به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « deduction » در نشریات گروه « فقه و حقوق »

تکرار جستجوی کلیدواژه « deduction » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • محسن عبداللهی، نرگس انصاری*

    دیوان بین المللی دادگستری در قضیه برخی از اموال ایران (ایران علیه آمریکا)، با پنج ایراد مقدماتی از سوی خوانده مواجه شد. ایراد دوم صلاحیتی آمریکا متمرکز بر رد صلاحیت دیوان در مورد آن دسته از ادعاهای ایران بود که بر پایه ی استناد به نقض قاعده ی مصونیت دولت ها به عنوان یکی از قواعد حقوق بین الملل عرفی استوار شده بود. ایران با تکیه بر تصریح ماده (2)4 عهدنامه مودت به رعایت «حقوق بین الملل» و همچنین حقوق ماهوی مذکور در مواد (1)10 و (4)11، صلاحیت دیوان را بر اساس قاعده مصونیت دولت ها مسلم می دانست. در مقابل دیوان با اتکا به تفسیر مواد مذکور در قالب موضوع و هدف عهدنامه و همچنین استدلالات خود در آرای «مصونیت ها و تعقیبات کیفری» و «سکوهای نفتی»، رای به عدم صلاحیت خود برای رسیدگی به ادعاهای مرتبط با قاعده ی مصونیت دولت ها می دهد. تحلیل استدلال دیوان و مداقه در آن که بر پایه ی تمثیل منطقی (قیاس حقوقی) شکل گرفته است و سنجش آن با آرای قضات مخالف نشان می دهد که برخلاف نظر دیوان، می توان به یک رابطه ی منطقی میان موضوع و هدف عهدنامه با مواد استنادی ایران دست یافت و بر این اساس ایراد دوم صلاحیتی آمریکا را وارد ندانست.

    کلید واژگان: رای «برخی از اموال ایران», عهدنامه مودت, قاعده مصونیت دولت, قیاس, تمثیل منطقی}
    Mohsen Abdollahi, Narges Ansari *

    Regarding “Certain Iranian Asset” case, International Court of Justice, faced with five preliminary objections with respect to the jurisdiction of ICJ and admissibility of the case which were raised by Respondent. As the second preliminary objection, the United States requested the Court to dismiss as outside the Court’s jurisdiction all claims, brought under the sovereign immunity as a customary international law. Iran relied on Article IV (2), Article X (1) and Article XI (4) of Treaty of Amity to support its claim. However ICJ upheld the second objection of USA based on its interpretation in accordance with the Treaty’s object and purpose and also its finding in “Immunities and Criminal Proceedings Case” and “Oil Platforms Case”. In contrary to ICJ’s opinion, a logic relationship can be seen between the object and the purpose of Treaty and the provisions which have been mentioned by Iran. Such conclusion could be reached by analogy and deductive method as well as analysis of separate opinion of judges.

    Keywords: Iranian Assets Case, Treaty of Amity, Rule of State Immunity, Analogy, deduction}
  • احمد دیلمی، زهرا بیدار*
    استدلال قضایی فرایندی است که در آن دادرسان به هنگام رسیدگی به پرونده ها در دادگاه با استفاده از داده ها و اطلاعات (آنچه می دانند و معلوم است)، به آنچه نمی دانند و مجهول است می رسند. عبور درست از این فرایند توسط قاضی موجب اتقان آرای صادره از یک سو و پذیرش و اجرای بهتر آرا از سوی دیگر می شود. مقاله پیش رو در پی بررسی و تحلیل این پرسش است که آیا استدلال در دادرسی اداری، با توجه به ویژگی های آن، از استدلال های قضایی در امور مدنی و کیفری متمایز است؟ نتایج این تحقیق که به روش توصیفی تحلیلی انجام گرفته است، نشان می دهد که اگرچه استدلال اداری همان اجزای استدلال در دیگر دادرسی ها یعنی تبیین مسیله، کشف واقعه، کشف قاعده حقوقی، تحلیل و استنتاج را دارد، متفاوت بودن دعوای اداری از حیث طرفین، هدف، موضوع و مانند آن، موجب تفاوت نسبی آن با سایر حوزه های استدلال قضایی شده است و این تفاوت مستلزم این است که دادرس متخصص در امور اداری، اجرای فرایند این استدلال را در رسیدگی به دعاوی اداری بر عهده گیرد.
    کلید واژگان: استدلال قضایی, استقرا, تفسیر قضایی, تمثیل, دادرسی اداری, قیاس}
    Ahmad Deylami, Zahra Bidar *
    Judicial reasoning is a process in which magistrates reach what they do not know using data and information (what they know and clear) when dealing with cases in court. Correct passing through this process by the judge results in the acceptance of the judgments on the one hand and the acceptance and enforcement of the judgments on the other. The following article seeks to analyse whether the reasoning in administrative procedure, in view of their features, are distinct from those of criminal and civil matters. The results of this descriptive-analytic study show that although administrative reasoning has the same components of reasoning in other proceedings as: problem explanation, fact discovery, legal rule discovery, analysis, and inference, the differences in administrative litigation in terms of parties, purpose, subject matter and the like have led to its relative difference with other areas of judicial reasoning. This distinction requires that a specialist judge in administrative affairs should carry out the process of reasoning in administrative litigation.
    Keywords: Judicial reasoning, induction, Judicial Interpretation, Analogy, Administrative Procedure, Deduction}
  • نوید نقشبندی*
    از ابتدای تاریخ اجتهاد، نقش عقل در استنباط احکام، موضوعی چالش برانگیز بوده و هست. در میان موافقان و مخالفان نقش عقل در فرآیند استنباط، برخی از علمای اصولی اهل سنت توانسته اند به دور از افراط و تفریط، نقشی کاربردی برای آن بیابند و بدون عنوان کردن بخشی مستقل برای آن در کتب و مباحث خود، از آن به عنوان ابزاری مفید استفاده کنند. در کشاکش نقش حداقلی یا حداکثری عقل، گرچه هیچگاه به عقل آزادی تصمیمگیری داده نشده است؛ اما نقش آن در به کاربردن کتاب و سنت و اجماع و قیاس شرعی و غیره قابل انکار نیست. این تحقیق به صورت تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای به بازخوانی نقش عقل در اصول فقه اهل سنت در اجتهاد پرداخته و به این نتیجه رسیده است که بیشترین نقش عقل، در تشخیص برایت اصلی و فهم مقاصد کلی تشریع و عملیات قیاس و تطبیق احکام در جامعه است.
    کلید واژگان: استنباط, اصول فقه اهل سنت, عقل}
    Navid Naghshbandi *
    An important and challenging issue from the beginning of the history of Ijtihad is the role of mind in the inference of religious judgments. Some scholars in the Sunni have been able to find a useful role for it, far from excessive and worthless among the advocates and opponents, the maximal and minimal role of mind in the process of inference and Use mind as a useful tool without putting up an independent part for it in their books and discussions. Different roles of mind cannot be denied in the inference and understanding of religious purposes and religious comparison, although it has never been given free decision-making. This research is conducted analytically using library resources to review the role of reason in ijtihad based on the principles of Sunni jurisprudence and the result is that the greatest role of mind is in identifying the main being and understanding the general goals of the religion and comparative works and the implementation of religious laws within the community.
    Keywords: Deduction, Principles of jurisprudence in the Sunni people, mind}
  • مهدی خطیبی*
    بر اساس دیدگاه غالب در بین اصولی ها مواد قابل استناد در فرایند استنباط منحصر در ادله قطعی و برخی از ظنون است که حجیتشان به دلیل خاص اثبات شده است و سایر ظنون تنها می توانند نقش موید را در فرایند استنباط ایفا کنند و هرگز دلیل مستقل محسوب نمی شوند. در این نوشتار با روش تحلیلی- اجتهادی نشان داده می شود حتی با عدم پذیرش دلیل انسداد، استفاده از ظنون ضعیف، در فرایند استنباط امکان پذیر است و در آثار بزرگانی چون شیخ انصاری عملیاتی شده است. فرضیه تحقیق آن است که تراکم ظنون ضعیف، مرتبه بالاتری از معرفت را ایجاد می کند که به لحاظ فقهی و اصولی حجت است. البته اثبات این راه میانه، متوقف بر پاسخ به دو پرسش اساسی است. اول آنکه آیا به لحاظ معرفت شناختی امکان شکل گیری یک معرفت با درجه تصدیق بالا از تراکم معرفت های با درجه تصدیق پایین وجود دارد؟ دوم آنکه آیا چنین معرفتی حجیت دارد؟ نتیجه تحقیق حاکی از آن است که در استنباط مبتنی بر تراکم ظنون، امکان شکل گیری معرفت در سه سطح قطع، اطمینان و ظن هم تراز با ظنون خاص وجود دارد. با توجه به حجیت ذاتی قطع و حجیت عرفی اطمینان، در صورتی که تراکم ظنون سبب حصول قطع یا اطمینان گردد، نتیجه استنباط معتبر خواهد بود؛ اما اگر حاصل تراکم ظنون، ظن هم تراز با ظنون خاص باشد، اعتبار چنین ظنی بر مبنای مشهور فقها محل تامل است. در صورت اثبات اعتبار تراکم ظنون، نقش آن در اسلامی سازی علوم انسانی بی بدیل خواهد بود.
    کلید واژگان: تراکم ظنون, تجمیع قرائن, استقرای فقهی, حجیت ظنون ضعیف, استنباط}
    Mahdi Khatibi *
    According to the majority of viewpoints by Osuli scholars, the citable cases in the process of deduction is confined to unimpeachable evidences and  is limited to referring the suspicions whose density is not confirmed due to specific reasons; thus, other suspicions could play an affirmative role which are not considered as an independent reason.  Deploying an analytical-deductive method, the current research is to substantiate that referring to weak suspicions is possible in the process of deduction even by not accepting the closure reason, and this trend is observed in the works of scholars such as Shaikh-e Ansāri. The hypothesis of this research is that the density of weak suspicions determines a higher degree of knowledge which is regarded as authority according to jurisprudence and Osul. However, proving this moderate claim depends on responding two basic questions; the first one is that ontologically, is it possible to form knowledge with a high degree of affirmation using the low degree density knowledge? The second question is that does such knowledge enjoy authority? This research concludes that knowledge could be formed in three ranks of certainty, assurance and suspicion aligned with specific suspicion. Due to the natural authority of certainty and customary authority of assurance, if the suspicion density ends in reaching certainty and assurance, the result of deduction is valid, but if the outcome of suspicion density ends in a kind of suspicion aligned with specific suspicions, the validity of such a suspicion is doubtable according to the majority of jurisprudents.  Given the validity of suspicion density is proved, its contribution to Islamizing human sciences would be of paramount significance.
    Keywords: Suspicion density, accumulation of indications, jurisprudential deduction, week suspicion authority, deduction}
  • احمد باقری، محمد مهریزی *

    عرف در استقرار عدالت که فلسفه و هدف غایی همه مکاتب حقوقی است سهم مهمی دارد؛ به گونه ای که اکثر نظام های حقوقی، آن را مهم ترین منبع وضع قانون می دانند. در نظام حقوقی اسلام، شناسایی عرف به عنوان مبنای اعتبار احکام، محل تردید است؛ چرا که تنها منشا اعتبار، اراده شارع است. با وجود این، شارع هیچ گاه درصدد نفی مطلق عرف و قواعد آن نبوده و در مواردی بر اعتبار آن صحه گذاشته است. در کتب فقهی و اصولی نیز از عرف و عادت کم و بیش سخن رفته است، اما بررسی آن ها نشان می دهد که فقی هان، عرف را به عنوان منبع استنباط به رسمیت نمی شناسند و در تبیین حکم مسائل فقهی نیز صرفا در مواردی کم شمار به آن استناد می کنند به گونه ای که از نظر فقی هان عرف تنها به عنوان ملاک در تمییز مفاهیم و تعیین مصادیق نقش دارد. بر اساس یافته های این تحقیق، عرفی که ریشه در قواعد فطری، ارزش های اخلاقی و اصول عقلی دارد می تواند به عنوان ملاک و معیار در تشخیص عدالت سهیم باشد و لحاظ گردد.

    کلید واژگان: عرف, عدالت, عدالت عرفی, استنباط}
    Mohammad Mehrizi Sani *, Ahmad Bagheri

    Custom plays a key role in administrating justice which is the ultimate goal of and the philosophy of all of the legal schools, as all of the legal systems consider it as the most important source for passing the law. In the Islamic legal system, recognizing the law as the basis of rules authentication is doubtful as the shari’ah legislator is the only reference for laying out the laws. However, the legislator has never negated the custom and its foundations absolutely and has approved it in some cases as well. Likewise, the jurisprudential resources have discussed the issues on custom more or less, but by investigating them, one may find out that jurisprudents do not recognize it as the reference for deduction and rarely refer to them in stating the jurisprudential rules, so as the majority of jurisprudents consider the custom just as a benchmark for clarifying the concepts and determining the cases for them. According to the findings of this research, the custom which roots in natural rules, ethical values and rational principles is the only one which could be used as the criterion for discerning the justice.

    Keywords: custom, Justice, customary justice, deduction}
  • حسین سیمایی صراف*، جواد معتمدی
    پراگماتیسم، دیدگاهی است که فارغ از آغاز و ذات اشیاء به دست آورد و نتایج و واقعیت های عملی آن چیز می اندیشد. از این تعریف می توان تاثیر گسترده پراگماتیسم بر همه علوم اجتماعی را درک کرد. در عرصه حقوق نیز در آغازین سالهای قرن بیستم، تاملات پراگماتیستی جولان دادند. در مقاله حاضر به تاثیر این نگرش بر تفسیر قضایی پرداخته ایم. بدین منظور، چهارچوب و ارکان تفسیر کلاسیک را برشمرده ایم و در برابر، تاثیر پراگماتیسم را بر هر یک از ابعاد مطالعه نموده ایم. هدف منطق کلاسیک حقوق، تمایز نگاه صواب از ناصواب است. اما از نگاه پراگماتیست ها همه رویکردها، حتی آنها که کاملا در برابر هم صف میکشیدند می توانند درست باشند. در بعد تفسیری، رویکرد کلاسیک، متن گرا و نظام مند است. نظام مندی تفسیر سنتی در چند بعد تجلی می یابد: ماهیت شناسی، اصول محور بودن و تفسیر منطقی. در برابر، پراگماتیسم حقوقی بافتار گرا و فاقد انسجام تفسیری، ماهیت گریز و استقرا گراست.
    کلید واژگان: پراگماتیسم, تفسیر قضایی, نظام مندی, متن گرایی, قیاس حقوقی}
    Hosein Simaee Sarraf *, Javad Motamedi
    Pragmatism is an approach which focuses on satisfaction of consequences instead of essential elements of a phenomena. The definition guide us that pragmatism effects a widespread influence on social sciences. The pragmatic movement on law began in fist twenty centuries and have raised until today. This article is seeking to study the effects of pragmatism on judicial interpretation. For this aim, we list the elements of classic interpretation and compare or adjust them to new approach. In classic view, the judge must find truth but a pragmatic person does not believe in a given result as true one; all approaches, even some conflicting approaches may be true. Classic interpretation trends to textual interpretation and systemic analogy. Systemic analogy make these dimensions: essentialism, sovereignty of legal principles and logical interpretation. On the contrary, legal pragmatism is guided to contextualism, antiessentialism and induction. this comparison guide us to a novel nethod of interpretation
    Keywords: Pragmatism, legal interpretation, systemic interpretation, textualism, deduction}
  • سید محمدتقی موسوی
    فرهنگ اجتهاد وپژوهش از عصر ظهور مکتب اسلام در جامعه بشری تجلی یافت و دانشمندان مکتب اهل بیت^ بیش از مذاهب دیگر در این امر مهم کوشیدند ودر اکثر علوم که قدم نهاده اند آرا و نظرات مهم از خود به جای گذاشته اند یکی از شاخه های علوم عقلی علم اصول فقه است که دانشمندان فقهی به واسطه آن به استخراج احکام شرعی از منابع قران و سنت می پردازند این امردربرخی موارد سبب اختلاف آرا و فتاوا گردیده است. ظواهر قران و حجیت احادیث از مهم ترین علل اختلاف به شمار آمده است اهل سنت به دلیل اینکه از منبع علوم اهل بیت^ خودشان را محروم کرده اند به ادله عقلی نظیر استحسان، مصالح مرسله، سد ذرایع و قیاس رو آورده اند که این دلایل در مکتب اهل بیت^ فاقد ارزش است. تقیه بودن حدیث اختلاف در قرائت قران و تاثیر شرایط اجتماعی در فتوای مجتهد و همچنین شناسایی معیارهای وثاقت راوی از جمله علل اختلاف فتوا میان دانشمندان فریقین شمرده شده است.

    کلید واژگان: فتوا, فریقین, اختلاف, استنباط, فقها, حکم, اجتهاد}
    Sayyid Muhammad Taqi Musavi
    The culture of Ijtihad and research manifested itself in the human society ever since the advent of Islam with scholars from the School of Ahlul- Bayt (AS) making more efforts in this area than those of other schools. They left an important legacy of views and opinions in every field of science that they stepped into. One of the branches of rational sciences is Ilm Usul al-Fiqh (lit. knowledge of principles of jurisprudence) which scholars use to derive and deduce legal rulings from their sources such as the Quran and Sunnah. At times, this has led to discrepancies in their views and verdicts. Obviously, the outward and surface meanings of the Quranic verses and traditions are one of the main reasons responsible for the differences. The Sunni populace who have deprived themselves of the knowledge of the family of the Prophet (S) have taken recourse to rational reasons such as istihsan (juristic preference), common good, blocking the means and analogy which have no value and momentum in the school of Ahlulbayt (AS). The hadith being issued in the state of taqiyah (dissimulation), the differences in the recitation of the Quran, the effect of social conditions on the Mujtahid's verdicts and identification of the criteria for trustworthiness of the narrator are some of the main causes of difference of opinion among the scholars of both branches of faith.
    Keywords: verdict, two branches of faith, difference, deduction, jurists, ruling, ijtihad}
  • سیداحمد میرخلیلی، اکر غدیری
    اماره در قانون مدنی در زمره دلائل اثبات دعوی آمده است که به دو دسته «اماره قانونی» و «اماره قضایی» تقسیم شده است و به رغم ظاهر ساده، عوامل متعددی در شکل گیری آن نقش ایفا می کنند که تاثیر این عوامل در اماره قانونی و قضایی، تا اندازه زیادی متفاوت از یکدیگر می باشد. مباحث پراکنده ای ذیل عنوان ماهیت، اساس و منشا امارات، در کتب حقوقی یافت می شود که مقاله پیش رو درصدد سامان دهی به این مباحث البته ذیل عنوان «چگونگی شکل گیری اماره اثبات دعوی» است تا بدین ترتیب نشان دهد که چگونه یک اماره اثبات دعوی اعم از اماره قانونی و اماره قضایی، به منصه ظهور می رسد. «غلبه»، «عرف و عادت» و «اذن قانون گذار» مجموعه عواملی اند که در منشا اماره اثبات دعوی نقش دارند. عناصر تشکیل دهنده اماره قانونی عبارت اند از: غلبه و اذن قانون گذار، در حالی که عناصر اماره قضایی را قرینه یا اوضاع و احوال خاص همان دعوی و عمل استنباط دادرس تشکیل می دهد و در مقام اعمال هر اماره، دو روش استقرایی و قیاسی با یکدیگر تلفیق می شوند.
    کلید واژگان: اماره قانونی, اماره قضایی, غلبه, استقرا, قیاس}
    Seyyed Ahmad Mirkhalili, Akram Ghadiri
    In the Civil Code¡ evidence have been considered as proofs for claims; evidence have been classified under two titles: “legal circumstantial evidence” and “circumstantial evidence left to the view of the judge”. In spite of their simple appearance¡ there are many factors involved in forming them and the effects of these factors on legal circumstantial evidence and circumstantial evidence left to the view of the judge are¡ to a great extent¡ different. There are various discussions dispersed in legal books under nature¡ foundation¡ and origin of evidence. The present article tries to organize these discussion under the title “how evidence are formed to prove claims” so that it may be found that how evidence (whether legal circumstantial evidence or circumstantial evidence left to the view of the judge) appear to prove claims. Prevalence¡ convention¡ and the permit issued by the legislator are factors playing role in the origination of evidence to prove claims. Factors forming legal circumstantial evidence are as follows: prevalence and the permit issued by the legislator; while the elements of circumstantial evidence left to the view of the judge are context or the situation of a particular claim and inference made by the judge. When each of the two types of evidence is applied¡ two inductive and deductive methods are combined.
    Keywords: legal circumstantial evidence, circumstantial evidence left to the view of the judge, prevalence, induction, deduction}
  • یعقوبعلی برجی *
    در آثار اصولی متاخر چنین شهرت دارد که ادله فقه نزد امامیه چهار دلیل اند: کتاب، سنت، اجماع و عقل. با این همه، به رغم این شهرت فراگیر در نگرش تاریخی و محتوایی، دلیل چهارم در هاله ای از تاریکی قرار دارد و در بررسی نظام فقهی هر فقیهی، باید دید که او از دلیل عقل چه تعریفی داشته است. بخشی از مصادیق تاریخی دلیل عقل، اصول کاربردی مانند برائت و استصحاب بوده (غزالی، 1420: 1/ 217، 221) و بخشی دیگر از آن روش های فهم از خطاب، همچون دلیل الخطاب بوده است (محقق حلی، 1418: 1/ 31) در این مقاله، دیدگاه فقی هان برجسته اهل بیت (ع) از شیخ مفید تا شهید اول بررسی شده و با رصد تحولات در جایگاه عقل در استنباط، به نوآوری های هر یک از فقی هان اشاره شده است.
    کلید واژگان: عقل, استنباط, اجتهاد, قیاس}
    Yaqub Ali Borji *
    It is widely known and stated in the works by recent scholars that the sources of Shi’i thought and derivation of Islamic laws, according to Imamiyyah (Shia), are three: Quran, Sunnah, consensus and intellect. In spite of this extensive reputation in the historic and content-related attitude, there is ambiguity around the fourth source of Islamic law. Thus, when studying the juridical system of every jurist, one must see as to how he defines intellect or reason. Some of the historical manifestations of the proof of intellect are the applicable principles such as the principle of presumed innocence and presumed continuity (Ghazzali, 1420:1/2/217,221) and some others are the methods of understanding and deciphering the speech (Mohaqqiq Hilli, 1418: 1/31). In this study, the viewpoint of prominent jurists from the Shia School of Jurisprudence, from Sheikh Mufid to First Martyr (Muhammad Jamaluddin al-Makki alAmili), have been studied. With a view to the developments and changes in the place of reason in deduction, the innovations and novel thoughts of each jurist have been meticulously pointed out and discussed .
    Keywords: intellect, deduction, ijtihad, deductive analogy}
  • یعقوبعلی برجی*
    در آثار اصولی متاخر چنین شهرت دارد که ادله فقه نزد امامیه چهار دلیل اند: کتاب، سنت، اجماع و عقل. با این همه، به رغم این شهرت فراگیر در نگرش تاریخی و محتوایی، دلیل چهارم در هاله ای از تاریکی قرار دارد و در بررسی نظام فقهی هر فقیهی، باید دید که او از دلیل عقل چه تعریفی داشته است. بخشی از مصادیق تاریخی دلیل عقل، اصول کاربردی مانند برائت و استصحاب بوده (غزالی، 1420: 1/ 217 و 221) و بخشی دیگر از آن روش های فهم از خطاب همچون دلیل الخطاب بوده است (محقق حلی، 1318: 1/ 31). در این مقاله دیدگاه فقی هان برجسته اهل بیت از شیخ مفید تا شهید اول بررسی شده و با رصد تحولات در جایگاه عقل در استنباط، به نوآوری های هر یک از فقی هان اشاره شده است.
    کلید واژگان: عقل, استنباط, اجتهاد, قیاس}
    Yaqub Ali Borji *
    It is well-known among Shia jurisprudents as also asserted by scholars in their works that the sources of derivation of Islamic are four: The Quran, Sunnah, consensus and reason. In spite of the fact that reason has been generally viewed over the history as a source of derivation, yet it remains a point of contention and debate due, largely, to the ambiguity concerning its definition. When examining the jurisprudential system of every jurisprudent, we must see as to what his definition of ‘aql (reason) is. A part of the historic manifestations of reason are the frequently used principles such as the principle of "presumed innocence" (asl baraat al-dhimma) and the principle of istishab (presumption of continuity). Another part of it constitutes dalil al-khitab or the methods of understanding a speech in the way it is delivered. This study seeks to study the viewpoints of prominent jurisprudents from Shiekh Mufid to First Martyr (Muhammad Jamaluddin al-Makki alAmili) and while examining the course of development of the status of reason in deduction, it makes mention of the innovations and novel thoughts of each jurisprudent in this area.
    Keywords: reason, deduction, ijtihad, analogy}
  • روشنعلی شکاری، محمدرضا دشتی
    ماده 190 قانون مدنی شرایط عمومی صحت عقود را بیان داشته است. مطابق این ماده برای انعقاد هر عقد قصد و رضای طرفین ضروری است. عدم وجود قصد موجب بطلان عقد و فقدان رضا سبب عدم نفوذ آن است. تقارن قصد و رضا از شرایط صحت عقود نیست و ممکن است عقدی با قصد واقع شود در حالی که رضای معتبر را همراه ندارد. چنین شخصی که در نتیجه فشار نامشروع خارجی عقد را منعقد می کند مکره نامیده می شود. عقدی که در نتیجه اکراه منعقد می شود، غیرنافذ است و با رضای متاخر مکره تنفیذ می گردد. قانون مدنی در مورد اثر رضای متاخر مکره حکم خاصی ندارد اما اجازه مالک در عقد فضولی را کاشف دانسته است. حقوقدانان با اخذ ملاک از عقد فضولی، حکم ماده 258 قانون مدنی را به عقد اکراهی نیز تسری می دهند. با ملاحظه مبانی عقد فضولی و ماده 258 قانون مدنی از یک سو و شرایط صحت استدلال از طریق قیاس از سوی دیگر، به نظر می رسد قیاس مذکور از جمله قیاس-های معتبر نباشد. در نهایت با استناد به اصول حقوقی، می توان ناقلیت رضای متاخر مکره در عقد اکراهی را پذیرفت.
    کلید واژگان: رضا, اکراه, مکره, قیاس, کاشف, ناقل}
    Roshan Ali Shekari, Muhammad Reza Dashti
    Article 190 of the civil code has stated the general principles of the validity of the contracts. According to this article, the mutual agreement (consent) and intent are necessary to carry out a contract. Absence of the intent causes the annulment of contracts and the absence of assent is rendered of no effect. The concurrence of the intent and assent is not the provision of the validity of the contracts and it is possible to be settled a contract with intention while it has no authentic consent. Such a person who carries out the contract under the external illegal pressure is called a compelled person. The contract which is established under the unwillingness is no effect and with the subsequent consent of the compelled is enforceable. The civil code has no special ordinance about the subsequent consent but it has considered the owner permission as indication (revealer) in an unauthorized contract. The law scholars, with the adoption of the criterion of an unauthorized contract extend the verdict of article258 of the civil code to compelled contracts. From one side, with respect to the bases of an unauthorized contract and article 258 of the civil code and the provisions of the reasoning validity from the way of deductive reasoning from other side, it seems that the mentioned deductive reasoning is not the authentic deductive reasoning. At the end with citation to the legal principles, it could be accepted the Conveyance of the subsequent consent of the compelled person in compelled contracts.
    Keywords: Consent, Unwillingness, Compelled person, Deduction, Revealer, Conveyance}
  • عادل ساریخانی، اسماعیل آقابابایی، سعید عطارزاده
    بر خلاف اهل سنت، فقهای شیعه اجماع را به دلیل کشف از قول معصوم حجت دانسته و بدین ترتیب آن را یکی از مصادیق سنت در کنار کتاب و عقل، از راه های دست یابی به حکم شرعی به شمار آورده اند. این مساله می تواند شان اجماع را بر فرض پذیرش آن، در حد خبر واحد تنزل دهد و استناد به چنین ادله ای را در احکام کیفری به دلیل مسلم بودن مساله احتیاط در دماء و نفوس و ظنی بودن این ادله، با چالش هایی روبرو سازد. این نوشته درصدد است با نقد استناد به اجماع در استنباط احکام کیفری، برخی مصادیق مبتنی بر اجماع را نقل و بررسی کند.
    کلید واژگان: اجماع, استنباط, احکام کیفری, ادله احکام}
    Adel Sarikhani, Esmaeil Aqababaei, Saeed Atarzadeh
    Despite the Sunnites، jurists of Shiite have considered unanimity a reason due to its power of decoding the innocents saying، and therefore have counted it as a factor of tradition along with the Book and Wisdom as the ways of reaching true religious rules. The matter can decrease unanimity’s status - if ever being accepted- to a single narrator tradition and therefore can cause the invoking of such a reasoning to be confronted with some challenges، knowing for sure that the case of blood and soul are to be dealt with plenty of caution. It is tried in this article to introduce and discuss the issues based on unanimity though the criticism of invoking unanimity in deducting criminal precepts.
    Keywords: unanimity, deduction, criminal precepts, precept reasoning}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال