به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Repentance » در نشریات گروه « فقه و حقوق »

تکرار جستجوی کلیدواژه «Repentance» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • ساناز بدری مقدم، پرویز ذکائیان*، بیت الله دیو‏سالار
    حکم سنگسار، یکی از احکام مسلم اسلامی است که همه مکاتب فقهی، به دلیل مستندات غیر قابل انکار، بر اسلامی بودن آن اتفاق نظر دارند. باوجود این، این حکم مسلم اسلامی از ابتدای رحلت پیامبر اکرم (ص) و حتی در زمان آن بزرگوار مورد تشکیک، انکار برخی فرقه های عمدتا سیاسی در بین امت اسلام قرار گرفت. برهمین اساس هدف مقاله حاضر بررسی این سوال است که کیفیت اجرای مجازات رجم چگونه بوده و موانع آن از منظر فقه و حقوق کدام است؟ این مقاله نظری بوده و با استفاده از روش توصیفی تحلیلی و به صورت کتابخانه ای به بررسی سوال مورد اشاره پرداخته است. یافته ها بر این امر دلالت دارد که ممکن است امکان اجرای سنگسار وجود نداشته باشد. مطابق قانون مجازات اسلامی 1392 درصورت عدم امکان اجرای رجم با پیشنهاد دادگاه صادرکننده حکم قطعی و موافقت رییس قوه قضاییه چنانچه جرم با بینه ثابت شده باشد، موجب اعدام زانی محصن و زانیه محصنه است و در غیر این صورت موجب صد ضربه شلاق برای هریک می باشد. درخصوص موانع اجرای رجم و حد زنای مستوجب رجم و قتل باید اذعان داشت ممکن است تحت شرایطی مجازات رجم قابل اجرا نباشد. منظور قانون گذار از این عبارت (عدم امکان اجرای رجم) تلطیف مقررات مربوط به مجازات رجم باتوجه به اسناد حقوق بشر و فشارهای بین المللی باشد، ضمن این که نظر برخی از فقهای معاصر در توصیه به عدم اجرای مجازات رجم در حالتی که موجب وهن اسلام است، مد نظر قانون گذار بوده است.
    کلید واژگان: زنا, رجم, مجازات, حدود, توبه, بیماری, زن باردار}
    Sanaz Badri Moghadam, Parviz Zokaeian *, Beitollah Divsalar
    The ruling of stoning is one of the Islamic rulings that all schools of jurisprudence, due to undeniable documents, agree on its being Islamic. In spite of this, this ruling of Islamic Islam was questioned from the beginning of the death of the Holy Prophet (PBUH) and even at the time of that noble one, the denial of some mainly political sects among the Muslim Ummah. Based on this, the purpose of this article is to examine the question of what was the quality of the execution of stoning and what are its obstacles from the point of view of jurisprudence and law? This article is theoretical and has investigated the mentioned question by using descriptive analytical method and in a library form. The findings indicate that it may not be possible to implement stoning. According to the Islamic Penal Code of 2012, if it is not possible to carry out stoning with the proposal of the court issuing a final verdict and the approval of the head of the judiciary, if the crime is proven by evidence, it will lead to the execution of the adulterer of Mohsen and the adulteress of Mohsen, otherwise it will result in one hundred lashes for each of them. It has a superior ruling. Here, a just jurist and a just Islamic ruler can issue an order according to the conditions of time and place around the implementation of that limit. As the Imams (a.s.) and Amirul Momineen (a.s.) forbade the implementation of Hadd in the land of enemies and opponents. Although the existence of some interests can prevent its implementation, such expediency must be certain and recognized by the competent people, which is foreseen in the Islamic Penal Law approved in 2013.
    Keywords: Adultery, Stoning, Punishment, Limits, Repentance, Disease, Pregnant Woman}
  • قاسم اسلامی نیا*، غلامحسن کوشکی، داود سیفی قره یتاق
    یکی از تاسیسات اختصاصی فقه کیفری اسلام که با مضامین شرعی و اخلاقی در گستره سیاست جنایی دینی باعث حضور فعال بزهکار در عرصه تعیین سرنوشت قضایی می گردد، توبه است که با نهادی به نام استتابه قابل تقویت و گسترش است. مدیریت بزهکاری از طریق تدبیر غیرکیفری استتابه، نوعی از سیاست جنایی، تقنینی و قضایی را رقم می زند که باعث طرح سه سوال می گردد؛ چرا امام علیu از استتابه به عنوان یک شیوه برای مدیریت بزهکاری استفاده نموده اند؟ کارکردهای مترتب بر این نوع تدبیر چیست؟ و از نظر عملی، استتابه در چه جرائمی نمود داشته است؟ بر اساس نتایج این نوشتار، استتابه به عنوان یک وظیفه حاکمیتی، مبتنی بر عناصر انسان شناختی، سیاسی و اجتماعی، اخلاقی و جزایی است و دارای کارکردهای متنوعی همانند کیفرزدایی، اصلاحی و کرامت محوری است که در مجموع با آموزه های علوم جنایی نوین نیز همخوانی و تطابق دارد.افزون بر این، استتابه در سیاست جنایی امام علیu در جرایم مالی، عقیدتی و بدون بزه دیده اجرایی گردیده است؛ لیکن به دلایل مطرح در این نوشتار،امکان تسری آن به همه جرائمی که توبه در آن تجویز شده و نیز به عنوان یکی از شرایط بهره مندی مجرم از نهادهای ارفاق کننده کیفری و حمایت های پساکیفری وجود دارد.
    کلید واژگان: توبه, استتابه, کرامت, اصلاح, اخلاق}
    Qasem Islaminia *, Gholam Hassan Koushki, Davoud Seifi Qareh Yataq
    One of the remarkable institutions of Islamic criminal jurisprudence, which causes the active presence of the accused and the criminal, in the field of determining the judicial fate and eliminating criminal proceedings, is repentance, which is systematically reflected in the Islamic Penal Code of 2012. However, using the maximum capacity of repentance requires an institution called "Estaba" (official offer of repentance to the accused or criminal), which has been used in the criminal policy of Imam Ali (a.s.) in various crimes. Based on the results of this article, Istaba as a sovereign task is based on anthropological, political and social, moral and criminalistic elements and has various functions such as decriminalization, guidance, correction, dignity-oriented and psychological. In addition to this, in the criminal policy of Imam Ali (a.s.) it has been implemented in financial, ideological and non-victim crimes, but it is possible to extend it to all crimes in which repentance is prescribed and also as one of the conditions for the criminal to benefit from reconciliation institutions. There are criminal and post-criminal protections.
    Keywords: Repentance, dignity, reform, morality}
  • محسن برهانی*، الهه لطفعلی زاده
    با توجه به ضرورت اهتمام به سیاست های قضازدایی و حبس زدایی در نظام حقوقی، نهاد توبه می تواند ابزاری کارآمد جهت کاهش جمعیت کیفری زندانیان باشد. قانون گذار در سال 1392 برای نخستین بار اقدام به قاعده گذاری عام درخصوص اثربخشی توبه در سقوط یا تخفیف مجازات ها نمود و به تبع آن تاثیرگذاری توبه در جرایم مستوجب تعزیر را مورد حکم قرار داد. با در نظر گرفتن تغییرات قانونی و تصویب ماده 115 قانون مجازات اسلامی، پرداختن به قلمرو زمانی توبه و مقاطعی که می توان از این نهاد استفاده کرد، حایز اهمیت است. در این مقاله با روشی توصیفی تحلیلی و با رویکردی انتقادی به رای وحدت رویه شماره 813 هییت عمومی دیوان عالی کشور درخصوص زمان پذیرش توبه، این ادعا به اثبات می رسد که بر اساس مبانی فقهی و قانونی، نه تنها پیش از اثبات جرم، در همه جرایم تعزیری توبه متهم مسقط مجازات می باشد، بلکه پس از اثبات جرم و حتی در زمان تحمل کیفر نیز، می توان از این نهاد استفاده کرد و پذیرش نهاد توبه در تعزیرات مقید به محدودیت های موجود در جرایم مستوجب حد نمی باشد.
    کلید واژگان: توبه, تعزیر, حد, اثبات جرم, محکومیت قطعی, اطلاق زمانی}
    Mohsen Borhani *, Elaheh Lotfalizadeh
    Due to the need to pay attention to dejudicialization and decarceration strategies, the repentance can be an effective tool to reduce the criminal population of prisoners. In 1392, the legislator for the first time made a general rule regarding the effectiveness of repentance in ta'zirat. Considering the legal changes and the approval of Article 115 of the Islamic Penal Code, it is important to address the realm of repentance in time and the periods in which this institution can be used. In this article, with a descriptive and analytical method and with a critical approach to uniform judicial precedent vote No. 813 of supreme court, regarding the time of acceptance of repentance, this claim is proved that based on jurisprudential and legal principles, not only before proving the crime, in all ta'zir crimes, the repentance of the accused will result in the cancelation of the punishment, but also after proving the crime and even at the time of Execution of punishment, this institution can be used.
    Keywords: Repentance, Ta', zir, Hadd, proof of crime, final conviction, time non-restriction}
  • علی آقاپور*، یعقوب پورجمال

    مسئله توبه، یکی از آموزه های تربیتی واخلاقی ومهم قران کریم و روایات اسلامی است ودر شرع مقدس اسلام از جایگاه ومنزلت ویژه ای برخوردار است .حقیقت توبه ،بازگشت انسان به سوی خداست، وواکنشی است از سوی انسان به رفتارناشایست خویش که عمر خود را در معصیت الهی صرف نموده است.انجام این عمل ،اختیاری وارادی است  واز نظر شرع وعقل ،واجب وضروری است وتاخیرش جایز نیست .اخیرا در حقوق کیفری ایران، نیز به تاسی از منابع فقهی نهاد توبه برای جلوگیری از تکرارجرم واصلاح مجرمین قانون گذاری شده ودر فصل یازدهم بخش دوم قانون مجازات اسلامی مصوب 92 به آن پرداخته شده است .در این مقاله به مفهوم واهمیت وآثارونقش توبه درسقوط مجازات حد از منظر فقه وقانون ونیزبه نظرات ودیدگاه های فقهای مشهور پرداخته شده است. امید است که مورد توجه ومطالعه دانشجویان محترم وسایر علاقمندان قرار گیرد .

    کلید واژگان: توبه, حد, تعزیر, منصوصات شرعی, حق الله و حق الناس, معاذیز قضایی وقانونی}
    Ali Aghapour *, Yagub Pourjamal

    The issue of repentance is one of the most important educational and moral teachings of the Holy Quran and Islamic traditions and has a special place and status in the holy Sharia of Islam.The truth of repentance is man's return to God, and it is a reaction on the part of man to his unworthy behavior, who has spent his life in divine sin.Recently, in the criminal law of Iran, the jurisprudential sources of the institution of repentance have been legislated to prevent the recurrence of crimes and the correction of criminals, and it has been dealt with in the eleventh chapter of the second part of the Islamic Penal Code approved in 1992.In this article, the concept of the importance and effects of the role of repentance in the fall of the hadd punishment from the perspective of jurisprudence and law, as well as the views and opinions of famous jurists are discussed. It is hoped that it will be noticed and studied by respected students and other interested parties.

    Keywords: Repentance, Hadd, Ta'zir, religious provisions, the right of God, the right of the people, judicial, legal excuses}
  • علی محمدی جورکویه*، محسن کرانی

    مجازات نفی یکی از چهار مجازات در نظر گرفته شده برای محارب است؛ اما نسبت به مدت زمان نفی در میان فقیهان اختلاف است و نظریه های مختلفی همچون تا پایان حیات، تا زمان توبه، یک سال، حداقل یک سال و حداکثر هنگام توبه نسبت به مدت زمان نفی مطرح شده است. جستار حاضر در صدد یافتن نظریه برتر، با مراجعه به منابع اسلامی و متون فقهی به روش تحلیلی و اجتهادی به مطالعه ادله هر کدام از چهار نظریه پرداخته و ادله هیچ یک از این نظریات را کافی نیافته است و در نهایت با تمسک به ادله خاص همچون صحیحه برید بن معاویه و ادله عام همچون معتبره حفص بن غیاث، معتقد است تعیین مدت زمان نفی در اختیار حاکم بوده و وی با در نظر گرفتن شرایط، مدت زمان نفی را مشخص خواهد کرد.

    کلید واژگان: محاربه, تبعید, نفی, محارب, توبه}

    Nafy-e balad[1] Punishment is one of the four punishments intended for muhareb[2]; However, there is a difference of opinion among foqaha (Islamic Jurists) regarding the duration of nafy-e balad, and thus various theories have been proposed regarding this duration, such as until the end of life, until the time of repentance, one year, and at least one year while continuing to the maximum time when repentance is performed. By referring to the Islamic sources and fiqhi texts in an analytical and ijtihadi method, and attempting to find the best theory among them, the present article studied the evidences of each of the four theories and found the evidences of none of these theories sufficient. Finally, resorting to specific evidences such as al-sahihah[3] of Barid ibn Mu'awiyah and general evidences such as the al-mu’tabarah[4] of Hafs ibn Ghias, the study suggests that determining the duration of nafy-e balad is at the disposal of hakem shar'[5], and considering the circumstances, he will determine its duration.

    Keywords: : Muhareb, sahihah, mu’tabarah, nafy-e balad, repentance, hakem shar’}
  • عباس قاسمی، رضا رنجبر*، حمید عیوضی
    زمینه و هدف

    یکی از مباحث مهم اصول فقه، اصول عملیه است و اصل استصحاب در میان این اصول از جایگاه ویژه ای برخوردار است. در این مقاله تلاش شده به بررسی استصحاب و آثار آن در حقوق مدنی و قانون مجازات اسلامی با رویکردی به دیدگاه های امام خمینی پرداخته شود.

    مواد و روش ها

    مقاله حاضر توصیفی تحلیلی بوده و از روش کتابخانه ای استفاده شده است.

    ملاحظات اخلاقی

     در این مقاله، اصالت متون، صداقت و امانت داری رعایت شده است.

    یافته ها

    اصل استصحاب به عنوان یکی از اصول عملیه پذیرفته شده در منابع فقهی و اصولی معتبر می باشد. استصحاب از ماده صحب به معنای مصاحبت و به همراهی طلبیدن کسی یا به همراه داشتن چیزی است. و در اصطلاح فقه عبارت است از حکم به بقا چیزی که در زمان سابق یقینی و محقق بوده و در زمان حاضر مورد تردید قرار گرفته است. از دیدگاه امام خمینی (ره)، استصحاب یک اصل شرعی است که به منظور حفظ واقع که یقین سابق طریق وکاشف از آن است، وضع شده است. مطابق با اصول قانون اساسی می توان در صورت فقدان حکم مسیله می توان به این اصل استناد نمود.

    نتیجه گیری

    در مباحث مربوط به حقوق مدنی ازجمله مباحث بیع، خیار و نکاح از اصل استصحاب استفاده شده است. در قانون مجازات ایران نیز استصحاب مبنای بسیاری از احکام قانونی قرار گرفته است که از آن جمله می توان به احکام مقرر در مورد استصحاب عدم مسلوب الاختیار بودن و عدم بلوغ و افاقه و عدم کفر و توبه اشاره کرد.

    کلید واژگان: استصحاب, بیع, خیار, نکاح, توبه}
    Abbas Ghasemi, Reza Ranjbar *, Hamid Eivazi
    Background and Aim

    One of the important issues of the principles of jurisprudence is the principles of theology and the principle of acceptance has a special place among these principles. In this article, Istehhab and its effects on civil law and the Islamic Penal Code with an approach to Imam Khomeini's views studes.

    Materials and Methods

    Thise article is Analytical descriptive and the library method uses.

    Ethical considerations

    In this article, Originality of texts, honesty and trusteeship Has been complied with.

    Findings

    The principle of istishab is valid as one of the accepted religious principles in jurisprudential sources and principles. Adoption of the word sahib means to accompany and accompany someone or to have something with you. And in the term of jurisprudence, it is the ruling on the survival of something that was certain and realized in the past and has been questioned in the present. From Imam Khomeini's point of view, istishab is a religious principle that has been established in order to preserve the fact that the former certainty is the way and the discoverer of it. According to the principles of the constitution, this principle can be invoked in the absence of a ruling.

    Conclusion

    In the issues related to civil law, including the issues of sale, cucumber and marriage, the principle of istishab has been used. In the Iranian Penal Code, istishab is the basis of many legal rulings, including the rulings on istishab of non-deprivation of liberty, immaturity, piety, infidelity and repentance.

    Keywords: Isteshhab, sale, Authority, matrimony, repentance}
  • زکیه پهلوان*، مریم آقایی بجستانی، محمدامین حقیقت

    حقوق بشرحقوقی است که از تولد انسان محقق می شود و مستقل از حکومت هاست در نظام کیفری اسلام علاوه بر اینکه بر جنبه بازدارندگی مجازات ها تاکید شده، به ویژه در جرایم جنسی که به حدود الهی معروف هستند سخت گیری های زیادی شده است، اما جلوه های فراوانی از کیفرزدایی نیز مشهود است که می توان آنها را به عنوان جلوه های حقوق بشری در این کیفرها برشمرد. مواردی چون تعدد شهود یا کیفیت خاص شهادت و اقرار و نیز امکان توبه در شرایط خاص، حاکی از توجه قانون گذار به شخصیت انسانی مجرم و حقوق انسانی وی می-باشد و از طرفی حفظ حقوق مادی و معنوی بشر در کیفر زدایی جرایم جنسی مشهود است چون حفظ کرامت انسانی و آبروی انسان در آن لحاظ و از طرفی رعایت حریم خصوصی برای امنیت بخشی اجتماع مورد مداقه واقع شده است.در این نوشتار پس از بررسی و تتبع در متون فقه جزایی و آرای فقها به این نکته دست یافتیم که اگر چه در نحوه مجازات ها شدت عمل وجود دارد ولی با توجه به دشواری اثبات اینگونه جرایم و شرایط خاص آن و نیز مواردی چون پذیرش توبه در شرایط خاص، هدف، بازدارندگی و توبه ی شخص مجرم و تربیت پذیری مجرم و جامعه بوده است.کلید واژه ها: حقوق بشر، جرایم جنسی، توبه، کیفرزدایی.

    کلید واژگان: حقوق بشر, جرائم جنسی, توبه, کیفرزدایی}
    Zakiye Pahlevan *, Maryam Aqaibagestani, Mohammadamin Haghighat

    Human rights are rights that are realized from the birth of human beings and are independent of governments. In the Islamic penal system, in addition to emphasizing the deterrent aspect of punishments, there are many strict rules, especially on sexual crimes known as divine limits. However, there are many manifestations of depenalization that can be considered as manifestations of human rights in these penalties. Cases such as the multiplicity of witnesses or the special quality of testimony and confession, as well as the possibility of repentance in certain circumstances indicate the legislator's attention to the human personality of the offender and his/her human rights.In this manuscript, after reviewing and investigating the texts of criminal jurisprudence and scrutinizing the opinions of jurists, we found that although there is the intensity of action in the manner of punishments, due to the difficulty of proving such crimes and their special circumstances, as well as cases such as acceptance of repentance in special circumstances the objective has been deterrence and repentance of the offender and the educability of the offender and society.Key words: Human Rights, Sexual Crimes, Repentance, Depenalization

    Keywords: human rights, Sexual Crimes, repentance, Depenalization}
  • شقایق عامریان*، محمدرضا کیخا

    توبه در ضمیر خود، مشتمل بر پیامدهایی است که ماحصل آن در نگرش فقهی حقوقی، تاثیر بسزایی دارد. تاثیرگذاری این مفهوم در صیرورت احکام، وابسته به طرق احراز آن می باشد؛ زیرا نمی توان اذعان داشت که به صرف ادعای توبه، نتایج این مطلوب حاصل گردد. چالشی که در دست تحلیل است، پردازش به این موضوع است که پس از احراز توبه مرتکب، صلاحیت بازگشت عدالت در او نمایان می گردد؟ این پژوهش که به روش توصیفی تحلیلی انجام شده است نشان می دهد از آنجا که توبه واقعی، صیرورت در ذات شخص را اقتضا دارد پس می توان بازگشت عدالت شخص را به عنوان اثری مطلوب در هر آن چه عدالت، شرط ضروری آن است، نتیجه گرفت. این صیرورت صفت فسق به عدل، با تبعیت احکام از مصالح و مفاسد واقعی، تبعیت حکم از موضوع، قاعده دفع ضرر محتمل، قاعده حسن و قبح عقلی و تبدیل سییات به حسنات، به اثبات می رسد. البته بازگشت عدالت و پذیرش ادله صیرورت، مشروط به احراز توبه حقیقی از جانب مدعی توبه می باشد؛ بدین معنا که هر ادعای توبه ای را نمی توان مشمول آثاری همچون بازگشت عدالت دانست بلکه توبه شخص باید نزد مقامات ذیصلاح، احراز گردد؛ لذا ارایه راهکارهای احراز توبه برای هریک از جرم های ارتکابی، خلایی قانونی است که واکاوی این مهم، امری الزامی است.

    کلید واژگان: توبه, صیرورت, عدالت, حد, جرم, راهکار احراز توبه}
    Shaghayegh Amerian *, MohammadReza Kaykha

    AbstractRepentance has worldly effects along with otherworldly effects. What has been studied in legal jurisprudential sources as the effect of repentance is exemption from punishment. But can a mere claim of repentance save the offender from punishment? And does repentance, which saves a person from punishment, lead to the return of justice to qualify as a judge or witness, etc.? This descriptive-analytical study shows that since true repentance requires becoming in the essence of the person, then the return of personal justice can be concluded as a desirable effect in whatever justice is a necessary condition. This manifestation of the attribute of immorality to justice is proved by following the rulings from real interests and corruptions, following the ruling from the subject, the rule of repelling possible harm, the rule of good and rational ugliness, and turning evil into good. Of course, the return of justice and the acceptance of the arguments of becoming are conditional on the attainment of true repentance by the claimant of repentance. This means that not every claim of repentance can be considered subject to these worldly effects. Rather, one's repentance must be attained by the competent authorities. Therefore, providing solutions for repentance for each of the crimes committed in Venice in general is one of the features of this article.Keywords: repentance, becoming, justice, limit, crime, repentance strategy

    Keywords: repentance, becoming, Justice, limit, Crime, repentance strategy}
  • مهدی امیری*

    توبه به عنوان یکی از سازوکارهای بسیار مهمی که اثر بسیار قابل توجهی بر عدم تعقیب جرم و عدم شمول حکم یا اجرای حکم کیفری، در قوانین آیین دادرسی کیفری 1392 و مجازات اسلامی1392 به رسمیت شناخته شده است.پیش بینی این نهاد بسیار مهم، در راستای تامین اهداف اصلاح بزهکاران و همچنین کیفرزدایی از متهمانی که ندامت شان به اثبات رسیده است کارکردهای قابل توجهی می تواند داشته باشد.با این وجود، تشریفات شکلی این نهاد در مراحل مختلف قضایی، از تعقیب گرفته تادادرسی و اجرای احکام اختلاف نظرهای عملی قابل توجهی را رقم زده است.بنابر یافته های این پژوهش ،قانونگذار باتفکیک نقش توبه در جرایم مختلف در مواد 114 و 115 قانون مذکور تاثیر توبه در سقوط مجازات های حدی و تعزیری را مورد پذیرش قرار داده اما نحوه و کیفیت احراز ندامت و پشیمانی در توبه و اینکه کدامیک از مراجع قضایی اعم از دادسرا یا دادگاه صلاحیت رسیدگی به توبه را دارند به صورت دقیق و شفاف مشخص نشده است در عین حال نمی توان نوع نگرش حاکم بر هر یک از مراحل، ولو با پذیرش اختلاف در تشریفات، از همدیگر متفاوت دانست. زیرا به نظر می رسد که از اقتضایات این نهاد دور باشد و رویکرد قانونگذار ولو به نحو کلی، اما پذیرش این تشتت عملی نباشداز این رو مقاله حاضر در مقام ترسیم ابعاد توسل به این نهاد در مراحل مختلف قضایی در مقام یکسان سازی و حل اختلاف نظری های قابل طرح و همسو نمودن رویکرد قضایی با خواست های مبنایی فقهی قانونگذار برمی آید.

    کلید واژگان: توبه, دادسرا, دادگاه ها, دیوان عالی کشور}
    Mehdi AMIRI *

    Repentance is recognized as one of the most important mechanisms that has a very significant effect on non-prosecution and non-inclusion of the sentence or execution of the sentence in the Criminal Procedure Code of 1392 and the Islamic Penal Code of 1392. The prediction of this very important institution, in line Providing goals for the correction of offenders as well as the punishment of defendants whose remorse has been proven can have significant functions. According to the findings of this study, the legislator, by separating the role of repentance in various crimes in Articles 114 and 115 of the said law, has accepted the effect of repentance on the fall of fines and penalties, but the manner and quality of repentance and repentance and that It is not clear which of the judicial authorities, whether the prosecutor's office or the court, has jurisdiction to hear repentance. Because it seems to be far from the requirements of this institution and the approach of the legislator, even in general, but the acceptance of this divergence is not practical. The issues that can be proposed and align the judicial approach with the basic jurisprudential demands of the legislator.

    Keywords: repentance, Prosecutor's Office, COURTS, Supreme Court}
  • امین جلیلی، سید محمد مهدی ساداتی*
    توبه ی حقیقی، زایشی مجدد است. تحول عظیم در جان شخص تایب، سبب می شود تا عالمانه و نادمانه مسئولیت خطای خویش را پذیرفته و درصدد اصلاح گذشته و تدارک آینده برآید. اقدام قانون گذار کیفری مبنی بر محدود نمودن تاثر نهاد توبه در سقوط قسمی از مجازات های تعزیری حاکمیتی و عدم توانایی صدور قرار موقوفی تعقیب توسط مقامات قضایی دادسرا، مغایر با عقلانیت و معنویت مستور در سیاست جنایی اسلام و قاضی بودن مقامات قضایی دادسرا است. ابتنای تشکیلات چرخه قضایی جمهوری اسلامی ایران بر سیاست جنایی کیفر گریز اسلام، اقتضای عدم اتکای گرانیگاه واکنش کیفری بر کنش سزا گرایی را می طلبد. لذا شایسته آن است که نهاد الهی توبه در قوانین جزایی، مسقط کیفر تمامی جرایم تعزیری حاکمیتی، توسط تمامی مقامات قضایی باشد. گریز از کیفر گرایی و توجه به ارزش های اخلاقی و مصالح اجتماعی در مرحله تقنین و جلوگیری از اطاله دادرسی و افزایش تراکم حجم پرونده ها در بعد اجرایی، ازجمله اهداف اتخاذ این موضع، توسط نگارنده است.
    کلید واژگان: توبه, تعزیرات حکومتی, فلسفه کیفر, سیاست جنایی اسلام, مقامات دادسرا}
    Amin Jalili, Seyd Mohamad Mehdi Sadati *
    True repentance is rebirth. The great change in the soul of the repentant person causes him to wisely and unhesitatingly accept responsibility for his mistake and seek to correct the past and prepare for the future. The action of the criminal legislature to limit the influence of the institution of repentance in the partial fall of the government's punitive punishments and the inability of the judiciary to issue a moratorium on prosecution is contrary to the rationality and spirituality hidden in Islamic criminal policy and the judiciary being a judge. The organization of the judicial cycle of the Islamic Republic of Iran on the criminal policy of Islamic punishment requires the reliance of the penitentiary on the criminal response to the act of punishment. Therefore, it is appropriate for the divine institution of repentance in criminal law to be the muscat of punishment for all punitive crimes of the government by all judicial authorities. Avoiding criminalism and paying attention to moral values ​​and social interests in the legislative stage and preventing procrastination and increasing the volume of cases in the executive dimension, are among the goals of the author to take this position.
    Keywords: Repentance, Governmental Punishments, Philosophy of Punishment, Islamic Criminal Policy, Judicial Officials}
  • حمید موذنی بیستگانی*

    مطابق فتوای مشهور فقهای امامیه، مجازات مرتد فطری اعدام است؛ ضمن آنکه استتابه  یعنی دعوت وی به توبه از سوی حاکم شرع جایز نیست. مهم ترین مستند، روایاتی هستند که نهی از استتابه مرتد نموده اند. از دیگرسو میان عدم جواز دعوت وی به توبه و عدم پذیرش توبه تلازم برقرار کرده اند؛ در نتیجه توبه مرتد را پذیرفته نمی دانند. بر اساس یافته های این پژوهش که به روش توصیفی تحلیلی به نگارش درآمده است، اساسا اخباری که نهی از استتابه و دعوت مرتد به توبه نموده اند، ظهور در حرمت ندارند؛ بلکه در مقام توهم وجوب صادر شده اند. لذا ظهور در ترخیص دارند و یا لااقل مجمل هستند و این اجمال، به مشتبه شدن حکم می انجامد. ضمنا احتمال می رود که موضوع در اخبار ناهیه، از حیثیت تقییدی برخوردار باشد؛ در نتیجه عدم پذیرش توبه، منوط به بقای عنوان مرتد باشد. ضمنا استصحاب حکم اعدام که مربوط به زمان ارتداد بوده است، با تاملاتی اصولی از قبیل تبدل موضوع مواجه است. از این رو به نظر می رسد دعوت مرتد به توبه از سوی حاکم منعی ندارد و چنانچه عنوان مرتد از وی سلب گردد، ترتب حکم اعدام محل تامل است.

    کلید واژگان: حقوق کیفری, مرتد فطری, توبه, استتابه مرتد فطری}
    Hamid Moazzenibistgani *

    According to the famous well-known imamayeh jurists’ fatwa, the punishment of a murtad fitri (implies to a person has apostated from the faith in which he was born) is capital punishment meanwhile calling for the repentance by the Ḥākim al-Sharʿ (Arabic: حاکم الشرع) is not authorized. The most proof is the Islamic traditions which have prohibited calling for the repentance. From the other side, they have established agreement between non-permissibility of calling for repentance and non-acceptance of repentance. Therefore, the apostate (Arabic: مرتد) who repents is not accepted his repentance. Based on the findings of this research which has been adopted in the descriptive-analytic method, basically hadiths which imply to the prohibition of calling for the repentance of the apostate do not mention forbidding but they have issued in the situation of the belief of the obligation, therefore, they present the authorization or at least indicate unclear (mujmal) and this results the ambiguity of hukm (legal ruling). By the way, non-acceptance of repentance depends on the duration -permanence and continuity- of the title “murtad” (the apostate) while istishab (Arabic: استصحاب) the presumption of continuity) of capital punishment decision which is related to period of the apostasy faces with usuli (means usul fiqh) deliberation like the change of subject (mawdu`). Therefore, it seems that there is no obstacle to be requested the apostate to repent by Ḥākim al-Shar and if he is not named “murtad” (the apostate) following capital punishment will be thought.

    Keywords: Criminal law, Murtad fitri, Repentance, Calling for the repentance of the apostate}
  • مهدی ترکاشوند، صدیقه زاهدی فر، علی حسین احتشامی

    بررسی مساله عدالت در فقه از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چرا که در جای جای فقه از عبادات و سیاست تا مسایل قضایی و مانند آنها، احکامی را مییابیم که با عدالت انسان گره خورده است. عدالت در تمام ابعاد زندگی انسان، باید رعایت شود. عدالت با حسن ظاهر افراد، شیوع و شهادت دوعادل ثابت میشود. و عدالت با ارتکاب گناه (چه کبیره مانند شرک، زنا، لواط، ارتداد و... ملاک گناه کبیره بودن این است که در روایات و آیات وعدهی عذاب برای آن شده است و چه گناه صغیره). از بین میرود. البته برخی فقها معتقدند که تمام گناهان حتی گناهان صغیره، کبیره اند؛ چون در همهی آنها معصیت خداوند میشود. و این نظریه قوی است. (یعنی گناه هر گونه که باشد معصیت خداوند در آن است و نیازی به تقسیم کبیره و صغیره بودن نیست). در مورد این که خلاف مروت باعث سقوط عدالت میشود میان فقها اختلاف نظر است؛ و قول صحیح این است که خلاف مروت باعث سقوط عدالت میگردد. ولی با توبه کردن باز عدالت فرد محرز میشود.

    کلید واژگان: عدالت, فقه امامیه, گناه, توبه}
    Mehdi Torkashvand, Sedigheh Zahedifar, Mansur Torkashvand

    The study of the issue of justice in jurisprudence is of great importance; Because everywhere in jurisprudence, from worship and politics to judicial issues and the like, we find rulings that are tied to human justice. Justice must be observed in all aspects of human life. Justice is proved by the good appearance of individuals, the prevalence and martyrdom of the two just. And justice by committing a sin (how great, such as polytheism, adultery, sodomy, apostasy, etc. The criterion of being a great sin is that in the narrations and verses the promise of punishment has been promised for it, and what a minor sin). Disappears. Of course, some jurists believe that all sins, even minor ones, are major; Because in all of them, God becomes a sinner. And this theory is strong. (That is, sin, whatever it may be, is God's sin in it, and there is no need to divide the great and the small). There is a difference of opinion among the jurists as to why justice falls against morality; And the correct statement is that against morality, justice will fall. But by repenting again, one's justice is established.

    Keywords: justice, Imamih jurisprudence, sin, repentance}
  • امیر اعتمادی*، مهران زالی پور مداب

    تحولات اجتماعی اقتضای به روزرسانی دیدگاه قانون گذار را متناسب با این دگرگونی ها دارد. جامعه درعین حال که تاب تحمل ارتکاب جرم را در خود نمی بیند و همیشه درصدد پاسخ گویی مناسب به ناهنجاری ها بوده است، اصلاح مجرم را نیز به منظور جامعه پذیری مراقبت می کند. مطالعه ی منابع کیفری اسلام و جایگاه توبه در این نظام حکایت از تاکید بر اصلاح انسان و رهبری او برای بازگشت به جامعه دارد. در این راستا، قانون گذار در تبصره ی (2) ماده ی 278 قانون مجازات اسلامی 1392 اختیار عفو یا تبدیل مجازات محکومان به حبس-های غیرتعزیری را به شرط توبه ی مرتکب و مصلحت سنجی، به مقام رهبری واگذار کرده است. این تفویض اختیار به مقام رهبری در تعزیرات غیرمنصوص مطلق است، اما در مجازات های منصوص، با توجه به جنبه ی حق اللهی صرف داشتن آن ها، تامل برانگیز است. از سوی دیگر، به رغم این که در قوانین کیفری به عبارت های «مصلحت» یا «تعزیرات منصوص شرعی» اشاره شده، ولی هیچ تلاشی از سوی قانون گذار برای شفاف سازی این عبارت ها صورت نگرفته است. دستاورد نوشتار حاضر حکایت از آن دارد که هرچند مصلحت گرایی در ارفاق نسبت به محکومان توجیه پذیر است، قانون گذار نتوانسته به روشنی و بدون ایجاد تعارض بین مقررات قانونی به تبیین موضوع بپردازد، لذا اصلاح و سازگارکردن تبصره ی مذکور با مقرره های دیگر ضروری است.

    کلید واژگان: حبس غیرتعزیری, توبه, مصلحت گرایی, عفو}
    Amir ETemadi *, Mehran Zalipoor

    Social developments require updating the legislator's perspective in line with these changes. While not tolerating commission of the crime and always seeking good response to anomalies, the community also cares about correcting the offender for socialization. The study of Islam's criminal resources and the place of repentance in this system indicates the emphasis on reforming man and his leadership to return to society. In this regard, the legislator, in note 2 of Article 278 of the Islamic Penal Code of 1392, has conferred on the Supreme Leader the power to pardon or convert the penalty of convicts to Nata’ziri imprisonments, on the condition of perpetrator’s repentance and expediency. This conferral of authority to the Supreme Leader is absolute in undesignated Ta'zir, but, in the designated penalties, with regard to their mere divine aspect, it is reflective. On the other hand, although the terms of the Penal Code refer to "expediency" or "religious designated Ta'zir", no attempt has been made by the legislator to clarify these terms. The achievement of the present article indicates that while expediency is justified in tolerance towards convicts, the legislator has not been able to clearly explain the matter without contradicting legal regulations ...

    Keywords: Convict, Nata’ziri imprisonments, Repentance, expediency, pardon}
  • سید سجاد کاظمی*، حامد چگینی، محمد امین احمدیانی، نغمه فرزانه
    توبه یکی از نهادهایی است که درجرایم حق الهی بسیار تاثیرگذار است. این نهاد در برخی جرایم اگرچه ممکن است بار گناه و عذاب اخروی را زایل کند، اما مسقط حد نیست. یکی از این جرایم، زنای به عنف است که از جرایم علیه شخصیت معنوی و تمامیت جسمانی است. این جرم آسیب های جدی به زنان جامعه وارد می نماید به نحوی که شخص بزه دیده، مستقیما از این جرم صدمه دیده و به طور غیرمستقیم جامعه آسیب می بیند. به همین علت است که این جرم را برخلاف نظر غالب (و نظر قانونگذار در ماده 114ق.م.ا) می بایست از جرایم حق الناس تلقی کرده و لذا توبه را در آن قابل پذیرش ندانست؛ دلایل این موضوع را نیز اولا با قیاس (قیاس اولویت) از جرم قذف می توان دریافت داشت که در آن اجرا یا عدم اجرای حد دردست بزه دیده بوده، چراکه او مستقیما در این تجاوز دچار آسیب شدید روحی و جسمی شده است. بنابراین قربانی باید درباره مجازات یاعدم مجازات متجاوز تصمیم گیری کند، یعنی می تواند تقاضای اجرای حد کند یا او را عفو نماید. پس گذشت بزه دیده، شرط لازم سقوط حدزنای به عنف (قتل) می باشد. دلیل دوم حق الناسی بودن جرم زنای به عنف را از توجه به اطلاق روایات می توان به اثبات رساند که در آنها توبه متجاوز متصور نشده و نظر برخی فقهای معاصر نیز موید آن است.
    کلید واژگان: زنای به عنف, توبه, بزه دیده, حق الله, حق الناس, سقوط حد}
    Seyed Sajjad Kazemi *, Hamed Chegini, Mohammad Amin Ahmadiani, Naghmeh Farzaneh
    Repentance is one of the institutions that is very effective in the crimes of Hagho Allahi. In some crimes, this institution, although it may reduce the burden of sin and the punishment of the Hereafter, But it does not abolish Hadd. One of these crimes is adultery, which is one of the crimes against spiritual personality and physical integrity. This crime causes serious harm to the women of the society in such a way that the victim is directly harmed by this crime and indirectly harms the society. This is the reason why this crime, contrary to the prevailing opinion (and the opinion of the legislator in Article 114 of the Penal Code), should be considered as crimes of human rights and therefore repentance should not be considered acceptable in it; The reasons for this can also be obtained, first of all, by the analogy (priority analogy) of the crime of Qazf, in which the execution or non-execution of the Hadd was violated, because he was directly severely injured mentally and physically in this violation. Therefore, the victim must decide on the punishment or non-punishment of the aggressor, that is, he can request the execution of the Hadd or pardon him. Thus, the forgiveness of the victim is a necessary condition for the fall of rape (murder). The second reason for the inhumanity of the crime of rape can be proved by paying attention to the application of narrations in which the transgressor does not repent and the opinion of some contemporary jurists confirms it.
    Keywords: Adultery, repentance, victim, Right of God, right of people, Fall of Hadd}
  • سید مسعود عیسی زاده*، حسین ناصری مقدم، زهرا گواهی

    مشهور فقیهان امامیه معتقد به شرطیت توبه پس از اقرار جهت اختیار امام در اجرای حد یا عفو از آن هستند. اما نظر آیت الله خویی مخالف دیدگاه مشهور بوده و ایشان به عدم شرطیت توبه پس از اقرار در اختیار امام برای عفو یا اجرای حد قایل است. دلایل مشهور در این زمینه، اجماع و برخی از روایات است که بررسی روایات نشان می دهد علاوه بر ضعف سندی برخی از آنها برخی نیز اخص از مدعا بوده و حتی در این روایات بحثی از شرط بودن توبه نیامده است. اجماع هم با وجود نظر مخالف در مساله، با تردید مواجه است. از طرف دیگر، برای دیدگاه مخالف مشهور هم دلیل و مستندی غیر از اطلاق و عدم تقیید ادله جواز عفو ذکر نشده است. لذا در نهایت با بررسی ادله طرفین به نظر می رسد دیدگاه عدم شرطیت توبه با توجه به تعلیل به کار رفته در روایت طلحه، صحیح تر بوده و با ادله احتیاط در دماء و بنای حدود بر تخفیف نیز موافق تر است.

    کلید واژگان: توبه در حدود, عفو مجازات, احتیاط در دماء, اقرار در حدود}
    Seyed Masoud Eisazadeh *, Hosein Naseri Moghaddam, Zahra Govahi

    The majority of Shiʿite scholars believe to the conditionality of repentance after confession to the Imam's authorization to perform hadd or forgive it. However, Ayatollah Khoei's opinion is contrary to the Majority’s view and he perceives the unconditionality of repentance after confession to the Imam authorization to perform Hadd or forgive it. Famouse jurists’reasons in this regard are consensus and some narrations that the survey of narrations shows that in addition to the weak document of some of them, some of them and some cannot prove the claim and even in some narrations there is no discussion about the conditionality of repentance.  Consensus is also questionable, despite opposite view on the issue. On the other hand, for opposite view, there is no reason or document other than the absolute and non-restriction of the reasons. hence, finally, by examining the reasons of the parties, it seems that the view of unconditionality of repentance is more correct according to Talha's narration, and This agrees with the reasons of caution.

    Keywords: repentance, forgiveness, Caution, Confession}
  • جعفر ناصری، محمدحسین ناظمی اشنی*، علیرضا سلیمی، سید علیرضا حسینی

    توبه یکی از اسباب شرعی تخفیف یا سقوط مجازات و از تاسیسات فقه اسلامی است و قرآن درآیات متعددی انسان ها را به توبه تشویق و توابین را با مطهرین برابر قرار داده است و می فرماید: «ان الله یحب التوابین والمتطهرین» همچنین در روایات صادره، معصومین(ع) به توبه و اثرات آن بسیار سفارش کرده اند. توبه رجوع و اظهار ندامت از اعمال بد گذشته و تلاش در اصلاح عمل است و اگر با شرایط صحیح انجام گیرد، پذیرفته خواهد شد. هدف اصلی این تحقیق بررسی جایگاه توبه در سقوط جرایم علیه امنیت ملی با تاکید بر مجازات باغی از منظر فقهی و حقوقی و با ابزار تحقیق کتابخانه ای و روش توصیفی تحلیلی است. به هر حال توبه و سقوط مجازات در فقه و قانون مجازات اسلامی به عنوان وسیله ای برای تخفیف یا معافیت از مجازات، منوط به تحقق شرایط لازم است و هرگز نباید به ابزاری برای فرار مجرم از چنگال عدالت تبدیل شود.

    کلید واژگان: امنیت ملی, باغی, توبه, جرایم, محاربه}
    JaFar Naseri, Mohammad Hossein Nazemi Ashani *, Alireza Salimi, Seyyed Alireza Hosseini

    Repentance is one of the legal instruments for the retribution or the waiver of punishment and one of the establishments of Islamic jurisprudence. The Qur'an has encouraged the people in many verses to repent and it has equalized the repentant people with the purified ones. The Quran says: “Indeed, Allah loves those who repentant and those who purify themselves”. Also, in the traditions issued by the infallible Imams (AS) the repentance and its effects are highly recommended. The repentance is the activity of reviewing one's activities and feeling contrition or regret for past wrong deeds and attempting to correct the action, and it will be accepted if it is done according to the proper conditions. The main objective of this research is to examine the status of repentance in waiving the punishment for the crimes against national security focusing on the punishment of the allegiance breaker from the jurisprudential and legal point of view. The research uses the library research tool and descriptive-analytical method. Anyway, in the jurisprudence and the Islamic Penal Code the repentance for the waiver of punishment is a means of reducing or exempting punishment and it is subject to the fulfillment of the conditions and it can never be a means of escaping the offender from the clutches of justice.

    Keywords: Repentance, crimes, National security, Allegiance Breaker, Fighting}
  • عاطفه عباسی*، عطیه رنگچی طهرانی
    حقوق کیفری اطفال به دنبال تدوین چارچوب های لازم در مبارزه با بزهکاری کودکان و نوجوانان با هدف دستیابی به شیوه های صحیح مبارزه با بزهکاری این گروه و اصلاح و درمان مرتکبان زیر 18 سال جرایم است. بر این اساس واکنش جامعه به جرایم اطفال و نوجوانان باید متناسب با این اهداف، تنظیم گردد که این هدف در تدوین مجازات های تعزیری در قانون مجازات اسلامی به روشنی قابل ملاحظه است. هرچند این قانون، مجازات های حدی را نیز در مورد کودکان و نوجوانان مجرا دانسته لکن این امر به معنای بی توجهی به شخصیت و سن مرتکب این جرایم نیست. یافته های این نوشتار که با هدف بررسی نحوه صدور و اجرای حدود نگاشته شده، حاکی از آن است هر چند بازنگری در سن مسئولیت کیفری اطفال و نوجوانان بر اساس منابع فقهی موجود، امکان پذیر بوده و توصیه می شود لکن در وضعیت حقوقی موجود از یک سو با توجه به ویژگی های حدود از قبیل سیاست بزه پوشی اعمال مجرمانه، دشواری بار اثبات، لزوم توجه به قاعده درء، جریان قاعده جب توبه و نیز اختیارات حاکم در صدور و اجرای آن و نقش کم رنگ شاکی در پیگیری این جرایم، مصادیق اجرای حدود منحصر به فرد بوده و از سوی دیگر صدور حکم در خصوص آن موارد نیز وفق نص صریح قانون منوط به احراز رشد مرتکب و درک وی از ماهیت عمل و حرمت آن است. لذا تعارضی میان مجازات افراد زیر 18 سال به حد و اهداف حقوق نوین کیفری اطفال وجود ندارد.
    کلید واژگان: حدود, کودک و نوجوان, بلوغ, حاکم اسلامی, بزه پوشی, توبه}
    Atefeh Abbasi *, Atieh Rangchitehrani
    Children Criminal Rights seeks tocreate the necessary limitation for the fightagainst juvenile delinquency in order to achieve the corrent methods tomodify and treat the perpetrators under the age of 18.Accordingly, thereaction of the community to the crimes of childrenand adolescents shouldbe proportional tothese goals, which are clearly notablein the formulationofpunishments in Islamic Penal Code.According to this law, Hududisexecutable for children andadolescents, but it does not meanneglect of thepersonality and ageof the offenders. The findings of this article with thepurpose ofexamining the manner of issuance and enforcement of Hudud,indicatethat a review of the age ofcriminalresponsibility of children andadolescents based on existing jurisprudential sources is possible andrecommended, but in the current legal situation, on the one hand, features ofHudud such as criminal policy of ignoring crime, the difficulty of proving,the need to pay attention to the rule of dar, the process of rule of the Jeb andthe powers of governor in issuance and enforcement of Hudud and the lightrole of the plaintiff in the pursuit of these offenses; indicated that examplesof the implementation of Hudud were unique and, on the other hand, theverdict on those matters in according to the strict letter of the law, dependson the proof of growth and understanding of the nature and dignity of the actby the offense committed.Therefore, there is no conflict between thepunishment of persons under 18 years and the purposes of the new criminallaw.
    Keywords: Hudud, Adolescence, maturity, Islamic ruler, Delinquency, repentance}
  • محمود پوربافرانی*، حامد رستمی نجف آبادی
    مشهور فقها مفاد قاعده درا را در شبهات موضوعیه جاری می دانند، ولی شبهه در این قاعده، اطلاق داشته و شامل شبهه حکمیه نیز می شود. شبهه در حقوق کیفری، گاهی در عنصر قانونی است و گاه در عنصر معنوی و گاه در عنصر مادی؛ شمول قاعده در این موارد نیز پذیرفته شده است. شبهه دیگری در فقه مطرح می شود و آن شبهه توبه است که اگر شبهه در احراز توبه نیز وجود داشته باشد حد برداشته می شود. به نظر، شبهه در مرحله اجرا نیز موثر بوده و باعث توقف اجرای حکم می گردد؛ یعنی در شرایط عدم جریان عدالت اجتماعی به طور کامل، اجرای حکم محل شبهه است؛ لذا در کنار شبهات موضوعیه و حکمیه، شبهه خطا و اکراه، شبهه قاضی و متهم، شبهه توبه و شبهه در اجرای حکم نیز وجود دارد که شق جدیدی از شبهات در قاعده درا است.
    کلید واژگان: قاعده درا, حد, شبهه, توبه, اجرای حکم}
    Mahmoud Pourbafrani *, Hamed Rostami Najafabadi
    The majority of jurists regard "the  rule of avoidance of punishment (darā’)" as being applicable to the dubieties concerning the object, while the rule is absolute and can include the dubieties concerning the precept as well. The dubiety in criminal law is sometimes in the legal element, and sometimes in the spiritual element, and sometimes in the material element, the inclusion of the rule in these cases is also accepted. Another dubiety is raised in jurisprudence, and it is a dubiety in repentance that, if there is a dubiety about repentance, the punishment will be removed. It seems that the dubiety in the implementation stage has been effective and causes the execution of the sentence to be stopped; that is, in the absence of a process of social justice, the execution of the judgment of the place is uncertain; therefore, along with the dubieties of the object and the precept, dubieties of error and reluctance, those of the judge and the accused, and those of repentance and execution of the sentence – which are new considerations in the rule of repelling - should be taken into consideration.
    Keywords: the rule of avoidance of punishment (darā’), Punishment, dubiety, repentance, execution of the judgment}
  • محسن خان محمدی*

    توبه یکی از جهات سقوط مجازات های عمومی است و قانونگذار با تاسی از فقه امامیه مقررات مربوط به توبه را وارد قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 نموده است. لذا اگر مجرم قبل از صدور حکم قطعی توبه نماید در حال حاضر در مورد حدود به جز حد قذف، توبه با حصول شرایط مقرر، منجر به سقوط مجازات خواهد گردید. اما در سایر حدود (به جز محاربه) در صورتیکه متهم قبل از اثبات جرم توبه نماید با جمع سایر شرایط، مسقط حد است ودر محاربه این مرحله، بایستی قبل از دستگیری یا تسلط بر او باشد. همچنین طبق قسمت دوم ماده 114 قانون مذکور اگر کلیه حدود به غیر از قذف، با اقرار ثابت شده باشد، در صورت توبه مرتکب حتی پس از اثبات جرم، دادگاه می تواند عفو مجرم را توسط رییس قوه قضاییه از مقام رهبری درخواست کند. این مقاله از نوع نظری می باشد و از روش تحلیلی، توصیفی و مقایسه قوانین با فقه امامیه استفاده شده است.

    کلید واژگان: سقوط دعوی عمومی, فقه امامیه, توبه, ندامت, اصلاح}
    Mohsen Khanmohammadi *

    Repentance is one of the causes of the fall of public punishment, and the legislator, in accordance with Imamia jurisprudence, has introduced the Penal Code of the Islamic Penal Code of 1392 into account. Therefore, if the perpetrator repents before a final verdict is issued, now, in the case of limits other than the Qazf; the repentance will result in the punishment being brought to an end with the fulfillment of the prescribed conditions. But in other areas (except for moharebeh), if the accused repent before the crime is proved, then Muscat is the maximum in addition to the other conditions, and in the moharebeh of this stage, you must be before arrest or domination. Also, in accordance with the second part of Article the head of the judiciary from the supreme leader. This article is of the theoretical type and is used for analytical, descriptive and comparative analysis of the laws with Imamieh jurisprudence.

    Keywords: General lawsuit termination, Imamiye jurisprudence, Repentance, Penitence, Reform}
  • محمد جلیل رضایی، جواد پنجه پور*، هرمز اسدی کوه باد

    توبه از موضوعات مهم و مشترک میان علوم قرآنی و حقوق اسلامی است و در هر کدام نگاه اصلاحی و سعادتمندانه برای بشر، براساس آن بنا نهاده شده است. در فقه جزایی اسلام توبه، یکی از عوامل سقوط، عفو و تخفیف مجازات های حدی به جزء حد قذف می باشد. انسان براساس اصل آزادی اراده، مسوول کارهایی است که انجام می دهد. نگارنده با روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و مبتنی بر مطالعات کتابخانه ای، به تحلیل این موضوع پرداخته است. یافته ها حاکی از رویکرد نوین قانون گذار در قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1392 در اقدام بدیعی این مفهوم ارزشمند را به صورتی قاعده مند وارد نظام کیفری ایران نموده و نظرگاه شریعت، نقش عملی توبه را در اصلاح، بازپروری و رشد معنوی انسان مجرم، بیشتر نمایان می سازد و نظام کیفری اسلام با پیش بینی نهاد توبه به عنوان یکی از عوامل سقوط مجازات، کمک شایانی در شناساندن هدف نظام کیفری خود کرده است.

    کلید واژگان: توبه, حدود (سرقت), تعزیرات, سقوط مجازات}
    Mohammad Jalil Rezaei, Javad Panjehpour *, Hormoz Asadi Koohbad

    Repentance is one of the most important issues among the Qur'anic sciences and Islamic law, and it is based on a generous and humane look at human beings. In the Penal Penal Code of Islam, repentance is one of the factors of the fall, amnesty and reduction of punitive damages, except for the Qazf. According to the principle of free will, man is responsible for what he is doing. The author analyzes this issue through a descriptive-analytical research based on library studies. The findings suggest that the new lawmaker's approach to the Islamic punishment law of 92 in the original Islamic law introduces this valuable concept to the Iranian criminal system in a regular manner, and the Shari'a view reflects the practical role of repentance in the improvement, rehabilitation and spiritual practice of the perpetrator, and the criminal system Islam, with the prediction of the body of repentance as one of the causes of the fall of punishment, has been instrumental in identifying the purpose of the criminal system.

    Keywords: Repentance, circumstance (theft), sanctions, fallen punishment}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال