurie’s opinion. The conviction is appealable based on article 43 (3) of Press law 1986, but about appealable of acquittal (no guilty) the law is silent. Is that appealable based on general rules or legislator contemplated to special expediency? 42th branch of supreme court base on inference of 43 (3) of Press law 1986 and foundation of Press law, which is based on liberty of press, upheld acquittal judgment issued by lower court, a non-appeal judgment (final); a judgment that is conform to the nature press activities and liberty of press law.

    Keywords: Press, Press Crime, Jury, Freedom, Innocence}
  • محمد جلالی*، محسن طاهری، وحید بیات مختاری
    اقدام یا تصمیمی که منجر به محدودیت در یک حق فردی شود، اگر هدف مشروعی را پیگیری و به طور منطقی با آن مرتبط و از ابزاری استفاده کندکه کمترین هزینه را ایجاد نماید، می توان آن را برخوردار از تناسب دانست. بنابراین آزمون تناسب مبتنی بر تحلیل هزینه - فایده است. اصل تناسب یک ساختار و ابزار روش شناختی و فرایندی هوشمندانه برای بررسی اقدامات مقامات عمومی می باشد. یکی از اهداف دیوان عدالت اداری را می توان متناسب سازی اقدامات ماموران و نهادهای عمومی از طریق هدایت آن ها در مسیر اهداف مقنن و جلوگیری از تخطی سازمان ها، ادارات و کارکنان آن ها از اهداف قانونی و ممانعت از بکارگیری ابزار و اقدامات نامتناسب دانست. اصل تناسب می تواند در نیل به این هدف کمک شایان توجهی نماید. با تتبع در رویه آن نهاد، اجرای نظام مند و ساختاریافته اصل موصوف را شاهد نمی باشیم. اگرچه در پاره ای موارد می توان توجه ضمنی به مفهوم اصل تناسب را علی رغم عدم ابتناء و استناد رای به اصل مذکور را ملاحظه کرد.
    کلید واژگان: حق, آزادی, منافع عمومی, اصل تناسب, دیوان عدالت اداری}
    Mohamad Jalali *, Mohsen Taheri, Vahid Bayatmokhtari
    An act or decision that results in a restriction of an individual right can be considered proportionate if a person pursues a legitimate aim and uses a logically coherent tool that entails the lowest cost.Therefore, the proportionality test is based on the cost-benefit analysis. The proportionality principle is a structural and methodological tool as well as an intelligent procedure for reviewing the actions of public authorities. One objective of the Administrative Court of Justice could be to ensure that the actions of officials and institutions are proportionate by directing them toward the legislative goals and preventing departments, organizations, and their employees from violating the law or using disproportionate measures. The principle of proportionality can help achieve this goal. However, the examination of the noted institution's approach does not reveal any systematic and structured implementation of the above-mentioned principle. In some cases, an implicit respect for the principle of proportionality can be observed, although the opinion in accordance with the above principle is not cited.
    Keywords: Right, Freedom, Public Interest, Principle Of Proportionality, Administrative Court Of Justice}
  • علیرضا دبیرنیا*، آیت الله جلیلی، احسان موحدی پور

    آزادی کسب و کار از مصادیق آزادی اقتصادی در هر نظام حقوقی است که به موجب آن شهروندان هر جامعه، حق دارند هر کسب و کاری را انتخاب نمایند. این حق بنیادین و تکلیف دولت برای حمایت از آن در اسناد قانونی و حقوقی از جمله: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، قوانین عادی داخلی و اسناد بین المللی شناسایی و هنجارسازی شده است. به منظور احقاق حقوق فردی و تضمین از این حق اقتصادی، هیات عمومی دیوان عدالت اداری جهت تحقق اصل حاکمیت قانون، در چارچوب کارویژه ذاتی خود و نظارت قضایی بر تصمیمات عام الشمول، آراء متعددی در دعاوی مختلف صادر کرده است. مساله اصلی نحوه عملکرد هیات عمومی دیوان عدالت اداری در انجام این وظیفه قانونی است. پرسش این پژوهش بدین صورت است که رویه قضایی هیات عمومی دیوان چگونه و به چه نحو ازادی کسب کار را تضمین کرده است؟ یافته های این پژوهش که به روش توصیفی- تحلیلی و همراه با نقد دعاوی و آراء قضایی صادره است، دلالت بر آن دارد که مهمترین جهات رسیدگی به قضایا عبارتند از: رعایت اصل صلاحیت صدور مجوز، توجه به اصول حقوق رقابت در صدور مجوزها، خروج موضوعی بعضی مشاغل همانند سردفتری و وکالت از مفهوم کسب و کار، که نشان گر درک دقیق و حمایت ویژه دیوان عدالت اداری از این حق به نسبت سایر مراجع مقررات گذار یا نهادهای اجرایی است، که می تواند راهنمای قضایی برای نهادهای تقنینی و مقررات گذار در اعمال و اجرای آزادی کسب و کار و تضمین و حمایت از این حق اقتصادی در معنای واقعی خود باشد.

    کلید واژگان: آزادی کسب و کار, رویه قضایی, هیات عمومی دیوان عدالت اداری, نظارت}
    Alireza Dabirnia *, Ayatollah Jalili, Ehsan Movahedipoor

    Economic freedom is the basis of business freedom in any economic and legal system, whereby the citizens of society have the right to choose any business according to their ability, expertise and personal creativity. This important and fundamental principle and the duty of the government to guarantee and support it has been and standardized in the Constitution of the Islamic Republic of Iran, domestic laws and international documents. In order to judicially monitor general decisions, realize the principle of the rule of law assert individual and social rights, the General Board of the Court of Administrative Justice has issued opinions in various lawsuits in order to support and guarantee this right and perform its inherent special task. The findings of this research, which were issued in a descriptive-analytical method and along with the criticism of lawsuits and judicial opinions, indicate that the most important aspects dealing with cases are: with the principle of licensig authority, paying attention to the principles of competition rights in licensing, The subject departure of some professions such as notary and attorney from the concept of business, which shows the more accurate understanding and special support of the Administrative Court of Justice of this economic right compared to other regulatory authorities executive institutions. The interpretation and explanation of the concept of freedom business in the Administrative Court of Justice can be a judicial guide for legislative and regulatory institutions in applying and implementing the freedom of business and protecting this economic right in its true sense.

    Keywords: Freedom, Judicial Supervision, Administrative Court of Justice, Business}
  • حسین رحمانی تیرکلایی*
    در عصر حاضر که حقوق بشر در بستر شهروند بودن اعمال می شود و همان شهروند در تمام جنبه های زندگی تحت کنترل و تجسس نامحسوس قرار می گیرد و در همان حال در خطر تعلیق عنوان شهروندی و خشونت مستقیم حاکم و قانون است، در عصری که همان حداقل حمایت انسانی تحت عنوان نظام حقوق بشر، از میلیون ها پناهنده و آواره ای که هیچ جایی در قلمرو دولت- ملت ندارند، دریغ می شود، در چنین جهانی است که اولین گام برای مقابله و مقاومت له زندگی، آگاهی به موقعیتی است که همگی در آن قرار داریم. مفهوم آزادی در گفتمان حقوق بشر، که خود در درون گفتمان سیاسی دولت- ملت جای دارد، به عنوان ماهیت و دال مرکزی آن در تقابل با نهاد دولت- ملت دچار همان تناقضی است که در نظریات قرارداد اجتماعی وجود دارد. این پژوهش با طرح این سوال که مفاهیم آزادی و قدرت در گفتمان حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران چه جایگاهی دارند، ضمن تشریح و کاوشی در ماهیت حقوق بشر و بسترهای شکل گیری این گفتمان، بر این نظر است که حقوق بشر تاکنون امری سیاسی بوده و اگر بتوان برای این گفتمان فراتر از ماهیت سیاسی آن نقشی قائل شده که مدعای آن است، یعنی صیانت آزادی، لزوما باید راهکاری برای ایجاد گفتمانی جدید خارج از الزامات و تعریفات تحمیل شده از سوی گفتمان قدرت محور دولت- ملت جست.
    کلید واژگان: آزادی, قدرت, حقوق بشر, حقوق طبیعی, بررسی مقایسه ای}
    Hossian Rahmanitirkalai *
    In today's age, when human rights are applied in the context of being a citizen, and the same citizen is under control and imperceptible surveillance in all aspects of life, and at the same time, he is in danger of suspension of the title of citizenship and direct violence of the ruler and the law. Minimum human support under the title of human rights system is denied to millions of refugees and displaced people who have no place in the territory of the nation-state. It is in such a world that the first step to confront and resist the pressure of life is to be aware of the situation that all We are in it. The concept of freedom in the discourse of human rights, which is itself within the political discourse of the nation-state, as its essence and central signifier in opposition to the institution of the nation-state, has the same contradiction as in the theories of the social contract. By raising the question of what is the position of the concepts of freedom and power in the human rights discourse of the Islamic Republic of Iran, while explaining and exploring the nature of human rights and the foundations of the formation of this discourse, it is of the opinion that human rights have been a political matter until now and if To be able to assign a role to this discourse beyond its political nature, that is,
    Keywords: Freedom, Power, Human Rights, Natural Rights, Comparative Analysis}
  • علی دارابی*
    آیت الله سید محمد حسینی بهشتی یکی از برجسته ترین بنیانگذاران حقوق اساسی جمهوی اسلامی ایران محسوب می شود چنانکه نام او در تاریخ انقلاب اسلامی با نام قانون اساسی، حقوق ملت و حقوق شهروندی پیوند خورده است. نوشتار توصیفی تحلیلی حاضر با هدف تبیین و شناخت عناصر حقوق شهروندی در فکر و اندیشه آیت الله بهشتی به عنوان یکی از حقوقدانان و فقهای برجسته انقلاب اسلامی به رشته تحریر درآمده است. یافته ها و نتایج بیانگر آنستکه آیت الله بهشتی به دلیل احاطه به مبانی دینی و آشنایی با مکاتب و نظام های سیاسی و نیز شناخت دقیق شرایط و مقتضیات کشور، بیشترین نقش را در تبیین عناصر و مولفه های حقوق شهروندی همچون حق آزادی، حق عدالت اجتماعی و حق امنیت در سال های اولیه پیروزی انقلاب اسلامی داشت چنانکه توانست با گنجاندن این عناصر در قانون اساسی جمهوری اسلامی در فرایند تنظیم، تدوین و تصویب آن، ضمن تثبیت قانونی حقوق شهروندی و مردم سالاری دینی، ایمن ماندن جامعه اسلامی از بازگشت دوباره استبداد و خودکامگی را تضمین نماید.
    کلید واژگان: حقوق شهروندی, حقوق مدنی, اسلام, آزادی, عدالت اجتماعی}
    Ali Darabi *
    Ayatollah Seyyed Mohammad Hosseini Beheshti is considered one of the most prominent founders of the Islamic Republic of Iran, as his name is associated with the name of the Constitution, the rights of the nation and the rights of citizens in the history of the Islamic Revolution. The present descriptive and analytical essay has been written with the aim of explaining and understanding the elements of citizenship rights in the thought of Ayatollah Beheshti as one of the prominent jurists and jurists of the Islamic Revolution. The findings and results show that Ayatollah Beheshti, due to his familiarity with religious foundations and familiarity with schools and political systems, as well as his detailed knowledge of the conditions and requirements of the country, played the greatest role in explaining the elements and components of citizenship rights such as the right to freedom, the right to social justice and the right to security in the early years of the victory of the Islamic Revolution, he was able to include these elements in the constitution of the Islamic Republic in the process of drafting, compiling and approving it, as well as legally establishing the rights of citizens and democracy, and guaranteeing the safety of the society from the return of tyranny and autocracy.
    Keywords: Citizenship Rights, Civil Rights, Islam, Freedom, Social Justice}
  • جواد جمشیدی*

    حقوق شهروندی، مجموعه حقوق بنیادینی هستند که فرد به عنوان شهروند از آن برخوردار است. اصل آزادی مشروع، اصل برایت، حق دسترسی به وکیل، حق دسترسی به دادگاه صالح و غیره، ازجمله این حقوق هستند. در کشور ما، هم قانون گذار در قانون اساسی به طور ویژه این حقوق را مورد توجه قرار داده است و هم مجلس شورای اسلامی در قانون احترام به آزادی های مشروع و حفظ حقوق شهروندی از آن ها پاسداری کرده است. هر انسان، فارغ از هر اندیشه، قومیت و زبانی که دارد، انسان است و به عنوان بشر، دارای شان و مرتبه انسانی است. به همین دلیل نمی توان با هر بهانه ای کرامت انسانی وی را خدشه دار کرد. از طرفی، هر فرد در هر جامعه ، یک سری حقوق بنیادین و ضروری دارد که لازم است از طرف دولت و حکومت رعایت و حفظ شود. بر همین اساس، این پژوهش با هدف بررسی تطبیقی ماده واحده قانون احترام به آزادی های مشروع و حفظ حقوق شهروندی و پاسخ به این سوال که آیا مفهوم آزادی و مصادیق آزادی در هر دو سند حقوق بشر و حقوق شهروندی یکسان است یا خیر، انجام گرفته است. این مقاله از نوع توصیفی-تحلیلی است. نتایج این پژوهش نشان داد که با توجه به امنیت مدار بودن قانون جدید در پذیرش حقوق شهروندی، قانون گذار جوانب احتیاط را موردنظر داشته و در برخی موارد، محدودیت هایی را نسبت به مطالبه خسارات معنوی مقرر نموده است.

    کلید واژگان: آزادی, حقوق بشر, حقوق شهروندی, منشور جهانی}
    Javad Jamshidi *

    Citizenship rights are the set of fundamental rights that a person has as a citizen, which includes the principle of legitimate freedom, the principle of acquittal, the right to access a lawyer, the right to access a competent court, etc. The constitution has given special attention to these rights and the Islamic Council has protected them in the law respecting legitimate freedoms and protecting the rights of citizens. Every human being is a human being regardless of his/her thoughts, ethnicity, and language, and as a human being, he/she has human dignity and rank; for this reason, his human dignity cannot be undermined with any excuse. On the other hand, every person in any society has a series of fundamental and necessary rights that must be respected and protected by the government. Based on this, the present research aims to compare the single article of the Law on Respecting Legitimate Freedoms and Protecting Citizen Rights and answer the question whether the concept of freedom and examples of freedom are the same in both human rights and citizenship rights documents. This article is of a descriptive-analytical type and its results showed that due to the security orientation of the new law in accepting citizenship rights, the legislator has considered the aspects of caution and in some cases has set some limits regarding the claim of moral damages.

    Keywords: freedom, human rights, citizenship rights, the universal charter}
  • محمدعلی علیپور*

    آیه «یضع عنهم اصرهم» از جمله ی آیات پیرامون بحث آزادی است. بعد از انقلاب اسلامی که توجه ویژه ای به امر آزادی شده است اما هنوز دیده می شود که در جامعه ی اسلامی فهم دقیقی از آن وجود ندارد. مفهوم صحیح آزادی در جوامع، آن چنان که شایسته است تبیین نشده و موجب نوعی آسیب اجتماعی و برداشت اشتباه از مفهوم آزادی و معنا کردن آن به عریان بودن و آزادی مطلق در بیان و رفتار، تعبیر شده است. این پژوهش درصدد تفسیر دقیق آزادی در آیه «یضع عنهم اصرهم» از نگاه مفسران مشهور با تاکید بر آراء تفسیری مقام معظم رهبری است تا مفهوم آزادی به خوبی تبیین شود. این مسئله در امور مختلفی مورد بررسی قرار می گیرد که در این پژوهش از نظر مفسران با روش تحلیلی-توصیفی پرداخته شده است. از یافته های این پژوهش می توان سه دسته تفسیر را بیان کرد. در غالب تفاسیر، آزادی در آیه ی مذکور به معنای رهایی بنی اسرائیل از تکالیف سنگین است. در برخی از تفاسیر، آزادی به معنای آزاد شدن از زنجیر جهل تعبیر شده است. قول سوم از بیانات مقام معظم رهبری استخراج شده است، ایشان آزادی در این آیه را به آزادی از نظام طاغوت، ظلم، تمایلات نفسانی و ذلت تفسیر کرده اند.

    کلید واژگان: آزادی, یضع عنهم اصرهم, تفسیر قرآن, مقام معظم رهبری, آیه 157 سوره اعراف, مقایسه ی تفاسیر}
    Mohammadali Alipour *

    The verse "Yaza Anham Ashram" is one of the verses about the issue of freedom. After the Islamic revolution, special attention has been paid to the issue of freedom, but it is still seen that there is no precise understanding of it in the Islamic society. The correct concept of freedom in societies has not been explained as it should be and it has caused some kind of social damage and misinterpreted the concept of freedom and interpreting it as nakedness and absolute freedom in speech and behavior. This research tries to interpret the freedom in the verse "Yaza Anham Ashram" from the point of view of famous commentators with emphasis on the interpretive opinions of the Supreme Leader in order to explain the concept of freedom well. This issue is investigated in various matters, which in this research, from the point of view of commentators, has been dealt with analytical-descriptive method. From the findings of this research, three categories of interpretation can be expressed. In most interpretations, freedom in the mentioned verse means freeing the children of Israel from heavy duties. In some interpretations, freedom is interpreted as freedom from the chains of ignorance. The third sentence is extracted from the statements of the Supreme Leader, he interpreted freedom in this verse as freedom from the system of tyranny, oppression, carnal desires and humiliation

    Keywords: Freedom, Yaza' Anham Asrham, Tafsir Of The Qur'an, Supreme Leader Verse 157 Of Surah A'raf, Comparison Of Interpretations}
  • ندا رستگاران، عبدالحمید فرزانه*، روح الله رحیمی
    افکار عمومی، از ابزارهای نظارت عمومی بر دولت است. نظارت عمومی بر دولت از سازوکارها و بسترهای تضمین حقوق شهروندی و ضامن ثبات دولت است. در صورت شکل گیری افکار عمومی به معنای واقعی کلمه و نادیده گرفتن آن توسط دولت، افکار عمومی قابلیت تبدیل به نافرمانی مدنی را دارد. بهره مندی شهروندان از آزادی های اجتماعی، شکل دولت، کارکرد و نحوه انتخاب اعضای دولت از جمله عوامل موثر در شکل گیری و اثرگذاری افکار عمومی به عنوان یکی از مهم ترین عناصر کنترل قدرت در هر کشورند. در این پژوهش با تشریح جایگاه افکار عمومی در کنترل قدرت به مبانی شکل گیری و تاثیرگذاری افکار عمومی پرداخته شده و اعمال قدرت نظارتی افکار عمومی از منظر حقوق عمومی بررسی شده است.
    کلید واژگان: آزادی, افکار عمومی, دولت, کنترل قدرت, نظارت}
    Neda Rastegaran, Abdolhamid Farzaneh *, Ruhhollah Rahimi
    Public opinion is one of the tools through which public oversight of the state is exercised.  Public oversight of the state, in turn, is one of the most important mechanisms for guaranteeing citizens’ rights and maintaining the stability of the state. Public opinion can turn into civil disobedience if it is truly formed and ignored by the state. Citizens' enjoyment of social freedoms, the form of government, the manner by which state authorities are elected, are among the factors influencing the formation and influence of public opinion as one of the most important elements of power control in any country. Explaining the role of public opinion in controlling state power, this research examines how public opinion is formed and how it exerts influence. The paper will also study the exercise of supervisory power by public opinion from the perspective of public law.
    Keywords: Freedom, Public Opinion, state, Power control, Oversight}
  • علی انصاری بایگی*
    اعلامیه جهانی حقوق بشر از مهم ترین متن های حقوق بین الملل است. گستره نفوذ تصویب اعلامیه نمایانگر آن است که نمی تواند فاقد مبنا باشد. حال سوال این است که مبانی اعلامیه به صورت عام و مبانی آن در حوزه عدالت و آزادی به صورت خاص چیست؟ چراکه مقدمه و متن اصلی اعلامیه، آزادی را به عنوان اساسی ترین حق بشر معرفی می کند و عدالت را در پیوند با آن معنا می کند. برای کشف این مبانی، ضروری است نگاهی اجمالی به اندیشه های مطرح در فلسفه حقوق داشت تا در پرتو آن جایگاه آزادی و عدالت در اعلامیه جهانی شناخته شود. نوشتار حاضر با تمرکز بر باورهای کانت و هیوم در مسیله عدالت و آزادی به تحلیل مبانی اعلامیه جهانی حقوق بشر پرداخته است. این تحلیل مبتنی بر مطالعه شواهد لفظی درون متنی اعلامیه است. یافته ها حاکی از آن است که اگرچه هیوم در نظام معرفتی و فلسفی مدرنیته و مبانی اعلامیه جهانی تاثیر داشته است ولی مسیله عدالت و آزادی در اعلامیه جهانی بیش از او تحت تاثیر کانت بوده است. با وجود تعدد نگاشته ها درباره کشف مبانی اعلامیه جهانی حقوق بشر، وجه تمایز نوشتار حاضر، تعیین مبنای اعلامیه جهانی حقوق بشر نسبت به عدالت و آزادی بر اساس قرایت دو اندیشمند مذکور است؛ نه نظرات کلی پیرامون عدالت و آزادی و نه رابطه کلی عدالت و آزادی با مفهوم عام حقوق بشر.
    کلید واژگان: عدالت, آزادی, اعلامیه جهانی حقوق بشر, حقوق بشر, مبانی حقوق بشر}
    Ali Ansari Baygi *
    The Universal Declaration of Human Rights is one of the most important texts of international law. Its effect shows that it is not unfounded. Now the question is, what are the basics of the declaration, especially its basics about justice and freedom? Because the introduction and the text of the declaration consider freedom and justice as the most basic human rights. To understand these basics, it is necessary to have a brief look at the ideas raised in the philosophy of law in order to understand the place of freedom and justice in the Universal Declaration. This article analyzes the principles of the Declaration by focusing on the ideas of Kant and Hume about justice and freedom. This analysis is based on a case study of several evidences from the preamble and materials of the Universal Declaration. The Universal Declaration of Human Rights is the result of epistemological and philosophical thoughts in modernity; therefore, the foundations of this declaration should be sought in the thoughts of the great philosophers of this era. Although the modern era has seen great thinkers, the ideas of Kant and Hume have been turning points in the history of the philosophy of law and politics in this era. The findings of this research show the alignment of the declaration with Kant's thoughts in the field of justice and freedom. Although Hume had a significant influence on modernity, the theme of justice and freedom in the Universal Declaration was more influenced by Kant than by Hume. In Kant's view, freedom is an important feature in human life. It can almost be said that Kant's intellectual foundation in the field of practical reason is based on freedom. This shows that Kant considers justice and freedom as an eternal and inalienable right and value. In fact, Kant considered freedom as a comprehensive and absolute principle that does not depend on the will of the legislator; like other liberals who considered freedom as the highest value and justice as subordinate to it. The writings of these two thinkers in the field of justice and freedom show the ups and downs of justice in modernity, as a result of which Hume's ideas lost their effectiveness due to numerous problems, and after that, Kant's beliefs were able to give new life to legal and political liberalism, which is the product of It is the Universal Declaration of Humanity as a comprehensive prescription for the development of liberalism. Despite the abundance of writings about the Universal Declaration, the difference of this article is in determining the relationship of this declaration with justice and freedom based on the reading of these two thinkers. Not to examine the general concepts of justice and freedom or their relationship with the general concept of human rights.
    Keywords: Jutice, Freedom, Universal Declaration of Human Rights, human rights, Fundamentals of Human Rights}
  • آیت مولائی*، سید علی موسوی، فرشید بنده علی

    هگل از جمله فیلسوفانی است که با فلسفه چندوجهی و روش شناسی خاص خود به مطالعه مفهوم دولت می پردازد. او از یک سو با نقدهای فراوان به نظریه پردازی مکاتب مختلف در باب این مفهوم، معتقد است که دولت سازوکاری برای حفظ صلح یا اجرای حقوق یا ترویج نفعی فراتر از وجود خود نیست و صرفا در این صورت می تواند توسط همه بعنوان حق به رسمیت شناخته شود. از طرفی دیگر دولت هدفمند و قایم بر ذات او علی رغم تمام نقدها تلاش دارد تا ویژگی های مطلوب این مکاتب را در درون خود جای دهد. با وجود این پارادوکس، این پژوهش که منابع آن به روش کتابخانه ای و بررسی توصیفی - تحلیلی گردآوری شده، قصد دارد این فرضیه که دولت هگلی به شکلی خاص و متمایز از درون سنت دولت ساز لیبرالیسم و دموکراتیک بیرون می آید را با طرح این پرسش که: در یک نگاه پارادایمی به فلسفه سیاسی دولت، مفهوم مطلوب دولت در نگاه هگل از چه ویژگی هایی برخوردار است؟ مورد بررسی قرار دهد. نتایج ضمن اثبات فرضیه نشان می دهد برخلاف جمع گرایی افراطی روسویی و فردگرایی انتزاعی لیبرالیسم لاکی، دولت هگل: «یک نهاد معقول و محتوم جامعه است که همگان باید وجودش را قهری فرض بدارند و اطاعت آن را بپذیرند.

    کلید واژگان: هگل, دولت, آزادی, حق, عقل}
    Ayet Mulaee *, Sayed Ali Mousavi, Farshid Bandehali
    Introduction

    Hegel is a philosopher who studies the concept of the state with his multifaceted philosophy and his special methodology. On one hand, he criticizes the views of different schools of thought about this concept and believes that the government is not a mechanism to maintain peace, enforce rights, or promote benefits beyond its own existence, and only in this capacity can it be recognized by everyone as a right. On the other hand, in his theory, the divine and intrinsically purposive government is trying to incorporate all the desirable features of these schools, despite all these criticisms. notwithstanding this paradox, this research, whose sources have been collected through the library research method and descriptive-analytical study, aims to prove the hypothesis that the Hegelian state emerges from within the traditional liberal and democratic state-building philosophies in a special and distinct way. It is trying to answer the question “What are the characteristics of the ideal state in Hegel's view, In a practical look at the political philosophy of the state?”, The results show, while proving the hypothesis; that contrary to the extreme collectivism of Rousseau and the abstract individualism of Lockean liberalism, Hegel's state is ‘a reasonable and inevitable institution of society that everyone must recognize its by force and accept its obedience’. Research Question(s) What are the characteristics of the ideal state in Hegel's view? Literature Review Several research papers have been published Related to the subject of the research, including; Zahra Vashqani Farahani's thesis titled: "State Theory in Hegel's Political Philosophy" published by the Faculty of Literature and Humanities of the Islamic Azad University (Central Tehran Branch), as well as an article titled "The Importance of Hegelian Separation, State and Civil Society" written by Azim Rahin, Prepared and published in No. (1.2) of Social Sciences Quarterly. However, the distinct feature of this research is the examination of Hegel's paradigmatic view of the government, which is in many ways against or in favor of democracy and liberalism.

    Methodology

    Considering that research in most humanities disciplines is mainly focused on theoretical solutions, the present study has used a library research method to collect the desired data and examines the data with a descriptive-analytical method.

    Conclusion

    Hegel's philosophy, methodology, and valuable critiques present an outlook that thinks about modernity, instead of being oriented towards the Enlightenment era of his time. Because, basically, from Hegel's point of view, modernity is a bridge in the evolution of the soul towards freedom, and in this way, the self-awareness of the soul is the most important characteristic of the new era. In summary, for the purposes of this research and its main question, what is certain is that Hegel rejects the political theory of social contract that philosophers such as Locke and Rousseau established and views them as inefficient abstract concepts and, by rejecting the abstract idealism of "Reason" and the empiricism of "History" as an independent and durable ground for authority, established a dialectical relationship between reason and history and thereby resolved some of the contradictions raised in the state's founding phase. He also, based the political right on having an independent nature from the state and supports the concept of political right where it maintains its idealistic aspect, but is based on a certain historical era. On the other hand, even though Hegel criticizes the extreme collectivism of Rousseau and the abstract individualism of Lockean liberalism, his divine and intrinsically purposive government tries to incorporate all the desirable features of these schools and support them. Hegel's goal was to achieve the desired political power system for Germany, and so in this way, he presented his government specially and distinctly from the democratic and liberal state-building philosophies of his time.But what are the characteristics of Hegel's ideal government? The key to understanding this question lies in the ideal concept of political right in Hegel's belief and his opinion about the inherent rationality of the state. From Hegel's point of view, the state is the manifestation of realized freedom and the perfect ethical life. Therefore, the state is an ethical soul that emerges in the form of an essential will by becoming more transparent and definite. Therefore, the state is nothing but "the action of the spirit in the world" realized in a self-conscious form. But since the soul in Hegel's philosophy has an absolute, and even divine essence, according to Hegel's definition, the state is God's will in the world. Such a government is not a responsible or parliamentary government, and this was at a time when the belief in a responsible government was considered the most important feature of 19th-century liberalism. Overall, by studying the philosophy of rights that Hegel talks about, it cannot be said that he does not explicitly accept responsible government, nor can it be said that he explicitly rejected such a government.

    Keywords: Friedrich Hegel, State, Freedom, Right}
  • احسان سلیمی*، ابراهیم ملائکه

    بازداشت خودسرانه نه تنها مغایر حقوق فطری و بنیادین بشر نظیر حق آزادی است بلکه دادرسی منصفانه و تحقق عدالت را مختل می سازد. نوشتار حاضر به روش توصیفی-تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای درصدد است موضوع بازداشت خودسرانه را در نظام حقوقی اسلام و اسناد حقوق بشری بین المللی مورد مطالعه قرار دهد. یافته های این مقارنه نشان می دهد اولا؛ چون اسناد حقوق بشری بین المللی، ناظر بر حقوق فرد تدوین یافته اند صرفا بر آزادی های فردی تاکید دارند و امنیت اجتماعی در این اسناد غالبا مسکوت مانده است که اتفاقا نتیجه این سکوت، خلط امنیت اجتماعی با موقعیت دولتمردان است و این موضوع به کثرت مصادیق بازداشت های خودسرانه و استفاده از این ابزار برای سرکوب مخالفان منجر می شود. برعکس در نظام حقوقی اسلام به آزادی فردی و امنیت اجتماعی به گونه ای متوازن پرداخته شده است و موضوع امنیت اجتماعی از امنیت حاکمان مجزا شده است و مصادیق بازداشت قانونی به موارد نقض امنیت اجتماعی محدود شده است. ثانیا؛ امکان اعتراض به بازداشت خودسرانه در هردو نظام حقوقی میسر است. ثالثا؛ در خصوص امکان دریافت خسارات ناشی از بازداشت، اصولا منعی در هر دو نظام حقوقی نیست لکن اسناد حقوق بشری با جزییات بیشتری نوع و شیوه جبران خسارت را مطرح نموده اند.

    کلید واژگان: آزادی, امنیت, بازداشت, خسارات بازداشت, حقوق اساسی}
    Ehsan Salimi Ghaleh *, Ebrahim Malaekeh

    Arbitrary detention is not only contrary to natural and fundamental human rights such as the right to freedom, but also hinders fair proceedings and the realization of justice. The present article tries to study the issue of arbitrary detention in the Islamic legal system and international human rights documents using a descriptive-analytical method and using library sources. The findings of this comparison show, firstly; Because the international human rights documents that are compiled for the rights of the individual only emphasize on individual freedoms and social security is often kept silent in these documents, which happens to be the result of this silence is the confusion of social security with the position of statesmen and this issue is related to the many examples of arbitrary arrests and Using this tool leads to suppression of opponents. On the contrary, in the Islamic legal system, individual freedom and social security have been dealt with in a balanced way, and the issue of social security has been separated from the security of the rulers, and the examples of legal arrest have been limited to cases of social security violations. Secondly; It is possible to object to arbitrary detention in both legal systems. Thirdly; Regarding the possibility of receiving damages due to detention, there is no prohibition in both legal systems, but the human rights documents have proposed the type and method of compensation in more detail.

    Keywords: freedom, Security, Detention, detention damages, fundamental rights}
  • میثم ایمانی *، نغمه فرهود، سید یزدالله طاهری نسب

    آزادی یکی از مهم ترین موهبت ها و یکی از بارزترین حقوق طبیعی و اولیه انسان ها است که در طول قرون و اعصار ازجمله بحث برانگیزترین نهادها به شمار می رفته است. یکی از انواع آزادی، آزادی تن است که بر اساس آن انسان می تواند هرآن چه را که اراده کند انجام دهد. این نوع آزادی از دیرباز موردحمایت بوده و امروزه نیز اعلامیه های جهانی مربوط به حقوق بشر و قوانین اساسی و عادی کشور های مختلف به طرق گوناگون از آن حمایت می کنند. از طرفی برقراری امنیت عمومی و حفظ حریم و حقوق مردم در مقابله با تهدیدها و تجاوز احتمالی اشخاص نابهنجار و متجاوز به حقوق دیگران همواره از دغدغه های اصلی متولیان نظام عدالت قضایی بوده است. در همین راستا، اعمال مجازات زندان به عنوان یک واکنش سلب کننده آزادی علیه مجرمین و قانون شکنان از روش های معمول و رایج در اکثر کشورهای جهان است. تصور اینکه اعمال این مجازات مجرم را اصلاح و جامعه پذیر نموده و از تکرار جرم جلوگیری می کند و از سویی واجد خاصیت ارعابی و بازدارندگی عام نیز بوده و بزهکاران بالقوه را از تکرار جرایم بازمی دارد از مهم ترین مبانی توجیه کننده مجازات زندان است. گرچه اساتید و علمای حقوق طی مقالات پراکنده ای به موضوع آسیب شناسی کیفر حبس پرداخته اند؛ اما آن گونه که اهمیت موضوع ایجاب می کند و چنان که بایدوشاید، جنبه های مختلف موضوع موردبررسی قرار نگرفته است ازاین رو ضرورت پرداختن بیشتر به این امر احساس شد. هدف اصلی از انجام این پژوهش، ضمن استفاده از روش تحقیق کتابخانه ای، شناسایی خلاهای قضایی و اجرایی این مجازات و ارایه پیشنهاد هایی جهت جبران کاستی ها و نیل به اهداف مربوطه است.

    کلید واژگان: حبس, حبس زدایی, زندان, آزادی}
    Meisam Imani *, Naghmeh Farhoud, Seyed Yazdollah Taheri Nasab

    Freedom is one of the most important blessings and one of the most obvious natural and basic human rights, which has been considered among the most controversial issues throughout the centuries and ages. One of the types of freedom is the freedom of the body, according to which a person can do whatever he wants. This type of freedom has been supported for a long time, and even today, international declarations related to human rights and the basic and ordinary laws of different countries support it in various ways. On the other hand, establishing public security and protecting people's privacy and rights in dealing with threats and possible aggression by abnormal persons and violating the rights of others has always been one of the main concerns of the guardians of the judicial justice system. In this regard, the application of prison sentences as a reaction to denying freedom against criminals and lawbreakers is a common method in most countries of the world. The idea that the application of this punishment will reform and socialize the criminal and prevent the repetition of the crime, and on the other hand, it brings intimidation and general deterrence and prevents potential criminals from repeating the crimes, is one of the most important justifications for the prison sentence. Although professors and legal scholars have dealt with the issue of the pathology of prison punishment in various articles, but since this issue is important and it should be considered, different aspects of the issue have not been examined. Therefore, it was felt necessary to deal more with this issue. The main objective of this study, while using the library research method, is to identify the judicial and executive gaps of this punishment and provide suggestions to compensate for the shortcomings and achieve the relevant goals.

    Keywords: Imprisonment, de-imprisonment, Prison, freedom}
  • سید مجتبی واعظی*
    مساله تقابل و تعامل سنت و مدرنیته، در ایران پس از گذشت بیش از یکصد سال از جنبش قانون خواهی مشروطه ظاهرا هنوز حل نشده و همچنان بحث های مختلفی را به خود اختصاص می دهد. به نظر می رسد در نظام جمهوری اسلامی ایران، علی رغم پذیرش وصف جمهوریت برای نظام و اخذ قالب حقوقی مهم «قانون اساسی»، لوازم و اقتضایات وصف و قالب مذکور به طور دقیق و کامل مورد اعتنا قرار نگرفته و با ترقیق مفاهیم، پنداشته شده است می توان هم خوانی لازم را به راحتی ایجاد کرد. لکن مروری بر تجربه چهل ساله جمهوری اسلامی نشان می دهد بسیاری چالش ها نتیجه چنین رویکرد آسان گیرانه ای است. در این نوشتار برآنیم تا نشان دهیم قانون اساسی، یک سند خنثی و انعطاف پذیر در اختیار قدرت حاکم نیست و الزامات مبنایی و مفهومی آن در بستر حقوق عمومی مدرن باید فهم و در نظر گرفته شود. بر این مبنا قانون اساسی، یکی از مفاهیم بنیادین حقوق عمومی مدرن است و از همین روی، به عنوان عین یا نتیجه «قرارداد اجتماعی» و دال بر تقدم آزادی بر قدرت، و یک سند و متن «حال» تلقی می گردد که در زمان تفسیر باید به صورت پویا و روزآمد، با در نظر گرفتن افکار عمومی تفسیر گردد. در عین حال، نمی توان آن را طوری تفسیر کرد که اصول بنیادین حقوق عمومی مدرن مانند قانونی بودن جرم و مجازات، یا محدودیت قدرت و عدم صلاحیت مراجع عمومی، نادیده یا کم رنگ انگاشته شود.
    کلید واژگان: آزادی, تفسیر پویا, قانون اساسی, قرارداد اجتماعی, مدرنیته}
    Seyyed Mojtaba Vaezi *
    In the system of the Islamic Republic of Iran, despite the acceptance of the description of the republic for the system and the adoption of an important legal framework of the "Constitution", it seems that the requirements of this description and format have not been carefully and completely considered and elaborated. However, by diluting its concepts, it is thought that the necessary alignment can be easily created. A review of the Islamic Republic's forty years of experience shows that many challenges are the result of such an easy-going approach. In this article, we intend to show that the Constitution is not a neutral and flexible document at the disposal of the ruling power, and its basic and conceptual requirements must be understood and considered in the context of modern public law. Therefore, the Constitution is one of the fundamental concepts of modern public law and is therefore considered as the object or result of the "social contract", the indication of the primacy of freedom over power, and a document and text of the "present" that must be interpreted dynamically and up-to-date, taking into account public opinion. At the same time, it cannot be interpreted in a way that ignores or diminishes the basic principles of modern public law, such as the legality of crime and punishment, or the limitation of power and the incompetence of public authorities.
    Keywords: Constitution, Dynamic interpretation, Freedom, modernity, Social contract}
  • فرشید بنده علی، محمد مظهری*

    مفهوم و منشا پیدایش حق های حاکم بر نوع بشر یکی از جدال برانگیزترین مباحث دانش فلسفه حقوق است که مکاتب عمیقا ناسازگاری را در این زمینه بوجود آورده است. به همین منظور این تحقیق برای آنکه نشان دهد گفتمان فلسفی - حقوقی مذکور چگونه با نهادینه کردن برداشتی از قانون به مثابه تجلی حقوق بنیادین، شکلی جدید به رابطه حق های بشری و سیاست بخشیده ، دیدگاه های برخی صاحب نظران دو مکتب مهم حقوق طبیعی و پوزیتیویستی را با نگاهی میان رشته ای به حوزه های علوم سیاسی و زیر مجموعه های حقوق عمومی بویژه حقوق بشر، مورد بررسی و تحلیل قرار داده است. در این رابطه سیوال اصلی، آثار و تبعات برجای مانده از این جدال مهم فکری بر تعاملات میان دو مفهوم حق مدار «حکومت» و «شهروند» می باشد؟ نتایج بررسی نشان می دهد، طبیعیون منشا پیدایش و الزام آوری حقوق مذکور را ناشی از طبیعت انسان و یا احکام «خدای طبیعی» می دانند. حال آنکه پوزیتویست ها معتقدند؛ ارزش های اخلاقی ایجاد شده از این طریق به تنهایی نمی توانند نظم مقرون به عدالت حقوق را ایجاد کنند. لذا اینان حق های بشری را چیزی جز یک نظام قانونی وابسته به یک جامعه معین نمی دانند. جدال فکری که سرانجام آن صدور اعلامیه جهانی حقوق بشر پس از جنگ جهانی دوم، با شکلی برگرفته از نظم حقوقی پوزیتیویستی و ماهیتی از حق های انسانی بوده است.

    کلید واژگان: حقوق طبیعی, پوزیتیویسم, حق, آزادی, قانون}
    Farshid Bandehali, Mohammad Mazhari *

    The origin and concept of human rights is one of the most controversial issues in the philosophy of law, on which the schools have deeply imposed inconsistency. Therefore, the present study utilizes a descriptive-analytical view to examine the viewpoints of some theorists of natural laws and positivism schools to show how the mentioned philosophical-legal discourse has given a new form to the relationship between human rights and politics through institutionalizing a conception of law as manifestation of fundamental rights. The resources were collected through library method. In this regard, the main research question is “what are the effects and consequences of this historical dispute in the interactions of the two rightful concepts of “government” and “citizen”? The results show that naturalists consider human nature or the rulings of the "natural god” as the origin of the creation and imposition of these rights. On contrary, the positivists believe that moral values created in this way cannot establish a fair order of rights. Therefore, they do consider human rights just as a legal system dependent on a certain society. This is an intellectual controversy that eventually led to issuance of the Universal Declaration of Human Rights after World War II, in a form inspired by the positivist legal order and with a nature as of human rights.

    Keywords: natural rights, Positivism, Right, freedom, Law}
  • حسین خوش بخت، شهرداد دارابی*، سید محمود میرخلیلی
    زمینه و هدف

    در جوامع مردم سالار دینی که مدل سیاست جنایی آنها آزادی مداری است، باور به این اندیشه که آزادی یک حق طبیعی انکارناپذیر برای افراد جامعه است و فعالیت های دولت معطوف به حفظ و رعایت حقوق افراد در کنار اصل حاکمیت قانون و اعتقاد به برابری است، ارزشی نهادینه شده محسوب می شود، البته آزادی بی حدوحصر به صورت ارزشی نامحدود در نیامده که مجوزی برای آسیب رساندن به دیگران باشد، بلکه آزادی در چارچوب قواعد اسلامی، آموزه های دینی و در راستای قانون و شرع مقدس می باشد.

    روش

    پژوهش حاضر از نظر نوع و هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی است و جمع آوری اطلاعات در آن از طریق بررسی اسنادی و فیش برداری بوده است.

    یافته ها

    یافته های تحقیق نشان می دهد در جوامع مردم سالار، تلاش حداکثری در راستای علت شناسی بزهکاری، جلوگیری از توسعه فضاهای کنترل شده و اولویت تدابیر پیشگیرانه کنشی افزایشی است؛ در این گونه دولت ها، وجه غالب دیدگاه های ساختاری پیشگیری از جرم و تامین امنیت جامعه با تاسی از یافته های جرم شناسی واکنش اجتماعی، محقق ساختن موازین حداقلی عدالت اجتماعی توسط دولت ها از طریق تغییرات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی بر پایه رعایت شان و کرامت انسانی بوده است.

    نتایج

    رفتارهای ممنوعه در قالب جرم و از گذر تعیین ضمانت اجرا که معرف میزان ارزش گذاری جامعه برای آن است، با تبعیت از اصل قانونی بودن جرم و مجازات، تصریح شده و هرگونه واکنشی از قبیل پاسخ های کیفری، اداری، انضباطی و... به عنوان یکی از ابزار کمینه ای پیشگیری جهت جلوگیری از هرگونه تجاوز به امنیت و آرامش کشور و شهروندان مدنظر می باشد.

    کلید واژگان: تامین امنیت, آزادی, جرم شناسی پیشگیری, سیاست جنایی, مدل مردم سالار}
    Hosein Khoshbakht, Shahrdad Darabi *, Seyed Mahmood Mirkhalili
    Background and purpose

    In religious democratic societies, whose criminal policy model is freedom-oriented, the belief in the idea that freedom is an undeniable natural right for the members of the society, and the activities of the government are aimed at preserving and observing the rights of individuals along with the principle of the rule of law and Belief in equality is considered an institutionalized value, of course, unlimited freedom is not an unlimited value that is a license to harm others, but freedom is within the framework of Islamic rules and in line with the holy law and Sharia.

    Method

    The current research is applied in terms of type and purpose, and descriptive in terms of nature and method, and information was collected through document review and data collection.

    Findings and conclusions

    The findings of the research show that in democratic societies, the maximum effort in line with the etiology of delinquency is to prevent the development of controlled spaces and the priority of preventive measures is incremental action; In such governments, the dominant aspect of the structural views of crime prevention and community security based on the criminological findings of social reaction, the realization of the minimum standards of social justice by governments through social, economic, and cultural changes based on respect for dignity and It has been human dignity.

    Keywords: Ensuring security, Freedom, prevention criminology, Criminal Policy, democratic model}
  • علی مشهدی*، مروارید آهوری
    در این نوشتار نسبت اندیشه های هایدگر و تاثیر آن بر گفتمان فلسفی حقوق عمومی تحلیل و ارزیابی شده است. هایدگر تفسیر متفاوتی از سایر فیلسوفان از انسان در جهان دارد. آنچه می تواند وجه مشترک اندیشه های هایدگر و فلسفه حقوق عمومی باشد، مباحث مربوط به انسان است که بر قرایت مبتنی بر شان وجودی و ذات انسانی حقوق استوار است. در واقع، اگر بخواهیم قایل به تاثیر اندیشه هایدگر بر حقوق عمومی باشیم، باید به سراغ مباحثی رفت که از شان وجودی انسان صحبت می شود. جایی که نقطه آغاز مباحث مربوط به حقوق و آزادی های فردی است. از نظر هایدگر بحران کنونی انسان در غفلت از گوهر و ذات وی است که از حقیقت وجود وی قوام می گیرد. در نهایت باید بر تاثیر نوع خاصی از انسان شناسی هایدگر بر شکل گیری قرایت هایی از انسان و جایگاه آن در جامعه و نظام حقوقی صحبت کرد. بر این اساس ابتدا به جایگاه انسان در اندیشه هایدگر خواهیم پرداخت و سپس تاثیر قرایت هایدگری از انسان را در فلسفه حقوق عمومی در چارچوب مفاهیمی چون اومانیسم، حقوق بشر، حاکمیت در عصر مدرن، آزادی، دموکراسی و فنناوری بحث خواهیم کرد.
    کلید واژگان: آزادی, حقوق بشر, دازاین, سلطه سوبژکتیویته, فلسفه حقوق عمومی, هایدگر}
    Ali Mashhadi *, Morvarid Ahouri
    In this paper, the ideas of Heidegger and their impact on the philosophy of public law has been analyzed. The common point between Heidegger's thoughts and the philosophy of public law is their view of human beings, which is based on the existential dignity and human nature of law. In fact, if we are to consider the influence of Heidegger on public law, we must go back to issues related to the inherent dignity of human beings. From Heidegger’s point of view, the roots of the current human crisis lie in the ignorance of human essence. Moreover, the effect of Heidegger's special type of anthropology on the formation of man and his place in society and the legal system should be discussed. This paper attempts to analyze some aspects of this approach on the basic teachings of the philosophy of law. Therefore, we will first discuss the place of man in Heidegger's thoughts and then examine the effect of Heidegger's views on human rights in the philosophy of public law within the framework of concepts such as humanism, human rights, sovereignty in the modern era, freedom, democracy and technology.
    Keywords: Heidegger, philosophy of public law, human rights, Freedom, Subjectivity domination, Desein}
  • جهانبخش هراتی*، مهرداد رایجیان اصلی
    انتخاب سبک زندگی حق طبیعی هر شخصی است، اما مطلق آزادی در چگونه زیستن باعث هنجارشکنی و پشت پا زدن به ارزش های جامعه می گردد. در جوامع لیبرال چنین انتخابی حق بنیادین افراد و جزء حقوق طبیعی است، البته مادامی که نقض حقوق دیگران یا اخلال در نظم را در پی نداشته باشد، در غیر این صورت، دولت بنا بر اصل ضرر، مداخله خود را در آزادی های افراد توجیه می کند. در جوامع غیر لیبرال، حکومت به لحاظ ایدیولوژی گرایی، آزادی در انتخاب سبک زندگی را به شدت محدود کرده و حق «چگونه زیستن» را سلب می نماید. این قبض و بسط در انتخاب، متاثر از راهبردهای متفاوت سیاست جنایی است. برآمد این پژوهش توصیفی-تحلیلی این است که آنچه می تواند مطلوب جوامع باز و متکثر امروزی و در راستای حمایت و تضمین حقوق و آزادی افراد باشد، وجود سیاست جنایی با راهبردی حداقل محور و پس رونده است. تنها در پرتو چنین راهبردی است که «عدالت اجتماعی» محقق شده و همه افراد و گروه ها، با هر نوع سبکی از زندگی، ضمن حفظ هویت واقعی خود، مادامی که در تعارض با حقوق دیگران و نظم عمومی قرار نگرفته اند، در عرصه های مختلف زندگی اجتماعی حضوری سازنده پیدا می کنند.
    کلید واژگان: سبک زندگی, آزادی, سیاست جنایی, ایدئولوژی, عدالت}
    Jahanbakhsh Harati *, Mehrdad Rayejian Asli
    Determination of lifestyle is a natural right of every person, but absolute freedom in how to live causes the norms to be broken and the values of society to be trampled on. In liberal societies, too, such a choice is a fundamental right of individuals and a natural right; Of course, as long as it does not lead to violation of the rights of others or disturbance of order. Otherwise, the government justifies its interference in the freedoms of individuals on the principle of harm. In other non-liberal societies, the government severely restricts freedom of choice of lifestyle and deprives the right to “how to live” Ideologically. This expansion and contraction in choice are influenced by different criminal policy strategies. The result of this descriptive-analytical research is that what can be desirable in today's open and pluralistic societies and in order to protect and guarantee the rights and freedoms of individuals, is the existence of a criminal policy with a minimalist and regressive strategy. It is only in light of such a strategy that “social justice” is established, and all individuals find a constructive presence in various areas of social life.
    Keywords: lifestyle, Freedom, Criminal policy, Ideology, justice}
  • سمانه رحمتی فر*
    هدف پژوهش حاضر سنجش جایگاه سپهر خصوصی در نظام حقوقی ایران، به عنوان یک نظم فقه-بنیان، در مقایسه با آلمان است. دولت مدرن، عرصه را آن قدر بر سپهر خصوصی تنگ کرده که خصوصی بودن خانواده به عنوان مهم ترین جزء آن محل تردید است. سپهر خصوصی، در صورتی موجودیت دارد و درکنار سپهر عمومی و دولت، جامعه انسانی را تشکیل می دهد که مشمول قواعد تکمیلی حقوق خصوصی باشد و دولت تنها به هدف رعایت قواعد حقوق بشر بین الملل، با قوانین امری، مناسبات آن را تنظیم کند. روش پژوهش، مطالعه تطبیقی حقوق خانواده ایران و آلمان با رویکرد استنتاجی است. یافته ها حاکی از این است که در نظام حقوقی آلمان، دولت الزامات حقوق بشری، به ویژه آزادی و برابری را در خانواده تضمین می کند ولی مداخله اش به همین جا محدود نمی شود و ورای آن، عرصه را بر سپهر خصوصی و تبعا حقوق خصوصی تنگ می کند؛ دولت ایران هم به طور گسترده روابط خانوادگی را تنظیم می کند اگرچه این نظم دهی الزاما به قصد رعایت حقوق بشر نیست. نتیجه پژوهش نشان می دهد که در مناسبات امروزین دولت و ملت، خانواده ازمنظر حقوقی، نهاد سپهر خصوصی محسوب نمی شود و این یعنی سپهر خصوصی به حریم خصوصی محدود شده است.
    کلید واژگان: آزادی, برابری, مالیات, مداخله دولت, حریم خصوصی}
    Samaneh Rahmatifar *
    The present study aims at assessing the status of the private sphere in the legal system of Iran as a Jurisprudence-based one in a comparison with Germany’s. The modern state has such limited the scope of private sphere that the privacy of family as its most important element is dubious. The private sphere exists and forms the human society besides the public sphere and the state only when it is subject to the supplementary rules of private law and the state does not regulate its relations with the mandatory rules except for observing the international human rights. The research method is a comparative study of Iranian and German family law with a deductive approach. The findings imply that in the German legal system, the state guarantees human rights requirements, especially freedom and equality in the family, but its intervention is not limited to this and beyond it, it limits the private sphere and, as a result, the personal rights. In Iran, the state also regulates family relations comprehensively, although this regulation is not necessarily intended to observe human rights. The result of the research demonstrates that in modern relations between the state and the nation, the family is not legally considered to be a part of private sphere, and this means that the scope of the private sphere is limited to the privacy.
    Keywords: Freedom, equality, Tax, State Intervention, privacy}
  • علی اشرف نظری، مهرداد امیدپور*
    حکومت قانون و نظام آزادی از محوری ترین مباحث در فلسفه حقوق عمومی است که با انقلاب مشروطه در ایران مورد توجه جدی قرار گرفت. در این میان، جدال بر سر برقراری نسبتی میان عرف و شرع از یک سو و التفات به نظام آزادی با شروع تحول خواهی در عصر مشروطه، از سوی دیگر، همواره کانون مباحث فلسفه حقوق عمومی در ایران بوده است. پرسش اصلی این است که نظریات فقهی و حقوقی در یکصد سال گذشته چه منطقی را از سر گذرانده و این منطق در ملاحظه با امر عرفی-عقلی از چه نسبتی برخوردار است؟ فرضیه اساسی این نوشتار ناظر بر حرکت نظریات فقهی و حقوق از ثنویت عرف-شرع به شریعت تام است که بر امر عرفی-عقلی سیطره یافته است. اینکه کیفیت و بسط این مباحث مهم در نظام حقوقی ما به شکل بوده و چه منطقی را از سر گذرانده است، «بن و بنیاد» مقاله حاضر است. روش پژوهش، تحلیلی- انتقادی است. نتایج نیز بیانگر این است که با سیری در اندیشه مهم ترین متفکران این دوره و نمایش تجلی اندیشه آنان در ارکان حقوقی، به طور خاص در قوانین اساسی و حقوق عمومی کشور، می توان به این نتیجه رسید که اگرچه کوشش هایی که در آغاز مشروطه برای تمییز دادن حقوق عرفی و شرعی در جهت بسط آزادی های اساسی و حاکم شدن قوانین عرفی به عمل آمد که تا حدودی راه را برای حکومت قانون مبتنی بر عرف هموار کرد، اما با گذر زمان و ورود متفکران شریعت خواه نه تنها این راه مسدود شد، بلکه تمامی شیون دیگر که تاکنون در ذیل عرف قرار می گرفتند، رنگ شرعی به خود گرفت. این شرعی شدن تمامی امور که آن را «شریعت تام» می خوانیم، امور عقلی و عرفی را یکسره در قوانین عمومی به فراموشی سپرد.
    کلید واژگان: امر عرفی, انقلاب مشروطیت, آزادی, حکومت قانون, شریعت}
    Aliashraf Nazari, Mehrdadad Omidpour *
    The rule of law and liberty are key subjects of legal philosophy that have received serious attention in Iran  since the 1905 Constitutional Revolution. In this connection, the dispute over establishing a relationship between secular and sharia aspects of life and its relevance to achieving individual freedoms has been the subject of Iranian public-law philosophy.This article examines some of the theories that have been formulated on this issue since the Constitutional Revolution, and attempts to critically analyze efforts to establish the rule of law in Iran. The main question of the paper is how have theological and legal theories on the relationship between secular and religious matters developed during the past hundred years in Iran? The main hypothesis of the paper is that jurisprudential theories have evolved from law-sharia dualism to the centrality of sharia law.
    Keywords: secular law, the Constitutional Revolution, Freedom, The rule of law, sharia law}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال