به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Hajj » در نشریات گروه « فقه و حقوق »

تکرار جستجوی کلیدواژه «Hajj» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سید محمود هل اتایی

    از جمله حقوقی که زوجه بر عهده زوج دارد، حق مطالبه مهریه و نفقه می‏باشد. نفقه در زمره دیون زوج است و مهریه نیز در بیش‏تر موارد، از حقوق مالی دینی است. گاهی زوج افزون بر نفقه و مهریه، دیون دیگری دارد که باید به بستانکاران بپردازد. گذشته از تردیدهایی که نسبت به تقدم نفقه و مهریه بر سایر دیون وجود دارد، باید دید آن دو چه سرنوشتی را برای استطاعت مالی زوج برای حج ایجاد می‏نمایند، زیرا مهم‏ترین شرط وجوب حج، استطاعت مالی است و یکی از موضوعاتی که می‏تواند تحقق این شرط را با چالش مواجه سازد، بدهکاری زوج به زوجه از بابت مهریه و نفقه است. نسبت به مانعیت دین از استطاعت مالی چند فرضیه وجود دارد که عبارتند از: مانعیت دین، تخییر و عدم مانعیت و در صورتی که دین مانع باشد، یا باید گفت مکلف دین خود را ادا نماید و حج بر او واجب نیست و یا این‏که در این تزاحم، آنی مقدم شود که سبب ایجادش جلوتر بوده است. روشی که در این پژوهش اتخاذ شده است شیوه توصیفی تحلیلی است که نتیجه آن عبارت است از این‏که گرچه مشهور فقیهان امامیه دین را مانع از تحقق استطاعت می‏دانند اما نظریه درست این است که مکلف در انتخاب دین و تشرف به حج آزاد است.

    کلید واژگان: دین, حج, استطاعت, مهریه, نفقه, تخییر}
    Seyyed Mahmoud Hal Atai

    Among the rights of the wife on her husband is the right to demand dowry and alimony. Alimony is one of the husband's debts, and dowry is a religious financial debt right in most cases. Sometimes, in addition to alimony and dowry, the husband has other debts that must be paid to creditors. Apart from the doubts that exist regarding the priority of alimony and dowry over other debts, it should be consider what fate do they create for the husband's financial ability for Ḥajj, because the most important condition for Ḥajj is financial ability, and one of the issues that can challenge the realization of this condition is the husband's indebtments to his wife due to dowry and alimony. Regarding the hindrance of debt from financial ability, there are several hypotheses, which are: the hindrance of debt, choice and non-hindrance, and if debt is a hindrance, either it should be said that the obligee must fulfill his debt and Ḥajj is not obligatory on him, or that in this conflict should be preceded by the one that caused it earlier. The method adopted in this research is the descriptive-analytical method, the result of which is that although the famous Imamiyyah jurists consider debt as an obstacle to the realization of one's ability, the correct theory is that one is free to choose one's debt and visit Ḥajj.

    Keywords: Debt, Ḥajj, Affordability, Dowry, Alimony, Choice}
  • مهدی صنعتی، محمدعلی حیدری*، احسان علی اکبری
    زمینه و هدف

    عمل حج دارای آثار و پیامدهای فراوانی از حیث سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است. در همین راستا، هدف پژوهش حاضر بررسی ابعاد اقتصادی امنیت حج از منظر قرآن، روایات و فقه المذاهب است.

    مواد و روش ها

    روش پژوهش حاضر با توجه به محتوای بحث، توصیفی-تحلیلی و با استناد به منابع کتاب خانه ای از جمله کتب فقهی و مقالات است. آرا و دیدگاه های فقهای شیعه و اهل سنت محور تحلیل بحث حاضر است.

    ملاحظات اخلاقی:

     استناد دقیق به منابع، به ره گیری از متون فقهی معتبر و دست اول، راهنمای اخلاقی پژوهش حاضر است.

    یافته ها

    برقراری امنیت در سفر معنوی حج، به مثابه تلاش برای اتحاد اقتصادی برای کشورهای مسلمان، بهره مندی از مزایای اقتصادی آن، ارایه الگوی اخلاقی-اقتصادی برای جوامع مسلمان و اطعام فقیران و نیازمندان در این ایام است.

    نتیجه گیری

    امنیت حج می تواند تلاشی برای سامان بخشیدن به دین و دنیای حج گزاران، جوامع اسلامی و همه عوامل برگزاری حج باشد. کنگره عظیم انسانی می تواند کشورهای اسلامی را به صورت یک بلوک سیاسی-اقتصادی مشترک المنافع نشان دهد و هر یک از مناسک حج تجلی پیوند معنویت و توان اقتصادی مسلمانان است.

    کلید واژگان: حج, امنیت, ابعاد اقتصادی, قرآن, فقه المذاهب}
    Mehdi Sanati, Mohammad Ali Heidari *, Ehsan Aliakbari
    Background and Aim

    Hajj has many political, economic, social and cultural effects and consequences. In this regard, the aim of the current research is to examine the economic dimensions of Hajj security from the perspective of the Qur'an, hadiths and religious jurisprudence.

    Materials and methods

    In this research, according to the content of the discussion, the descriptive-analytical method and reference to library sources, including jurisprudence books and articles, have been chosen. The opinions and views of Shia and Sunni jurists are the focus of the analysis of the present discussion.

    Ethical considerations:

     Accurate reference to sources, use of authentic jurisprudential texts and first hand is the ethical guide of this research.

    Findings

    Establishing security in the spiritual journey of Hajj is an effort for economic unity for Muslim countries, benefiting from its economic benefits, providing an ethical-economic model for Muslim societies and feeding the poor and needy in these days.

    Conclusion

    Hajj security can be an attempt to organize the religion and world of pilgrims, Islamic societies and all factors of Hajj. The huge human congress can show the Islamic countries as a political-economic bloc of common interests and each of the Hajj rituals is a manifestation of the connection between the spirituality and the economic power of Muslims.

    Keywords: Hajj, Security, Economic Aspects, Quran, religious jurisprudence}
  • مهدی ساجدی*، حسام الدین ربانی
    در این جستار، تاثیر بیماری های مسری بر استطاعت و اعمال و مناسک حج بررسی می شود. نتایج حاصل از پژوهش با روش کتابخانه ای عبارت است از اینکه بیماری مسری چنانچه خطرناک باشد و فرصت ادای مناسک را تا آخرین زمان ممکن از فرد مبتلا سلب کند، وی از استطاعت خارج می شود و درصورتی که توانایی مالی او باقی باشد، در سال جدید باید اقدام کند. اما اگر از سلامت جسمی برخوردار و از ابتلای به بیماری مسری موجود در سرزمین عربستان خایف است، درصورتی که ظن ابتلا به بیماری، قوی و عقلایی باشد، خوف از ابتلا مانع وجوب حج می شود و درصورتی که بداند یا احتمال قوی دهد در عربستان، اقدامات پیشگیرانه و صحیح از سرایت بیماری صورت می گیرد، خوف مزبور مانع وجوب حج نیست. در این فرض، چنانچه باوجود اقدامات احتیاطی و پیشگیرانه، به بیماری مسری مبتلا شود و در عین حال بتواند قبل از گذشت زمان با رعایت دستور پزشک، اعمال و مناسک خود را ولو با اکتفا به اقل واجبات و ارکان به اتمام رساند، حج او مجزی است، وگرنه بیماری و عدم امکان ادای اعمال، کاشف از عدم استطاعت او در آن سال است.
    کلید واژگان: استطاعت, سلامتی, حج, بیماری مسری, خوف}
    Mahdi Sajedi *, Hesam Al-Din Rabbani
    In this paper, the effect of dangerous contagious diseases on the ability and acts and rituals of Hajj is studied. This library research concludes that if the contagious disease is dangerous and deprives the affected person from the opportunity to perform the rituals until the last possible time, he would lose the ability and in the case that his financial ability remains, he should take action in the next year. However, if he is healthy and is afraid of contracting a contagious disease existing in Saudi Arabia, if the conjecture of contracting the disease is strong and rational, the fear of contracting the disease prevents the obligation of Hajj and in case he knows or it seems strongly probable to him that preventive and appropriate measures will be taken against the spread of the disease in Saudi Arabia, such a fear does not prevent the obligation of Hajj. In that case, if, despite precautionary and preventive measures, he contacts a contagious disease and at the same time, following a physician's instructions, he is able to complete his acts and rituals before the time expires, even if he confines himself to performing the minimum obligations and rituals, his Hajj is sufficient (Mujzi). Otherwise, illness and failure to perform the acts indicate his inability in that year.
    Keywords: Ability, Health, Hajj, Contagious Disease, Fear}
  • ابوالفضل الیاسی، محمد علی خیراللهی*، علی فقیهی
    زمینه و هدف
    در اسلام به فریضه حج و انجام مناسک آن توجه خاصی شده است و بررسی فقهی آن یکی از اساسی ترین اموری است که باعث فهم چرایی و وجوب و در نهایت برپایی هرچه باشکوه تر آن خواهد شد. از این رو هدف از این پژوهش، بررسی فقهی حکم وجوب حج و تاثیر انجام حج بر مسلمانان با تکیه بر آیات، روایات است.
    مواد وروش ها
    این تحقیق از نوع نظری بوده روش تحقیق به صورت توصیفی تحلیلی می‏باشد و روش جمع‏آوری اطلاعات بصورت کتابخانه‏ای است و با مراجعه به اسناد، کتب و مقالات صورت گرفته است.
     
    یافته ها
    هیچ واجبی از طرف خداوند تعیین نمی گردد مگر اینکه برای ملکف دارای اثرات فردی و اجتماعی باشد. از جمله اثرات اجتماعی که آوردگاه حج است؛ عبارتند از: 1) تبلور فهم حقایق در آینه مناسک حج؛ 2) آینه تمام نمای قوانین الهی؛ 3) تجسم بخشی به داستان آفرینش؛ 4) بررسی حج در رهگذر اجتهاد.
    ملاحظات اخلاقی: در تمام مراحل نگارش پژوهش حاضر، ضمن رعایت اصالت متون، صداقت و امانت داری رعایت شده است.
    نتیجه گیری
    علاوه بر تاثیرگذاری فریضه حج بر روح و روان مکلف، این عمل دارای آورده های اجتماعی است که در قرآن، سخنان پیامبر (ص) و ایمه اطهار (ع) به آن سفارش و اشاره شده است.
    کلید واژگان: حج, مناسک, وجوب, فقه}
    Abolfazl Elyasi, Mohammad Ali Kheirollahi *, Ali Faqihi
    Background and
    purpose
    In Islam, special attention has been paid to the duty of Hajj and performing its rituals, and its jurisprudential examination is one of the most basic things that will help to understand the reason and obligation and ultimately establish it as magnificently as possible. Therefore, the purpose of this research is to investigate the jurisprudence of the obligatory Hajj ruling and the impact of performing Hajj on Muslims by relying on the verses, narrations and opinions of scholars.
    Materials and methods
    This research is of theoretical type and the research method is descriptive-analytical and the method of data collection is library and has been done by referring to documents, books and articles.
    Ethical considerations: In order to organize this research, while observing the authenticity of the texts, honesty and fidelity have been observed.
     
    Findings
    No obligation is determined by God unless it has personal and social effects for person. Among the social effects of Hajj; as follows: 1) Crystallization of the understanding of facts in the mirror of Hajj rituals; 2) full-view mirror of divine laws; 3) Visualizing a part of the story of creation; 4) Examining Hajj through Ijtihad.
    Conclusion
    In addition to the impact of Hajj on the soul and spirit of the oblige, this act has social implications that are recommended and mentioned in the Qur'an, the words of the Prophet (PBUH) and the Imams of Athar (PBUH).
    Keywords: Hajj, rites, Obligation, Jurisprudence}
  • البرز محقق گرفمی*، سید مهدی احمدی نیک

    یکی از پردامنه ترین ابواب فقهی، باب حج است. در میان روایات فراوان این باب، بخشی از اخبار، بیانگر حکم تکلیفی حج برای توانگرانی است که بیش از یک بار مستطیع می شوند. بر اساس شماری از این روایات، توانگری در هر سال سبب استقرار وجوب حج در همان سال خواهد بود. اما شماری دیگر از روایات، یک بار ادای حج را در طول عمر بر توانگران کافی می دانند. دانشوران مسلمان در مواجهه با این اخبار، رویکردهای گوناگونی برگزیده اند که ناظر به دست شستن از ظاهر روایات دسته اول و حمل آن ها بر یکی از وجوه ذیل است: استحباب، وجوب بدلی، وجوب کفایی، زدودن انگاره جاهلی نسیء، مقابله با باور نادرست انحصار وجوب حج در سال اول استطاعت، وجوب بر جنس توانگران و زدودن انگاره حج طبقاتی. این پژوهش به روش توصیفی تحلیلی و با بهره از منابع اسنادی در پی اعتبارسنجی هر یک از این برداشت هاست. در گام پسین پس از بیان نقدهایی به هر یک از این رویکردها، دیدگاه برگزیده با بهره از مولفه هایی چون مدلول آیه 97 سوره آل عمران، قاعده «لو کان لبان»، اعراض مشهور و سیره متشرعه، به بی اعتباری روایات دسته اول دست یافته است.

    کلید واژگان: حج, اهل جده, روایت, وجوب, استحباب, عدم حجیت}
    Alborz Mohaghegh Garfami *, Sayyed Mahdi Ahmadi Nik

    One of the most extensive Jurisprudential chapters is Hajj chapter. Within the several hadiths in this chapter , part of hadiths indicates obligation creating rules (hukm taklifi) for the wealthy who are financially capable to perform more than one time. According to some hadiths, wealth makes Hajj to be compulsory in the same year whereas some other states that to fulfil once in a lifetime is enough. Muslim scholars have selected different approaches in confronting these traditions . It shows that putting aside the first category of hadiths and conveying them to the following aspects: mandatory, alternative obligation, collective obligation, purifying the pre-Islam belief of Nasī’ (i.e. postponement of months; Arabic: النسی ء), confronting the false belief of the limitation of the obligation of Hajj in the first year, the obligation of the predicable (genus) of the wealthy and purifying the belief of the class Hajj. This note with descriptive-analytic method aims to evaluate the truthfulness of these inferences. At the last step after mentioning criticisms on each of these approaches, the selected attitude with utilizing the components such as the indication of verse 97 of surah Āl `Imrān (Arabic: آل عمران‎), the maxim “لو کان لبان” (If there were such a ruling, it should have been revealed or known), the well-known fuqaha giving it up (have not acted based on it) and the manner and conduct of Shi'a intellectuals it is achieved that the first category of hadiths are invalid.

    Keywords: Hajj, The wealthy (the people of Jedah), Hadiths, Obligation, Recommendation, Lack of authority}
  • مجتبی شریعتی فرد، احمدرضا خزایی*، جمشید معصومی
    زمینه و هدف

    حج به عنوان عملی عبادی در میان مسلمانان و همه مردم جهان دارای اهمیت خاصی است، اما از جهت اقتصادی نیز دارای کارکردهایی بر توسعه کشورهای اسلامی است که در پژوهش حاضر به این مساله پرداخته می شود. م

    واد و روش ها

    در مطالعه حاضر از روش توصیفی و تحلیلی برای بررسی جایگاه و کارکرد حج در توسعه جوامع اسلامی از منظر فقهی پرداخته می شود.

    یافته ها

    دستگیری از فقراء، توسعه روابط با دیگران، معرفی دستاوردهای اقتصادی مسلمانان و ایجاد ثروت مشروع از جمله نگرش های فقهی نسبت به کارکرد اقتصادی حج هستند. در دوران کنونی کارکرد تجاری حج با استناد به ماده 24 گات 1994، سازمان تجارت جهانی قابل حصول است.

    ملاحظات اخلاقی

    در پژوهش حاضر، اصول اخلاقی از جمله دقت در ارجاع دهی و استناد به منابع فقهی و دست اول رعایت شده است.

    نتیجه گیری

    حج عملی معنوی و عبادی است، اما از جهات اقتصادی از جمله داد و ستد و تجارت، توسعه گردشگری، معرفی الگوی اسلامی توسعه و تعامل با سایر کشورها از طریق گرایش به نوعی منطقه گرایی نظیر آنچه در ماده 24 گات 1994، بیان شده است، قابلیت بهره مندی دارد.

    کلید واژگان: حج, اقتصاد حج, توسعه, جوامع اسلامی, فقه}
    Mojtaba Shariatifard, AhmadReza Khazaei *, Jamshid Masoumi
    Background and Aim

    Hajj as a religious practice is of special importance among Muslims and all peoples of the world, but also has economic functions on the development of Islamic countries, which is addressed in this study.

    Materials and Methods

    In the present study, a descriptive and analytical method is used to examine the status and function of Hajj in the development of Islamic societies from a jurisprudential perspective.

    Findings

    Arresting the poor, developing relationships with others, introducing the economic achievements of Muslims and creating legitimate wealth are among the jurisprudential attitudes towards the economic function of Hajj. In the current era of Hajj business, the WTO is available under Article 24 of the 1994 GATT.

    Ethical considerations

    In the present study, ethical principles such as accuracy in referring and citing jurisprudential and first-hand sources have been observed.

    Conclusion

    Hajj is a spiritual and devotional practice, but from economic aspects such as trade and commerce, tourism development, introduction of the Islamic model of development and interaction with other countries through a tendency towards a kind of regionalism as stated in Article 24 GATT 1994. Has been, has the ability to benefit.

    Keywords: Hajj, Hajj economics, Development, Islamic societies, Jurisprudence}
  • عبدالجبار زرگوش نسب*، معصومه صحرائی
    این نوشتار با شیوه توصیفی تحلیلی کاربرد ومصادیق عرف در عبادیات(وضو، تیمم، صلاه وحج) مورد بررسی قرار داده است. عرف کارایی گسترده ای در فقه دارد، این امر بخوبی در کتابهای فقهی از باب طهارت تا دیات مشهود است، برخی از دانشمندان بخصوص اصولیین اهل تسنن آنرا به عنوان یک منبع ودلیل استنباط احکام در کنار کتاب، سنت ، عقل واجماع دانسته اندکه کارایی استقلالی برای عرف قایل شده اند،برخی دیگر با مرجعیت دانستن عرف مخالفت کرده اند وبه کارایی ابزاری آن معتقدند بعنوان وسیله ای در خدمت سایر ادله. نظام های فقهی حقوقی اسلام در محیط عرف شکل گرفته، هرچند منشا ومبنای اعتبار قوانین اراده ی شارع دانسته شده است، در بسیاری موارد شارع قواعد وقراردادهای عرفی را امضا وتایید یا تعدیل وتکمیل نموده است، لذا کاربرد ونقش عرف در نظام حقوقی اسلام در مقام تطبیق واجرای قواعد ارزنده است، وبه نظر بعضی کاربرد عرف در مقام استنباط احکام دارای اهمیت بسزایی است. در این پژوهش مصادیق عرفی در وضو، تیمم،صلاه وحج به طور مفصل بیان شده است.
    کلید واژگان: عرف, وضو, تیمم, صلاه, حج}
    Abdoljabar Zargoosh Nasab *, Masoumea Sahraei
    This essay examines the application of customary practices in worship (ablution, tymim, salah al-waqi) in a descriptive-analytic manner. Tradition is widely practiced in jurisprudence, and this is well-known in jurisprudence books from Purgatory to Diet; Others have opposed the authority of custom, believing in its instrumental utility as a tool to serve other arguments. Islamic jurisprudential legal systems have been formed in the customary environment, although recognized as the source and basis of the validity of the laws of the will of the law, in many cases the law has signed or endorsed customary laws and regulations, thus applying customary law in the Islamic legal system. Implementing the rules is valuable, and in some cases the application of custom is very important when inferring sentences. In this study, the customary examples in ablution, tayammum, and salat al-waq are detailed.In this study, the customary examples in ablution, tayammum, and salat al-waq are detailed. Keywords: custom, worship, ablution, tayammum, prayer, Hajj.
    Keywords: custom, ablution, tayammum, Prayer, Hajj}
  • محسن رجب زاده

    حج از دیرباز تاکنون از اهمیت ویژه‏ای در بین مسلمانان برخوردار بوده است، همه ساله صدها هزار مسلمان مشتاق از گوشه و کنار جهان بسوی سرزمین مقدس مکه و مدینه حرکت کرده و با تمامی سختی ها و مشقت ها خود را به میقات می‏رسانند و لبیک‏گویان آماده انجام فریضه حج می‏شوند. فریضه حج، یکی از فرایض عبادی- سیاسی مسلمانان و نیز همایش معنوی عظیمی است که همه ساله در موعد مقرر با مناسک ویژه خود برگزار می گردد. این فریضه عظیم، امروزه با توجه به شرایط زمانی و مکانی پیش آمده، دارای مسایل نوظهوری گردیده است که بررسی آنها لازم می نماید و به نظر می رسد بررسی فقهی انواع حج می تواند گام موثری در جهت ایجاد وحدت بین مذاهب اسلامی باشد. تفاوت هایی است که از جهت فقهی بین انواع حج تمتع، قران، افراد و اعمال و عبادات شرعی و مناسک حج و عمره میان مذهب اهل بیت و پیروان دیگر مذاهب اسلامی مشاهده می کند؛ از وضو و وقت نماز و اذان و اقامه و شرایط نماز گرفته تا احرام و طواف و دیگر اعمال و مناسک. اگرچه چارچوب اصلی مناسک و عبادات در میان تمامی مذاهب اسلامی یکسان است، ولی همین تفاوت های جزیی که در انجام عبادات وجود دارد برای هر تازه واردی سوال برانگیز است. درباره ی این عمل عبادی- سیاسی، از طرف دانشوران صاحب نظر، تعبیرهای گوناگونی شده است که در کمتر موردی از عبادات دیگر، اینگونه تعابیر را می‏بینیم.

    کلید واژگان: حج, تمتع, قران, افراد, احرام, طواف}

    Hajj has long been of special importance among Muslims. Every year, hundreds of thousands of eager Muslims from all over the world travel to the holy land of Mecca and Medina and migrate with all their hardships and hardships. And the speakers are ready to perform the Hajj.
    Hajj is one of the religious-political duties of Muslims and also a great spiritual conference that is held every year at the appointed time with its special rituals. This great duty, today, due to the time and place conditions, has had emerging issues that need to be studied and it seems that the jurisprudential study of various types of Hajj can be an effective step towards creating unity between Islamic religions.
    There are jurisprudential differences between the types of Hajj, the Qur'an, individuals, religious acts and acts of worship, and the rituals of Hajj and Umrah between the Ahl al-Bayt and the followers of other Islamic sects; From ablution and time of prayer and call to prayer and iqamah and conditions of prayer to ihram and circumambulation and other acts and rituals. Although the basic framework of rituals and worships is the same among all Islamic religions, these slight differences in worship are questionable for any newcomer.
    There have been various interpretations of this devotional-political act by scholars, and we see such interpretations in less cases of other devotions.

    Keywords: Hajj, Tamta, Quran, Individuals, Ihram, Tawaf}
  • علیرضا فلاحی اخلمد*، حسین احمری

    در این پژوهش به روش توصیفی تحلیلی و به هدف تحلیل برخی از مسایل فقهی معذورین حج شامل: وقوف اضطراری بانوان، قربانی کردن، انجام اعمال بعد از منا، بخشی از مناسک زنان در ایام عادت و مسایل اشخاص مریض و سالخورده، آرا و ادله فقها را در دو مقام یکی از جهت تفاوت بین نیابت تبرعی و نیابت استیجاری و دیگری از جهت عذر طاری و غیرعذر طاری مورد مداقه قرار داده ایم؛ به فتوای امام خمینی و جمعی دیگر از فقها، چنانچه فرد از ابتدا معذور نباشد و در هنگام عمل عذری برایش پیش آید، نیابت گرفتن از او صحیح نیست؛ چه به نحو استیجاری و چه به نحو تبرعی.همچنین گرفتن نایب برای معذورین را دو مقام بررسی کرده ایم: نخست از جهت جواز عمل و صحت حجی که نایب انجام می دهد و دوم از جهت استحقاق اجرت و حق العمل نایب. اکثر فقها معتقدند اگرکسی حجی به نحو واجب مضیق بر ذمه داشته باشد، نمی تواند نایب دیگری شود و اگر مرتکب چنین عملی شود، حج او باطل است؛ ولی در صورتی که از انجام حج خود ناتوان باشد و یا حج نذری و حج اجاره ای او مقید و مضیق به همان سال نباشد، اختلافی بین فقها نیست که شخص می تواند نیابت شخص دیگر را بر عهده بگیرد. فقهای معاصر بر خلاف فقهای گذشته، بین عذر طاری و عذر غیر طاری تفاوت قایل شده و درباره عذر غیرطاری گفته اند: اگر کسی معذور از انجام اعمال حج باشد، نمی تواند نایب کسی در حج شود و اگر نیابت کند اکتفا به حج وی مشکل است و مجزی از منوب عنه نیست، ولی درباره عذر طاری، نظر واحدی بین آنان نیست.

    کلید واژگان: حج, معذورین حج, تکالیف معذورین در حج, نیابت تبرعی, نیابت استیجاری, عذرطاری, عذرغیرطاری}
    Alireza Fallahi Akhlamad*, Hossein Ahmari

    In this research, through a descriptive-analytical method, with the purpose of analyzing a number of jurisprudential issues concerning the excused pilgrims of Hajj including the women’s emergency staying, scarification, performing the acts after Mina, a part of women’s rituals during the menstrual cycle and the issues related to the sick and elderly pilgrims, the authors have scrutinized the Islamic jurists' opinions and proofs from two aspects: the difference between gratuitous and paid representation; and the ancillary and principal excuses. According to Imam Khomeini and some other jurists' fatwas, in case the pilgrim is not excused from the beginning and an excuse happens to him/her while performing the act, appointing an agent for him/her is not valid, either gratuitously or for reward. Likewise, appointing agents for the excused pilgrims has been studied from two perspectives: first, from the viewpoint of the permissibility of the act and the validity of the Hajj performed by the agent and second, from the viewpoint of the agent’s entitlement to remuneration and commission. The majority of Islamic jurists believe that if an individual is bound to perform Hajj as a strict duty, he/she may not become another’s agent, otherwise, his/her Hajj is invalid; but if he/she is unable to perform his/her own Hajj or his/her Hajj of Nazr or Istijari Hajj (Hajj by hire) is not limited to the same year, there is no difference of opinion among the Islamic jurists that the individual may not act on behalf of another. Unlike the past Islamic jurists, the contemporary jurists distinguish between ancillary and principal excuses and as afar as principal excuse is concerned, they maintain that: if an individual is excused from performing Hajj acts, he may not act on another’s behalf; otherwise, it is difficult to be satisfied by his Hajj and it does not release the principal duty-bound, but there is no single opinion among them regarding the ancillary excuse.

    Keywords: Hajj, the excused pilgrims of Hajj, duties of the excused pilgrims of Hajj, gratuitous agency, agency for reward, ancillary excuse, principal excuse}
  • سید ابوالقاسم حسینی زیدی *
    یکی از مرجحات باب تزاحم، تقدم زمانی بوده و یکی از مصادیقی که بر این مرجح تطبیق داده شده، آن است که شخصی قبل از استطاعت، نذر کند که در عرفه به زیارت سیدالشهداء برود و بعد از نذر، مستطیع شود. حال در این صورت وظیفه ناذر مستطیع در روز عرفه رفتن به مکه و به جا آوردن اعمال حج است یا اینکه باید به نذر عمل کند و در کربلا حاضر شود؟ برخی از فقها به تقدم نذر فتوا داده اند و به دلایلی مانند عدم حصول استطاعت در صورت نذر، جمع عرفی، اهم بودن نذر نسبت به حج و صحیحه حلبی استناد کرده اند؛ بسیاری از فقها هم به تقدم حج حکم داده اند، هر چند که مشرب های متعددی ارائه شده است و برخی قائل به انحلال نذر و دسته ای مورد بحث را تخصصا خارج از بحث دانسته و عده ای هم از باب تقدم واجب مقید به قدرت عقلی بر واجب مقید به قدرت شرعی، فتوا به تقدم حج داده اند. در این جستار با واکاوی ادله طرفین، بیان کرده ایم که باید به سه دلیل (ملازم بودن نذر با معصیت خدا، امضایی بودن نذر و عدم امضای آن به وسیله شارع و تعبیر برخی از روایات در باب حج) حج را مقدم بدانیم و نکته مورد غفلت آن است که «سبق زمانی» وقتی به عنوان مرجح موضوعیت دارد که خصوصیت دیگری وجود نداشته باشد که متاخر را ترجیح دهد و در اینجا بر فرض که تزاحم را بپذیریم و حج را متاخر بدانیم، باز هم به دلیل خصوصیاتی که حج را اهم جلوه می دهد، باید بر نذر مقدم شود، زیرا صرف سبق وجودی موجب تاکد در ملاک و شدید شدن وجوب نمی شود.
    کلید واژگان: تزاحم, تقدم, حج, زیارت, سبق زمانی, مرجح, نذر}
    abolghasem hoseini *
    One of mrjhaty in the conflict to favor one of the two mtzahm given priority when that must be the first priority in terms of time on recent obligation. In this case, some scholars have issued a fatwa in the priority vow and if you can afford Some people vow to disband and hand the case in question beyond the scope of known tkhssa and some power derived not accept the Hajj as religious power.
    In this paper, a complete analysis of the arguments of the parties have explained that criticisms of the priority given to vow a vow should know prior to the act of Hajj the point is neglected and that "elevated when" when as little disturbance of the relevant there is no other property that later would prefer and here on the premise that conflict to accept the Hajj later, it is still important because of the characteristics that would make the pilgrimage should be on the front vow because the mere existence causes Takd elevated in severe criteria of necessity is not in dispute.
    Keywords: Conflict, Hajj, Vow, Pilgrimage, Priority, Sooner, Preferred}
  • عباس تدینی، سید مصطفی کازرونی*
    فاجعه منا از دلخراش ترین فاجعه های انسانی جهان اسلام در کنار جنگ یمن و سوریه، دغدغه های بسیاری را در ذهن حقوق دانان اسلامی به منظور توجه مستقل به ابعاد مختلف آن ایجاد کرده است. در این بین، مسئولیت بین المللی دولت عربستان سعودی واجد اهمیت است و مسئولیت بین المللی دولت ها در قبال خسارات وارده به اتباع بیگانه در قلمروشان می تواند الگوی مناسب برای تحلیل این مسئولیت تلقی شود. با توجه به مبنا قرارگرفتن اصل حداقل رفتار معیار بین المللی، رعایت مقتضیاتی چون توجه مقتضی، لزوم شفافیت اداری، احترام به انتظارات مشروع بیگانگان و منصفانه و عادلانه بودن رفتار دولت میزبان همراه منطبق بودن با موازین بنیادین حقوق بین الملل بشر چون حق حیات و احترام به کرامت انسانی، نتیجه گرفته می شود که مسئولیت بین المللی دولت عربستان سعودی در فاجعه منا به واسطه ایفانکردن تعهدات قراردادی بین المللی، ارائه نکردن اطلاعات دقیق درخصوص قربانیان فاجعه منا و بی حرمتی به اجساد آن ها، تعلل در امدادرسانی به حجاج منا و انتقال اجساد قربانیان و تعقیب نکردن قضایی متخلفان و مجرمان فاجعه منا ایجاد می شود.
    کلید واژگان: بیگانگان, حج, خسارات, فاجعه منا, مسئولیت بین المللی}
    Abbas Tadayoni, Seyed Mostafa Kazeroni *
    Mena Catastrophe alongside Yemen and Syria wars as one the most influential catastrophe of Islamic World , has made various concerns among Islamic jurists to take independent consideration to the all aspects of it. Meanwhile, the international responsibility of Saudi Arabia is important and the international responsibility of states for damages to foreigners in their territories can be considered as an appropriate mode of analysis of this responsibility. Due the adoption of minimum international standard of treatment , observance of requirements such as due diligence , the necessity of administrative transparency , respecting to the legitimate expectations of foreigners and fair and equitable treatment of host state alongside with accomplishment of fundamental principles of international human rights such as right to life and respecting for human dignity, it is concluded that Saudi Arabia international responsibility in Mena catastrophe is made due to the non-fulfillment of its international contractual obligations, failure to provide accurate information about the victims and desecrating their bodies , the delay in relief to Mena pilgrims and transferring their bodies and the lack of judicial prosecution of the Mena offenders and criminals.
    Keywords: Mena Catastrophe, Foreigners, International Responsibility, Damages, Hajj}
  • مهدی درگاهی، رضا عندلیبی
    هلال ماه، مباحث و ابعاد مختلفی دارد که حکم حاکم مخالف در ثبوت آن و تحلیل تبعات و لوازم فقهی آن در امور حج، یکی از مسائل آن است. در موسم حج، زمان وقوفین با حکم حاکم و امیرالحاج تعیین و اعلام می شود و ممکن است در برخی موارد، موافقت آن با واقع محرز نباشد؛ همان طور که ممکن است مخالفت آن با واقع، در بعض ایام یقینی باشد. با توجه به عمومات و اطلاقات تقیه و برخی روایات دیگر، همچون معتبره ابن مغیره از ابی جارود، پیروی از آن، از جهت حکم تکلیفی واجب است؛ چنانکه حتی در صورت علم به مخالفت نیز بر آن تصریح شده است.
    البته برخی، صحت حج را به وقوف اضطراری و برخی، به اعمال حیله منوط دانسته اند؛ منتها اطلاقات و عمومات تقیه، و برخی روایات، همچون معتبره ابن سنان و ابن مغیره از ابی جارود، بر صحت حج و کفایت آن دلالت دارند و حکم واقعی ثانوی حج در فرض تقیه (خوفی و مداراتی) در صورت علم به مخالفت هم، صحیح و مجزی است.
    کلید واژگان: اعتبار, تقیه, حج, حاکم, حکم, مخالف, نفوذ}
    Mahdi Dargahi, Reza Andalibi
    The moon of month has various discussions and aspects whereas the regulation of Muslim ruler، opposing the positivity of Zilhajjah moon and the evaluation of its juristic outcomes and consequences in Hajj rites is one of them. In the season of Hajj، the times of both the Woqoof are decided and declared by the regulation of Muslim ruler and Amir Alhajj whereas it is possible that in some cases the regulation of Muslim ruler may be incongruous with fact; likewise it is also possible that its incongruity with reality may be certain in some cases. In reference with the grounds and practices of Taqiyyah and some other particular traditions like in the Mu''tabirah Ibne Mughairah by Abi Jarood، obeying such the incongruous regulation is obligatory because of its being Hukm e Taklifi; whereas it is also specified as obligatory even in the case of being certain in its incongruity. However some of the jurists believe that the correctness of Hajj depends on the Woqoof e Izterari and some others believe that it depends on the practice of Heelah (tactfulness); finally practices and grounds of Taqiyyah and some other traditions like Mu''tabirah Ibne Sinan and Ibne Mughairah by Ibne Jarood implicate on the correctness and sufficiency of Hajj while in case of Taqiyyah (fearful or compromising)، the Haqeeqi Sanavi Hukm (Real Secondary Ruling) of Hajj، even in case of being certain in its incongruity، is ''correct'' and ''Ijza'' too
    Keywords: Credibility, Implementation, Ruling, Ruler, Incongruity, Taqiyyah, Hajj}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال